Autoiluketju

  • 3 193 306
  • 18 516

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Alkoipa vaivaamaan ja pienen selvittelyn jälkeen löytyi tietoa. Euroopan neuvoston tai jonkun muun eurooppa-elimen direktiivissä 75/443/ETY on määräyksiä mittareista. Tuolla on myös kerrottu siitä, että virhettä ei saa alaspäin olla.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Meillä oli aikoinaan 90-luvulla Mitsubishi, jonka mittari näytti hieman vähemmän kuin nopeus todellisuudessa oli. Ei ole koskaan muita tällaisia autoja tullut vastaan.

Nykyisen auton mittari näyttää kaksi kilometriä enemmän kuin todellinen nopeus on nopeudesta riippumatta.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Meillä oli aikoinaan 90-luvulla Mitsubishi, jonka mittari näytti hieman vähemmän kuin nopeus todellisuudessa oli. Ei ole koskaan muita tällaisia autoja tullut vastaan.

Eikä varmaan tulekaan, sillä laki ainakin nykyisin kieltää tuon. Lisäksi autovalmistajat voisi kai teoriassa haastaa oikeuteen, mikäli saisi ylinopeussakon tuollaisen virheen takia.
 

Fordél

Jäsen
Tätä yritin ajaa takaa viestilläni. Eihän noilla kameroilla juurikaan ole tekemistä turvallisuuden kanssa, pois lukien ehkä jotkut risteysalueet.

Kyllä ne nyt kuitenkin alentavat nopeuksia, mikä lisää turvallisuutta, ja jos jotain tapahtuu niin todennäköisemmin ei käy niin pahasti.
 

444

Jäsen
Kyllä ne nyt kuitenkin alentavat nopeuksia, mikä lisää turvallisuutta, ja jos jotain tapahtuu niin todennäköisemmin ei käy niin pahasti.
Jos ennen risteystä ilmoitettaisiin, että siinä on kameravalvonta ihmiset ehkä alentaisivat nopeuttaan jo varoituksen nähdessään, sen sijaan että iskevät paniikissa jarrut pohjaan kameratolpan nähdessään. Itsehän toki olen täydellinen kuski, joten noista telkänpöntöistä ei ole pienintäkään riesaa. Samoin kuin pikimustissa vaatteissa keskellä tietä yön synkkinä hetkinä toikkaroivista känniääliöistä. Edes hirvet eivät yllätä kaltaistani täydellistä kuskia; olen kuin maanteiden mensakuski.
 

Fordél

Jäsen
Jos ennen risteystä ilmoitettaisiin, että siinä on kameravalvonta ihmiset ehkä alentaisivat nopeuttaan jo varoituksen nähdessään, sen sijaan että iskevät paniikissa jarrut pohjaan kameratolpan nähdessään.

Tutkimusten mukaan keskinopeudet alentuvat.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Ja Kehä I:llä onnettomuuksien määrä kasvoi 25% kun asennettiin kamerat.

Tämän faktan tarjosi riippumaton Näin ne asiat koetaan -tutkimuslaitos? Vai oli Luin jostain -tutkimuslaitos?
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

Fordél

Jäsen
Ja Kehä I:llä onnettomuuksien määrä kasvoi 25% kun asennettiin kamerat.

Niin ja puolestaan "vuonna 2018 tapahtui vajaa kolmannes (29 %) vähemmän onnettomuuksia vuosien 2012–2014 keskiarvoon verrattuna" (lähde: Kehä I:n automaattinen liikennevalvonta ja liikenneturvallisuus –
Raportti ajonopeuksien ja liikenneonnettomuuksien kehityksestä).
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Täyttä bullshittiä.
Perustuu Mediamobile Nordicin tilastoihin, jotka taas perustuvat Liikennevirastosta, hätäkeskuksesta sekä varmennetuista yksityislähteistä saatuihin ilmoituksiin. Mutta varmasti Liikenneviraston ja hätäkeskuksen luvut ovatkin täyttä bullshittiä.. :rolleyes:

Voi hyvin olla että vuonna 2018 tilanne on parantunut, mutta tuo oli siis tilanne alkuvuonna 2016 eli heti kameroiden asentamisen jälkeen. Näin ollen määrää on hyvinkin voinut kasvattaa peltikolarit jotka ovat aiheutuneet kameroiden kohdalla jarruttamisesta. Nykyään autoilijat muistavat kameratolppien paikat paremmin ja osaavat hiljentää ennen niitä paljon sulavammin.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Perustuu Mediamobile Nordicin tilastoihin, jotka taas perustuvat Liikennevirastosta, hätäkeskuksesta sekä varmennetuista yksityislähteistä saatuihin ilmoituksiin. Mutta varmasti Liikenneviraston ja hätäkeskuksen luvut ovatkin täyttä bullshittiä.. :rolleyes:

Voi hyvin olla että vuonna 2018 tilanne on parantunut, mutta tuo oli siis tilanne alkuvuonna 2016 eli heti kameroiden asentamisen jälkeen. Näin ollen määrää on hyvinkin voinut kasvattaa peltikolarit jotka ovat aiheutuneet kameroiden kohdalla jarruttamisesta. Nykyään autoilijat muistavat kameratolppien paikat paremmin ja osaavat hiljentää ennen niitä paljon sulavammin.

Kerro meille vielä, että kameran vika vai (tyhmästi ajavan) autoilijan vika, jos se aina kameratolpan kohdalle tullessaan jarruttaa?
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Näytä sinä minulle, missä väitin onnettomuuksien määrän kasvun olevan kameroiden vika? Jos et pysty, STFU.

En kai minä väittänyt sinun sellaista väittäneenkään. Miksi kummassa minun siis pitäisi näyttää moinen nytkään?

Esitin sinulle kysymyksen, johon toivoin vastausta, mutta en ainakaan vielä sellaista saanut.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
En kai minä väittänyt sinun sellaista väittäneenkään. Miksi kummassa minun siis pitäisi näyttää moinen nytkään?

Esitin sinulle kysymyksen, johon toivoin vastausta, mutta en ainakaan vielä sellaista saanut.
Etkä myöskään saa vastausta. Jos et oikeaa vastausta tuohon pysty ihan itse päättelemään niin voi voi.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Etkä myöskään saa vastausta. Jos et oikeaa vastausta tuohon pysty ihan itse päättelemään niin voi voi.
Itse kyllä tiedän vastauksen, mutta kovin paljon on myös niitä, joiden mielestä kamerat mm. laskevat liikenneturvallisuutta.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Itse kyllä tiedän vastauksen, mutta kovin paljon on myös niitä, joiden mielestä kamerat mm. laskevat liikenneturvallisuutta.
Kamerat eivät laske liikenneturvallisuutta, mutta varsinkin lyhyellä aikavälillä autoilijoiden reagointi kameroihin voi niin tehdä. Sekään ei ole niiden kameroiden syy.
Vastasinpa nyt sitten kuitenkin, vaikka oikeastaan koko aihe kuuluisi Liikennekäyttäytyminen-ketjuun.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Perustuu Mediamobile Nordicin tilastoihin, jotka taas perustuvat Liikennevirastosta, hätäkeskuksesta sekä varmennetuista yksityislähteistä saatuihin ilmoituksiin. Mutta varmasti Liikenneviraston ja hätäkeskuksen luvut ovatkin täyttä bullshittiä.. :rolleyes:

Voi hyvin olla että vuonna 2018 tilanne on parantunut, mutta tuo oli siis tilanne alkuvuonna 2016 eli heti kameroiden asentamisen jälkeen. Näin ollen määrää on hyvinkin voinut kasvattaa peltikolarit jotka ovat aiheutuneet kameroiden kohdalla jarruttamisesta. Nykyään autoilijat muistavat kameratolppien paikat paremmin ja osaavat hiljentää ennen niitä paljon sulavammin.
Niin. Vuonna 2018 tapahtui huomattavasti vähemmän onnettomuuksia kuin 2012-2014. Jos autoilijat olisivat oppineet nyt jarruttelemaan kameratolppien kohdilla kuten kirjoitit ja tämä on vähentänyt onnettomuuksia, niin silloinhan todistetusti kameratolpat vähentävät onnettomuuksia.

Vuoden 2016 alulla ei ole mitään merkitystä jos tämän jälkeen onnettomuudet ovat vähentyneet pidemmillä ajanjaksoilla.

Kirjoittamasi oli siis tilastotieteellisestu täyttä bullshittiä.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niin. Vuonna 2018 tapahtui huomattavasti vähemmän onnettomuuksia kuin 2012-2014. Jos autoilijat olisivat oppineet nyt jarruttelemaan kameratolppien kohdilla kuten kirjoitit, niin silloinhan kameratolpat vähentävät onnettomuuksia.
Toisaalta vakavien onnettomuuksien määrä on pysynyt samana.

Ja sitten rattijuopumisten määrä on lisääntynyt. Entä jos rattijuopumisten lisääntyminen onkin se tekijä, joka vähentää noita lieviä onnettomuuksia, eikä nopeuskamerat ;-)
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Toisaalta vakavien onnettomuuksien määrä on pysynyt samana.

Ja sitten rattijuopumisten määrä on lisääntynyt. Entä jos rattijuopumisten lisääntyminen onkin se tekijä, joka vähentää noita lieviä onnettomuuksia, eikä nopeuskamerat ;-)
Juu vakavat onnettomuudet taitavat yleensä johtua huumekuskeista yms., joihin toki kameroilla ei ole vaikutusta.

Hyvä muistutus korrelaatiosta ja kausaliteetista. Voi toki olla noinkin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Poliisin mukaan valtaosa kehä 1:sen onnettomuuksista on peräänajoja. Nyt kun onnettomuuksien määrä on vähentynyt, pystynee tekemään johtopäätöksen, että peräänajotkin ovat vähentyneet.

Outoa kun Esson baarin lähteiden mukaan kameratolpat lisäävät peräänajoja.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Poliisin mukaan valtaosa kehä 1:sen onnettomuuksista on peräänajoja. Nyt kun onnettomuuksien määrä on vähentynyt, pystynee tekemään johtopäätöksen, että peräänajotkin ovat vähentyneet.

Outoa kun Esson baarin lähteiden mukaan kameratolpat lisäävät peräänajoja.
Tarkoitttaako tämä sitten vastaavasti sitä että muiden onnettomuuksien vähentyessä ja vakavien onnettumuuksien määrä on pysynyt samana niin kameratolpat lisäävät vakavia onnettomuuksia?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tarkoitttaako tämä sitten vastaavasti sitä että muiden onnettomuuksien vähentyessä ja vakavien onnettumuuksien määrä on pysynyt samana niin kameratolpat lisäävät vakavia onnettomuuksia?
Vakavien onnettomuuksien osuus kaikista onnettomuuksista on kasvanut, mutta niiden määrähän on pysynyt samana, joten en ymmärrä miten voisi sanoa, että vakavat onnettomuudet ovat lisääntyneet.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vakavien onnettomuuksien osuus kaikista onnettomuuksista on kasvanut, mutta niiden määrähän on pysynyt samana, joten en ymmärrä miten voisi sanoa, että vakavat onnettomuudet ovat lisääntyneet.
Kunhan vain pyörittelin ajatusta siten että koska peräänajojen määrä on vähentynyt ja siten myös sinun johtopäätöksen tapaan voidaan sanoa että vakavien peräänajojen määrä on vähentynyt. Siitä seuraa että kun kaikkien vakavien onnettomuuksien määrä on pysynyt samana, niin muut kuin peräänajosta johtuvat vakavat onnettomuudet ovat lisääntyneet.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös