Huomasin, että Saksassa on muuten myös Kamuxin toimipiste.
Noista Saksan tuonneista löytyy nykyisinä autoveroaikoina mielenkiintoisia yhdistelmiä.
Haetteko kaikki itse autonne tuolta?
Ei mulla ole aikaa, ei kielitaitoa eikä kontakteja.
Lainasin muutamaa viestiä ja kerron oman kokemukseni toistaiseksi. Tein online-kaupat tällä viikolla Mersun hybridistä (C350e) MB-liikkeestä Saksasta ja tilasin kuljetuksen suomalaiselta kuljetusliikkeltä (viikolle 40), joten itse autoa ei vielä ole. Ei kannata käyttää Kamuxia tai muuta välissä, sillä MB antaa useille käytetyille autoille 24 kk takuun, jos ostaja on yksityinen. Lukio saksalla ja google kääntäjällä sain kaupat helposti tehtyä (toki konsultoin tuttua, joka paljon käytettyjä on tuonut).
Alennusprosentit käteiskaupassa on todella pienet tai lähes olemattomat, jos MB-liikkeestä ostaa. MB myyjä totesi, että heillä hinnoittelu on valtakunnallinen, eivätkä MB-liikkeet lähde kilpailemaan keskenään. Muista liikkeistä tai yksityiseltä olisin auton hieman halvemmalla voinut saada, mutta Junge Sterne -takuu ja luotettavuus painoi vaakakupissa, etten niitä edes tosissani etsinyt.
Auton osto Saksasta tuli ajankohtaiseksi, kun perheen kakkosauto meni kaupaksi nopeasti, vaikka vaihdossa ajattelin sitä ensin tarjota. Kaikkine kuluineen (myös talvirenkaat) auto tullee nyt n. 3 - 4 ke halvemmaksi kuin mm. Kamux vähän enemmän ajettuja ja vuoden vanhempia myy. Veholla hinta ero on n. 10 ke, johon saman 24 kk takuun saisi.
Eli, jos olette käteiskaupalla vähän käytettyä hybridiä ostamassa, kannattanee se hankkia Saksasta merkkiliikkeestä. Varusteitakin niissä on enemmän kuin vastaavissa "Suomi-autoissa", joka taitaa katoava termi pikku hiljaa olla.
No, nyt pureskelen kynsiä pari viikkoa odotellessa, että vastaako kuvat todellisuutta (ja miksei vastaisi)...