Mainos

Autoiluketju

  • 3 318 919
  • 19 022

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Eihän se kaikille sovi, eikä niin ole missään varsinaisesti väitettykään. Suomalaisten keskimääräisillä ajoprofiileilla noin 80-90 %:lle kylläkin.

Enhän minä olekaan väittänyt, ettei se sovi kenellekään - tai se sopii kaikille? Osalle ajoprofiileista aivan varmasti sopiikin - onko se sitten 80-90% tai jotain muuta, niin siihen en ota kantaa. Tosin: vaikka EV sopisi 100% ihmisten ajoprofiileihin, niin EV ei silti sovi kuin varsin pienen ryhmän lompakon paksuudelle. Edullisemman luokan EV:t ovat myös melkoisen pienikokoisia eikä niiden toimintamatkakaan ole usein kovin erikoinen - tämä puolestaan rajoittaa niiden käytettävyyttä varmasti useammankin ihmisen silmissä.

Minäkin voisin ajella ihan mielelläni Porsche Taycanin kanssa - sitten kun se markkinoille tulee. Valitettavasti ostovoimani ei ole kuitenkaan ihan riittävä tuollaisen hankintaan. Sen sijaan en kyllä ajele millään Renault Zoe'lla, VW e-up!'lla tai Nissal Leaf'lla.

Hybridit ovatkin sitten asia erikseen ja niissä löytyykin sitten enemmän vaihtoehtoja useampaan makuun. Edullisia eivät nekään toki ole.
 

teppana

Jäsen
Jos sähköautot lyövät suurille massoille läpi, on aivan varma että niiden hinta tipahtaa. Kun isot valmistajat alkavat työntämään ulos autoja massoille siinä alkaa Teslaa ja muita marginaalimalleja hirvittämään. Ilmeisesti tällä hetkellä tosiaan nuo akkuihin tarvittavien metallien määrät ovat ongelma. Keski-Pohjanmaalle on jo pitkään Keliber suunnitellut litium-kaivosta. Jännä nähdä milloin itse toiminta pääsee alkamaan, jos pääsee.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Jos sähköautot lyövät suurille massoille läpi, on aivan varma että niiden hinta tipahtaa. Kun isot valmistajat alkavat työntämään ulos autoja massoille siinä alkaa Teslaa ja muita marginaalimalleja hirvittämään. Ilmeisesti tällä hetkellä tosiaan nuo akkuihin tarvittavien metallien määrät ovat ongelma. Keski-Pohjanmaalle on jo pitkään Keliber suunnitellut litium-kaivosta. Jännä nähdä milloin itse toiminta pääsee alkamaan, jos pääsee.

Koboltti tosiaan lienee se suurin ongelma - ja koboltin hinnat eivät varmastikaan laske kysynnän noustessa. Koboltin hinta on tosin viime kuukausina laskenut lähinnä DRC:n tuottaman koboltin vuoksi, mutta jotkut odottavat hinnan nousevan nykyisestä tasosta 30% tämän vuoden puoliväliin mennessä. Tosin esimerkiksi Tesla on saanut vähennettyä tarvittavaa koboltin määrää akkupaketeissaan. Hauskana kuriositettiina: 2016 seitsemän kymmenestä suurimmasta DRC:n koboltin tuottajasta oli kiinalaisomistuksessa. Ei kovinkaan yllättävää?

Bloombergin linkistä voi lueskellä lisää koboltin tiimoilta: Bloomberg - Are you a robot? edit: omituinen linkkiteksti - vie kuitenkin oikeaan osoitteeseen.

Tesla muuten vähentää 7% työvoimastaan, eli reilut 3000 ihmistä. Heidän valmistamansa autot ovat edelleen liian kalliita ja hintaa pitää saada alas. Ei minun sanojani, vaan Elon Muskin omia sanoja muutama päivä sitten antamassaan tiedotteessa. Samaa mieltä siitä - ja kirjoittanut sen jo aiemminkin -, että Tesla on pulassa muiden työntäessä edullisempia autoja markkinoille. Mielenkiintoista nähdä mitä ko. firmalle tapahtuu viiden vuoden aikaikkunalla.
 
Viimeksi muokattu:

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Automaattivaihteinen Saab 9-5 Aero.

Oli pakkasta yli 30 niin alkoi heittää välillä vaihdetta vapaalle ja paikallaan ollessa ei välillä kytkenyt vaihteita päälle. Hetken kun oli parkissa niin vaihde kytkeytyi päälle ja pääsi taas jatkamaan matkaa.

Nyt auto on ollut pari päivää lämpimässä tallissa niin ei liiku eteen eikä taakse. Kunnolla kun antaa kaasua niin hyppää välillä metrin eteen ja taakse.

Voiko olla kyse vaan laatikkoöljyn vähyydestä/hyytymisestä? Laatikossa ei ole ollut aiemmin minkäänlaista vikaa eikä oiretta.
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jos sähköautot lyövät suurille massoille läpi, on aivan varma että niiden hinta tipahtaa. Kun isot valmistajat alkavat työntämään ulos autoja massoille siinä alkaa Teslaa ja muita marginaalimalleja hirvittämään. Ilmeisesti tällä hetkellä tosiaan nuo akkuihin tarvittavien metallien määrät ovat ongelma. Keski-Pohjanmaalle on jo pitkään Keliber suunnitellut litium-kaivosta. Jännä nähdä milloin itse toiminta pääsee alkamaan, jos pääsee.
Paitsi Suomessa,jossa valtio on budjetoinut autoista saatavan tietyn summan. Se raha otetaan väkisinkin jollakin tavalla, koska raha tarvitaan (ei teihin, vaan muualle!). Se tässä järjetöntä onkin, että valtio paimentaa muutokseen, mutta keskivertokansalaisella ei oikein ole pinkkaa muutosta tehdä.
 

Boulerice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boogaard(R.I.P) ja Twist
Mietin tässä uuden auton hakemista ja tietenkin suuntaan jälleen Saksaan.
Bensakäyttöistä tällä kertaa hakemaan ja katsellut F31 korista BMW:n 320i ja 328i malleja hyvin varusteltuna. Pitää vielä seurailla tarjontaa ja miettiä kumman mallin sitä hakisi?
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Eihän se kaikille sovi, eikä niin ole missään varsinaisesti väitettykään. Suomalaisten keskimääräisillä ajoprofiileilla noin 80-90 %:lle kylläkin.

Edelleen keskiarvoajattelu sumentaa koko kuvaa. Se hatusta heitetty keskimääräinen 80-90%:kin törmää "epätyypillisiin" (siis kaupunkirutiinityöviikkojen ulkopuolisiin) tilanteisiin jossa sitä omaa sähköautoa ei syystä taikka toisesta enää voi käyttää ja on pakko turvautua taksiin, julkisiin, vuokraamiseen tai rahtipalveluihin. Heidän kohdallaan voi sitten kysyä kuinka pitkä pinna ja sietokyky on; missä pakkomuutettu arki muodostuu hankaloitetuksi kurjistumiseksi joka ratkaistaan palaamalla vanhaan.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Heitetään keskusteluun mukaan tämä porukka johon itsekin kuulun, eli auto on halvin mahdollinen ja kulut pysyvät alhaalla. Käytännössä siis muutaman tonnin +10 vuotta vanha menopeli, jonka ainoa tarkoitus on liikkua paikasta A paikkaan B, niin että tarvittavasti tavaraa mahtuu kyytiin. En ole ikinä halunnut laittaa rahaa autoon yhtään sen enempää kuin on pakko, vaikka ajankin keskimääräistä enemmän.

Millä aikataululla sähköautot tulevat ajankohtaiseksi minulle? Toivottavasti kehitys ei kulje siihen suuntaan, että alle kymmenen kilon ei saa edes autoa ostettua ja vanhemmat vehkeet säädellään romutuskelpoisiksi. Nopeasti katsottuna halvin lätkäkamat sisään vetävä sähköauto Nettiautossa on 13900€ kustantava Nissan Leaf vuosimallia 2011. 139000km ajettu auto ei kyllä varsinaisesti herätä luottamusta tuohon hintaan nähden:

Muista että Leaffiä ostaessa kannattaa tarkistaa akun kunto. Moni vähän ajettu on saattanut seistä kauan täydessä latingissa mikä on myrkkyä akulle. Tarkista myös solujen jännite ero. Iso jännite ero saattaa tarkoittaa että jokin solu on vaihtokunnossa.....Tämä on loistava auto lyhyille matkoille esim. kakkosautoksi tai työmatka-autoksi. En suosittele kuitenkaan pidemmille matkoille koska vaatii latausta tiheästi. Range ajotavasta/nopeudesta/lämpötilasta riippuen 50-150km. Kesäkulutus itsellä 15kwh/100km, talvella 18kwh/100km.

Myydään koska hankinnassa uusi pidemmän kantaman sähköauto.

https://www.nettiauto.com/nissan/leaf/10210705
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Edelleen keskiarvoajattelu sumentaa koko kuvaa. Se hatusta heitetty keskimääräinen 80-90%:kin törmää "epätyypillisiin" (siis kaupunkirutiinityöviikkojen ulkopuolisiin) tilanteisiin jossa sitä omaa sähköautoa ei syystä taikka toisesta enää voi käyttää ja on pakko turvautua taksiin, julkisiin, vuokraamiseen tai rahtipalveluihin. Heidän kohdallaan voi sitten kysyä kuinka pitkä pinna ja sietokyky on; missä pakkomuutettu arki muodostuu hankaloitetuksi kurjistumiseksi joka ratkaistaan palaamalla vanhaan.
Aika monessa perheessä (ainakin kehä3:n ulkopuolella) on kaksi autoa, noihin sopisi toiseksi autoksi helposti sähköauto, ilman että täytyy kauheasti mistään tinkiä. Ainoa ongelma on tuo hinta, eikä valtion tuet auta tällä hetkellä yhtään mitään. Parempi olisi säästää tukia kunnes kansan kukkarolle sopivia sähköautoja alkaa tulemaan ja sitten ruveta niitä tukemaan. Monen olisi helpompi silloin valita sähköauto. Tällä hetkellä tuki koskee pääasiassa ylempää keskiluokkaa ja siitä ylöspäin.

Jos uutisiin on uskominen niin Löven on päättänyt, Ruotsissa ei saisi myydä polttomoottorikäyttöisiä autoja 2030 jälkeen (Sweden to ban sales of fossil-fuel powered cars by 2030 - electrive.com linkki electrive sivustolle). No Ruotsissa on kaikkea päätetty aikaisemminkin mutta näemmä maailma muuttuu.
Jutusta ei nyt suoraan selvinnyt että koskeeko tuo siis hybridejäkin. Kun monessa jutussa tuo väännettään siten että polttomoottorikäyttöiset autot kielletään, mutta hybridit eivät ole polttomoottorikäyttöisiä ja siten niitä ei kielletä. Jostain muistan lukeneeni uudehkosta teknologiasta jolla olisi erittäin halpa tehdä itselataavia hybridejä, sähkömoottori oli jollain tasolla "intergroitu" taka-akseliin ja ilmeisesti akusto heti siinä yläpuolella? Olisiko vaikutus uuden auton hintaan ollut muutaman tonnin. Tuollainen toisi kuitenkin jo merkittäviä päästövähennyksiä.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Mietin tässä uuden auton hakemista ja tietenkin suuntaan jälleen Saksaan.
Bensakäyttöistä tällä kertaa hakemaan ja katsellut F31 korista BMW:n 320i ja 328i malleja hyvin varusteltuna. Pitää vielä seurailla tarjontaa ja miettiä kumman mallin sitä hakisi?

Eikö Ruotsi ole nykyään paljon parempi maa hakea autoja? Paljon lähempänäkin.
 

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
Täällä Italiassa meillä on kaasuauto ja on kyllä oiva peli. Hankinta hinta samaa tasoa normaalin auton kanssa. Jakelupisteitä on myös erinomaisesti. Kaasua riittää sen max. 350 km ja täysi tankki maksaa n. 13 euroa. Säästöä vanhaan diesel rekeen tulee normi ajolla 30 euroa viikossa. Lisäksi Italian veroja maksetaan nolla päästöttömyyden vuoksi. Välillä tulee pitkääkin siivua ja kiire on koko ajan, joten ei kerkeisi mitään lataamisia odottaa. Eipä täällä muutenkaan hirveästi ainakaan sähkövempaimia ole näkynyt. Kerran olen Teslan nähnyt. Enemmän nähnyt urheiluautoja kuin sähköautoja. Torinoon kyllä tekisi muutama päästötön auto hyvää, sellainen savu kasa se on.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Automaattivaihteinen Saab 9-5 Aero.

Oli pakkasta yli 30 niin alkoi heittää välillä vaihdetta vapaalle ja paikallaan ollessa ei välillä kytkenyt vaihteita päälle. Hetken kun oli parkissa niin vaihde kytkeytyi päälle ja pääsi taas jatkamaan matkaa.

Nyt auto on ollut pari päivää lämpimässä tallissa niin ei liiku eteen eikä taakse. Kunnolla kun antaa kaasua niin hyppää välillä metrin eteen ja taakse.

Voiko olla kyse vaan laatikkoöljyn vähyydestä/hyytymisestä? Laatikossa ei ole ollut aiemmin minkäänlaista vikaa eikä oiretta.
Vaikia sanoa. Mitä vuosimallia? Eli jos on -02 tai vanhempi eli 4-vaihteinen niin siinä on ainakin vaihteistoöljyn mittatikku, miltä näyttää? Taitaa uudemmissakin olla. Siihen oli sitten oma proseduurinsa eli vaihteet pitää käyttää tietyssä järjestyksessä ennen kuin mittatikku antaa järkeviä lukemia, katso ohjekirjasta.
Eikä kannata ihan kauheasti vaihde päällä väkisin koittaa saada vetoa aikaiseksi, kuluttaa vain laatikkoa kun luistaa.

Sinänsä öljyn vähyys voisi olla syy, mutta on niitä tietysti muitakin mahdollisia. Todennäköisesti jos se noin yhtäkkiä alkoi niin sieltä on sitten öljyt karanneet johonkin. Itsellä joskus samaisessa automallissa alkoin iso öljyvuoto ja alkoihan se luistaa melkoisesti kunnes ei enää liikkunut mihinkään. Sitten moottoröljyä lisäämällä pääsi linkuttamaan pajalle ja sitten vuodon korjaus ja öljyjen huuhteluvaihto.

Onko vaihteistoöljyjä koskaan vaihdettu? Vaikuttaa lähinnä laatikon käytökseen, en usko että huonoillakaan öljyillä voisi yhtäkkiä lakata toimimasta. Mahdollista tietysti myös että laatikossa on joku suodatin mennyt tukkoon tai öljypumppu hajonnut tms.

Edit: Jos se tosiaan teki sitä että vaihde putosi pois päältä, eli jouduit uudestaan kytkemään D:lle, niin en usko että johtuu öljyn vähyydestä, en tiedä mikä tuon voisi automaatissa aiheuttaa. Vai oliko vaan niin että laatikko luisti rajusti ja ronklaamalla eri vaihteita sait jotain liikettä aikaiseksi (öljyä liikkeelle), sitten voisi olla öljyn vähyys syynä.

En ole ihan voimansiirtoinsinööri.

edit2: Ja oikeaa öljyä sitten laatikkoon. Jos on 4-vaihteinen niin Dexron III, eli esim ATF 320. 5-vaihteiseen sitten 3309. Eivät sovi ristiin.
 
Viimeksi muokattu:

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Kyllä mä Saksasta itse ainakin vielä hean, ihan johtuen tarjonnan laajuudesta. Ainakin näiden Saksalaisten merkkien kanssa.

Oolrait, kysyin kun en tiennyt. Jos osaisin, niin hakisi E90 LCI:n, joka otettu käyttöön ennen 1.4.2009, kun autovero taitaa olla silloin kohtuu matala. Mutta ei riitä taidot.
 

Rankkari

Jäsen
Esimerkki:
Uusirikastuneena ostan sähköauton. Tammikuussa haluan matkustaa autollani lappiin, Saariselälle. Yhdensuuntainen matka olisi n. 1000km. Pakkasta pääasiassa -30.
Pääsenkö sinne, ja miten? Saanko ladattua autoni matkalla. Missä, ja mistä tiedän, että missä? Kauanko menee aikaa, kokonaismatkaan? Montako latausta tarvitsen? 2?. Kauanko yhteen lataukseen menee? Millaisen latauspaikan tarvitsen matkalla, ja perillä?
Olisikos jollakulla aikaa vastata kysymyksiin, muutakin kuin että älä mene sinne sähköautolla.. Mee polttomoottori autolla, tai lentokoneella...
 

teppana

Jäsen
Esimerkki:
Uusirikastuneena ostan sähköauton. Tammikuussa haluan matkustaa autollani lappiin, Saariselälle. Yhdensuuntainen matka olisi n. 1000km. Pakkasta pääasiassa -30.
Pääsenkö sinne, ja miten? Saanko ladattua autoni matkalla. Missä, ja mistä tiedän, että missä? Kauanko menee aikaa, kokonaismatkaan? Montako latausta tarvitsen? 2?. Kauanko yhteen lataukseen menee? Millaisen latauspaikan tarvitsen matkalla, ja perillä?
Olisikos jollakulla aikaa vastata kysymyksiin, muutakin kuin että älä mene sinne sähköautolla.. Mee polttomoottori autolla, tai lentokoneella...

No aika hankala tuollainen matka on. Onnistuuhan se, kun pari kertaa pysähdyt lataamaan akut. Eli pari vuorokautta matkaan varmaan menee. Missään nimessä sähköauto ei tuollaiseen matkaan sovellu.

Tässä teppanan matkaohje joka tulee asiasta melkein mitään tietämättömältä.

Mutta siis, lähdet 1.1. aamulla kello 09:00 Helsingistä. Suosittelen ottamaan reitin Kuopion kautta. Matkaa on hieman enemmän, mutta saat järkevämmän matkan yhdellä latauksella kun ajat Kuopioon (391km) kuin Jyväskylään (270km). Siellä vaikka Sokos Hotel Puijonsarveen ja otat latauspisteen autolle ja huoneen perheelle.

2.1. Nokka Kuopiosta kohti Rovaniemeä (490km) klo 10:00. Siellä samat kujeet kuin Kuopiossa. Auto ja perhe latinkiin. Sokos Hotel majoittaa täälläkin.

3.1. Nokka Rollosta kohti Saariselkää (257km) klo 10:00. Perillä iltapäivästä.
 

Fordél

Jäsen
Olisikos jollakulla aikaa vastata kysymyksiin, muutakin kuin että älä mene sinne sähköautolla.. Mee polttomoottori autolla, tai lentokoneella...

Ei ole vastauksia näihin kysymyksiin. Vaikka kiellätkin, aion kuitenkin vastata "väärällä" tavalla...

Mielestäni auton hankintaa ei kannata miettiä yhden reissun ja niiden kilometrien näkökulmasta, jotka muodostavat ehkä 5 % vuoden ajoista vaan sen perusteella, miten hyvin auto sopii 95 % ajosta.

Itse pohdin samaa asiaa, kun olin ostamassa kaasu-autoa. Onko järkeä ostaa autoa, jolla en pääse ehkä ihan pohjoisimpaan Suomeen kerran vuodessa/kahdessa vuodessa. Nyt kaasu-autolla pari vuotta ajaneena tuo on ollut täysin marginaalinen kysymys ja hyviä ratkaisuja on aina löytynyt.

Eli jos et viikottain aja Lappiin niin järkevämpää on pohtia, miten sähköauto toimii sun arjessa, joka voi toki sisältää esim. pitkiä kovia pakkasjaksoja?

Mutta tämä tästä, ja odotellaan vastauksia sun esittämiin mielenkiintoisiin kysymyksiin.
 

Rankkari

Jäsen
Esimerkki2:
Olen Erkki eläkkeellejääjä. Olen saanut sukanvarteen senverran euroja, että haluan hankkia pienen henkilöauton. Vaihtoehtoina on pieni kia taikka hyundai, koska niissä on 7vuoden takuu. Hankintahinta, lisäjuttuineen, on n. 20000e.
Ajan tällä menopelillä takuuajan, eli 7vuotta. Sen päätyttyä auton vaihtoarvo on muutaman tonnin.
Ja kysymysosio tähän. Mikä olisi vastaava kustannusarvio, tämänpäivän sähköautoon?
Mitä pieni sähköauto maksaa halvimmillaan? Onko sähköauton huoltokustannus ja jälleenmyyntiarvo minkälainen, verrattuna polttomoottorikäyttöiseen, kun omistusaika on samat 7vuotta? Minkäverran kenties häviän euroja sähköauton hankittuani, verrattuna polttomoottorikäyttöiseen, jotta saan eläkepiireissä lisänimeksi "ekoteko"?
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tää on kyllä nykyään koominen ketju, väkisin haetaan ihan ääriesimerkkejä jostain Saariselälle ajamisesta 30 asteen pakkasella :D

Eiköhän kaikki ymmärrä ettei tällä hetkellä sähköautot vielä ole siinä tilanteessa, että voitaisiin väittää sen sopivan kaikkiin eri tilanteisiin. Tekniikka kehittyy kokoajan ja autotehtaat investoivat suuria summia rahaa t&k-toimintaan, jotta niistä sähköautoista saadaan käyttökelpoisia lähes kaikkiin ellei jopa kaikkiin tilanteisiin jossa nykyään autoja käytetään. Samalla lataustekniikat ja -pisteet saavat oman osansa t&k-rahoista niin voidaan hyvin olettaa, että sielläkin tullaan näkemään paljon kehitystä tulevien vuosien aikana.

Olen samaa mieltä, että hölmöä toimintaa poliittisilta puolueilta huudella jotain "10-vuoden sisällä polttomoottorit kielletään"-lausuntoja, mielestäni olisi fiksumpaa kannustaa ihmisiä siirtymään uuden teknologian käyttöön "porkkanoiden" avulla, eikä sen kepin.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Esimerkki:
Uusirikastuneena ostan sähköauton. Tammikuussa haluan matkustaa autollani lappiin, Saariselälle. Yhdensuuntainen matka olisi n. 1000km. Pakkasta pääasiassa -30.
Pääsenkö sinne, ja miten?

Helppoa. Ajat auton Pasilassa junaan, jatkat Kemijärveltä ylöspäin sillä Teslalla ja loppumatka Sodankylästä hinausauton lavalla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös