Autoiluketju

  • 3 281 371
  • 18 827

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Oikeasti kun se ei ole mahdollista.
Raskas liikenne tarvitsee polttomoottoria ties kuinka pitkään jos vetyä ei oteta käyttöön ihan pelkästään siitä syystä, että massat ei riitä.
No tätä ei tietenkään muisteta.

Se auto ostetaan sen takia, että sillä voi tehdä sen mitä tehdään aina.
Sähköautojen hankintaa perustellaan sillä, että 80% ajosta menee noin niin menee mutta 95% ihmisistä hankkii auton tai kulkuneuvon sen takia, että sillä voidaan hoitaa tarvittavat kuljetukset 95% varmuudella.
Yksinkertaisesti viikonloppureissu tre-kuo ei onnistu suoraan sähköautolla ilman ylimääräisiä pysähdyksiä.
Kun se 800km putkeen voidaan sähköllä ajaa niin homma on ihan ennen sitä ei.

Kiva, kun sinä lensit ihan tuon saman röllin kanssa paikalle, modattuna vain Lapista jonnekin Tampereeksi. Eipä yllättänyt.

Itse kysymyksessä oli kyse sähkön riittävyydestä ja siihen vastattiin faktalla.
 

Fordél

Jäsen
Yksinkertaisesti viikonloppureissu tre-kuo ei onnistu suoraan sähköautolla ilman ylimääräisiä pysähdyksiä.
Kun se 800km putkeen voidaan sähköllä ajaa niin homma on ihan ennen sitä ei.

Siis mitä?? Jo nykyisillä sähköautoilla voidaan ajaa Tee-Kuopio-väli (n. 300km) ilman pysähdyksiä. Vai teetkö viikonloppureissut pysähtymättä kohdepaikassa?

Tää on kyllä käsittämätöntä, mitä perusteluita ihmisillä on. Ensinnäkin yksi, yhden ominaisuuden ei pitäisi määrittää autovalintojakaan vaan kannattaisi aina katsoa kokonaisuutta. Jos toimintasäteessä joutuu vähän tinkimään niin monessa muussa asiassa saa takaisin, kuten polttoainekustannuksissa.

Toiseksi, nykyisiä polttomoottoriautoja pienempi toimintasäde riittää hyvin oikeastaan kaikkeen ajoon. Itse tuskailin tämän asian kanssa ennen kaasuauton ostoa. Kaasuautossa oli noin 400-450 km toimintasäde. No, eipä ollut mikään ongelma. Lapinreissukin sujui oikein hyvin. Pientä säätöä ja miettimistä joutui tekemään, mutta kaikki skulasi hienosti eikä pienehköstä toimintasäteestä ollut koko sen omistusajan mitään ongelmaa. Vastapainoksi sain halvemmat poltoainekustannukset, ympäristöystävällisemmän tavan autoilla ja tukea lähellä tuotettua, Suomessa valmistettua polttoaineen valmistusta ja monesti vielä pieniä paikallisia yrityksiä (toki pääosin Gasumia).
 
Viimeksi muokattu:

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Siis mitä?? Jo nykyisillä sähköautoilla voidaan ajaa Tee-Kuopio-väli (n. 300km) ilman pysähdyksiä. Vai teetkö viikonloppureissut pysähtymättä kohdepaikassa?

Tää on kyllä käsittämätöntä, mitä perusteluita ihmisillä on. Ensinnäkin yksi, yhden ominaisuuden ei pitäisi määrittää autovalintojakaan vaan kannattaisi aina katsoa kokonaisuutta. Jos toimintasäteessä joutuu vähän tinkimään niin monessa muussa asiassa saa takaisin, kuten polttoainekustannuksissa.

Toiseksi, nykyisiä polttomoottoriautoja pienempi toimintasäde riittää hyvin oikeastaan kaikkeen ajoon. Itse tuskailin tämän asian kanssa ennen kaasuauton ostoa. Kaasuautossa oli noin 400-450 km toimintasäde. No, eipä ollut mikään ongelma. Lapinreissukin sujui oikein hyvin. Pientä säätöä ja miettimistä joutui tekemään, mutta kaikki skulasi hienosti eikä pienehköstä toimintasäteestä ollut koko sen omistusajan mitään ongelmaa. Vastapainoksi sain halvemmat poltoainekustannukset, ympäristöystävällisemmän tavan autoilla ja tukea lähellä tuotettua, Suomessa valmistettua polttoaineen valmistusta ja monesti vielä pieniä paikallisia yrityksiä (toki pääosin Gasumia).
Ei pysty kun paikanpäällä ei ole mahdollista ladata. Tähänhän nimenomaan tämä hallitus pyrkii, että ihmiset eivät pystyisi lataamaan autoja kotonaan.

Kaasuauto olisi nimenomaan loistava sen toimintasäde riittää loistavasti se on 400-500km riippumatta lämpötilasta. Tankkaus paikkoja on Vaasa-kuopio linjalle asti 100-150km välein.
Ainit ongelma on noissa uusimman sukupolven ainakin vag-versioissa se, että bensa puolen tankki on vain se alle 10l.
Sen vanhan mallin 20l tankilla olisin ostanut tuon.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Kiva, kun sinä lensit ihan tuon saman röllin kanssa paikalle, modattuna vain Lapista jonnekin Tampereeksi. Eipä yllättänyt.

Itse kysymyksessä oli kyse sähkön riittävyydestä ja siihen vastattiin faktalla.
Kerrotko kuinka TRE-kuo välin ajaa talvella alle 7,5h edes takaisin ilman päässä olevaa latausta?
Voin kertoa sinulle vastauksen et mitenkään mutta niin bensa/diesel kuin kaasuautolla onnistuu.
Tuo 300-400km per suunta ilman turhaa pysähdystä on suurimmalle osalle se raja.
Auton tulee sopia kaikkeen käyttöön ei vain siihen peruskäyttöön, näin se siis 95% osalta menee.
Eipä yllättänyt, että tulit valittamaan siitä yleisestä pitkästä matkasta.
 

Fordél

Jäsen
Ei pysty kun paikanpäällä ei ole mahdollista ladata. Tähänhän nimenomaan tämä hallitus pyrkii, että ihmiset eivät pystyisi lataamaan autoja kotonaan.

Ladatahan voi muuallakin kuin vaikka kotona, kuten julkisilla lataudpisteillä. Ethän sinä todennäköisesti polttomoottoriautoakaan tankkaa kotona. Joo, menee vähän enemmän aikaa, mutta edelleen aika pieni juttu kokonaisuudessa.

Toiseen kohtaan niin tämäkin hallitus kylläkin tukee ainakin taloyhtiöiden sähköauton latauspistehankintoja.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Ladatahan voi muuallakin kuin vaikka kotona, kuten julkisilla lataudpisteillä. Ethän sinä todennäköisesti polttomoottoriautoakaan tankkaa kotona. Joo, menee vähän enemmän aikaa, mutta edelleen aika pieni juttu kokonaisuudessa.

Toiseen kohtaan niin tämäkin hallitus kylläkin tukee ainakin taloyhtiöiden sähköauton latauspistehankintoja.
Matka 300km matka-aika 3,5h suuntaan, perillä ei sitä lataus mahdollisuus.
Nykyiset pysähdykset max. 5min kusitauko suuntaansa, sähköautolla matka-aika suuntaan vähintään 4h ja se 1h on poissa määränpään ajasta.

En lataa sen saa tanakttua kauppareissun yhteydessä viidessä minuutissa ja sillä saa sen n.1000km ajomatkaa.
Minun mielestäni tunti paremmin käytettyä aikaa viikonloppuna kohteessa ei ole pieni aika kun vuositasolla puhutaan kokonaisuudessaan useammasta päivästä.

Yhä sähköauto on ihan kiva jos ei aja ikinä pitkää matkaa tai siihen varaa käyttää vähintään 12h.
Lisäksi siihen oltava varaa sijoittaa merkittävästi isompia pääomia kuin tavalliseen autoon.
Olisin heti hankkimassa vetyautoa jos niitä olisi tarjolla siinä kun aikaa ei mene hukkaan lataamisen odottamiseen.

Tämä tutkimus ja sen todennäköiset seuraukset tämän hallituksen toimesta kyllä viittaa pitkälti kaikesta muusta.
 

Fordél

Jäsen
Matka 300km matka-aika 3,5h suuntaan, perillä ei sitä lataus mahdollisuus.
Nykyiset pysähdykset max. 5min kusitauko suuntaansa, sähköautolla matka-aika suuntaan vähintään 4h ja se 1h on poissa määränpään ajasta.

En lataa sen saa tanakttua kauppareissun yhteydessä viidessä minuutissa ja sillä saa sen n.1000km ajomatkaa.
Minun mielestäni tunti paremmin käytettyä aikaa viikonloppuna kohteessa ei ole pieni aika kun vuositasolla puhutaan kokonaisuudessaan useammasta päivästä.

Yhä sähköauto on ihan kiva jos ei aja ikinä pitkää matkaa tai siihen varaa käyttää vähintään 12h.
Lisäksi siihen oltava varaa sijoittaa merkittävästi isompia pääomia kuin tavalliseen autoon.
Olisin heti hankkimassa vetyautoa jos niitä olisi tarjolla siinä kun aikaa ei mene hukkaan lataamisen odottamiseen.

Niin, tästä paista aikalailla läpi se, että et vain halua sähköautoa. Se varmasti taipuisi oikein hyvin sunkin arkeen, mutta kuten monessa asiassa, asenne ratkaisee.

Tämä tutkimus ja sen todennäköiset seuraukset tämän hallituksen toimesta kyllä viittaa pitkälti kaikesta muusta.

En ymmärrä, mitä tekemistä linkkaamalla jutullasi on siihen, että tukeeko tämä hallitus auton lataamista kotona. Mutta se on fakta, että tämäkin hallitus tukee taloyhtiöiden latauspistehankintoja (linkki vie Aran sivuille).
 

ColCbj

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC Sierre
Tässähän tehtiin klassisesti päätös päättämisen ilosta ja nyt odotellaan, että maagisesti teknologia vastaa huutoon. Toivotaan toki näin. Minulla ei ole mitään sähköautoilua vastaan, mutta todella monen asian pitää muuttua, jotta esimerkiksi Suomen autokanta voidaan sähköistää. Jo ihan akkutuotannon raaka-ainetuotannon ympärillä on paljon kysymysmerkkejä, kuten Litiumin riittävyys ja koboltin louhinnan keskittyminen Kongoon, missä eettisyydellä pyyhitään persettä. Tässä on todella monta ongelmaa vielä ratkottavaksi käytännön tasolla. Lisäksi kiinnostaa, että voiko vaikkapa Venäjän kilvillä ajella Suomessa uuden polttomoottoriauton kanssa vielä 2035 jälkeenkin?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
kuten Litiumin riittävyys
Litium riittää yhtä pitkäksi aikaa kuin öljyä on käytetty ja tullaan käyttämään autojen energialähteenä, eli yli 100 vuotta. Eli täysin turha huoli. Ellet sitten boikotoi bensa-autojakin vastaavasti.
 
Viimeksi muokattu:

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tässähän tehtiin klassisesti päätös päättämisen ilosta ja nyt odotellaan, että maagisesti teknologia vastaa huutoon. Toivotaan toki näin. Minulla ei ole mitään sähköautoilua vastaan, mutta todella monen asian pitää muuttua, jotta esimerkiksi Suomen autokanta voidaan sähköistää. Jo ihan akkutuotannon raaka-ainetuotannon ympärillä on paljon kysymysmerkkejä, kuten Litiumin riittävyys ja koboltin louhinnan keskittyminen Kongoon, missä eettisyydellä pyyhitään persettä. Tässä on todella monta ongelmaa vielä ratkottavaksi käytännön tasolla. Lisäksi kiinnostaa, että voiko vaikkapa Venäjän kilvillä ajella Suomessa uuden polttomoottoriauton kanssa vielä 2035 jälkeenkin?

Ja sieltä saatiin ne seuraavat suoraan listasta toistettavat asiat heti kusematta Lappiin -tematiikan jälkeen.

Öljyntuotanto, mikä eettisyyden tyyssija. Sähköautojen akuista sen sijaan kierrätettäviä metalleja ovat liki kaikki ja mainitsemiesi käyttö vähenee koko ajan.

Miksi siis Venäjän kilvissä ei saisi polttiksella ajaa Suomessa 2036? Tämä olikin ihan uusi rölläys sähköautoteemassa :)
 

ColCbj

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC Sierre
Litium riittää yhtä pitkäksi aikaa kuin öljyä on käytetty ja tullaan käyttämään autojen energialähteenä, eli yli 100 vuotta. Eli täysin turha huoli. Ellet sitten boikotoi bensa-autojakin vastaavasti.
Siis sanoinko jossain kohtaa boikotoivani jotain? Mielestäni sanoin, ettei minulla ole mitään sähköautoilua vastaan. Ei polttomoottori ole minulle mikään pakkomielle. Onko siis sinun mielestäsi ongelmatonta käyttää loppuvia luonnonvaroja, eikä mitään syytä kritisointiin ole? Mielestäni on ihan hyvä huoli, jos jonkin raaka-aineen rajallisuuden takia kyse on mahdollisesti taas yhdestä väliaikaisratkaisusta. Koboltin tuotannon epäeettisyydeen yllättäen sivuutit kokonaan, koska se ei sopinut agendaan. Seuraavaksi tulet varmaan julistamaan, etten voi olla huolissani siitäkään, jos en ole huolissani polttomoottoriautoiluun liittyvistä epäeettisyysyekijöistä.
Ja sieltä saatiin ne seuraavat suoraan listasta toistettavat asiat heti kusematta Lappiin -tematiikan jälkeen.

Öljyntuotanto, mikä eettisyyden tyyssija. Sähköautojen akuista sen sijaan kierrätettäviä metalleja ovat liki kaikki ja mainitsemiesi käyttö vähenee koko ajan.

Miksi siis Venäjän kilvissä ei saisi polttiksella ajaa Suomessa 2036? Tämä olikin ihan uusi rölläys sähköautoteemassa :)
Ai, katsos. Seuraava sankarihan toi jo ansiokkaasti pöydälle kyseisen argumentin. Eli käytännössä mitään ongelmatekijötä ei saa nostaa esiin, koska niitä on polttomoottoreissakin? Onpa raikasta ja kehittävää keskustelua. Kannattaa ehkä tutustua argumentaatiovirheisiin, niin teidänkin höpinöissä olisi edes jotain oikeaa tarttumapintaa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Siis sanoinko jossain kohtaa boikotoivani jotain? Mielestäni sanoin, ettei minulla ole mitään sähköautoilua vastaan. Ei polttomoottori ole minulle mikään pakkomielle. Onko siis sinun mielestäsi ongelmatonta käyttää loppuvia luonnonvaroja, eikä mitään syytä kritisointiin ole? Mielestäni on ihan hyvä huoli, jos jonkin raaka-aineen rajallisuuden takia kyse on mahdollisesti taas yhdestä väliaikaisratkaisusta. Koboltin tuotannon epäeettisyydeen yllättäen sivuutit kokonaan, koska se ei sopinut agendaan. Seuraavaksi tulet varmaan julistamaan, etten voi olla huolissani siitäkään, jos en ole huolissani polttomoottoriautoiluun liittyvistä epäeettisyysyekijöistä.
Ai, katsos. Seuraava sankarihan toi jo ansiokkaasti pöydälle kyseisen argumentin. Eli käytännössä mitään ongelmatekijötä ei saa nostaa esiin, koska niitä on polttomoottoreissakin? Onpa raikasta ja kehittävää keskustelua. Kannattaa ehkä tutustua argumentaatiovirheisiin, niin teidänkin höpinöissä olisi edes jotain oikeaa tarttumapintaa.
Saa ongelmatekijöitä nostaa pöydälle tottakai. Vähemmän ongelmatekijöitä sähköautoilussa on kuitenkin kuin muissa vaihtoehdoissa. Eli kyse on pienimmästä pahasta. Se on vaan mielenkiintoista kun nuo koboltin tuotannon ongelmat ovat joillekin merkittäviä, mutta esimerkiksi bensa-autoilun saasteet eivät ole. En väitä, että näin olisi sinun kohdallasi, mutta näin on monen sähköautoilun vastustajan kohdalla. Se vasta onkin argumentaatiovirhe. Monella nyt sattumoisin on jostain syystä jonkinlainen rakkaussuhde bensaan tai pelko uutta kohtaan, muuten mikään argumentti sähköautoilua vastaan yleisesti ei ole oikeastaan pitävä. Toki kaikille se sähköauto ei ole vielä paras vaihtoehto (jatkuvat pitkät matkat ja/tai ei ole kotilatausmahdollisuutta)
 
Viimeksi muokattu:

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Ladatahan voi muuallakin kuin vaikka kotona, kuten julkisilla lataudpisteillä. Ethän sinä todennäköisesti polttomoottoriautoakaan tankkaa kotona. Joo, menee vähän enemmän aikaa, mutta edelleen aika pieni juttu kokonaisuudessa.

Toiseen kohtaan niin tämäkin hallitus kylläkin tukee ainakin taloyhtiöiden sähköauton latauspistehankintoja.

Itse vaihdoin kesällä bensa-autoni ladattavaan hybridiin. Lopulta suurin merkitys vaihtopäätöksessä oli sillä, että pystyn lataamaan autoa "omassa" parkkiruudussani, kun taloyhtiön parkkipaikoille vaihdettiin latauspömpelit noin vuosi. Tämä tulee myös puolet halvemmaksi kuin vastaava lataus saman firman julkisella latauspisteellä. Paras puoli tässä on se, että pystyn nimenomaan "tankkaamaan kotona" eikä tarvitse lähteä etsimään vapaana olevaa julkista latausasemaa. Jos tätä mahdollisuutta ei olisi, niin en olisi autoa vaihtanut.

Täyssähköautoa ei toki tarvitse ladata niin tiheästi kuin hybridiä, mutta en olisi sitäkään ostanut ilman tätä "kotilatausmahdollisuutta".
 

ColCbj

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC Sierre
Saa ongelmatekijöitä nostaa pöydälle tottakai. Vähemmän ongelmatekijöitä sähköautoilussa on kuitenkin kuin muissa vaihtoehdoissa. Eli kyse on pienimmästä pahasta. Se on vaan mielenkiintoista kun nuo koboltin tuotannon ongelmat ovat joillekin merkittäviä, mutta esimerkiksi bensa-autoilun saasteet eivät ole. En väitä, että näin olisi sinun kohdallasi, mutta näin on monen sähköautoilun vastustajan kohdalla. Se vasta onkin argumentaatiovirhe. Monella nyt sattumoisin on jostain syystä jonkinlainen rakkaussuhde bensaan tai pelko uutta kohtaan, muuten mikään argumentti sähköautoilua vastaan yleisesti ei ole oikeastaan pitävä. Toki kaikille se sähköauto ei ole vielä paras vaihtoehto (jatkuvat pitkät matkat ja/tai ei ole kotilatausmahdollisuutta)
Toki näin. On kuitenkin hyvin raskas keskustelutyyli muodostaa joitain premissejä tietämättä pitävätkö ne paikkaansa. Olen samaa mieltä siitä, että sähköautoilu on varmastikin pienempi paha kuin polttomoottoriautoilu, mutta on myös älyllisesti epärehellistä ummistaa silmiään sähköautoilun ongelmilta. Nyt on kuitenkin tehty sen luokan päätöksiä, että ongelmat on pakko ratkaista jollain tapaa pakotettuna ja tulosta on tultava. Toivottavasti ratkaisut löytyvät ja päästään nauttimaan sujuvasta sähköautoilusta viimeistään ensi vuosikymmenellä. Pitää jokatapauksessa muistaa, että jos hyppii suosta suohon niin housut eivät kuivu missään kohtaa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu
4

444

Eikö tuossa konferenssissa nyt vain linjattu, että uusien bensa- ja dieselautojen myynti loppuu vuonna 2035? Ei suinkaan, että niillä ajaminen muuttuisi laittomaksi vuonna 2036 tai että tankkauspisteet häviäisivät kuin pieru Saharaan ko. vuonna. Ellei sitten jokainen hanki uutta autoa vuonna 2036 ja lopeta bensa- ja dieselajelut välittömästi. Siinä tapauksessa varmaan aika nopeasti häviävät myös tankkauspisteet.

Veikkaisin, että maailmassa ehtii 14 vuodessa tapahtumaan aika paljon asioita ja kehitys jatkaa sinäkin aikana kehittymistään. Eiköhän markkinoille siis tule enenevässä määrin sähköautoja, joilla pääsee kusematta Tampereelta Kuopioon ja halutessa takaisinkin, ja samoin latausinfraa teiden varsille latausnopeuden kasvusta puhumattakaan. Yllättyisin, jos tällaista kehitystä ei nähtäisi.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Eiköhän markkinoille siis tule enenevässä määrin sähköautoja, joilla pääsee kusematta Tampereelta Kuopioon ja halutessa takaisinkin, ja samoin latausinfraa teiden varsille latausnopeuden kasvusta puhumattakaan. Yllättyisin, jos tällaista kehitystä ei nähtäisi.
Jep, ja voisin kuvitella, että myös erinäiset toimet taloyhtiöiden latauspaikkojen yleistymiseksi ovat ottaneet joitain askeleita tuohon mennessä.
 

Glove

Jäsen
Joillekin vaikeaa tuo moottoritielle liittyminen. Edessä ja takana olisi ollut tilaa jos olisi kiihdyttänyt tai jarruttanut, mutta ei. Kylkeen meinasi tulla.
 

Fordél

Jäsen
Nyt on kuitenkin tehty sen luokan päätöksiä, että ongelmat on pakko ratkaista jollain tapaa pakotettuna ja tulosta on tultava. Toivottavasti ratkaisut löytyvät ja päästään nauttimaan sujuvasta sähköautoilusta viimeistään ensi vuosikymmenellä. Pitää jokatapauksessa muistaa, että jos hyppii suosta suohon niin housut eivät kuivu missään kohtaa.

Ne päätökset ja kehitysaskeleet syntyvät nimenomaan pakosta. Nyt kun on kaikille selvää, milloin tarvittaan ratkaisut, ja aikaa niiden löytämiseen on varmasti ihan riittävästi, ne ratkaisut varmasti myös löytyvät.
 
K

Kiekkokatsoja

Ne päätökset ja kehitysaskeleet syntyvät nimenomaan pakosta. Nyt kun on kaikille selvää, milloin tarvittaan ratkaisut, ja aikaa niiden löytämiseen on varmasti ihan riittävästi, ne ratkaisut varmasti myös löytyvät.
Ja kun ihmisiä pakottaa uudistumaan, nousee vastustus.
Kyllä nyt ollaan tämän loputtoman kuuloisen suon alussa, ja kannattaa vieläkin olla varovainen pakottamisessa.
 

Fordél

Jäsen
Ja kun ihmisiä pakottaa uudistumaan, nousee vastustus.
Kyllä nyt ollaan tämän loputtoman kuuloisen suon alussa, ja kannattaa vieläkin olla varovainen pakottamisessa.

Pakotushan kohdistuu ennen kaikkea yrityksiin, ja siellä tärkeintä on ennustettavuus. Nyt kun pelisäännöt ja tavoitteet ovat entistä selvemmät, on helpompi tehdä yrityksissäkin päätöksiä. Toki moni yrityshän oli niitä tehnyt tähän suuntaan jo ennen tätäkin. Kehityssuunta on väistämätön ja fossiilisista on vaan pakko luopua. Tilalle saadaan onneksi jotain parempaa.
 
K

Kiekkokatsoja

Pakotushan kohdistuu ennen kaikkea yrityksiin, ja siellä tärkeintä on ennustettavuus. Nyt kun pelisäännöt ja tavoitteet ovat entistä selvemmät, on helpompi tehdä yrityksissäkin päätöksiä. Toki moni yrityshän oli niitä tehnyt tähän suuntaan jo ennen tätäkin. Kehityssuunta on väistämätön ja fossiilisista on vaan pakko luopua. Tilalle saadaan onneksi jotain parempaa.
Yksityisautoilijat lienee enemmistö. Ja yrityksissäkin isoimmat pystynee kirjoittamaasi, mutta paljon on pienempiä, jotka eivät.
Ja kokonaisuutena pakotus on kohdistunut pieneen, tosin kenties hyvään mainostavaan osaan.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Mitäköhän nyt tapahtuu polttomoottoriautojen jälleenmyyntiarvolle? Jos esim. oman bensapihin Passattini arvo romahtaa, minun ei ole mitään järkeä tai mahdollisuutta luopua siitä pitkiin aikoihin. Sitten vain maksellaan näitä kahden euron litrahintoja hamaan tappiin, eli kunnes joku sopivan kokoinen hybridi tulee myyntiin maltillisilla kilsoilla, luotettavana ja hyväkuntoisena. Aiemmin olen ajatellut siirtyä plugariin seuraavan 5-10 vuoden aikana mutta katsotaan nyt. Ei taida onnistua.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Mitäköhän nyt tapahtuu polttomoottoriautojen jälleenmyyntiarvolle? Jos esim. oman bensapihin Passattini arvo romahtaa, minun ei ole mitään järkeä tai mahdollisuutta luopua siitä pitkiin aikoihin. Sitten vain maksellaan näitä kahden euron litrahintoja hamaan tappiin, eli kunnes joku sopivan kokoinen hybridi tulee myyntiin maltillisilla kilsoilla, luotettavana ja hyväkuntoisena. Aiemmin olen ajatellut siirtyä plugariin seuraavan 5-10 vuoden aikana mutta katsotaan nyt. Ei taida onnistua.

Tuon Glasgow'n ratkaisun pohjalta ei pitäisi tapahtua mitään, sillä EU-tason vastaava ratkaisuhan tehtiin jo aiemmin.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Tuon Glasgow'n ratkaisun pohjalta ei pitäisi tapahtua mitään, sillä EU-tason vastaava ratkaisuhan tehtiin jo aiemmin.
Käsitin, että Glasgow'ssa tuo ratkaisu ns. vahvistettiin. Käsitinkö väärin? Nyt on vain ollut paljon spekulaatiota, että jälleenmyyntimarkiinat tulevat ennen pitkää reagoimaan kun kysyntä alkaa laskea. Tämä siis bensa- ja diesel-autojen kohdalla.
 
K

Kiekkokatsoja

Mitäköhän nyt tapahtuu polttomoottoriautojen jälleenmyyntiarvolle? Jos esim. oman bensapihin Passattini arvo romahtaa, minun ei ole mitään järkeä tai mahdollisuutta luopua siitä pitkiin aikoihin. Sitten vain maksellaan näitä kahden euron litrahintoja hamaan tappiin, eli kunnes joku sopivan kokoinen hybridi tulee myyntiin maltillisilla kilsoilla, luotettavana ja hyväkuntoisena. Aiemmin olen ajatellut siirtyä plugariin seuraavan 5-10 vuoden aikana mutta katsotaan nyt. Ei taida onnistua.
Tässä tulee olemaan pitkä siirtymä. Parikin syytä. 1. Uuden ajan kehitys on hitaampaa, mitä nyt on oletus. 2. Mahdottomuus pakottamiseen ja uuteen aikaan ei ole helppoa. Uudistus on hidasta, ja tavis ihmisillä ei ole tähän varaa.
Toki perusihmisen yläpuolella voi olla yritykset, ja eliitti. Ja sekin on ok, kohti positiivisempaa tulevaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös