Mainos

Autoiluketju

  • 3 321 400
  • 19 022
K

Kiekkokatsoja

Pesin autoni. Huomasin että tuulilasissa oli ehkä 20 uutta pientä hiekanjyvä osumaa, eli koloa. Joo en oo ajanut kenenkään persuuksissa kiinni. Ropinaa on kuulunut, kun on tullut vastaantulijoita, taikka viereisen kääntyvän kaistan autoista.
Tällainen talvi.

No auton auton kylkiin oli tullut lisää pieniä naarmuosumia. Lienee parkkipaikoilla naapuriautojen oviosumia.

Kyllä ottais päähän, jos omistaisin uuden auton. Nytkin hieman turhautaa nuo asiat.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Niinno, itse en ole suurikaan sähkö-hybridiautoilun fani koska en tykkää akkujen tuomasta lisäpainosta.

Mutta tuota Passat GTE:tä on lähipiirissä parikin. Ja tarkkaan laskevat kulutuksia, yksikin heppu ajelee 40km työmatkat pk-seudulla 1.5 litran keskikulutuksella kun latailee autoaan sekä himassa että duunin pihassa.

Ehkä oikeampi lähestymistapa on se että näillä on mahdollista mennä paljon vähemmällä kuin vastaavalla ilman sähköä, mutta hyvä muistaa juuri mainitsemani paino ja myös jos et pysty lataamaan arkena kuin toisessa päässä työmatkaa niin äkkiä bensaa kuluukin jo ihan kelpo määrä.

Oma pitkän ajan kulutuslukema Outlanderilla (kohta mittarissa 15000 km) on seka-ajosta edelleen hieman alle kolme litraa satasella. Lataan lähinnä kotona ja satunnaisesti parkkihalleissa kokouksien ja kauppareissujen yhteydessä. Työmatka 20 km suunta, minkä ajaa molempiin suuntiin yhdellä latauksella. Tokihan se hybridi kuluttaa lähes kuin vastaava bensa-auto, jollei sitä koskaan lataa tai matkat ovat niin pitkiä, että pelkällä sähköllä ajamisen osuus on pieni.

Auton tekniikasta sitten riippuu, miten ja millä tasolla toimii rinnakkais- tai sarjahybridinä "tyhjällä" (joka ei siis todellisuudessa mene koskaan tyhjäksi asti) ajoakulla. Outlander menee niinkin vastaavaa bensaa huomattavasti matalammalla kulutuksella ja toimii kuten nämä "itselataavat" hybridit. Osa saattaa kuluttaa tyhjällä akulla bensaversiota enemmänkin.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tokihan se hybridi kuluttaa lähes kuin vastaava bensa-auto, jollei sitä koskaan lataa tai matkat ovat niin pitkiä, että pelkällä sähköllä ajamisen osuus on pieni.
Ehkä nämä kriittiset artikkelit ja tutkimukset tulisi kohdistaa juuri tähän, onko tosiaan paljon työsuhdehybridejä/muita laiskoja hybridin omistajia jotka ei jakseta latailla ja mitä on todelliset kulutukset. Tätä on vaikea tutkia mutta syytä olisi, onhan se tässä vihreässä vouhotuksessa täysin kestämätöntä jos liikenteessä lisääntyy monta sataa kiloa painavammat autot ja todellisuudessa iso prosentti ajaisikin pääosin bensalla.

Nopeasti ajateltuna hybridien hinta on se jonka ansiosta niitä hankitaan. Cayenne on lisääntynyt pk-seudulla hybridinä todella paljon, ihan ymmärrettävästi jos hinta 30 000€ vähemmän kuin vastaavan tehoinen bensa, päästölukemat 89co2 vs 265co2. Sitten tullaan siihen että jaksaako ihan jokainen ladata tätä ja riittääkö sekään ahkera lataaminen jos ajoa kertyy paljon, auto painaa 2300kg kuivana. Valitettava totuus on päästökärytys painavammalla autolla, useasti, ja tähän kannustaa autojen verotus tällä hetkellä.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ehkä nämä kriittiset artikkelit ja tutkimukset tulisi kohdistaa juuri tähän, onko tosiaan työsuhdehybridejä joita ei jakseta latailla ja mitä on todellsiet kulutukset. Tätä on vaikea tutkia mutta syytä olisi, onhan se tässä vihreässä vouhotuksessa täysin kestämätöntä jos liikenteessä lisääntyy monta sataa kiloa painavammat autot ja todellisuudessa iso prosentti ajaisikin pääosin bensalla.

Ei ole vaikea kontrolloida tuota. Katsastuksessa tietokone kiinni autoon ja luvut tulevat näytölle muutamassa sekunnissa; mikä osa kilometreistä ajettu sähköllä, mikä fossiilisella/bioaineella; myös latauskerrat tallentuvat. Työsuhdeautoille vain määrätään katsastuksessa luettava luku jonka pitää olla tietyn rajan sisällä, muuten tulee veromätkyjä. Kyllä työnantaja silloin velvoittaa työntekijän lataamaan, tai luopuu näiden autojen käytöstä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kyllä työnantaja silloin velvoittaa työntekijän lataamaan, tai luopuu näiden autojen käytöstä.
Juu tälläinen käytäntö olisi hyvä.
Mutta skeptisenä näen jo tilanteen että hankitaan se magee työsuhdeauto, lupaudutaan tähän ja sitten kierrrellään ettei se kotilataus oikein onnistukaan ja ne työpaikan kolme latauspistettä on aina varattuina.

Joka tapauksessa seurantaa tarvitaan.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ehkä nämä kriittiset artikkelit ja tutkimukset tulisi kohdistaa juuri tähän, onko tosiaan paljon työsuhdehybridejä/muita laiskoja hybridin omistajia jotka ei jakseta latailla ja mitä on todelliset kulutukset. Tätä on vaikea tutkia mutta syytä olisi, onhan se tässä vihreässä vouhotuksessa täysin kestämätöntä jos liikenteessä lisääntyy monta sataa kiloa painavammat autot ja todellisuudessa iso prosentti ajaisikin pääosin bensalla.

Volvolla tästä oli tarinaa, muistelen että oli tarkemminkin eritelty juuri työsuhdeautoilua. Juju lienee siinä, että hybridit ovat usein käyttöetuautoja. Usein väitetään, että plug-in-hybridejä ei ladata – Suomen Volvolla on nyt tutkittua tietoa sähköllä ajamisen todellisesta määrästä
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Seuraava tutkimus sitten tuonne porsche, mb, bmw ja audi suuntaan niin saadaan porvarit tilille teoistaan. ;)

Tuskinpa paljon profiilia heilauttaa. Suomessa on sellainen erityinen piirre toki myös, että bensan ja sähkön hinnan pariteetti on aika erilainen kuin monessa keskisemmän Euroopan maassa, ts. sähkö on meillä etenkin kaupungeissa halpaa. Pistää jengiä lataamaan.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tuskinpa paljon profiilia heilauttaa. Suomessa on sellainen erityinen piirre toki myös, että bensan ja sähkön hinnan pariteetti on aika erilainen kuin monessa keskisemmän Euroopan maassa, ts. sähkö on meillä etenkin kaupungeissa halpaa. Pistää jengiä lataamaan.
Eikös muuten Saksassa ole jo sähkön hintaa nostettu osittain sähköautojen lisääntymisen myötä? Jostain ymmärsin näin, taisi jokin sähköautoilija tätä kommentoida. Eli yks yhteen sähkön hinta ei välttämättä ole jatkossa sama jos siirrymme ajelemaan sähköautoilla.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Eikös muuten Saksassa ole jo sähkön hintaa nostettu osittain sähköautojen lisääntymisen myötä? Jostain ymmärsin näin, taisi jokin sähköautoilija tätä kommentoida. Eli yks yhteen sähkön hinta ei välttämättä ole jatkossa sama jos siirrymme ajelemaan sähköautoilla.

Sähköautoilun merkitys sähkön kokonaiskulutuksessa ja varsinkin kuormahuipuissa on marginaalinen. Jos koko Suomen autokanta sähköistettäisin overnight ja niitä ladattaisiin koko ajan, se toisi 10 % lisäkulutuksen. Varmaan monesta muusta syystä sähkön hinnassa on nousupaineita, muttei se nyt kyllä tähän asiaan liity.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tuskinpa paljon profiilia heilauttaa. Suomessa on sellainen erityinen piirre toki myös, että bensan ja sähkön hinnan pariteetti on aika erilainen kuin monessa keskisemmän Euroopan maassa, ts. sähkö on meillä etenkin kaupungeissa halpaa. Pistää jengiä lataamaan.
Ja toki rikkaalla (esim Panamera-miehet lienee aika hyvätuloisia) on paremmat taloudelliset mahdollisuudet sikailla. Ts jos on samantekevää lataako vai ei, niin eihän sitä sitten välttämättä tule ladattua. Tämä on tietysti yleistys; yhtälailla - tai siis paremmin - rikas osaa laskea mikä on taloudellisesti kannattavaa, mutta varmaan keskituloinen joka on ladattavan hankkinut, latailee sitä tunnollisemmin kuin hyvätuloinen tai erittäin hyvätuloinen, ehkä.
Autoalahan (no joo) oli myös hiljattain tutkinut latausautoilijoiden käytöstä (tulotasoja ei tässä muuten tutkittu):
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kaipa ne omalla rahalla hybridin ostaneet latailevat niitä ahkerasti, näin voisi olettaa. Toki moni voi myös hyödyntää ensisijaisesti veroedun kun se vähäpäästöinen hybridi lähtee kaupasta halvemmalla kuin vastaavan tehoinen bensavehje.

Jännä että tuo 70-85% on artikkelin mukaan positiivisesti yllättänyt luku. Ajattelivat siis että tuolla liikenteessä ne puolet 50 000 hybridistä ajelisivat pelkällä bensalla/diiselillä. Siinä olisi paljon sähköttömiä malleja painavampia autoja liikenteessä päästelemässä höyryjä.

Näkisin että tuohon olisi hyvä tulla jonkin asteinen lataus edellytys jatkoa ajatellen. Eihän tässä muuten mitään järkeä ole.

Ja jos tämä jonkun silmään näyttää negatiiviseltä ja nyrpeältä suhtautumiselta hybrideihin tai niiden omistajiin, niin sanotakoon että vahvasti on harkinnassa talouden toiseksi kärryksi hybridi. En vain ole mieleistä vielä löytänyt, tutustun aiheeseen koko ajan lisää.
 

Fordél

Jäsen
Osaako joku valaista, että paljonko about kustantaa auton alkuperäisen äänentoiston nostaminen ns. nextille levelille?

En ole erityisen tyytyväinen nykyisen autoni äänentoistoon, jonka soundi kuulostaa aika ohuelta ja puhdittomalta vaikka kuinka säätelisi asetuksia. En tarvi todellakaan mitään hifistelyä autooni vaan perushyväänentoisto riittäisi. Vähän lisää alapäätä ja selkeyttä yläpäähän. Pääsisikö pelkillä elementtien vaihdolla jo parempaan lopputulokseen ja paljonkohan tulisi maksamaan töineen?
 

Fordél

Jäsen
Lähtöasetelma olisi kiva tietää, eli mikä auto ja mitkä laitteet(eli soitin)?

Kyseessä pari vuotta vanhan auton omat laitteet ja ei mitään tietoa laitteiden merkistä. Mutta ainoa muutettava palanen tässä siis lienevät kaiuttimet.

Pojat, naisasiaketju on tuolla toisaalla.

Tää oli hyvä.
 
4

444

Eniten lopulliseen hintaan tulee vaikuttamaan se, kuinka paljon on valmis tekemään itse duunia asennuksen osalta. Pinta-asennukset ovat mahdottomia (kaiutin tarvitsee kotelon resonoidakseen), joten ovipahvien irrotus on käytännössä ensimmäinen toimenpide. Jos haluat, että uudet kaiuttimet menevät vanhojen paikalle ilman dremeliä ja poraa, niin elementtien on oltava samankokoiset. Ovipahvien kiinnitysnastat on myös helppo repiä kappaleiksi, jos on yhtään epävarmuutta tai kiirettä mukana. Merkkiliikkeen tiskiltä niitä saa toki ostettua lisää, miksei vaikka Motonetistäkin, jos ovat universaaleja.

Mikäli kaiuttimia on tarkoitus vaihtaa sama määrä tilalle kuin mitä niitä oli, niin nykyisen grammarin vahvistinteho antaa osviittaa siitä, onko parannusta tulossa vai ei. Mikäli näin voidaan olettaa, niin nykyiset johdot voivat hyvinkin riittää, eli säästyy siltä vittumaisimmalta työltä. Mikäli kaiuttimia haluaa lisää, edes sen subbarin verran, niin käytännössä se tarkoittaa verhoilujen avaamista ja kaapeleiden vetämistä sinne sun tänne.

Jos et pelkää tumppujen likaantumista ja mankassa riittää potkua paremmille kaiuttimille, niin hintaluokassa 100-200€ saa jo kohtalaisen laadukasta mökää autoon. Ensin pitää kuitenkin selvittää lähtökohdat (vahvistinteho, kaiuttimien koko ja lukumäärä) ja vasta sen jälkeen kannattaa lähteä ostoksille. Mikäli joudut teettämään asennuksen ja myös maksamaan siitä, niin budjetti moninkertaistuu hyvin nopeasti. Kyse ei ole erityisen vaikeasta työstä (kun vaihdetaan uutta vanhan tilalle samoihin paikkoihin), mutta se on hidasta ja työlästä puuhaa.
 

Fordél

Jäsen
Kiitoksia paljon @Ishmael ja @T1971 hyvistä vastauksista. Tarkoitus olisi tosiaan selvitä ihan vain kaiuttimien vaihtamisella nykyisiin paikkoihin eikä itsellä ei ole osaamista värkätä mitään. Positiivista olisi myös se, jos ei tarvitsisi mitään subbariakaan laittaa. Joka tapauksessa hintataso voi siis olla sellainen, että tähän voisi lähteä. Täytyy kävästä jossain liikkeessä kyselemässä tarkempaa budjettia.
 

doppelgänger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tuli tuossa vuodenvaihteessa päivitettyä autoa, täällä kyselinkin E60 530d perään tuossa viime vuoden puolella, mutta valinta (onneksi) päätyi järkiautoon. Alle tuli elämäni ensimmäinen diesel. Audi a4 2.0tdi quattro clean diesel 2015 vuoden malli. Tehojakin ihan kivasti löytyy tuosta, 140kw ja 190hv. Erittäin tyytyväinen olen ollut etenkin tuon kulutuksen suhteen, kun vanha peli oli 2008 325xi bimmeri, joka bensaa imaisi keskimäärin 8,5l sekalaisessa ajossa. Nyt talvikeleillä Audilla ollut keskikulutus seka-ajossa 5,8l, joka on kyllä todella alhainen mielestäni. Muutenkin ollut erittäin hyvä ajettava ja nelivedon ansiosta Kuopion loskapaskakelit ovat sujuneet vaivatta.

Ainoa negatiivinen asia mikä on tullut, niin heti kuukauden jälkeen ilmeni että EGR venttiili tukossa, joten eikun pajalle ja tonnin remppa autoon. Myyjä suostui tulemaan hieman vastaan ja maksoi tuosta huollosta 300€. Tässä jäin miettimään, että olisikohan tuossa jopa ollut heillä virhevastuu ja olisiko heidän pitänyt maksaa koko lysti? Jostain kaivoin yhden keissin kuluttajariitalautakunnasta egr venttiilistä ja siellä päätös oli, että 120tkm ajetussa (omalla ajettu 130tkm) normaali kuluma tuo, eikä virhevastuu siihen yltä. Silti jäi vähän kaivelemaan tuo asia. Onko palstaveljillä kokemusta näistä myyjien virhevastuista autokaupassa?
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Kyseinen osa on täysin kulutustavaraa, joten pitäisin tuota 300 euron vastaantuloa ihan hyvänä korvauksena. Mulkku liike olisi todennäköisesti tapellut tuostakin.
 

topdog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Pitäisi hankkia uudet suvikumit bmw 500 sarjalaiseen sedan ja vm2016. Eipä ole paljoa kokemusta renkaiden ostosta. Olisiko suositella hyviä renkaita?
 

Veijari

Jäsen
Pitäisi hankkia uudet suvikumit bmw 500 sarjalaiseen sedan ja vm2016. Eipä ole paljoa kokemusta renkaiden ostosta. Olisiko suositella hyviä renkaita?
Bemariin en ainakaan runflatteja ostaisi. Jos ajat paljon niin panostaisin sinuna merkkirenkaisiin, kuten continental, michelin, good year jne. Noissa pääsääntöisesti hyvät ajo-ominaisuudet ja on turvalliset myös ääriolosuhteissa. Paljon renkaan ominaisuuksiin (mm. äänettömyys ja veteleekö urissa) vaikuttaa myös se minkä kokoista ja millä profiililla renkaita hankkii.
Sitten löytyy myös edullisia "kiinakumeja" mutta itse en ole koskaan sellaisiin erehtynyt joten niistä ei kokemusta.
 

topdog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Juu sen verran tutkinut että runflattejä en hommaa. Jotkut merkkitenkaat tietysti. Ajattelin vaan onko noissa suuriakaan eroja kunhan valitsee jotkin merkkirenkaat?
 

Veijari

Jäsen
Eipä kai. Useammat continentalit mulla ollut, tälläkin hetkellä kitkoina ja niihin ollut kyllä tyytyväinen. Yhdet nokialaiset hajosi alle (olivat revenneet kyljestä halki) vaikka kulutuspintaa oli vielä hyvin, joten niitä en periaatteestakaan enää hanki.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kaasuautoista kyselyä:

Tarkoituksena olisi hommata kaasufarmari (siis bensa-kaasu "hybridi"), joka olisi isompi, kuin nykyinen Audi A4. Nykyisen auton takakontti käy pieneksi, kun snautserin kopan vieressä on tilaa vain lastenvaunujen rungolle, muttei oikein millekään muulle. Hintakatto uudelle kiesille on siinä reilussa kymppitonnissa, mieluiten saisi olla tuntuvasti allekin. Olen tutkinut skeneä ja löytänyt seuraavat vaihtoehdot:

1. Volvo V70 vm. 2005 - 2007: toisen korimallin faceliftattuun seiskakymppiseen oli saatavilla kaasuversio 140 heppaiseen 2,4 litraiseen vapariin, joka on aika pirun laiska. Paremmilla moottoreilla varustettuun autoon ei tässä korimallissa kaasuvehkeitä saanut. Plussana tavaratilan lattia, joka on normaalikorkeuksinen. (Pre-facelift-versioon en koske, koska siinä on tyyppivikoina mm. jarrunesteiden vuotoa ja sähkövikoja sekä paskan mallinen avain eikä mukitelineitä vakiona).

2. Volvo V70 vm. 2008 -->: vikan korimallin Volvoa sai kaasuversiona myös haluttavimmalla yhdistelmällä, eli 2,5t moottorilla ja Volvon mahtavalla automaattikirstulla, mutta tässä autossa on ongelmana korotettu tavaratilan lattia. Osaako joku arvioida kuinka paljon tämä syö tavaratilaa ns. oikeasti? Korotus näyttää suurelta, mutta onko todellisuus kuvia parempi?

3. Sama juttu myös Honda Accordeissa.

4. Subaruita on saatavilla sellaisina kaasuversioina, joissa ruotsalainen firma customoi kaasusäiliön vararenkaan paikalle. Tavarasäiliön lattia on matala, kuten normiautossakin, mutta kaasutankin koko on vain 7,5kg, mikä on kovin vähän. Duunikaverin Legacy kiihtyy 0-100kmh melko hitaasti (n. 11sek) mutta kuluttaa kaasunsa pois alle 200 kilometrin matkalla.

5. Passattia ja Octaviaa en edes harkitse, koska tilaa ei ole juurikaan enempää, ja toisaalta 1,4 tfsi + DSG = elämä pilalla. (Tai ainakaan omaa tilannettani ei mainittavasti parantaisi kamppailu "yllättävien" jakoketju-, turbo-, vaihdelaatikko- ja kansivikojen kanssa).

Tuleeko kenellekään mitään muita hyviä ajatuksia? Tällä ei ole maailman suurin kiire ja voin hyvin kipaista auton myös Ruotsista, jos hyvä diili sattuisi löytymään. Voiko noista suositella jotakuta tai päinvastoin varoittaa vakavasti ottamasta ajoon?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös