Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
Autohan on octavia rs 2.0 tdi ja itseäkin hieman noin iso korjaus summa mietityttää, kun ei voida kovin kaukana olla hinnan puolesta kokonaan uudesta moottorista.
Kai se summa ihan kohdillaan. Omasta autosta (vm 2009) edellisellä omistajalla oli jakoketju venynyt, jako hypännyt ja moottori vaurioutunut seurauksena. Kaikenlaista paperia tuli auton mukana ja niistä näkee sähköpostivaihdosta, että kustannusarvio korjaukselle uudella tehdaskorjatulla moottorilla oli 13 000e. Lopulta toki meni maahantuojan goodwillinä.

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sotkamon Jymy
Hienoa toimintaa Autoliike Miettinen. Ei taida olla ensimmäinen kerta, kun kyseinen liike vetää niin sanotusti pisteet kotiin. Ja yleensä aina kyseessä summa, jolla ei todellisuudessa ole kyseiselle yritykselle minkäänlaista merkitystä.

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viikingit, Spurs, narrit (pre 2014)
Autoliikkeillä, kiinteistövälittäjillä jne. ei ole mitään väliä millaista asiakaspalvelua he antavat myynnin jälkeen, koska todennäköisesti asiakas ei uudestaan heidän palveluitaan käytä kuitenkaan.

Kai niitä hyviäkin autokauppiaita ja kiinteistönvälittäjiä on, mutta ainakin omissa silmissä ennakkoluulot ovat korkealla ja odotukset matalalla.

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sotkamon Jymy
Autoliikkeillä, kiinteistövälittäjillä jne. ei ole mitään väliä millaista asiakaspalvelua he antavat myynnin jälkeen, koska todennäköisesti asiakas ei uudestaan heidän palveluitaan käytä kuitenkaan.
Sepä se.

Sitten, kun joku viitsii nostaa paskamyrskyn somessa, niin autoliike vastaa, ettei kommentoi yksittäistapauksia, MUTTA näin ei ole kyllä toimittu ja pahoitellaan väärinkäsitystä asiakkaan puolelta.

Harmi, että 99% autokauppiaista pilaa kaikkien maineen.

muti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Harmi, että 99% autokauppiaista pilaa kaikkien maineen.
Tuossa useampi vuosi takaperin olin vaihtamassa autoa, löytyi yksi hieman sporttisempi avo-auto ja hintakin oli muistaakseni 7500e (oli silloin yhden toisen tapauksen vuoksi hetkellisesti hieman tuota enemmän tilillä). Lähdin kaverin kanssa sitä katsomaan, en tiedä johtuiko sitten nuorekkaasta ulkonäöstämme vai mistä*, mutta oli se saatana kokemus. Ensin myyjä melkein juoksee meitä pakoon liikkeen sisällä, sitten kun saadaan hänet kiinni, kaveri kysäisee että onkos kauhea kiire. Vastaukseksi tulee että pientä kiirettä on aina. Kerroin sitten että olisin kiinnostunut autosta pihalla ja kyselin heti huoltokirjat yms, mentiin ulos ja hän avasi auton ja otti itse huoltokirjan, löi oven kiinni ja lukkoon. Noh huoltokirja oli riittävän hyvä ja kyselin koeajosta. Ei kuulemma tarvitse koeajaa, mutta jos haluan nähdä auton pohjan, niin hän voi ajaa sen sisälle ja nostetaan se ylös.

Ihmettelin hieman tuota ettei tarvitse koeajaa ja siitä kysyinkin, kuulemma autolle saa kahden kuukauden takuun, niin ei tarvitse jännittää. Sisätiloja sai kuulemma katsella ulkopuolelta, sisälle ei saanut mennä. Kysäisin vielä että kuinka paljon hyvitystä nykyisestä autostani saisi, ei kuulemma mitään häneltä, kuulemma satasen tai kaksi voisi saada joltain jobbarilta, muttei häntä kiinnosta. Rupesi äijä jo vituttamaan, mutta auto kuitenkin kiinnosti, niin kysäisin vielä että onnistuuko koeajo, jos näytän että tällä hetkellä löytyy rahat tililtä. Sanoi että katsotaan sitten tiliä, jolloin näytin verkkopankista saldon ja kysyin uudestaan koeajoa, ei vieläkään onnistunut. Kuulemma saan ajaa autoa sitten kun olen sen maksanut.

En vieläkään ole keksinyt että mikä helvetti tuossa oli ongelmana, toista samankaltaista vaihtoehtoa käytiin katsomassa eri liikkeessä, myyjä tuli heti paikalle ja sitten sanoin että mitä autoa tultiin katsomaan, niin hän huikkasi että hakee avaimet että pääsette koeajolle, keskustellaan sen jälkeen lisää. Ei tuo kyseinen auto sitten ostoon päätynyt, mutta samasta liikkeestä hommattiin auto kuitenkin.

* Pienessä humalassa joku likinäköinen saattaisi kehua että näytimme alle kolmekymppisiltä, mutta todennäköisesti suurin osa veikkaisi kuitenkin ikää olevan enemmän

And what's inside Tikkanen's head? "A hamster?"

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Lähdin kaverin kanssa sitä katsomaan, en tiedä johtuiko sitten nuorekkaasta ulkonäöstämme vai mistä*, mutta oli se saatana kokemus.
Menee offtopiciksi mutta itse olen kohdannut tätä ongelmaa lähes joka paikassa, missä olen asioinut. Olen siis aidosti ikäistäni nuoremman näköinen (ei, se ei ole pelkästään hyvästä) ja ihan selkeästi se vaikuttaa palvelun laatuun. Oiva esimerkki on juurikin nämä autokaupat, joskus tuli ihan mielenkiinnolla seurattua miten sama myyjä palveli enemmän kuin hyvin vanhempaa herrasmiestä ja omalla kohdallani kaveri halusi päästä lähinnä eroon minusta niin pian kuin mahdollista.

Olin kuitenkin ostamassa noin 10ke autoa käteisellä mutta raha ei selkeästi kelvannut. Ja sama on toistunut useampaankin kertaan, myös asuntoa etsiessä kiinteistönvälittäjä ei selkeästi uskonut että olisin oikeasti asuntokauppoja tekemässä - sitä nyt en sentään tullut käteisellä ostaneeksi mutta anyway...

Tuamas

Jäsen
Kysynkin, että olisitko sinä suostuvainen tuohon jakoon kustannuksissa ja jos minä nyt tuon maksan niin onko niitä rahoja enää mahdollisuutta saada mitään kautta myöhemmin takaisin? Auton tarviin jokatapauksessa nopeasti töiden ja ylipäätään liikkumisen takia ja tämä ylimääräinen säätö autottomana olemisen takia alkaa jo vituttamaan.

Huomenna pitäisi vielä naamatusten tuon kusipään kanssa neuvotella, mutta tuskinpa sillä mieli muuttuu, kun alusta asti on niin ehdoton ollut.
Minä maksaisin sen 795 € jotta saa auton käyttöön, reklamoisin laskusta kun huolto on valmis ja hakisin kuluttajaneuvojalta kannanoton jos myyjä ei hyvitä mitään.

Sinä saat tästä vaihtarina uuden jakohihnan pumppuineen, joka parantaa tuotetta selvästi vs. se mitä ostit, joten on erittäin todennäköistä että kuluttajaneuvoja ei ainakaan myyjälle merkittävästi huonompaan suuntaa tuota tule esittämään.

Åja.

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Liverpool, HIFK
Mä varmaan maksaisin enkä jaksaisi edes lähteä taisteluun myyjän kanssa. Perusteluna jo mainittu: auto on todennäköisesti paremmassa kunnossa tuon rempan jälkeen kuin ostohetkellä. Ja kun se hihnanvaihto olisi ollut joka tapauksessa edessä, se ikäänkuin kuittaisi tuon omavastuun. Noilla kilsoilla on mun mielestä jo hiukan naivia odottaa saavansa täysin huoltovapaan auton seuraavaksi kolmeksi vuodeksi. Okei, huonoa tuuria, mutta en oikein usko, että se on kauppiaan syytä.

PS. Minusta hihna on kulutustavaraa eikä myyjän virhevastuu oikein koske enää lähes vaihtokunnossa (ne kilsat) olevaa osaa.

Acupuncture? It's hard to see the point of all the needles.

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Olen kartoittamassa auton vaihtamista joskus vuoden päästä. Tilanne on se, että veikkaan Suomen nykyhallituksen toteuttavan uhkauksensa polttoaineiden verojen korotuksista syksyllä. Uhkakuva on siis se, että perus 95 oktaaninen alkaisi maksaa n. 1,75 euroa litralta. Tämä on ainakin meikäläisen lompakolle liian kova isku. Jolloin vaihtoehdoiksi tulisivat:
  • Muutto Isoon-Britanniaan, Irlantiin tai Ruotsiin. Ongelmina ovat tällöin mm. Brexit, lapsen asiat, korona ja oma työllistyminen (vaimo saisi kyllä töitä kustakin maasta)
  • Veronkierto. Ainakin kirkosta pitäisi valitettavasti erota ja samoin alkaa tehdä aktiivisesti kusetusta ainakin tietyissä ostoissa. Tämä on tietysti ilkeä vaihtoehto, mutta toisaalta bensaveron korotus laskee lakien legitimiteettiä minun silmissäni suunnilleen saman verran.
  • Auton vaihto.

Viimeinen vaihtoehto lienee se kaikkein todennäköisin, mutta siinä on jonkin verran asioita, jotka mietityttävät. Ajan tällä hetkellä BMW 525i:llä (e39), joka kuluttaa keskimäärin n. 12l/100km. Nykyisillä koronan takia vähentyneillä ajoilla ja halvoilla bensoilla tuo ei ole paha, mutta syksymmällä se olisi tappava. Auto on fantastinen ajettava ja farmarina siinä on juuri ja juuri meidän tarpeillemme riittävät tilat. Mitä tilalle?
  • Kaasuautossa ongelmana on takakontin riittävyys. Joku Octavia on aivan liian pieni ja esim. V70:ssä kaasusäiliö on kontin alla, jolloin koiran häkki ei mahdu. Toisen korimallin V70:ssä kaasusäiliö on jossain bensatankin vieressä (normi bensatankki on vaihdettu 30-litraiseen), mutta sitä saa vain vapaastihengittävän 2,4-litraisen moottorin kylkeen. Ja se moottori on muuten patalaiska ja kuluttaa paljon. Turbojen yhteyteen kaasua ei saa. Sääli.
  • Sähköautot ovat liian kalliita, eikä markkinoilla oikein ole sopivaa, vaikka lotossa voittaisikin.
  • Hybridit? Ykkkösenä nousee about vuoden 2014 V60 AWD Summum diesel-hybridi, joka on sekä nopea että laadukas ja vähäruokainen. Mutta miten on akkujen laita? Vian sattuessa koko akkumoduuli pitää vaihtaa tai koko kaara on käyttökelvoton. Se maksaa yli 10000e plus työt, eli mahdoton yhtälö.
Onko jollain ideoita, vinkkejä tai kokemuksia?

Kuten Bat Helvetistä, olen poissa kun aurinko taas saa

He jotka eivät asioista ymmärrä, voisivat luulla, että kyse on jääkiekosta. Heille vain hymyilen...

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viikingit, Spurs, narrit (pre 2014)
Olen kartoittamassa auton vaihtamista joskus vuoden päästä. Tilanne on se, että veikkaan Suomen nykyhallituksen toteuttavan uhkauksensa polttoaineiden verojen korotuksista syksyllä. Uhkakuva on siis se, että perus 95 oktaaninen alkaisi maksaa n. 1,75 euroa litralta. Tämä on ainakin meikäläisen lompakolle liian kova isku. Jolloin vaihtoehdoiksi tulisivat:
  • Muutto Isoon-Britanniaan, Irlantiin tai Ruotsiin. Ongelmina ovat tällöin mm. Brexit, lapsen asiat, korona ja oma työllistyminen (vaimo saisi kyllä töitä kustakin maasta)
  • Veronkierto. Ainakin kirkosta pitäisi valitettavasti erota ja samoin alkaa tehdä aktiivisesti kusetusta ainakin tietyissä ostoissa. Tämä on tietysti ilkeä vaihtoehto, mutta toisaalta bensaveron korotus laskee lakien legitimiteettiä minun silmissäni suunnilleen saman verran.
  • Auton vaihto.

Viimeinen vaihtoehto lienee se kaikkein todennäköisin, mutta siinä on jonkin verran asioita, jotka mietityttävät. Ajan tällä hetkellä BMW 525i:llä (e39), joka kuluttaa keskimäärin n. 12l/100km. Nykyisillä koronan takia vähentyneillä ajoilla ja halvoilla bensoilla tuo ei ole paha, mutta syksymmällä se olisi tappava. Auto on fantastinen ajettava ja farmarina siinä on juuri ja juuri meidän tarpeillemme riittävät tilat. Mitä tilalle?
  • Kaasuautossa ongelmana on takakontin riittävyys. Joku Octavia on aivan liian pieni ja esim. V70:ssä kaasusäiliö on kontin alla, jolloin koiran häkki ei mahdu. Toisen korimallin V70:ssä kaasusäiliö on jossain bensatankin vieressä (normi bensatankki on vaihdettu 30-litraiseen), mutta sitä saa vain vapaastihengittävän 2,4-litraisen moottorin kylkeen. Ja se moottori on muuten patalaiska ja kuluttaa paljon. Turbojen yhteyteen kaasua ei saa. Sääli.
  • Sähköautot ovat liian kalliita, eikä markkinoilla oikein ole sopivaa, vaikka lotossa voittaisikin.
  • Hybridit? Ykkkösenä nousee about vuoden 2014 V60 AWD Summum diesel-hybridi, joka on sekä nopea että laadukas ja vähäruokainen. Mutta miten on akkujen laita? Vian sattuessa koko akkumoduuli pitää vaihtaa tai koko kaara on käyttökelvoton. Se maksaa yli 10000e plus työt, eli mahdoton yhtälö.
Onko jollain ideoita, vinkkejä tai kokemuksia?
Miksei vaan jotain vähemmän kuluttavaa isoa bensafarkkua? Toki ajomukavuudesta varmasti joutuu karsimaan, mutta 12 litraa sadalla kilometrillä on aika paljon kun kyse ei varmaan kaupunkipyörittelystä ole...

Niin ja eroa ny ihmeessä kirkosta jos kerran jo asiaa mietit. Niillä rahoilla saat tankattua monta tankillista.

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Miksei vaan jotain vähemmän kuluttavaa isoa bensafarkkua? Toki ajomukavuudesta varmasti joutuu karsimaan, mutta 12 litraa sadalla kilometrillä on aika paljon kun kyse ei varmaan kaupunkipyörittelystä ole...
Mikä se voisi olla? Periaatteessa Audi A6, mutta kun olen tässä Audien vikojen kanssa saanut tapella vuodet 2008-2020 niin enää ei jaksa. Niissä ei pysy öljyt sisällä saatana millään.

Mersut, Volvot ja Bemarit kuluttavat aika pitkälti saman verran...

Niin ja eroa ny ihmeessä kirkosta jos kerran jo asiaa mietit. Niillä rahoilla saat tankattua monta tankillista.
Eroan vasta, jos paska osuu tuulettimeen ja samoin lopetan kaikki muutkin hyväntekeväisyydet vasta silloin.

He jotka eivät asioista ymmärrä, voisivat luulla, että kyse on jääkiekosta. Heille vain hymyilen...

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Uhkakuva on siis se, että perus 95 oktaaninen alkaisi maksaa n. 1,75 euroa litralta. Tämä on ainakin meikäläisen lompakolle liian kova isku. Jolloin vaihtoehdoiksi tulisivat:
...
Ajan tällä hetkellä BMW 525i:llä (e39), joka kuluttaa keskimäärin n. 12l/100km.
Ei mitenkään pahalla, mutta kuulostaa vähän erikoiselta että pitäisi muuttaa ulkomaille että olisi varaa ajaa jatkossakin 12 litraa kuluttavalla autolla.
Ehdotan samaa kuin Tadu yllä. Joku kevyempikulutuksinen farkku. Jos haluat tehokkaalla laatuautolla ajaa josta irtoaa potkua, minä harkitsisin myös dieseliä. Vaikka siinä onkin käyttövoimavero, niin joku BMW:n 530 dieseli, kulutus on puolet tuosta 12 litrasta joten kovin montaa tonnia vuodessa ei tarvi ajella kun käyttövoimavero on haukuttu, ja ajomukavuus on sama ja tehoja saa autosta irti tarpeeksi ja vähän ylikin.

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Ei mitenkään pahalla, mutta kuulostaa vähän erikoiselta että pitäisi muuttaa ulkomaille että olisi varaa ajaa jatkossakin 12 litraa kuluttavalla autolla.
No, siis muut kuluthan laskisivat siinä sen verran paljon, että olisi varaa ostaa uudempi ja vähemmän kuluttava auto. En siis veisi nykyistä autoani ulkomaille, vaan hommaisin sieltä uuden. Suomessa tilanne on vähän toinen.
Vaikka siinä onkin käyttövoimavero, niin joku BMW:n 530 dieseli, kulutus on puolet tuosta 12 litrasta joten kovin montaa tonnia vuodessa ei tarvi ajella kun käyttövoimavero on haukuttu, ja ajomukavuus on sama ja tehoja saa autosta irti tarpeeksi ja vähän ylikin.
Tuota kyseistä mallia olen ihmetellyt, mutta ongelmaksi muodostuivat kalliit tyyppiviat. Toki lähemmäs 900 euroa vuodessa käyttövoimaveroa ja vielä bensaversiotakin kalliimpi vakuutus vaikuttavat myös. Eikä tuolla todellisuudessa pääse tuohon luvattuun 8,5 litraan yhdistettyä kulutusta, vaan oikeassa maailmassa silläkin kulutus pomppaa tuonne kympin yli niin että helisee...

Edit. siis e39 tuossakin kyseessä, e60:een en koske pitkällä tikullakaan.

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Hybrideissä ihan kelpo vaihtoehto on Passat GTE. Laadukas, hyvä ajaa, riittävän tehokas ja vähäruokainen. Jos pystyy ajella 40km siivuja niin pelkällä sähköllä voi vedellä noi. Sitten pitkää matkaa tarvittaessa Bensalla ja Sähköllä. Kaverilla on tommoinen ja olin todella positiivisesti yllättynyt. Kaupungissa ääneti, motarille kohtalaisen huimaa kyytiä ja sitten konttiin mahtuu kolmen nuoren lätkäkamat. Noita saa 28ke, ja mittarissa on vaa 30 000km. Vuotuinen autovero muutamia kymppejä.

Toki Bemmi miehenä Passat voi tuntua tylsältä.

Doing your best?
Losers always whine about their best. Winners go home and fuck the Prom queen!
-Sean Connery

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Toki Bemmi miehenä Passat voi tuntua tylsältä.
Eipä oikeastaan. Toki tuo 525i on aivan saatanan hyvä ajaa, mutta en enää nykyisin (etenkin nyt kun on tuo vauva) jaksa niinkään lähteä nillittämään tuollaisista. Tietty teho-paino-suhde pitää olla ohitusturvallisuutta varten kunnossa.

Tuossa Passatissa ainoa kiristelevä asia on juuri tuo hinta. Laskeskelin, että ehdoton maksimihinta olisi siinä 20 000 eurossa, jotta takaisinmaksuerät pankille olisivat järjelliset. Lasken tämän niin, että tyypillisesti bensakulut ovat olleet meillä rapiat alle 200 euroa kuussa ja siihen päälle katsastukset, vakuutukset ja verot (sekä satunnaiset huollot, jotka yleensä teen itse eli maksan vain osista). Näistä on aikaisemmilla autoilla kertynyt kuukaudelle sellaiset 250-300 euroa. Bemarista ei vielä ole tarkempaa tietoa, koska olen omistanut sen vasta pari kuukautta. Sellaisiin lukemiin pitäisi joka tapauksessa myös uudella autolla päästä, eli mitä vähemmän kuluttaa, sitä enemmän saa maksaa. Mutta siis mitään bensa- tai dieselkrematoriota en tuon nykyisen tilalle haluaisi. Siinä ei olisi järkeä.

Edit. siis bensa- plus muut kulut yhteensä kuussa sen 250-300e. Hinta taas on sinänsä pois, koska nämä halvemmat autot, joita ollaan tavattu omistaa, on ostettu suoraan ylimääräisillä säästöillä.

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sotkamon Jymy
Noita saa 28ke, ja mittarissa on vaa 30 000km.
Jos auton vaihtaminen ei muuten ole välttämättä ajankohtaista, niin kannattaa aina miettiä, että montako kertaa sitä bensaa pistää Bemmin tankkiin (ja vähän kengillekin) tuolla uudemman auton hankintahinnalla.

Itse olen tullut siihen lopputulokseen, että vanhemmalla autolla ajaminen vituttaa selvästi vähemmän kuin uudemmalla, vaikka periaatteessa varaa siihen uudempaankin olisi. Mutta tämähän on tietysti pelkästään oma näkemykseni autoilun riemusta Suomessa.

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Tuossa Passatissa ainoa kiristelevä asia on juuri tuo hinta. Laskeskelin, että ehdoton maksimihinta olisi siinä 20 000 eurossa, jotta takaisinmaksuerät pankille olisivat järjelliset. Lasken tämän niin, että tyypillisesti bensakulut ovat olleet meillä rapiat alle 200 euroa kuussa ja siihen päälle katsastukset, vakuutukset ja verot (sekä satunnaiset huollot, jotka yleensä teen itse eli maksan vain osista). Näistä on aikaisemmilla autoilla kertynyt kuukaudelle sellaiset 250-300 euroa.
Niin, oliko mahdollisuuksia tuolle 40km siivuiluille sähköllä? Kun tiedän että tolla on mahdollista päästä pääkaupunkiseutu ajelulla sellaisiin tankkaus kerran 3kk lukemiin, niin kyllähän noista bensa kuluista voisi jo siirtää osan tuohon kk erään? Eikö?

Sehän on niinku jopa itselle automiehenä vaikeata laskea että jos auto maksaa paljon, mutta tuolla sähkö "tankkauksella" pystyy kattaa melkein kaikki tankilla käynnit niin pitäisihän sitä pystyä sitten siirtämään ne sinne auton kk erään. Kaupanpäälle saa mellevät tehot ja äänettä ajamisen kaupungissa mikä on helvetin hieno ominaisuus.

Doing your best?
-Sean Connery

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
@V-G-
Sanoisin lyhyesti että jos Bemarista on tykännyt niin osta jatkossakin Bemari. Sanoitkohan tuossa yllä budjettia mutta ajatuksena että vastaavat tehot ja taloudellisemman vaihtoehdon saa 2013-> myynnissä olleesta 2.0 litraisesta Bemarista.
Meillä taloudessa 320i xdrive ja on loistava ajaa, luotettava ja hyvä tuo voimalinja. Vie noin 8 litraa satasella, suunnilleen samaan menee varmaan 5-sarjalainenkin, kaasujalka määrittelee paljon.

E60 et koskisi pitkällä tikullakaan, vaikken ole tuollaista omistanut niin ihmettelen miksi koko mallisarjaa tulee välttää?

Bemarin dna:han kun on tykästynyt niin aika harva markkinoilta tuntuu samalta. Vaihto Passattiin voi olla aikamoinen hyppy.

”Vittu mitä paskaa, ei voisi vähemmän kiinnostaa.”
-Alexander Stubb 1.11.2011 Pohjoismaiden neuvoston (PN) kokouksesta.-

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Itse olen tullut siihen lopputulokseen, että vanhemmalla autolla ajaminen vituttaa selvästi vähemmän kuin uudemmalla, vaikka periaatteessa varaa siihen uudempaankin olisi. Mutta tämähän on tietysti pelkästään oma näkemykseni autoilun riemusta Suomessa.
Itse en kestä vanhan auton nitinöitä, natinoita, kolinoita, hajuja yms. ja ajan siksi uudella autolla kun se nykyään on onneksi mahdollista. Myöskin tuo naisväen käyttäytyminen autojen kanssa on ajanut itseni uusiin autoihin:
- "Noni, nyt siel kolisee joku"
- "Kerro, missä ja miten?"
- "En tiedä, se vaan kolisee"
- "No selvä, käyn kokeilemassa"

...

-"Ei siellä kyllä mikään kolissu"
-"No voi vittu, kaipa se sit jää tielle!"
-"Huoh..."

Uudet autot kun ei pidä ylimääräisiä ääniä.

Itse olen tullut siihen lopputulokseen että ajan aina mahdollisimman tuoreella autolla vaikka joutuisin vähän rahoittamaankin autoa, rahoitukset on ollut lähivuosina sen verran edullisia että on ollut järkevää, jos näin pääsen kiinni tuoreempaan yksilöön.
Sama täällä. Parhaimmillaan 0% korot on kuin vanhemmilta lainaisi rahaa.

Viimeksi muokattu:
Doing your best?
-Sean Connery

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Uudet autot kun ei pidä ylimääräisiä ääniä.
Autot on tietty ykslöitä. Mutta meillä taloudessa suunnilleen samanikäiset ja saman arvoiset bemari ja volkkari, bemari on selvästi jämäkämpi ja vähemmän nitinöitä natinoita ja kolinaa. Toki osa johtunee paremmasta äänieristyksestä.

Itse olen tullut siihen lopputulokseen että ajan aina mahdollisimman tuoreella autolla vaikka joutuisin vähän rahoittamaankin autoa, rahoitukset on ollut lähivuosina sen verran edullisia että on ollut järkevää, jos näin pääsen kiinni tuoreempaan yksilöön.

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sotkamon Jymy
Itse en kestä vanhan auton nitinöitä, natinoita, kolinoita, hajuja yms. ja ajan siksi uudella autolla kun se nykyään on onneksi mahdollista.
Niin joo, kun niitä on muitakin kuin tähdellisiä. Ei käynyt mielessä, kun oma 12-vuotias auto ei nitise, eikä natise. Toki niitä eroja tosiaan on käytettyjen osalta, vaimon kuusi vuotta vanha auto kyllä vaikuttaa käytetyltä. Eri merkkinen tietysti.

Kaikista vittumaisin tilanne on, kun uudehko auto ei pelitä ja siihen saa tehdä isompaa ja kalliimpaa remonttia. Koodinimenä VAG, TSI ja DSG.

(1)
  • Tykkää
Reactions: V-G-

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Kaikista vittumaisin tilanne on, kun uudehko auto ei pelitä ja siihen saa tehdä isompaa ja kalliimpaa remonttia. Koodinimenä VAG, TSI ja DSG.
No joo, mutta olenkin ajellut Ruotsalaisella jonka kanssa ei ole ollut ongelmia. Tai sitten pitää olla sen verran uusi että on takuu (kakkosauto Fiesta).

Mutta maine on varsinkin DSG:llä todella huono suhteessa että miten noissa oikeasti enää on vikoja. Kyseinen yllä mainittu GTE antaa esim. 10v. takuun akuille.

Doing your best?
-Sean Connery

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sotkamon Jymy
No joo, mutta olenkin ajellut Ruotsalaisella jonka kanssa ei ole ollut ongelmia.
No se oli osaltani mukahassuttelua.

Ei sillä, oma W211 facelift on mainettaan parempi auto. Alustaan saa kyllä osia vaihtaa, mutta muuten on ollut remontin osalta hiljaisempaa ja auto on 12-vuotiaaksi selvästi parempi nielemään kilometrejä kuin moni uudempi. Eikä tosiaan nitise tai natise, mutta onkin vasta lämmittelyvaiheessa, kun mittarissa on noin 325 tuhatta.

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Niin, oliko mahdollisuuksia tuolle 40km siivuiluille sähköllä? Kun tiedän että tolla on mahdollista päästä pääkaupunkiseutu ajelulla sellaisiin tankkaus kerran 3kk lukemiin, niin kyllähän noista bensa kuluista voisi jo siirtää osan tuohon kk erään? Eikö?
On toki juu, siksi hybridejä olen miettinytkin. Työmatka on 16km suuntaansa ja päälle tapaamiset yleensä lähialueilla (niistä saa kilsakorvaukset toki) ja töissä on mahdollisuus ladata tolpassa. Juuri tätä tarkoitin tuossa kun sanoin, että sikäli kun vuotuiset jaettuna 12:lla kulut laskisivat tuohon nykyiseen verrattuna paljon, auton hintakin voisi olla suurempi. Mutta siis jo 25 000 euron lainan lyhennys olisi kuukaudessa n. 250e mikä jättäisi aika vähän varaa veroille, vakuutuksille ja korjauksille etenkin kun en uudempia autoja varmaankaan osaisi itse niin hyvin huoltaa.
Sanoisin lyhyesti että jos Bemarista on tykännyt niin osta jatkossakin Bemari. Sanoitkohan tuossa yllä budjettia mutta ajatuksena että vastaavat tehot ja taloudellisemman vaihtoehdon saa 2013-> myynnissä olleesta 2.0 litraisesta Bemarista.
Meillä taloudessa 320i xdrive ja on loistava ajaa, luotettava ja hyvä tuo voimalinja. Vie noin 8 litraa satasella, suunnilleen samaan menee varmaan 5-sarjalainenkin, kaasujalka määrittelee paljon.
Tiedän, että kuulostan vähän hankalalta, mutta tuollaisessa vaihtoehdossa budjetti jo vähän paukkuisi, tai ainakin siinä ja siinä. 2013 520d olisi näköjään n. 17 000 euroa, mutta toisaalta käyttökustannukset olisivat vielä suhteellisen korkeat (siis verrattuna hybridiin).
E60 et koskisi pitkällä tikullakaan, vaikken ole tuollaista omistanut niin ihmettelen miksi koko mallisarjaa tulee välttää?
Aivan totaalisia vikapesiä. Ihan oikeasti ei kannata koskea noihin. Niissä on pahoja ongelmia niin sylinterikansissa, vetareissa kuin turboissakin. Mulla on tuttuja autoalalla ja tuo on noista premium-malleista kuulemma kaikkein vaikein, mikä on paljon sanottu kun tietää about kaikki bensa-Audit välillä 2006-2013.
Bemarin dna:han kun on tykästynyt niin aika harva markkinoilta tuntuu samalta. Vaihto Passattiin voi olla aikamoinen hyppy.
Toki, mutta kuten sanottu, harrasteajelufiilis on jäänyt viimeaikoina prioriteettilistalla kärjestä.

Tällaista olen katsellut:

Just kun pääsin implikoimasta ettei suorituskyky ole niin tärkeä, niin kyllähän tuo tosiaan kiihtyy tarvittaessa sataseen kuudessa sekunnissa. Sisusta on pirun "mässy" ja kattoluukku on tervetullut lisä, kun tässä on pari vuotta joutunut kituuttamaan ilman. Kulutus on noissa ihan naurettavan pientä, mutta tosiaan tuo akkupuolen luotettavuus hieman mietityttää.

Edit. Ja tuo siis vaatisi sitä, että kouluttaisi koiraa aivan huolella, että oppisi matkustamaan hiljaa ja ikkunoita raapimatta ilman koppaa, koska se ei tuonne takakonttiin mahtuisi kun rattaat yms. pitää myös saada mahtumaan. Meillä on siis varsin reaktiivinen vahtikoira.

Viimeksi muokattu:

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Koodinimenä VAG, TSI ja DSG.
Heh, näissä täytyy olla tarkkana. Itsellä täyttyy toisessa autossa kaikki kolme kirjainyhdistelmää mutta on luotettava peli eli mk7 Golf GTI.

Lyhyesti VAG tosiaan pilasi maineensa muutamilla malleillaan ja täytyy olla tarkkana. TSI ongelmat oli ketjukoneissa sen tietyn noin 5 vuoden ajan ja DSG ongelmat oli niissä pienten koneiden 7-lovisissa laatikoissa samoin useamman vuoden ajan. Ei ihme että niistä puhutaan, autoja on suomessakin todella paljon liikenteessä.
Näillä perusjutuilla pystyy välttämään ne VAG:in isoimmat murheet, pikkujuttuja tuntuu nyt olevan joka merkillä.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy