Autoiluketju

  • 3 191 426
  • 18 516

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Itsehän olen ottanut kameratolpilta tuolla 5-7 kilsan ylityksillä neljä selfietä joista kahdesta tuli huomautus himaan ja kahdesta ei edes sitä.
Joo. Mietin tuossa edellisen viestin jälkeen, että voihan se meikäläisen auton mittarivirhe olla enemmänkin. Google mapsin navilla olen sen mitannut.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mä olen edelleen vahvasti eri mieltä, se 5-10km/h "alinopeus" ei heikennä liikenneturvallisuutta tai muodosta ongelmia, yksilön hermojen menetys ja siitä mahdollisesti aiheutuva turha riskinotto heikentää ja aiheuttaa. Miksi jonossa ajaminen olisi ongelma?

Saat olla eri mieltä, mutta mikäli seuraat liikennettä niin huomaat, että mittarin mukaan 10 km/h alinopeutta ajavia ohitellaan jatkuvasti. Se heikentää osaltaan liikenneturvallisuutta. Sitä miksi jonossa ajaminen on ongelma pitäisi kysyä niiltä tuhansilta autoilijoilta, jotka eivät halua ajaa alinopeutta jonossa vaan mieluummin sitä nopeutta, joka on kyseisellä tieosuudella rajoitusten mukaan sallittu.

Edelleen se sama kysymys mihin meillä on kiire?

En tiedä kenelle tämän kysymyksen esität, mutta täältä tuskin saat vastausta. Lisäksi kun itse ohitan alinopeutta ajavan auton niin ei minulla ole usein mihinkään kiire.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Saat olla eri mieltä, mutta mikäli seuraat liikennettä niin huomaat, että mittarin mukaan 10 km/h alinopeutta ajavia ohitellaan jatkuvasti. Se heikentää osaltaan liikenneturvallisuutta. Sitä miksi jonossa ajaminen on ongelma pitäisi kysyä niiltä tuhansilta autoilijoilta, jotka eivät halua ajaa alinopeutta jonossa vaan mieluummin sitä nopeutta, joka on kyseisellä tieosuudella rajoitusten mukaan sallittu.



En tiedä kenelle tämän kysymyksen esität, mutta täältä tuskin saat vastausta. Lisäksi kun itse ohitan alinopeutta ajavan auton niin ei minulla ole usein mihinkään kiire.
Toistat usein termiä alinopeutta. Voitko kertoa, mitä tarkoittaa alinopeus?
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
En jaksa tieliikennelaista kaivaa, mutta laki kieltää ajamasta muita häiritsevästi, esimerkiksi tarpeettomasti hidastellen. Sitä en tiedä, onko kukaan koskaan saanut sakkoa liian hitaasta nopeudesta, hidastelusta taitaa löytyä tapauksia.
Haluaisin oikeasti tähän myös @Näkkäri näkemyksen.

Mutta @Jan Koller kerro sinäkin näkemyksesi, onko esim. 80 km/h tai 90 km/h alinopeutta, jos nopeusrajoitus eli suurin sallittu nopeus on 100 km/h. Tai onko tuo mielestäsi ajamista muita häiritsevästi?
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Jokaisella on oikeus sellaiseen nopeurajoituksen alla olevaan vauhtiin, minkä itse kokee sopivaksi. Kunhan nyt ei mennä kymmeniä kilometrejä alle. Jos 5 km alinopeutta ajavan auton ohittaminen on niin vaikeaa, että se herättää rattiraivon ja itkua somessa, kyse on jostain muusta kuin sujuvasta liikenteestä.

Tämä on nyt sitä minäminäminä-ajattelua kun luetellaan vaan mitä oikeuksia minulla on. Liikenteessä tärkeintä on yhteispeli eikä siellä pidä miettiä ensisijassa omia oikeuksiaan. Ilman mitään hyvää syytä muuta liikennevirtaa hiljempaa ajaminen on itsekästtä ja epäkohteliasta muita tiellä liikkujia kohtaan.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tämä on nyt sitä minäminäminä-ajattelua kun luetellaan vaan mitä oikeuksia minulla on. Liikenteessä tärkeintä on yhteispeli eikä siellä pidä miettiä ensisijassa omia oikeuksiaan. Ilman mitään hyvää syytä muuta liikennevirtaa hiljempaa ajaminen on itsekästtä ja epäkohteliasta muita tiellä liikkujia kohtaan.

Outoa. Itselläni ei ole koskaan ollut ongelmia maantieteellä esimerkiksi 75 (80 rajoitus) ja 115 (120) sen viisi km alinopeutta ajavista. Ohi vaan. Olisiko syytä hakeutua lisätunneille autokouluun aiheena ohitukset, jos ohittaminen on ongelma?

Liikenteessä on paljon kuljettajia, jotka ajavat esimerkiksi 100 km rajoituksella reaalisesti eli todellinen vauhti lievää alinopeutta (95). Auton mittarit näyttää usein vähän yli todellisen nopeuden ja monta kertaa jotkut ihmiset pelkäävät tutkaa. On paljon syitä. Minusta saavat ajaa jatkossakin näin.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Tämä on nyt sitä minäminäminä-ajattelua kun luetellaan vaan mitä oikeuksia minulla on. Liikenteessä tärkeintä on yhteispeli eikä siellä pidä miettiä ensisijassa omia oikeuksiaan. Ilman mitään hyvää syytä muuta liikennevirtaa hiljempaa ajaminen on itsekästtä ja epäkohteliasta muita tiellä liikkujia kohtaan.
Mitäs se on, kun ilman mitään hyvää syytä ajetaan muuta liikennevirtaa nopeammin?
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Kun näköjään tykkäät kysellä, niin minulle se on omaa matkantekoani. Muutamat ylinopeussakot olen mukisematta maksanut.
Kiva. Minuahan ei häiritse se, että toiset tahtovat ajaa nopeammin, kunhan eivät tee muita vaarantavia ohituksia. Se mikä häiritsee, on niiden syyllistäminen, jotka ajavat hieman nopeusrajoituksen alle. Se on mielestäni typerää ja huonoa asennetta liikenteen yhteispeliä ajatellen.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: kopo

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mitäs se on, kun ilman mitään hyvää syytä ajetaan muuta liikennevirtaa nopeammin?

Se on sitä samaa, jos sitä tehdään vilkkaassa liikenteessä. Jos ajaa ylinopeutta hiljaisella tiellä niin, että silloin tällöin joutuu jonkun ohittamaan ilman tarpeettomien riskien ottamista ja muun liikenteen häiritsemistä niin sitten se on enempi jokaisen oma asia. Sama itse asiassa sen alinopeuden suhteen, jos ajat sitä 599-tietä Kiuruvedeltä pohjoiseen niin kaikin mokomin. Siellä et saa jonoa tehtyä vaikka kuinka yrittäisit.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Toistat usein termiä alinopeutta. Voitko kertoa, mitä tarkoittaa alinopeus?

Miksi kyselet tyhmiä? Varmasti ymmärrät mitä olen tässä yhteydessä termillä alinopeus tarkoittanut?

Kerron toki vielä ettei jää epäselvää. Minulle alinopeus tarkoittaa sitä kun joku ajaa hyvissä olosuhteissa mittarin mukaan n.10 km/h hitaampaa kuin mikä on kyseisen alueen nopeusrajoitus. Oikeastihan tuo on esim. 100 km/h alueella nopeutena luokkaa 86 - 88 km/h.

Tällä tavalla toisia tahallaan kiusatakseen ajavia tai polttoainetta näin säästäviä en ymmärrä. Syyt olen nyt jo aika monta kertaa tässä viestiketjussa eritellyt.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Mielipiteitä saa tietenkin olla. Minkään lainsäädännön suhteen tuollaista edellisessä viestissä kuvattua ”alinopeutta” ei ole vain lainkaan olemassa, vaan kyseessä on aivan normaali, sallittu nopeus tuolla tavoin nopeusrajoitetulla tiellä.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Miksi kyselet tyhmiä? Varmasti ymmärrät mitä olen tässä yhteydessä termillä alinopeus tarkoittanut?

Kerron toki vielä ettei jää epäselvää. Minulle alinopeus tarkoittaa sitä kun joku ajaa hyvissä olosuhteissa mittarin mukaan n.10 km/h hitaampaa kuin mikä on kyseisen alueen nopeusrajoitus. Oikeastihan tuo on esim. 100 km/h alueella nopeutena luokkaa 86 - 88 km/h.

Tällä tavalla toisia tahallaan kiusatakseen ajavia tai polttoainetta näin säästäviä en ymmärrä. Syyt olen nyt jo aika monta kertaa tässä viestiketjussa eritellyt.
Edellä kertomasi määritelmän mukaan rekat, jotka sattuisivat ajamaan ajoneuvokohtaisen rajoituksensa puitteissa 80 km/h sen sijaan, että puskevat rajoitinta vasten lähes yhdeksääkymppiä, ajavat alinopeutta, jos keli on hyvä ja nopeusrajoitus on 100 km/h.

Oikeastihan et kuitenkaan tarkoita varmasti tuota, koska rekat, mutta henkilöautoilla ajavat ovat jotenkin eri asia.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Edellä kertomasi määritelmän mukaan rekat, jotka sattuisivat ajamaan ajoneuvokohtaisen rajoituksensa puitteissa 80 km/h sen sijaan, että puskevat rajoitinta vasten lähes yhdeksääkymppiä, ajavat alinopeutta, jos keli on hyvä ja nopeusrajoitus on 100 km/h.

Oikeastihan et kuitenkaan tarkoita varmasti tuota, koska rekat, mutta henkilöautoilla ajavat ovat jotenkin eri asia.
Kyllä henkilöautolla tuota tekevät ovat eri asia he kun saavat ajaa kovempaa, rekoilta se on kielletty.
Lisäksi kun 9/10 näistä on samalla niitä ohituskaista autoilijoita, joiden autosta löytyy se kaasupoljin ohituskaistalla.
Silloin vauhti on 110< mutta heti kaistan jälkeen taas sama 90, eikä näistä todellakaan kovin moni anna tilaa ohittajille saati ajaisi sivuun jos sinne perään on muodostunut selkeästi jonoa.

Jos ei pysty/halua/kiinnosta ajaa sitä nopeutta mitä tiellä voi ajaa niin on nimenomaan liikenteen sujuvuuden takia hyvä päästä se jono ohi välillä.
Eikä todellakaan sitten nosteta sitä nopeutta kun se ohituskaista alkaa.
Lisäksi näiden nopeus vaihtelee todella usein ja se aiheuttaa sitä pumppausliikettä jonossa.
Varsinkin tiellä jossa on kameroita se jarruttelu on todella hankalaa muiden kannalta.
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eikös meillä kotimaassakin ole jaettu ainakin huomautuksia liian hitaasti ajamisesta?

Ihan en kyllä ymmärrä miksi ajetaan vaikkapa 80 alueella 72 km/h? Monessa paikassa noi rajoitukset on ihan ”täti kamaa” ainakin omalle CLS:ni :-)
 

444

Jäsen
On jotenkin jännittävää, kuinka 100km/h rajoitusalueella rajoitinta vasten runttaava rekka ei häiritse millään tavalla, mutta samaa vauhtia ajava henkilöauto on alinta pohjasakkaa. Eli ei se vauhti, vaan se kuka sitä ajaa ja miksi. Outoa sikälikin, että se henkilöauto on lisäksi helvetin paljon helpompi ohittaa kuin rekka.
Todellisuudessa, jos jonkun tasainen matkavauhti 5-10km/h alle maksimirajoituksen aiheuttaa tuollaista kiehumista ja raivoa, olisi ehkä syytä miettiä omaa toimintaansa liikenteessä. Ymmärrän varsin hyvin, että nämä ohituskaistakusipäät ottavat päähän. Myönnän myös, että olen joskus ollut hieman hiilenä, kun 4-tietä etelään lähti rekka ohittamaan toista Kehä III:n rampin kohdalla. Taisi saada ohituksen valmiiksi juuri ennen Kehä I:n ramppia. Todellisuudessa menetin itse tuon takia ehkä joitain sekunteja ja ohittamaan lähtenyt rekka ei saavuttanut tempullaan yhtään mitään. Ja silti huusin autossa kuin hinaaja.

Tuli viimein tehtyä kaupat siitä Eemelistä. Onhan se vähän surullista, kun samanikäinen Škoda on varustelultaan ihan eri planeetalta kuin tuo vanha taksin ruoska. No on se toisaalta uutena maksanutkin varmasti enemmän. Toistaiseksi ainoa moitteen aihe on adaptiivisen vakkarin puute, jota en tajunnut ilmoituksesta tarkistaa. Siihenkin toki tottuu. Valot sen sijaan ovat noin miljardi kertaa paremmat. Tosin Superbin kaukovalot ovat lähinnä huonoa komediaa ”automatiikallaan”. Pehmeä alusta ja 16” pullat vs. katukireä sporttialusta ja 19” matalaprofiilit. Tai ”tuuninkirenkaat”, kuten Kainuussa sanottiin kesäisen rengasrikon yhteydessä. No, kaikkeen tottuu, ja onhan tuo toinen tuossa pihassa vielä, jos sattuu vanha suola janottamaan. Pitää vain muistaa palauttaa se takaisin tieliikennekäyttöön, jos - tai siis kun - näin käy. Ihanan halpoja kilometrejä toistaiseksi, joskus tulevaisuudessa sähkövehkeellä vieläkin edullisempia.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
On jotenkin jännittävää, kuinka 100km/h rajoitusalueella rajoitinta vasten runttaava rekka ei häiritse millään tavalla, mutta samaa vauhtia ajava henkilöauto on alinta pohjasakkaa. Eli ei se vauhti, vaan se kuka sitä ajaa ja miksi. Outoa sikälikin, että se henkilöauto on lisäksi helvetin paljon helpompi ohittaa kuin rekka.

En tiedä miksi "vastapuoli" haluaa tuoda jatkuvasti keskusteluun rekkoja ja traktoreita? Seuraavaksi vuorossa varmaan mopot ja polkupyörät.

Rekat eivät aja ALINOPEUTTA esim. kiusatakseen muita vaan heillä on siihen pätevät syynsä. On rajoittimia ja painavia kuormia, jolloin on ymmärrettävää, että ne ajavat usein muuta liikennettä hiljempaa.

Itse en ole kyllä koskaan huutanut autossa kuin hinaaja muun liikenteen takia. En vaikka kuinka harmittaisi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös