Autoiluketju

  • 3 189 495
  • 18 516

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Vanha viisaus isoisältä:

"Jos pakussa on jonkun firman tunnus, kannattaa olla varuillaan sen kanssa." Puolentoista vuoden ajokokemuksella en ole katsonut tarpeelliseksi todistaa ukkia vääräksi. En siis yleistä, mutta vähän turhan usein Pekan Putkipalvelun Pekalla tuntuu olevan hirveä kiire ajaa (yleensä lommoinen ja ruostunut) Hiace seuraavan putkirempan kohteeseen.
Tätä olen fundeerannut itsekin, onko tosiaan niin että on kiva olla mulkku siellä liikenteessä kun vieläpä auton kyljessä lukee firman nimi. Pomo kiittää.
Takseissa sama, juustossa paistaa numero jonka taustalta löytyy isäntä, eiköhän sitäkin kiinnosta hyvä maine. Tosin sekin tiedetään että moni isäntäkin on mulkku ja jättänyt vaan liikennemulkkuilun rengeille, moni taksiyritys kaukana nykypäivän hyvästä palvelusta ja puhun nyt näistä takseista ennen taksilakiuudistusta.
Ja jos siinä juustossa ei ole numeroa niin se ei ole taksi mun mielestä.
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tätä olen fundeerannut itsekin, onko tosiaan niin että on kiva olla mulkku siellä liikenteessä kun vieläpä auton kyljessä lukee firman nimi. Pomo kiittää.
Takseissa sama, juustossa paistaa numero jonka taustalta löytyy isäntä, eiköhän sitäkin kiinnosta hyvä maine. Tosin sekin tiedetään että moni isäntäkin on mulkku ja jättänyt vaan liikennemulkkuilun rengeille, moni taksiyritys kaukana nykypäivän hyvästä palvelusta ja puhun nyt näistä takseista ennen taksilakiuudistusta.
Ja jos siinä juustossa ei ole numeroa niin se ei ole taksi mun mielestä.

Jep näitä firman autoja näkee töhöilemässä yllättävän paljon. Monessa on vielä ihan sähköpostiosoitekin näkyvillä, joten palautetta on tullut annettua.

Takseille on yleensä annettu palautetta kun ollaan isommalla porukalla liikenteessä. En tarkoita siis mitään sakinhivutusta, vaan taksijonossa kylmästi jaettu meidän 15-20 hengen porukka takseihin jotka eivät edusta näitä paria pahinta urpojen kuskien firmaa. Eipä se nyt näytä noita haittaavan kun sama meno jatkuu, mutta eivätpähän ainakaan meiltä saa yhtään lisää rahaa ylläpitää toimintaansa.

Ehkä elämäni kauhein taksikokemus oli kun vaimon kanssa tultiin tuolta keskustasta taksilla yömyöhään. Kuljettaja oli ainakin kännissä, ja kyllä sillä silmät seisoi päässä siihen malliin että oli tullut vedettyä jotain muutakin. Veikkaisin piriä, koska kotimatka taittui aivan saatanan vauhdikkaasti. Yöaikaan ajelen itsekin vähän reippaammin, mutta tämä sälli päästeli Dacialla siihen malliin että meinas tulla kakka housuun.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tunnen kolme BMW:n omistajaa. Kahteen noin 10 vuotta vanhaan bemariin on näistä pitänyt tehdä iso moottoriremontti ja kolmannessa on vaan kuulemma aina jotain rikki. Ensimmäisessä moottoriremontissa BMW tuli vastaan ja maksoi osan uudesta moottorista, toiseen bemmiin löytyi uusi moottori joltain nyrkkipajalta 3000 euron hintaan, kun Laakkonen pyysi moottorista ja työstä 12000 euroa.

Mutta kohta bemariomistajat tulevat kertomaan, että ei voi yleistää, koska hänen bemarinsa on toimiva premium.

Itseasiassa yksi näistä bemmin omistajista vaihtoi juuri Skodaan.

Eipäs yleistetä. :)
Ei ole ollut 8 vuoteen ja kahteen bemariin yhtään normihuoltoa ihmeempää. Tästä on hyvä yleistää, kaksi autoa omassa käytössä on yhtä kuin totuus.
Tosin tuohon asiaan voi vaikuttaa minkälainen pommi kyseessä tai tuontiauto joltain jobbarilta, saanut halvalla turkkilaisilta Saksasta. Meidän bemarit olleet ostettaessa noin 2-3v käytettyjä, silloin tiputtaneet hinnan jo melkein puoleen uuden hinnasta, mun mielestä hyvä diili ja myytäessä melkein vielä parempi diili kun pudottavat yllättävän vähän hintaa 2-5v käytettynä. Siinä yksi syy "premiumiin".
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Bemareissa on maalivikaa, meinaa kupruilla tuoreemmissakin peleissä. Tykkään niistä kyllä, ja yksi bemmi on ollutkin. Nykyinen kiesi on Volvo. Premium peli, mutta silla tavalla harmaa, että ei lähtökohtaisesti pitäisi ärsyttää ketään. Meidän nurkilla osa kusipäistä valitsee tosin V70XC:n jolla ajelevat lajinomaisesti, kuin pullopersesiat.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Nykyinen kiesi on Volvo. Premium peli, mutta silla tavalla harmaa, että ei lähtökohtaisesti pitäisi ärsyttää ketään.
Kun Ford Mondeon keulamaskiin ja rattiin vaihdetaan Volvon merkki, niin ei se sillä vielä kovin premiumiksi muutu:) Ainakaan toi mun yksilö ei siltä vaikuta, vaikka siihen on ensimmäinen ostaja aikanaan rastitellut myös kaiken maailman tingeltangelit listalta mukaan.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Kun Ford Mondeon keulamaskiin ja rattiin vaihdetaan Volvon merkki, niin ei se sillä vielä kovin premiumiksi muutu:) Ainakaan toi mun yksilö ei siltä vaikuta, vaikka siihen on ensimmäinen ostaja aikanaan rastitellut myös kaiken maailman tingeltangelit listalta mukaan.

Mikäs peli sulla on?
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
En nyt muuten tiedä, mutta noin 125 000 kilometriä vuodessa tien päällä viihtyvänä väittäisin, että varmimmin mulkkuun kuskiin törmää, kun näkee V70:n.

Ei sillä, eihän se auton vika ole, mutta kyllä Volvo joitakin ärsyttänee.
 

444

Jäsen
Itsehän ainakin olen epäempaattinen riidankylväjä, todellinen maanteiden mulkku. Tänään meinasin tehdä jostain kampaamo-Smartista rusinan, kun se saatanan taliaivo vaihtoi ilman vilkkua nollavauhdista suoraan eteen. Siinä ei olisi tarvinnut paljon olla ajatus muualla, niin olisi rytissyt. Luonnollisesti hätääntynyttä käsien levittelyä ja pään pyörittelyä äänimerkin jälkeen. Todennäköisesti ajatteli, että ”tuollaisia ne kaikki Audi-kuskit ovat, luulevat omistavansa koko maailman”.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Mä ainakin voin myöntää teidän kaikkien läsnäollessa, että oon ihan täys kusipää liikenteessä. Ja yleensä oon matkassa firman Hiacella, se on pakuista laiskin, mut kyllä silläkin ohi pääsee audeista, bemareista, mersuista ym. Eniten valoja räpyttelee Volvomiehet. Jotain konfliktejakin ollut joskus lähinnä sen takia, että oma pinna katkeaa. Muutamat umpiot vasaralla palasiin jne. Ja tää ei oo ylpeilyä tai leuhkimista, älkää ny sillä ottako. En mä mitään hullunrohkeita ohituksia tms. ikinä tee, meen vaan joidenkin mielestä liian pieniin väleihin.
 
Mitenkään premiumautojen omistajien töppäilyjä puolustamatta niin lienee selvää, että tehokkailla autoilla ohitetaan enemmän ja mukaan mahtuu sitten niitä riskiohituksiakin enemmän.

Iso osa näistä Suomen statusautoista taitaa tosin olla jotain alle 200-heppaisia dieseleitä...

Tuleehan siinä riskiohituksia, kun tulospaineissa tuskaileva piirimyyjä painaa jostain Volkkarista väkisin ohi nilkka suorana.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Hoh hoijaa näitä tutkimuksia. Olen nähnyt sikamaista ajotyyliä uudenkarheilla saksalaisilla premium-autoilla, mutta ihan samalla tyylillä voi joku lippispäinen janari ajaa omalla rumasti maalatulla loppuunajetulla Bemarillaan. Ehkä nämäkin sitten lasketaan premium-autoiksi. Tai sitten ne uudenkarheat Audit, Mersut ja Bemarit vain huomataan helpommin. Olisikohan jopa niin. Jos joku sikailee jollain keskivertojapsilla, niin sitä autoa ei muisteta enää muutaman minuutin päästä.

Itse olen pahimmat kusipäisyyteni ajanut isin Mersulla ja omalla varsin vaatimattomalla Fordilla. Nyt Volvo-miehenä ajotyyli on rauhoittunut ja tullut maltillisemmaksi. Ruotsalais-sosiaalidemokraattinen Volvo on luultavasti sopivin mahdollinen auto minulle. Se on autojen paremmasta päästä, mutta sellainen tasainen ja turvallinen. Se tasapainottaa hyvin kiivasta ja äkkipikaista luonnettani.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Iso osa näistä Suomen statusautoista taitaa tosin olla jotain alle 200-heppaisia dieseleitä...

Tuleehan siinä riskiohituksia, kun tulospaineissa tuskaileva piirimyyjä painaa jostain Volkkarista väkisin ohi nilkka suorana.

Ihan pienenä speksinä tähän, tuo 200-heppainen diesel on väännöltään ja ohituskiihtyydeltään silti ihan eri planeetalta kuin perustojot ja volkkarit.
 
K

Kiekkokatsoja

Ilmastonmuutoksesta ja sähköautoilusta on puhuttu jo jonkinaikaa.
Joten löytyykö tilastoja, minkäverran on Suomessa käytössä sähköautoja, ja minkäverran polttomoottorikäyttöisiä?
Mieluiten tilastoa yksityiskäytössä olevista autoista.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko

444

Jäsen
Vähän alkanut taas kutitella tuo plugariin vaihtaminen. Aiemmin ajattelin, että odottaisin uutta Octaviaa, mutta koska sen hinnat järkevillä varusteilla tulevat nousemaan 40k€ tietämille eikä käytettyjä ole saatavilla fiksuun hintaan vielä toviin, niin olen katsellut Audi A3 e-troneja. Kolmisen vuotta vanhat ja alle 50 kkm ajetut enimmäkseen kiinnostuksen kohteina.

Tämä nykyinen, A5 3.0 TDI ei ole millään mittarilla itselleni järkevä auto, etenkään kun vuoden keskikulutus omalla ajollani on rapiat 8l/100km. Ihana autohan tuo on ajaa, ja nelarina liikahtaa tilanteessa kuin tilanteessa oikein mukavasti. Plussaa siitä, että 100km/h nopeudessa kierrokset ovat sen maltillisen 1500rpm, niin ei tarvitse moottoriäänien yli huutaa.
Eniten tässä kuitenkin askarruttaa se, että miten tuollaiseen nuhaiseen bensakoneeseen tottuu. On siinä joo yhdistettynä 201 heppaa, mutta todellisuudessa pitkää matkaa ajettaisiin 1,4-litraisella mopolla. Sääli ettei näillä tuloilla tarvitse miettiä mitään oikeasti hyvää vaihtoehtoa.
 

Tuamas

Jäsen
@Yläpesä
@benicio
Kiitoksia linkeistä. Eli, aika vähän on sähköautoja edelleen. Vaikka ilmastonmuutoksesta, ja sähköautoista on puhuttu vuosi-pari, hetkittäin jopa "suu vaahdossa". Oletin hieman nopeampaa kasvua.

Noniinno, luvut aina riippuvat vähän siitä mihin stemmaa.

Henkilöautojen kokonaismäärä nousi 2018-2019 välillä 23 797 autolla,
samalla aikavälillä ladattavien hybridien määrä nousi 11609 autolla, kokonaan sähköisten 2257 ja kaasuautojen 3779, eli yhteensä 17645 autolla, eli ~75% nettomuutoksesta.
2017-2018 välillä samalla laskutavalla 10775/27404 näiden osuus nettomuutoksesta 40%.

Sanoisin että muutos on ollut ihan kohtuullisen reipasta, vaikka mm. kaasuautoissa tankkausasemia on kohtuullisen vähän ja täyssähköautoissa on ollut alle puoli vuotta järkevää tarjontaa kaikille segmenteille.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mua saattaisi kiinnostaa nelivetobensaturbohybridit. Mutta niitä on pirun vähän perhekokoluokassa. Mikäköhän siinä mättää, bemarilla 225xe ja sitten 530xe, missä 3-sarja?

Just täälläkin puhuin Toitsuista niin perkele, pienellä googletuksella niin aika monen mielestä Toyota paras ja laadukkain nelivetobensahybridi, Toyotalla eniten kokemusta ja selkeä paletti verrattuna monien monimutkaisempiin järjestelmiin. Ihan tältä istumalta Toitsua en hae, mutta jokin RAV4 kaikilla herkuilla voisi tulla kyseeseen, mutta ei se ajajan auto ole siltikään. Huumorimies sanoisi että ei olekaan, se on muijan auto. Mutten sano.
 
Viimeksi muokattu:

Fordél

Jäsen
Eka tankillinen menossa autossa Nesteen uusiutuvaa My Dieseliä, ja kokemukset ovat positiiviset. Kone tuntuu käyvän tasaisemmin ja samanlaista hajua ei tule kuin fossiilisella dieselillä. Jatketaan tarkkailua.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Niin se auto vaihtui. Mutta ei plugariin eikä edes pienempään, mitkä olivat ne kaksi ehtoa vaihdolle. Eli ei täysin jiiriin mennyt tämä. Mutta ituhipit saavat jatkossakin imeä parsaa tämän saastuttajan edessä.
Kerro nyt mikä se on, mulla valmiiksi jo stetsoni päässä niin voin sitten peukuttaa valintaa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ladattavien hybridin kulutuksesta mielenkiintoinen artikkeli:


Esimerkiksi Volkswagen Passat GTE:n koeajossa ilmoitettu WLTP-testin mukainen kulutuslukema oli 1,5 litraa 100 kilometrillä, mutta ajossa mitattu lukema oli 3–5,5 litraa.

Kolme litraa oli lukema hybriditilassa, jolloin auto käyttää vuorotellen sähköä ja bensaa. Viiteen ja puoleen litraan kulutus nousi, kun laski koko 500 kilometrin koeajon kulutuksen, sähköllä siitä oli ajettu 170 kilometriä.

Harkinnassa perheessä edelleen vaihto, vaan taitaa mennä vielä hetki ja sähköauto sitten peliksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös