On jotenkin jännittävää, kuinka 100km/h rajoitusalueella rajoitinta vasten runttaava rekka ei häiritse millään tavalla, mutta samaa vauhtia ajava henkilöauto on alinta pohjasakkaa. Eli ei se vauhti, vaan se kuka sitä ajaa ja miksi. Outoa sikälikin, että se henkilöauto on lisäksi helvetin paljon helpompi ohittaa kuin rekka.
Todellisuudessa, jos jonkun tasainen matkavauhti 5-10km/h alle maksimirajoituksen aiheuttaa tuollaista kiehumista ja raivoa, olisi ehkä syytä miettiä omaa toimintaansa liikenteessä. Ymmärrän varsin hyvin, että nämä ohituskaistakusipäät ottavat päähän. Myönnän myös, että olen joskus ollut hieman hiilenä, kun 4-tietä etelään lähti rekka ohittamaan toista Kehä III:n rampin kohdalla. Taisi saada ohituksen valmiiksi juuri ennen Kehä I:n ramppia. Todellisuudessa menetin itse tuon takia ehkä joitain sekunteja ja ohittamaan lähtenyt rekka ei saavuttanut tempullaan yhtään mitään. Ja silti huusin autossa kuin hinaaja.
Tuli viimein tehtyä kaupat siitä Eemelistä. Onhan se vähän surullista, kun samanikäinen Škoda on varustelultaan ihan eri planeetalta kuin tuo vanha taksin ruoska. No on se toisaalta uutena maksanutkin varmasti enemmän. Toistaiseksi ainoa moitteen aihe on adaptiivisen vakkarin puute, jota en tajunnut ilmoituksesta tarkistaa. Siihenkin toki tottuu. Valot sen sijaan ovat noin miljardi kertaa paremmat. Tosin Superbin kaukovalot ovat lähinnä huonoa komediaa ”automatiikallaan”. Pehmeä alusta ja 16” pullat vs. katukireä sporttialusta ja 19” matalaprofiilit. Tai ”tuuninkirenkaat”, kuten Kainuussa sanottiin kesäisen rengasrikon yhteydessä. No, kaikkeen tottuu, ja onhan tuo toinen tuossa pihassa vielä, jos sattuu vanha suola janottamaan. Pitää vain muistaa palauttaa se takaisin tieliikennekäyttöön, jos - tai siis kun - näin käy. Ihanan halpoja kilometrejä toistaiseksi, joskus tulevaisuudessa sähkövehkeellä vieläkin edullisempia.