Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Autoiluketju

  • 3 335 548
  • 19 049

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En yhtään ihmettelis jos tämä nykyinen hallitus lätkäisisi kaikille autonomistajille pysäköintiveron, tulojen mukaan tietenkin.
Klaukkalassa tms. asuvat kiittävät kun demarit haluavat lisätä työnteosta aiheutuvia kustannuksi. Meinaakohan ne tehdä tosta verosta sellaisen, että täysi maksu menee pelkästä oikeudesta pysäköintipaikkaan, vai käytön mukaan. Jos käytön mukaan, niin saadaan vähän byrokratiaa ja jos oikeudesta, niin aika moni luopuu siitä ja monet parkkihallit ovat sitten tyhjillään ja niiden arvo laskee, mutta laskeeko vero? Tuskin, koska ei markkinatalous toimi jos nykyhallitukselta kysytään.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Klaukkalassa tms. asuvat kiittävät kun demarit haluavat lisätä työnteosta aiheutuvia kustannuksi. Meinaakohan ne tehdä tosta verosta sellaisen, että täysi maksu menee pelkästä oikeudesta pysäköintipaikkaan, vai käytön mukaan. Jos käytön mukaan, niin saadaan vähän byrokratiaa ja jos oikeudesta, niin aika moni luopuu siitä ja monet parkkihallit ovat sitten tyhjillään ja niiden arvo laskee, mutta laskeeko vero? Tuskin, koska ei markkinatalous toimi jos nykyhallitukselta kysytään.

Raportissa (ja aiemminkin, ideahan on esitetty ennenkin vaikka kuinka monta kertaa) hahmotellaan vähän autoedun tyyppistä mallia, jossa on jokin kiinteä arvo, joka perustuu johonkin laskennalliseen määrään, mutta myös käytön mukainen on mahdollinen. Harvahan lopulta hahmottaa, että autoedun arvo ei ole kiinteä hinta vaan laskennallinen summa, joka perustuu 18000 km ajoihin, ja sitä pitäisi kasvattaa, mikäli siviiliajot ovat suuremmat (ja toisaalta sitä voi ajopäiväkirjalla pienentää).
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Muutama vuosi sitten oli suunnitteilla "asumistulon" verottaminen millä tarkoitettiin omistusasunnossa elävien ihmisten saamaa hintaetua vuokralla asuviin nähden. Tuota etua piti päästä verottamaan. Eikös sama olisi nyt ulotettavissa myös polkupyöräilijöihin, kävelijöihin ja myös julkisten käyttäjiin? Osa saa ihan merkittävää taloudellista etua siitä, ettei ole varsinaisia työmatkakuluja.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Muutama vuosi sitten oli suunnitteilla "asumistulon" verottaminen millä tarkoitettiin omistusasunnossa elävien ihmisten saamaa hintaetua vuokralla asuviin nähden. Tuota etua piti päästä verottamaan. Eikös sama olisi nyt ulotettavissa myös polkupyöräilijöihin, kävelijöihin ja myös julkisten käyttäjiin? Osa saa ihan merkittävää taloudellista etua siitä, ettei ole varsinaisia työmatkakuluja.
Ja pitäisikö etätyötä ruveta verottamaan vielä enemmän? Kengän pohjat säästyy, eikä renkaat kulu (autossa, pyörässä yms), lisäksi kotona saa helpommin kokattua ruokaa kuin töissä.

Entä jos ei tee töitä laisinkaan, kai sitäkin pitäisi ruveta verottamaan vielä ankarammin? Ainiin, ei voi, koska tasa-arvo ja Anderssonin "parempi tulevaisuus*"

* kaikille paitsi keskituloisille ja siitä ylöspäin
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
SAK tätä asiaa on ollut masinoimassa alunperin ja koska Ruotsissa, niin kyllä meillä Suomessakin pitää saada tällainen käyttöön:

Vanhasen Matti on kuitenkin katkaissut siivet tältä hassuttelulta. Häneltä ei ole kysytty mitään ja tämä vallitseva aika kuulemma altistaa mitä kummallisimmille ehdotuksille.
 
Viimeksi muokattu:

Veijari

Jäsen
Tekisi mieli vaihtaa perheen kakkosauto mahdollisesti plug-in bensa hybridiin ja hieman olen kuolannut vähän käytettyä BMW 330e:tä, mutta eniten tuossa arveluttaa nelivedon puute.
Toisaalta näistä Etelä-Suomen talvista ei kyllä enää tiedä, että onko sille nelivedolle todellista tarvetta. Mutta kun siihen nelivetoon kerran tottuu, niin ekojen liukkaiden jälkeen alkaa v*tuttamaan tiellä luistelu, kun sitä ei ole.
Tarjontaa 330e:stä löytyy yllättävän hyvin kun nettiautoa katselee. Mitäs järkeviä vaihtoehtoja 330e:lle muilta saksalaisilta autovalmistajilta löytyy (MB, Audi jne)?
Hintaluokka voisi olla jossain 40k€, +-5k€ maastossa. Ehdottomasti neli- tai viisiovinen. Takapenkille kun mahtuu pari alle kouluikäistä naperoa istuimineen niin siinäpä tilantarve.
 
Viimeksi muokattu:

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@Veijari Jos nelivedolla haluat bensa-hybridin, niin tuosta hintaluokasta löytyy nettiautosta premiumeja kolme (laitoin hakuun mersut, audit ja volvot). Siellä on nämä kolme myynnissä:

 

Blue F

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Tuossa ylempänä Veijarikin näyttää olevan liikkeellä samoilla aikeilla allekirjoittaneen kanssa. Bensa Plugari.

Itse en ole nelivedon perässä. Ainoa ehdoton EHTO on adaptatiivinen vakkari. Nettiautossa on paljon mm. saksalaisautoja joissa ei mainita, kummalla versiolla auto on varustettu. Onko palstalaisilla vinkkiä, mihin katse pitää ratti/viiksikuvissa (sieltä kai se löytyy?) kohdistaa, että meseistä ja bemuista tietäisi, onko kyseessä lintu tahi kala? Onkohan tuo jälkiasennettavissa?

Toiseksi kiinnostaisi tietää, onko mitään tilastoa, missä päin pohjolaa maksetaan noin yleisesti parhaiten vuoden vanhoista autoista, mikäli tarkoitus on vaihtaa uuteen autoon?
 

nevins

Jäsen
Itse en ole nelivedon perässä. Ainoa ehdoton EHTO on adaptatiivinen vakkari. Nettiautossa on paljon mm. saksalaisautoja joissa ei mainita, kummalla versiolla auto on varustettu. Onko palstalaisilla vinkkiä, mihin katse pitää ratti/viiksikuvissa (sieltä kai se löytyy?) kohdistaa, että meseistä ja bemuista tietäisi, onko kyseessä lintu tahi kala? Onkohan tuo jälkiasennettavissa?
Bemuissa se on tuossa ratin vasemmalla puolella. Eli pitää olla viisi painonappia sekä tuo +- valinta. Jos ei ole adaptiivista vakkaria niin napit puuttuu siis tuon +- valinnan ylä -ja alapuolelta.
 

Blue F

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Bemuissa se on tuossa ratin vasemmalla puolella. Eli pitää olla viisi painonappia sekä tuo +- valinta. Jos ei ole adaptiivista vakkaria niin napit puuttuu siis tuon +- valinnan ylä -ja alapuolelta.

Kiitti.

Mites mersuissa?
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tekisi mieli vaihtaa perheen kakkosauto mahdollisesti plug-in bensa hybridiin ja hieman olen kuolannut vähän käytettyä BMW 330e:tä, mutta eniten tuossa arveluttaa nelivedon puute.
Toisaalta näistä Etelä-Suomen talvista ei kyllä enää tiedä, että onko sille nelivedolle todellista tarvetta. Mutta kun siihen nelivetoon kerran tottuu, niin ekojen liukkaiden jälkeen alkaa v*tuttamaan tiellä luistelu, kun sitä ei ole.
Tarjontaa 330e:stä löytyy yllättävän hyvin kun nettiautoa katselee. Mitäs järkeviä vaihtoehtoja 330e:lle muilta saksalaisilta autovalmistajilta löytyy (MB, Audi jne)?
Hintaluokka voisi olla jossain 40k€, +-5k€ maastossa. Ehdottomasti neli- tai viisiovinen. Takapenkille kun mahtuu pari alle kouluikäistä naperoa istuimineen niin siinäpä tilantarve.
Meillä taloudessa ihan sama homma. F31 320ixdrive vaihtoa suunnitellaan, houkuttelisi hybridi mutta myös neliveto, hankala yhdistelmä.
Olen pyöritellyt useita vaihtoehtoja ja vahvasti näyttää siltä että kelkka saattaa ensimmäistä kertaa kääntyä MB:n suuntaan, GLC jos malli meni nyt oikein näyttää osuvan tuohon ja eipä ole ollut "katumaasturiakaan" ennen joten sekin tulisi testattua. Nuo näyttäisi alkavan Suomessakin karvan alle 40t€ käytettynä.
 

Veijari

Jäsen
Ei mullakaan Mersuista aiempaa kokemusta ja jotenkin ne ei vaan sytytä, pois lukien amg-versiot. Eläkkeellä olevalla appiukolla on tuollainen GLC dieselinä ja jotenkin vielä entistä vähemmän haluan tuollaista eläkeläisen autoa itselleni. :)
Vaatii ainakin perusteellista pureskelua.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@Jupe & @Veijari mites nuo Volvot? Itsellä on nyt toistamiseen XC60 plugari ja tykkään suuresti. Pääosin ajelen sähköllä pk-seudulla, mutta joskus esim motarin rampeissa on hauska kokeilla myös kuinka hyvin se 390hp lähtee. Neliveto vaatii vähän opettelua, kun ainakin edellisessä XC60:ssä sähköllä pyörivät takapyörät tahtoi työntää enemmän voimaa kuin bensalla pyörivät etupyörät. En ole tällä uudella autolla päässyt testaamaan, että ovatko saaneet tuota paremmaksi parissa vuodessa, muuten tuntuu fiksummin toimivalta sähkön ja bensan suhteen kuin aikaisemmin.
 

Veijari

Jäsen
Taitaa noi XC60 plugarien hinnat vähän karata omasta budjetista kun käytettyä saa alkaen n. 50k€.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
@Jupe & @Veijari mites nuo Volvot? Itsellä on nyt toistamiseen XC60 plugari ja tykkään suuresti. Pääosin ajelen sähköllä pk-seudulla, mutta joskus esim motarin rampeissa on hauska kokeilla myös kuinka hyvin se 390hp lähtee. Neliveto vaatii vähän opettelua, kun ainakin edellisessä XC60:ssä sähköllä pyörivät takapyörät tahtoi työntää enemmän voimaa kuin bensalla pyörivät etupyörät. En ole tällä uudella autolla päässyt testaamaan, että ovatko saaneet tuota paremmaksi parissa vuodessa, muuten tuntuu fiksummin toimivalta sähkön ja bensan suhteen kuin aikaisemmin.
Tuo kuin V90 taitaa olla vielä +40t€? Ei mahdoton ajatus Volvo sinänsä, kiinnostaa kyllä.
Meillä ennemminkin noin 35t€ hintaluokka ja GLC saattaisi siihen lähiaikoina mahtua hintansa puolesta.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Taitaa noi XC60 plugarien hinnat vähän karata omasta budjetista kun käytettyä saa alkaen n. 50k€.
Lexus NX on sellainen premium hybridi-maasturi, jonka voisi saada alle 45k hinnalla. Noin muuten RAV4, Outlander ja Forester voisivat myös mahtua tuohon 35-45k-neliveto-hybridi-lapsettakapenkille -kategoriaan.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Lexus NX on sellainen premium hybridi-maasturi, jonka voisi saada alle 45k hinnalla. Noin muuten RAV4, Outlander ja Forester voisivat myös mahtua tuohon 35-45k-neliveto-hybridi-lapsettakapenkille -kategoriaan.

Missäs vaiheessa Lexus ja RAV ovat muuttuneet plugareiksi?
 

MadMike

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HML Huskies, Fremantle Dockers, Western Force
Kokemuksia Mersun Cla:sta? Kiikarissa ollut abaut 2013-2017, bensa, automaatti.

Parilla naapurilla on ollut tollaiset. Kovasti ovat kehuneet.

Nyt sitten mullekin on tulossa sellainen hybridinä kuukauden päästä. Toivottavasti on edes kohtuullisen hyvä. Pääsin koeajamaan hybridiä vasta tilaukseni jälkeen.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
SAK tätä asiaa on ollut masinoimassa alunperin ja koska Ruotsissa, niin kyllä meillä Suomessakin pitää saada tällainen käyttöön:

Vanhasen Matti on kuitenkin katkaissut siivet tältä hassuttelulta. Häneltä ei ole kysytty mitään ja tämä vallitseva aika kuulemma altistaa mitä kummallisimmille ehdotuksille.

Tämä asia on paljon vanhempi kuin mikään SAK:n aloite. Yli 10 vuotta sitten jo LVM:n muistioissa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
@Jupe & @Veijari mites nuo Volvot? Itsellä on nyt toistamiseen XC60 plugari ja tykkään suuresti. Pääosin ajelen sähköllä pk-seudulla, mutta joskus esim motarin rampeissa on hauska kokeilla myös kuinka hyvin se 390hp lähtee. Neliveto vaatii vähän opettelua, kun ainakin edellisessä XC60:ssä sähköllä pyörivät takapyörät tahtoi työntää enemmän voimaa kuin bensalla pyörivät etupyörät. En ole tällä uudella autolla päässyt testaamaan, että ovatko saaneet tuota paremmaksi parissa vuodessa, muuten tuntuu fiksummin toimivalta sähkön ja bensan suhteen kuin aikaisemmin.

Sähköistä nelivetoahan tosin (jos sähköllä ajelua tavoiteltiin) Volvolla ei ole tosiaan uusissakaan vieläkään?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös