Muuten hyvä ja hauska heitto, mutta jostain kumman syystä unohdit kokonaan hinnan tai sitten laskit että isompi hinta on ylivertainen halvempaan nähden. Vähän sama juttu kuin asbestilla, niin helvetin hyvää materiaalia ihan joka paikkaan, mitä nyt hieman vaarallista terveydelle, pakkohan se oli kieltää että siirrytään kalliimpaan vaihtoehtoon, joka on sitten taas turvallisempi. Noin esimerkin omaisesti. Ja älä nyt tartu sanamuotoihin yms, oli vain niin populistisesti haettu typerä kommentti että oli pakko puuttua.Onhan siinä jonkunlainen ristiriita, että sähköauto on kaikin puolin ylivertainen polttiksiin verrattuna, mutta silti niiden yleistymistä varten kaavaillaan erilaisia tukia ja polttisten kieltoa.
Onhan siinä jonkunlainen ristiriita, että sähköauto on kaikin puolin ylivertainen polttiksiin verrattuna, mutta silti niiden yleistymistä varten kaavaillaan erilaisia tukia ja polttisten kieltoa.
Miten muuten on, kuinka paljon Suomen sääolot vaikuttavat tällä hetkellä polttomoottorilla toimivien autojen elinikään ja miten taas sähköautojen (verrattuna ns. lämpimiin maihin)? Vai onko sääolot yhdentekeviä tässä vertailussa?
Tuo pienempikin riittää erinomaisesti. Mietitään vaikka Outlander PHEV:tä joka on yksi suosituimmista, siinä on 12 kWh akku. Eli tarvitset nollasta sataan vähän päälle kolme tuntia.Meillä latauskeskustelu on talonyhtiössä aktivoitunut ja sen takia täälläkin on mielenkiintoista seurata mitä mieltä sähkö tai plug-in hybrideistä ollaan. Mitäs mieltä täällä ollaan, pärjääkö plug-in-hybridi 3,6 kW latausteholla ja toisaalta pitäisikö täyssähköautoa varten olla 7,2 kW tai suurempi latausteho tarjolla? Meillä nyt ajatus tehdä todennäköisesti kahdenlaisia paikkoja, joista osa ajateltu enemmän plug-in käyttöön ja osa täyssähkökäyttöön.
Niin siis älyn puutteesta l. vähä-älyisyydestä mainitseminen ei useinkaan edistä keskustelua. Eikä ole tarvetta sen enempää kertoa, uskon kyllä että osaamista on, joten ei siitä sen enempää. Mutta kun käytännön tasolla joutuu itsekin vanhemmassa taloyhtiössä painimaan, niin välillä tuntuu olevan aika utopistisia heittoja, "ei se ole kuin tehdä" kun puhutaan kuitenkin tuhansista-kymmenistä tuhansista euroista yksittäisten latauspaikkojen kanssa. Joillakin kustannus voi olla muutamia satasia, jos latausaseman saa vaikka sähkökaapin seinustalle lyhyillä vedoilla. Meillä taas vaatisi (80-luvun alun rivitalo silloisilla mitoituksilla) isomman tien laidasta sähköyhtiön kaapilta asti uudet vedot, täydellisen sähkökaluston uusimisen taloyhtiön tiloissa, ja kymmeniä metrejä kaapeleiden kaivuuta. Väistellään kaukolämpö-, vesi- ja viemäriliityntöjä. Siihen lisättynä todellisuus taloyhtiössä, johon ei haluta ottaa kuituliittymää, koska 3G-mobiililaajakaista on useimpien mielestä riittävä. Ei tarvitse Motivasta kysellä neuvoja latauspaikkarakentamiseen. Ja rehellisesti sanottuna Motivan opas latausliittymiin taloyhtiössä on aika kevyt. Miten menetellään, jos nyt laitetaan muutama liittymä, ja jonkin ajan päästä joudutaan laajentamaan? Ensimmäiset eivät pääse lisäkustannuksista kun kapasiteettia joudutaan laajentamaan (hehän ovat osavastuussa kapasiteettilisäyksen tarpeesta), siirtyykö kustannusvastuu autopaikan seuraavalle omistajalle jne. Eroon ei pääse sillä että ehti ensimmäisenä, vaikka vielä silloin ei tarvinnut laajennuksia. Oppaan ei-sanatarkka-neuvo "tehdään sopimus kustannusjaosta" on aika laveasti määritelty.Mikä perustuu?
En aio avata yksityisasioita palstalla, jos meinaat ammattia tai koulutusta. Olen liian helposti yksilöitävissä IRL sen jälkeen.
Niin siis, jos halutaan tänään sille ensimmäiselle jonkinlainen mahdollisuus ladata sähköautoa, se on toteutettavissa yksittäisen piharasian muutostyöllä ja ohjeistuksella latausvirran rajottamiseksi sallittuun rajaan. Jos halutaan kattavampaa ratkaisua jolla mennään kymmenet vuodet eteenpäin, niitäkin löytyy myös sellaisina, missä ei taloyhtiön tarvitse investoida mitään (esim. parkkisahkö.fi).Mutta kun käytännön tasolla joutuu itsekin vanhemmassa taloyhtiössä painimaan, niin välillä tuntuu olevan aika utopistisia heittoja, "ei se ole kuin tehdä" kun puhutaan kuitenkin tuhansista-kymmenistä tuhansista euroista yksittäisten latauspaikkojen kanssa. Joillakin kustannus voi olla muutamia satasia, jos latausaseman saa vaikka sähkökaapin seinustalle lyhyillä vedoilla.
Ehkä visio polttomoottoreista luopumisesta on vielä epärealistinen. Ladattavat hybridit tosin alkavat olemaan ihan fiksu valinta ja varmaan paras tie polttomoottorien käytön vähentämiseen. Jyrkkä polttomoottorine kiltäminen on minusta typerä ja poliittisesti mahdoton. Sisullahan taitaa olla joku ihan toimiva raskaan liikenteen hybridi.Akkujen hinnan (valmistuskustannusten) täytyy tipahtaa n.70%, että päästään lähelle polttomoottoriauton hintaa. Tuntuu unohtuvan, että sen Suomessa 25000€ maksavan polttisauton valmistuskustannukset pyörii mallista ja merkistä riippuen n.6-8k€ tuntumassa. Vastaavan sähköauton akusto maksaa autotehtaalle yli 3k€ , siis pelkkä akusto ilman sähkömoottoreita tai säätöhimmeleitä.
Palataan näihin unelmiin autoilun polttomoottoreista luopumiseen, kun akkurintamalla tapahtuu se huikea läpimurto ja/tai kapasiteetit (kuten myös mineraalivarannot) kasvavat 80 kertaisiksi. Hauskaa olisi myös nähdä edes se prototyyppi raskaan liikenteen tai muun raskaan kaluston osalta. Siis oikeasti toimiva.
Katsos sitten 11 vuoden päästä voit ostaa ton mun nykyisen käytettynä, 12 vuotta vanhana, joillain tuhansilla. Niinkuin keskivertosuomalainen ostaa nytkin autonsa.Uskooko kukaan tuohon hallituksen sähkö/kaasuauto tavoitteeseen? Edes hallitus itse..
Harvalla on varaa sähköautoon. Ja mitä sillä tekee, kun pakkasella maksimi akunkesto, voi jopa puolittua.
Tulevaisuuden eko/ego turhake.
Kiitos. Hyväkin sähköauto? Luuletko tosiaan, että se vielä toimi silloin.. Ettei vaan olisi jo ongelmajätettä silloin.Katsos sitten 11 vuoden päästä voit ostaa ton mun nykyisen käytettynä, 12 vuotta vanhana, joillain tuhansilla. Niinkuin keskivertosuomalainen ostaa nytkin autonsa.
Paras, tietysti =DKiitos. Hyväkin sähköauto? Luuletko tosiaan, että se vielä toimi silloin.. Ettei vaan olisi jo ongelmajätettä silloin.
Okei. Ostan parilla tonnilla siis. Ja sitten uudet akut reilulla kymppitonnilla. Hyvät kaupat. Kaupan päälle tulee hyvä ekomainen omatunto.Paras, tietysti =D
En näe miksei toimisi, vähemmän kuluvia osia kuin polttomoottoriautossa.
Paras, tietysti =D
En näe miksei toimisi, vähemmän kuluvia osia kuin polttomoottoriautossa.
Osaako täällä tietäjät kertoa, kuinka nopeaa akkujen varausteho laskee? Onko vuoden käytön jälkeen huomattavissa kapasiteetin vähenemistä?
Neljä vuotta tuota pidän.Mikäli pidät autoasi kymmenen + vuotta, niin laita kalenteriin muistutus ja tule kirjoittelemaan missä kunnossa patterisi ovat tuolloin. Tai vaihtoehtoisesti mitä niiden vaihtaminen maksoi.
Neljä vuotta tuota pidän.
Suomalaisen Tesla-taksin mittarissa on yli 400 000 kilometriä – yksi eniten ajetuista koko maailmassa
Tuossa Teslan käyttäjän kokemuksia: "Nyyssösen mukaan 85 kilowattitunnin akulla varustetun auton toimintasäde uutena oli noin 400 kilometriä. Nyt, lähemmäs puoli miljoonaa kilometriä myöhemmin auto jaksaa miehen mukaan yhdellä latauksella edelleen 370 kilometriä".
Jos näihin asioihin jaksettaisiin paneutua samalla tarmolla kuin täysillä katkeraan mieleen uponneen etujärjestöpropagandan huuteluun, asioita ymmärrettäisiin aika paljon paremmin.
Olen aina sanonut, ettei se sovi kaikille.Pointti on vaan se, että vaikka sähköautoilu sopii sinulle ja se on sinusta täysin OK, se ei välttämättä sovi eri ihmisten elämäntilanteeseen erinäisistä syistä. Eikä tuo siis ole mitään katkeraa huutelua - vaikka sinusta se sellaiselta toki kuulostaakin. Realismia saat sinäkin käyttää. Ei se ole keneltäkään kielletty.
Ja akuissakin muistaa sen että niitä saa käytettyä myös järkevästi, eli se klassinen 40-80% väli. Jos aina vedetään akku tyhjäksi, työnnetään laturiin, ladataan 100% ja sama alusta, niin varmasti menee nopsaan vaihtokuntoon.Olen aina sanonut, ettei se sovi kaikille.
Mutta valtaosalle teknisten ominaisuuksien puolesta sopisi.