Tuo jarrujen kunnossa pysyminen on sen verran oleellista, että se yhden polkimen ajo on vähän turmiollista uusissa sähkäreissä.
Ottamatta itse väitteeseen kantaa, niin kaikki Suomen (ja käytännössä maailmankin) Teslat on vähintään pari vuotta uudempia kuin suomalainen henkilöauto keskimäärin. Ts huomattavan uusia tässä katsannossa.Jos tässä sun väitteessä olisi jotain perää, niin luulisi niiden yli 6 miljoonan myydyn Teslan näkyneen jo uutisissa ”turmiollisissa” merkeissä
Jos otetaan vaikka 5 vuotta vanha Tesla, niin se pitää käyttää katsastuksessa. Jos jarruissa on ongelmia, niin luulisi tätä kautta tulevan esiin.Ottamatta itse väitteeseen kantaa, niin kaikki Suomen (ja käytännössä maailmankin) Teslat on vähintään pari vuotta uudempia kuin suomalainen henkilöauto keskimäärin. Ts huomattavan uusia tässä katsannossa.
Saksassahan Tesla 3 on ensikatsastuksessa kaikista hylätyin automalli.Jos otetaan vaikka 5 vuotta vanha Tesla, niin se pitää käyttää katsastuksessa. Jos jarruissa on ongelmia, niin luulisi tätä kautta tulevan esiin.
Uskoisin, että on myös Suomessa. Näissä käsittääkseni on joku pusla, joka aiheuttaa ison osan noista hylsyistä.Saksassahan Tesla 3 on ensikatsastuksessa kaikista hylätyin automalli.
Uudenkarhea tuossa iässä vielä suomalaisittain. Alustavikojen yleisyys saattaa aiheuttaa sen, ettei jarrut nouse tilastoissa esiin, tiedä näistä. Ja esim jarrujumi ei tietysti välttämättä muutenkaan ole vika joka paljastuu vasta katsastuksessa, kuten alustaviat tyypillisesti juuri ovat. Varaosien myyntitilastot sen sitten joskus ehkä kertovat.Jos otetaan vaikka 5 vuotta vanha Tesla, niin se pitää käyttää katsastuksessa. Jos jarruissa on ongelmia, niin luulisi tätä kautta tulevan esiin.
Saattaa. Kaikki on mahdollista, mutta nuo on vain arvailuja.Alustavikojen yleisyys saattaa aiheuttaa sen, ettei jarrut nouse tilastoissa esiin, tiedä näistä. Ja esim jarrujumi ei tietysti välttämättä muutenkaan ole vika joka paljastuu vasta katsastuksessa, kuten alustaviat tyypillisesti juuri ovat. Varaosien myyntitilastot sen sitten joskus ehkä kertovat.
En nyt ajatellut tehdä tästä mitään Teslavääntöä, kun onhan noita nyt muissakin sähkäreissä. Lähinnä ounastelin ajotavan muutosta kun yleistyvät ja sitten ihmetellään kun jarrut prakaa. Kyllähän tosiautoilija muistaa jarrutella viikottain motarilla(suomen motariverkko ei oli kovin laaja) ja ahkerasti huollattaa sitä "huoltovapaata" sähköautoa.Jos tässä sun väitteessä olisi jotain perää, niin luulisi niiden yli 6 miljoonan myydyn Teslan näkyneen jo uutisissa ”turmiollisissa” merkeissä.
Sikäli totta, että kyllä niitä jarruja pitää joko käyttää (esim kerta viikkoon kova jarrutus motarilta pois tullessa tms) tai sitten vaan niitä pitää huoltaa ahkerammin.
Mutta sen vähän mitä jaksan FB:ssä suomalaisia teslaryhmiä seurata niin ei tuo ole noussut merkittävänä ongelmana esille.
Jos osa hajosi jo kahden viikon kuluttua auton ostosta niin se on aikalailla sama kuin olisi ollut rikki myyntihetkellä. Eli tuon pitäisi kyllä mennä 100% myyjän piikkiin.Kysytään tässä ketjussa, kun ei ole tällaisesta aiempaa kokemusta.
Ostin muutama kuukausi sitten vm. 2018 auton, jonka webasto osottautui rikkinäiseksi, kun sitä ensimmäisenä kylmänä kelinä olisin tarvinnut. Reklamoin liikkeelle n. kahden viikon päästä ostohetkestä. Sitä joutui käyttämään korjattavana useammankin kerran. Siihen vaihdettiin siis sellaisia osia, joissa ei ollut mitään vikaa. Lopulta vaihdettiin ohjainlaite, jonka jälkeen alkoi toimia. Korjauksesta muutaman päivän päästä kuulin ensimmäistä kertaa, että minunkin pitäisi osallistua kustannuksiin, kun osa vaihdettiin uuteen ja nyt se on siis parempi kuin ostamassani autossa "kuuluisi" olla. Näinhän kuluttajaneuvonnan sivuillakin tosiaan luki, mutta mikä olisi oikea prosenttiosuus? Tulisiko prosenttiosuuden koskea myös noita turhien osien vaihtoa (jossa huolto on siis vetänyt vihkoon) vai pelkästään tuota ohjainlaitteen vaihtoa? Kyseessä siis ihan valtakunnallinen autoliike.
Onko @ftr tosiaan webasto vai eber? Jälkimmäisessä ainakin ohjainlaitteet eli se äly pöntön päädyssä hajoaa aina ajan mittaan lämmön vaikutuksesta ja oireet on vaihtelevia mutta tyypillisiä. Niitä ei kyllä kukaan omilla rahoillaan vaihda uuteen, ainakaan jos on orkkis eberi eli merkkikohtainen ohjainlaite, joka maksaa ihan jotain posketonta, vaan korjattuun, tai jos on aikaa odotella niin korjataan se kyseinen ohjainlaite. Hinta on satasen luokkaa.
Jos on vaihdettu tuollainen korjattu (kuten järkevää olisi) niin en tiedä voiko sanoa että osa on parempi kuin kuuluisi olla vai vaan ehjä. Ja jos on vaihdettu ihkauusi merkkikohtainen ohjainlaite ~tonnilla, niin onko siinä ollut mitään järkeä ja jos joudut osallistumaan kustannuksiin joita et ole niitä hyväksynyt ja vaihtoehtokustannus olisi ollut murto-osan. Riippuu tietysti monesta asiasta että kuinka hankalaksi asiassa kannattaa ryhtyä ja onko siihen perusteita.
Jos tosiaan webasto niin niistä en tiedä mitään muuta kuin että nekin tykkäävät kun niitä käytetään.
Se on helppo olla täällä palstalla "villi ja vapaa Mies", mutta laita sitten kuva siitä takuunalaisesta kiinalaisesta kun se on tullut.Millaisia ajatuksia tahi kokemuksia Hemi V8 aiheuttaa arvon palstalaisissa? Todella ristiriitaista tietoa löytyy netistä, ja sitten taas paikalliset pajat puolestaan ovat varmoja, että osia löytyy ja kunnossapito onnistuu juuri heillä. Varmasti näin.
Projekti on siinä vaiheessa, että tämänhetkinen auto lähtee huomenna puolivuotishuoltoon ja sen jälkeen myyntiin. Vahvimmat korvaavat olisivat Jeep Grand Cherokee tai Dodge RAM, molemmissa tuo 5.7 V8 Hemi. Jotkut tosiaan sanovat, että käytännössä Chryslereita, eikä kannata koskea pitkällä tikullakaan.
Sen verran päädyin tinkimään pitkän parisuhteen edessä, että budjetti menee n. kymmenessä eurotonnissa. Ehkä se on ihan hyväkin niin. Jää toki uudemmat vuosikerrat haaveeksi, mutta silläkin saa ihan ok pelin. Vaimon suosikki olisi takuunalainen kiinalainen, mutta tuntisin kyllä sellaisen ratissa itseni kastroiduksi. Oon hei villi ja vapaa Mies, enkä mikään toimistovirkailija!
Jos korjaus on hyvin kallis, on myyjällä halutessaan oikeus ehdottaa kaupan purkua. Tai ostajan osallistumista kustannuksiin.Jos osa hajosi jo kahden viikon kuluttua auton ostosta niin se on aikalailla sama kuin olisi ollut rikki myyntihetkellä. Eli tuon pitäisi kyllä mennä 100% myyjän piikkiin.
Repesin.Se on helppo olla täällä palstalla "villi ja vapaa Mies", mutta laita sitten kuva siitä takuunalaisesta kiinalaisesta kun se on tullut.
Helppo syöttö mutta sitäkin komeampi viimeistely!Se on helppo olla täällä palstalla "villi ja vapaa Mies", mutta laita sitten kuva siitä takuunalaisesta kiinalaisesta kun se on tullut.
Toki mutta jos kaupasta on kaksi viikkoa ja ensimmäisillä pakkasilla selviää, että webasto ei toimi niin hankala vyöryttää kustannuksia ostajalle. Kyseinen korjaus ei varsinaisesti muutenkaan nosta auton arvoa joten kaupan perumisellekaan ei juuri ole syytä.Jos korjaus on hyvin kallis, on myyjällä halutessaan oikeus ehdottaa kaupan purkua. Tai ostajan osallistumista kustannuksiin.
Mitä tarkoittaa käyttövoimaneutraali verotus?
![]()
T&T: Sähköautoilun verotus kiristyy, sanoo ministeri Lulu Ranne
Valtio pitää kynsin hampain kiinni autoilun verotuloista. "Jos on varaa ostaa sähköauto, on myös varaa maksaa pikkuisen enemmän veroja", sanoo liikenneministeri Lulu Ranne (ps) Tekniikka&Talouden haastattelussa.www.kauppalehti.fi
Miten autoilun päästöjä vähennetään jos verotus on käyttövoimaneutraalia?