Autoiluketju

  • 3 194 592
  • 18 516
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Tää on kyl jännä miten kanssa-autoilijoiden reaktiot ohittamiseen tai esimerkiksi kaistanvaihtoihin vaihtuvat sen mukaan mitä autoa ajaa. Ajoin opiskeluaikana taksia pk-seudulla ja sillä sai kyllä tunkea kantakaupungissa niihin kuuluisiin ”taksin lentäviin väleihin” ja ketään ei haitannut. Noh kerran lainasin anopin silloista Renault Meganea ja ajoin samalla taksityylillä niin jengi vetäs hirveitä raivareita. Joten opin vaihtamaan ajotyyliä kun en ajanut taksia.

Ei mua haittaa se ohittaminen, kunhan jatkavat samaa (yli)nopeutta horisonttiin ettei minun tarvitse luopua omasta tilastani maantiellä vain siksi, että Sepon luonne ei kestä ajatusta riisikupin takana pysymisestä.

Tilaakin annan että näkee ohittaa. Ihmetyttää se aina silti, että onko todella niin monelle nopeusrajoitus = edellä etenevän pikkuauton nopeus + 15 km/h.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Eikä välttämättä vain kaupungeissa! Ajelin elokuussa mökille leveää hiekkatietä nopeus n. 80-90kmh niin kakkoskoppanen Micra painoi suoralla ohi ja hävisi seuraavien mutkien jälkeen horisonttiin. Toki varmasti jotain "pientä" viritystäkin tehty, en ole ennen nähnyt Micralla vedettävän nelikkoluisua (etuvetoinen kun on). Oli aika absurdi tilanne :D

Se isolohko (1,4) on oikeasti ihan pirteä laite. Onkohan 75hp sellaisessa pahvilaatikossa. Ei sillä Saksan autobahnoille lähdetä rellestämään, mutta alle moottoritienopeuksien ei ole millään lailla tientukkeena eikä moottoritielläkään normaalikeleillä.

Äärimmäisen hauska auto ajella, joskin aivan hirveät istuimet ja sivutuulella täytyy ohjata kuin purjevenettä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mä kun ajelen vaaleanharmaata Passattia, niin päivittäin käy sitä, että edessäni aletaan ajaa varsin hitaasti, tai siis esim 80-alueella tasan kahdeksaakymppiä. Luulevat minua siviilipoliisiksi, otaksun.
Hyvinkin voi vaikuttaa. Vielä jos olisi peltivanteet eikä mallimerkintää niin kavahtaisin itsekin.

Seututiellä 204 (eli kamerattomalla reitillä Turku-Pori) on jo vuosikausia joku tienvarren asukki pitänyt sellaista tummennetuin lasein varustettua Combo tms mallin pakua (eli siis samanlaista kuin kamera-autot) pysäköitynä tien viereen niin, että aina kun siitä satunnaisesti ajaa, niin tulee tarkastettua oma nopeus samalla tajuten että se on se sama paku taas. Ihan toimiva varmasti nopeuksien hillintään ei-paikkakuntalaisilla. Edit: Google Maps

Vähän tähän liittyen, lienee joku poliisien hupi ajella (ihan siis tunnuksellisella autolla) motarilla 118km/h ja seurata miten letkaa kertyy taakse. Harvassa ovat ne rohkeat jotka laittaa vakkariin 123km/h tms todellista nopeutta ja lähtevät ohitukseen.
 
Viimeksi muokattu:

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Hyvinkin voi vaikuttaa. Vielä jos olisi peltivanteet eikä mallimerkintää niin kavahtaisin itsekin.
Ei ole peltivanteita, mutta eipä kyllä ole nykyään poliisiautoissakaan. Ei ole mallimerkintääkään, heh. Se mikä paljastaa minut tavalliseksi nojatuolipollariksi virallisen sijaan, on lasikatto/kattoluukku sekä tummentamattomat takalasit.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Kävin rengashuollossa ajanvarauksella vaihdattamassa kitkat alle. Työpaikan pihalla huomasin, että pyörimissuunnat oli päin persettä. Vasen etupyörä ja oikea takapyörä olivat väärinpäin. Siitä sitten takaisin liikkeeseen ja uusi yritys. Nyt onnistui.

Tiskiltä väitettiin vähätellen, että ei sillä niin väliä ole, pito vaan on hiukan huonompi. Kun yritin ehdottaa, että varmaan kuluvat nopeammin väärillä pyörimissuunnilla, niin ajatus tyrmättiin. Onko todella näin, että väärä pyörimissuunta ei vaikuta renkaan kulumiseen?
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Onko todella näin, että väärä pyörimissuunta ei vaikuta renkaan kulumiseen?
Ei todellakaan ole näin! Renkaat todellakin kuluvat paljon enemmän jos pyörimissuunta on väärä. Aivan helvetin raskas virhe tuollainen, eikä vähiten siksi, että väärin päin asennetut renkaat eivät toimi myöskään vedenpoiston tai kaarrepidon osalta likellekään yhtä hyvin kuin oikein päin asennetut. Eli siis vesiliirto ja sivuttaispidon yht'äkkinen loppuminen ovat ne vaarallisimmat ongelmat tuossa.

Anna raskasta palautetta sinne huoltamolle. Tästä vaikka lisätietoa pojille:
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Ei todellakaan ole näin! Renkaat todellakin kuluvat paljon enemmän jos pyörimissuunta on väärä. Aivan helvetin raskas virhe tuollainen, eikä vähiten siksi, että väärin päin asennetut renkaat eivät toimi myöskään vedenpoiston tai kaarrepidon osalta likellekään yhtä hyvin kuin oikein päin asennetut. Eli siis vesiliirto ja sivuttaispidon yht'äkkinen loppuminen ovat ne vaarallisimmat ongelmat tuossa.

Anna raskasta palautetta sinne huoltamolle. Tästä vaikka lisätietoa pojille:
Noniin, tuota epäilinkin. Huomasin jo ajaessani, että jotain on pielessä, ja siksi aloin pihalla tsekata, onko kaikki kunnossa. En meinannut silmiäni uskoa, kun pyörimissuunnat olivat eri. Työkseen renkaita vaihtavan pitäisi tuollainen kyllä huomata, ei tuommoista mokaa saisi sattua.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: V-G-

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Noniin, tuota epäilinkin. Huomasin jo ajaessani, että jotain on pielessä, ja siksi aloin pihalla tsekata, onko kaikki kunnossa. En meinannut silmiäni uskoa, kun pyörimissuunnat olivat eri. Työkseen renkaita vaihtavan pitäisi tuollainen kyllä huomata, ei tuommoista mokaa saisi sattua.
Jep. Onneksi noita suunnitellaan nykyään niin, että väärän pyörimissuunnan huomaa tosiaan sekä ajotuntumasta että äänestä melkolailla heti.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tuossa pimeää märkää maantietä ajaessa tuli vastaan monta autoa, jotka eivät vaihtaneet lainkaan näkyvästi pitkiä valoja missään kohtaa. Onko nämä sitten niitä ajovaloautomaatilla varustettuja, kauheen pimeiltä niiden keulat kuitenkin näytti jo kaukaa. Miten tuollaiset automaattipitkät toimivat käytännössä?
 

Johnnie

Jäsen
Tuossa pimeää märkää maantietä ajaessa tuli vastaan monta autoa, jotka eivät vaihtaneet lainkaan näkyvästi pitkiä valoja missään kohtaa. Onko nämä sitten niitä ajovaloautomaatilla varustettuja, kauheen pimeiltä niiden keulat kuitenkin näytti jo kaukaa. Miten tuollaiset automaattipitkät toimivat käytännössä?

Ainakin omassa Volvossani vaihtuu vaihtuu pitkä->lyhyt normaaliin tapaan. Paitsi etten siis itse tosiaan tee mitään.
 

Vepe21

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kiekko-Vantaa, Mainz 05
Tuossa pimeää märkää maantietä ajaessa tuli vastaan monta autoa, jotka eivät vaihtaneet lainkaan näkyvästi pitkiä valoja missään kohtaa. Onko nämä sitten niitä ajovaloautomaatilla varustettuja, kauheen pimeiltä niiden keulat kuitenkin näytti jo kaukaa. Miten tuollaiset automaattipitkät toimivat käytännössä?

Ainakin omassa Volvossani vaihtuu vaihtuu pitkä->lyhyt normaaliin tapaan. Paitsi etten siis itse tosiaan tee mitään.

Samoin meikäläisen Hyundaissa, mutta tuosta ei nyt vissiin ole kyse.

Led-valoilla on mahdollista blokata osa valosta, jolloin ei häikäistä vastaantulijaa, mutta saadaan silti mahdollisimman hyvä valaistus eteenpäin. Tässä on Mersun esittelyvideota noista:
 

444

Jäsen
Tuossa pimeää märkää maantietä ajaessa tuli vastaan monta autoa, jotka eivät vaihtaneet lainkaan näkyvästi pitkiä valoja missään kohtaa. Onko nämä sitten niitä ajovaloautomaatilla varustettuja, kauheen pimeiltä niiden keulat kuitenkin näytti jo kaukaa. Miten tuollaiset automaattipitkät toimivat käytännössä?
Vähän automallikohtaistahan tuo on. Aiemmassa Volvossani (V60, 2016) oli matriisiledit keulalla, eli pitkät olivat käytännössä koko ajan päällä pimeällä, mutta vastaantulevien kohdalla niistä blokattiin se osa, joka näkyisi sille vastaantulijalle. Sama siinä vaiheessa, kun ajaa jonkun perässä: pitkät näyttävät edellä ajavan ”ohi”, mutta eivät häikäise sitä. Seuraavassa Audissa (A5, 2015) ei ollut mitään automatiikkaa. Edellisessä Superbissa (2016) oli perus xenon-valot automatiikalla, ja niiden toiminta oli ihan mitä sattuu. Toisinaan toimi hyvin, eli tunnisti vastaantulijan ja vaihtoi lähivaloihin, ja toisinaan sitten saattoi läväyttää ne pitkät päälle suoraan vastaantulijan silmille muutaman kymmenen metrin päässä. Eli sen kanssa piti olla koko ajan tarkkana ja käsi liipaisimella pimeällä ajaessa. Ja mitä huonompi keli sitä huonommin ne toimi. Škodan maahantuojalla työskentelevän frendin mukaan oli hyvinkin parjattu ominaisuus noissa, selvästi yksi eniten reklamaatioita aiheuttaneista jutuista. Nykyisessä Mersussa (E-sarja, W212, 2016) mennään jälleen ledeillä, jotka mukautuvat liikenteen mukaan ja ovat kyllä kaikin puolin Volvon jälkeen parhaat, joita olen kokeillut. Seuraavan vuosimallin W213:ssa yksittäin säätyviä ledejä on vielä moninkertainen määrä eli oletettavasti toimivat vielä eleettömämmin. Tämänkin kanssa on kuitenkin huomattavan paljon kivempi ajaa näissä loppusyksyn paskakeleissä, kun ajovalot ovat hyvät ja niihin voi oikeasti luottaa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Mulla aikanaan juuri 2016 L&K Superbissa oli se mukautuva valokuvio, ja toimi hyvin. Ei siis mitään pitkien päälle ja pois vaihtamista automatiikalla, vaan nimenomaan mukautti kuvion.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Tuossa pimeää märkää maantietä ajaessa tuli vastaan monta autoa, jotka eivät vaihtaneet lainkaan näkyvästi pitkiä valoja missään kohtaa. Onko nämä sitten niitä ajovaloautomaatilla varustettuja, kauheen pimeiltä niiden keulat kuitenkin näytti jo kaukaa. Miten tuollaiset automaattipitkät toimivat käytännössä?
Omassa Superbissa pitkät on päällä pimeällä koko ajan. Toimii loistavasti. Kun auto tulee vastaan kuvio laskee koko ajan vastaantulevan auton valojen edessä ja kääntää keiloja valaisemaan molepia sivuja pitkälle. Samoin jos edessä on auto niin pitkät näyttävät sen alaosan tasolle ja sivuilla pitkälle. Kuviota siis vaihdellaan koko ajan sen mukaan miten liikennettä on.
Ihan loistavava varuste, varsinkin kun autoja tulee vastaan niin näkee silti molemmat penkat hyvin.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Omassa Superbissa pitkät on päällä pimeällä koko ajan. Toimii loistavasti. Kun auto tulee vastaan kuvio laskee koko ajan vastaantulevan auton valojen edessä ja kääntää keiloja valaisemaan molepia sivuja pitkälle. Samoin jos edessä on auto niin pitkät näyttävät sen alaosan tasolle ja sivuilla pitkälle. Kuviota siis vaihdellaan koko ajan sen mukaan miten liikennettä on.
Ihan loistavava varuste, varsinkin kun autoja tulee vastaan niin näkee silti molemmat penkat hyvin.

Itsella alla VW Arteon matrix ledeillä ja dynaamisella säädöllä. On kyllä parhaita varusteita mitä viimevuosina on tullut tarjolle. Valotehoa vähintäänkin rittävästi ja juuri tuo valokuvion säätö niin, että tien oikea reuna näkyy koko ajan pitkälle mutta vastaantulevan auton lähestymisen mukaan vasenta kuviota säädetään, niin ettei kuski häikäisty. Sitten tosiaan kun eteen tulee 90-lukulainen halogeenivaloineen auto tekee mustan "laatikon" edessä olevan taakse ja valot näyttävät molemmilta puolilta pitkälle ohi edessäolevan auton valojen.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Voin ilman tutkimustietoakin väittää, että suurten kauppakeskusten suosio vähenee ja kotiiinkuljetuspalveluiden vastaavasti kasvaa, jos pysäköinnistä aletaan automarketeissa periä tuntuva maksu.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Tämän toki ymmärsin. Oletin vain, että jossain olisi ollut jotain juttua siitä, että jossain tällaista suunniteltaisiin. Tai tutkittaisiin. Tai jotain.
Liekköhän kyse ihan tästä lähes Nobel-tason tutkimuksesta.
Johtopäätökset ovat lähes yhtä loogisia kuin jäätelön myynnin lisääntymisen myötä lisääntyy myös hukkumiskuolemat.

Yhtä järjetön ajatus kuin se työpaikka pysäköinnin verotus. Siinä alkaa oikeasti monella olla järjetöntä käydä töissä jos siitä parkkipaikasta pitää maksaa.
Tämäkin idea oli työntekijäpuolen ay-mafian tuotoksia, voidaan siis kysyä kenen etua siellä oikeasti ajetaan. Todennäköisesti siinä vaan käy niin, että työntekijät maksavat mutta toimihenkilöt tietystä tasosta alkaen saisivat tuon sitten työsuhde-etuna. Eli maksamaan joutuisi nimenomaan se tavallinen työntekijä.
 
Viimeksi muokattu:

444

Jäsen
Liekköhän kyse ihan tästä lähes Nobel-tason tutkimuksesta.
Johtopäätökset ovat lähes yhtä loogisia kuin jäätelön myynnin lisääntymisen myötä lisääntyy myös hukkumiskuolemat.

Yhtä järjetön ajatus kuin se työpaikka pysäköinnin verotus. Siinä alkaa oikeasti monella olla järjetöntä käydä töissä jos siitä parkkipaikasta pitää maksaa.
Tämäkin idea oli työntekijäpuolen ay-mafian tuotoksia, voidaan siis kysyä kenen etua siellä oikeasti ajetaan. Todennäköisesti siinä vaan käy niin, että työntekijät maksavat mutta toimihenkilöt tietystä tasosta alkaen saisivat tuon sitten työsuhde-etuna. Eli maksamaan joutuisi nimenomaan se tavallinen työntekijä.
Nopeasti yritin IS:stä jotain tällaista etsiä, mutta ei vain osunut silmään.
Mutta niinhän se on, että jos työnantaja alkaisi veloittaa pysäköinnistä toimistolla, niin moni vaihtaisi julkisiin ja kynnelle kykenevät jäisivät etätöihin. Itse vaihtaisin nykyisen yhden toimistopäivän viikossa välittömästi nollaan päivään, koska matka julkisilla ei vain ole vaihtoehto. Tai on, helvetisti kalliimpi ja hankalampi vaihtoehto. Lähin bussipysäkki on 8 kilometrin päässä, joten sinne pitäisi mennä autolla ja ihan yllättäen maksaa pysäköinnistä. Tai sitten kävellen. Puolitoista tuntia ensin kävellen ja siitä sitten puolitoista tuntia bussilla, joka itsessään maksaa jo tuplat siihen nähden, että painelen ovelta ovelle tällä dieselveturilla. Määränpäässä vielä 7 minuutin kävelymatka päälle. Mutta saisi ainakin liikuntaa, kun päivittäin kävelisi sen n. 18 kilometriä ja reippaat 195 minuuttia. Työn tuottavuus olisi huipussaan. Toisaalta en usko, että meillä tuohon olisi edes mitään kiusausta ryhtyä, kun alle 1 % työmuurahaisista tekee tuota matkaa autolla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös