Autoiluketju

  • 3 192 235
  • 18 516

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
@Jupe & @Veijari mites nuo Volvot? Itsellä on nyt toistamiseen XC60 plugari ja tykkään suuresti. Pääosin ajelen sähköllä pk-seudulla, mutta joskus esim motarin rampeissa on hauska kokeilla myös kuinka hyvin se 390hp lähtee. Neliveto vaatii vähän opettelua, kun ainakin edellisessä XC60:ssä sähköllä pyörivät takapyörät tahtoi työntää enemmän voimaa kuin bensalla pyörivät etupyörät. En ole tällä uudella autolla päässyt testaamaan, että ovatko saaneet tuota paremmaksi parissa vuodessa, muuten tuntuu fiksummin toimivalta sähkön ja bensan suhteen kuin aikaisemmin.

Sähköistä nelivetoahan tosin (jos sähköllä ajelua tavoiteltiin) Volvolla ei ole tosiaan uusissakaan vieläkään?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Uskaltautuuko kukaan täyssähköllä ajava ilmoittautua, saati Tesla-kuski? Itse olen ihan vakavissani miettinyt tässä vuoden sisällä täyssähköön siirtymistä sekä eko- että egologisista syistä. Tai no, jälkimmäinen riippuu tietysti paljon siitä, ajaako Rellun Zoella vai jollain Teslan Model S -hirviöllä, ja juu juu, eniten toki "aikuismaisesta ja vastuullisesta suhtautumisesta tiellä liikkumiseen". Voihan sitäkin puolta korostaa, mutta jos minä saisin käsiini jonkun 2,9 sekunnissa 0-100km/h kiihtyvän kapineen, niin kokeilisin varmasti kerran tai mahdollisesti kaksikin sitä, miten se kiihtyy. Ja sitten sopivassa seurassa korostaisin niitä ekologisia puolia. No, omani tullee olemaan jokin muu kuin Teslura ihan vain siksi, että kovin vanhaa en viitsi ostaa ja uusissa hankintahinta nousee turhan korkeaksi, vaikka jonkin verran ekstraa olen valmis maksamaan jo tuosta voimalinjasta varsinkin kun käyttökustannuksissa saa osan takaisin.

HIrveän tappelunhan tällä varmasti saa aikaan, mutta itse en kyllä hirveästi miettisi enää polttiksia enkä voimantuoton vuoksi edes kaasua, jos olisin juuri nyt uutta autoa hommaamassa. Kaasulla ajaa leppeästi ja sähkön verrattuna vielä tällä hetkellä elinkaareltaan puhtaammin, mutta sen verran pieni muna mulla on, että kaasu-Octavia on vähän nuhainen. Toki ymmärrän reissu-Lassien aidon tarpeen polttomoottorille, mutta vaikkapa pk-seutua muutaman kymmenen kilsan edestä höyläävät pärjäisivät useamman päivän nykyakuilla. Lappiinkin pääsisi, vaikka kusella pitäisi käydä välillä. Ja ehkä syömässäkin.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Toki ymmärrän reissu-Lassien aidon tarpeen polttomoottorille, mutta vaikkapa pk-seutua muutaman kymmenen kilsan edestä höyläävät pärjäisivät useamman päivän nykyakuilla. Lappiinkin pääsisi, vaikka kusella pitäisi käydä välillä. Ja ehkä syömässäkin.
Mä olen viime vuodet ajellut 22-25tkm ja harkitsen silti seuraavaksikin autoksi polttomoottoriautoa. Miksi?

- takakontin koko: kaasuissa ja hybrideissä tuntuu olevan järjestäen pienemmät kontit. Tarve on oikeasti isolle kontille. Tällä hetkellä käytössä on vitossarjalainen, seuraava voisi olla Passat tai Superb vm. 2015-->

- hinta: tämä karsii täyssähköautot. Harva riittävän iso täyssähkö on edes lähelle sen hintainen että voisi harkita ja esim. Tesla ei edes tee sellaista autoa, jota me tarvitsisimme. Ei sillä, että sellaista haluaisin muutenkaan.

- Kulutus: VAGin 1,4-litrainen turbokone kuluttaa reilusti alle puolet siitä, mitä tuo nykyinen bemari. Eli ei mitään. Tai sitten on se 2,0 TDI joka on supertehokaskin. Tosin dieselissä arvelluttaa ison veron lisäksi tulevaisuus; kapuloita laitetaan varmasti diesel-rattaisiin.

- lataaminen: meidän hallipaikalla ei voi ladata akkuja.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
- lataaminen: meidän hallipaikalla ei voi ladata akkuja.

PHEViä ei tosiaan kannata käytännössä ostaa, jollei voi ladata kotona (tai vähintään töissä). Täyssähkön kanssa pärjää hyvin kaupallisillakin latureilla.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
PHEViä ei tosiaan kannata käytännössä ostaa, jollei voi ladata kotona (tai vähintään töissä). Täyssähkön kanssa pärjää hyvin kaupallisillakin latureilla.
Joo, näin olen myös järkeillyt. Töissä voisi kait ladatakin, mutta toisaalta nuo hybridit eivät konttiensa koon vuoksi sovellu meille. Tai sitten niissä on täyssähköiset hinnat, kuten vaikka Volvo V90.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
- hinta: tämä karsii täyssähköautot. Harva riittävän iso täyssähkö on edes lähelle sen hintainen että voisi harkita ja esim. Tesla ei edes tee sellaista autoa, jota me tarvitsisimme. Ei sillä, että sellaista haluaisin muutenkaan.
Ymmärrän muutkin pointit ja tässäkin on totta se, että hankintahinta tulee jossain määrin olemaan karsiva tekijä vielä jonkin aikaa, kunnes käytettyjä alkaa tulla markkinoille riittävästi. Korjaan kuitenkin tuota jälkimmäistä, nimittäin Teslan Model X riittää varmasti tavaratilaltaan ja S:n takaboksi on myös yllättävän iso, vaikkakin liftback rajoittaa pakkaamista. X:ssä tilaa on pienimmillään 700+ litraa ja S:ssä 600+. Ja tämä nyt vain täsmennyksenä, ei markkinapuheena.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: V-G-

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Korjaan kuitenkin tuota jälkimmäistä, nimittäin Teslan Model X riittää varmasti tavaratilaltaan ja S:n takaboksi on myös yllättävän iso, vaikkakin liftback rajoittaa pakkaamista. X:ssä tilaa on pienimmillään 700+ litraa ja S:ssä 600+. Ja tämä nyt vain täsmennyksenä, ei markkinapuheena.
Juu, litramääräisesti isoja mutta ei koiralle sopivia. Ja no, Tesla nyt ei ole tosiaan vaihtoehto vielä vaikka kuinka moneen vuoteen. (Enkä kyllä yhtään tykkää niistä muutenkaan).
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
@V-G-
En tiedä isojen koirien kuljetuksesta, mutta kyllä tuossa videolla aika hyvät tavaratilat viisipaikkaisessa X:ssä on, kun paljon sälää saa tason alle ja frunkiin. S:ään ainakin serkkuni saa sullottua isohkon koiran myös, tosin heillä ei enää rattaita ole käytössä.





Jep, mutta tämä nyt ei tosiaan ole mitään käännytystä. Mielelläni myös valaistun, miksi tuo X ei sopisi koiralle, jos jotain en ole huomioinut.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Jep, mutta tämä nyt ei tosiaan ole mitään käännytystä. Mielelläni myös valaistun, miksi tuo X ei sopisi koiralle, jos jotain en ole huomioinut.
Ainiin toi omakotitalo on model X. Luulin että se oli se model S:n näköinen mutta vähän pienempi. Juu tuollaiseen mahtuu varmasti koko kenneli. Niissä kahdessa muussa kontti on liian matala koiran häkille. Mutta juu, nuo maksavat tosi paljon enemmän kuin se 15-20k€, johon näyttäisi tällä hetkellä olevan mahkuja. Tai siis joskus ehkä n. vuoden päästä kun ollaan mahdollisesti/todennäköisesti autoa vaihtamassa.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Tuossa ylempänä Veijarikin näyttää olevan liikkeellä samoilla aikeilla allekirjoittaneen kanssa. Bensa Plugari.

Samoilla ajatuksilla liikenteessä kuin sinä ja @Veijari

Tuli myytyä perheen 2. auto pois ja nyt olen päätymässä Mersun c-luokan hybridiin Saksasta. GLC olisi kiinnostanut, mutta vähän karkaa hinta, kun ajot on lähinnä vain nurkissa pyörimistä.
 

MadMike

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HML Huskies, Fremantle Dockers, Western Force
Noniin, uutena?

Joo liisingillä mennään 3 vuotta.

Kun täällä on nyt sähköautomiehet ja plugaajat intoutuneet taas keskustelemaan, niin kysyn että millä lataisitte omakotitalossa plugaria? Webaston pure latausasemaa olen katsellut.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Lataisin (ja lataan) kunnossa olevalla shukolla, matalalla virralla. Yön aikana plugarin akku ehtii täyttyä 6 A virrallakin, eikä kuormita/lämmitä pistokkeita. Toki on säädettävä latausjohto ja siinä lämpöanturi. Asemassa on järkeä, jos pistorasioita joutuu muuten uusimaan tai kuvittelee siirtyvänsä jatkossa täyssähköön. Muuten ne ovat plugarien kohdalla lähinnä rahanhukkaa.
 

MadMike

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HML Huskies, Fremantle Dockers, Western Force
Lataisin (ja lataan) kunnossa olevalla shukolla, matalalla virralla. Yön aikana plugarin akku ehtii täyttyä 6 A virrallakin, eikä kuormita/lämmitä pistokkeita. Toki on säädettävä latausjohto ja siinä lämpöanturi. Asemassa on järkeä, jos pistorasioita joutuu muuten uusimaan tai kuvittelee siirtyvänsä jatkossa täyssähköön. Muuten ne ovat plugarien kohdalla lähinnä rahanhukkaa.
Mä en ehkä luottaisi nykyisiin pistokkeisiin liikaa ja ehkä ajattelen, että tässä taloudessa tullaan jatkossakin lataamaan kulkuvälinettä. Vielä en täyssähköiseen uskaltanut siirtyä vaikka sitäkin harkitsin.

Onko näistä eri asemista kokemuksia vai voiko vaan luottaa tunnettuun brändiin?
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Miten te lataatte kerrostalo ja rivariyhtiöissä? Onko nykyään itsestäänselvyys että onnistuu? Mitä vaatii taloyhtiön puolelta, suurimmalla osalla varmaan ne vanhat harmaat tolpat siellä auton edessä.

Ja jatkokysymyksenä kun en tunne yhtään tätä autonlatausjuttua niin onko latausaika pitkä tuommosesta? Tuleeko sähköauto edes kyseeseen, entä kauanko siitä kestää perushybridin "sähkötankkaus"?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
En omista sähköautoa vielä missään muotoa, mutta viime aikoina aika paljon olen lueskellut asiaan liittyen eri foorumeilta, ja käsitykseni on se, että yön yli kotona ladattaessa pärjää helposti normaalit ajot. Reissussa riippuu auton ja laturin kapasiteetista, mutta esim. Teslan superchargereilla joku 10%--> 80% onnistuu 30-40 minuutissa eli samalla kun heittää lounaan huiviin. Käytännössä Helsingistä tuolla ollaan jo aika korkealla Lapissa, jos ei ihan vielä Norjassa.

Ylipäätään sähköauton lataaminen vaatii mindsetin muuttamista tankkaamiseen verrattuna, koska idea ei ole siinä, että energialähde vedetään aina täyteen ja sitten ajellaan liki tyhjäksi, vaan kuten kännykän yms. laitteiden kanssa, otetaan vähän lisää tarvittaessa ja heitetään yöksi piuhan päähän, jos vakiokäyttö tyhjentää yhdessä päivässä akun. Tämä on nyt yhtälailla autolla mahdollista, koska "huoltsikka" on nyt kotona piuhan päässä, eikä 10km syrjässä kotireitiltä, josta on fiksua ottaa kerralla se 1000km kantama dieseliä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ylipäätään sähköauton lataaminen vaatii mindsetin muuttamista tankkaamiseen verrattuna, koska idea ei ole siinä, että energialähde vedetään aina täyteen ja sitten ajellaan liki tyhjäksi, vaan kuten kännykän yms. laitteiden kanssa, otetaan vähän lisää tarvittaessa ja heitetään yöksi piuhan päähän, jos vakiokäyttö tyhjentää yhdessä päivässä akun.
Jos edes hybridi(puhumattakaan kokonaan sähköautosta) tulisi omaan talouteen niin täytyy varautua siihen että se latautuu vain tuosta mainitsemasta harmaasta tolpasta kotona, jos ei onnistu tai ei riitä kantama pelkällä kotilatauksella niin sitten ei tule meille pitkään aikaan.
Lomalla lataaminen on toinen juttu, tehdään aika paljon autoreissuja enkä voi laskea sen varaan että suosion kasvaessa aina olisi vapaa latauspaikka viikonloppuisin tai kesälomasesongilla. Sitten ajellaankin bensalla akut riippakivenä + täysi auto.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mä en ehkä luottaisi nykyisiin pistokkeisiin liikaa ja ehkä ajattelen, että tässä taloudessa tullaan jatkossakin lataamaan kulkuvälinettä. Vielä en täyssähköiseen uskaltanut siirtyä vaikka sitäkin harkitsin.

Onko näistä eri asemista kokemuksia vai voiko vaan luottaa tunnettuun brändiin?

Mä tilasin pian valmistuvaan omakotitaloon tuon Webaston latausaseman. Kyselin myös Defan puhelimella ohjattavan laturin hintaa, mutta olisi 2,5 kertaistunut kulut, niin ei ihan kohtaa sen puhelinohjauksen tuovan lisäarvon kanssa :D
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Joo liisingillä mennään 3 vuotta.

Kun täällä on nyt sähköautomiehet ja plugaajat intoutuneet taas keskustelemaan, niin kysyn että millä lataisitte omakotitalossa plugaria? Webaston pure latausasemaa olen katsellut.
Sähköautot-ryhmässä Facebookissa on välillä ihan asiallista keskustelua näistä aiheista, jos satut olemaan FB:ssä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Mä en ehkä luottaisi nykyisiin pistokkeisiin liikaa ja ehkä ajattelen, että tässä taloudessa tullaan jatkossakin lataamaan kulkuvälinettä. Vielä en täyssähköiseen uskaltanut siirtyä vaikka sitäkin harkitsin.

Onko näistä eri asemista kokemuksia vai voiko vaan luottaa tunnettuun brändiin?

Joo, siis kuten sanoin jos ajattelee plugaria porttihuumeena täyssähköön (kuten useimmat) ja aikoo asua samassa, kannattaa se asemakin varmaan tehdä. Merkkejä on paljon asemilla ja kyllä ne varsin ok kaikki on, ominaisuudet ja toiminnallisuudet vähän elää. Esimerkiksi mainittu Webasto Pure on hintalaadultaan hyvä, jos taas haluaa sukohommina parantaa (mikä ei niin sitten niitä nopeammin ladattavia palvele) Satmaticin tolppaa jengi paljon laittaa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
En omista sähköautoa vielä missään muotoa, mutta viime aikoina aika paljon olen lueskellut asiaan liittyen eri foorumeilta, ja käsitykseni on se, että yön yli kotona ladattaessa pärjää helposti normaalit ajot. Reissussa riippuu auton ja laturin kapasiteetista, mutta esim. Teslan superchargereilla joku 10%--> 80% onnistuu 30-40 minuutissa eli samalla kun heittää lounaan huiviin. Käytännössä Helsingistä tuolla ollaan jo aika korkealla Lapissa, jos ei ihan vielä Norjassa.

Ylipäätään sähköauton lataaminen vaatii mindsetin muuttamista tankkaamiseen verrattuna, koska idea ei ole siinä, että energialähde vedetään aina täyteen ja sitten ajellaan liki tyhjäksi, vaan kuten kännykän yms. laitteiden kanssa, otetaan vähän lisää tarvittaessa ja heitetään yöksi piuhan päähän, jos vakiokäyttö tyhjentää yhdessä päivässä akun. Tämä on nyt yhtälailla autolla mahdollista, koska "huoltsikka" on nyt kotona piuhan päässä, eikä 10km syrjässä kotireitiltä, josta on fiksua ottaa kerralla se 1000km kantama dieseliä.

Juuri näin. Ja pidemmille reissuille se täyssähkö pikaladataan tai käydään kauppareissulla tms. pikalataamassa, ja ylläpitoladataan yön aikaan kotona. Juuri siksi täyssähköllä pärjää vaikka ilman tolppaakin, plugaria ei juuri kannata ostaa, jollei voi yön yli pitää sitä piuhassa. Tämä phevillä pääsääntöisesti, välillä täyssähkölläkin ajelevana nyt jo reilusti toista vuotta.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Jos edes hybridi(puhumattakaan kokonaan sähköautosta) tulisi omaan talouteen niin täytyy varautua siihen että se latautuu vain tuosta mainitsemasta harmaasta tolpasta kotona, jos ei onnistu tai ei riitä kantama pelkällä kotilatauksella niin sitten ei tule meille pitkään aikaan.
Lomalla lataaminen on toinen juttu, tehdään aika paljon autoreissuja enkä voi laskea sen varaan että suosion kasvaessa aina olisi vapaa latauspaikka viikonloppuisin tai kesälomasesongilla. Sitten ajellaankin bensalla akut riippakivenä + täysi auto.

Plugarin perusidea on yksinkertainen: arkiajot sähköllä, pitkät reissut bensalla. Mitä enemmän painottuu ekaan, sitä enemmän plugari kannattaa. Mutta vaatii käytännössä sen koti- tai työlatauksen että on järkevä valinta.

Omalla profiililla Outlanderin (joka on pääsääntöinen kulkine) kulutus on 32000 km:lla ollut noin kaksi ja puoli litraa satasella. Välttämättä en tankkaa kuukauteen tai ylikin, jos on pelkkää pk-seudulla ajelua, reissuilla sitten kuluttaa minkä kuluttaa. Ajoista ehkä reilu puolet sähkövoimalla.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Miten te lataatte kerrostalo ja rivariyhtiöissä? Onko nykyään itsestäänselvyys että onnistuu? Mitä vaatii taloyhtiön puolelta, suurimmalla osalla varmaan ne vanhat harmaat tolpat siellä auton edessä.

Ja jatkokysymyksenä kun en tunne yhtään tätä autonlatausjuttua niin onko latausaika pitkä tuommosesta? Tuleeko sähköauto edes kyseeseen, entä kauanko siitä kestää perushybridin "sähkötankkaus"?

PHEVien akut kooltaan tietysti vaihtelevat, mutta nämä yleisimmät, joilla ajorange on siellä 40-60 km välissä ovat noin kymmenen kilowattitunnin akkuja (käytettävissä oleva osa).

Yhdestä vaiheesta lataavat ja auton laturi (joka on autossa, se ei ole se johto) 3,3 - 3,7 kW, eli jos pystyy lataamaan täydellä teholla (käytännössä 1 x 16 A), akku latautuu ajotyhjästä täyteen noin kolmessa tunnissa. Tavallisesta pistorasiasta ei suositella otettavan yli 8 A, jolloin mainitsemani 6 A virta riittää akun täyttymiseen siellä 7 h luokassa eli seisoessa yön aikana. Sillä virralla pistorasia ei kuormitu eikä lämpene. Kunnossa niiden kannattaa kuitenkin olla.

Jotkut Mersun plugarit lataavat kahdesta vaiheesta, jolloin lataus tuplautuu, jos käytössä on latausasema ja riittävä virroitus. Mitsubishi Outlander PHEV lienee edelleen ainoa plugari, jossa on pikalataus, jolloin CHAdeMO-laturilla Mitsuun saa ladattua 22 kW. Eli siinä saa sen tyhjästä 80 prosenttiin ladattua 20 minuutissa. Pikalaturi siis ohittaa auton oman laturin. Näitä tolppia on kaupallisesti tarjolla ja esimerkiksi Lidleillä.

Täyssähköissä sitten on autoja, jotka ottavat jopa 150 kW (jatkossa 350 kW), jolloin se Teslan akku tulee tyhjästä täyteen lähelle puolessakin tunnissa, kunhan vain on tarjolla suurteholaturi.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Omalla profiililla Outlanderin (joka on pääsääntöinen kulkine) kulutus on 32000 km:lla ollut noin kaksi ja puoli litraa satasella. Välttämättä en tankkaa kuukauteen tai ylikin, jos on pelkkää pk-seudulla ajelua, reissuilla sitten kuluttaa minkä kuluttaa. Ajoista ehkä reilu puolet sähkövoimalla.
Juu, pitää natsata omaan ajoprofiiliin.
Tätä juuri haen tässä, ehdoton juttu mulle pitäisi olla että kotilataus tuosta vanhasta harmaasta tolpasta riittää. Muuten ei tule kyseeseen. Työlatausta ei ole ja kuten mainitsin en luota siihen että tuolla jossain bensiksellä olisi tilaa/ aina aikaa viettää pidempi aika.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös