Autoiluketju

  • 3 189 167
  • 18 516

5hole

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks, VGK, Savolaiset, Jokerit, Cogliano, RD
Miten te lataatte kerrostalo ja rivariyhtiöissä? Onko nykyään itsestäänselvyys että onnistuu? Mitä vaatii taloyhtiön puolelta, suurimmalla osalla varmaan ne vanhat harmaat tolpat siellä auton edessä.
Taloyhtiöissä tuo onkin vähän kinkkisempi. Periaatteessa vaikka muuten tolpan ja piuhojen tehot riittäisivätkin, tarvitaan tuohon joko A) sovittu kiinteä kuukausi maksu, koska sähkön käyttö on korkeampi kuin perus autoissa tai B) oma mittari väliin.
Mikäli sitten tehot eivät riitä ja tolppapaikka on osakkeena, yleensä osakkaalle annetaan lupa muutostyöhön ja sitoutuu ottamaan kunnossapidon ym. kulut kontolleen.
Mikäli nuo paikat ei ole osakkeena, tulee tuosta todella kinkkistä mikäli yhtiö ei ole ns. myötämielinen näihin muutoksiin. Osa yhtiöistä on rakennuttanut muutaman latauspisteen jo ennen kyselyitäkin.
Monet sähköyhtiöt tai -urakoitsijat tekevät noita mittauksia, riittääkö noissa vanhemmissa tolpissa teho. Tämä kartoitus sitten maksaa joitain satasia, jonkun verran yhtiöt ovat näitä jo teetättäneet.

Uudiskohteissa rupeaa jo olemaan automaattisesti etäluettavaa ja käynnistettävää tolppaa, joten näihin ollaan siirtymässä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe

MadMike

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HML Huskies, Fremantle Dockers, Western Force
Mä tilasin pian valmistuvaan omakotitaloon tuon Webaston latausaseman. Kyselin myös Defan puhelimella ohjattavan laturin hintaa, mutta olisi 2,5 kertaistunut kulut, niin ei ihan kohtaa sen puhelinohjauksen tuovan lisäarvon kanssa :D
Mistä tilasit? Mersun avaimet käteen ”tarjous” oli 2k. Nyt sähkäri epäili ottavansa asennuksesta 150€.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Taloyhtiöissä tuo onkin vähän kinkkisempi.
Miten mä näen tässä nyt aika suuren probleeman koko sähköauto/hybridibuumissa. Voin pelkästään Espoon suunnalta sanoa että on varmaan kymmeniä tuhansia talouksia missä vain tuo tolppa. Ja täällä pk-seudullako pitäisi vielä ajella eniten sähköllä.

Aika pieni prosentti Espoon autoista on omakotitalojen pihalla vaikka joku voisi kuvitella toisin. :)

Puhumattakaan Helsingistä kun mennään kohti kantakaupunkia. Ei siellä ole tolppia ollenkaan.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Miten mä näen tässä nyt aika suuren probleeman koko sähköauto/hybridibuumissa. Voin pelkästään Espoon suunnalta sanoa että on varmaan kymmeniä tuhansia talouksia missä vain tuo tolppa. Ja täällä pk-seudullako pitäisi vielä ajella eniten sähköllä.

Aika pieni prosentti Espoon autoista on omakotitalojen pihalla vaikka joku voisi kuvitella toisin. :)

Puhumattakaan Helsingistä kun mennään kohti kantakaupunkia. Ei siellä ole tolppia ollenkaan.

Aika isossa osassa niitä Espoonkin tolppayhtiöitä on mittarikenttiä remontoitu. Jatkossahan se valmius tulee velvoittavaksi yhtiön remonttien yhteydessä. On myös varsin paljon käytössä mallia, jossa asukas omalla kustannuksellaan vaihtaa tolpan pään latauskelpoiseksi (edelleen, useimmat vanhat sitä ovat kun virta rajataan 6-8 A tasoon, ja myös virroituskin yleisesti tuolloin riittää koko kentälle). Keskustojen kerrostaloyhtiöt sitten toki ihan oma lukunsa. Niissä plugarilla on hankalaa, täyssähköllä ei niinkään.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Niissä plugarilla on hankalaa, täyssähköllä ei niinkään.
Nyt en ymmärrä, täyssähköllä ei hankalaa kadunvarsiparkeissa?
No joo, mutta ei tämä nyt ihan lähiaikoina itselleni tule ajankohtaiseksi ja onneksi fossiilivaihtoehtoja löytyy myös, niissäkin ihan riittävä kehitys itselle ja kohtuulliset kulut.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Nyt en ymmärrä, täyssähköllä ei hankalaa kadunvarsiparkeissa?
No joo, mutta ei tämä nyt ihan lähiaikoina itselleni tule ajankohtaiseksi ja onneksi fossiilivaihtoehtoja löytyy myös, niissäkin ihan riittävä kehitys itselle ja kohtuulliset kulut.

Niin, kun sen täyssähkön saat ladattua vaikkapa tunnin kaupassa käydessä täyteen (eli useita satoja kilsoja akkuun). Ei sen akun tarvitse koko ajan täynnä olla. Hybridiä taas ladataan käytännössä kolo ajan kun se on yöparkissa tai muuten ajetaan bensalla.

Jonkun edellä esittämä kommentti siitä, että sähköautoilun logiikka on eri kuin polttiksella ajamisen on hyvin sanottu eikä se tsrkoita kikkailua, vaan esimerkiksi juuri sitä, että autoa ladataan ajoittain ja sopivissa kohdin aika huomaamatta.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
@DAF Okei, juu erilaista varmasti tuo tankkauksen ajoittaminen.
Vähän skeptinen olen tuohon että olisi varsinkin kaupungissa sähkölatauspisteet vapaina, ei edes aina vaan että joskus. Luulisi olevan kysyttyjä kun et roikkaa saa vedettyä siihen kadun varteen. Eikös tuo hintakin voi olla suolainen eri latauspisteistä.

Mä oon kyllä aika pihalla tästä ajatusmaailmasta, jos ladataan ajoittain ja sopivin väliajoin, ei se oikein sovi ainakaan hybrideihin joiden akut on tyhjät yhden päivän pahimmassa tapauksessa yhden suunnan ajon jälkeen.

Täytyy vähän tätä pureskella ennen kuin kelkkaan lähtee.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
@DAF Okei, juu erilaista varmasti tuo tankkauksen ajoittaminen.
Vähän skeptinen olen tuohon että olisi varsinkin kaupungissa sähkölatauspisteet vapaina, ei edes aina vaan että joskus. Luulisi olevan kysyttyjä kun et roikkaa saa vedettyä siihen kadun varteen. Eikös tuo hintakin voi olla suolainen eri latauspisteistä.

Mä oon kyllä aika pihalla tästä ajatusmaailmasta, jos ladataan ajoittain ja sopivin väliajoin, ei se oikein sovi ainakaan hybrideihin joiden akut on tyhjät yhden päivän pahimmassa tapauksessa yhden suunnan ajon jälkeen.

Täytyy vähän tätä pureskella ennen kuin kelkkaan lähtee.

Latauspisteitä - hitaampia ja nopeampia - on jokaisessa parkkihallissa, jokaisessa kaupassa, katujen varsilla. Niitä ei vain noteeraa jollei aja sähkärillä. Appseista näkee myös niiden varaustilan ja joitain voi varata ennalta itselleen ennen saapumistakin, jos niikseen on.

Jos luit ajatuksella aiemmat viestit, kirjoitin nimenomaan täyssähkön sopivuudesta tällaiseen - ja siitä, miten pheviä ei kannata hankkia ilman koti- tai työlatausta. Sitäkin kannattaa toki ladata myös muualla. Kauppaan tai kokoukseen kun menet, se piuhan kiinnittäminen kestää sekunteja ja sillä tunnin reissullakin kuittaat polttonestekulua reippaasti sen lisäksi, että sähköllä ajaminen on todella paljon polttista miellyttävämpää ja hiljaisempaa. . Minuuttihintaisista plugareita ei kannata ladata, ne jäävät täyssähköille.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Kiitti.

Mites mersuissa?

Mersuissa näkee keulasta. Jos maskissa on tähti, niin sakaroiden välit pitää olla ummessa niin on adaptiivinen vakkari, eli mersukielellä Distronic Plus.
Jos tähti on konepellis, niin maskissa pitää olla keskellä sellanen tasanen alue, missä ei ole säleikköä. Mä laitan esimerkki-ilmoitukset alle niin näet. Ylempää esimerkkiä varten kuvat kannattaa klikata suuremmaksi ja zoomailla, niin erottaa paremmin.

Ei adaptiivinen: Mercedes-Benz C 200 d T A Premium Pro Avantgarde Farmari 2017 - Vaihtoauto
Adaptiivinen :
Ei adaptiivinen:
Adaptiivinen:
 

Blue F

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Hienoa, Kiitos!

Hieman erikoista, että ruottalaiset ja sakemanni Mersuilijat (josta nuo kärryt tuodaan) eivät juurikaan arvosta tuota mukautuvaa mahtavuutta. Varuste on vain keskimäärin, joka viidennessä autossa (2017-2019), mistä voisin olla ollut kiinnostunut.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Hienoa, Kiitos!

Hieman erikoista, että ruottalaiset ja sakemanni Mersuilijat (josta nuo kärryt tuodaan) eivät juurikaan arvosta tuota mukautuvaa mahtavuutta. Varuste on vain keskimäärin, joka viidennessä autossa (2017-2019), mistä voisin olla ollut kiinnostunut.

Mulla on kans varmaan viimeset viis autoa ollu adaptiivisella, eikä ilman olevaa enää tuu. Aivan ylivoimanen varuste. Saksasta tulee ite haettua autot.
 

Blue F

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Mulla on kans varmaan viimeset viis autoa ollu adaptiivisella, eikä ilman olevaa enää tuu. Aivan ylivoimanen varuste. Saksasta tulee ite haettua autot.

Mersuilija kun ilmeisesti olet, niin osaatko kertoa C- ja E-sarjalaisesta sen pitääkö jompi kumpi paremmin arvonsa 3-5 vuoden syklillä. 2018-2019 autoissa tuo hintaero on karkeasti 5000 €. Miten on sitten, kun autot ovat sen 5-7 vuotiaita?

Muutenkin olisin halukas tietämään, mikä säilyttää parhaiten arvonsa, Plugareista Mese C350, Bemu 530 vai Volvo S90?
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Mersuilija kun ilmeisesti olet, niin osaatko kertoa C- ja E-sarjalaisesta sen pitääkö jompi kumpi paremmin arvonsa 3-5 vuoden syklillä. 2018-2019 autoissa tuo hintaero on karkeasti 5000 €. Miten on sitten, kun autot ovat sen 5-7 vuotiaita?

Muutenkin olisin halukas tietämään, mikä säilyttää parhaiten arvonsa, Plugareista Mese C350, Bemu 530 vai Volvo S90?

Mä en oo mitään sen kummempaa tutkimusta tehny, mut ihan perstuntumalla sanoisin että C-sarja pitää vähän paremmin arvonsa. Ihan jo sen takia et E on yleisempi.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Muutenkin olisin halukas tietämään, mikä säilyttää parhaiten arvonsa, Plugareista Mese C350, Bemu 530 vai Volvo S90?

Tuskin mikään näistä hyvin pitää hintaansa. Saksassa 2-3 vuotta vanha C350 maksaa vain 40 % Saksan listahinnasta uutena (kalliimpi Suomessa, alennuksista en tiedä). Näitä tuodaan nyt paljon Suomeen (minäkin kohta), joten väkisin painaa Suomi autojenkin hintaa alas. Samaa tapahtunee muidenkin premium merkkien kohdalla, tosin Volvoa vielä vähemmän käytettynä tarjolla.
 
Näitä tuodaan nyt paljon Suomeen (minäkin kohta), joten väkisin painaa Suomi autojenkin hintaa alas.

Uuden Tuulilasin mukaan Mersuja on myynnissä enemmän kuin mitään muita käytettyjä.

1. C 2015
2. E 2017
3. C 2016
4. Octavia 2017
5. Golf 2018

Vm. 2017 V90 muuten sitten kuudentena.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Ehdoton varuste (mikä pudottanut niin ikään paljon kandeja pois) on Adaptatiivinen vakkari. Sillä kun on päässyt nyt reilun vuoden ajamaan, niin ei voi sanoa, kun voi pojat, mitä ajonautintoa se tarjoakaan; niin ruuhkissa, kuin maantielläkin. Pari viikkoa sitten ajelin Espoosta Varkauteen. Kotoa kun lähdin ja irrotin kintut pois polkimilta, niin seuraavan kerran kosketin pedaaleihin kurvatessani Kuortin Apsin pihaan, sieltä lähdettyäni ajoin läpi vitostien työmaat aina Varkauden rampille, niin että jalat olivat saaneet elää omaa elämäänsä kokonaisuudessa koko neljän tunnin ajomatkan. Myös Webasto on pop, vai sanoisiko hot.
Ajan työkseni ja työsuhde auto vaihtuu 3 tai 4 vuoden välein. Olen samaa mieltä tuosta adaptiivisesta vakkarista. LIsäksi kaistavahti (nyppää vähän ratista ja korjaa jos meinaa ajaa jomman kumman reunaviivan lähelle.), sekä adaptiiviset kaukovalot. Ovat siis päällä pimeällä koko ajan, mutta keilaa säädetään niin ettei häikäise vastaantulijaa mutta valaisee penkat todella pitkälle - ihan loistava keksintö.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Ollaan aikalailla autoilun ytimessä: Automiehet

Kerrankin tuli tosi hyvä mieli Hesarin jutusta. Laadukas ja piristävä juttu autoharrastamisesta. Kannattaa lukaista!
Nyt tuli naisversio samasta juttuaiheesta: Autot | Kimmo Taskinen kuvasi naisia, joilla on uskomattoman hieno auto – kuvat kertovat, millaista on ajaa ”selfie-magneetilla”

Kyllä tuokin kannattaa katsoa läpi, siellä on näet pari aika kivaakin pirssiä, mutta kyllä tuo aika kovasti kalpenee tuolle miesversiolle. Jotenkin vähän latistavaa katsella "upeita" teslakolmosia, rättisitikoita, kuplia ja saabysivitosia. Tietysti Ferrari on aina Ferrari ja kyllähän tuo ralli-alfa sykähdytti, vaikka onkin replica. Samalla tavalla siinä miesten tarinassa sanoin jotain sopimatonta ääneen kun tuli se Daytona, joka sitten oli sekin replica.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Nyt tuli naisversio samasta juttuaiheesta: Autot | Kimmo Taskinen kuvasi naisia, joilla on uskomattoman hieno auto – kuvat kertovat, millaista on ajaa ”selfie-magneetilla”

Kyllä tuokin kannattaa katsoa läpi, siellä on näet pari aika kivaakin pirssiä, mutta kyllä tuo aika kovasti kalpenee tuolle miesversiolle. Jotenkin vähän latistavaa katsella "upeita" teslakolmosia, rättisitikoita, kuplia ja saabysivitosia. Tietysti Ferrari on aina Ferrari ja kyllähän tuo ralli-alfa sykähdytti, vaikka onkin replica. Samalla tavalla siinä miesten tarinassa sanoin jotain sopimatonta ääneen kun tuli se Daytona, joka sitten oli sekin replica.
Taas uskomattoman hieno artikkeli, parasta autotoimitusta ja valokuvausta vuosiin. Taskinen on kyllä ihan huippu!
Tätä lukiessa huomaa sen hengenheimolaisuuden kun autot on tärkeä osa elämää ja nyt kun on säästöjäkin kertynyt niin voi toteuttaa nuoruusvuosien haaveita.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Taas uskomattoman hieno artikkeli, parasta autotoimitusta ja valokuvausta vuosiin. Taskinen on kyllä ihan huippu!
Tätä lukiessa huomaa sen hengenheimolaisuuden kun autot on tärkeä osa elämää ja nyt kun on säästöjäkin kertynyt niin voi toteuttaa nuoruusvuosien haaveita.
Näin on. Sain eilen aikaiseksi ensin pientä ärtymystä ja sitten ihan kunnollisen perheriidan, kun pysähdyin tuijottelemaan kaduvarsiparkissa ollutta Volvo 780:ä liian pitkäksi aikaa. Se on kuitenkin omasta mielestäni top10 hienoimpia autoja ikinä, ja tämä oli vasta toinen koskaan näkemäni kappale, joten piti siinä reilu vartti kurkkia. Vaimon mielestä kyseessä oli laatikkomainen ja vanha kottero ja minä taas tarjosin oman automme avaimia jotta vaimo voisi viedä vauvan kotiin itkemään jos hänellä on kiire.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Näin on. Sain eilen aikaiseksi ensin pientä ärtymystä ja sitten ihan kunnollisen perheriidan, kun pysähdyin tuijottelemaan kaduvarsiparkissa ollutta Volvo 780:ä liian pitkäksi aikaa. Se on kuitenkin omasta mielestäni top10 hienoimpia autoja ikinä, ja tämä oli vasta toinen koskaan näkemäni kappale, joten piti siinä reilu vartti kurkkia. Vaimon mielestä kyseessä oli laatikkomainen ja vanha kottero ja minä taas tarjosin oman automme avaimia jotta vaimo voisi viedä vauvan kotiin itkemään jos hänellä on kiire.
Kun mainitsit muistin heti tuon mallin, nousee monen kasariklassikon rinnalle. Pelkistettyä aikakauden tyyliä ja laatuakin.

Tuttu tunne noin muutenkin. Meillä saadaan raivarit jokaisesta mun autohankinnasta siksi meillä taloudessa kaksi autoa, mun auton päätän täysin itse ja tällä hetkellä se on mk7 Golf GTI kun olen tälläinen motorsport ja petrol head tyyppi joka jo joskus kasarilla on ihmetellyt GTI golffeja autolehdistä. Yritä tätä selittää henkilölle jonka mielestä autolla mennään paikasta a paikkaan b.
Onneksi sentään jälkikasvut on oikeaan suuntaan menossa sukupuolesta riippumatta, seurataan pinkkiä ferraria formuloissa, bongataan autoja liikenteessä, kysellään moottoreista pakoputkista jne, pelataan vanhoja autokortteja, Dirttiä pleikalta ja uusin löytö muksun kanssa mobiilipeli Top Drivers jossa ikään kuin autokorteilla pelataan, yllättävän hauska.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: V-G-

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Mulla on kans varmaan viimeset viis autoa ollu adaptiivisella, eikä ilman olevaa enää tuu. Aivan ylivoimanen varuste. Saksasta tulee ite haettua autot.
Tämä on käsittämätön asia mikä ei mahdu mun päähäni. Toi adaptiivinen vakkari on kaikista hyödyllisin varuste autossa. Mielummin ottaisin nykyään auton ilman ohjaustehostinta, radiota ja ilmastointia, kuin adaptiivista vakionopeudensäädintä. Ehkä porukka ei vaan vielä tiedä tästä varusteesta tai ainakaan ole täysin kärryillä, että mikä hyöty tästä on.

E. Tuli väärä lainaus, mutta otin siis kantaa tähän, että jopa saksassa ylivoimaisesti suurin osa käytetyistä mersuista ja bemuista on vieläkin ilman tätä varustetta
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Tämä on käsittämätön asia mikä ei mahdu mun päähäni. Toi adaptiivinen vakkari on kaikista hyödyllisin varuste autossa. Mielummin ottaisin nykyään auton ilman ohjaustehostinta, radiota ja ilmastointia, kuin adaptiivista vakionopeudensäädintä. Ehkä porukka ei vaan vielä tiedä tästä varusteesta tai ainakaan ole täysin kärryillä, että mikä hyöty tästä on.
Mä taas ottaisin mieluiten kunnollisen kaasupolkimen enkä lainkaan minkäänlaista vakionopeudensäädintä. Autoissa on nykyään mun makuun aivan liikaa kaikenlaisia avustimia, jotka loitontavat kuskia ajamisesta. Mulle riittää autossa seuraavat varusteet: ilmastointi, keskuslukitus, ohjaustehostin, kattoluukku, penkinlämmitin, mukiteline, ABS-jarrut sekä hyvä mankka ja kajarit.

Me olemme kaikki erilaisia.
 

Glove

Jäsen
Olishan se kiva kun seuraavassa autossa olisi kaikki mukavuudet hierovaa penkkiä myöden, mutta prkl kun budjetti ei taida semmoisiin riittää. Tai ehkä riittäisi, mutta en aio mitään puoli miljoonaa ajettua autoa ostaa, vaikka siinä olisi kaikki ihanuudet.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös