Autoiluketju

  • 3 189 752
  • 18 516

444

Jäsen
Ei taida olla pistoketta. Saan auton perjantaina, enkä tullut koeajon yhteydessä tällaista tarkastaneeksi. Lähinnä ihastelin sisustusta ja komeaa kojelautaa. Eli alusta asti pitää laitella. Tuskin itse mitään asentelen, joten lieneekö merkkihuolto paras paikka hoitaa tällaisen asennuttaminen?

EDIT: Ihan vaan yleisesti haluan todeta ylisuuren kiitoksen kaikille tämän ketjun kirjoittajille. Kullanarvoinen paikka saada tietoa tällaiselle amatöörille.
Kannattaa laittaa johonkin vaikka AutoJerryyn tarjouspyyntö, niin saat vuorokaudessa kattavan määrän tarjouksia työstä. Ja tokihan sieltä merkkiliikkeestäkin voi kysellä. Tuossa suurin veloitus kuitenkin tulee työtunneista, niin nuo 60€/h pajat tulevat todennäköisesti edullisemmaksi.
Minulla on myös ylimääräiseksi jäänyt 2100W Defan sisätilalämmitin ja 5 metrin lohkolämmittimen johto, jos sattuu kiinnostamaan.

Niin ja ainahan voi kysellä, että mitä Webaston tai Eberspächerin polttoainetoiminen lisälämmitin kustantaa asennettuna. Kalliimpi se on varmasti, mutta sitten et ole riippuvainen sähkötolpasta ja saat auton lämpimäksi missä vain. Sen kanssa sitten hyvänä muistisääntönä, että jos lähdet ajamaan 15 minuutin matkaa, niin lämmitintä ei ole syytä pitää yli 15 minuuttia päällä, niin akku ehtii latautua matkalla takaisin täyteen.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Sen verran vilkaisin, (jos nyt olin oikeassa autossa) niin tuohon Hondaan saa vielä moottorin vesitilaan asennettavan vastuksen. Se on oikein hyvä asia, sillä silloin lämmittimestä saa kunnolla hyötyä toisin kuin näistä lohkon kylkeen pultattavista vastuslätkistä.

Asennuspaikkaan en ota kantaa. Kyllä tuommoisen homman muutkin korjaamot tekevät. Toki voisi selvittää, että tuleeko ecun kanssa jotain ristiriitaa (kone lämmin, imuilma miinuksella) ja pitääkö sinne merkkiliikkeen sorkkia jotain. Joissain kärryissä voi käydä niin, ettei syötäkään tarpeeksi rikasta seosta sylinteriin ja starttaus menee pitkäksi sahaukseksi. Tämä moottorin esilämmittäminen kun on lähinnä pohjoismaiden hommia. Muualla maailmassa vaan käännetään virta-avaimesta kone käyntiin.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Joku vuosi sitten oli aamulla lumisade, kun töihin lähdin. Tiellä muutama sentti lumisohjoa, vastaan tulee aura-auto. Aura ylhäällä ja takaa pukkaa suolaa. No, iltapäivällä sitten helkkarinmoinen paskasohko tiellä, kun töistä tulin?
Aamulla olisi pelkkä auraus riittänyt, mutta vissiin suolakiintiö odotti, kun pakko oli paskaa tielle ajaa.
En minäkään tuota suolausta ymmärrä.
Ei taida olla pistoketta. Saan auton perjantaina, enkä tullut koeajon yhteydessä tällaista tarkastaneeksi. Lähinnä ihastelin sisustusta ja komeaa kojelautaa. Eli alusta asti pitää laitella. Tuskin itse mitään asentelen, joten lieneekö merkkihuolto paras paikka hoitaa tällaisen asennuttaminen?

EDIT: Ihan vaan yleisesti haluan todeta ylisuuren kiitoksen kaikille tämän ketjun kirjoittajille. Kullanarvoinen paikka saada tietoa tällaiselle amatöörille.
Minulla oli tuo lämmittimien asennus viime vuonna. Pitkän pähkäilyn jälkeen päädyin Aallon Autohuoltoon, Tammiston toimipisteeeseen. Voin suositella; hinta, työn laatu ja asiakaspalvelu kohtasivat. Nykyään huollatan myös autoni tuolla.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Lämmitinasiaan pari vinkkiä, lohkolämppäriksi tt-thermo ja polttoainetoimiseksi lämmittimeksi Binar. Tt- thermossa on pumppu joka kierrättää lämpimän veden moottorissa ja Binar on huomattavasti Webastoa ja Eberiä halvempi.
 

julle-jr

Jäsen
Lämmitinasiaan pari vinkkiä, lohkolämppäriksi tt-thermo ja polttoainetoimiseksi lämmittimeksi Binar. Tt- thermossa on pumppu joka kierrättää lämpimän veden moottorissa ja Binar on huomattavasti Webastoa ja Eberiä halvempi.
Tuollaista Binariakin toki tulee kutsua webastoksi, koska sehän on yleisnimi polttonestetoimiselle lämmittimelle...
 

julle-jr

Jäsen
Niin tai sitten ei, webasto on vain yksi merkki. Esim automaailmassa samalla periaatteella kaikkia autoja voisi kutsua foordeiksi...
Njoo, eipä näköjään hassutteluni onnistunut. Kirjoittamalla webaston pienellä yritin nimenomaan kuvata sitä, että erisnimeä käytetään virheellisesti yleisnimenä tälläkin palstalla ja jopa jossain ihan autoliikkeiden ilmoituksissa.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tjaa, tästä keskustelusta tulikin mieleeni, että pitäisi varmaankin käydä muuttamassa vaimon auton polttoainetoiminen lämmitys siten, että lämmittää myös moottoria sisätilojen lisäksi. Tämän saksalaismerkin hienouksia, että moottori ei tarvitse esilämmitystä, ohjaamo ainoastaan.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Kyllä mä mun Klonkswagenin lisävarustelistalta poimittua lämppäriä kutsun 'tehdaswebastoksi' vaikka en tiedä minkä firman tuotoksia se on.
 

karhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät,Man Utd
Nusaisen pilkkua, mutta eikö "turvallisuussyistä" rahat voi yhtä hyvin maksaa vasta paikanpäällä. Ottaa esim. läppärin ja pankkitunnukset mukaan ja tekee liikkeessä kaupanteon yhteydessä siirrot. Toki jos tunnetumpi/isompi ketju, niin eihän siinä vaaraa pitäisi olla, että joutuisi noilta osin huijatuksi. Mutta yllä mainitulla periaatteella tuli viimeisimmän auton kanssa tehtyä, kun pikkuliikkeestä Suomesta sen ostin.


Pari vuotta sitten osuuspankilla sai rahat siirtymään maksamalla jonkun pikamaksun vuorokaudessa, mutta arviota eivät silloin antaneet kuinka kauan menee( tai sitten se oli jotain tyyliin 1-3vuorokautta).
Tälle firmalle kävi vain se, että rahat näkyvät heidän tilillään ennen kuin sain auton.
Toki voinut parissa vuodessa homma muuttua tai jäykkyys oli vain tässä liikkeessä.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Tuttavapiirissä kolmella ihmisellä uusi Octavia. Yhden kuulin huutavan kaupanpurkua ja uhkailevan kuluttajaneuvojalla, toiselta häviää radio ajoittain ja kolmannella paneeli on kuin joulukuusi, ja auto saattaa varoittamatta tipauttaa vauhdin 100kmh ->60kmh
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tuttavapiirissä kolmella ihmisellä uusi Octavia. Yhden kuulin huutavan kaupanpurkua ja uhkailevan kuluttajaneuvojalla, toiselta häviää radio ajoittain ja kolmannella paneeli on kuin joulukuusi, ja auto saattaa varoittamatta tipauttaa vauhdin 100kmh ->60kmh

Kuulostaa lupaavalta... Mulla on toinen Octavia menossa, kolmas tilattu heinäkuussa. Näissä kahdessa ekassa ei kyllä valittamista ole ollut. Siitä syystä en edes katsonut muita merkkejä.

Aika paljon olen toimitusviivästyksistä kuullut tähän uuteen Octaviaan liittyen. Toisaalta sirupulan aiheuttamista tuotantovaikeuksista kärsivät monet muutkin merkit. Tiedä sitten onko puolivalmiiden autojen seisottaminen voinut vaikuttaa laatuun, tai onko muuten alettu hutiloimaan. No, katsotaan jahka se oma joskus tänne tulee.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Miksi? Mulle kelpaisi mikä tahansa uusi auto ilmaiseksi. En välttämättä jättäisi omaan ajooni, vaan panisin myyden.
Kyllä siitä jälki jää. Myyminen oikeastaan vain pahentaa asiaa, parempi olisi vain käydä jättämässä se naapurin pihaan avaimineen. Kaksi skodaa on todennäköisesti naapurin kuumin unelma.
 

Tuamas

Jäsen
Nää on vähän samoja kuin erään Porsche-omistajan vakiojuttu.

Jannu osti Boxsterin ja huoltareilla usein sitten penat ja reiskat olivat sitä mieltä, että 911 on ainoa oikea Porsche, että mikset sellaista ostanut.
Jannu sitten otti tavaksi kysyä, että mikäs Porsche se teillä on?
Ei ollut kellään näistä mitään Porschea.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kaverille jäi varmasti käteen hyvä mieli tuosta ansiokkaasta kuitista, mutta huoltsikalta pois ajaessaan mietti varmasti itsekin että miksi Boxster.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Tuttavapiirissä kolmella ihmisellä uusi Octavia. Yhden kuulin huutavan kaupanpurkua ja uhkailevan kuluttajaneuvojalla, toiselta häviää radio ajoittain ja kolmannella paneeli on kuin joulukuusi, ja auto saattaa varoittamatta tipauttaa vauhdin 100kmh ->60kmh

Sanotaanko näin, että VAG konsernin kaikissa uuden sukupolven vehkeissä on noita samoja ongelmia. Siellä on sama rauta taustalla ja se ei vaan toimi. Toki ongelmat vaihtelevat, mutta kaikissa missä on uusi tietoviihdejärjestelmä käytössä, niin ongelmia piisaa ja päivityksiä tulee vähän väliä. Ongelmat ovat kuitenkin edelleen vaikeita, vaikka nämä kaikki mallit ovat olleet jo myynnissä vuodenpäivät. Eikä tämä korona aika ole helpottanut tilannetta pätkääkään, kun komponenttipula on valtaisa ja autot seisovat tehtailla puolivalmiina odottamassa osia -> näissä on varmasti laatu kohdillaan, kun joskus sieltä lähtevät liikkeelle... Komponenttipula koskettaa kaikkia automerkkejä ja tällä hetkellä toimitusajat polttomoottorivehkeissä huitelevat jossain 6 kk tietämillä. Valmistajat tuuppaavat ulos ennemmin sähköautoja, jotta eivät saa sanktioita EU:lta.
 
Viimeksi muokattu:

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Sanotaanko näin, että VAG konsernin kaikissa uuden sukupolven vehkeissä on noita samoja ongelmia. Siellä on sama rauta taustalla ja se ei vaan toimi. Toki ongelmat vaihtelevat, mutta kaikissa missä on uusi tietoviihdejärjestelmä käytössä, niin ongelmia piisaa ja päivityksiä tulee vähän väliä. Ongelmat ovat kuitenkin edelleen vaikeita, vaikka nämä kaikki mallit ovat olleet jo myynnissä vuodenpäivät. Eikä tämä korona aika ole helpottanut tilannetta pätkääkään, kun komponenttipula on valtaisa ja autot seisovat tehtailla puolivalmiina odottamassa osia -> näissä on varmasti laatu kohdillaan, kun joskus sieltä lähtevät liikkeelle... Komponenttipula koskettaa kaikkia automerkkejä ja tällä hetkellä toimitusajat polttomoottorivehkeissä huitelevat jossain 6 kk tietämillä. Valmistajat tuuppaavat ulos ennemmin sähköautoja, jotta eivät saa sanktioita EU:lta.

Hienolta kuulostaa, ja aika lailla siltä mitä olen antanut itselleni kertoa. Heinäkuussa tilasin kevythybridi-Octavian, eli polttomoottorillahan siinä pääosin mennään. Tuskin tulee tämän vuoden puolella, vaikka myyjä arvioi toimitusajaksi marras-joulukuun. Vaikka eipä tuolla tietysti mikään kiirekään ole. Olisi nyt sitten toimiva kun tulee, perkele. Ehkä siinä on ollut etunsa, kun nykyinen ja edellinen Octavia olivat tuotantokaarensa loppupäästä.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Työsuhdeauto menee vaihtoon ensi vuonna ja nykyinen Skoda Suberb lähtee. Ajettu noin 80tmk nyt. Ainoa vika koko aikana ollut että monitoiminäyttö kerran pimeni ja uusi softa sisään. Todella vakuuttava peli, olen pitänyt. Iso ja vakaa, tilaa on sedanissa takaluukussa enemmän kuin monessa farmarissa. Seuraavaksi todennäköisesti Skoda Kodiak. Työkavereilla on 4 tai 5 uutta Octaviaa, eikä ole kuulunut että vikoja olisi ollut, mutta lähes kaikki valittavat fyysisten säätimien puutetta, ilmaistointi yms säädetään kaikki monitoiminäytöstä ja paskamaista jos ajaessa pitäisi jotain säätää.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Hienolta kuulostaa, ja aika lailla siltä mitä olen antanut itselleni kertoa. Heinäkuussa tilasin kevythybridi-Octavian, eli polttomoottorillahan siinä pääosin mennään. Tuskin tulee tämän vuoden puolella, vaikka myyjä arvioi toimitusajaksi marras-joulukuun. Vaikka eipä tuolla tietysti mikään kiirekään ole. Olisi nyt sitten toimiva kun tulee, perkele. Ehkä siinä on ollut etunsa, kun nykyinen ja edellinen Octavia olivat tuotantokaarensa loppupäästä.

Tuossa kevythybridissä taitaa olla kaikilla merkeillä ne pisimmät toimitusajat, koska on se moottorivaihtoehto, jota on tilattu myös eniten. Tuskinpa tämän vuoden puolella on tulossa uutta autoa sinulle, valitettavasti...

Fyysisten säätimien puute on lähes kaikissa VAG konsernin malleissa rasittava ominaisuus, koska ajaessa kosketusnäytön räplääminen ei ole ainakaan turvallisuutta parantava seikka.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös