Autoiluketju

  • 3 189 382
  • 18 516

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Kaasuautoista kyselyä:

Tarkoituksena olisi hommata kaasufarmari (siis bensa-kaasu "hybridi"), joka olisi isompi, kuin nykyinen Audi A4. Nykyisen auton takakontti käy pieneksi, kun snautserin kopan vieressä on tilaa vain lastenvaunujen rungolle, muttei oikein millekään muulle. Hintakatto uudelle kiesille on siinä reilussa kymppitonnissa, mieluiten saisi olla tuntuvasti allekin. Olen tutkinut skeneä ja löytänyt seuraavat vaihtoehdot:

1. Volvo V70 vm. 2005 - 2007: toisen korimallin faceliftattuun seiskakymppiseen oli saatavilla kaasuversio 140 heppaiseen 2,4 litraiseen vapariin, joka on aika pirun laiska. Paremmilla moottoreilla varustettuun autoon ei tässä korimallissa kaasuvehkeitä saanut. Plussana tavaratilan lattia, joka on normaalikorkeuksinen. (Pre-facelift-versioon en koske, koska siinä on tyyppivikoina mm. jarrunesteiden vuotoa ja sähkövikoja sekä paskan mallinen avain eikä mukitelineitä vakiona).

2. Volvo V70 vm. 2008 -->: vikan korimallin Volvoa sai kaasuversiona myös haluttavimmalla yhdistelmällä, eli 2,5t moottorilla ja Volvon mahtavalla automaattikirstulla, mutta tässä autossa on ongelmana korotettu tavaratilan lattia. Osaako joku arvioida kuinka paljon tämä syö tavaratilaa ns. oikeasti? Korotus näyttää suurelta, mutta onko todellisuus kuvia parempi?

3. Sama juttu myös Honda Accordeissa.

4. Subaruita on saatavilla sellaisina kaasuversioina, joissa ruotsalainen firma customoi kaasusäiliön vararenkaan paikalle. Tavarasäiliön lattia on matala, kuten normiautossakin, mutta kaasutankin koko on vain 7,5kg, mikä on kovin vähän. Duunikaverin Legacy kiihtyy 0-100kmh melko hitaasti (n. 11sek) mutta kuluttaa kaasunsa pois alle 200 kilometrin matkalla.

5. Passattia ja Octaviaa en edes harkitse, koska tilaa ei ole juurikaan enempää, ja toisaalta 1,4 tfsi + DSG = elämä pilalla. (Tai ainakaan omaa tilannettani ei mainittavasti parantaisi kamppailu "yllättävien" jakoketju-, turbo-, vaihdelaatikko- ja kansivikojen kanssa).

Tuleeko kenellekään mitään muita hyviä ajatuksia? Tällä ei ole maailman suurin kiire ja voin hyvin kipaista auton myös Ruotsista, jos hyvä diili sattuisi löytymään. Voiko noista suositella jotakuta tai päinvastoin varoittaa vakavasti ottamasta ajoon?
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
Ovatko muut törmänneet VW-konsernin autoissa tuollaiseen outoon ääneen, kun peruuttaa ja alkaa painamaan jarrua niin sellainen outo kolahdus kuuluu kerran auton etupäästä. Itsellä tuo kuuluu vm. 15 Golffista.

Googlailin tuossa ja en kyllä konsensusta löytänyt palstoja selatessa, kun osan mielestä ominaisuus ja osan mielestä selkeä vika ilmeisesti jarrupaloissa, tai jossakin siellä päin. Palstoja selatessa kävi myös ilmi, että Skodissakin tätä kolahtelua ilmennyt.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers
Löytyykö mitään suosituksia hyvälle appille, joka varoittelisi nopeuskameroista? Ennen oli käytössä tomtom nopeuskamerat, joka oli aivan loistava, mutta menivät "kehittämään" siitä jonkun ihme navityyppisen ja nyt siinä on miljoona asiaa vähän sinnepäin.
 

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Löytyykö mitään suosituksia hyvälle appille, joka varoittelisi nopeuskameroista? Ennen oli käytössä tomtom nopeuskamerat, joka oli aivan loistava, mutta menivät "kehittämään" siitä jonkun ihme navityyppisen ja nyt siinä on miljoona asiaa vähän sinnepäin.

Google Mapsissa taitaa näkyä kohtalaisen hyvin kaikki peltipoliisit. Ainakin niillä teillä, joita itse olen ajellut. Tuohonhan pystyy itse kai lisäämäänkin noita kamerapaikkoja, tai vaikka senkin, jos näkee poliisien olevan tutkaamassa jossakin.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Löytyykö mitään suosituksia hyvälle appille, joka varoittelisi nopeuskameroista? Ennen oli käytössä tomtom nopeuskamerat, joka oli aivan loistava, mutta menivät "kehittämään" siitä jonkun ihme navityyppisen ja nyt siinä on miljoona asiaa vähän sinnepäin.

Waze on aika ylivertainen. Sieltä löytyy kamerat, mutta sen lisäksi käyttäjät pystyvät itse lisäämään varoituksia esimerkiksi onnettomuuksista, tielle pysähtyneestä autosta tai sitten Poliisista. Samoin laskee käyttäjien perusteella myös ruuhkatilannetta ja suosittelee nopeinta reittiä.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers
Waze on aika ylivertainen. Sieltä löytyy kamerat, mutta sen lisäksi käyttäjät pystyvät itse lisäämään varoituksia esimerkiksi onnettomuuksista, tielle pysähtyneestä autosta tai sitten Poliisista. Samoin laskee käyttäjien perusteella myös ruuhkatilannetta ja suosittelee nopeinta reittiä.
Waze olikin sellainen, jota joskus kuulin suositeltavan, mutta se olikin jo unohtunut. Pitää ottaa testiin. @valkeaori googlemapsissa on noita joitain ominaisuuksia, mutta ei ole ihan omaam tarpeeseen. Ainoa tarve itselleni on se, että app hälyttää auton kaiuttimien kautta (Bluetooth) ennen kameraa. Tomtom ennen varoitti esim. radion "yli", mutta ei toimi enää samalla tapaa, vaan puhelimesta pitää olla joku äänilähde päällä.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers
Vakionopeudensäädin.
Kerran saanut sakot tolpasta, ja tilanne oli se, että ajoin 80 alueella vakkari päällä, vaihtui 60 nopeudeksi ja sen verran painoin jarrua, että vakkari lähti päältä ja annoin auton rullata. Rullasin tolpalle 68 km/h ja maksoin 170 €. Ajan reippaat 40 tkm vuodessa, en ylinopeutta, mutta juuri tuollaisia tilanteita varten joku varoittava systeemi on kiva olla olemassa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kerran saanut sakot tolpasta, ja tilanne oli se, että ajoin 80 alueella vakkari päällä, vaihtui 60 nopeudeksi ja sen verran painoin jarrua, että vakkari lähti päältä ja annoin auton rullata. Rullasin tolpalle 68 km/h ja maksoin 170 €. Ajan reippaat 40 tkm vuodessa, en ylinopeutta, mutta juuri tuollaisia tilanteita varten joku varoittava systeemi on kiva olla olemassa.
Juu, on myös omaa kokemusta sakoista alamäkeen vastaavassa tilanteessa, oikeasti väänsin kaskun. Tosin adaptiivisella hidastaa systeemi itse, mutta pitää siinäkin huomata se liikennemerkki toki. Vaimoni ottaa kameroista stressiä ja kyttää mapsilla niitä aina reissujemme aikana, mutta tietysti vähän kallis ja epäkäytännöllinen sovellus se vaimo on pelkkään kameroiden kyttäämiseen.
 
Tosin adaptiivisella hidastaa systeemi itse, mutta pitää siinäkin huomata se liikennemerkki toki.

Näköjään noissakin on eroja. Oma auto tietää kyllä nopeusrajoitukset (joskus kyllä väärin) ja varoittaa tolpista, mutta ei säätele vauhtia niiden mukaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Näköjään noissakin on eroja. Oma auto tietää kyllä nopeusrajoitukset (joskus kyllä väärin) ja varoittaa tolpista, mutta ei säätele vauhtia niiden mukaan.
Nopeudet tunnistelee omakin, ja sama juttu, että niihin ei aina voi luottaa. Vauhdin säätelen siis itse, mutta meinasin sitä, että kun adaptiivisessa pudottaa nopeutta, se jarruttaa alamäessäkin toisin kuin perusvakkari.

Mulla ei tunnista kameroita, ihan perseestä.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers
Juu, on myös omaa kokemusta sakoista alamäkeen vastaavassa tilanteessa, oikeasti väänsin kaskun. Tosin adaptiivisella hidastaa systeemi itse, mutta pitää siinäkin huomata se liikennemerkki toki. Vaimoni ottaa kameroista stressiä ja kyttää mapsilla niitä aina reissujemme aikana, mutta tietysti vähän kallis ja epäkäytännöllinen sovellus se vaimo on pelkkään kameroiden kyttäämiseen.
Olen myös vähän vainoharhainen sen suhteen, että tulee satasen alueella olevan tolpan kohdalla helposti painettua jarrua ja tiputettua vamuuden vuoksi kasikymppiin. Helvetti, jos onkin missannut sen vaihtuvan nopeusrajoituksen ja täräytät tolpalle sen 20 km/h ylinopeutta, niin sillä maksaa jo yhden poliisilaitoksen pikkujoulut. Oman autoni liikennemerkkien tunnistamiseen en luota yhtään ja näyttävät usein mitä sattuu. Vanhassa tomtomissa oli ainakin se ominaisuus, että antoi kunnon varoitusäänen, jos ajoi ylinopeutta tolpan lähestyessä.
 
Suosikkijoukkue
Kärpäsen Karelin.
Telkkä - äppi kännykkään niin ei tartte arvailla nopeuksia kameraa lähestyttäessä. Ilmoittaa kun 1500m kameraan ja aika mojova hälyytys, kun 400m tolppaan sekä tieto tilannenopeudesta vs. nopeusrajoitus...
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Telkkä - äppi kännykkään niin ei tartte arvailla nopeuksia kameraa lähestyttäessä.

Minä, kun olen kuvitellut, että ihan liikennettä ja ympäristöä seuraamalla tietää voimassa olevan rajoituksen, niin ei tarvitse sen kummemmin arvailla.

Vaikka melkoiselta lottoamiselta valtaosan ajelu näyttääkin.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Minä, kun olen kuvitellut, että ihan liikennettä ja ympäristöä seuraamalla tietää voimassa olevan rajoituksen, niin ei tarvitse sen kummemmin arvailla.
Olet varmaankin vain keskimääräistä parempi kuljettaja.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Olet varmaankin vain keskimääräistä parempi kuljettaja.

No tuon nyt pitää olla itsestäänselvyys, mutta kyseinen tilanne ei sitä tuo esiin millään lailla. Liikennemerkkien ja niissä olevien lukujen ymmärtäminen onnistuu lapseltakin.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
No tuon nyt pitää olla itsestäänselvyys, mutta kyseinen tilanne ei sitä tuo esiin millään lailla. Liikennemerkkien ja niissä olevien lukujen ymmärtäminen onnistuu lapseltakin.
Olen täysin samaa mieltä kanssasi, joudun myöntämään, että joskus ne liikennemerkit vaan jää havaitsematta. Esimerkiksi itsellä menee pimeässä ajaessa, kun tulee autoja vastaan, varsinkin märällä kelillä, keskittyminen menee niin täysin auton ajamiseen, että siinä kohdattaessa menee kyllä kaikki liikennemerkit ohi.
 

hege

Jäsen
Miksei meillä ole tosiaan niin kuin viisaammilla ruotsalaisilla, eli siellä on varoitusmerkki itse kamerasta (ja mielestäni vielä nopeusrajoitus myös vähän ennen kameraa) josta taisi jopa nähdä kuinka monen metrin päässä kamera on. Tosin heillä kameran funktio on liikenneturvallisuuden parantaminen esimerkiksi risteysalueilla missä on nopeus alennettu eikä valtion budjetin paikkaaminen, mutta tämä onkin sitten ihan toinen asia.
 

Fordél

Jäsen
2. Volvo V70 vm. 2008 -->: vikan korimallin Volvoa sai kaasuversiona myös haluttavimmalla yhdistelmällä, eli 2,5t moottorilla ja Volvon mahtavalla automaattikirstulla, mutta tässä autossa on ongelmana korotettu tavaratilan lattia. Osaako joku arvioida kuinka paljon tämä syö tavaratilaa ns. oikeasti? Korotus näyttää suurelta, mutta onko todellisuus kuvia parempi?

Sen mitä olen paikan päällä tätä katsellut niin pohja taitaa olla noin 10 cm normia korkeammalla. Meille se ei olisi ollut välttämättä ongelma, ja isohko koira olisi sinne kaiketi mahtunut. Mutta selkeesti se pienentää tilaa korkeussuunnassa. Vaikea arvioida asiaa toisen tarpeiden puolesta. Kannattaa läydä itse tsekkaamassa, jos vain läheltä löytyy myynnissä.

Tuleeko kenellekään mitään muita hyviä ajatuksia? Tällä ei ole maailman suurin kiire ja voin hyvin kipaista auton myös Ruotsista, jos hyvä diili sattuisi löytymään. Voiko noista suositella jotakuta tai päinvastoin varoittaa vakavasti ottamasta ajoon?

Tolla budjetilla ovat vähissä järkevät vaihtoehdot tilavaksi kaasuautoksi, jos Volkkari ja Skoda ei tule kysymykseen. Joku E-sarjan kaasumesekään ei taida mahtua järkevillä kilsoilla budjettiin enkä muista onko farkkuna saatavana. Toki about minkä tahansa nykyauton saa muunnettua kaasukäyttöiseksi, mutta se syö aina merkittävästi tilaa.

Näillä spekseillä Volvo V70 kuulostaa lähes ainoalta järkevältä vaihtoehdolta.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: V-G-

Undrafted

Jäsen
Vakionopeudensäädin.
Auttaa, mutta esimerkiksi Kouvolantiellö 100 rajoitus vaihtuu useaan otteeseen 80 rajoitukseksi. Yleensä rajoituskyltin takana on uusi kamera. Ennakkovaroitus auttaa kun voi vakkarilla jarruttaa jo hyvissä ajoin ennenkuin näkee lukea nopeusrajoituskyltin. Kun vielä välillä on pimeää tai sataa, jolloin kyltin havaitseminen todella haastavaa,
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Auttaa, mutta esimerkiksi Kouvolantiellö 100 rajoitus vaihtuu useaan otteeseen 80 rajoitukseksi. Yleensä rajoituskyltin takana on uusi kamera. Ennakkovaroitus auttaa kun voi vakkarilla jarruttaa jo hyvissä ajoin ennenkuin näkee lukea nopeusrajoituskyltin. Kun vielä välillä on pimeää tai sataa, jolloin kyltin havaitseminen todella haastavaa,

Tuo Porvoo-Kouvola väli on pelkkää vittuilua kameroiden osalta. Ymmärrän, että halutaan valvoa nopeuksia risteysalueilla, mutta uusien kameroiden kanssa et voi enää antaa auton ”rullata” siihen alempaan nopeuteen vaan nuo pakottavat jarruttamaan nopeuden samantien siihen 80:n nopeuteen, koska tutka toimi sen verran pitkältä etäisyydeltä.
 
Suosikkijoukkue
Kärpäsen Karelin.
Minä, kun olen kuvitellut, että ihan liikennettä ja ympäristöä seuraamalla tietää voimassa olevan rajoituksen, niin ei tarvitse sen kummemmin arvailla.

Vaikka melkoiselta lottoamiselta valtaosan ajelu näyttääkin.
On kyllä kadehdittavaa tuollainen multitaskaaminen. Itsellä kyllä silloin tällöin menee nopeusrajoitukset ohitse, kun tuota liikennettä ja ympäristöä tarkkailee joten olen kokenut kyseisen äpin erittäin käyttökelpoiseksi.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Löytyykö mitään suosituksia hyvälle appille, joka varoittelisi nopeuskameroista? Ennen oli käytössä tomtom nopeuskamerat, joka oli aivan loistava, mutta menivät "kehittämään" siitä jonkun ihme navityyppisen ja nyt siinä on miljoona asiaa vähän sinnepäin.

Heitetään tähän vielä CamSam.

Sen mitä olen paikan päällä tätä katsellut niin pohja taitaa olla noin 10 cm normia korkeammalla. Meille se ei olisi ollut välttämättä ongelma, ja isohko koira olisi sinne kaiketi mahtunut. Mutta selkeesti se pienentää tilaa korkeussuunnassa. Vaikea arvioida asiaa toisen tarpeiden puolesta. Kannattaa läydä itse tsekkaamassa, jos vain läheltä löytyy myynnissä.



Tolla budjetilla ovat vähissä järkevät vaihtoehdot tilavaksi kaasuautoksi, jos Volkkari ja Skoda ei tule kysymykseen. Joku E-sarjan kaasumesekään ei taida mahtua järkevillä kilsoilla budjettiin enkä muista onko farkkuna saatavana. Toki about minkä tahansa nykyauton saa muunnettua kaasukäyttöiseksi, mutta se syö aina merkittävästi tilaa.

Näillä spekseillä Volvo V70 kuulostaa lähes ainoalta järkevältä vaihtoehdolta.
Näin sitä olen itsekin pähkäillyt, että tuo 2008--> V70 tulee olemaan se paras ratkaisu. Pitää käydä katsomassa miten se koiran koppa sinne mahtuu. Nykyisessä Audissa jää kopan yläreunan ja katon väliin vajaat 10cm tilaa, joten toivottavasti Volvon kontti on defaultina korkeampi. Luulisi, että on.

E-mersuja ei tosiaan ole tarjolla kaasufarmareina. Niin ja budjetin syynä on se, ettemme vaimon kanssa halua osamaksuja tai lyhennyksiä elämäämme (asuntolainan lisäksi). Muutenhan voisi ostaa kalliimmankin auton. En tosin itse välitä uusista autoista, ja jos minusta riippuisi, etsisin jostain sinisen 960 Royalin ja ajaisin sillä.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
On kyllä kadehdittavaa tuollainen multitaskaaminen.

En nyt pitäisi autolla ajamista kovin multitaskaamisena. Tietysti, jos samalla somettaa tai lukee Hesaria, niin joutuu keskittymään useampaan asiaan yhtä aikaa, muuten ei. Osaan jopa kuunnella radiota samalla, kun ajan. Moinen osaaminen herättää ymmärrettävästi kateutta, mutta tämä nyt johtuu puhtaasti benicion mainitsemasta seikasta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös