Autoiluketju

  • 3 189 559
  • 18 516

Outsider

Jäsen
Onhan siinä jonkunlainen ristiriita, että sähköauto on kaikin puolin ylivertainen polttiksiin verrattuna, mutta silti niiden yleistymistä varten kaavaillaan erilaisia tukia ja polttisten kieltoa.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Onhan siinä jonkunlainen ristiriita, että sähköauto on kaikin puolin ylivertainen polttiksiin verrattuna, mutta silti niiden yleistymistä varten kaavaillaan erilaisia tukia ja polttisten kieltoa.
Muuten hyvä ja hauska heitto, mutta jostain kumman syystä unohdit kokonaan hinnan tai sitten laskit että isompi hinta on ylivertainen halvempaan nähden. Vähän sama juttu kuin asbestilla, niin helvetin hyvää materiaalia ihan joka paikkaan, mitä nyt hieman vaarallista terveydelle, pakkohan se oli kieltää että siirrytään kalliimpaan vaihtoehtoon, joka on sitten taas turvallisempi. Noin esimerkin omaisesti. Ja älä nyt tartu sanamuotoihin yms, oli vain niin populistisesti haettu typerä kommentti että oli pakko puuttua.

Ja itsekkään en näe tällä hetkellä mahdolliseksi että kumpikin auto perheessä olisi sähköauto, toinen voisi kyllä olla.
 

Rushlow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Onhan siinä jonkunlainen ristiriita, että sähköauto on kaikin puolin ylivertainen polttiksiin verrattuna, mutta silti niiden yleistymistä varten kaavaillaan erilaisia tukia ja polttisten kieltoa.

Katos, kun tyhmät ei tajua omaa parastaan niin ne pitää pakottaa.

Ei vaan, tosissaan, sähköautojen tuet tulevat kyllä pienentymään kunhan markkinoille tulee edullisempia malleja. Eikös sähköautoilla ole jo käyttövoimaverokin? Ei mene montaa vuotta kun tuulitakki-mallin sähkikset ovat samoissa hinnoissa kuin bensa-corollat. Sitten kun vielä latausasemia saadaan rakennettua isolla kädellä niin alkaa sähköautot mennä hyvin kaupaksi.

Itselle paras vaihtoehto on tällä hetkellä vanha kunnon bensakone, mutta jos viiden vuoden päästä olen uutta autoa ostamassa niin en usko, että samalla valinnnalla mennään. Jos ei täysähkö niin vähintään hybridi.
 

hege

Jäsen
Meillä latauskeskustelu on talonyhtiössä aktivoitunut ja sen takia täälläkin on mielenkiintoista seurata mitä mieltä sähkö tai plug-in hybrideistä ollaan. Mitäs mieltä täällä ollaan, pärjääkö plug-in-hybridi 3,6 kW latausteholla ja toisaalta pitäisikö täyssähköautoa varten olla 7,2 kW tai suurempi latausteho tarjolla? Meillä nyt ajatus tehdä todennäköisesti kahdenlaisia paikkoja, joista osa ajateltu enemmän plug-in käyttöön ja osa täyssähkökäyttöön.

Meillä oli kysely siitä, kuinka moni näkee tarvitsevansa (eli ajavansa joko plug-in hybridiä tai täyssähköautoa) neljän vuoden kuluessa kun kartoitettiin kuvitteellista tarvetta latauspaikoille. Kyselyn perusteella noin 20 % ajatteli kulkevansa täyssähköllä ja 40 % plug-in autolla mikä taas tuskin vastaa todellisuutta ja minkä perusteella ei ehkä kannata alkaa paikkojen lukumäärää vielä miettimään. Isännöitsijältä kysyttiin mikä hänen kokemus on siitä kuinka paljon on tarvetta lisäpaikoille ollut toteutetuissa kohteissa sen jälkeen kun lataus on tullut tarjolle ja hänen "tunne" oli että meidän talonyhtiön kokoisessa (noin 70 autopaikkaa) riittäisi alkuvaiheessa 6-8 latauspaikkaa. Miten täällä on ollut kokemus sen suhteen kuinka paljon tarvetta oikeasti on ollut paikoille sen jälkeen kun niitä on tullut tarjolle?
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Miten muuten on, kuinka paljon Suomen sääolot vaikuttavat tällä hetkellä polttomoottorilla toimivien autojen elinikään ja miten taas sähköautojen (verrattuna ns. lämpimiin maihin)? Vai onko sääolot yhdentekeviä tässä vertailussa?

Töissä kun on Teslaa päässyt testaamaan Lapin talvessa, niin kyllähän se tällä hetkellä aika karmea talviauto on. Model X:n huurtuminen sisältä on jo legenda. Se pieni reikä etuikkunassa ei välttämättä paranna liikenneturvallisuutta. Muutenkin auto on huono ajettava. Nykyisellä tarjonnalla mielikuvat sähköautoista Suomessa jäävät varmasti negatiiviseksi.

Mitenkähän tuossa muutenkin on, että suostuvatko nykyautoilun vastustajat tulevaisuudessa maksumiehiksi autoilun huomattavasti kasvavien sähkökustannusten takia? Sähköyhtiöt ottavat varmasti ilon irti asiasta "kasvavalla sähköverkonkulutuksella" kuluttajien siirtomaksuissa.....
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Meillä latauskeskustelu on talonyhtiössä aktivoitunut ja sen takia täälläkin on mielenkiintoista seurata mitä mieltä sähkö tai plug-in hybrideistä ollaan. Mitäs mieltä täällä ollaan, pärjääkö plug-in-hybridi 3,6 kW latausteholla ja toisaalta pitäisikö täyssähköautoa varten olla 7,2 kW tai suurempi latausteho tarjolla? Meillä nyt ajatus tehdä todennäköisesti kahdenlaisia paikkoja, joista osa ajateltu enemmän plug-in käyttöön ja osa täyssähkökäyttöön.
Tuo pienempikin riittää erinomaisesti. Mietitään vaikka Outlander PHEV:tä joka on yksi suosituimmista, siinä on 12 kWh akku. Eli tarvitset nollasta sataan vähän päälle kolme tuntia.

Jos taas on täyssähköauto, selviät todennäköisesti taas pienemmällä mainiosti. Perustason sähköautossa on 28-50kWh akku. Auto istuu joka tapauksessa ruudussa keskimäärin varmasti sen kymmenen tuntia ja viikonloppuisin enemmän.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: hege

dohf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mikä perustuu?

En aio avata yksityisasioita palstalla, jos meinaat ammattia tai koulutusta. Olen liian helposti yksilöitävissä IRL sen jälkeen.
Niin siis älyn puutteesta l. vähä-älyisyydestä mainitseminen ei useinkaan edistä keskustelua. Eikä ole tarvetta sen enempää kertoa, uskon kyllä että osaamista on, joten ei siitä sen enempää. Mutta kun käytännön tasolla joutuu itsekin vanhemmassa taloyhtiössä painimaan, niin välillä tuntuu olevan aika utopistisia heittoja, "ei se ole kuin tehdä" kun puhutaan kuitenkin tuhansista-kymmenistä tuhansista euroista yksittäisten latauspaikkojen kanssa. Joillakin kustannus voi olla muutamia satasia, jos latausaseman saa vaikka sähkökaapin seinustalle lyhyillä vedoilla. Meillä taas vaatisi (80-luvun alun rivitalo silloisilla mitoituksilla) isomman tien laidasta sähköyhtiön kaapilta asti uudet vedot, täydellisen sähkökaluston uusimisen taloyhtiön tiloissa, ja kymmeniä metrejä kaapeleiden kaivuuta. Väistellään kaukolämpö-, vesi- ja viemäriliityntöjä. Siihen lisättynä todellisuus taloyhtiössä, johon ei haluta ottaa kuituliittymää, koska 3G-mobiililaajakaista on useimpien mielestä riittävä. Ei tarvitse Motivasta kysellä neuvoja latauspaikkarakentamiseen. Ja rehellisesti sanottuna Motivan opas latausliittymiin taloyhtiössä on aika kevyt. Miten menetellään, jos nyt laitetaan muutama liittymä, ja jonkin ajan päästä joudutaan laajentamaan? Ensimmäiset eivät pääse lisäkustannuksista kun kapasiteettia joudutaan laajentamaan (hehän ovat osavastuussa kapasiteettilisäyksen tarpeesta), siirtyykö kustannusvastuu autopaikan seuraavalle omistajalle jne. Eroon ei pääse sillä että ehti ensimmäisenä, vaikka vielä silloin ei tarvinnut laajennuksia. Oppaan ei-sanatarkka-neuvo "tehdään sopimus kustannusjaosta" on aika laveasti määritelty.

Enkä minä ole uutta tekniikkaa vastaan, kun on omakin koulutus yliopistolta tekniikasta. Pidän sähkömoottoria ylivoimaisena polttomoottoriin nähden, tällä hetkellä ongelma vain on akku, sen kapasiteetti, latausajat ja yleinen käytännöllisyystaso suhteessa polttisautoihin. Siis nämä Lapin matkat kahden tonnin peräkärryllä kerran viikossa. Tai ainakin pienellä kärryllä silloin tällöin, ja pidempiä silloin tällöin. Tarpeita kun on monenlaisia. Ongelmaksi se muodostuu siksi, että nyt on menossa valtaisa myllerrys ihan valtiotasolla, ja ratkaisut ovat puolivillaisia tämän hetken tekniikalla. En itse ainakaan pysty hankkimaan selvästi polttomoottoriautoa kalliimpaa autoa, jolla pystyy ajamaan vaikka vain 85% ajoista. Sen 15%:n takia joutuu tekemään liian paljon suunnittelua ja joustoa.

Lataushybridi itselläkin on todennäköisin seuraava vaihtoehto, sähköauto ei missään tapauksessa nykykäytöllä.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Mutta kun käytännön tasolla joutuu itsekin vanhemmassa taloyhtiössä painimaan, niin välillä tuntuu olevan aika utopistisia heittoja, "ei se ole kuin tehdä" kun puhutaan kuitenkin tuhansista-kymmenistä tuhansista euroista yksittäisten latauspaikkojen kanssa. Joillakin kustannus voi olla muutamia satasia, jos latausaseman saa vaikka sähkökaapin seinustalle lyhyillä vedoilla.
Niin siis, jos halutaan tänään sille ensimmäiselle jonkinlainen mahdollisuus ladata sähköautoa, se on toteutettavissa yksittäisen piharasian muutostyöllä ja ohjeistuksella latausvirran rajottamiseksi sallittuun rajaan. Jos halutaan kattavampaa ratkaisua jolla mennään kymmenet vuodet eteenpäin, niitäkin löytyy myös sellaisina, missä ei taloyhtiön tarvitse investoida mitään (esim. parkkisahkö.fi).
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Sellainen asia on tullut eräässä yhteisössä vastaan, että sähköautoilijat eivät tahdo maksaa kuukausittaisia leasing- ja operointimaksuja latureista sekä infrasta, vaan maksavat mieluummin tuhansien eurojen kertainvestoinnin ja tämän jälkeen maksavat sähköstä sekä pientä maksua latauslaitteiden sähkökulutuksen, laskutuksen sekä tilityksen operoinnista.

Mistään kun en mitään tiedä ja vielä vähemmän sähkö- sekä hybridiautoista niiden latauksineen. Tuli taannoin vastaan taulukko (olisiko ollut plugitin), jossa mainittiin sähkö- ja hybridiautojen latureista, niissä laturit olivat pääosin 3,6 kWh ja Mersusta oli maininta 11 kWh. Eikös tuollaisille latureille riitä vähän hitaampikin latauspiste ja nopeasta jää kapasiteettia käyttämättä?
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Akkujen hinnan (valmistuskustannusten) täytyy tipahtaa n.70%, että päästään lähelle polttomoottoriauton hintaa. Tuntuu unohtuvan, että sen Suomessa 25000€ maksavan polttisauton valmistuskustannukset pyörii mallista ja merkistä riippuen n.6-8k€ tuntumassa. Vastaavan sähköauton akusto maksaa autotehtaalle yli 3k€ , siis pelkkä akusto ilman sähkömoottoreita tai säätöhimmeleitä.
Palataan näihin unelmiin autoilun polttomoottoreista luopumiseen, kun akkurintamalla tapahtuu se huikea läpimurto ja/tai kapasiteetit (kuten myös mineraalivarannot) kasvavat 80 kertaisiksi. Hauskaa olisi myös nähdä edes se prototyyppi raskaan liikenteen tai muun raskaan kaluston osalta. Siis oikeasti toimiva.
Ehkä visio polttomoottoreista luopumisesta on vielä epärealistinen. Ladattavat hybridit tosin alkavat olemaan ihan fiksu valinta ja varmaan paras tie polttomoottorien käytön vähentämiseen. Jyrkkä polttomoottorine kiltäminen on minusta typerä ja poliittisesti mahdoton. Sisullahan taitaa olla joku ihan toimiva raskaan liikenteen hybridi.

Itse olen vuoden verran ajellut ladattavalla hybridillä. Parhaimmillaan kulutus lyhyessä ajossa on erittäin pieni ( alle 2 litraa per 100 km). Pitemmillä matkoilla akun tyhjentymisen jälkeen polttoaineekulutus toki nousee. Kokonaisuudessaan pieni autovero (noin 4k€ kohtuullisen arvokkaassa autossa) yhdistettynä muihin ominaisuuksiin sai valinnan kääntymään ladattavaan hybririin. Tuskimpa koskaan tulee enää palattua pelkkään polttomoottoriin, koska hybridi voimanlähde on erittäin miellyttävä.
 

Rankkari

Jäsen
Uskooko kukaan tuohon hallituksen sähkö/kaasuauto tavoitteeseen? Edes hallitus itse..
Harvalla on varaa sähköautoon. Ja mitä sillä tekee, kun pakkasella maksimi akunkesto, voi jopa puolittua.
Tulevaisuuden eko/ego turhake.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Uskooko kukaan tuohon hallituksen sähkö/kaasuauto tavoitteeseen? Edes hallitus itse..
Harvalla on varaa sähköautoon. Ja mitä sillä tekee, kun pakkasella maksimi akunkesto, voi jopa puolittua.
Tulevaisuuden eko/ego turhake.
Katsos sitten 11 vuoden päästä voit ostaa ton mun nykyisen käytettynä, 12 vuotta vanhana, joillain tuhansilla. Niinkuin keskivertosuomalainen ostaa nytkin autonsa.
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Sähköauton akuston elinikä siinä 10 vuoden ympärillä. Tälllä hetkellä esim Volvo 60:n uusi akusto maksaa toistakymmentätuhatta? Oikeata kertakäyttökulttuuria, auton kori ja tekniikka kestää, mutta osta uusi akusto, joka arvokkaampi kuin auto? Toyotan Priukseen saanee parilla tonnilla jonkun tarvikeakuston. En edelleenkään usko, että vielä pitkään aikaan sähköautot realistinen vaihtoehto.
Sitten jos puhutaan maailman mittakaavasta, Kiinan varovasti se 100 miljoonaa autoa, Intiaan joitakin kymmeniä miljoonia,Eurooppaan ja USAhan 100 miljoonaa. Sellaisia lukuja, ettei taida ihan riittää tehtaiden kapasiteetti. Vai onko taas niin, että sinisilmäiset suomalaiset kusetetaan ja muu maailma ajelee vanhaan malliin. Vai miten on, kääntyykö nuo suurmaat sähköautoihin?
 

tsajari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Vanhempaa autoiluasiaa, sähköautoihin voi viitata ainoastaan lukuisilla autosta löytyvillä sähkövioista.

Uskollinen apurini Peugeot pölläytti tänään öljyt pihalle kun päräytin sen karseassa pakkasessa käyntiin ja köröttelin duunipaikalle. Mittaristossa alkoi vilkkua öljypainevaloja aivan firman pihalla, elikkästen ajoa ja siitä seuraavia jälkiseuraamuksia tuskin tuli. Etumaskissa ei ole ollut kahteen vuoteen minkäänlaisia pahveja tukkeena, mutta ensimmäistä kertaa Suomen talvi yllätti pösön.

Öljyt näyttäisivät pöllähtäneen ulos mittatikun rööristä, kun itse tikku oli kimmahtanut sieltä ylös raketin lailla. Muutama työkaveri veikkaili huohotusletkun jäätyneen, mutta sen mitä niitä öljyisiä letkuja ropasin niin kaikki kumiset tuntuivat löysiltä tai eivät ainakaan jääkoppuroilta. Yksi kovamuovinen letkunpätkä kyllä tulee (ilmeisesti) venttiilikopasta, mutta voisiko se olla se? Aiheuttaako sen irroittaminen mitään katalaa, jos vaikka kokeilisin onko se jäässä vai onko syy jotain vakavampaa ja syvällisempää.

2001 vuoden 206 kyseessä, 2-ovinen 1.9L diesel.

Jos joku muu onnistuu löytämään kuvan mokomasta kapistuksesta niin helpottaisi kummasti tietämätöntä. Löysin kahta erilaista "huohotinta", mutta kun en ymmärrä millä hakusanoilla pitäisi tarkentaa hakua niin menee hakuammunnaksi.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Kiitos. Hyväkin sähköauto? Luuletko tosiaan, että se vielä toimi silloin.. Ettei vaan olisi jo ongelmajätettä silloin.
Paras, tietysti =D

En näe miksei toimisi, vähemmän kuluvia osia kuin polttomoottoriautossa.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Paras, tietysti =D

En näe miksei toimisi, vähemmän kuluvia osia kuin polttomoottoriautossa.

Teslalla siis ajelet vai? Kun nöyrästi parhaaksi kehut?

Mikäli pidät autoasi kymmenen + vuotta, niin laita kalenteriin muistutus ja tule kirjoittelemaan missä kunnossa patterisi ovat tuolloin. Tai vaihtoehtoisesti mitä niiden vaihtaminen maksoi.

Red Bull mäkiautokisoissahan patterivammaista Teslaa voi toki kierrättää. Eihän se siis täysin käyttökelvoton ole.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Osaako täällä tietäjät kertoa, kuinka nopeaa akkujen varausteho laskee? Onko vuoden käytön jälkeen huomattavissa kapasiteetin vähenemistä?

Riippuu millä sähköautolla ajelet, miten ajelet ja miten latailet. Googlaamalla löytyy tietoja eri Tesla-forumistien ylläpitämistä luvuista.

Linkki Google docsiin josta yhden forumin ko. dataa voi tarkastella: TESLA BATTERY RANGE DATA

edit: tuossa sitten toki kannattanee ottaa huomioon se, että lämpötilat ko. datan maissa on eri kuin Suomessa. Tälläkin on eittämättä vaikutuksensa. Selvennetään vielä varmuudeksi .- vaikkei se ehkä epäselvää olekaan - etten omista Teslaa joten omakohtaisia kokemuksia ei ole.
 
Viimeksi muokattu:

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Mikäli pidät autoasi kymmenen + vuotta, niin laita kalenteriin muistutus ja tule kirjoittelemaan missä kunnossa patterisi ovat tuolloin. Tai vaihtoehtoisesti mitä niiden vaihtaminen maksoi.
Neljä vuotta tuota pidän.

Suomalaisen Tesla-taksin mittarissa on yli 400 000 kilometriä – yksi eniten ajetuista koko maailmassa
Tuossa Teslan käyttäjän kokemuksia: "Nyyssösen mukaan 85 kilowattitunnin akulla varustetun auton toimintasäde uutena oli noin 400 kilometriä. Nyt, lähemmäs puoli miljoonaa kilometriä myöhemmin auto jaksaa miehen mukaan yhdellä latauksella edelleen 370 kilometriä".

Jos näihin asioihin jaksettaisiin paneutua samalla tarmolla kuin täysillä katkeraan mieleen uponneen etujärjestöpropagandan huuteluun, asioita ymmärrettäisiin aika paljon paremmin.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Neljä vuotta tuota pidän.

Suomalaisen Tesla-taksin mittarissa on yli 400 000 kilometriä – yksi eniten ajetuista koko maailmassa
Tuossa Teslan käyttäjän kokemuksia: "Nyyssösen mukaan 85 kilowattitunnin akulla varustetun auton toimintasäde uutena oli noin 400 kilometriä. Nyt, lähemmäs puoli miljoonaa kilometriä myöhemmin auto jaksaa miehen mukaan yhdellä latauksella edelleen 370 kilometriä".

Jos näihin asioihin jaksettaisiin paneutua samalla tarmolla kuin täysillä katkeraan mieleen uponneen etujärjestöpropagandan huuteluun, asioita ymmärrettäisiin aika paljon paremmin.

Tuossa taksi-Teslassa on omat ongelmansakin ollut: Tesla taksina, ajoa jo 260 000 kilometriä! (linkki Teslaclubin sivuille) tuo tosin on jo vanha uutinen ja on siinä aika kalliita korjauksiakin ollut. Ei se siis ihan mitään huoltovapaata meininkiä ole - enkä toki väitä, että kaikissa olisi samat viat - joskaan ei se siis viatonta ja vaivatontakaan menoa ole. Tässä taksimiehen kommentit Teslasta vs. aiempi Volvo:

"Nyyssönen kommentoi korjaus- ja huoltokuluja Teslan ja aiemmin hänellä ajossa olleen Volvo XC60:n välillä, jolla hän ajoi 350 000 kilometriä. ”Hankalaa niitä on vertailla keskenään. Ilman ohjaustehostimen korjausta mentäis suunnilleen samoissa kustannuksissa. Teslan pitäisi toimia vielä moitteettomasti sellainen 2-3 vuotta, eli yhteensä noin 5 vuotta, jotta tämä olisi kannattavaa.”

Onhan USA:ssa yli 400k mailia ajettu LA - Vegas väliä ajeleva Model S. Siihen tosin on kahdesti vaihdettu akkupaketti - takuun piikkiin. Sitten kun takuut ovat olleet ja menneet, niin kyllähän sillä varmasti on melkoinen vaikutus sähköauton hintaan - enkä nyt siis tarkoita 400k mailia ajettua autoa. Ellei sitten akkupakettien hinta tipahda radikaalisti.

Pointti on vaan se, että vaikka sähköautoilu sopii sinulle ja se on sinusta täysin OK, se ei välttämättä sovi eri ihmisten elämäntilanteeseen erinäisistä syistä. Eikä tuo siis ole mitään katkeraa huutelua - vaikka sinusta se sellaiselta toki kuulostaakin. Realismia saat sinäkin käyttää. Ei se ole keneltäkään kielletty.
 
Viimeksi muokattu:

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Pointti on vaan se, että vaikka sähköautoilu sopii sinulle ja se on sinusta täysin OK, se ei välttämättä sovi eri ihmisten elämäntilanteeseen erinäisistä syistä. Eikä tuo siis ole mitään katkeraa huutelua - vaikka sinusta se sellaiselta toki kuulostaakin. Realismia saat sinäkin käyttää. Ei se ole keneltäkään kielletty.
Olen aina sanonut, ettei se sovi kaikille.

Mutta valtaosalle teknisten ominaisuuksien puolesta sopisi.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Olen aina sanonut, ettei se sovi kaikille.

Mutta valtaosalle teknisten ominaisuuksien puolesta sopisi.
Ja akuissakin muistaa sen että niitä saa käytettyä myös järkevästi, eli se klassinen 40-80% väli. Jos aina vedetään akku tyhjäksi, työnnetään laturiin, ladataan 100% ja sama alusta, niin varmasti menee nopsaan vaihtokuntoon.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Sähköautojen akkujen kulumiseen liittyen kuluvat ne vaihteistot ja moottoritkin polttomoottoriautoissa. Varsinkin tehokkaissa autoissa isoilla kilometreillä tiedossa voi olla akustojen vaihtamisen kustannuksiin verrattavia remontteja tiedossa. Tietysti T8 volvon tai Teslaan huoltokustannukset isoilla kilometreillä ovat todennäköisesti suuremmat, kuin jonkun halvan yksinkertaisella tekniikalla varustetun perheauton. Sähköautojen ja hybridien yleistyessä varmasti myös akkujen hinnat tulevat alemmaksi.

Tulevaisuudessa Saloon puuhatun sähköbussien tiestä induktiolla tehtävän latausksen kaltaisen infran ehkä yleistyessä akustojen kokoa voidaan pienentää. Ainakin ymmärtääkseni sähköbussien kohdalla akuistoista näin saatavat säästöt ovat merkittäviä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös