Autoiluketju

  • 3 197 763
  • 18 522

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Uskallatko ostaa uuden polttomoottoriauton? Mikäli kauppa tyrehtyy, niin miten käy autojen ympärille rakentuneelle liiketoiminnalle?

Se lienee ainakin selvää, että Norja, Ruotsi ja Tanska dumppaavat kohtapuoliin polttomoottoriautonsa niihin maihin joissa kieltoja ei ole. Suomi napsii tästä potista leijonanosan ja hommaa jatkuu useita vuosia kieltojen tultua voimaan. Sen jälkeen haku ulottuu kauemmaksi. Veikkaan että Putinin Venäjä ei ainakaan hyppää elektrojunaan joten sen kautta autokauppa voinee jatkua hamaan tulevaisuuteen. Ne autot jotka Suomessa happanevat käsiin, laivataan Afrikkaan jossa ne saavat vielä uuden elämän (ainakin tietyt merkit).
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Eikös nämä Tekniikan Maailman erheet lähinnä alleviivaa sitä, kuinka vaikeaa on ennustaa tulevaa?

Ja ilmeisesti mahdollisten artikkelien tulkinnoissa on nyt vedetty pikkuisen mutkia suoriksi. Lyijytön bensiini oli arkipäivää 26 vuotta sitten, kuten myös airbagit vuonna 1990. Tuski niiden järkevyyttä on suorilta käsin kyseenalaistettu. Mutta nämähän olivatkin niitä "taisi olla " ja "olikohan" -juttuja.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Taisi olla niinkin että turvavöitäkin vastustettiin kovasti joskus. Ainakaan vaarivainaani ei seitsemänkymmentäluvulla suostunut Amazonin turvavyötä käyttämään, koska se vain hidasti syöksymistä jalkatilaan turvaan.
 

teppana

Jäsen
Ja ilmeisesti mahdollisten artikkelien tulkinnoissa on nyt vedetty pikkuisen mutkia suoriksi. Lyijytön bensiini oli arkipäivää 26 vuotta sitten, kuten myös airbagit vuonna 1990. Tuski niiden järkevyyttä on suorilta käsin kyseenalaistettu. Mutta nämähän olivatkin niitä "taisi olla " ja "olikohan" -juttuja.

Oliko noin?

Tässä lyhyt lainaus wikipediasta:

In Europe, airbags were almost unheard of until the early 1990s. By 1991, four manufacturers – BMW, Honda, Mercedes-Benz and Volvo – offered the air bag on some of their higher-end models, but shortly afterwards, airbags became a common feature on more mainstream cars, with Ford and Vauxhall/Opel being among the manufacturers to introduce the air bag to its model ranges in 1992. The likes of Citroen, Fiat, Nissan, Peugeot, Renault and Volkswagen followed shortly afterwards.

Airbag - Wikipedia

Eli tämän mukaan, 1990 airbagit olivat harvinaisia Euroopassa ja niiden yleistyminen alkoi vasta tuon jälkeen.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jossain ysäriautossa joskus nähnyt että airbag mainittu oikein takaluukussa mallinimen yhteydessä. Kuten tietysti katalysaattori tai abs-jarrutkin aikanaan. Nykyään taitaa merkinnät liittyä lähinnä moottoreihin.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Muistan TM:n suhtautuneen melko kriittisesti myös lentävien henkilöautojen penetraatioon. Miten tulikin mieleen?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Muistan TM:n suhtautuneen melko kriittisesti myös lentävien henkilöautojen penetraatioon. Miten tulikin mieleen?
Ja niitä piti olla jo 2015. Doc Brown on hyvin pettynyt.
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Eli tämän mukaan, 1990 airbagit olivat harvinaisia Euroopassa ja niiden yleistyminen alkoi vasta tuon jälkeen.

No joo, ehkä "arkipäivää" oli väärä sanavalinta tuohon, mutta kyseessä ei ollut tuolloin mikään ihmeellinen naurettava tulevaisuuden visio. Joissain jenkkeissä ja mm. Mersuissa näitä oli jo nähty aika pitkän aikaa, ja löivät läpi parissa vuodessa kautta linjan.
 

teppana

Jäsen
No joo, ehkä "arkipäivää" oli väärä sanavalinta tuohon, mutta kyseessä ei ollut tuolloin mikään ihmeellinen naurettava tulevaisuuden visio. Joissain jenkkeissä ja mm. Mersuissa näitä oli jo nähty aika pitkän aikaa, ja löivät läpi parissa vuodessa kautta linjan.

En tosiaan itse muista noin kaukaa mitään (olin vain muutaman vuoden ikäinen). Wikipedian mukaan vuonna 1990 turvatyynyt olivat tosiaan "almost unheard of". Tarkoittaako se, että todella harvassa autossa sellainen oli vai sitä ettei niistä oltu juuri muutamaa premium mallia lukuunottamatta kuultu mitään? No, sillä ei liene merkitystä koska ainakin tuon tiedon mukaan turvatyynyt tosiaan olivat marginaalinen juttu vuonna 1990.

Sitä en tiedä mitä TM on niistä kirjoittanut.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Muistan TM:n suhtautuneen melko kriittisesti myös lentävien henkilöautojen penetraatioon. Miten tulikin mieleen?
Juu, samassa kategoriassa ollaan: katalysaattorit, lyijytön bensa, airbagit, sähköautot ja lentävät henkilöautot.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves

teppana

Jäsen
Tulevaisuuden ennustaminen on osoittautunut hankalaksi. Joitakin tiettyjä keksintöjä/kehityksiä kyetään näkemään jo ennalta, osaa ei osattaisi koskaan ennustaa ja jotkut ennustukset tuntuu tänä päivänä aivan hassuilta. Jos oltaisiin kysytty vuonna 1990 ihmisiltä kumpi on todennäköisempää, että ihmisillä on käytössään oma henkilökohtainen lentävä auto, vai ihmisillä on käytössään kämmenen kokoinen supertietokone joka mahdollistaa reaaliaikaisen pääsyn käytännössä ihmiskunnan kaikkeen kirjoitettuun tietoon, veikkaisin että ensimmäinen vaihtoehto olisi voittanut. Itseasiassa, nykypäivän iPhone (tai vastaava) olisi ollut keskivertoihmisen mielestä vuonna 1990 täysin utopistinen laite.

Linkissä vain yksi esimerkki, FE Smithin ennusteista. Hän sanoo muun muuassa autoista näin:

Smith, who had grown up before cars were invented, predicted they would be largely obsolete for all but the shortest journeys by 2030, with aeroplane ownership common. The creation of engines weighing only one ounce (28g) per unit of horsepower would allow lightweight, vertical take-off craft, capable of speeds of up to 400mph.

Strange predictions for the future from 1930
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ovet reistailevat, akut hyytyvät - Yhdysvaltain ennätyspakkaset puraisivat myös Teslan sähköautoa

Teslan Model 3 kärsii kylmän sään tyhjentämistä sähköakuista muiden sähköautojen tavoin. Lisäksi sitä kiusaavat tietyt mallikohtaiset ongelmat. New Jerseyssä asustava Ronald Patel hankki oman Teslansa viime vuoden elokuussa. Hän kertoo ajaneensa muutaman edellispäivän pakkasjakson aikana 260 kilometriä.

”Suurin huoleni on, että pakkaset purkivat yön aikana sähköakuistani virtaa 30-40 kilometrin edestä. Ajaessani töihin akuista lähti vielä ylimääräiset 8-24 kilometriä”, hän kuvailee. ”En todellakaan maksanut autostani 60 000 dollaria (n. 52 000 euroa) vain nähdäkseni akkujen tyhjentyvän näin nopeasti”, hän tuskailee.
”Panasonic vastaa Teslan akkujen valmistuksesta, eikä näin käy vain Tesloille vaan myös esimerkiksi Chevroletin Boltille ja Nissanin Leafille”,

Eihän tässä kohta malta odottaa niitä TM:n talvitestin tuloksia.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ovet reistailevat, akut hyytyvät. Kuulostaa todella poikkeuksellisilta talviautoilun ongelmilta. Onneksi polttomoottoriautoissa ei näitä ongelma ole ollut enää varmaan vuosisataan, eikä pakkanen tietenkään myöskään vaikuta toimintamatkaan.
Mielenkiinnolla kyllä TM:ää täälläkin odotellaan. Taitaa ilmestyä vasta maaliskuun puolella.
 

Tuamas

Jäsen
Ovet reistailevat, akut hyytyvät. Kuulostaa todella poikkeuksellisilta talviautoilun ongelmilta. Onneksi polttomoottoriautoissa ei näitä ongelma ole ollut enää varmaan vuosisataan, eikä pakkanen tietenkään myöskään vaikuta toimintamatkaan.
Mielenkiinnolla kyllä TM:ää täälläkin odotellaan. Taitaa ilmestyä vasta maaliskuun puolella.

Niin, miksiköhän pakkasessa käytetään jotain lohkolämmittimiä tai polttoainekäyttöisiä lisälämmittimiä, jos polttomoottoriautot ovat immuuneja pakkaselle.

Näin kylmäkäynnistys rasittaa moottoria ja kukkaroa - Vinkit oikeaan lämmitykseen!
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Ihmettelin samaa noiden lisälämmittimen tarpeesta, kun perheen kakkosauto oli seissyt kolme viikkoa tallin nurkalla pakkasen vaihdellessa -10 ja -30 välillä. Saab varmaan luuli, että on kesä, kun se lähti käyntiin samoin kuin kesäkuussa.

No, eipä trollhättanilaista parempaa talviautoa olekaan.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Sähköauto on ainakin kaupungissa ajavalle aivan yliverto talviauto. Ei tarvitse murehtia pelkän lyhyen ajon rasituksesta 12v akulle, auto lämpiää pikavauhtia ja lähtee aina käyntiin.

Se, että Teslan hilavitkutin-ovenkahvoissa on ongelmia ei varmaan tarkoita, että kaikissa autoissa on ovenkahvoissa ongelmia?
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Sähköauto on ainakin kaupungissa ajavalle aivan yliverto talviauto. Ei tarvitse murehtia pelkän lyhyen ajon rasituksesta 12v akulle, auto lämpiää pikavauhtia ja lähtee aina käyntiin.

Jonka jälkeen se alunperinkin lyhyt kantama surkastuu entisestään...

Se, että Teslan hilavitkutin-ovenkahvoissa on ongelmia ei varmaan tarkoita, että kaikissa autoissa on ovenkahvoissa ongelmia?

Mutku vain Teslalla voi vetää sitä peräkärryä.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Jonka jälkeen se alunperinkin lyhyt kantama surkastuu entisestään...

Mutku vain Teslalla voi vetää sitä peräkärryä.
Tosi hyvä argumentti. Aika harvoin tulen ajatelleeksi tuota, kuinka kaupungissa -20 asteen pakkasessa töihin, harrastuksiin tai kauppaan ajaessa se 150km tulikin yhtäkkiä hupsistakeikkaa täyteen samalla kun vedin peräkärryä toimistolleni, eikä ollut mahdollisuutta ladata esimerkiksi yhdessä Helsingin 32 tai Tampereen/Turun seitsemästä pikalatausasemasta. Samalla kun joka päivä vedän peräkärryä. Toimistolleni. Kauppaan. Golfkentälle.

Olen ehkä joskus aliarvioinut sinun älynlahjat, mutta tämän viestin myötä joudun pyytämään anteeksi. Olet selvästi keskivertoa fiksumpi kaveri jolle ei ainakaan luetun ymmärtäminen aiheuta päänvaivaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös