Autoiluketju

  • 3 189 935
  • 18 516
K

Kiekkokatsoja

Ohitettavien automerkit.
Joskus muutama vuosikymmen sitten, oli Lada se automerkki, jota eniten ohiteltiin. Tästä runsaasti vuosia eteenpäin, ja yleisin ohitettava oli Toyota tai Nissan. Tästä edelleen vuosia eteenpäin, ja yleisin ohitettava oli Nissan. Nykyisin on näyttänyt siltä, että Nissanit ovat edelleen tämän listan kärjessä, mutta myös Daciat ovat kärjen tuntumassa. Onko tulevaisuudessa eniten ohitetut sähköautoja? Ehkäpä ei, luulen niin.
-Tämä oli vain yhden henkilön näkemys, eli mun.
Näihin hitaisiin automerkkeihin, ei mulla ole ihan tarkkaa seurantaa, mutta lienee suunnilleen noin.
Olen seurannut lähinnä ylinopeutta ajajia, ja ohi kaahareita, koska heistä on huomattavasti suuremmat onnettomuusriskit, kuin muista. Yritän päästä heistä eroon, päästämällä ongelmatapaukset ohi.
Itse ajan yleensä maksiminopeuden ja rikesakkorajan välillä, jos tilanne sen sallii.

Sun tekstille löytyisi muuten ketjukin, kierrätyskeskuksesta.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Porrasperäinen pieni Toyota (onko se sitten Corolla) on poikkeuksetta seniorikuljettaja. Tai no, 5% mahdollisuus että se on papan tojotan perinyt tyttö.

Nissan Tiida on toinen auto, jota ei varmasti ole uutena omistanut kukaan alle 65-vuotias. Vähän korkeammalla siellä taidetaan istuakin, joka Tiidan aikoihin, eli ennen Qashqaita oli aika harvinaista.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Ohittajien automerkit.
Joskus muutama vuosikymmen sitten, oli mersu se automerkki, joka eniten ohitteli. Tästä runsaasti vuosia eteenpäin, ja yleisin ohittaja oli bemari. Tästä edelleen vuosia eteenpäin, ja yleisin ohittaja oli audi. Nykyisin on näyttänyt siltä, että volvot ovat tämän listan kärjessä, tai ainakin kärjen tuntumassa. Onko tulevaisuudessa eniten ohitteleva sähköauto ? Ehkäpä ei, luulen niin.
-Tämä oli vain yhden henkilön näkemys, eli mun.

Mun havainto on muunlainen. Eniten minua ohittavat Skodat. Tämä ei yllätä, koska myydyin merkki viime vuosina.
Mutta sama havainto kuin @Tadu oli tehnyt, että älyttömintä ohittelua suorittavat hyvin usein pakettiautojen kuljettajat. Tosin sieltä korkealta näkee niin hyvin ja nykyisissä pakuissa on varsin hyvä kulku, niin saattaa olla vähän ajautumista siinä mukana.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Jokaisen ruuhkan ja jonomuodostelman ensimmäisenä autona on aina Toyota. (Jokainen Toyota ei silti aiheuta ruuhkaa). Aina joku mummojaris tai auris ajelemassa 20 kilsaa alle nopeusrajoituksen.

Mulla on Micra. Se tuntuu olevan ohituskäsky hyvin monelle. Ajelen sillä aivan samoja nopeuksia kuin isommalla autollakin, mutta ohittajia pikkuautolla ajellessa on varmaan viisinkertainen määrä.
 

Uncle Becker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Україна

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Ihmeellistä keskustelua. Yhtäkään autoa en ole koskaan nähnyt, enkä keneltäkään kuullut, missä ei olisi jossain vaiheessa jotain korjattavaa. Eli autoa valitessa tärkeimmät kriteerit on tietenkin auton väri, penkkien mukavuus ja tarpeisiin sopivat tilat.
Tärkein asia on se kuinka kauan on leimaa jäljellä.
 

hege

Jäsen
Pitääköhän tuo @Uncle Becker lainaama ja IS:n ansiokkaasti esiintuoma Traficomin erikoisiosaston tutkijoiden tekemä selvitys kuitenkaan paikkaansa? Tyhmänä luulisi, että auton käyttö pikemminkin kasvaa jos sitä ei saa parkkiin, sitähän perhana joutuisi silloin ajamaan liki loputtomiin asti (tai ainakin tankin tyhjäksi)?
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mulla on Micra. Se tuntuu olevan ohituskäsky hyvin monelle. Ajelen sillä aivan samoja nopeuksia kuin isommalla autollakin, mutta ohittajia pikkuautolla ajellessa on varmaan viisinkertainen määrä.

Tää on kyl jännä miten kanssa-autoilijoiden reaktiot ohittamiseen tai esimerkiksi kaistanvaihtoihin vaihtuvat sen mukaan mitä autoa ajaa. Ajoin opiskeluaikana taksia pk-seudulla ja sillä sai kyllä tunkea kantakaupungissa niihin kuuluisiin ”taksin lentäviin väleihin” ja ketään ei haitannut. Noh kerran lainasin anopin silloista Renault Meganea ja ajoin samalla taksityylillä niin jengi vetäs hirveitä raivareita. Joten opin vaihtamaan ajotyyliä kun en ajanut taksia.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Mä kun ajelen vaaleanharmaata Passattia, niin päivittäin käy sitä, että edessäni aletaan ajaa varsin hitaasti, tai siis esim 80-alueella tasan kahdeksaakymppiä. Luulevat minua siviilipoliisiksi, otaksun.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Tää on kyl jännä miten kanssa-autoilijoiden reaktiot ohittamiseen tai esimerkiksi kaistanvaihtoihin vaihtuvat sen mukaan mitä autoa ajaa. Ajoin opiskeluaikana taksia pk-seudulla ja sillä sai kyllä tunkea kantakaupungissa niihin kuuluisiin ”taksin lentäviin väleihin” ja ketään ei haitannut. Noh kerran lainasin anopin silloista Renault Meganea ja ajoin samalla taksityylillä niin jengi vetäs hirveitä raivareita. Joten opin vaihtamaan ajotyyliä kun en ajanut taksia.
Kai tässä tulee autoilijalla ne stereotypiat mieleen. Kuitenkin 90% kerroista nämä Micrat, corollat, meganet ja muut ajavat alinopeutta tai muuten vaan aaltoilevaa nopeutta varsinkin maantiellä. Sitten taas kaupungissa joskus huomannut, että joku micrakuski saattaa olla hyvinkin sähäkkä liikkeissään. Kuitenkin suurimmaksi osaksi liike on aika aaltoilevaa ja siitä syystä mersumies haluaa ohi.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Sitten taas kaupungissa joskus huomannut, että joku micrakuski saattaa olla hyvinkin sähäkkä liikkeissään.
Tämä johtunee osittain siitä, että ne ovat usein pizzakuskien autoja. Nuohan ovat ihan heittämällä se kaikkein nopein kansanosa. Tavallinen (täysin varustelematon) 25 vuotta vanha läpiruostunut micracorsa lähtee valoista kuin kuppa kaislikosta jotta lätty saadaan perille niin kuumana että kitalaki palaa. Olen tätä jo vuosikymmeniä ihastellut ja ihmetellyt.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tämä johtunee osittain siitä, että ne ovat usein pizzakuskien autoja. Nuohan ovat ihan heittämällä se kaikkein nopein kansanosa. Tavallinen (täysin varustelematon) 25 vuotta vanha läpiruostunut micracorsa lähtee valoista kuin kuppa kaislikosta jotta lätty saadaan perille niin kuumana että kitalaki palaa. Olen tätä jo vuosikymmeniä ihastellut ja ihmetellyt.
Täällä päin pizzakuskit myös vähän oikaisevat pyöräteiden läpi.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF
K

Kiekkokatsoja

Tämä johtunee osittain siitä, että ne ovat usein pizzakuskien autoja. Nuohan ovat ihan heittämällä se kaikkein nopein kansanosa. Tavallinen (täysin varustelematon) 25 vuotta vanha läpiruostunut micracorsa lähtee valoista kuin kuppa kaislikosta jotta lätty saadaan perille niin kuumana että kitalaki palaa. Olen tätä jo vuosikymmeniä ihastellut ja ihmetellyt.
Täälläpäin pizzapepet käyttää paljon toyota yaris merkkistä autoa. Se on vanhanakin melko luotettava peli. Toistuvaa kaahailua ei ole isommalti näkynyt. Varmaankin on myös paikkakuntakohtaista tuo kaahaaminen.
Toisinaan ihmetyttää kiirekaahailijat, joilla näkyy firman nimi autonsa kyljessä. Erikoinen tapa "mainostaa."
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Täällä päin pizzakuskit myös vähän oikaisevat pyöräteiden läpi.
Pyöräilijät ovat sen ansainneet. Siinä ei parit turvetukat paljoa paina kun painetaan bisnestä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pyöräilijät ovat sen ansainneet. Siinä ei parit turvetukat paljoa paina kun painetaan bisnestä.
En tarkoittanut sellaisia spandex-pyöräteitä, vaan tarkoitin sellaisia puistossa olevia hiekkateitä, joissa kulkevat mm. vanhemmat lastensa ja lastenvaunujen kanssa. Ikkunasta näkee viereiseen puistoon niin monesti siellä pikkuauto kurvaillut vauhdilla. Viime viikolla tilattiin kotipizzaa ja heidänkin lähetti päätti siitä oikaista.
 

Tuamas

Jäsen
Tää on kyl jännä miten kanssa-autoilijoiden reaktiot ohittamiseen tai esimerkiksi kaistanvaihtoihin vaihtuvat sen mukaan mitä autoa ajaa.
...
Noh kerran lainasin anopin silloista Renault Meganea ja ajoin samalla taksityylillä niin jengi vetäs hirveitä raivareita. Joten opin vaihtamaan ajotyyliä kun en ajanut taksia.

Jos joskus haluaa tästä sen extreme-version, niin lainaa joltain teiniltä mopoauton muutamaksi päiväksi.

Itsellä joskus auto oli pajalla viikon verran ja lainasin sitten mopoautoa sen ajaksi, sellaista määrää ihan kaupungissa ohitse änkeämisiä ei ole tullut vastaan edes murto-osaa mitä silloin tuli, vaikka koppero kulki ja useasti ohituksen tullessa ajoin mittarin mukaan 60 km/h (57km/h GPS-mitattuna).
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
En tarkoittanut sellaisia spandex-pyöräteitä, vaan tarkoitin sellaisia puistossa olevia hiekkateitä, joissa kulkevat mm. vanhemmat lastensa ja lastenvaunujen kanssa. Ikkunasta näkee viereiseen puistoon niin monesti siellä pikkuauto kurvaillut vauhdilla. Viime viikolla tilattiin kotipizzaa ja heidänkin lähetti päätti siitä oikaista.
Jos nyt jätetään se hurtti huumori hetkeksi pois, niin tottahan se on, että noiden peltilautasravintoloiden kuskit rikkovat tyypillisesti jokaisella keikallaan montaakin lakia ja sääntöä. Milloin ajellaan jalkakäytävillä ja kävelyteillä, milloin mennään surutta punaisia päin. Joskus ajetaan yksisuuntaista väärään suuntaan ja aina ylinopeutta. Myös kärkikolmio ja stop-merkki ovat heille usein aivan yhtä tuntemattomia kuin pyöräilijöille eikä suojatie kiinnosta. Ja jos ei muuta, niin keskiverto pizza-auto ei varmasti läpäisisi kunnollista katsastusta.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Täällä päin pizzakuskit myös vähän oikaisevat pyöräteiden läpi.
Täällä taksikuskit oikaisevat joskus ihan käsittämättömiä reittejä pitkin. Käsittämätöntä on se, että tietä pitkin olisi nopeammin ja kaikkien kannalta turvallisemmin perillä. Viimeksi en väistänyt koirankusetusreissulla talojen välisellä kävelytiellä ja annoin kuskin lukea huuliltani "missä vitussa sä oikein ajat?". Kuski avasi ikkunan ja minä toistin kysymyksen. Ei osannut vastata. Päästäkseen ko. väylälle kuskin pitää ajaa ensin noin 200 m ajotietä ja koukata talojen väliin rotvallin ja nurmikkokaistaleen yli. Noin 200 m aikaisemmin on risteys, mistä tullaan ruutukaavaa pitkin täsmälleen yhtä pitkä matka siihen, mihin tuo oli ilmeisesti matkalla. Ei ole edes mitenkään huonosti merkattu risteys, että sen missaisi vahingossa.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Meillä taas Etelä-Haagassa Wolt-kuski yritti ajaa Yhdistystietä Steniuksentien suunnasta Ristolantielle. Ongelmaksi muodostuu n. 15 metriä pitkät portaat. Rohkea kaveri päätti kuitenkin, että tämä ei ole Focukselle kuin hyvä haaste ja pieni hidaste ja ajoi läpi. Paitsi että jäi puoleenväliin jumiin. Olisi tosiaan pitänyt minuutin tai parin verran kiertää.

Kohta näkyy tässä: Google Maps
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Meillä taas Etelä-Haagassa Wolt-kuski yritti ajaa Yhdistystietä Steniuksentien suunnasta Ristolantielle. Ongelmaksi muodostuu n. 15 metriä pitkät portaat. Rohkea kaveri päätti kuitenkin, että tämä ei ole Focukselle kuin hyvä haaste ja pieni hidaste ja ajoi läpi. Paitsi että jäi puoleenväliin jumiin. Olisi tosiaan pitänyt minuutin tai parin verran kiertää.
Ihailen yritystä, seuraavalla kerralla tietää nostaa tilannenopeuden haasteen vaatimalle tasolle.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: V-G-

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Ihailen yritystä, seuraavalla kerralla tietää nostaa tilannenopeuden haasteen vaatimalle tasolle.
Samaa mieltä. GTA-rallia ne muutenkin tuolla ajelevat, niin samalla vihalla pitäisi myös nuo vaikeammatkin paikat mennä.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
Jotenkin liikenne ollut muutenkin kuin Wolt-kuskien osalta rauhatonta viime aikoina. Tänään aamulla töihin mennessä minulle oli vasemmalle kääntyvä vihreä nuolivalo, niin eiköhän joku paina päin punaisia tulemaan suoraan vastaan. Eilen illalla, kun vähän sateli räntää tielle, niin jotain vanhoja takapotkuvolvoja veteli keskusta-alueella kylkimyyryä vähät välittämättä liikennevaloista. Melko vaarallisen näköistä touhua iltahämärässä.

Muutenkin liikenteesä ollut nyt paljon kuskeja, joille liikennesäännöt ovat vieras käsite.
 

5hole

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks, VGK, Savolaiset, Jokerit, Cogliano, RD
Sitten taas kaupungissa joskus huomannut, että joku micrakuski saattaa olla hyvinkin sähäkkä liikkeissään.
Eikä välttämättä vain kaupungeissa! Ajelin elokuussa mökille leveää hiekkatietä nopeus n. 80-90kmh niin kakkoskoppanen Micra painoi suoralla ohi ja hävisi seuraavien mutkien jälkeen horisonttiin. Toki varmasti jotain "pientä" viritystäkin tehty, en ole ennen nähnyt Micralla vedettävän nelikkoluisua (etuvetoinen kun on). Oli aika absurdi tilanne :D
 

Blue F

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Etäisesti tähän viitaten:
Mä kun ajelen vaaleanharmaata Passattia, niin päivittäin käy sitä, että edessäni aletaan ajaa varsin hitaasti, tai siis esim 80-alueella tasan kahdeksaakymppiä. Luulevat minua siviilipoliisiksi, otaksun.
Tästä muistaakseni tehty joskus jonkinlainen tutkimuskin: Ensireaktiona lähes kaksi kolmesta autoilijoista katsahtaa tiedostaen tai tiedostamatta omaan nopeusmittariinsa nähdessään liikenteessä (ei hälytysajossa) olevan poliisiauton.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös