Start-stopiin en ota kantaa mutta ihan mielenkiinnosta, mikä adaptiivisessa vakkarissa ahdistaa?
Adaptiivinen vakkarihan on parasta pizzan jälkeen. En suostu ottamaan uutta autoa ilman tuota.
Inohttavat seikat järjestyksessä:
1. Auto päättää alkaa hidastaa aivan liian aikaisin. Minimietäisyysasetuksellakin auto päättää varmuuden vuoksi ottaa viitisen kilsaa tunnissa pois vauhdista jos jossain kauempana edessä on toinen auto.
2. Nopeuden takaisin ottamisen hitaus. Eli kun kaista vapautuu jonkun hitaan poistuessa, menee aivan naurettavan kauan, että auto herää kiihdyttämään. Tuossa ei ole minkäänlaista jouhevuutta. Alan vähitellen tajuta, mistä johtuu, että motareilla näkee näitä tilanteita joissa auto hyppää letkasta oikealta kaistalta vapaalle vasemmalle kaistalle ja ajaa viitisen sekuntia täysin samaa vauhtia letkan kanssa kunnes alkaa piiiiiikkkuuuuhiiiiljaa kerätä nopeutta ohitukseen. Sietämätöntä!
3. Äkkijarrutukset ja jarrutusvaroitukset. Jos vaikka vaihtaa yhden kaistan yli kehällä ja jossain 15 metrin päässä keskimmäisellä kaistalla on auto, oma auto päättää tehdä äkkijarrutuksen, jonka jälkeen mennäänkin sitten taas se muutama sekunti aivan helvetin hitaasti. Sitten kun yrittää itse tallata lapun lattiaan, ei tapahdu hetkeen mitään, koska auto on vakkarimoodissa. Kuulemma sen punaisella vilkkuvan APUA JARRUTA HYVÄ MIES -hälytystilan voi poistaa härkkimällä auton softaa sillä ohjelmalla. Sekin vituttaa.
4. Auto ei tunnista kunnolla mutkaisella tiellä kaistaa. Eli kaksikaistainen mutkainen tie aiheuttaa usein sen, että auo reagoi edellä ajavaan autoon vaikka se olisi toisella kaistalla.
Voin kuvitella, että jossain suht staattisella maantiellä 90kmh ajettaessa tuo on ihan ok. Itse en vain voi sietää sitä, että auto tekee mitään päätöksiä puolestani. Itse ajan yleensä niin, että ajan vain piirun alle sen nopeuden josta saa sakkoa, eli vaikka 80-alueella 89kmh todellista nopeutta gepsistä tsekattuna. Aktiivisella ajotavalla tuo onnistuu normaaliliikenteessä todella hyvin, adaptiivisella vakkarilla ei mitenkään.
Kaikki automaatti-alkuiset asiat ovat muutenkin vaihteistoa lukuun ottamatta yleensä ihan kamalia.
Tuo ensimmäinen moottorin sammuttaminen ei vaikuta mihinkään
Vaikuttaa se. Se hidastaa liikkeelle lähtemistä olennaisesti, etenkin ylämäissä.