Mainos

Autoiluketju

  • 3 318 893
  • 19 022

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Omasta mielestä sähköauton range ei ole ollut ongelma pitkään aikaan. Isompi ongelma (mm. minulle) on se, että asun Helsingissä ja pysäköin autoni kadulle. Taloyhtiöllä ei edes ole parkkipaikkaa. Käytännössä en tiedä, miten nykyasumisella pystyisin sähköautoon siirtymään. Jos saisin autopaikan / muuttaisin rivariin tjsp. pihalliseen asumismuotoon, niin ihan satavarmasti alkaisin hyödyntämään kotilatausta.

Noin muuten, vaikka autoiluketjussa ollaankin: kannattaa harkita kaupungissa skootterin ostamista. Olen pari kuukautta suhannut Helsingissä vanhalla Piaggiolla, jonka ostin reiluun 500€ hintaan. Tästä hauskemmaksi ja halvemmaksi menisi varmaan, kun hankkisi sähköskootterin. Akku kantoon ja lataukseen normaaliin pistokkeeseen, varmaan onnistuisi salaa myös toimistolla. Tällaista olen hieman katsellut tulevaisuutta varten: UQi GT SR -sähköskootteri | Niu.fi
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Tuskin 15 vuodessa opitaan millään tavalla korjaamaan aukustoja muuten kuin paalamalla koko auto ja ostamalla uusi
Moni aluksi premiun varuste on nyt arkipäivää ja niiden vikoja osataan varmaan korjata muuallakin kuin maahantuojan marmorilla. Ja jos oletettaisiin että autojen keski-ikä Suomessa säilyisi samana, niin vuonna 2035 keskimääräistä autoa ei ole vielä valmistettukaan.
 

regularflex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Omasta mielestä sähköauton range ei ole ollut ongelma pitkään aikaan. Isompi ongelma (mm. minulle) on se, että asun Helsingissä ja pysäköin autoni kadulle. Taloyhtiöllä ei edes ole parkkipaikkaa. Käytännössä en tiedä, miten nykyasumisella pystyisin sähköautoon siirtymään. Jos saisin autopaikan / muuttaisin rivariin tjsp. pihalliseen asumismuotoon, niin ihan satavarmasti alkaisin hyödyntämään kotilatausta.

Tämähän se oikea ongelma on, eikä mikään sähköauton rangen teoreettinen riittävyys. Meilläkin on kadunvarsinpysäköintiä takana pitkä pätkä, sillä taloyhtiön pysäköintipaikkojen jono on edennyt hitaasti. Siksi toistaiseksi oma n. 15t€ bensa-Octavia tulee pysymään ainakin vuoden, todennäköisesti jopa 3 vuotta tässä taloudessa.

Kustannuksiin liittyen, tein varsin kattavan "elinkaarilaskelman" vuosi sitten, kun omaa autoa olimme perheellemme ostamassa. Niissä laskelmissa (jos unohdetaan alle 2000€ autot turvallisuussyistä) sain parhaan hinta-laatusuhteen ostamallemme 3 vuotta vanhalle ja 100tkm ajetulle 1,0tsi bensa Octavialle. Ajosuoritteen määrä oli ennakkoarvioissa 15 000km painottuen maantieajoon kehä 3:ta pitkin. Auton arvonalenema oli se komponentti, joka käytännössä tiputti kaikki yli 30t€ ajoneuvot kisasta pois. Polttoaineen hinnan vaikutus oli varsin pieni verrattuna arvonaleneman vaikutukseen.

Edit. Tarkennuksena siis, olen itse halukas siirtymään sähköautoilun maailmaan heti, kun kotilataus onnistuu ja alle 30t€ hintaluokassa (ja vielä toivottavammin 15-20t€ hintaluokassa) saa auton, jonne mahtuu lastenrattaat ms. takakonttiin. Oma arvioni, on, että tämä tapahtuisi n. 3 vuoden kuluttua. Sähköautoja olen jo koeajanut ja hauskoja laitteitahan nuo ovat ajaa.
 
Viimeksi muokattu:
4

444

Siis polttisautojen valmistus päättyy 14 vuoden kuluttua. Neljäntoista vuoden kuluttua. Ja täällä ihmiset panikoivat, kuinka NYT ei ole ihan kaikki valmista siihen, että kaikki siirtyisivät välittömästi sähköautoilemaan. Jos katsotaan historiaa taaksepäin vaikka satunnaisesti valitulla 14 vuodella taaksepäin, niin missä mentiin sähköautoilun osalta? Eli oman laskupääni mukaan n. vuonna 2007. Ei kauheasti näkynyt sähköautoja markkinoilla. Esim. Nettiautosta löytyy varhaisimmat sähköautot Nissan Leafin muodossa vuodelta 2012, eli yhdeksän vuoden takaa. Ensimmäiset Tesla Model S:t tulivat 2013, kahdeksan vuotta sitten.
Minkälainen latausinfra tässä maassa oli silloin? Minkälainen se on tänä päivänä, 8-9 vuotta myöhemmin? Tämä kehityskulku on käyty ilman pakkoa. Ilman mahtikäskyä korkeammalta, että nyt niiden polttomoottoriautojen valmistus loppuu, tai muuten! Yhä useampi valmistaja on hypännyt mukaan apajille ja latauspisteitä löytyy lähes kaikkialta, pois lukien ne notkelmat, joissa suurin populaatio koostuu tunturisopuleista ja kiirunoista.

Nyt kun päätettiin, että niitä polttiksia ei enää tuupata markkinoille 1.1.2036 alkaen, niin oletus on, että infran ja teknologian osalta ollaan samassa pisteessä kuin tänään? Ymmärrän ihan hyvin sen, että tänä päivänä on helpompaa valita polttomoottoriauto, jolla yhdellä ”latauksella” ajaa sen 600-1600 km, jos vastaavassa hintaluokassa vastaavan kokoinen sähköauto tarjoaa max 200 km matkan yhdellä latauksella. Etenkin jos mennen, tullen ja palatessa pitää vetää valtavaa merikonttia perässä Hangosta Nuorgamiin monta kertaa vuodessa mahdollisimman vähillä tauoilla, ja jos määränpäässä ei ole edes sähköä tarjolla. Ihan ymmärrettävää. Mutta miksi kehitys pysähtyisi juuri tänään? Etenkin, kun kaikki autonvalmistajat ovat nyt tietoisia siitä, että niistä maksavista kuluttaja-asiakkaista pitää alkaa kilpailla vain yhdellä markkinalla. Tai no, mahdollisesti myös vedyn osalta, mutta pääsääntöisesti sähköautomarkkinoilla. Nytkö ne lyövät pillit pussiin ja toteavat, että ko. markkinassa ei ole enää kehityspotentiaalia ja että ei kannata panostaa kehitystyöhön pennin jeniä? Kun markkina on ottanut tällaisen kehitysharppauksen ilman pakkoa vain 8-9 vuodessa, niin millä logiikalla ala ei kehittyisi vastaavalla tavalla seuraavan 14 vuoden aikana pakotetusti? Ihan on mahdollista, että markkinoilta ei vielä silloinkaan löydy vaihtoehtoa sille marginaaliryhmälle halutussa hintaluokassa, joilla on tarve kiskoa se merikontti Jäämeren rannalle ja takaisin ilman taukoja, mutta se prosentuaalinen osuus on niin häviävän pieni, ettei sitä saa pitää kehityksen esteenä. Ja jos mennään tästä vaikka 10 vuotta eteenpäin, jolloin polttomoottoriautoja vielä saa myydä, niin miksi joku haluaisi ehdottomasti ostaa juuri sellaisen, jos samoilla spekseillä ja samaan hintaan saa sähköauton? Varmasti on olemassa jälleen jokin marginaaliryhmä, jonka mielestä polttoaineen tulee olla nestemäistä ja joka haluaa kuulla sen moottorin äänen ja haistaa pakokaasun. Aivan varmasti on. Jälleen kerran, pieni marginaaliryhmä seisoisi kehityksen jarruna vain, koska irrationaaliset syyt. Because of reasons.

Tykkään myös siitä, kuinka valveutuneet bensalenkkarit ovat nyt erittäin tietoisia Kongossa louhittavan koboltin inhimillisistä aspekteista ja siihen liittyvistä haasteista. Tämä toki onkin suuri ongelma, eikä sitä tule väheksyä. Sen sijaan näille valveutuneille ei tuota mitään ongelmaa tukea öljyteollisuutta, koska sitähän ei tuoteta lainkaan kyseenalaisissa työolosuhteissa eikä missään nimessä missään roistovaltioissa. USA:n jälkeen löytyy tällaisia demokratian ihmemaita, kuten Saudi-Arabia, Venäjä, Iran, Irak, UAE, Kiina, Venezuela ja Nigeria. Toki myös Kanada, jota ei ehkä niin demokraattisena sivistysmaana voida pitää. Eli samaan aikaan, kun vastustetaan sähköautoja, koska Kongon kobolttikaivokset, niin ollaan ihan intopiukeana tukemassa diktatuureja ympäri maailman, koska onhan se vain parempi vaihtoehto. Because of reasons.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, tehtaan takuu
Miksi sinne Teslan perään pitäisi se valtamerilaiva tunkea, kun ei sillä pääse edes ilman laivaa perässäkään sinne Nuorgamiin saati puoleen väliinkään?

Triplaneloselta hyvä viesti noin muuten. Peukku!
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Selväähän se on, että kehityksen edellä on turhaa seisoa jarruna jääräpäisesti mussuttamassa. Tulevaisuus on sähkössä, siihen kaikki menee ja saattaa hyvinkin olla niin, että seuraava oma autokin kulkee jo sähköllä. Mennään nyt tällä bensavehkeellä kuitenkin vielä ainakin pari vuotta, kunnes vaihto alkaa olemaan taas ajankohtaista.

Toki nämä käytännön asiat pitää ennen sitä selvittää. Miten nopeasti se lataaminen onnistuu, mitenkä paljon täällä on latauspisteitä, mikä akunkesto on yms. yms.
 
K

Kiekkokatsoja

Joo, 14 vuoden päästä kun hankkii uuden polttisauton, ja ajelee sillä 10+ vuotta, niin eipä vanhat jäärät ole enää elossakaan. Tai makaa vaipoissa laitoksessa.
Jotenkin on outoa ajattelumalli, että "kun mulla ei mitään ongelmia sähköauton kanssa", joten eipä sitä ole sitten muillakaan. Mutta se lienee nykyajattelua.
Paljon on kehitettävää, mutta siirtymäaikaakin on.
 

Ränse

Jäsen
Ihmeellistä, miten sähköautoihin liittyy suoranaisia irrelevantteja pelkoja. Mistä tämä kaikki johtuu? Toki muutama toimittaja tekee erikoista myyräntyötään, mutta ei kai se voi niin paljon vaikuttaa.

Veikkaan että tämä johtuu isoksi osaksi siitä että iso lihaa syövä suomalainen heteromies ei mihinkään viherpiiperryspelleilyyn lähde, mistään hinnasta.
 

ColCbj

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC Sierre
Tykkään myös siitä, kuinka valveutuneet bensalenkkarit ovat nyt erittäin tietoisia Kongossa louhittavan koboltin inhimillisistä aspekteista ja siihen liittyvistä haasteista. Tämä toki onkin suuri ongelma, eikä sitä tule väheksyä. Sen sijaan näille valveutuneille ei tuota mitään ongelmaa tukea öljyteollisuutta, koska sitähän ei tuoteta lainkaan kyseenalaisissa työolosuhteissa eikä missään nimessä missään roistovaltioissa. USA:n jälkeen löytyy tällaisia demokratian ihmemaita, kuten Saudi-Arabia, Venäjä, Iran, Irak, UAE, Kiina, Venezuela ja Nigeria. Toki myös Kanada, jota ei ehkä niin demokraattisena sivistysmaana voida pitää. Eli samaan aikaan, kun vastustetaan sähköautoja, koska Kongon kobolttikaivokset, niin ollaan ihan intopiukeana tukemassa diktatuureja ympäri maailman, koska onhan se vain parempi vaihtoehto. Because of reasons
No onpas siinä outo ja ristiriitainen mielipide. Lukisin mielelläni itsekin näitä näkemyksiä, voisitko antaa esimerkkejä näistä kirjoituksista? Itse en ole tällaisia tekstejä lukenut.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Veikkaan että tämä johtuu isoksi osaksi siitä että iso lihaa syövä suomalainen heteromies ei mihinkään viherpiiperryspelleilyyn lähde, mistään hinnasta.
Omalla kohdalla ei pidä paikkaansa, vaikka sovin erittäin hyvin tähän sterotypiaan. Ostin hybridin, koska ei ole mahdollisuutta ladata sähköautoa vielä. Olen kuitenkin lähtenyt talkoihin mukaan sillä hinnalla, joka on tällä hetkellä mahdollista. Vousin sanoa, että moni muukin lihaa syövistä heteromiehistä ovat joutuneet valitsemaan tämän ladun. Ja vielä kysymys...kuinka paljon meitä lihaa syöviä heteromiehiä on vs muulla tavalla eläviin miehiin?
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Paljon on kehitettävää, mutta siirtymäaikaakin on.

Kaikille vakavasti otettaville autonvalmistajille kun nyt viimeistään on selvää mikä on homman nimi, niin eiköhän autoteollisuus osaa tämän ratkoa. Toki riskinä on, että joku kristakiuru katsoo, että valtio-omisteinen autotehdas on ainoa tapa tehdä siirtymä tasa-arvoisesti ja tuloeroja kasvattamatta
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Eikä tartte venettä Utsjoelle kiskoa, Kippari-lehti testasi tuon Klonkswagenin isomman mallin nykyään jo pienehkön veneen hinaamiseen. 50 tonnin auto ja n.100 kilsaa pääset traikun kanssa. Kelvoton suoritus on tuo, 77 kWh akkukoko. Kyllä tässä pitää odotella hiukan parempaa suorituskykyä, ehkäpä se tulevaisuudessa on mahdollista.
Hinnat kun putoaa ja suorituskyky paranee vetohommissa, niin sitten ehkä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Omasta mielestä sähköauton range ei ole ollut ongelma pitkään aikaan. Isompi ongelma (mm. minulle) on se, että asun Helsingissä ja pysäköin autoni kadulle. Taloyhtiöllä ei edes ole parkkipaikkaa. Käytännössä en tiedä, miten nykyasumisella pystyisin sähköautoon siirtymään. Jos saisin autopaikan / muuttaisin rivariin tjsp. pihalliseen asumismuotoon, niin ihan satavarmasti alkaisin hyödyntämään kotilatausta.

Käymällä kerran viikossa kaupassa tai lounaalla. Täyssähkön kanssa on Helsingin kantakaupungissa hyvin helppo elellä. Pysäköintikin on edullisempaa.
 
K

Kiekkokatsoja

Omalla kohdalla ei pidä paikkaansa, vaikka sovin erittäin hyvin tähän sterotypiaan. Ostin hybridin, koska ei ole mahdollisuutta ladata sähköautoa vielä. Olen kuitenkin lähtenyt talkoihin mukaan sillä hinnalla, joka on tällä hetkellä mahdollista. Vousin sanoa, että moni muukin lihaa syövistä heteromiehistä ovat joutuneet valitsemaan tämän ladun. Ja vielä kysymys...kuinka paljon meitä lihaa syöviä heteromiehiä on vs muulla tavalla eläviin miehiin?
Internetin ihmeellisessä maailmassa, kaikki asiat tuntuvat olevan "mustavalkoisia" = jommassa kummassa ääripäässä. Lihakysymykseen saanee vastauksen jatkoajan osalta, jos laittaa äänestysketjun. tai ehkä sellainen jo onkin? Toinen kyselyketju voisi koskea auton hankintaa, ja edellä kirjoitettuja asioita.

Autoilusta puheenollen, nyt alkaa olla aika ryhtyä käyttämään lohkolämmitintä, myös eteläsuomessa. Taulukoista löytyy lämmitysajat, ja näillä keleillä lyhyempikin aika riittää.
Lisäys. Kuinka usein syöt lihaa ketju löytyi. Päivittäin tai lähes päivittän vastasi yli 80%.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
IAutoilusta puheenollen, nyt alkaa olla aika ryhtyä käyttämään lohkolämmitintä, myös eteläsuomessa. Taulukoista löytyy lämmitysajat, ja näillä keleillä lyhyempikin aika riittää.
Lisäys. Kuinka usein syöt lihaa ketju löytyi. Päivittäin tai lähes päivittän vastasi yli 80%.

5 asteen lämpötilassa puolen tunnin lämmitys ja siitä sittten eteenpäin. Lihaa syön tällä hetkellä 2-3 kertaa viikossa. Siis nautaa tai possua. Se on suht vähän, kun vertaa kanaan tai kalaan. Huomioituna myös leikkeleet. Vihannesten ja juureksien syönti on kasvanut huomattavasti. Hetero olen kyllä edeleen.
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Internetin ihmeellisessä maailmassa, kaikki asiat tuntuvat olevan "mustavalkoisia" = jommassa kummassa ääripäässä. Lihakysymykseen saanee vastauksen jatkoajan osalta, jos laittaa äänestysketjun. tai ehkä sellainen jo onkin? Toinen kyselyketju voisi koskea auton hankintaa, ja edellä kirjoitettuja asioita.

Autoilusta puheenollen, nyt alkaa olla aika ryhtyä käyttämään lohkolämmitintä, myös eteläsuomessa. Taulukoista löytyy lämmitysajat, ja näillä keleillä lyhyempikin aika riittää.
Lisäys. Kuinka usein syöt lihaa ketju löytyi. Päivittäin tai lähes päivittän vastasi yli 80%.
Ei sunkaan tartte, ajaa vaan tallista ulos. Duunipaikalla ei oikein ole pistokepaikkoja, joten siellä sitten kylmänä vaan käyntiin.
Eikä ainakaan perinteiset lohkolämpåärit niin hyviä ole, kun konetta lämmitetään toiselta puolen ja muu kone jääkylmä.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Jos olen ennenkin kehunut insinöörejä lämmitettävän tuulilasin ja mukautuvan vakionopeudensäätimen keksimisestä, niin annetaan päästöhuijausfirman tyypeille kiitosta, kun tarjoavat uusiin kohtuullisesti hinnoiteltuja tehdasasennettuja polttoainelisälämmittimiä. Kun ennen aamusuihkua muistaa painaa napista lämmityksen, niin voi astella lämpimään autoon.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Sähköautossa tuokin on helpompaa ja nopeampaa. Ilp on tehokas ja ekologinen tapa.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Jos olen ennenkin kehunut insinöörejä lämmitettävän tuulilasin ja mukautuvan vakionopeudensäätimen keksimisestä, niin annetaan päästöhuijausfirman tyypeille kiitosta, kun tarjoavat uusiin kohtuullisesti hinnoiteltuja tehdasasennettuja polttoainelisälämmittimiä. Kun ennen aamusuihkua muistaa painaa napista lämmityksen, niin voi astella lämpimään autoon.
Ja sitten pienillä, henkilökohtaisilla teoilla saadaan parannettua ilmastonmuutosta parempaan päin:D
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Sähköautossa tuokin on helpompaa ja nopeampaa. Ilp on tehokas ja ekologinen tapa.
Seuraavaksi kokeillaan miten toimii plugarivolkkarin esilämmitys kunhan joskus ensi vuonna kerkeävät sen valmistaa. Siihen asti toki lämmitellään dieseliä dieselillä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onko muuten miltään valmistajalta vieläkään tulossa isoa täyssähköfarmaria? Siis juurikin sellaista kokoluokkaa, että konttiin mahtuisi ns. viikonlopun mökkikamat, eli rattaat, syöttötuoli, matkasänky, patja ja 3-4 putkikassia. Mallia Passat, Suberb, A6, 5-sarja jne.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onko muuten miltään valmistajalta vieläkään tulossa isoa täyssähköfarmaria? Siis juurikin sellaista kokoluokkaa, että konttiin mahtuisi ns. viikonlopun mökkikamat, eli rattaat, syöttötuoli, matkasänky, patja ja 3-4 putkikassia. Mallia Passat, Suberb, A6, 5-sarja jne.
Näissä taitaa akkujen sijoittelu olla syy minkä takia sähköautot ovat pääasiassa suveja tai crossovereja eivätkä pitkiä farmareita.
 

Alba

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Packers, Ukraina
Onko muuten miltään valmistajalta vieläkään tulossa isoa täyssähköfarmaria? Siis juurikin sellaista kokoluokkaa, että konttiin mahtuisi ns. viikonlopun mökkikamat, eli rattaat, syöttötuoli, matkasänky, patja ja 3-4 putkikassia. Mallia Passat, Suberb, A6, 5-sarja jne.
Jotain sellaista itsekin kaipailen. Mulle tosin riittäisi Octavia/Focus. Näppärää olis, kun mahtuis lastenvaunut ja lätkäkassi vaivatta kyytiin. Tämä kaikki saisi tapahtua id3:n hintaluokassa. Onkohan Skoda tekemässä jotain versiota id3:ta? Ainakin Golfiin verrattuna ovat osanneet tehdä paljon tilaa.
 

Vepe21

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kiekko-Vantaa, Mainz 05
Näissä taitaa akkujen sijoittelu olla syy minkä takia sähköautot ovat pääasiassa suveja tai crossovereja eivätkä pitkiä farmareita.

Tuohan se pääasiallinen syy olisi. Teslan Model S:n takapenkithän ovat käsittääkseni melko ahtaat korkeuden suhteen juurikin tuon akuston takia. Lisäksi yleinen trendi on jo melko pitään ollut kohti crossovereita ja suveja.

Tästä pääseekin siihen hauskaan aiheeseen, että milloin farmarista tulee crossover/suv? Volkkarin ID4 mitoiltaan vastaa tuollaista Passatin kokoluokkaa. Kokonaiskorkeus ID4:ssä on n. 15 cm korkeampi, mutta toisaalta maavaraakin on n. 5 cm enemmän. Eli riittääkö n. 10 cm korin korkeusero poistamaan "farmariauton" statuksen? Oletan nyt tässä, että nostetut farmarit, kuten Volvon XC70, lasketaan edelleen farmareiksi.

Nämä käsitteet ovat kyllä jänniä, sillä niistä saa aina tapella. Esim. jenkeillä (ainakin redditin puolella suht äänekkäällä osalla) coupessa ei voi olla 4 ovea (voi olla, sillä coupe viittaa katon linjaan eikä ovien määrään (paitsi jossain jenkkien omassa veromäärittelyssä 70-luvulta)), tai vielä pahempaa, kaikki 2-oviset autot ovat coupeita (ei ole, sillä 2-ovinen sedan on ihan järkevä käsite, tosin viimeisimmät esimerkit ovat 90-luvun lopulta), eli tämä Saab 900 olisi sedan (Oikein), kun taas tämä Saab 900 olisi coupé, koska siinä ei ole kuin kaksi ovea. (Väärin)
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Näissä taitaa akkujen sijoittelu olla syy minkä takia sähköautot ovat pääasiassa suveja tai crossovereja eivätkä pitkiä farmareita.
Änngh! Autoilun tulevaisuus ei kyllä näytä ollenkaan valoisalta.

Mitään tuollaista jättimöhkälettä en halua ensinnäkin siksi, että esim. tuossa ID4:ssä on painoa yli kaksi tonnia, eli sellaiset 700kg enemmän kuin nykyisessä Passatissani ja toisekseen sen tavaratila on aivan merkittävästi pienempi kuin Passatissa. Kummatkin näistä asioista ovat sellaisia, jotka eivät mitenkään sovi itselleni. Paino pilaa autoilun dynaamisen ulottuvuuden, eli autoilusta nauttimisen, mikä on itselleni aivan erityisen tärkeää (ei Passatkaan mikään autoilun ylin nautintokone ole, mutta yllättävän kepeä, ripeä ja tunnokas ajeltava myös mutkateillä) ja toisaalta auto, jossa ei ole riittävästi tavaratilaa ei sovi meidän perheen tarpeisiin. Tähän pitäisi autonvalmistajien keksiä ratkaisu pian.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös