Kaasuautoista kyselyä:
Tarkoituksena olisi hommata kaasufarmari (siis bensa-kaasu "hybridi"), joka olisi isompi, kuin nykyinen Audi A4. Nykyisen auton takakontti käy pieneksi, kun snautserin kopan vieressä on tilaa vain lastenvaunujen rungolle, muttei oikein millekään muulle. Hintakatto uudelle kiesille on siinä reilussa kymppitonnissa, mieluiten saisi olla tuntuvasti allekin. Olen tutkinut skeneä ja löytänyt seuraavat vaihtoehdot:
1. Volvo V70 vm. 2005 - 2007: toisen korimallin faceliftattuun seiskakymppiseen oli saatavilla kaasuversio 140 heppaiseen 2,4 litraiseen vapariin, joka on aika pirun laiska. Paremmilla moottoreilla varustettuun autoon ei tässä korimallissa kaasuvehkeitä saanut. Plussana tavaratilan lattia, joka on normaalikorkeuksinen. (Pre-facelift-versioon en koske, koska siinä on tyyppivikoina mm. jarrunesteiden vuotoa ja sähkövikoja sekä paskan mallinen avain eikä mukitelineitä vakiona).
2. Volvo V70 vm. 2008 -->: vikan korimallin Volvoa sai kaasuversiona myös haluttavimmalla yhdistelmällä, eli 2,5t moottorilla ja Volvon mahtavalla automaattikirstulla, mutta tässä autossa on ongelmana korotettu tavaratilan lattia. Osaako joku arvioida kuinka paljon tämä syö tavaratilaa ns. oikeasti? Korotus näyttää suurelta, mutta onko todellisuus kuvia parempi?
3. Sama juttu myös Honda Accordeissa.
4. Subaruita on saatavilla sellaisina kaasuversioina, joissa ruotsalainen firma customoi kaasusäiliön vararenkaan paikalle. Tavarasäiliön lattia on matala, kuten normiautossakin, mutta kaasutankin koko on vain 7,5kg, mikä on kovin vähän. Duunikaverin Legacy kiihtyy 0-100kmh melko hitaasti (n. 11sek) mutta kuluttaa kaasunsa pois alle 200 kilometrin matkalla.
5. Passattia ja Octaviaa en edes harkitse, koska tilaa ei ole juurikaan enempää, ja toisaalta 1,4 tfsi + DSG = elämä pilalla. (Tai ainakaan omaa tilannettani ei mainittavasti parantaisi kamppailu "yllättävien" jakoketju-, turbo-, vaihdelaatikko- ja kansivikojen kanssa).
Tuleeko kenellekään mitään muita hyviä ajatuksia? Tällä ei ole maailman suurin kiire ja voin hyvin kipaista auton myös Ruotsista, jos hyvä diili sattuisi löytymään. Voiko noista suositella jotakuta tai päinvastoin varoittaa vakavasti ottamasta ajoon?