Autoiluketju

  • 3 197 365
  • 18 516

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Vuosi ei-ladattavalla Hyundai Ioniq hybridillä takana. Valmistaja ilmoittaa yhdistetyksi keskikulutukseksi 3.6l/100km ja kertaakaan en ole tankillista päässyt alle 4L/100km. Vuoden keskiarvo 4,3L/100km.
Erotus ilmoitetun bensankulutuksen ja todellisuuden välillä yllätti, koska aiemmilla autoilla päässyt lähemmäs ilmoitettuja arvoja.
Tuo 3,6L/100km on ilmeisesti vielä vanhan NEDC mukainen lukema. 20% ylitys on keskimääräisesti varmaan todella hyväkin tulos. 60% ylitykset ilmoitettu vs todellinen on vielä ihan ns normaalia ja jos olet aiemmilla autoilla päässyt alle 20% eroon niin ajoprofiilisi pitää olla aika optimaalinen (ts lähempänä maantietä kuin kaupunkia) ja ajotyyli taloudellinen, varsinkin jos kyse on ollut vielä bensa-autoista.
Toki ymmärrettävästi varmaan juuri hybrideissä todellinen kulutus ylittää eniten ilmoitetun kulutuksen, siis keskimäärin, prosentuaalisesti.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
"NÄMÄ SÄHKÖAUTOMAAILMANPARANTAJAT HALUAVAT KIELTÄÄ BENSA-AUTOT KOKONAAN!"

Vaikket itse näitä sanoja sormillasi näppäillytkään niin selkäsi takana luimuilevat ja kuiskuttelevat seuraavat tahot:

"Fossiilisia komponentteja sisältävien bensiini- ja diesellaatujen myyntikiellon ohella raportti esittää, että bensiini- ja dieselkäyttöisten uusien henkilöautojen myynti päättyy Suomessa viimeistään vuonna 2035.

Liikennepolttoaineiden verotusta raportti ehdottaa kiristettäväksi asteittain vuosittain vuosina 2020-2044. Lisäksi raportti esittää polttoaineiden verotukseen sisältyvien verotukien ja niitä kompensoivien käyttövoimaverojen vaiheittaista poistamista."

Lähteenä Liikenneministeriön toimenpideohjelman loppuraportti Toimenpideohjelma hiilettömään liikenteeseen 2045
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Vaikket itse näitä sanoja sormillasi näppäillytkään niin selkäsi takana luimuilevat ja kuiskuttelevat seuraavat tahot:

"Fossiilisia komponentteja sisältävien bensiini- ja diesellaatujen myyntikiellon ohella raportti esittää, että bensiini- ja dieselkäyttöisten uusien henkilöautojen myynti päättyy Suomessa viimeistään vuonna 2035.

Liikennepolttoaineiden verotusta raportti ehdottaa kiristettäväksi asteittain vuosittain vuosina 2020-2044. Lisäksi raportti esittää polttoaineiden verotukseen sisältyvien verotukien ja niitä kompensoivien käyttövoimaverojen vaiheittaista poistamista."

Lähteenä Liikenneministeriön toimenpideohjelman loppuraportti Toimenpideohjelma hiilettömään liikenteeseen 2045
Eikös Nesteellä ole jo myynnissä sitä 100% biodieseliä. Bensa-autoonkiin saa 85% bioetanolia. Ja noihin tavoitteisiin on tosiaan vielä 16 vuotta aikaa, ei tuo kovin kaukaa haetulta vaikuta, eikä ainakaan tuossa lainaamassasi sanamuodossa olla bensa-autoja kieltämässä.

Bensan ja dieselin yhteenlaskettu kulutus on jo laskussa, ja varmaan jos huomioi vain fossiiliset niin aika paljonkin laskussa. Ja tietysti ainakin fossiilisten polttoaineiden verotusta on lisättävä. Kun kulutus vähenee, niin jostain ne veroeurot on kerättävä ja jos se voidaan vielä perustella ympäristösyin, niin eiköhän niin tehdä, varsinkin jos autoverokin vielä poistuisi. Toki etanoliautoilijana toivoisi että verotus kohdistuisi vielä voimakkaammin fossiilisuuteen, kun nyt RE85:n hinnasta melkein puolet taitaa olla veroja, mutta eiköhän tässä loppupeleissä fiskaalisuus mene ekologisuuden edelle.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
eikä ainakaan tuossa lainaamassasi sanamuodossa olla bensa-autoja kieltämässä. .

Ihan totta, enpä tajunnutkaan. Jatkossakin bensa-autoja saa siis omistaa, mutta niihin ei vain saa enää myydä bensaa. Suomalainen varmaankin kehittää jonkin suoratilaussivuston jossa bensaa tuodaan kotiovelle Venäjältä (tai no kierrätetään EU:n kautta verojen vuoksi).

Ennustan myös häkäpöntöille renessanssia. On siinä Brysselissä ihmettelemistä kun suomalaiset ajavat näillä uusiutuvan lähibioenergian mallikappaleilla.
 
Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ihan totta, enpä tajunnutkaan. Jatkossakin bensa-autoja saa siis omistaa, mutta niihin ei vain saa enää myydä bensaa. Suomalainen varmaankin kehittää jonkin suoratilaussivuston jossa bensaa tuodaan kotiovelle Venäjältä (tai no kierrätetään EU:n kautta verojen vuoksi).
Niihin ei saisi tuon raportin mukaan myydä fossiilista komponenttia sisältävää bensiiniä.
 

Rankkari

Jäsen
Esimerkki2:
Olen Erkki eläkkeellejääjä. Olen saanut sukanvarteen senverran euroja, että haluan hankkia pienen henkilöauton. Vaihtoehtoina on pieni kia taikka hyundai, koska niissä on 7vuoden takuu. Hankintahinta, lisäjuttuineen, on n. 20000e.
Ajan tällä menopelillä takuuajan, eli 7vuotta. Sen päätyttyä auton vaihtoarvo on muutaman tonnin.
Ja kysymysosio tähän. Mikä olisi vastaava kustannusarvio, tämänpäivän sähköautoon?
Mitä pieni sähköauto maksaa halvimmillaan? Onko sähköauton huoltokustannus ja jälleenmyyntiarvo minkälainen, verrattuna polttomoottorikäyttöiseen, kun omistusaika on samat 7vuotta? Minkäverran kenties häviän euroja sähköauton hankittuani, verrattuna polttomoottorikäyttöiseen, jotta saan eläkepiireissä lisänimeksi "ekoteko"?
Viimeviikolla kokeilin ylläolevaa esimerkkiä tuoda esille. Vastaukset jäivät vähiin. Joko ei kiinnosta, tai sitten asioista ei ole tietoa.
Kokeilen uudestaan, herääkö käytännön esimerkistäni, hyviä vastauksia.
Toistaiseksi totean, että sähköauton ostaminen, ei ole vielä järkevää, kuin harvoille, ja varakkaille. Tilanne tulee muuttumaan lähivuosina, mutta minkäverran?
Veikkaan että sähköautojen hankinta Suomessa, ei pääse lähellekkään hallituksen tavoitetta.
Paremminkin tulisi keskittyä ja kehitellä polttomoottorin, ja "lähes" saastuttamattoman käyttövoiman yhdistelmää. Ja uusia lisä taikka käyttövoimajärjestelmiä.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Niihin ei saisi tuon raportin mukaan myydä fossiilista komponenttia sisältävää bensiiniä.

Selvä. Käykö risubensa yksi yhteen nykyisten moottoreiden ja järjestelmien kanssa? Kuinka monta lisävuotta V8:lle risusavotalla ostettaisiin näissä laskelmissa?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Viimeviikolla kokeilin ylläolevaa esimerkkiä tuoda esille. Vastaukset jäivät vähiin. Joko ei kiinnosta, tai sitten asioista ei ole tietoa.
Kokeilen uudestaan, herääkö käytännön esimerkistäni, hyviä vastauksia.
Toistaiseksi totean, että sähköauton ostaminen, ei ole vielä järkevää, kuin harvoille, ja varakkaille. Tilanne tulee muuttumaan lähivuosina, mutta minkäverran?
Erkki osaa googlettaa. Esimerkiksi tässä on kustannuksia aika hyvin käyty läpi, kahden eri (puolueettoman?) tahon toimesta:
Ajamisen hinta | Traficom

Selvä. Käykö risubensa yksi yhteen nykyisten moottoreiden ja järjestelmien kanssa? Kuinka monta lisävuotta V8:lle risusavotalla ostettaisiin näissä laskelmissa?
Voi vitalis. Tässä yksi ratkaisumalli: Technology - RenFuel
Jo nyt V8:n saa pelaamaan RE85:lla, varmaan tuolla ligniinibensallakin. Itse olen kyllä varautunut siihen että oma V8 5,7l pikkulohkoni on saanut sulatossa uuden elämän monta vuotta ennen h-hetkeä.
 

Rankkari

Jäsen
Erkki osaa googlettaa. Esimerkiksi tässä on kustannuksia aika hyvin käyty läpi, kahden eri (puolueettoman?) tahon toimesta:
Ajamisen hinta | Traficom
Erkki on kömpelö löytämään googlelta tietoa. Siksi on olemassa jatkoajan keskustelupalsta, ja nimimerkki benico.
Niin, saa taulukoista suuntaa antavaa tietoa, kiitoksia.
Sähköauton hankintahinta, on Erkille liikaa. On olemassa halpissähköautoja, mutta toimintamatka on heikko. Eikä Erkki siis halua halpissäköautoa, kun eläkeläisten tansseista voi saada saatille mummon, joka asuu kauempana. Erkki jatkaa ladansa remontointia, ja odottaa sähköautojen hintojen laskua.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Vaikket itse näitä sanoja sormillasi näppäillytkään niin selkäsi takana luimuilevat ja kuiskuttelevat seuraavat tahot:

"Fossiilisia komponentteja sisältävien bensiini- ja diesellaatujen myyntikiellon ohella raportti esittää, että bensiini- ja dieselkäyttöisten uusien henkilöautojen myynti päättyy Suomessa viimeistään vuonna 2035.

Liikennepolttoaineiden verotusta raportti ehdottaa kiristettäväksi asteittain vuosittain vuosina 2020-2044. Lisäksi raportti esittää polttoaineiden verotukseen sisältyvien verotukien ja niitä kompensoivien käyttövoimaverojen vaiheittaista poistamista."

Lähteenä Liikenneministeriön toimenpideohjelman loppuraportti Toimenpideohjelma hiilettömään liikenteeseen 2045
Luimuilevatko he todella selkäni takana? Ihan kuiskuttelevatkin! Kokonainen Liikenneministeriö!

Luitko, mitä tuossa sanottiin? Hiiletön liikenne 2045.

2045.

26 vuoden aikajänne on ihan mahdoton mielestäsi? =D

Nykyinen sähköautokanta on jo kierrätetty siihen mennessä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Hiiletön liikenne kun tarkoittaa että polttomoottoreilla ei liikuta mihinkään.
Ei tietenkään tarkoita, eikä raportissa niin väitetä.

"Tähän raporttiin liittyvien laskemien tuloksena näyttäisi siltä, että tieliikenteen tarpeisiin riittäisi noin 7 TWh biokaasua ja saman verran nestemäisiä biopolttoaineita vuonna 2045."
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Akkuteknologiassa täytyy tapahtua seuraavan 10 vuoden aikana moninkertaisesti suurempi hyppäys, kuin mitä on akkujen historian aikana tapahtunut, että tuo olisi edes teoriassa mahdollista.
Miksi?
 

Byvajet

Jäsen

Koska nykyakut ovat ongelmajätettä, joiden valmistaminen tuhoaa ympäristöä ja joiden kierrättäminen on kallista eikä siksi kannattavaa. Akkujen energiatiheyden pitäisi räjähtää, jotta niiden valmistaminen olisi ympäristönsuojelullisesti perusteltua. Suomessakin ollaan valmiita uhraamaan globaalisti ainutlaatuiset vesistöt vain siksi, että saataisiin materiaaleja akkuihin.

Hiilidioksidi on harmitonta, myrkytöntä. Saimaan tuhoutuminen sen sijaan on suuri paikallinen suru ja menetys myös globaalisti, koska vastaavat vesistöt ovat maailmassa ainutlaatuisia, jos niitä edes on.

Jospa nyt muistettaisiin ne mittasuhteet:

"Meillä on oikea ongelma. Suomen osuus globaaleista päästöistä on 0,1 %, EU:n osuus kymmenen prosenttia ja vuonna 2030 EU:n osuuden arvioidaan olevan 4 prosenttia – ymmärtäneekö lukija, ettei tämä ole edistysaskel vaan kuvaa muiden päästäjien osuuden kasvua."

Nämä mitkään ilmastovaalit ole

Paljonko on suomalaisten henkilöautojen osuus 0,1 prosentin kokonaispäästöistä? Se on noin 0,01 prosenttia. Ennen kuin ruvetaan tällaisten osuuksien vuoksi tuhoamaan paikallisesti arvokkaita luontokohteita kaivosteollisuudella, niin vähän kannattaisi miettiä.

Ympäristönsuojelusta on tullut työpöytäsuojelua. Ihmiset, joilla ei ole henkilökohtaista sidettä luontoon, ovat keksineet yhden ainoan mittarin, jolla ympäristötuhoa mitataan, vaikka sitoutuminen vain yhteen mittariin aiheuttaa valtavat haitat.

Jos liikenteen päästöjä tahdotaan leikata, se kannattaa tehdä siellä, missä päästöt ovat suurimpia ajoneuvoa kohti. Näin on köyhissä maissa. Jos tavoitteena on oikeasti pienentää päästöjä, ei kannata tukea suomalaista sähköautoilijaa vaan suuripäästöisillä ajoneuvoilla ajavia intialaisia. Jos ilmasto on yhteinen, ei liikenteen tukia kannata kohdistaa suomalaisille vaan köyhiin maihin.

Tällä hetkellä iänvanhat polttomoottoriautot, ne kaikkein suuripäästöisimmät, rahdataan esimerkiksi Afrikkaan. Näin tulee olemaan jatkossakin. Sähköautojen suhteen ongelma köyhissä maissa on, että niissä latausmahdollisuudet ovat heikot ja epävarmat. Yhtä suuri ongelma on se, että kun sähköauton elinkaari on siinä vaiheessa, että köyhä pystyy sen ostamaan, akku on kelvottomassa kunnossa. Niinpä läntisen maailman sähköistyminen ei vähennä köyhien maiden autojen päästöjä vaan pitää huolen siitä, että niiden autokanta vanhenee tai ei ainakaan uudistu. Ja vaikka sähköautoja köyhiin maihin jonkin verran saataisiinkin, niin se nyt on ainakin varmaa, että niitä ei siellä kierrätetä tai että kierrätys tehdään taloudellinen eikä ympäristönsuojelullinen näkökulma edellä.

Yrittäkää nyt jumaliste antaa edes kolmen sekunnin ajatus asioiden mittasuhteille. Minä olen linkolalainen enkä usko, että ympäristötuhoa saadaan pysäytettyä nykyjärjestelmän puitteissa. Köyhyys on ympäristöystävällistä. Kun tavarat ja ihmiset eivät liiku, ympäristö voi paremmin. Tällainen pöhinä, jossa kuluttamalla yritetään suojella, on silkkaa itsepetosta ja kertoo ihmiskunnan suunnattomasta sivistymättömyydestä.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Eli mitään ei kannata Suomessa tehdä, koska me ollaan niin pieniä.

Jep.

Jep.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Eli mitään ei kannata Suomessa tehdä, koska me ollaan niin pieniä.

Jep.

Jep.

Ei varmastikaan tarkoita sitä etteikö mitään voisi tehdä.

Tuohon toimenpideohjelmaan sen verran, että siinä oli useita melkoisia olettamuksia - joita toki tulee tehdäkin tulevaisuutta "ennustaessa". 1 & 2 jo itsessään ovat varsin suuria olettamuksia - ottamatta kantaa itse teknologian kehitykseen.

1) Henkilöautojen suoritteen eli ajoneuvokilometrien kasvu taittuu vuonna 2025, minkä jälkeen henkilöautojen suorite ei enää kasva.

2) Liikennevälineiden uusiutuminen nopeutuu huomattavasti.

3) Nestemäisten biopolttoaineiden osuus kaikista polttoaineista on 30 % vuonna 2030 ja 100 % vuonna 2045 kotimaisessa liikenteessä. Nestemäisten biopolttoaineiden absoluuttinen määrä tieliikenteessä ei kuitenkaan nouse vuoden 2030 jälkeen. Nestemäisten biopolttoaineiden lisäksi kasvatetaan voimakkaasti kotimaassa tuotetun biokaasun käyttömääriä liikenteessä.

Toimenpiteitä on laaja kirjo erilaisista taloudellisista ohjauskeinoista investointeihin ja informaatio-ohjaukseen. Työryhmä ei ole ottanut suoraan kantaa toimenpiteille asetettaviin tasoihin, mutta on joidenkin esimerkkilaskelmien kautta tarkastellut toimenpiteiden toteutettavuutta ja mahdollisia vaikutuksia. Näin pitkän aikavälin tarkastelussa on lukuisia epävarmuustekijöitä esimerkiksi markkinoihin ja teknologian kehittymiseen liittyen. Tämän raportin tarkoituksena ei ole ennustaa tulevaa, vaan keskittyä lähivuosien muutostarpeisiin


Ihmisiä myös "ohjataan" joukkoliikenteen käyttöön pk-seudun tiemaksuilla, nostetaan polttoaineveroa entisestään, pysäköintipolitiikalla pyritään ohjaamaan kestäviin liikkumismuotoihin etc.

Kilometripohjaista veroa mietiskellään myös ja onhan tuolla vaikka mitä mielenkiintoista visiota.

Odotettavissa on siis kovaa työntöä kävelyyn, pyöräilyyn ja julkisiin kulkuneuvoihin:

"Jotta tässä raportissa asetettu tavoite siirtymästä kestäviin kulkumuotoihin saavutettaisiin, raideliikenteen, linja-autoliikenteen, pyöräilyn ja kävelyn yhteenlasketun matkustussuoritteen tulisi kaksinkertaistua vuoden 2017 tasosta vuoteen 2050 mennessä."
 
Viimeksi muokattu:

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tuohon toimenpideohjelmaan sen verran, että siinä oli useita melkoisia olettamuksia - joita toki tulee tehdäkin tulevaisuutta "ennustaessa". 1 & 2 jo itsessään ovat varsin suuria olettamuksia - ottamatta kantaa itse teknologian kehitykseen.

1) Henkilöautojen suoritteen eli ajoneuvokilometrien kasvu taittuu vuonna 2025, minkä jälkeen henkilöautojen suorite ei enää kasva.
Itse asiassa tuo oli minusta jopa aika pessimistisesti ja ohimennen käsitelty. Kirjoitin ilmastonmuutosketjuun:

Se hiukan ihmetytti, että liikenneministeriön loppuraportissa oikeastaan vain ohimennen mainittiin liikennesuoritteen eli ajettujen kilometrien vähentäminen. Oikeastaan päinvastoin todetaan että "liikkumisen rajoittaminen ei ole edes toivottavaa." Aika erikoista minusta. Todella moni kuitenkin voisi tehdä työnsä etänä/virtuaalisesti ihan mistä vaan ja teknlogia näissä asioissa kehittyy nopeammin ja huomattavasti halvemmalla kuin sähköautot. On tietysti paljon aloja, joissa on pakko käsin koskettaa ja käsitellä tietyssä paikassa sitä työn kohdetta (raksa ja hoitotyö varmaan ilmiselvimmät), mutta esim kaikki päätetyötä tekevät, asiakaspalvelijat, opettavat ja opetettavat yms voisivat aivan hyvin hoitaa suurimman osan hommistaan ihan mistä vaan. En tiedä käsittelikö tätä aihetta joku muu selvitys, vai miksi tämä aihe ohitettiin LVM:n selvityksessä.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Itse asiassa tuo oli minusta jopa aika pessimistisesti ja ohimennen käsitelty. Kirjoitin ilmastonmuutosketjuun:

Se hiukan ihmetytti, että liikenneministeriön loppuraportissa oikeastaan vain ohimennen mainittiin liikennesuoritteen eli ajettujen kilometrien vähentäminen. Oikeastaan päinvastoin todetaan että "liikkumisen rajoittaminen ei ole edes toivottavaa." Aika erikoista minusta. Todella moni kuitenkin voisi tehdä työnsä etänä/virtuaalisesti ihan mistä vaan ja teknlogia näissä asioissa kehittyy nopeammin ja huomattavasti halvemmalla kuin sähköautot. On tietysti paljon aloja, joissa on pakko käsin koskettaa ja käsitellä tietyssä paikassa sitä työn kohdetta (raksa ja hoitotyö varmaan ilmiselvimmät), mutta esim kaikki päätetyötä tekevät, asiakaspalvelijat, opettavat ja opetettavat yms voisivat aivan hyvin hoitaa suurimman osan hommistaan ihan mistä vaan. En tiedä käsittelikö tätä aihetta joku muu selvitys, vai miksi tämä aihe ohitettiin LVM:n selvityksessä.

Oletettavammin tässä lähdetään siitä olettamuksesta (onpas paljon olettamista...), että ihmiset käyttävät joukkoliikennettä huomattavasti enemmän kuin tällä hetkellä. Tuosta kohdasta raportista oli lainaus aiemmassa viestissäni. Etätöiden tekeminen voi varmasti lisääntyä - se ei nyt kuitenkaan liene kovinkaan merkittävässä asemassa liikennesuoritteen vähentämisessä suuremmassa mittakaavassa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Oletettavammin tässä lähdetään siitä olettamuksesta (onpas paljon olettamista...), että ihmiset käyttävät joukkoliikennettä huomattavasti enemmän kuin tällä hetkellä. Tuosta oli myös aiemmassa viestissäni ote tuosta raportista. Etätöiden tekeminen voi varmasti lisääntyä - se ei nyt kuitenkaan liene kovinkaan merkittävässä asemassa liikennesuoritteen vähentämisessä suuremmassa mittakaavassa.
Mutta olisihan se parempi jäädä kokonaan kotiin kuin mennä julkisilla. Etätyö on sanana vähän ysäri. Itse visioin lähinnä jotain sellaista että kaikki aineeton arvonluonti tapahtuisi virtuaalisesti, mistä päin maailmaa tahansa. En tiedä onko tuo a.a. oikea termi, mutta siis kaikki työ jota ei tarvitse tehdä käsillä tietyssä paikassa.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Voi vitalis. Tässä yksi ratkaisumalli: Technology - RenFuel
Jo nyt V8:n saa pelaamaan RE85:lla, varmaan tuolla ligniinibensallakin.

Eli kun yllä olleessa raportissa puhuttiin "fossiili-NO-NO" niin tarjoat itsepäisesti polttonestettä jossa on osaksi bensiiniä. Ymmärtäisin kyllä että flexifuel-kärryt poistuvat samassa ovenavauksessa jossa bensa todetaan kielletyksi.

Itse olen kyllä varautunut siihen että oma V8 5,7l pikkulohkoni on saanut sulatossa uuden elämän monta vuotta ennen h-hetkeä.

Älä ihmeessä sulata, vaan myyt sen Nigeriaan jossa se tupruttelee vielä vuosikymmeniä senkin jälkeen kun olet arvioinut sen eläkeläiseksi. Ja todennäköisesti ihan alkoholitonta 98:a saa juodakseen siellä.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Luimuilevatko he todella selkäni takana? Ihan kuiskuttelevatkin! Kokonainen Liikenneministeriö!

Luitko, mitä tuossa sanottiin? Hiiletön liikenne 2045.

2045.

26 vuoden aikajänne on ihan mahdoton mielestäsi? =D

Nykyinen sähköautokanta on jo kierrätetty siihen mennessä.

Mitä siis tarkoitat? Että kun bensa- ja dieselkielto on 26 vuoden päässä niin sitä ei pidä ajatella eikä välittää? Että se kielto jotenkin liudentuu olemattomaksi asiaksi vähän niinkuin itsestään? Aika hoitelee tässä ketjussa luetellut ongelmakohdat, älä huolehdi?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Heh, en usko @Yläpesä että olet ihan noin tyhmä, vaan ymmärrät tahallasi väärin tai jätät viestit lukematta.
Voit ymmärtää tahallasi väärin että tämä oli kehu.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Mitä siis tarkoitat? Että kun bensa- ja dieselkielto on 26 vuoden päässä niin sitä ei pidä ajatella eikä välittää? Että se kielto jotenkin liudentuu olemattomaksi asiaksi vähän niinkuin itsestään? Aika hoitelee tässä ketjussa luetellut ongelmakohdat, älä huolehdi?
Vähän päälle 26 vuotta sitten taidettiin Tekniikan Maailman sivuilla julistaa, kuinka lyijytön bensiini on aivan järjetöntä hapatusta. Samoin katalysaattorit.

Ja tässä ollaan.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Harkinnassa Skoda Octavia III. Onko tässä uusimassa tyypissä ollut vielä DSG-automaattivaihteistossa ongelmia? Vuosmalli mitä olen ostamassa on varmaankin 2016 tai uudempi 1.4 TSI koneella.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Vähän päälle 26 vuotta sitten taidettiin Tekniikan Maailman sivuilla julistaa, kuinka lyijytön bensiini on aivan järjetöntä hapatusta. Samoin katalysaattorit.

Ja tässä ollaan.

Olikohan 1990 TM, josta juuri näin sivun jossa ihmeteltiin airbagien järkevyyttä ja ne nähtiin riskinä.
 

Undrafted

Jäsen
Tuoreestihan käytiin keskustelua bensan muuttuessa. Osa oli vakuuttuneita, että vanhojen autojen vaihtoarvot romahtaa ja moottorit räjähtää. Mikäli polttoaineiden saatavuuteen tai muihin säädöksiin ollaan tekemässä muutoksia, niin jossain vaiheessa ihan pätevä kysymys. Uskallatko ostaa uuden polttomoottoriauton? Mikäli kauppa tyrehtyy, niin miten käy autojen ympärille rakentuneelle liiketoiminnalle?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös