Autoiluketju

  • 3 188 769
  • 18 516

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Rekat hyytyy ylämäissä, niiden takaa ei näe mitään ja 80-alueella oma kinneri saattaa vielä kiihtyä ohitukseen, alamäessä.
Varsinkin pimeällä rekkojen takaa näkee aivan erinomaisesti kun niissä on vähän parempi valaistus. Kunhan ei aja 10 metrin päässä, jolloin ei toki näe mitään.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Lähinnä mulla nyt tulee mieleen tilanteet, joissa ei ole varma nopeusrajoituksesta, joissa itse saattaa pudotella nopeuden kunnolla alle sallitun. Maanteiden risteysalueilla ja niiden läheisyydessähän on paljon noita kameroita ja niissä ei aina ole ihan hereillä, että onko rajoitus 60 vai 80 km/h. En kyllä muuten ole nähnyt, että jengi helvetisti lasettelisi alle nopeusrajoitusten kameroihin.

Toisekseen ei varmaan itse kannata ajaa niin lähellä edellä ajavaa, että tuollainen n. 10 km/h pudotus aiheuttaa vaaratilanteen. Eli turvaväli kuntoon. Jos tuollainen nopeudenlasku aiheuttaa jollekin vaaratilanteen, niin mitähän tapahtuu, jos tielle hyppää hirvi ja se edellä ajava joutuu tekemään hätäjarrutuksen?
 
Viimeksi muokattu:

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Osaisiko joku heittää villiä arvausta, mikä meikäläisen autoon tuli. Aamulla olin lähdössä liikkeelle ja käynnistin auton. Auto käynnistyi normaalisti, mutta sammui käytännössä sekunnin sisään. Eikä käynnistynyt uudestaan. Tyhjää pyörii kun starttaa, välillä "hörähtää" sekunniksi, mutta ei lähde käymään kunnolla.

Akku on kunnossa, sen tarkistin. Voisiko olla, että bensapumppu sanoi sopimuksen irti? Vähän yli 200k on autolla ajettu, että bensapumppu voisi ikänsä/kilometrien puolesta mennä paskaksi.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Osaisiko joku heittää villiä arvausta, mikä meikäläisen autoon tuli. Aamulla olin lähdössä liikkeelle ja käynnistin auton. Auto käynnistyi normaalisti, mutta sammui käytännössä sekunnin sisään. Eikä käynnistynyt uudestaan. Tyhjää pyörii kun starttaa, välillä "hörähtää" sekunniksi, mutta ei lähde käymään kunnolla.

Akku on kunnossa, sen tarkistin. Voisiko olla, että bensapumppu sanoi sopimuksen irti? Vähän yli 200k on autolla ajettu, että bensapumppu voisi ikänsä/kilometrien puolesta mennä paskaksi.
Oliko sulla Saabi? Ei opensidiä kuitenkaan, eli vikakoodia tiedossa? Bensapumpun surahtamisen virtojen kytkemisen jälkeen kuulee kyllä kun laittaa apulaitteet pois päältä, varsinkin jos nostaa takapenkin irti. Jos mykkä, niin paljon mahdollista että rikki.
Sytytyskasetti toinen ilmeinen vikapaikka.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Merkki,malli, vuosimalli ja moottori auttaisi arvailua.

E. Ja arvailuna ennen pyytämiäni tietoja sanon ajonesto. Yleisin syy moiseen käyttäytymiseen.
Ajonestolle ääni. Leonissa meni aikanaan mittaristosta jokin vastus pimeäksi ja löi ajoneston päälle. Pyöritti ja käynnistyi, mutta samantien ajonesto sammutti.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Oliko sulla Saabi? Ei opensidiä kuitenkaan, eli vikakoodia tiedossa? Bensapumpun surahtamisen virtojen kytkemisen jälkeen kuulee kyllä kun laittaa apulaitteet pois päältä, varsinkin jos nostaa takapenkin irti. Jos mykkä, niin paljon mahdollista että rikki.
Sytytyskasetti toinen ilmeinen vikapaikka.

Kyllä vain, Saab 9-3 1.8t. Vikakoodia ei herjaa, toiminut tähän asti normaalisti. Kävin uudestaan kokeilemassa, ensimmäisellä käynnistyi ja sammui, toisella kerralla sama homma. Kolmannella kerralla kuului selvästi ääni kun bensapumppi pyörähti ja auto starttasi normaalisti. Toimi miten pitääkin.

Että semmoista. Kaveri joka tietää enemmän autoista, meinasi että kampiakselin asentoanturi voisi olla yksi mahdollinen selittäjä. Kuulostaako järkevältä?

Merkki,malli, vuosimalli ja moottori auttaisi arvailua.

E. Ja arvailuna ennen pyytämiäni tietoja sanon ajonesto. Yleisin syy moiseen käyttäytymiseen.

Pahoittelut, tuli hätäisesti kirjoitettua. Mutta ylempänä merkki ja malli. Ajonesto ei näillä oireilla oikein natsaa, toki varma ei voi olla.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Mainitsemasi oireet ovat ihan samanlaisia, kuin useissa tietämissäni ajoneston vikatilanteissa. En toki väitä asiaa varmaksi ja kaverisi diagnoosi on myös hyvinkin sopiva oireisiin.
Kun oire seuraavan kerran( jos) esiintyy, avin pois virtalukosta ja ovet lukkoon. Tämän jälkeen avaus ja normaali käynnistysyritys ja samalla seuraa tuon ajoneston merkkivalon toimintaa, eli onko normaali vai vilkkuuko/palaako koko ajan. Saabista on niin vähän kokemuksia, etten kyllä ulkoa muista miten tuossa kuuluu toimia.
Niin ja ohjeena korjaukseen yleisellä tasolla, irrota liittimet tuosta asentotunnistimesta ja puhdista liitokset kontaktisprayllä. Samalla puolan liittimiin vastaava toimenpide.

Kiitos tästä, kokeillaan seuraavalla kerralla.

Eniten näissä vituttaa kun ei tarkkaan tiedä missä mättää. Samainen kaverini meinasi, että bensapumppu on enemmän joko tai laite, eli joko se on rikki tai sitten se toimii. Sanoi ettei näillä oireilla veikkaa pumppua, muttei toki varma voi olla.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kyllä vain, Saab 9-3 1.8t. Vikakoodia ei herjaa, toiminut tähän asti normaalisti. Kävin uudestaan kokeilemassa, ensimmäisellä käynnistyi ja sammui, toisella kerralla sama homma. Kolmannella kerralla kuului selvästi ääni kun bensapumppi pyörähti ja auto starttasi normaalisti. Toimi miten pitääkin.
Mutta kuuluiko sitä surahdusta niillä kerroilla kun ei käynnistynyt?
Asentoanturi muistaakseni kiusaa etenkin lämpimällä tai puolilämpimällä koneella, ainakin 9-5:ssa, mutta ei tietysti poissuljettua.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Mutta kuuluiko sitä surahdusta niillä kerroilla kun ei käynnistynyt?
Asentoanturi muistaakseni kiusaa etenkin lämpimällä tai puolilämpimällä koneella, ainakin 9-5:ssa, mutta ei tietysti poissuljettua.

No en osaa sanoa, ei tullut ajateltua asiaa. Kolmannella kerralla pumpun ääni tuli selvästi ja sitten se starttasi, eli voisiko sittenkin olla että pumppu ei toiminut aluksi.

Mun ymmärrys autoista on tosiaan hyvin rajallinen, kaverini totesi että pumppu menee yleensä kerrasta rikki, että se harvemmin toimii välillä ja välillä ei. Mutta toisaalta, jos pumppu ei ole lähtenyt kunnolla pyörimään, niin siksi auto ei pysynyt käynnissä. Ja kun pumpun ääni kuului, niin autokin starttasi.

Perkeleen autot.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
(1)
  • Tykkää
Reactions: Knox

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Oma autoni päätti jäädä toistaiseksi paikalleen. Ei käynnisty enää ollenkaan (satunnaisia hörähtelyjä tekee välillä, mutta ei selvästi saa polttoainetta).

Ajonesto vaikutti varsin todennäköiseltä syyltä, kunnes selvisi että mikäli ajonesto on päällä, avain ei edes käänny virtalukossa. Eli auto tunnistaa avaimen ja vapauttaa ajoneston päältä.

Tänään sitten saatiin auto testeriin kiinni ja bensapumppu ei pyöri. Huomenna sitten ostoksille, pumppu tietty ja ajattelin nyt samaan konkurssiin vaihdattaa sen kampiakselin asentoanturin myös. Toivotaan että tällä selviää.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Huomenna sitten ostoksille, pumppu tietty ja ajattelin nyt samaan konkurssiin vaihdattaa sen kampiakselin asentoanturin myös.
Jos vanha asentoanturi on ehjä niin pistä takakonttiin talteen vastaisuuden varalta. Ko. mötikkä kertoo moottorinohjaukselle onko kone käynnissä. Jos anturi pragaa niin ei auto luultavasti liiku ennen kuin on ehjä tilalla. Ehkä joku merkki voi päästää limp modeen mutta ei kaikki. Omassa merkissäni tuon saa vaihdettua muutamalla perustyökalulla tien päälläkin.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
RIP Volvo, alias Volvonen. Tänään pamautti porilainen rekkakuski kylkeen Kehä kolmosella. Auto meni luultavasti lunastuskuntoon, kylki ihan ruvella ja ajonvakautusjärjestelmä paskana. Ja on luultavasti muutakin paskana. Suurin ihme on kuitenkin se, että ukko on kunnossa. Näin jälkeenpäin sen vasta tajuaa. Otat ekana rekan kylkeen ja sitten pyörähdät poikittain Kehä kolmoselle, kuskin puoli tulevaa liikennettä kohti. Hyvät mahdollisuudet oli ketjukolariin ja kaikkeen pahempaankin, mutta siltä säästyttiin.

Nyt myös jo naurattaa se, miten kylmän viileästi marssin autosta ulos, vaikka liikenne jyrää vieressä ja väistelee. Ehdin laittaa hätävilkutkin päälle. Olisin varmaan siinä liikenteen keskellä sytyttänyt tupakankin, jos olisi ollut. Vasta kun pääsin tien pientareelle ja olin soittanut poliisit, iski jonkinlainen raivo. Huusin rekkakuskille aika kovaa. Äijä otti kuitenkin ihan lunkisti ja tarjosi sikaria. Sitten juteltiin niitä näitä ja odoteltiin poliisia. Kaveri kertoi ajavansa rekkaa Virossa ja sanoi, että siellä näitä sattuu koko ajan. Tunti odoteltiin poliisia, sitten siniset veljet tulivat ja totesivat rekkakuskin syylliseksi, mitä tämä ei kiistänyt.

Lopulta mentiin Keimolan Nesteelle kahville. Itse ostin sieltä iltakaljat, kaverille kävi vähän heikommin. Joutuu yöpymään jossain taukopaikalla Helsingin ja Porin välillä, koska tunnit täynnä. Volvon sain ajettua kotiin, mutta ei sillä enää muuten ajella. Kun on ajonvakautusjärjestelmä paskana, niin motarilla veteleminen huonossa kelissä oli täyttä horroria. Tuntui että auto lähtee lapasesta koko ajan.

Tärkeintä on kuitenkin se, että äijä on kunnossa. Ja on se aika mielenkiintoista lähteä sitten kolarikaverin kanssa kahville turisemaan. Tuli vähän Pori Jazzejakin käytyä läpi, ja omaa historiaani Porin kanssa. Ihmisiä tässä kuitenkin ollaan.

Sitten vain sijaisauto mahdollisimman äkkiä alle. Ja pian myös uutta autoa katsomaan. Joku kosla pitää kuitenkin saada alle, koska KooKoon pleijarimatseista ei vain voi olla pois.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Kyllähän Volvo on hyvä peli kolarissa. Toki muutenkin parhaita autoja. Oliko sulla niitä sivuairbageja, tai verhoiksi kai niitä Volvolla kutsutaan? Ihmeen vähällä taisit päästä. @nummenkallio
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kyllähän Volvo on hyvä peli kolarissa. Toki muutenkin parhaita autoja. Oliko sulla niitä sivuairbageja, tai verhoiksi kai niitä Volvolla kutsutaan? Ihmeen vähällä taisit päästä. @nummenkallio

Ei edes sivuairbagit lauenneet. Hätäkeskus kyseli muuten niitäkin, että laukesiko airbagit. Kun sanoin, että ei, niin hommaa ei kai pidetty niin kiireisenä. Helvetin kauan joutui poliisia odottamaan.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Jysäytin töihin tullessa moottoritiellä kolarin jäniksen kanssa. Ottaa tuo pannuun, vaikka vakuutuksen piikkiin pitäisi kokonaan mennäkin, miinus 150€ omavastuu.

Muovia on ainakin mennyt kunnolla palasiksi ja sieltä takaa varmasti muutakin. En yllättyisi yhtään, jos on ainakin tuollainen 2000-3000€ remppa.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Muovia on ainakin mennyt kunnolla palasiksi ja sieltä takaa varmasti muutakin. En yllättyisi yhtään, jos on ainakin tuollainen 2000-3000€ remppa.

Itsellä meni puskuri aikanaan päreiksi jänöksen takia. Tonnin verran oli uusi muovipuskuri asennettuna ja maalattuna, tosin aikaa tästä on jo kymmenkunta vuotta. Puskuri toimi siinä mielessä oikein, että mitään muuta ei hajonnut ja tasan ainoa kerta, kun kaskovakuutuksesta on ollut mitään hyötyä.
 

Fordél

Jäsen
Onko kellään kokemusta autosta, jossa on sekä polttoainekäyttöinen lämmitin ja letku-/säteilylämmitin, kenties vielä akkulaturikin samassa: Ei pitäisi kaiketi olla ongelmia?

Alkanut vähän tympiä, että polttoainekäyttöstä lämmitintä ei pysty käyttämään, kun akun varaustaso ei useinkaan riitä. Ajattelin, että voisi asentaa kaveriksi letku- tai säteilylämmittimen niin olisi ainakin se käytettävissä, kenties myös akkulaturin samaan syssyyn.

Tänä lauhana talvenahan asia ei ole ollut ongelma, mutta tässä varaudutaan jo seuraavaan talveen.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onko kellään kokemusta autosta, jossa on sekä polttoainekäyttöinen lämmitin ja letku-/säteilylämmitin, kenties vielä akkulaturikin samassa: Ei pitäisi kaiketi olla ongelmia?

Alkanut vähän tympiä, että polttoainekäyttöstä lämmitintä ei pysty käyttämään, kun akun varaustaso ei useinkaan riitä. Ajattelin, että voisi asentaa kaveriksi letku- tai säteilylämmittimen niin olisi ainakin se käytettävissä, kenties myös akkulaturin samaan syssyyn.

Tänä lauhana talvenahan asia ei ole ollut ongelma, mutta tässä varaudutaan jo seuraavaan talveen.
Meillä on Octaviassa Webasto sekä lohkolämmitin. Lohkoa tulee käytettyä kun pistokepaikka löytyy, Webastoa harvemmin jos auto on parkissa jossain muualla. Valtaosa ajosta meillä on parin kilometrin kaupunkiajoa, niin ei tosiaan Webastoa hirveästi uskallakaan käyttää ettei akku tyhjene.

Ei varmaan oltais muuten Webastoa otettua, mutta oli Laakkosella kampanja kun tuo nykyinen auto valittiin ja sai talvipaketin kaupan päälle. Talvipaketissa olleet tuulilasin lämmitin ja kangasmatot menivät kyllä heti käyttöön.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Jälkiasennetun Webaston kanssa oli ongelmia jokunen vuosi sitten tuonti bemarissa 330XD, kulutti akun pahimmillaan jo 20min Webaston käytön jälkeen sille tasolle ettei löytynyt starttivirtaa kolmelitraiselle. Joka vaati siis yllättävän ison akun tason ymmärtääkseni käynnistykseen.

Tuohon asennettiin DEFA:n laturi ja sen jälkeen homma pelitti ihan hyvin kun akku täydessä latingissa aina.

Täytyy kyllä yleisesti sanoa että Webasto on parhaimpia keksintöjä ikinä. Nyt Mk7 GTI Golffissa Webasto eikä lohkoa niin on luksusta joka aamu startata kaukolla katoksessa oleva auto lämpiämään, jo 10min riittää niin on puhaltanut lämmintä sisään. Ei mitään ongelmia VW:n oman Webaston kanssa, olen joskus sen unohtanutkin päälle ja moitteitta auto lähtee käyntiin vaikka 45min olisi ollut Webasto päällä, tai en tiedä tarkalleen miten sitä rajoittelee, jos rajoittelee niin hyvä.

Kaikissa tulevissa autoissani tulee olemaan tästä lähtien Webasto tai vastaava kauko-ohjauksella.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Onko kellään kokemusta autosta, jossa on sekä polttoainekäyttöinen lämmitin ja letku-/säteilylämmitin, kenties vielä akkulaturikin samassa: Ei pitäisi kaiketi olla ongelmia?

Alkanut vähän tympiä, että polttoainekäyttöstä lämmitintä ei pysty käyttämään, kun akun varaustaso ei useinkaan riitä. Ajattelin, että voisi asentaa kaveriksi letku- tai säteilylämmittimen niin olisi ainakin se käytettävissä, kenties myös akkulaturin samaan syssyyn.

Tänä lauhana talvenahan asia ei ole ollut ongelma, mutta tässä varaudutaan jo seuraavaan talveen.

Homma ainakin kunnon AGM-akku alkuun. Jos se ei riitä, niin sitten noita muita himmeleitä
 

Outsider

Jäsen
Onko kellään kokemusta autosta, jossa on sekä polttoainekäyttöinen lämmitin ja letku-/säteilylämmitin, kenties vielä akkulaturikin samassa: Ei pitäisi kaiketi olla ongelmia?

Alkanut vähän tympiä, että polttoainekäyttöstä lämmitintä ei pysty käyttämään, kun akun varaustaso ei useinkaan riitä. Ajattelin, että voisi asentaa kaveriksi letku- tai säteilylämmittimen niin olisi ainakin se käytettävissä, kenties myös akkulaturin samaan syssyyn.

Tänä lauhana talvenahan asia ei ole ollut ongelma, mutta tässä varaudutaan jo seuraavaan talveen.

Auton merkki, malli ja vuosimalli olisi ihan oleellinen tieto tähänkin asiaan, mutta jos muistan oikein, että sulla oli joku uudehko diesel, ja oletettavasti kukaan ei hanki dieseliä mihinkään nurkka-ajoon, niin ehjällä akulla/autolla ei pitäisi olla tuollaista ongelmaa. Eli ensimmäisenä todennäköisesti akku vaihtoon, ja vaihdossa sitten huomioi, että akku on oikeanlainen ja tarvittavat sopeutukset/koodaukset tulee tehtyä, mikäli auto sellaisia vaatii. Ei se akkulaturin asennuskaan tietysti huono asia ole, kunhan se vaan kytketään oikein.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös