Autoiluketju

  • 3 187 422
  • 18 516

Tuamas

Jäsen
Tämä ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa. Ajan aina maanteillä mittarin mukaan CC:llä 10km/h ylinopeutta ja autoni mittarivirhe on GPS:n mukaan 2-3 km/h. En ole saanut vielä välähtämään kameroita tuolla ylityksellä.

Mmmkay.

Tarvii varmaan sitten ajatella ne poliisilta saadut kirjeet mielikuvituksen tuotteena.

 

Liitteet

  • 51CCB4F2-DA86-4F92-8F11-2E4BF1B29AA0.jpeg
    51CCB4F2-DA86-4F92-8F11-2E4BF1B29AA0.jpeg
    308,7 KB · kertaa luettu: 118
(1)
  • Tykkää
Reactions: Lert

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
Mmmkay.

Tarvii varmaan sitten ajatella ne poliisilta saadut kirjeet mielikuvituksen tuotteena.

Okay.

Kumpaanhan luottaisin enemmän GPS-nopeuteen vai yksittäisen miliisin mediaan antamaan lausuntoon?

Varmasti laukovatkin tarkoituksella mediaan alempia nopeuksia, jotta toimisi pelokkeena autoilijoille, "soosoo älä aja kameraan enempää kuin 3kmh ylinopeutta".
 

Tuamas

Jäsen
Okay.

Kumpaanhan luottaisin enemmän GPS-nopeuteen vai yksittäisen miliisin mediaan antamaan lausuntoon?

Varmasti laukovatkin tarkoituksella mediaan alempia nopeuksia, jotta toimisi pelokkeena autoilijoille, "soosoo älä aja kameraan enempää kuin 3kmh ylinopeutta".

Jäikö sinulta jotain ymmärtämättä?

Tuolla ylityksellä kamera voi välähtää, mutta siitä ei seuraa joko yhtään mitään tai himaan tulee kirjeitse huomautus (joka ei ole sakko, vaan ainoastaan kirjeitse tapahtuva soo-soo) 3-6 km/h ylinopeudesta (tai oikeastaan 6-9km/h ylinopeudesta, kun huomioidaan varmuusvähennys).

Tämä on fakta ja tämän olen itse päässyt todentamaan käytännössä poliisin parin kirjeen ja parin seurauksettoman välähdyksen myötä.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Tämä ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa. Ajan aina maanteillä mittarin mukaan CC:llä 10km/h ylinopeutta ja autoni mittarivirhe on GPS:n mukaan 2-3 km/h. En ole saanut vielä välähtämään kameroita tuolla ylityksellä.
Ei kannata olla niin kovin ehdoton, juurihan oli juttua siitä, että tolpat välähtelevät vähän miten sattuu ja niitä säätöjä voi olla monenmoisia.

Itse ajelen lähes päivittäin kehä I:llä ja 95% ajasta vakkarilla 80 alueella, auton mittari 88km/h, GPS 82-84km/h ja kamera väkähtänyt satunnaisissa paikoissa ehkä viitisen kertaa tänä vuonna - lappuja ei ole kuulunut.

Kehillä kyllä varsinkin ruuhka-aikaan on todella rasittavaa kameratolpille hidastelijat ja myös nuo 70km/h ajelijat. Lähinnä siksi, että liittyminen liikennevirtaan, poistuminen liittymiin sekä turvavälien pitäminen on sellaista sahailua. Kenties suurin osa kuitenkin ajaisi sitä reipasta 80km/h, mutta se pumppaaminen tekee tuosta melko hankalaa, kun kaikilla kaistoilla ajetaan ihan satunnaisia nopeuksia.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
Jäikö sinulta jotain ymmärtämättä?

Tuolla ylityksellä kamera voi välähtää, mutta siitä ei seuraa joko yhtään mitään tai himaan tulee kirjeitse huomautus (joka ei ole sakko, vaan ainoastaan kirjeitse tapahtuva soo-soo) 3-6 km/h ylinopeudesta (tai oikeastaan 6-9km/h ylinopeudesta, kun huomioidaan varmuusvähennys).

Tämä on fakta ja tämän olen itse päässyt todentamaan käytännössä poliisin parin kirjeen ja parin seurauksettoman välähdyksen myötä.
Täytyy myöntää, että tuota varmuusvähennyksen laskemista en tullut ajatelleeksi. Tällöin nämä tarinamme voisi pitää molemmat paikkansa. Oma ylinopeuteni siis sijoittuu Cruiser päällä "poliisin laskemana" n. 4-6km/h. Niistä ne nyt sitten eivät ainakaan välähdä.
 

Blue F

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
No nyt on ollut viihdyttävää autoilukeskustelua. Uria ollaan vältelty ja kanttikiviinkin ollaan osuttu.

Puhuttaisko välillä niistä urpoista, jotka nopeusvalvontakameraa lähestyessä tiputtavat (jarruttamalla) nopeutensa selvästi alle sallitun nopeuden? Sellaisiakin on. Oletteko huomanneet? Siinäpä vasta teidensankareita.

Ja ettei kenellekään jää epäselväksi, urpo on tässä tapauksessa negatiivissävytteinen yleisnimike normaalia tieliikennettä haittavalle autoilijalle, eikä ole tarkoituksella kohdennettu yhdellekään Urpolle.

Jarruttelemisiin.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
No nyt on ollut viihdyttävää autoilukeskustelua. Uria ollaan vältelty ja kanttikiviinkin ollaan osuttu.

Puhuttaisko välillä niistä urpoista, jotka nopeusvalvontakameraa lähestyessä tiputtavat (jarruttamalla) nopeutensa selvästi alle sallitun nopeuden? Sellaisiakin on. Oletteko huomanneet? Siinäpä vasta teidensankareita.

Ja ettei kenellekään jää epäselväksi, urpo on tässä tapauksessa negatiivissävytteinen yleisnimike normaalia tieliikennettä haittavalle autoilijalle, eikä ole tarkoituksella kohdennettu yhdellekään Urpolle.

Jarruttelemisiin.
Äläs nyt, jos Skodassa on formulaluokan jarrut, niin saattaa vahingossa hidastua vauhti enemmän kuin oli tarkoitus.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
Puhuttaisko välillä niistä urpoista, jotka nopeusvalvontakameraa lähestyessä tiputtavat (jarruttamalla) nopeutensa selvästi alle sallitun nopeuden? Sellaisiakin on. Oletteko huomanneet? Siinäpä vasta teidensankareita.
Olen huomannut. Minusta tuntuu, että näitä ovat about kaikki edessä ajavat.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
No nyt on ollut viihdyttävää autoilukeskustelua. Uria ollaan vältelty ja kanttikiviinkin ollaan osuttu.

Puhuttaisko välillä niistä urpoista, jotka nopeusvalvontakameraa lähestyessä tiputtavat (jarruttamalla) nopeutensa selvästi alle sallitun nopeuden? Sellaisiakin on. Oletteko huomanneet? Siinäpä vasta teidensankareita.

Ja ettei kenellekään jää epäselväksi, urpo on tässä tapauksessa negatiivissävytteinen yleisnimike normaalia tieliikennettä haittavalle autoilijalle, eikä ole tarkoituksella kohdennettu yhdellekään Urpolle.

Jarruttelemisiin.

Puhutaan pois. Nuorempana tuli ajettua sellaiset 100-110 km 80 alueella (ja sama suhde ylöspäin), niin joutui jarruttelemaan reippaasti ennen kameraa. Siinä sai samaa vauhtia takana tulleet kyllä varoa. Muistan monta legendaarista tietä, kuten vt 1 ja vt 4, tilanteineen. Niitä riitti. Ja eihän takana samaa nopeutta ajavat osanneet jarruttaa niin nopeasti, joten torvet soivat. Urpot!
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Puhutaan pois. Nuorempana tuli ajettua sellaiset 100-110 km 80 alueella (ja sama suhde ylöspäin), niin joutui jarruttelemaan reippaasti ennen kameraa. Siinä sai samaa vauhtia takana tulleet kyllä varoa. Muistan monta legendaarista tietä, kuten vt 1 ja vt 4, tilanteineen. Niitä riitti. Ja eihän takana samaa nopeutta ajavat osanneet jarruttaa niin nopeasti, joten torvet soivat. Urpot!
Ilmeisesti osasivat jarruttaa riittävän nopeasti kuitenkin, jos kukaan ei törmännyt perään?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ilmeisesti osasivat jarruttaa riittävän nopeasti kuitenkin, jos kukaan ei törmännyt perään?
Tiukilla se oli joskus ja muutaman kerran oli vaan laitettava samalla 20-30 km ylinopeudella kameran läpi, kun roikkuivat takapuskurissa ohituspaikkaa kytäten. Jarruta siinä...

Jätän tarkoituksella kertomatta, miten Pohjanmaalla ajettiin kun ei kameroista alkuun ollut pelkoa. Ei asennettu. Liikkuvista oli pientä vaaraa, mutta ne osumat ja kortin kuivumiset kuuluivat sotaan.

(Yllä pyrin rehellisesti kertomaan asenteista ja omasta asenteestani liikenteeseen joitakin kymmeniä vuosia sitten. Se oli perua ajoilta, joilla sai ajaa niin lujaa kuin halusi. Opel Manta GT oli tuttu nuorisoauto ja vie lähes 200 km tunnissa. Jokainen voi sitten itsekseen pohtia, miksi ruumiita tuli. Omasta tuttavapiiristäni viisi kuoli nuorena eri liikenneonnettomuuksissa. Meno oli vapaata, mutta emme osanneet vapautta käyttää, vaan vapaudesta tuli nopeuskilpailu varsinkin poikaporukoissa).
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
No nyt on ollut viihdyttävää autoilukeskustelua. Uria ollaan vältelty ja kanttikiviinkin ollaan osuttu.

Puhuttaisko välillä niistä urpoista, jotka nopeusvalvontakameraa lähestyessä tiputtavat (jarruttamalla) nopeutensa selvästi alle sallitun nopeuden? Sellaisiakin on. Oletteko huomanneet? Siinäpä vasta teidensankareita.

Ja ettei kenellekään jää epäselväksi, urpo on tässä tapauksessa negatiivissävytteinen yleisnimike normaalia tieliikennettä haittavalle autoilijalle, eikä ole tarkoituksella kohdennettu yhdellekään Urpolle.

Jarruttelemisiin.
Tätäpä tuossa sivusinkin juuri, eli ei tarvisi jarrutella jos olisi kontrollissa se ajonopeus vaikka maksimit 88km/h silloin kun on 80km/h rajoitus. Sukkana vaan, kameroista välittämättä. Mutta tässä on vähän sellainen muna vai kana -ilmiö, ajetaanko ihan millä sattuu nopeuksilla, koska kameroille jarrutellaan vai jarrutellaanko kameroille, kun ajellaan ihan millä sattuu nopeuksilla?

Myönnän, että mulle on jossain tuntemattomilla maanteillä vaikka nyt Lapin reissuilla käynyt niin, että en oo ollut varma onko rajoitus 80 vai 60 ja olen jarrutellut sinne kuutenkymppiin kameran kohdalla. Mutta vain silloin, kun liikennettä ei muuten ole eikä voi haistella, että mikähän se oikea rajoitus olisl. Koskaan en ole ylinopeussakkoa saanut, kopkop.

Joskus ei-ruuhka-aikaan on oikeasti omitusta ajaa esimerkiksi kehä ykkösellä sitä vasenta kaistaa GPS-nopeudella 82km/h siten, että kaista on aina täysin tyhjä ja oikealla mennään jonossa turvaväleittä ihan reilusti hitaampaa. Hyvällä säällä, näkyvyydellä ja minimaalisella liikenteellä. Ei siinä, että kiirehtiä mihinkään pitäisi, mutta jotenkin outoa se nyt silti on. Luonnollisesti pyrinkin ajoittamaan kaikki tarpeelliset ajot tuonne illemmalle, jolloin baana on suht'vapaa. Yöllä sitten onkin taas tötöilijätakseja ja muita sankareita, joita joutuu vähän varomaan toisinaan.

Noh, yhteenvetona, kaikki rajoitusten vastaisuudet mentiin sitten yli tai ali varmaankin aiheuttaa vaaratilanteita ja "huonoa" liikennekäyttäytymistä. Äkkinäiset liikkeet juurikin vaikka kameralle jarruttaessa 95 -> 75 on sitten jo silkkaa rikollisuutta.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Olen usein miettinyt millainen tunteeton psykopaatti pystyy ajamaan selkeää alinopeutta ja vetämään kilometrien jonoa perässään sekä katselemaan tyynenä kymmenien autojen ohittelua itsestään.

Millaisen rahan sitten vuositasolla menettäisit mikäli ajaisit sen verran reippaammin ettei tällaista yllä kuvailemaani järjettömyyttä pääsisi tapahtumaan. Oikeasti.
Tämä tuli itsellänikin mieleen. Olen joskus huomaamatta vetänyt hetken aikaa letkaa perässä kun olen ajatuksissani ajanut esimerkiksi mittarin mukaan tasan 80kmh, 80kmh alueella. Tämänkin jälkeen tekisi mieli pysäyttää koko letka ja pyytää kaikilta erikseen anteeksi konvehtirasian kanssa. Ehkä noloin asia liikenteessä on tehdä sinne tukkoja, oli ne sitten pieniä, tai isoja.
 

Glove

Jäsen
Tämä tuli itsellänikin mieleen. Olen joskus huomaamatta vetänyt hetken aikaa letkaa perässä kun olen ajatuksissani ajanut esimerkiksi mittarin mukaan tasan 80kmh, 80kmh alueella. Tämänkin jälkeen tekisi mieli pysäyttää koko letka ja pyytää kaikilta erikseen anteeksi konvehtirasian kanssa. Ehkä noloin asia liikenteessä on tehdä sinne tukkoja, oli ne sitten pieniä, tai isoja.
Ei minua ainakaan nolottanut yhtään kun viimeksi keräsin jonoa taakseni. Joillakin oli varmaan vielä kesärajoitukset mielessä vaikka ne oli jo vaihtunut talvirajoituksiksi.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Niistä ne nyt sitten eivät ainakaan välähdä.

Ne saa itse asiassa välähtämään jopa ajamalla alle kyseisen tieosuuden rajoituksen. Vaatii vain riittävästi massaa ja vanhan mallin anturit tiehen.

Alin huomautus, jonka olen saanut oli muistaakseni vähennettynä 84 kilometriä tunnissa 80-alueella. Että kyllä niitä lähetellään ihan vain työnteon ilostakin.
 

Byvajet

Jäsen
Puhuttaisko välillä niistä urpoista, jotka nopeusvalvontakameraa lähestyessä tiputtavat (jarruttamalla) nopeutensa selvästi alle sallitun nopeuden?

Just noin mä teen, kun en ole varma rajoituksesta.

Tavallisesti ajan noin 10 km/h yli rajoituksen, mutta en tahdo ajaa samaa nopeutta kameraan, jos pelkään, että rajoitus onkin 20 km/h matalampi. Asiaan auttaisi, kun Suomessakin niin kuin joissain muissa sivistysmaissa rajoituskyltti olisi vähän ennen kameraa tai kameratolppaan kiinnitettynä.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Asiaan auttaisi, kun Suomessakin niin kuin joissain muissa sivistysmaissa rajoituskyltti olisi vähän ennen kameraa tai kameratolppaan kiinnitettynä.
Suomessa sentään pääsääntöisesti on ne nopeusrajoitusmerkinnät suht tiheään ja pääteillä myös jokaisen liittymän jälkeen. Kyllähän se silti joskus jää huomaamatta.

Tossa kesällä Euroopassa kun ajeli, ja vaikka kiinnitti jopa normaalia enemmän huomiota nopeusrajoituksiin, niin esim. Ranskassa oli jatkuvasti aivan kassalla mikä se rajoitus onkaan, kun niitä merkkejä ei vain ole. Siellä myös vaihtui perusrajoitukset jokin aika sitten ja nyt on pätkiä, joissa oli 90km/h muuttunutkin 80km/h. Ja paikallisten nopeuksia ei voi seurata, koska autokunnan henkikulta on lähellä sydäntä.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Asiaan auttaisi, kun Suomessakin niin kuin joissain muissa sivistysmaissa rajoituskyltti olisi vähän ennen kameraa tai kameratolppaan kiinnitettynä.
Taannoin vuokrasin auton, joka tarkkaili nopeurajoituksia ja näytti voimassa olevan lukeman nopeusmittarin vieressä. En tiedä kuinka yleinen feature tuo uusissa autoissa on, mutta olihan se kätevä.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Taannoin vuokrasin auton, joka tarkkaili nopeurajoituksia ja näytti voimassa olevan lukeman nopeusmittarin vieressä. En tiedä kuinka yleinen feature tuo uusissa autoissa on, mutta olihan se kätevä.
Omassa autossani on tuo ominaisuus, mutta se ei ole aina oikeassa. Esimerkiksi omalla kotikadullamme näyttää 50 vaikka se on 30-aluetta. Samoin siltä jää usein huomaamatta vaihtelut 80:n ja 100:n välillä.
 

LiiAaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Taannoin vuokrasin auton, joka tarkkaili nopeurajoituksia ja näytti voimassa olevan lukeman nopeusmittarin vieressä. En tiedä kuinka yleinen feature tuo uusissa autoissa on, mutta olihan se kätevä.
Taitaa löytyä jo melkein kaikista uusista autoista. Keväällä kuntavaalien aikaan oli näitä ehdokkaiden mainoksia ripoteltu tieden varsille. Yhdellä 40 km/h alueella oma autoni vaihtoi rajoituksen aina 60 km/h, koska siinä tien varressa oli mainos kuntavaaliehdokkaasta nro. 60. Eli ihan 100% tuon varassa ei kannata ajella.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Puhuttaisko välillä niistä urpoista, jotka nopeusvalvontakameraa lähestyessä tiputtavat (jarruttamalla) nopeutensa selvästi alle sallitun nopeuden? Sellaisiakin on. Oletteko huomanneet? Siinäpä vasta teidensankareita.
Täytyy myöntää, että mä olen justiinsa tämä urpo. Aina ei voi olla varma rajoituksesta ja haluan muutenkin pelata varman päälle, että en saisi sakkoa. Toki heti kameran jälkeen nopeus takaisin siihen 10-30km/h yli rajoituksen.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Täytyy myöntää, että mä olen justiinsa tämä urpo. Aina ei voi olla varma rajoituksesta ja haluan muutenkin pelata varman päälle, että en saisi sakkoa. Toki heti kameran jälkeen nopeus takaisin siihen 10-30km/h yli rajoituksen.

Aina voi olla varma rajotuksesta, kun seuraa liikennemerkkejä. Näin mä teen, tiedä sitten onko hyvä tapa? Toki jos ei niitä merkkei katso, ei niitä myöskään näe.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Alle nopeusrajoituksen ajaminen on kuin buffassa syöminen niin, ettei vedä itseään tajuttomaksi. Aivan yhtä laitonta siis ja aivan yhtä vähän häiritsee minua.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Aina voi olla varma rajotuksesta, kun seuraa liikennemerkkejä. Näin mä teen, tiedä sitten onko hyvä tapa? Toki jos ei niitä merkkei katso, ei niitä myöskään näe.
Periaatteessa tietenkin näin. Käytännössä ei sitten ihan kuitenkaan. Monesti sitä kuitenkin joutuu menemään liikennevirran mukana ja ei aina muista mikä se sen hetken rajoitus on. vaikkapa kolmostiellä rajoitus vaihtuu jatkuvasti 80-100-80-100-80-60-80-100jne. Joskus myös viimeisestä nopeusmerkistä on sen verran matkaa, että ei vaan pysty olla ihan varma. Silloin on helpompi vähän hidastaa ja sitten taas kiihdyttää takaisin sallittuun nopeuteen(tai vähän yli).
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Minä ainakin tykkään vetää pientä alinopeutta jos on suuntaansa kaksi kaistaa käytössä. Yleensä yritän bongata jonkun "kaverin", joka ajelee sopivasti samalla tapaa alinopeutta, ja seurailen adaptiivisen vakkarin avustamana sitten häntä. Säästyy bensaa, kiireiset pääsee vierestä ohi eikä minun alinopeus ehkä liikaa häiritse, kun edellä kuitenkin menee samaa vauhtia ajava.

Sitten jos on vaan kaista per suunta, yritän ajella nopeusrajoituksen mukaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös