Tässä yhteydessä vakaviksi lasketaan kaikki henkilövahinkoja aiheuttaneet onnettomuudet. Myös peräänajot aiheuttavat niitä.Aa okei. Ajattelin, että ne peräänajot eivät yleensä ole niitä vakavia onnettomuuksia, mutta se on oma oletukseni.
Tässä yhteydessä vakaviksi lasketaan kaikki henkilövahinkoja aiheuttaneet onnettomuudet. Myös peräänajot aiheuttavat niitä.Aa okei. Ajattelin, että ne peräänajot eivät yleensä ole niitä vakavia onnettomuuksia, mutta se on oma oletukseni.
Tottakai. Enhän minä ole sitä kieltänytkään. Oletanpahan vain, että peräänajot ovat yleensä vain peltikolareita eivätkä johda henkilövahinkoihin.Tässä yhteydessä vakaviksi lasketaan kaikki henkilövahinkoja aiheuttaneet onnettomuudet. Myös peräänajot aiheuttavat niitä.
Siis se kamerako sieltä ylinopeutta takakonttiin täräyttää, vai mikä ihmeen keskustelu tämä nyt on?
Tottakai. Enhän minä ole sitä kieltänytkään. Oletanpahan vain, että peräänajot ovat yleensä vain peltikolareita eivätkä johda henkilövahinkoihin.
Ei kai kukaan jarruta kameraan jos ajaa jo sallittua? Tai no varmasti joku mutta täysin marginaalista. Ainakaan niin rajusti että normaalilla turvavälillä kukaan onnisuu ajamaan perään. Ja ylinopeuden vähentäminen jarruttamalla ei varmasti ole "turhanpäiväistä", tästä ei varmasti tule mielenkiintoista oikeudenkäyntiä.Ei kai peräänajaja muutenkaan automaattisesti aja ylinopeutta
Ei kai kukaan jarruta kameraan jos ajaa jo sallittua?
Sovitaan sitten niin vaikkei oma empiriani tätä tuekaan (merkittävissä määrin), mutta peräänajoja se ei edelleenkään aiheuta.Ei se minua haittaa, mutta kyllä kameraan jarrutetaan vaikka ajettaisiin todellisuudessa sallittua nopeutta jo valmiiksi.
Sovitaan sitten niin vaikkei oma empiriani tätä tuekaan (merkittävissä määrin), mutta peräänajoja se ei edelleenkään aiheuta.
Peräänajajalla on ollut todennäköisesti liian lyhyt turvaväli, jos ei ehdi reagoimaan ajoissa toisen jarruttamiseen. Harvoin se edessä ajava mitään lukkojarrutusta siihen kuitenkaan tekee, jossa vauhti putoaa hetkessä useita kymmeniä kilometrejä tunnissa.Näkisin, että tässä keskustellaan siitä että turhanpäiväinen jarruttaminen on laissa kiellettyä. Toki niin on peräänajaminenkin, mutta noista tilanteista saadaankin kinkynen oikeudenkäynti, kun joku jarruttaa kameran nähdessään ja toinen uuvatti tulee konttiin kyselemättä.
Ei kai peräänajaja muutenkaan automaattisesti aja ylinopeutta?
Hei kuulun samaan kerhoon kanssasi (Saab-klubin lisäksi); keskimääräistä parempaan.Tai sitten et ota huomioon oman autosi mittarivirhettä.
Peräänajajalla on ollut todennäköisesti liian lyhyt turvaväli, jos ei ehdi reagoimaan ajoissa toisen jarruttamiseen.
Tampereelta Lahteenpäin ajettaessa kannattaa olla varovainen Jyväskyläntien jälkeen ensimmäisen kameran kohdalla. 9/10 kerroista, kun jonkun perässä ajaa, jarrutellaan tuon kameran kohdalla vauhti 20 km/h alle rajoituksen.Ei kai kukaan jarruta kameraan jos ajaa jo sallittua? Tai no varmasti joku mutta täysin marginaalista.
Jarruttaa ja todella moni. On käytännössä jatkuvaa, että navigaattorin mukaan ajettaessa 80-rajoitukdella n.85 eli nopeutta josta ei tule mitään sanktioita niin edellä ajava jarruttaa 75-78 välimaastoon sitä ennen on ajettu tuolla edellä mainitulla nopeudella.Ei kai kukaan jarruta kameraan jos ajaa jo sallittua? Tai no varmasti joku mutta täysin marginaalista. Ainakaan niin rajusti että normaalilla turvavälillä kukaan onnisuu ajamaan perään. Ja ylinopeuden vähentäminen jarruttamalla ei varmasti ole "turhanpäiväistä", tästä ei varmasti tule mielenkiintoista oikeudenkäyntiä.
Varmasti tulisi sillä jos ajat jo sallittua ja jarrutat yllättäen niin on se takana tulevalle yllätys.
Jos takana tuleva pitää riittävän turvavälin, niin mistä tahansa syystä edessä tapahtuvan jarrutuksen ei pitäisi aiheuttaa ongelmaa.
Maantiellä? Ehkä vähän liioittelun makua. Vie max 10 sekuntia kun kaasua höllentää ja edessä on turvaväli. Tuskinpa maantiellä nyt ihan koko ajan joku on ohittelemassa.Teoriassa. Käytännössä, kun maantiellä pitää turvavälin, niin jatkuvasti joku takaasi tuleva tunkee siihen väliin ja sen turvavälin pitäminen sääntökirjan mukaisena kovin pitkiä aikoja on mahdotonta.
Jos toinen vetää yllättäen jarrutuksen tyhjällä tiellä niin se on yllätys ja ei kuten jo edellä mainittua ei ainakaan vilkkaammiin liikennöidyillä teillä sitä pysty pitämään.Jos takana tuleva pitää riittävän turvavälin, niin mistä tahansa syystä edessä tapahtuvan jarrutuksen ei pitäisi aiheuttaa ongelmaa. Sillä turvavälillä tehdään sitä reagointiaikaa yllättäviinkin tilanteisiin.
Tuskinpa maantiellä nyt ihan koko ajan joku on ohittelemassa.
Eipä haittaa.
Aa okei ymmärrän. Itsekin ihmettelen useasti miksi porukka ohittelee rekkoja 80 km/h rajoituksen teillä. Itse jään suosiolla taakse kunnes tulee 100 km/h rajoitus ja sitten painelen horisonttiin. Tuo kuvailemasi ilmiö on kyllä tosi.Tuli tosiaan ajateltua siltä kantilta, että on isommalla kalustolla liikenteessä. Siinä vaiheessa nimittäin jokaisen on pakko päästä ohi ja useimmiten jäädä siihen eteen. Ei siinä mitään, mutta kärjistäen jossain välissä alkaa itse liikkua taaksepäin, kun jokaisen kohdalla jättää sen 80 metrin turvavälin.
Harva jaksaa työpaikallaan sietää ajattelemattomia ihmisiä päivästä toiseen.
Itsekin ihmettelen useasti miksi porukka ohittelee rekkoja 80 km/h rajoituksen teillä.
Varsinkin pimeällä rekkojen takaa näkee aivan erinomaisesti kun niissä on vähän parempi valaistus. Kunhan ei aja 10 metrin päässä, jolloin ei toki näe mitään.Rekat hyytyy ylämäissä, niiden takaa ei näe mitään ja 80-alueella oma kinneri saattaa vielä kiihtyä ohitukseen, alamäessä.