Autoiluketju

  • 3 281 317
  • 18 827

teppana

Jäsen
No joo, ehkä "arkipäivää" oli väärä sanavalinta tuohon, mutta kyseessä ei ollut tuolloin mikään ihmeellinen naurettava tulevaisuuden visio. Joissain jenkkeissä ja mm. Mersuissa näitä oli jo nähty aika pitkän aikaa, ja löivät läpi parissa vuodessa kautta linjan.

En tosiaan itse muista noin kaukaa mitään (olin vain muutaman vuoden ikäinen). Wikipedian mukaan vuonna 1990 turvatyynyt olivat tosiaan "almost unheard of". Tarkoittaako se, että todella harvassa autossa sellainen oli vai sitä ettei niistä oltu juuri muutamaa premium mallia lukuunottamatta kuultu mitään? No, sillä ei liene merkitystä koska ainakin tuon tiedon mukaan turvatyynyt tosiaan olivat marginaalinen juttu vuonna 1990.

Sitä en tiedä mitä TM on niistä kirjoittanut.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Muistan TM:n suhtautuneen melko kriittisesti myös lentävien henkilöautojen penetraatioon. Miten tulikin mieleen?
Juu, samassa kategoriassa ollaan: katalysaattorit, lyijytön bensa, airbagit, sähköautot ja lentävät henkilöautot.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves

teppana

Jäsen
Tulevaisuuden ennustaminen on osoittautunut hankalaksi. Joitakin tiettyjä keksintöjä/kehityksiä kyetään näkemään jo ennalta, osaa ei osattaisi koskaan ennustaa ja jotkut ennustukset tuntuu tänä päivänä aivan hassuilta. Jos oltaisiin kysytty vuonna 1990 ihmisiltä kumpi on todennäköisempää, että ihmisillä on käytössään oma henkilökohtainen lentävä auto, vai ihmisillä on käytössään kämmenen kokoinen supertietokone joka mahdollistaa reaaliaikaisen pääsyn käytännössä ihmiskunnan kaikkeen kirjoitettuun tietoon, veikkaisin että ensimmäinen vaihtoehto olisi voittanut. Itseasiassa, nykypäivän iPhone (tai vastaava) olisi ollut keskivertoihmisen mielestä vuonna 1990 täysin utopistinen laite.

Linkissä vain yksi esimerkki, FE Smithin ennusteista. Hän sanoo muun muuassa autoista näin:

Smith, who had grown up before cars were invented, predicted they would be largely obsolete for all but the shortest journeys by 2030, with aeroplane ownership common. The creation of engines weighing only one ounce (28g) per unit of horsepower would allow lightweight, vertical take-off craft, capable of speeds of up to 400mph.

Strange predictions for the future from 1930
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ovet reistailevat, akut hyytyvät - Yhdysvaltain ennätyspakkaset puraisivat myös Teslan sähköautoa

Teslan Model 3 kärsii kylmän sään tyhjentämistä sähköakuista muiden sähköautojen tavoin. Lisäksi sitä kiusaavat tietyt mallikohtaiset ongelmat. New Jerseyssä asustava Ronald Patel hankki oman Teslansa viime vuoden elokuussa. Hän kertoo ajaneensa muutaman edellispäivän pakkasjakson aikana 260 kilometriä.

”Suurin huoleni on, että pakkaset purkivat yön aikana sähköakuistani virtaa 30-40 kilometrin edestä. Ajaessani töihin akuista lähti vielä ylimääräiset 8-24 kilometriä”, hän kuvailee. ”En todellakaan maksanut autostani 60 000 dollaria (n. 52 000 euroa) vain nähdäkseni akkujen tyhjentyvän näin nopeasti”, hän tuskailee.
”Panasonic vastaa Teslan akkujen valmistuksesta, eikä näin käy vain Tesloille vaan myös esimerkiksi Chevroletin Boltille ja Nissanin Leafille”,

Eihän tässä kohta malta odottaa niitä TM:n talvitestin tuloksia.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ovet reistailevat, akut hyytyvät. Kuulostaa todella poikkeuksellisilta talviautoilun ongelmilta. Onneksi polttomoottoriautoissa ei näitä ongelma ole ollut enää varmaan vuosisataan, eikä pakkanen tietenkään myöskään vaikuta toimintamatkaan.
Mielenkiinnolla kyllä TM:ää täälläkin odotellaan. Taitaa ilmestyä vasta maaliskuun puolella.
 

Tuamas

Jäsen
Ovet reistailevat, akut hyytyvät. Kuulostaa todella poikkeuksellisilta talviautoilun ongelmilta. Onneksi polttomoottoriautoissa ei näitä ongelma ole ollut enää varmaan vuosisataan, eikä pakkanen tietenkään myöskään vaikuta toimintamatkaan.
Mielenkiinnolla kyllä TM:ää täälläkin odotellaan. Taitaa ilmestyä vasta maaliskuun puolella.

Niin, miksiköhän pakkasessa käytetään jotain lohkolämmittimiä tai polttoainekäyttöisiä lisälämmittimiä, jos polttomoottoriautot ovat immuuneja pakkaselle.

Näin kylmäkäynnistys rasittaa moottoria ja kukkaroa - Vinkit oikeaan lämmitykseen!
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Ihmettelin samaa noiden lisälämmittimen tarpeesta, kun perheen kakkosauto oli seissyt kolme viikkoa tallin nurkalla pakkasen vaihdellessa -10 ja -30 välillä. Saab varmaan luuli, että on kesä, kun se lähti käyntiin samoin kuin kesäkuussa.

No, eipä trollhättanilaista parempaa talviautoa olekaan.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Sähköauto on ainakin kaupungissa ajavalle aivan yliverto talviauto. Ei tarvitse murehtia pelkän lyhyen ajon rasituksesta 12v akulle, auto lämpiää pikavauhtia ja lähtee aina käyntiin.

Se, että Teslan hilavitkutin-ovenkahvoissa on ongelmia ei varmaan tarkoita, että kaikissa autoissa on ovenkahvoissa ongelmia?
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Sähköauto on ainakin kaupungissa ajavalle aivan yliverto talviauto. Ei tarvitse murehtia pelkän lyhyen ajon rasituksesta 12v akulle, auto lämpiää pikavauhtia ja lähtee aina käyntiin.

Jonka jälkeen se alunperinkin lyhyt kantama surkastuu entisestään...

Se, että Teslan hilavitkutin-ovenkahvoissa on ongelmia ei varmaan tarkoita, että kaikissa autoissa on ovenkahvoissa ongelmia?

Mutku vain Teslalla voi vetää sitä peräkärryä.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Jonka jälkeen se alunperinkin lyhyt kantama surkastuu entisestään...

Mutku vain Teslalla voi vetää sitä peräkärryä.
Tosi hyvä argumentti. Aika harvoin tulen ajatelleeksi tuota, kuinka kaupungissa -20 asteen pakkasessa töihin, harrastuksiin tai kauppaan ajaessa se 150km tulikin yhtäkkiä hupsistakeikkaa täyteen samalla kun vedin peräkärryä toimistolleni, eikä ollut mahdollisuutta ladata esimerkiksi yhdessä Helsingin 32 tai Tampereen/Turun seitsemästä pikalatausasemasta. Samalla kun joka päivä vedän peräkärryä. Toimistolleni. Kauppaan. Golfkentälle.

Olen ehkä joskus aliarvioinut sinun älynlahjat, mutta tämän viestin myötä joudun pyytämään anteeksi. Olet selvästi keskivertoa fiksumpi kaveri jolle ei ainakaan luetun ymmärtäminen aiheuta päänvaivaa.
 

ace

Jäsen
Monesti täällä on tullut esiin yhtenä argumenttinä ”perheen kakkosauto.” Kuinkahan monella kotitaloudella todellisuudessa on kaksi autoa käytössään? Mutulla sanon että prosentuaalisesti ollaan ainakin alle 50% :ssa, varmasti tähän löytyy joltain luotettavia tilastoja?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Monesti täällä on tullut esiin yhtenä argumenttinä ”perheen kakkosauto.” Kuinkahan monella kotitaloudella todellisuudessa on kaksi autoa käytössään? Mutulla sanon että prosentuaalisesti ollaan ainakin alle 50% :ssa, varmasti tähän löytyy joltain luotettavia tilastoja?
Tilastokeskus - Kotitalouksien kulutus 2016
"Kaksi henkilöautoa oli 17 prosentilla talouksista ja kolme tai useampi auto oli noin kolmella prosentilla."
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Tilastokeskus - Kotitalouksien kulutus 2016
"Kaksi henkilöautoa oli 17 prosentilla talouksista ja kolme tai useampi auto oli noin kolmella prosentilla."
Yhden hengen talouskin on varmaan tuon mukaan talous tai vaihtoehtoisesti YH-taloudet? Joka siis muuttaa tuota tilastoa aika lailla. Kuitenkin isojen kaupunkien keskustan ulkopuolelle perheillä tuntuu järjestään olevan vähintään kaksi autoa. Olettaen että perheessä on kaksi "aikuista" ja kummallakin on ajokortti. Tosin @ace esitystavalla esitettyyn kysymykseen tuo 17% on varmaan oikein.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
No mutta voihan kahden hengen taloudellakin olla vaikka neljä autoa vrt yhden hengen taloudella kaksi. Mutta juu, toki harvemmin.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Eli nykyisellä akkuteknologialla sähköauto ei ole mikään oikea vaihtoehto kaikille ( lue suurimmalle osalle) suomalaisista, ei hinnan eikä käytettävyyden osalta.
Suomalainen autoilija ajaa keskimäärin 52km päivässä.
Tekniikan Maailmassa taisi olla just Huyndai Konan koeajo. Todellinen toimintamatka oli nollakelissä muistaakseni jotain 250km. Ilmoitettu 482km.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Ai, meillä näkyy vissiin eri viestit tästäkin keskustelusta. Eli nykyisellä akkuteknologialla sähköauto ei ole mikään oikea vaihtoehto kaikille ( lue suurimmalle osalle) suomalaisista, ei hinnan eikä käytettävyyden osalta. Toisin on väitetty.
Artikkeliin viitaten, aika paljon on eroa siihen mitä noista "kantomatkoista" tippuu pakkasilla, täälläkin on puhuttu huomattavasti pienemmistä tiputuksista.
Kaikki ei ole suuri tai suurin osa =D

Ja itse olen ainakin puhunut teknisistä ominaisuuksista. Kaikilla ei luonnollisesti ole uuteen autoon varaa, oli sen voimanlähde mikä tahansa.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Ei tuo harvinaista ole, mulla löytyy monta sinkkukaveria, joilla on kaksi tai useampia autoja. Varsin yleistä pienillä paikkakunnilla/maalla, missä on eri auto käyttötarkoituksen mukaan.

Onko heillä oma karvanoppa-Toyota erikseen pillurallia varten vai mihin muka yksin asuvat ihmiset tarvitsevat useita autoja?

Yllättävän monella suomalaistaloudella kun ei ole varaa edes siihen yhteen autoon, joten vaikka en kaveripiirisi automäärää epäilekään, niin näin keskimäärin multiautoilevat sinkkukaverit kuulostavat yhtä harvinaisilta kuin näiden palstojen legendaariset inttikaveritkin. Erityisesti kun @benicio juuri laittoi tilastoja siitä, että kahden auton talouksia on koko maassa vain 17% ja useamman auton talouksia vain 3%.

Tietysti rikkailla, maataloustukia nostavilla kepulaisilla voi ollakin varaa ostaa sinkkunakin useita autoja talliin. Aina on hyvä olla yksi käytetty vanha auto sitä varten, että nitistää EU-tukia tarkastamaan tulleen viskaalin, survoo byrokraatin ruumiin takaluukkuun ja upottaa vanhimman autonromunsa suonsilmäkkeeseen.
 

teppana

Jäsen
Onko heillä oma karvanoppa-Toyota erikseen pillurallia varten vai mihin muka yksin asuvat ihmiset tarvitsevat useita autoja?

Yllättävän monella suomalaistaloudella kun ei ole varaa edes siihen yhteen autoon, joten vaikka en kaveripiirisi automäärää epäilekään, niin näin keskimäärin multiautoilevat sinkkukaverit kuulostavat yhtä harvinaisilta kuin näiden palstojen legendaariset inttikaveritkin. Erityisesti kun @benicio juuri laittoi tilastoja siitä, että kahden auton talouksia on koko maassa vain 17% ja useamman auton talouksia vain 3%.

Tietysti rikkailla, maataloustukia nostavilla kepulaisilla voi ollakin varaa ostaa sinkkunakin useita autoja talliin. Aina on hyvä olla yksi käytetty vanha auto sitä varten, että nitistää EU-tukia tarkastamaan tulleen viskaalin, survoo byrokraatin ruumiin takaluukkuun ja upottaa vanhimman autonromunsa suonsilmäkkeeseen.

En ainakaan ite tiedä kuin jokusen hassun sinkun jolla on useampi auto. Siis landella. Useimmiten kyseessä on käyttöauto+harrastusauto. Joillakin löytyy hyötyauto+käyttöauto mutta se ei oikein käy tähän vertailuun koska se hyötyauto on pääsääntöisesti oman firman nimissä.

Ainakaan itse en tunne montakaan ihmistä jolla on kaksi tai useampi auto eikä se missään nimessä ole yleistä. Maaseudullakaan. Perheissä voi sitten olla 2-4 autoa, riippuen lasten iästä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös