Autoiluketju

  • 3 189 382
  • 18 516

LiiAaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Noista sähköisistä nykyvarusteista moni on varmasti aivan erimieltä, jos vaan pääsee ajamaan ko. varusteet sisältävällä autolla. En siis tarkoita 20 vuotta vanhaa, jossa on nämä "varusteet", vaan nykyisiä vaikka 2019-2021 malleja. Tekniikka kehittyy ja se on vain hyvä asia.

Näitä "en kyllä osta autoa jossa on airbag", koska sehän pitää vaihtaa jatkuvasti ja se vasta kallista on, sekä "nämä katalysaattorit on sitten niin kalliita vaihtaa" etten sellaista autoa kyllä ikinä osta etc. kommentteja on aina kuultu tekniikan kehittyessä. Ennen ostettiin pinnoitettuja renkaita ja jotkut ostivat jopa nastasarjoja. Näitä renkaita sitten nastoiteltiin itse. Tuskin monikaan tähän enää nykyisin ryhtyisi.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

ace

Jäsen
Minulle tuonkaltainen "varuste" on automaattivaihteisto. Myönnän että hyvin vähän olen automaattivaihteisella ajanut, mutta nyt käytössäni on sellainen enkä tykkää yhtään. Vaihtaminen varsinkin pienemmälle vitkuttelee ja usein kiihdytyksissä kaipaisi että toimisi jouhevammin. Voi tietysti olla myös kyseisen laatikon ominaisuus.

Silti tykkään että keppivaihteissa on enemmän ajamisen tuntua.
 

Redimor

Jäsen
Sitä ei edelleenkään käsitä, miksi ihmiset hankkivat 50 k euron auton eivätkä käytä vakionopeuden säädintä matkaa ajaessaan?
No se siittä.

Kävin koeajamassa Skodan sähkärin. Kaikki hilavitkuttimet olivat päällä mitä sai. Ajoin reilu puolen tunnin koikan jossa karkeasti 20 min kaupunkia ja loppu maantietä. Nyt voi todeta että ajaminen vain voi olla helppoa. Vakkari automaatille eikä tarvi tökkiä rattia kuin auton luullessa kuskin nukahtaneen. Pysyi kaistallaan, etäisyys edelliseen hyvin huoliteltu (mitä tuli lähdössä säädettyä), parkkeerasi itse ja pysähtyikin ilman jarrua eikä minkäänlaista kiukuttelua millään muullakaan osa-alueella tullut vastaan.
Voin nyt ymmärtää miksi Tesla koodaa automatiikkaa softaansa, ettei ihmisen tarvi olla edes hereillä.

Mutta sitten herää se kysymys: Nämähän toimivat täällä härmässä kun lunta tie täynnä, jään sekaista loskaa antureissa eikä kamera näe nopeusrajoitusta lumen takia.
Kaveri sai omansa pari kuukautta sitten, niin pitänee kuullostella mille vaikuttaa ajonautinto huhtikuussa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Sitä ei edelleenkään käsitä, miksi ihmiset hankkivat 50 k euron auton eivätkä käytä vakionopeuden säädintä matkaa ajaessaan?
No se siittä.

Kävin koeajamassa Skodan sähkärin. Kaikki hilavitkuttimet olivat päällä mitä sai. Ajoin reilu puolen tunnin koikan jossa karkeasti 20 min kaupunkia ja loppu maantietä. Nyt voi todeta että ajaminen vain voi olla helppoa. Vakkari automaatille eikä tarvi tökkiä rattia kuin auton luullessa kuskin nukahtaneen. Pysyi kaistallaan, etäisyys edelliseen hyvin huoliteltu (mitä tuli lähdössä säädettyä), parkkeerasi itse ja pysähtyikin ilman jarrua eikä minkäänlaista kiukuttelua millään muullakaan osa-alueella tullut vastaan.
Voin nyt ymmärtää miksi Tesla koodaa automatiikkaa softaansa, ettei ihmisen tarvi olla edes hereillä.

Mutta sitten herää se kysymys: Nämähän toimivat täällä härmässä kun lunta tie täynnä, jään sekaista loskaa antureissa eikä kamera näe nopeusrajoitusta lumen takia.
Kaveri sai omansa pari kuukautta sitten, niin pitänee kuullostella mille vaikuttaa ajonautinto huhtikuussa.

Aika hyvin ne toimivat Suomen talvessa jo 2016 diesel-Skodassa - eihän tuo osa ole Enyaqissa mitään sinänsä uutta. Samat ACC:t ja aktiiviset kaistavahdit siinä on, tosin toki uudemmilla softilla. Ainoita isompia ongelmakelejä on nollan pinnan jäätävä sade, kun antureiden päälle tulee jäätä. VAG:lla vielä siitä ärsyttävällä tapaa, että tavallista vakionopeudensäädintä ei voi valita, vaan toiminto putoaa pois. Useimmissa muissa autoissa dynaamisen ollessa pois pelistä tavallista versiota voi kuitenkin käyttää.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Eipä se mekaaninen käsijarrukaan aivan vikavapaa ole, TOP5 hylkyperuste katsastuksissa varmaan vuosikymmeniä ja "muista käyttää ettei jumiudu" yms hauskaa. Automaattista käsijarrua minulla ei ole autoissa koskaan ollut, jos sillä siis tarkoitetaan automaattisesti kytkeytyvää, mutta sähköinen, automaattisesti vapautuva on ainakin ihan mainio, ja kyllähän siitä napin painamisesta mielihyvää tulee, josko tietysti kahvan repimisessäkin on omaa tenhoaan.

Tottakai manuaalinenkin vikaantuu, mutta sen korjauskustannus on kymppejä.

@HokiJone kun omia kokemuksiasi kerroit, niin laitan tähän omani. Perheeseen hankittiin 49 kuukautta sitten vuoden 2000 Vectra. Sillä on ajettu meillä nyt joku 120 tuhatta. Ainoat viat, jos ei kuluvia osia lasketa, ovat olleet 1kpl moottorin ohjauslaite (uusittu kahdesti tähän yksilöön) ja bensapumppu. No joku vähäpätöinen asia on lakannut toimimasta, mutta kyllä ne kaikki ovat sähköjuttuja.

Mekaanisesti ja hydraulisesti kaikki toimii kuten saksalaisen koneiston kuuluukin.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Noista sähköisistä nykyvarusteista moni on varmasti aivan erimieltä, jos vaan pääsee ajamaan ko. varusteet sisältävällä autolla. En siis tarkoita 20 vuotta vanhaa, jossa on nämä "varusteet", vaan nykyisiä vaikka 2019-2021 malleja. Tekniikka kehittyy ja se on vain hyvä asia.

Näitä "en kyllä osta autoa jossa on airbag", koska sehän pitää vaihtaa jatkuvasti ja se vasta kallista on, sekä "nämä katalysaattorit on sitten niin kalliita vaihtaa" etten sellaista autoa kyllä ikinä osta etc. kommentteja on aina kuultu tekniikan kehittyessä. Ennen ostettiin pinnoitettuja renkaita ja jotkut ostivat jopa nastasarjoja. Näitä renkaita sitten nastoiteltiin itse. Tuskin monikaan tähän enää nykyisin ryhtyisi.

Olen ajanut. Aivan samat kuopat on tiessä väisteltävänä. Toki niissä herkuissa pelottaa juuri se, että miten niillä varustetut autot toimivat sitten kun ne ovat niin vanhoja, että hinnat ovat ulkona säilytettävän irtaimen luokassa.

Porukka hyväksyy kehityksen, vaikka se koituu kuluttajille järjettömän kalliiksi ajan mittaan. Itse olen asumisolosuhteiden muuttumisen myötä siirtymässä aiempaakin askeettisempaan (ja vähäisempään) autoiluun.

Onnellisin (autoillessani) olen ollut harrasteautolla ajaessani, ja siinä ei paljon herkkuja ollut tarjolla. Lämmityslaitteena oli takki ja pipo. Se oli todellista elämänlaatua.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: V-G-

LiiAaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Minulle tuonkaltainen "varuste" on automaattivaihteisto. Myönnän että hyvin vähän olen automaattivaihteisella ajanut, mutta nyt käytössäni on sellainen enkä tykkää yhtään. Vaihtaminen varsinkin pienemmälle vitkuttelee ja usein kiihdytyksissä kaipaisi että toimisi jouhevammin. Voi tietysti olla myös kyseisen laatikon ominaisuus.

Silti tykkään että keppivaihteissa on enemmän ajamisen tuntua.
Jokainen tykkää jostakin, eikä siitä voi ketään arvostella. En kyllä itse tunne yhtään sellaista, joka olisi automaatin vaihtanut takaisin manuaaliin. Nämä tässäkin ketjussa mainitut "elektroniset avustimet" ovat suunniteltu aika lailla automaatille. Esim. nämä nykyiset vakkarit, kaistavahdit, käkkärit, parkkitutkat etc. eivät ole manuaalille suunniteltuja.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: ace

Redimor

Jäsen
Aika hyvin ne toimivat Suomen talvessa jo 2016 diesel-Skodassa - eihän tuo osa ole Enyaqissa mitään sinänsä uutta. Samat ACC:t ja aktiiviset kaistavahdit siinä on, tosin toki uudemmilla softilla. Ainoita isompia ongelmakelejä on nollan pinnan jäätävä sade, kun antureiden päälle tulee jäätä. VAG:lla vielä siitä ärsyttävällä tapaa, että tavallista vakionopeudensäädintä ei voi valita, vaan toiminto putoaa pois. Useimmissa muissa autoissa dynaamisen ollessa pois pelistä tavallista versiota voi kuitenkin käyttää.

Tätä vähän epäilinkin ja lisäksi kun tie on lumen peitossa niin viivat tuskin näkyvät. Mutta enemmän nyt kiinnostaa tämä 80kw akusto, että mitä sillä todellisuudessa pääsee kun lämpömittari pyörähtää -10 alapuolelle.
Skodahan kyllä kehui tuottavansa niitä "teho" versioita yli 200kw akustoillakin...
 

444

Jäsen
Olen ajanut. Aivan samat kuopat on tiessä väisteltävänä. Toki niissä herkuissa pelottaa juuri se, että miten niillä varustetut autot toimivat sitten kun ne ovat niin vanhoja, että hinnat ovat ulkona säilytettävän irtaimen luokassa.

Porukka hyväksyy kehityksen, vaikka se koituu kuluttajille järjettömän kalliiksi ajan mittaan. Itse olen asumisolosuhteiden muuttumisen myötä siirtymässä aiempaakin askeettisempaan (ja vähäisempään) autoiluun.

Onnellisin (autoillessani) olen ollut harrasteautolla ajaessani, ja siinä ei paljon herkkuja ollut tarjolla. Lämmityslaitteena oli takki ja pipo. Se oli todellista elämänlaatua.
Mä kun muutin tänne landelle ja vuotuinen hädin tuskin kymppitonnin ajosuorite äkisti viisinkertaistui, niin samalla sitä huomasi, että mitä kaikkea sitä todella autossa arvostaa. Nykyinen on esim. periaatteessa aivan turhan suuri tarpeeseen, mutta mukavuudenhalu ajaa siihen, että ei vain jaksa millään vinkuheinällä körötellä, sellaisella joka kimpoilee jokaisessa tuulenpuuskassa ympäri maantietä. Toki nämä ovat myös tottumuskysymyksiä. Ja jokainen arvostaa autossaan eri ominaisuuksia.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Jos hetkeksi unohdetaan varustelistaus, niin yksi tärkeä auton valintaan vaikuttava kriteeri on auton hiljaisuus. Niihin kaikkein hiljaisimpiin ei lompakko riitä, mutta pitää valita saavutettavissa olevista mahdollisimman hiljainen. Nykyisellään kun Helsingistä kaikkialle paitsi Poriin vie moottoritie, niin moottoritien kesänopeudella pitää pystyä kuuntelemaan musiikkia ja puhumaan matkustajan kanssa normaalilla äänellä.
 

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Ihmeellistä keskustelua. Yhtäkään autoa en ole koskaan nähnyt, enkä keneltäkään kuullut, missä ei olisi jossain vaiheessa jotain korjattavaa. Eli autoa valitessa tärkeimmät kriteerit on tietenkin auton väri, penkkien mukavuus ja tarpeisiin sopivat tilat.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Jos hetkeksi unohdetaan varustelistaus, niin yksi tärkeä auton valintaan vaikuttava kriteeri on auton hiljaisuus. Niihin kaikkein hiljaisimpiin ei lompakko riitä, mutta pitää valita saavutettavissa olevista mahdollisimman hiljainen. Nykyisellään kun Helsingistä kaikkialle paitsi Poriin vie moottoritie, niin moottoritien kesänopeudella pitää pystyä kuuntelemaan musiikkia ja puhumaan matkustajan kanssa normaalilla äänellä.
Nykyisessä autossa on hyvä eristys ja mm laminoidut sivulasit jotka yllättävän hyvin blokkaavat ääniä, niin isoksi asiaksi nousee sitten renkasmelu. Kun muuta ääntä ei juuri kuulu, huomaa miten paljon renkaat vaikuttavat meluun.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Jos hetkeksi unohdetaan varustelistaus, niin yksi tärkeä auton valintaan vaikuttava kriteeri on auton hiljaisuus. Niihin kaikkein hiljaisimpiin ei lompakko riitä, mutta pitää valita saavutettavissa olevista mahdollisimman hiljainen. Nykyisellään kun Helsingistä kaikkialle paitsi Poriin vie moottoritie, niin moottoritien kesänopeudella pitää pystyä kuuntelemaan musiikkia ja puhumaan matkustajan kanssa normaalilla äänellä.
Toi on niitä juttuja, mistä voi aina haaveilla, mutta todellisuus iskee ainakin mulla aina kasvoille ja lujaa. Mulla ei ole koskaan ollut todella hiljaista autoa, mutta onhan noissa erojakin ollut. Yhdessäkään se sisämelu ei ollut mulle valintakriteeri. Keskimäärin se prosessi menee niin, että kun autokuume on ylittänyt kriittisen rajan, tehdään budjetti ja mennään autotalli.comiin, heitetään km-rajat ja katsotaan tarjonta. Sitten rajoitetaan hakua keskittymällä merkkeihin poissulkemismenetelmällä. Ekana putoaa Nissanit ja Toyotat, Audeihin ei ole varaa eikä Bemaria kehtaa ostaa. Jäljelle jää Pösöt ja Kiat. Jaa miksikö? Mulla on ollut jo Opel ja Citroen, Ford on vielä ajossa (aika meluisa edellisiin verrattuna). No on mulla ollut Pösökin, mutta joku siinä vetoaa yhä.

Sais nyt seuraavaan edes sen automaattilaatikon. Piti tulla jo tähän edelliseen päivitykseen, mutta meni sisu kaulaan.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos hetkeksi unohdetaan varustelistaus, niin yksi tärkeä auton valintaan vaikuttava kriteeri on auton hiljaisuus. Niihin kaikkein hiljaisimpiin ei lompakko riitä, mutta pitää valita saavutettavissa olevista mahdollisimman hiljainen. Nykyisellään kun Helsingistä kaikkialle paitsi Poriin vie moottoritie, niin moottoritien kesänopeudella pitää pystyä kuuntelemaan musiikkia ja puhumaan matkustajan kanssa normaalilla äänellä.
Ruostesuojauksia tekevät firmat tekevät myös äänieristystiivistyksiä. Finikor taitaa olla tunnetuin firma. Ei ole itsellä kokemusta, mutta kun seuraavaa autoa tulee pidettyä se 10 vuotta, niin enköhän mä aja sen suoraan kaupasta uutena ruosteenestokäsittelyyn. Lisää en kyllä taida maksaa äänieristyksestä.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Ihmeellistä keskustelua. Yhtäkään autoa en ole koskaan nähnyt, enkä keneltäkään kuullut, missä ei olisi jossain vaiheessa jotain korjattavaa. Eli autoa valitessa tärkeimmät kriteerit on tietenkin auton väri, penkkien mukavuus ja tarpeisiin sopivat tilat.

Tietenkin vikoja tulee. Oleellista on, että kuinka paljon niiden korjaaminen maksaa. Lähipiirissä oli takavuosina yksi auto (merkin arvannee jokainen) joka tuli heille yli 300tkm ajettuna. Sitten sillä ajettiin pari satkua lisää, jonka aikana autosta vikaantui ainoastaan laturi.

Mutta muuten olen täsmälleen samaa mieltä. Varsinkin väri on todella aliarvostettu ominaisuus ja itseäni harmittaa kun ei rohkeus ole riittänyt ostaa riskiarvioni mukaan vikaherkempiä autoja paremman värin perusteella.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mutta muuten olen täsmälleen samaa mieltä. Varsinkin väri on todella aliarvostettu ominaisuus ja itseäni harmittaa kun ei rohkeus ole riittänyt ostaa riskiarvioni mukaan vikaherkempiä autoja paremman värin perusteella.
Ethän sä edes näe sitä väriä autoa ajaessa. Etkä varsinkaan auton alla ropatessa. Tai siis näin sanotaan. Uskallan väittää, että käyttöpeleissä ei värillä ole minulle väliä, vaikka kieltämättä sitä joskus tien päällä ja myynti-ilmoituksia selatessa ihmettelee, että millä mielenlaadulla tuokin väri on varustelistalta ruksittu.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Ethän sä edes näe sitä väriä autoa ajaessa. Etkä varsinkaan auton alla ropatessa. Tai siis näin sanotaan. Uskallan väittää, että käyttöpeleissä ei värillä ole minulle väliä, vaikka kieltämättä sitä joskus tien päällä ja myynti-ilmoituksia selatessa ihmettelee, että millä mielenlaadulla tuokin väri on varustelistalta ruksittu.

Suurimman osan ajasta autolla ei ajeta. Jotkut saattavat jopa nähdä oman autonsa enemmän ulkoa- kuin sisältäpäin jos se vaikka on pysäköitynä etupihalle.

Kamalan näköinen objekti hienosti rakennetulla pihalla ei oikein toimi.
 

Tuamas

Jäsen
Jos hetkeksi unohdetaan varustelistaus, niin yksi tärkeä auton valintaan vaikuttava kriteeri on auton hiljaisuus. Niihin kaikkein hiljaisimpiin ei lompakko riitä, mutta pitää valita saavutettavissa olevista mahdollisimman hiljainen. Nykyisellään kun Helsingistä kaikkialle paitsi Poriin vie moottoritie, niin moottoritien kesänopeudella pitää pystyä kuuntelemaan musiikkia ja puhumaan matkustajan kanssa normaalilla äänellä.

Itse kun ajelen pääsääntöisesti itsekseni ja aika paljon (vähän vuodesta riippuen 2-3 X keskimääräinen suomalaisen ajosuorite), niin olen kiertänyt tämän sillä, että olen ruvennut käyttämään ajaessa vastamelukuulokkeita (ja samaa ratkaisuahan autotehtaat ovat tuomassa integroituna, eli vastamelua stereoista varsinaisen normaalin melunehkäisyn lisäksi).

Pysyy myös paljon virkeämpänä, kun se hiljaisestakin autosta kuuluva humina ei rassaa korvia.
 

444

Jäsen
Ethän sä edes näe sitä väriä autoa ajaessa. Etkä varsinkaan auton alla ropatessa. Tai siis näin sanotaan. Uskallan väittää, että käyttöpeleissä ei värillä ole minulle väliä, vaikka kieltämättä sitä joskus tien päällä ja myynti-ilmoituksia selatessa ihmettelee, että millä mielenlaadulla tuokin väri on varustelistalta ruksittu.
Bemarikuskeilla nämä. Siis että istutaan niin syvällä auton sisällä, ettei ulospäin näy kuin osa lippiksestä. Kyllä mä ainakin näen osan konepellistä sisältäkin päin. Mutta joo, ennen kaikkea sen näkee tuossa talon edessä blokkaamassa kulkuväylää ihan joka päivä.
 
K

Kiekkokatsoja

Ohittajien automerkit.
Joskus muutama vuosikymmen sitten, oli mersu se automerkki, joka eniten ohitteli. Tästä runsaasti vuosia eteenpäin, ja yleisin ohittaja oli bemari. Tästä edelleen vuosia eteenpäin, ja yleisin ohittaja oli audi. Nykyisin on näyttänyt siltä, että volvot ovat tämän listan kärjessä, tai ainakin kärjen tuntumassa. Onko tulevaisuudessa eniten ohitteleva sähköauto ? Ehkäpä ei, luulen niin.
-Tämä oli vain yhden henkilön näkemys, eli mun.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ohitettavien automerkit.
Joskus muutama vuosikymmen sitten, oli Lada se automerkki, jota eniten ohiteltiin. Tästä runsaasti vuosia eteenpäin, ja yleisin ohitettava oli Toyota tai Nissan. Tästä edelleen vuosia eteenpäin, ja yleisin ohitettava oli Nissan. Nykyisin on näyttänyt siltä, että Nissanit ovat edelleen tämän listan kärjessä, mutta myös Daciat ovat kärjen tuntumassa. Onko tulevaisuudessa eniten ohitetut sähköautoja? Ehkäpä ei, luulen niin.
-Tämä oli vain yhden henkilön näkemys, eli mun.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Jokaisen ruuhkan ja jonomuodostelman ensimmäisenä autona on aina Toyota. (Jokainen Toyota ei silti aiheuta ruuhkaa). Aina joku mummojaris tai auris ajelemassa 20 kilsaa alle nopeusrajoituksen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös