Mainos

Autoiluketju

  • 3 319 312
  • 19 022

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Olisipa TV:ssä myös " Suomen parhaimmat kuskit " - ohjelma niin näkisi tälläistä talenttia ihan käytännössä.

Täytyy todeta, että surullinen on taso liikenteessä, jos kulloinkin voimassa olevan nopeusrajoituksen tietämällä saa aikaan tällaisen idiotismiryöpyn.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, tehtaan takuu
Olen myös vähän vainoharhainen sen suhteen, että tulee satasen alueella olevan tolpan kohdalla helposti painettua jarrua ja tiputettua vamuuden vuoksi kasikymppiin.
Terveisiä täältä takana tulevilta. Tuo jos mikä saa sapen kiehumaan road-tripeillä, kun ajelet mukavasti esim 80 kmh letkan jatkeena ja sitten sinne eteen sattuu yksilö, joka jarruttaa sen 5-10kmh aivan turhaan kameroihin. Se siitä mukavasta ajomatkasta :D

Itse yleensä ajelen auton mittarin mukaan 90 noihin kasikympin kameroihin ja ei ole koskaan välähtänyt. Vielä.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Itse yleensä ajelen auton mittarin mukaan 90 noihin kasikympin kameroihin ja ei ole koskaan välähtänyt. Vielä.

Asiaa sivuten, vaimolle hankittiin juuri Toyota Avensis ja ymmärsin miksi kyseisen automerkin edustajat ovat aina letkan tukkona. Mittarissa vauhtia tasan 100, todellinen nopeus 86. Mitä helvettiä? Kaksi vuotta vanha auto ja 16-tuumaisilla talvikiekoilla heittoa melkein 15 kilometriä tunnissa?

No onneksi rouva ajelee käytännössä vain taajama-alueella, niin tuo ei niin häirinne, mutta selvensi se kyllä monta asiaa.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers
Terveisiä täältä takana tulevilta. Tuo jos mikä saa sapen kiehumaan road-tripeillä, kun ajelet mukavasti esim 80 kmh letkan jatkeena ja sitten sinne eteen sattuu yksilö, joka jarruttaa sen 5-10kmh aivan turhaan kameroihin. Se siitä mukavasta ajomatkasta :D

Itse yleensä ajelen auton mittarin mukaan 90 noihin kasikympin kameroihin ja ei ole koskaan välähtänyt. Vielä.
Tiedän tunteen ja ärsyttää aina itseänikin, kun joku tuota tekee. Sen takia meille vainoharhaisille olisi hyvä saada kunnon appit ja rajoitukset tolppiin näkyviin.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Sen takia meille vainoharhaisille olisi hyvä saada kunnon appit ja rajoitukset tolppiin näkyviin.

Ymmärrän kyllä pointin, mutta tuolla tavallahan valtio käytännössä myöntäisi, ettei noilla kameroilla ole mitään tekemistä liikenneturvallisuuden parantamisen kanssa.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers
Ymmärrän kyllä pointin, mutta tuolla tavallahan valtio käytännössä myöntäisi, ettei noilla kameroilla ole mitään tekemistä liikenneturvallisuuden parantamisen kanssa.
Ymmärrän pointtisi, jos joltain tfafilta tulisi tuollainen varoitusappi, mutta eihän niiden nopeustusrajoitusten laittamisella tolppiin ole mitään tekemistä asian kanssa. Enemmänkin päinvastoin tuntuu, että mieluummin sakotetaan tuollaisista vahingoista kuin lisätään turvallisuutta.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Enemmänkin päinvastoin tuntuu, että mieluummin sakotetaan tuollaisista vahingoista kuin lisätään turvallisuutta.

Tätä yritin ajaa takaa viestilläni. Eihän noilla kameroilla juurikaan ole tekemistä turvallisuuden kanssa, pois lukien ehkä jotkut risteysalueet.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Asiaa sivuten, vaimolle hankittiin juuri Toyota Avensis ja ymmärsin miksi kyseisen automerkin edustajat ovat aina letkan tukkona. Mittarissa vauhtia tasan 100, todellinen nopeus 86. Mitä helvettiä? Kaksi vuotta vanha auto ja 16-tuumaisilla talvikiekoilla heittoa melkein 15 kilometriä tunnissa?

No onneksi rouva ajelee käytännössä vain taajama-alueella, niin tuo ei niin häirinne, mutta selvensi se kyllä monta asiaa.
Tuttu tunne, vaihdoin juuri tuollaisesta Avensiksesta Hyundai Ioniqiin, ja hetki meni totutellessa siihen millaisilla mittarinopeuksilla uskaltaa ajaa. Varsinkin noilla talvirenkailla Avensiksen mittarivirhe on melkoinen, 17-tuumaisilla kesärenkailla vähän pienempi mutta iso se virhe silti on.
Onneksi tuo oli itselläni tiedossa jo autoa hankkiessa, niin ei tullut itse oltua letkan tukkona koskaan.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Onneksi tuo oli itselläni tiedossa jo autoa hankkiessa, niin ei tullut itse oltua letkan tukkona koskaan.

Sama vika, appivanhempien Toyotien perusteella tiesi, että tuo pitää tarkistaa pian. Kun auton haki, niin kotimatkalla 95 mittarissa ja rekka karkasi edellä.

No, jos auto muuten on toyotamaisen viaton, niin tuon kanssa kyllä voi elää.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En ole koskaan noin isosta mittarivirheestä kuullutkaan. Omassa Octaviassa tutka näytti viimeksi 82 km/h kun 88km/h oli vakkarissa nopeus. Ei tullut sakkoja 2 km/h ylityksestä.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
On kyllä ison kuuloisia mittarivirheitä, itselläni ollut neljä eri Toyotaa (ei tosin Avensista mutta ei kait tuon pitäisi isossa kuvassa vaikuttaa) ja mittarivirhe on aika tasaisesti ollut noin 4 km/h luokkaa. En siis epäile etteikö tarinat yllä olisi paikkaansa pitäviä mutta ihmettelen miten tuollaisia nykypäivän koslissa on.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Tähän mennessä mittarivirheet ovat olleet 5km/h sisällä, en tosin tiedä kuinka paljon autojen merkki tuohon vaikuttaa. Talon ns. ykkösauton virhe on talvirenkailla reilun kahdeksankympin vauhdissa kolmisen pykälää ja kesällä satasen vauhdissa noin pari kilometriä tunnissa.

Pitänee testata vielä jollain muulla kuin Google Mapsin nopeusmittarilla, mutta ainakin toisen automme (kuten myös vaihtoon menneen) kohdalla se pitää suht hyvin paikkansa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Olikohan tästä joku urbaanilegenda että Japaniassa on jotenkin lainsäädäntö sellainen, että riisikipoissa on vedetty mittarivirhe tarkoituksella varman päälle. Muistan kuulleeni.
Tuollainen yli 10% mittarivirhe saanee myös ajotietokoneen kulutuslukeman näyttämään paljon todellista positiivisempia lukemia, jos tosiaan siinä käytetään samaa dataa eikä nopeuslukemaan ole käytetty tuota em. varmuuskerrointa.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Tuollainen yli 10% mittarivirhe saanee myös ajotietokoneen kulutuslukeman näyttämään paljon todellista positiivisempia lukemia, jos tosiaan siinä käytetään samaa dataa eikä nopeuslukemaan ole käytetty tuota em. varmuuskerrointa.

Juuri näin. Sitten taas toisaalta samalla kaaviolla auton kilometrilukema näyttää kauheammalta kuin todellisuudessa onkaan. Toki tämä kiinnostaa vain Suomessa, minne roudataan kaikki muualla loppuunajetut pirssit.
 

Fordél

Jäsen
Näin sitä olen itsekin pähkäillyt, että tuo 2008--> V70 tulee olemaan se paras ratkaisu. Pitää käydä katsomassa miten se koiran koppa sinne mahtuu. Nykyisessä Audissa jää kopan yläreunan ja katon väliin vajaat 10cm tilaa, joten toivottavasti Volvon kontti on defaultina korkeampi. Luulisi, että on.

Jos kyse on kopasta niin varmaan mahtuu. Jos isomman koiran häkistä niin sitten tuskin. Mutta joka tapauksessa kyse on vielä ihan ok-kokoisesta tavaratilasta. Meillä esim. V60 kaasuversio tippui pois vaihtiksista, kun takapaksin pohjan nostaminen pienentää jo ennalta pienen tavaratilan aika minimaaliseksi.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, tehtaan takuu
Asiaa sivuten, vaimolle hankittiin juuri Toyota Avensis ja ymmärsin miksi kyseisen automerkin edustajat ovat aina letkan tukkona. Mittarissa vauhtia tasan 100, todellinen nopeus 86. Mitä helvettiä? Kaksi vuotta vanha auto ja 16-tuumaisilla talvikiekoilla heittoa melkein 15 kilometriä tunnissa?
Taitaa normaalisti heittää ylöspäin n. 4-6 km/h. Ihan lakisääteinen juttu ilmeisesti, että mittarin täytyy valehdella nopeutta ylöspäin.

Toyota nyt on vaan Toyota.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Olikohan tästä joku urbaanilegenda että Japaniassa on jotenkin lainsäädäntö sellainen, että riisikipoissa on vedetty mittarivirhe tarkoituksella varman päälle. Muistan kuulleeni.
Tuollainen yli 10% mittarivirhe saanee myös ajotietokoneen kulutuslukeman näyttämään paljon todellista positiivisempia lukemia, jos tosiaan siinä käytetään samaa dataa eikä nopeuslukemaan ole käytetty tuota em. varmuuskerrointa.
Omassa Avensiksessani ajotietokoneen kulutuslukema oli keskimäärin 0,3 l/100 km pienempi kuin todellinen. Ja kesärenkailla tuo mittarivirhe ei ole noin suuri, muistaakseni 90 km/h mittarissa oli 83-84 km/h oikeasti. Talvirenkailla tuo ero on sitten isompi, koska ne ovat läpimitaltaan kesärenkaita pienemmät. Kesärenkaat oli vakiona 215/55R17, mutta talvirenkaat 205/60R16. Jos nuo talvirenkaat olisivat 215/60R16 olisi kokoero kesärenkaisiin paljon pienempi. Mikään ei toki estä itse hankkimasta tuollaisia, niiden pitäisi Avensiksen peltivanteillekin sopia.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Talvirenkailla tuo ero on sitten isompi, koska ne ovat läpimitaltaan kesärenkaita pienemmät. Kesärenkaat oli vakiona 215/55R17, mutta talvirenkaat 205/60R16. Jos nuo talvirenkaat olisivat 215/60R16 olisi kokoero kesärenkaisiin paljon pienempi.
Kuinkahan paljon tuo renkaan leveys (205 vs. 215) vaikuttaa vierintäkehään ja mittarivirheeseen?
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Kuinkahan paljon tuo renkaan leveys (205 vs. 215) vaikuttaa vierintäkehään ja mittarivirheeseen?
En muista tarkalleen kuinka paljon, mutta kyllä tuonkin netistä löytää jos haluaa. Tiedät kai että kun molemmat ovat 60-profiilisia niin renkaan korkeus on on 60% poikkileikkausleveydestä... Ja 60% 215 mm:stä on enemmän kuin 60% 205 mm:stä.
Pahoitteluni jos et hakenut tätä...

EDIT: Vaikuttaa sen verran että 110 km/h nopeus 215-renkaalla on samalla mittarinopeudella 108 km/h 205-renkaalla. Vierintäkehä on 1,9% lyhyempi 205-renkaalla. Täällä voi vertailla: Tire Size Comparison
 
Viimeksi muokattu:

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
En muista tarkalleen kuinka paljon, mutta kyllä tuonkin netistä löytää jos haluaa. Tajuat kai että kun molemmat ovat 60-profiilisia niin renkaan korkeus on on 60% poikkileikkausleveydestä... Ja 60% 215 mm:stä on enemmän kuin 60% 205 mm:stä.
Tajuan kyllä. Renkaan halkaisija kasvaa 12mm. Vaikutus on alle kaksi prosenttia mittarivirheeseen tuossa koossa. Jos noin ison heiton (yli 8 km/h) haluaa korjata niin pitää hommata korkeampiprofiilinen rengas tai isommat vanteet. Tuo leveyden kasvattamisen tuottama muutos on marginaalinen.

Ja tietysti jos tietää mittarivirheen ja huomioi sen ajossa niin ei tarvitse ryhtyä rengastöihin lainkaan.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Tajuan kyllä. Renkaan halkaisija kasvaa 12mm. Vaikutus on alle kaksi prosenttia mittarivirheeseen tuossa koossa. Jos noin ison heiton (yli 8 km/h) haluaa korjata niin pitää hommata korkeampiprofiilinen rengas tai isommat vanteet. Tuo leveyden kasvattamisen tuottama muutos on marginaalinen.

Ja tietysti jos tietää mittarivirheen ja huomioi sen ajossa niin ei tarvitse ryhtyä rengastöihin lainkaan.
En puhunutkaan mittarivirheen korjaamisesta, vaan siitä että sen saisi edes suunnilleen samansuuruiseksi kesä- ja talvirenkailla.

Osittain tämänkin takia ymmärsin viestisi hieman väärin.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Taitaa normaalisti heittää ylöspäin n. 4-6 km/h. Ihan lakisääteinen juttu ilmeisesti, että mittarin täytyy valehdella nopeutta ylöspäin.

Ei kai laki sentään vaadi mittarivirhettä olevaksi. Sen uskon, että lain tai jonkun muun säädöksen perusteella mittarivirhe ei saa olla alaspäin eli mittari ei saa näyttää todellista nopeutta pienempää nopeutta, mutta tuskin mikään laki tai säädös kieltäisi sellaista mittaria, joka näyttää tarkasti oikean nopeuden. Valmistajat sitten varmuuden vuoksi taitavat tehdä sellaista mittarivirhettä, joka näyttää liian suurta nopeutta, etteivät joudu ongelmiin asian kanssa.

Mielenkiintoista olisi muuten tietää mikä on se laki tai asetus tai mikä lie säädös, josta yleisesti ottaen tiedetään, että sellainen on. Mutta minä ainakaan en koskaan ole moista säädöstekstiä lukenut. Eli tietääkö joku, missä säädöksessä tuosta mittariasiasta säädetään?
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, tehtaan takuu
Mielenkiintoista olisi muuten tietää mikä on se laki tai asetus tai mikä lie säädös, josta yleisesti ottaen tiedetään, että sellainen on. Mutta minä ainakaan en koskaan ole moista säädöstekstiä lukenut. Eli tietääkö joku, missä säädöksessä tuosta mittariasiasta säädetään?
Juu itsekin ihan suusta-suuhun tietona "tiesin" tuosta. Kai siihen jokin ohjearvo on, että kuinka paljon sen pitää kusettaa, jotta esim renkaanvaihdon tms. yhteydessä ei ala näyttämään liian vähän.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Ei kai laki sentään vaadi mittarivirhettä olevaksi. Sen uskon, että lain tai jonkun muun säädöksen perusteella mittarivirhe ei saa olla alaspäin eli mittari ei saa näyttää todellista nopeutta pienempää nopeutta, mutta tuskin mikään laki tai säädös kieltäisi sellaista mittaria, joka näyttää tarkasti oikean nopeuden. Valmistajat sitten varmuuden vuoksi taitavat tehdä sellaista mittarivirhettä, joka näyttää liian suurta nopeutta, etteivät joudu ongelmiin asian kanssa.

Mielenkiintoista olisi muuten tietää mikä on se laki tai asetus tai mikä lie säädös, josta yleisesti ottaen tiedetään, että sellainen on. Mutta minä ainakaan en koskaan ole moista säädöstekstiä lukenut. Eli tietääkö joku, missä säädöksessä tuosta mittariasiasta säädetään?
Lakipykälistä on vaikea löytää juuri sitä mitä hakee, mutta tällainen tuli vastaan moottoripyöriä koskien:

Nopeusmittarin näyttämä ei saa poiketa todellisesta nopeudesta alaspäin. Näyttämä saa olla enintään 10 prosenttia lisättynä 8 km/h todellista nopeutta suurempi.

Eiköhän siis jostain löytyy vastaava myös autoja koskien, mutta vielä en sellaiseen törmännyt.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Alkoipa vaivaamaan ja pienen selvittelyn jälkeen löytyi tietoa. Euroopan neuvoston tai jonkun muun eurooppa-elimen direktiivissä 75/443/ETY on määräyksiä mittareista. Tuolla on myös kerrottu siitä, että virhettä ei saa alaspäin olla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös