Autoiluketju

  • 3 225 918
  • 18 599

Rembrandt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Montreal Canadiens
Bluesbrother kirjoitti:
Vääntö näin maalaisjärjellä ajateltuna tarkoittaa sitä että moottorista irtoaa voimaa jo alemmilla kierroksilla eikä ole tarvetta ns. huudattaa ja hakea huipputehoja yläkierroksilta. Tehokäyrä on tasaisempi ja ripeä ajaminen edellyttää vähemmän vaihdekepin hämmennystä.
Ei tarkoita. Olennaista tuossa on se, millä kierrosluvulla moottori tarjoaa huippuvääntönsä, nykydieseleissähän tuo tapahtuu jo jossain alle 2000 kierroksessa. Bensiinikoneissa mennään moottorin koosta ja suunnittelusta riippuen jonnekin 3000-4000 kierrokseen. Kyse on moottoreiden erilaisista ominaisuuksista, dieselin hyvän alaväännön vastapainoksi sen vääntökäyrä laskee varsin jyrkästi isommille kierroksille (tätä varten nakuissa on nykyään turbo), bensiinikone taas tarjoaa heikomman alaväännön vastapainoksi paremman väännön isoilla kierroksilla.

Olen vain pohtinut sitä, kuinka paljon tehoa on esimerkiksi 300Nm vääntömomentissa. Hajuakaan ei ollut kuinka voisi laskea Nm:t kW:a. No jatkiksen sekalaisten kysymysten ketjussa sain hyvinkin uskottavan vastauksen laskukaavaksi. Lainaan sen tuohon alas.
Kuten jo noiden laskujesi perusteella huomasit, ei vääntöä ei voi muuttaa suoraan tehoksi. Tuota kaavaasi tutkailemalla huomaat, että teho on vääntö kertaa kierrosluku (kertaa vakio), eli kysymykseen "Kuinka paljon tehoa on 300 Nm:ssa" ei voi vastata kun vastaus riippuu kulloisestakin kierrosluvusta. Huipputeho puolestaan irtoaa käytännössä aina huippuvääntöä korkeammilla kierroksilla, parin litran kokoluokkaa olevissa turbodieseleissä kai jossain 4000 kierroksessa ja bensakoneissa 5000-6000 kierroksessa.
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Vääntöväkö?

Vääntöön vaikuttaa myös moottorin iskunpituus, puristussuhde, moottorin vauhtipyörän paino. Eli mitään yleispätevää kaavaa on vaikea soveltaa jokaiseen moottoriin. Hepat on heppoja ja vääntö vääntöä.
Käytännössä olen havainnut että 150 hv & 300Nm on paljon ajettavampi ja tuntuu jopa tehokkaammalta kuin 200 hv & 175Nm.
 
Kiitokset Rembrandille ja Targetille. Yli hilseen siis menee nämä vääntöasia anyhow. Olen kyllä ajanutkin vääntävää nakuttajaa ja moottorin käytös on aivan erilainen kuin bensakoneilla. Pääasia on kuitenkin se, että Vääntöä ei voi mitata tehossa muuta kuin perstuntumalta. Oppia ikä kaikki.

Target kirjoitti:
Käytännössä olen havainnut että 150 hv & 300Nm on paljon ajettavampi ja tuntuu jopa tehokkaammalta kuin 200 hv & 175Nm.
Tästä herää heti kysymys, jotta ovatko autot kenties VW/Audi/Seat/Skoda 1,8T ja toinen sitten Honda typerä?
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Konserniturbossa (150hv) on vakiona 210 nm vääntö. Ahdinvoima vaan tuntuu hieman erilaiselta, varsinkin kun konsernilaitteissa on huippuvääntö leikattu softalla jolloin vääntökäyrä alkaa 1850 rpm tasaisena aina 4200 rpm asti.
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Kuume tai muu kipu myös taltutettu...

Kalpenee teidän 100000 hv ja 3500000 nm tykkien kanssa, mutta tulipa sitten hetki ostettua kauppakassi. Skoda Fabia 1,2 Ambiente vm. 2005 30tkm ajettu.

Eiköhän sillä Turussa suhaa vuoden pari. Kunnes pitää jälkikasvujen vuoksi siirtyä farkkuun.
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
TEHO(kw)=[(VÄÄNTÖ(Nm)*VARVIT(r/min)]/9500

Jos yksinkertaistetaan niin teho on (sen hetkisen) vääntömomentin ja (sen hetkisen) moottorin kierrosluvun tulo. Teho (W=Js) on taas se joka loppujen
lopuksi vie autoa eteenpäin tietyllä energialla tiettyä aikayksikköä kohti.

Moottorin luonteesta taas riippuu millä kierroslukualueella se maksimi/maksimaalisen tehonsa antaa. Esim. turbodieselit antavat yleensä
alakierroksilla suhteellisesti korkeamman (lähempänä omaa maksimiaan) tehon
"laakeamman" vääntömomenttikäyränsä (joka usein on varsin lähellä maksimia
laajalla kierroslukualueella) ansiosta kuin bensakone jossa vääntökäyrä
saavuttaa huippuarvonsa vasta korkeilla kierroksilla, no onhan asiaa puhua
tällöin dieselin paremmasta väännöstä, mutta itse asiassa kysymys on
tietyllä kierrosalueella saatavasta tehosta.

Turbodieseleissä juuri turbo on se asia, joka hoitaa hommat niin, että siellä alakierroksilla on tehoa käytössä vapaastihengittävää bensakonetta enemmän. Siksi turbodieselin vertaaminen vaparibensakoneeseen on aika typerää.
 

Ex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Autokuume taltutettiin jo viime kesänä, eli sikäli olen myöhässä.

Mutta 224 hv ja 315 Nm (3000-4800 rpm) ovat omiaan rauhoittamaan tällaisia kuumeita...
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Rodion kirjoitti:
Jos yksinkertaistetaan niin teho on (sen hetkisen) vääntömomentin ja (sen hetkisen) moottorin kierrosluvun tulo.
Ei siihen mitään yksinkertaistamista tarvita, noinhan se on.
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Twite kirjoitti:
Ei siihen mitään yksinkertaistamista tarvita, noinhan se on.
Tarvitaanpas jos puhutaan autoa eteenpäin vievästä tehosta. Kai siinä voimansiirrossa jotain tehohäviöitä syntyy?

Mistä muuten kaavassa TEHO(kw)=[(VÄÄNTÖ(Nm)*VARVIT(r/min)]/9500 tulee tuo 9500?

edit: Eikujjuu. Nyt keksinkin jo. Mekaniikan luennoista on jonkin verran aikaa.
 
Viimeksi muokattu:
Rodion kirjoitti:
Turbodieseleissä juuri turbo on se asia, joka hoitaa hommat niin, että siellä alakierroksilla on tehoa käytössä vapaastihengittävää bensakonetta enemmän. Siksi turbodieselin vertaaminen vaparibensakoneeseen on aika typerää.

Ok. Mutta kerrotteko arvon insinöörit että minkä takia sitten turbolla varustettu bensakone häviää väännössä turbolla varustetulle dieselille? Johtuuko se ahtopaineista? Mikä on se perimmäinen syy sille että nykyiset turbodieselit ovat noin miljoona kertaa parempia myllyjä kuin vastaavat noin 15 vuotta sitten rakennetut?
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Dieselin toimintaperiaate puristussytytteisenä on hiukan erilainen kuin kipinäsytytteisen bensakoneen. Dieselissä on siis sylinteripaineet huomattavasti korkeammat kuin bensakoneessa ja hyötysuhde tavallisesti parempi, eli pienempi määrä polttoainetta pytyssä palamassa kerrallaan. Dieselissä on tyhjäkäynnilläkin korkeat paineet sylintereissä, mutta bensakoneessa taas ei kun kaasuläppä kuristaa ilman määrää ja täytös on varsin vajaa. Joten näiden moottorityyppien vertailu ei välttämättä ole aivan suoraviivaista.
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Twite kirjoitti:
No ei puhuta vaan moottorin tehosta.
Nimimerkki Rodion ainakin puhui autoa eteenpäin vievästä tehosta tuossa lainaamassasi viestissä. Olisi käyttäjän kannalta muutenkin oleellisempaa puhua nimenomaan tästä tehosta, mutta silloinhan ei saataisi painaa esitteisiin yhtä näyttäviä lukemia.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
kauppakassia rouvalle

Jeps eli nyt tarvittaisiin viisaammilta neuvoja. Rouvan pitäisi hankkia kohtuuhintainen(=halpa) suhteellisen tuore auto päivittäisiä työmatkoja varten(n.25km/päivä) Mitä mä olen äkkiseltään ehtinyt pääkaupunkiseudun myynti-ilmoituksista selailemaan niin ainakin Fiat Puntoja tuntuu olevan pilvin pimein. Nämä siis vuosimallia 2001-2002 ja kilometrejä mittarissa 55t-90t. Myös Seat Ibizoja olin huomaavinani kohtuuhintaisina kahdesta viimeisimmästä korimallista vuosimalleja 1999 ja 2000. Kilometrejä näitten mittareihin oli kertynyt 80t-110t. Puntojen hintapyynnit oli 4.5 ja 5.5 kiloeuron hujakoilla ja Ibizojen 5 ja 6.5 kiloeuron välillä. Nyt sitten tarvittaisiin mielipiteitä ja kokemuksia kyseisistä kulkupeleistä.

Jos jollain on mainitsemistani autoista hyviä tai huonoja kokemuksia jommasta kummasta tai vaikka molemmista niin olisi hienoa jos laittaisitte niitä tulemaan vaikka YV:llä jos ette halua tähän osioon tunnustaa kaiken kansan nähden moisilla ajelleenne!!Mutta nyt olisin kiitollinen jos kertoisitte kokemuksianne näistä!Kiitokset etukäteen!
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Neely kirjoitti:
Fiat Puntoja tuntuu olevan pilvin pimein.

Puntoista mulla on suht paljon kokemusta. Omasta mielestäni toimittaa ns. kakkosauton viran hyvin. Omalle kohdalleni ei ainakaan ole pahempia vikoja sattunut ja omasta mielestäni suuri plussa on se, että jos homma on hanskassa niin itse voi pienet huollot tehdä itse.

Eihän Puntot ole mitään raketteja, mutta varsinkin kaupinkiajossa näppäriä ja kulutus on vähäistä. Myöskään mitään herkkuja noissa ei ole, mutta ainakaan itselleni tuo ei ole mitään suurempaa ahdistusta aiheuttanut.

Omasta mielestäni Fiat käy nyt läpi samaa vaihetta minkä Skoda on jo käynyt. Imago ei ole mikään kovin ruusuinen ja laadukas, mutta omat kokemukset ovat nykyään sen suuntaiset, että hintalaatusuhde on ihan paikallaan.
 

Tuamas

Jäsen
Kyösti kirjoitti:
Puntoista mulla on suht paljon kokemusta. Omasta mielestäni toimittaa ns. kakkosauton viran hyvin. Omalle kohdalleni ei ainakaan ole pahempia vikoja sattunut ja omasta mielestäni suuri plussa on se, että jos homma on hanskassa niin itse voi pienet huollot tehdä itse.

Itsellä taas on kahdella kaverilla ollut nyt jokusen vuoden tuo toisiksi uusin Punto ja autot ovat olleet todellisia vikapesäkkeitä molemmat.
Toisessa autoista on mm. takalasi irronnut ovea kiinni laitettaessa, kahva jäänyt käteen kuskin ovesta, hyytynyt tielle useita kertoja (kerran 5km korjauksen jälkeen) ja sähköissä kaikenmoista pientä vikaa.

Toki halpoja autoja hankkia, ihan mukavia ajaa ja yllättävän tilavia pikkuautoiksi. Mutta noissa tuntuu olevan aikalailla noita maanantaikappaleita.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Sairaus voitettu, lääkkeet kohdallaan.

Autokuumeen lääkkeeksi löytyi Volvo V40 vm. 2001 jolla kilometrejä takanaan reilu 65000. On automaattista ilmastointia ja vakionopeudensäädintä, aluvannetta ja ajotietokonetta. Maksoi, mutta elämä on.

Eli tuossa nyt autoa vähäksi aikaa, katsellaan jos kuume vaikka pysyisi hetken poissa.
 

scholl

Jäsen
Tänään palasin kotiin radalta ja täytyy sanoa, että jos ihan tollaisista perheautoista puhutaan niin uusi Audi RS4 on aika pirun hyvä auto. Siihen kun vaihtaa putkistoa vähän jne. niin saadaan äänetkin kohdalleen.

En viitsi tässä julkisesti sanoa niistä varsinaisista urheiluautoista sitten mitään muuta kuin että kivaahan se on, mutta perusautoista toi Audi on kyllä oikeasti hyvä auto.
 

Karzan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uisge beatha
scholl kirjoitti:

Tänään tota töllössä esittelivät. Ajoneuvoskohan ohjelma oli? Aika makea peli kyllä oli ja 420 heppaa liikuttivat kylläperheautoa melkoisen makeasti. Tosin 115 keuron hinta saatta olla normiperheelle pienoinen este..
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Karzan kirjoitti:
Tänään tota töllössä esittelivät. Ajoneuvoskohan ohjelma oli? Aika makea peli kyllä oli ja 420 heppaa liikuttivat kylläperheautoa melkoisen makeasti. Tosin 115 keuron hinta saatta olla normiperheelle pienoinen este..

Niin.. Saksastahan noita kannattaa Suomeen tuoda jos hankkimista suunnittelee. Noin neljä-viisi vuotta vanha RS4 maksaa sellaisen 50k veroineen saksanmaalla joten RS4-fanit voivat lähteä autobahnmaahan ostoksille. Tykkihän tuo auto on ja vieläpä aika käytännöllinen sellainen. Joskus viisi vuotta sitten RS4 oli litrateholtaan suurin tuotantoauto. Litrateho taisi olla jotain 160hp/ltr.
 

scholl

Jäsen
Karzan kirjoitti:
Tosin 115 keuron hinta saatta olla normiperheelle pienoinen este..

Niin suurin osa asiakkaista on varmaan sellaisia nuorehkoja sinkkuja tai 2-hengen perheen eli pariskunnan miespuolisia jäseniä. Olet oikeassa, että lapsijengille yleensä tuollaiset pelit muodostuvat esteeksi.

EDIT: En tiedä miten Stadin liikkeissä noita RS4:ia on vielä esillä. Ei välttämättä ole joka myyjällä hallissaan, joten jolla ei ole mahdollista nähdä autoa tosi toimissa niin voisin sen verran sanoa, että Kungsträdgårdenin Audi Forumissa on sellainen showroomissa. Itse asiassa ihan ikkunassa sen valkoisen Cabrion vieressä.


Speedye kirjoitti:
Niin.. Saksastahan noita kannattaa Suomeen tuoda jos hankkimista suunnittelee. Noin neljä-viisi vuotta vanha RS4 maksaa sellaisen 50k veroineen saksanmaalla joten RS4-fanit voivat lähteä autobahnmaahan ostoksille. Tykkihän tuo auto on ja vieläpä aika käytännöllinen sellainen. Joskus viisi vuotta sitten RS4 oli litrateholtaan suurin tuotantoauto. Litrateho taisi olla jotain 160hp/ltr.

Ei nyt sekoiteta sitä vanhaa mallia tähän. Kuvaus hyväauto sopii vain tähän uuteen malliin.
 
Viimeksi muokattu:

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
scholl kirjoitti:
Tänään palasin kotiin radalta ja täytyy sanoa, että jos ihan tollaisista perheautoista puhutaan niin uusi Audi RS4 on aika pirun hyvä auto. Siihen kun vaihtaa putkistoa vähän jne. niin saadaan äänetkin kohdalleen.
Tapasitkos Petskua? Nelosen Petskukin oli tänään telkkarissa Audin kanssa.
Hassua, että olitkin juuri ollut samana päivänä radalla samanlaisen Audin kanssa kun televisiosta tuli ohjelma, jossa oltiin myös samalla autolla radalla.
 

Wrighter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Buffalo Sabres
En keksinyt muutakaan ketjua jossa olisin voinut kysyä apua "auto-ongelmaani." Elikkä tietääkö kukaan teistä kanssa kirjoittajistani sellaista nettiosoitetta, jossa myytäisiin peugeot 206 gti.hin sopivia pakoputkia? Ei perusmallia (niitähän saa peugeot-liikkeistä), vaan jotai peltipakosarjaa ja tehoputkea? Tai jotain sellaista. Emmä niistä tiedä. Tehoa pitäis kuitenkin saada lisää. Ja vanhakin on poikki. Kiitoksia etukäteen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös