Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Autoiluketju

  • 3 335 800
  • 19 049

Fordél

Jäsen
Nyt on kuitenkin tehty sen luokan päätöksiä, että ongelmat on pakko ratkaista jollain tapaa pakotettuna ja tulosta on tultava. Toivottavasti ratkaisut löytyvät ja päästään nauttimaan sujuvasta sähköautoilusta viimeistään ensi vuosikymmenellä. Pitää jokatapauksessa muistaa, että jos hyppii suosta suohon niin housut eivät kuivu missään kohtaa.

Ne päätökset ja kehitysaskeleet syntyvät nimenomaan pakosta. Nyt kun on kaikille selvää, milloin tarvittaan ratkaisut, ja aikaa niiden löytämiseen on varmasti ihan riittävästi, ne ratkaisut varmasti myös löytyvät.
 
K

Kiekkokatsoja

Ne päätökset ja kehitysaskeleet syntyvät nimenomaan pakosta. Nyt kun on kaikille selvää, milloin tarvittaan ratkaisut, ja aikaa niiden löytämiseen on varmasti ihan riittävästi, ne ratkaisut varmasti myös löytyvät.
Ja kun ihmisiä pakottaa uudistumaan, nousee vastustus.
Kyllä nyt ollaan tämän loputtoman kuuloisen suon alussa, ja kannattaa vieläkin olla varovainen pakottamisessa.
 

Fordél

Jäsen
Ja kun ihmisiä pakottaa uudistumaan, nousee vastustus.
Kyllä nyt ollaan tämän loputtoman kuuloisen suon alussa, ja kannattaa vieläkin olla varovainen pakottamisessa.

Pakotushan kohdistuu ennen kaikkea yrityksiin, ja siellä tärkeintä on ennustettavuus. Nyt kun pelisäännöt ja tavoitteet ovat entistä selvemmät, on helpompi tehdä yrityksissäkin päätöksiä. Toki moni yrityshän oli niitä tehnyt tähän suuntaan jo ennen tätäkin. Kehityssuunta on väistämätön ja fossiilisista on vaan pakko luopua. Tilalle saadaan onneksi jotain parempaa.
 
K

Kiekkokatsoja

Pakotushan kohdistuu ennen kaikkea yrityksiin, ja siellä tärkeintä on ennustettavuus. Nyt kun pelisäännöt ja tavoitteet ovat entistä selvemmät, on helpompi tehdä yrityksissäkin päätöksiä. Toki moni yrityshän oli niitä tehnyt tähän suuntaan jo ennen tätäkin. Kehityssuunta on väistämätön ja fossiilisista on vaan pakko luopua. Tilalle saadaan onneksi jotain parempaa.
Yksityisautoilijat lienee enemmistö. Ja yrityksissäkin isoimmat pystynee kirjoittamaasi, mutta paljon on pienempiä, jotka eivät.
Ja kokonaisuutena pakotus on kohdistunut pieneen, tosin kenties hyvään mainostavaan osaan.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mitäköhän nyt tapahtuu polttomoottoriautojen jälleenmyyntiarvolle? Jos esim. oman bensapihin Passattini arvo romahtaa, minun ei ole mitään järkeä tai mahdollisuutta luopua siitä pitkiin aikoihin. Sitten vain maksellaan näitä kahden euron litrahintoja hamaan tappiin, eli kunnes joku sopivan kokoinen hybridi tulee myyntiin maltillisilla kilsoilla, luotettavana ja hyväkuntoisena. Aiemmin olen ajatellut siirtyä plugariin seuraavan 5-10 vuoden aikana mutta katsotaan nyt. Ei taida onnistua.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Mitäköhän nyt tapahtuu polttomoottoriautojen jälleenmyyntiarvolle? Jos esim. oman bensapihin Passattini arvo romahtaa, minun ei ole mitään järkeä tai mahdollisuutta luopua siitä pitkiin aikoihin. Sitten vain maksellaan näitä kahden euron litrahintoja hamaan tappiin, eli kunnes joku sopivan kokoinen hybridi tulee myyntiin maltillisilla kilsoilla, luotettavana ja hyväkuntoisena. Aiemmin olen ajatellut siirtyä plugariin seuraavan 5-10 vuoden aikana mutta katsotaan nyt. Ei taida onnistua.

Tuon Glasgow'n ratkaisun pohjalta ei pitäisi tapahtua mitään, sillä EU-tason vastaava ratkaisuhan tehtiin jo aiemmin.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuon Glasgow'n ratkaisun pohjalta ei pitäisi tapahtua mitään, sillä EU-tason vastaava ratkaisuhan tehtiin jo aiemmin.
Käsitin, että Glasgow'ssa tuo ratkaisu ns. vahvistettiin. Käsitinkö väärin? Nyt on vain ollut paljon spekulaatiota, että jälleenmyyntimarkiinat tulevat ennen pitkää reagoimaan kun kysyntä alkaa laskea. Tämä siis bensa- ja diesel-autojen kohdalla.
 
K

Kiekkokatsoja

Mitäköhän nyt tapahtuu polttomoottoriautojen jälleenmyyntiarvolle? Jos esim. oman bensapihin Passattini arvo romahtaa, minun ei ole mitään järkeä tai mahdollisuutta luopua siitä pitkiin aikoihin. Sitten vain maksellaan näitä kahden euron litrahintoja hamaan tappiin, eli kunnes joku sopivan kokoinen hybridi tulee myyntiin maltillisilla kilsoilla, luotettavana ja hyväkuntoisena. Aiemmin olen ajatellut siirtyä plugariin seuraavan 5-10 vuoden aikana mutta katsotaan nyt. Ei taida onnistua.
Tässä tulee olemaan pitkä siirtymä. Parikin syytä. 1. Uuden ajan kehitys on hitaampaa, mitä nyt on oletus. 2. Mahdottomuus pakottamiseen ja uuteen aikaan ei ole helppoa. Uudistus on hidasta, ja tavis ihmisillä ei ole tähän varaa.
Toki perusihmisen yläpuolella voi olla yritykset, ja eliitti. Ja sekin on ok, kohti positiivisempaa tulevaa.
 

Fordél

Jäsen
Yksityisautoilijat lienee enemmistö. Ja yrityksissäkin isoimmat pystynee kirjoittamaasi, mutta paljon on pienempiä, jotka eivät.
Ja kokonaisuutena pakotus on kohdistunut pieneen, tosin kenties hyvään mainostavaan osaan.

Nyt puhuin autoalan yrityksistä. Niille viesti on nyt viimeistään harvinaisen selvä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Käsitin, että Glasgow'ssa tuo ratkaisu ns. vahvistettiin. Käsitinkö väärin? Nyt on vain ollut paljon spekulaatiota, että jälleenmyyntimarkiinat tulevat ennen pitkää reagoimaan kun kysyntä alkaa laskea. Tämä siis bensa- ja diesel-autojen kohdalla.

EU-markkinassa päätös tehtiin de facto jo kuukausia sitten, Glasgow'ssa maailman tason ratkaisu.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: V-G-
K

Kiekkokatsoja

Nyt puhuin autoalan yrityksistä. Niille viesti on nyt viimeistään harvinaisen selvä.
Viesti on selvä. Mutta kyky vaihteleva. Ja vie aikaa, kunnes ajattelun periaate, tai sukupolvi vaihtuu.
Aika monta vuotta joutuvat autoalan yrityksetkin muutostarinaa tuovan esille, ennenkuin tavis ihminen muokkaantuu.
 

Fordél

Jäsen
Viesti on selvä. Mutta kyky vaihteleva. Ja vie aikaa, kunnes ajattelun periaate, tai sukupolvi vaihtuu.
Aika monta vuotta joutuvat autoalan yrityksetkin muutostarinaa tuovan esille, ennenkuin tavis ihminen muokkaantuu.

Puhumme koko ajan eri asioista: Sinä kuluttajasta, minä autonvalmistajista, joihin tämä viimeisin pakko kohdistui (autoa myyviin yrityksiin toki myös). Valmistajille viesti on selvä. Kun nyt yhä useampi autonvalmistaja alkaa tosissaan panostamaan sähköautoihin ja kilpailu kiristyy, kuluttajat tulevat saamaan yhä parempia sähköautoja yhä kilpailukykyisempään hintaan. Tämä puolestaan tulee kääntämään yhä useamman sähköautoihin epäilevästi suhtautuvan pään. Kehitys on täysin vääjäämätön. Nyt on kyse vain siitä, että kuinka nopeasti muutos tapahtuu.

Todennäköisesti vielä pitkään 2030-luvullakin ja varmaan vielä seuraavallakin vuosikymmenellä osa ajaa edelleen bensa-autollaan, mutta isoon kuvaan se ei vaikuta eivätkä autoalan yritykset ole laajassa määrin kiinnostuneita tästä porukasta, koska isot markkinat ovat muualla.
 
K

Kiekkokatsoja

Puhumme koko ajan eri asioista: Sinä kuluttajasta, minä autonvalmistajista, joihin tämä viimeisin pakko kohdistui (autoa myyviin yrityksiin toki myös). Valmistajille viesti on selvä. Kun nyt yhä useampi autonvalmistaja alkaa tosissaan panostamaan sähköautoihin ja kilpailu kiristyy, kuluttajat tulevat saamaan yhä parempia sähköautoja yhä kilpailukykyisempään hintaan. Tämä puolestaan tulee kääntämään yhä useamman sähköautoihin epäilevästi suhtautuvan pään. Kehitys on täysin vääjäämätön. Nyt on kyse vain siitä, että kuinka nopeasti muutos tapahtuu.

Todennäköisesti vielä pitkään 2030-luvullakin ja varmaan vielä seuraavallakin vuosikymmenellä osa ajaa edelleen bensa-autollaan, mutta isoon kuvaan se ei vaikuta eivätkä autoalan yritykset ole laajassa määrin kiinnostuneita tästä porukasta, koska isot markkinat ovat muualla.
Ja toisinaan unohtuu tavis kansa, jota suurin osa on.
 

Tuamas

Jäsen
Kaikki isot autovalmistajat Toyotaa lukuunottamatta ovat lyöneet t&k panoksensa ruletissa täyssähkölle.

Tämä tulee vääjäämättä johtamaan siihen, että uudet autot ovat sitä myötä, kun nykyisten mallistojen elinkaari päättyy, suurimmaksi osaksi täyssähköisiä.

Koboltin osalta voi myös todeta, että markkina hoitaa, esimerkiksi Tesla on normirangen autoissa luopumassa kokonaan sen käytöstä ja pitkän rangen akustoissa sitä on enää alle 5% (vähän lähteestä riippuen 2,9% - 4%), kiloina pudotus on 11kg/akusto —> 0-4,5kg/akusto.

Sitä myötä kun materiaalit kallistuvat, nopeutuu vaihtoehtoisten materiaalien kehitystyö, eli markkina toimii juuri kuten teorian perusteella pitäisikin.

Vedyn osalta tämä ketju on oikein hyvä yhteenveto aiheen tiimoilta, vähän sellainen brexit-tason ideologinen ratkaisuhan vetypolttokennoautot henkilöliikenteeseen ovat:


 
K

Kiekkokatsoja

Kaikki isot autovalmistajat Toyotaa lukuunottamatta ovat lyöneet t&k panoksensa ruletissa täyssähkölle.

Tämä tulee vääjäämättä johtamaan siihen, että uudet autot ovat sitä myötä, kun nykyisten mallistojen elinkaari päättyy, suurimmaksi osaksi täyssähköisiä.

Koboltin osalta voi myös todeta, että markkina hoitaa, esimerkiksi Tesla on normirangen autoissa luopumassa kokonaan sen käytöstä ja pitkän rangen akustoissa sitä on enää alle 5% (vähän lähteestä riippuen 2,9% - 4%), kiloina pudotus on 11kg/akusto —> 0-4,5kg/akusto.

Sitä myötä kun materiaalit kallistuvat, nopeutuu vaihtoehtoisten materiaalien kehitystyö, eli markkina toimii juuri kuten teorian perusteella pitäisikin.

Vedyn osalta tämä ketju on oikein hyvä yhteenveto aiheen tiimoilta, vähän sellainen brexit-tason ideologinen ratkaisuhan vetypolttokennoautot henkilöliikenteeseen ovat:

[MEDIA=twitter]1459906334724435969[/MEDIA]
Tähän tulee mieleen, että ei se tavis autoilija pysty etenemään tarvittavassa kehityksessä. Vaikkakin hiljalleen ajatuksissaan moni taipuu muutoksen suunnassa..
Sähkö on rajallinen, vety on mysteerii. Ja uutta kehityksen suuntaa odotellaan.
Tavis ihminen jatkaa polttomoottorilla, pakostakin ja 10-20v vähintään.
Muutokseen harvalla on rahaa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tähän tulee mieleen, että ei se tavis autoilija pysty etenemään tarvittavassa kehityksessä. Vaikkakin hiljalleen ajatuksissaan moni taipuu muutoksen suunnassa..
Sähkö on rajallinen, vety on mysteerii. Ja uutta kehityksen suuntaa odotellaan.
Tavis ihminen jatkaa polttomoottorilla, pakostakin ja 10-20v vähintään.
Muutokseen harvalla on rahaa.

Sähkö on rajallinen? Missä mielessä?

Nyt siis ihan oikeasti siihen auton tutkittuun käyttöön, mitä se Suomessa populaatiotasolla on pois sieltä syistä, joita keksit koko ajan itsellesi mikset aio ostaa sähköautoa. Hintapointti (toki poistuva ongelma) on ymmärrettävä, mutta sekin sisältää suorastaan isoja laskuvirheitä, joita keskimääräinen autoilun kustannuslaskelma sillä ”halvalla polttiksella” ajavillakin tosin enimmäkseen on täynnä.
 
K

Kiekkokatsoja

Sähkö on rajallinen? Missä mielessä?

Nyt siis ihan oikeasti siihen auton tutkittuun käyttöön, mitä se Suomessa populaatiotasolla on pois sieltä syistä, joita keksit koko ajan itsellesi mikset aio ostaa sähköautoa. Hintapointti (toki poistuva ongelma) on ymmärrettävä, mutta sekin sisältää suorastaan isoja laskuvirheitä, joita keskimääräinen autoilun kustannuslaskelma sillä ”halvalla polttiksella” ajavillakin tosin enimmäkseen on täynnä.
Voivoi. Nyt kyllä ei tarvetta kommentoida enempää. Tavis suomalais autoilijan kannalta on hyvin paljon haasteita, joihin ei ole lähelläkään ratkaisuja. Kuplasta tai talousvauraudesta ulos, ja ne näkee heti.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Voivoi. Nyt kyllä ei tarvetta kommentoida enempää. Tavis suomalais autoilijan kannalta on hyvin paljon haasteita, joihin ei ole lähelläkään ratkaisuja. Kuplasta tai talousvauraudesta ulos, ja ne näkee heti.

Kerrotko vielä ennen näitä muita olkiukkoja, mikä oli tämä sähkön rajallisuus? Olkiluoto irti verkosta?
 

Glove

Jäsen
Uutta sähköautoa mulla tuskin on varaa koskaan ostaan, joten askarruttaa esimerkiksi sellainen kysymys, kuinka paljon käytetyn sähköauton akusto on kulunut? Jos sille on uutena luvattu toimentasäteeksi vaikka 400 km, niin paljonko sillä pääsee vaikka viiden vuoden tai kymmenen vuoden ikäsenä?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Uutta sähköautoa mulla tuskin on varaa koskaan ostaan, joten askarruttaa esimerkiksi sellainen kysymys, kuinka paljon käytetyn sähköauton akusto on kulunut? Jos sille on uutena luvattu toimentasäteeksi vaikka 400 km, niin paljonko sillä pääsee vaikka viiden vuoden tai kymmenen vuoden ikäsenä?
Riippuu miten autoa on käytetty, akkua latailtu jne. Akkutakuu takaa yleensä akun kulumisen noin 8 vuoden ajalta sinne alle 70-80 prosenttiin, eli akkuhuoltoa takuun piikkiin jos kuluu enemmän. Takuun raja on varmasti tosin asetettu niin, että akut kyllä helposti tuonne kestävät, jotta ei tule autofirmoille lisäkustannuksia. Eli voisi tuosta päätellä, että esimerkiksi 10 vuoden ikäisellä sähköautolla 400 kilometrin range voisi olla tippunut esimerkiksi 300 kilometriin. Voi se toki olla vielä 350 kilometriä tai enemmänkin jos autolla on ajettu vähän ja akkua on käytetty oikein. Akuista voi kuitenkin käsittääkseni vaihtaa ne kuluneimmat solut pois, jolloin rangea saa taas lisää. Tokihan sekin taitaa aika tyyristä olla. Onneksi sähköautolla muut huollot ovat halvempia ja käyttökulut pienemmät, jolloin kokonaiskulut jäävät alas.

Joka tapauksessa tuo akun tilanne tulee olemaan olennainen tieto käytettyjen sähköautojen myynnissä silloin 10 vuoden päästä. Onhan se aika iso ero onko akku 70 prosentin vai 90 prosentin kunnossa.

Tämä nyt toki täysin mutua.
 

julle-jr

Jäsen
Kerrotko vielä ennen näitä muita olkiukkoja, mikä oli tämä sähkön rajallisuus? Olkiluoto irti verkosta?
Mielestäni tuossa ei tarkoitettu sähkön riittävyyttä. Ennemmin ehkä jotain potentiaalisten sähköautoilijoiden joukon rajallisuutta tms. Voi tosin olla että luin liikaa rivien välistä.
 
K

Kiekkokatsoja

Kerrotko vielä ennen näitä muita olkiukkoja, mikä oli tämä sähkön rajallisuus? Olkiluoto irti verkosta?
Taloyhtiön tai yleensäkin asunnon latauspaikkoja, ei vielä ole. Työpaikoilla ei vielä latauspaikkoja. Maantie latauspaikat vielä rajalliset, kenties varatut.
Kovin on vielä lyhyt sähköauton toimintamatka. Ei sovellu siis jokaiselle. Varsinkaan talvella. Moni on sanonut, että ei koskaan hanki tuollaista, kun sähkö(auto) rajoittaisi autoilua.
Sähkön tuotanto asiat hoitunee tulevaisuudessa, vaikei tuokaan vielä ihan selkeää ole.
Tavis ihmisellä ei juurikaan mielenkiintoa ostaa kallista ja ongelmallista autoa velkarahalla.

Jokuhan voisi perustaa ketjun, jossa kysytään, että hankitko sähköauton, esim. Tällä vuosikymmenellä.

Lisäys. Okei, sähköautoiluun olisi omakin ketju.
Tavis autoilija ajanee sillä polttomoottori vehkeellään, vielä pitkään. Moni niin pitkään kuin mahdollista. Auto on taviksella sellainen joitakin tonneja - osalla 5- vajaa kymppitonnin vehje. Osalla on kalliimpi auto hankittuna velkarahalla. Hyvä ja huoletonta on halpis autollakin mennä, kunhan perushuoltoja hoitaa ajoissa. Tälläkin autolla hoituu työ ja kauppareissut, ja toisinaan nuo pidemmätkin ajelut. Kylmä ei autossa tule talvellakaan, ja lämmityslaite saa puhaltaa huoletta lämpöä. Tankata tarvitsee vain kerran, vaikka ajelisi Hangosta Utsjoelle, tai toisinpäin. Helppo ja monikäyttöinen halpisauto, jota ajaa tavis suomalainen.
Vähänpä on sähköautoja toistaiseksi. Katsellaan tilannetta tulevina vuosina.
Lisäys 2. Raskaan kaluston, eli materiaalien kuljetukset hoituvat dieselillä. Jotenkin ne tavarat on kauppoihin saatava. Tämä asia on vielä ratkaisematta, kun tuo sähkö on rajallista. Lähibusseissa sähköistyminen lisääntyy, pitkän matka kyydeissä tulee esiin tuo sama sähkön rajallisuus.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Taloyhtiön tai yleensäkin asunnon latauspaikkoja, ei vielä ole. Työpaikoilla ei vielä latauspaikkoja. Maantie latauspaikat vielä rajalliset, kenties varatut.

Jahaa, mihis nämä perustuu? Meillä toimistolla 30kpl latauspaikkoja, lataan omaa autoani taloyhtiön parkkipaikalla ja koskaan ei ole tullut tilannetta, ettei olisi latauspaikkaa maantien lähettyvillä tai olisi varattuna. Kannattaa tutustua latauspaikkojen määrään, voi yllättyä. Reissuilla lataaminen hoitunut vielä pakollisten pysähdysten yhteydessä aina kätevästi, joten matka-aikaakaan sähköautoilu ei ole lisännyt polttomoottoriautoiluun verrattuna.

Kovin on vielä lyhyt sähköauton toimintamatka. Ei sovellu siis jokaiselle. Varsinkaan talvella. Moni on sanonut, että ei koskaan hanki tuollaista, kun sähkö(auto) rajoittaisi autoilua.

Keskimääräinen päivittäinen ajomatka taitaa olla 50km. Sanoisin, että jokainen sähköauto tuohon pystyy. Toki tähän joku voi heittää taas sen legendaarisen; "Mutta pääseekö peräkärryllä saatana Nuorgamiin!?!?" No ei pääse, eikä ole tarviskaan. Eikä pääse tankkaamatta millään bensa- tai dieselautollakaan. Ja hyvin harva ihminen jaksaa yli 300km ajaa yhteen putkeen, väittäisin.

Itsellä autoilu lisääntynyt sähköauton hankkimisen myötä (kts. seuraavaan lainaukseen vastaus)

Tavis ihmisellä ei juurikaan mielenkiintoa ostaa kallista ja ongelmallista autoa velkarahalla.

Mutta samat tavisihmiset ostavat polttisauton velkarahalla ja laittavat kitisemättä sen 200e kuukaudessa polttoaineeseen (tämä perustuu omaan autoiluuni polttiksella, suurin syy mikä ajoi ostamaan sähköauton. Velkarahalla.). Puhumattakaan muista huolto- ja korjauskuluista.

Sähköllä ajamisen edullisuus on kasvattanut autoiluani huomattavasti.
 
Viimeksi muokattu:

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Taloyhtiön tai yleensäkin asunnon latauspaikkoja, ei vielä ole. Työpaikoilla ei vielä latauspaikkoja. Maantie latauspaikat vielä rajalliset, kenties varatut.
Kovin on vielä lyhyt sähköauton toimintamatka. Ei sovellu siis jokaiselle. Varsinkaan talvella. Moni on sanonut, että ei koskaan hanki tuollaista, kun sähkö(auto) rajoittaisi autoilua.
Sähkön tuotanto asiat hoitunee tulevaisuudessa, vaikei tuokaan vielä ihan selkeää ole.
Tavis ihmisellä ei juurikaan mielenkiintoa ostaa kallista ja ongelmallista autoa velkarahalla.

Jokuhan voisi perustaa ketjun, jossa kysytään, että hankitko sähköauton, esim. Tällä vuosikymmenellä.

- Suomen kaltaisessa maassa niitä latauspaikkoja nimenomaan on, kun lämpötolppia on _paljon_ enemmän kuin muissa maissa, oikeastaan missään muualla.
- Infra kehittyy teiden varsilla ajoneuvojen myyntiä nopeammin, huomattavastikin. Latausverkko on jo nyt tiheä poislukien pari itäisen Suomen maakuntaa.
- Suomalaisella ajossa olevalla autolla päiväsuorite on keskimäärin 52 km. Bensatankkikin rajoittaa autoilua, jollei autoa tankkaa.

Kuten sanottua, hintapointti ja autojen saatavuus ovat ihan relevantteja, tosin kustannuksia ei osata laskea ekvivalentein hinnoin juuri koskaan. Ja on ihan totta, ettei sovellu kaikille - löytyy joitakin promilleja autoilijoita, joille ranget ovat liian lyhyitä. Nimenomaan promilleja.

Valitettavasti koko tuokin edellä esittämäsi lista on juuri niitä uskomuksia ja toisaalta eräiden röllääjien toistamia asioita, jotka eivät ole todellisia.

Ihmeellistä, miten sähköautoihin liittyy suoranaisia irrelevantteja pelkoja. Mistä tämä kaikki johtuu? Toki muutama toimittaja tekee erikoista myyräntyötään, mutta ei kai se voi niin paljon vaikuttaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös