TEHO(kw)=[(VÄÄNTÖ(Nm)*VARVIT(r/min)]/9500
Jos yksinkertaistetaan niin teho on (sen hetkisen) vääntömomentin ja (sen hetkisen) moottorin kierrosluvun tulo. Teho (W=Js) on taas se joka loppujen
lopuksi vie autoa eteenpäin tietyllä energialla tiettyä aikayksikköä kohti.
Moottorin luonteesta taas riippuu millä kierroslukualueella se maksimi/maksimaalisen tehonsa antaa. Esim. turbodieselit antavat yleensä
alakierroksilla suhteellisesti korkeamman (lähempänä omaa maksimiaan) tehon
"laakeamman" vääntömomenttikäyränsä (joka usein on varsin lähellä maksimia
laajalla kierroslukualueella) ansiosta kuin bensakone jossa vääntökäyrä
saavuttaa huippuarvonsa vasta korkeilla kierroksilla, no onhan asiaa puhua
tällöin dieselin paremmasta väännöstä, mutta itse asiassa kysymys on
tietyllä kierrosalueella saatavasta tehosta.
Turbodieseleissä juuri turbo on se asia, joka hoitaa hommat niin, että siellä alakierroksilla on tehoa käytössä vapaastihengittävää bensakonetta enemmän. Siksi turbodieselin vertaaminen vaparibensakoneeseen on aika typerää.
Jos yksinkertaistetaan niin teho on (sen hetkisen) vääntömomentin ja (sen hetkisen) moottorin kierrosluvun tulo. Teho (W=Js) on taas se joka loppujen
lopuksi vie autoa eteenpäin tietyllä energialla tiettyä aikayksikköä kohti.
Moottorin luonteesta taas riippuu millä kierroslukualueella se maksimi/maksimaalisen tehonsa antaa. Esim. turbodieselit antavat yleensä
alakierroksilla suhteellisesti korkeamman (lähempänä omaa maksimiaan) tehon
"laakeamman" vääntömomenttikäyränsä (joka usein on varsin lähellä maksimia
laajalla kierroslukualueella) ansiosta kuin bensakone jossa vääntökäyrä
saavuttaa huippuarvonsa vasta korkeilla kierroksilla, no onhan asiaa puhua
tällöin dieselin paremmasta väännöstä, mutta itse asiassa kysymys on
tietyllä kierrosalueella saatavasta tehosta.
Turbodieseleissä juuri turbo on se asia, joka hoitaa hommat niin, että siellä alakierroksilla on tehoa käytössä vapaastihengittävää bensakonetta enemmän. Siksi turbodieselin vertaaminen vaparibensakoneeseen on aika typerää.