Autoiluketju

  • 3 281 317
  • 18 827

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Taloyhtiöllehän ei tule kustannuksia ellei niistä päätetä. Jos enemmistö haluaa "kustannuksia" niin jos se on yhä ihan kauhea paikka, omakotitalo on tosiaan varmasti parempi ratkaisu. Säästyy kaikilta hermot.

30min pysähdyksellä saa 50kW laturista 25kWh.
Kiitos kun kerroit mulle demokraattisesta päätöksenteosta. Ei tosiaan tullut mieleenkään, mutta noinhan asia menee! Kiitos täysin turhasta typerästä viestistä.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Suomen maajoukkueet
Onko tietoa, missä olosuhteissa tuo range on saavutettu? Hiukan eroa etelän lämmössä vs. pohjolan kylmä talvi. Kyllä saa akut paljon parantua, ennen kuin on todellinen vaihtoehto ottomoottorille.
Täällä kyseltiin aiemmin jo raskaasta liikenteestä. Miten nuo rekkalastit mahdetaan siirtää? Valtiohan ilmeisesti rankoo tasaisesti kaikkia polttomoottoreja kiihtyvällä tahdilla uutisten mukaan.
Akkujen varaustila heikkenee pakkasessa ja samalla toimintasäde lyhenee oleellisesti, jos ei tarvitse ajaa kuin lyhyitä matkoja ja latauspiste on aina hollilla, niin ei kai siinä sitten mitään. Mitä tulee raskaan liikenteen sähköistämiseen, niin se ei tule tapahtumaan lähimpään kahteenkymmeneen vuoteen, tämä siis raskaan kaluston markkinajohtajan asiantuntijan suusta kuultuna. Yksi syy on paino, ja toinen akkujen korkea hinta, en usko että kukaan liikennöitsijä haluaa maksaa akkujen vaihdosta kolkyt donaa. Ruotsissa on jonkun verran johdin busseja ja joitain sähkö jätepakkareja, mutta täysperäyhdistelmissä niitä ei tulla näkemään, vaikka kuinka olisi ekologisesti hieno ajatus.
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Akkujen varaustila heikkenee pakkasessa ja samalla toimintasäde lyhenee oleellisesti, jos ei tarvitse ajaa kuin lyhyitä matkoja ja latauspiste on aina hollilla, niin ei kai siinä sitten mitään. Mitä tulee raskaan liikenteen sähköistämiseen, niin se ei tule tapahtumaan lähimpään kahteenkymmeneen vuoteen, tämä siis raskaan kaluston markkinajohtajan asiantuntijan suusta kuultuna. Yksi syy on paino, ja toinen akkujen korkea hinta, en usko että kukaan liikennöitsijä haluaa maksaa akkujen vaihdosta kolkyt donaa. Ruotsissa on jonkun verran johdin busseja ja joitain sähkö jätepakkareja, mutta täysperäyhdistelmissä niitä ei tulla näkemään, vaikka kuinka olisi ekologisesti hieno ajatus.
Ministeriöstäkö se oli, että polttomoottoriautojen polttoainekustannuksia nostetaan lähivuosina jatkuvasti ja näin pakotetaan muutokseen. Kuljetusliikkeet sitten kiittää, ja nostaa taksojaan.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Ensimmäisenä tuli mieleen, että onko nyt keksitty rollikka, jossa on johtimet pohjassa eikä katolla?
Ymmärtääkseni tuossa Salon casessa bussien lataus toteutettaisiin induktiolla asfaltin alla olevasta elementistä eli langaton systeemi on kyseessä. Latauselementit sijoitetaan tuossa systeemissä tiehen tai bussipysäkkeihin. Kustannuksiltaan systeemi ilmeisesti on halvempi verrattuna johdinautoihin tai nykyisiin kiinteisiin sähköbussin latauspisteisiin. Varmaan joku tälläinen systeemi pitäisi saada rakennettua kohtuullisen laajasti, jotta sähköautojen akkukokoa voitaisiin pienentää ja toimintasädettä pidentää. Sähköbussien kohdalla akkujen kustannuksien ollessa satojatuhansia euroja, suuren bussien määrän kohda säästö on merkittävä ja investointi latausverkkoon on kannattavaa ainakin suurissa kaupungeissa.

Linkki asiaan liittyvän yrityksen sivuille
https://www.magment.de/en-test-track-salo-finland/
 
Viimeksi muokattu:

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Analyysi: Akku ei kestä, maaseudulla ei pärjää! Sähköautoja vastustetaan vuonna 2019 samoilla väitteillä kuin GSM-puhelimia 1994
YLE:n sivulla ihan osuvaa tekstiä kaiken uuden vastustamisesta. Hybridit ja sähköautot ovat vahvasti se tulevaisuuden liikkumismuoto, mutta kuinka pitkällä on se hetki, että sähköllä voisi ajaa yhtä "huolettomasti" sen tuhat kilometriä, kuin nykyisillä autoilla.

Jouluksi ajoimme Lappiin, matkaa kotoa majoituspaikkaan kertyi noin 950 kilometriä. Aikaa kului 13 tuntia, sisältäen pari pysäystä ja yhden tankkaamisen. Tapaninpäivänä kiertelimme maamme pohjoisia pikkuteitä ajaen noin 650 kilometriä. Muutoinkin ajamme liikkeelle lähdyttyämme pidempiä päiväkohtaisia matkoja, eli vielä ei sähköautoilu ole meidän juttu.

Kunhan kehitys kehittyy, niin henkilökohtaisesti minulla ei ole ongelmia siirtyä sähköauton käyttäjäksi, mutta siihen saattaa vielä kulua aikaa.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
YLE:n sivulla ihan osuvaa tekstiä kaiken uuden vastustamisesta.

Täysin päinvastoin väsynyttä ja ylimielistä öyhötystä, joka rinnastuu pohjoiskorealaiseen oikeassaolemiseen ja todellisuuden vääristelyyn. Historia on vastaavasti pullollaan "edelläkävijöitä" joita aina "väärinymmärrettiin" ja joiden keksinnöistä ei tullut variksenpelättimiä kummempia. Uhriutuminen on varsin vankkaa sähköautohysteeristen parissa. Tulee varmaan muita parempi olo. Siitä puhe mistä puute, noin yleensä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jouluksi ajoimme Lappiin, matkaa kotoa majoituspaikkaan kertyi noin 950 kilometriä. Aikaa kului 13 tuntia, sisältäen pari pysäystä ja yhden tankkaamisen. Tapaninpäivänä kiertelimme maamme pohjoisia pikkuteitä ajaen noin 650 kilometriä. Muutoinkin ajamme liikkeelle lähdyttyämme pidempiä päiväkohtaisia matkoja, eli vielä ei sähköautoilu ole meidän juttu.
Sellainen huomio tähän, että sähköautoilun kanssa käsi kädessä kulkee yhteiskäyttöautoilun kehittyminen yms eli että autoa ei enää tarvitse omistaa (tai ajaa). Eli pohjoisen reissulle on sitten valittavissa se yhteiskäyttöhybridi tai vaikka kaasuauto, vaikka normiajot ajetaan täyssähköllä.
Ymmärtääkseni tuossa Salon casessa bussien lataus toteutettaisiin induktiolla asfaltin alla olevasta elementistä eli langaton systeemi on kyseessä. Latauselementit sijoitetaan tuossa systeemissä tiehen tai bussipysäkkeihin. Kustannuksiltaan systeemi ilmeisesti on halvempi verrattuna johdinautoihin tai nykyisiin kiinteisiin sähköbussin latauspisteisiin.
---
Linkki asiaan liittyvän yrityksen sivuille
https://www.magment.de/en-test-track-salo-finland/
Ruotsissa testaavat tuota johdinversiota. Ei vaikuta kyllä ihan valmiilta idealta.
The technology - eRoadArlanda
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Täysin päinvastoin väsynyttä ja ylimielistä öyhötystä, joka rinnastuu pohjoiskorealaiseen oikeassaolemiseen ja todellisuuden vääristelyyn. Historia on vastaavasti pullollaan "edelläkävijöitä" joita aina "väärinymmärrettiin" ja joiden keksinnöistä ei tullut variksenpelättimiä kummempia. Uhriutuminen on varsin vankkaa sähköautohysteeristen parissa. Tulee varmaan muita parempi olo. Siitä puhe mistä puute, noin yleensä.
Näin ne asiat koetaan. Onneksi meillä on vapaus ilmaista oma mielipiteemme.

Sellainen huomio tähän, että sähköautoilun kanssa käsi kädessä kulkee yhteiskäyttöautoilun kehittyminen yms eli että autoa ei enää tarvitse omistaa (tai ajaa). Eli pohjoisen reissulle on sitten valittavissa se yhteiskäyttöhybridi tai vaikka kaasuauto, vaikka normiajot ajetaan täyssähköllä.
Nykyisessä liikkumisessa (työajot ja huvimatkat) en pysty hyvällä tahdollakaan sovittamaan yhteiskäytössä olevia autoja. Omat äkkinäistekin liikkeellelähdöt käytännössä poistavat tuon vaihtoehdon.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sellainen huomio tähän, että sähköautoilun kanssa käsi kädessä kulkee yhteiskäyttöautoilun kehittyminen yms eli että autoa ei enää tarvitse omistaa (tai ajaa). Eli pohjoisen reissulle on sitten valittavissa se yhteiskäyttöhybridi tai vaikka kaasuauto, vaikka normiajot ajetaan täyssähköllä.

Jep tätä yritin nostaa keskusteluun jo aikaisemmin, yhtälailla erilaiset leasingit/vastaavat yleistyvät, jolloin päästään siihen tilanteeseen ettei sen tavallisen tallaajan tarvitse kertainvestoida 10-20k€ autoon vaan voi hankkia sellaisen mallin mikä vastaa parhaiten omiin tarpeisiin.

Myönnän, että aika kaukaiselta kuulostaa tämä vaihtoehto, että jakaisin autoni naapurien kanssa, mutta saa nähdä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Myönnän, että aika kaukaiselta kuulostaa tämä vaihtoehto, että jakaisin autoni naapurien kanssa, mutta saa nähdä.
Tässä Nevsin näkemystä aiheesta:NEVS - Innovation
Sivumennen sanoen aika koomisen kotikutoisen näköistä kun on tuollaisia kökösti piirrettyjä ufo-visioita ja sitten siellä välissä 20 vuotta vanhan Saabin kuvia.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tässä Nevsin näkemystä aiheesta:NEVS - Innovation
Sivumennen sanoen aika koomisen kotikutoisen näköistä kun on tuollaisia kökösti piirrettyjä ufo-visioita ja sitten siellä välissä 20 vuotta vanhan Saabin kuvia.

Joo nopeasti selattuna vaikutti joltain vitsiltä, mutta täytyy lukea tarkemmin. Miksi se Saab oli tungettu sinne muutamaankin kertaan? Ymmärrän, että saabisteihin tuo varmasti vetoaa, mutta muu yleisö saattaa vierastaa :D
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Joo nopeasti selattuna vaikutti joltain vitsiltä, mutta täytyy lukea tarkemmin. Miksi se Saab oli tungettu sinne muutamaankin kertaan? Ymmärrän, että saabisteihin tuo varmasti vetoaa, mutta muu yleisö saattaa vierastaa :D
Aiemmin siellä oli vain noita piirroksia, varmaan johtuen että ei firmalla ollut yhtään sähköautoa IRL. Mutta kun saivat Saabiin sähkömoottorin soviteltua niin varmaan kuvittelivat että sitä pitää ja kannattaa esitellä.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Nykyisessä liikkumisessa (työajot ja huvimatkat) en pysty hyvällä tahdollakaan sovittamaan yhteiskäytössä olevia autoja. Omat äkkinäistekin liikkeellelähdöt käytännössä poistavat tuon vaihtoehdon.

Aiempaa sähkölogiikkaa peesaten, miksi näin vastustava kanta kun "80-90%" ei kuitenkaan tarvitse jatkuvasti autoaan? Äkilliseen satunnaiseen tarpeeseenhan voi aina vuokrata toisen auton 150e hintaan.
 

Byvajet

Jäsen
Hybridit ja sähköautot ovat vahvasti se tulevaisuuden liikkumismuoto, mutta kuinka pitkällä on se hetki, että sähköllä voisi ajaa yhtä "huolettomasti" sen tuhat kilometriä, kuin nykyisillä autoilla.

Syksyn Tekniikan maailmassa kaksi akkuasiantuntijaa kertoo näkemyksenään, että akkutekniikassa ei ole odotettavissa läpimurtoa, vaan sähköautot rakennetaan nykytekniikan varaan. He mainitsivat, että nykytilanne saattaa kestää vuosikymmeniä.

Laboratorioissa on yritetty monenlaista, mutta siitä ei ole käytäntöön saakka.

Sähköautoihin liittyy myös akkujen luonnollisen vanhenemisen ongelma. Ainoastaan latauskertojen määrä ei kuluta akkuja, vaan ne menettävät ominaisuuksiaan myös vanhetessaan. Se ei tiedä hyvää, kun monissa maissa autojen keski-ikä on suunnilleen sama kuin Suomessakin eli noin 12 vuotta.

Toinen hankaluus liittyy akkujen kierrätettävyyteen. Litiumin louhinta on paljon halvempaa kuin sen kierrättäminen. Ylipäänsäkin akkujen kierrättäminen on kallista.

Tämänhetkisistä latauslaitteiden toimintaongelmista varmasti päästään eroon, mutta sen sijaan latausjonojen ongelma ei poistu. Teslan valta-alueilla on satsattu lataamiseen, mutta silti latausjonot ovat voineet olla tuntien mittaisia. Monen pikalatauspaikan järjestämisessä samaan paikkaan on myös tekniset ongelmansa.

Sähköautot kärsivät pahoin kylmästä, peräkärristä ja kattokuormasta. Myös tuuli ja sade vaikuttavat toimintamatkaan. Siksi uskon, että sähköautohypetys osoittautuu kuplaksi. Sähköauto sopii perheen yhdeksi aina kotona ladattavaksi autoksi varakkaalle perheelle, mutta ei siitä koko kansan ratkaisua tule.

Kun vielä muistetaan, että Suomessa henkilöautoliikenteen osuus hiilidioksidin kokonaispäästöistä on noin 10 %, niin en usko alkuunkaan, että sähköautomanian taustalla on pyrkimys ympäristönsuojeluun. Bisnes sieltä kurkottaa esiin. En myöskään usko, että sähköautojen kevyempi verotus jatkuu kauankaan. Kun bensan hinnassa veroa on noin euro, niin sama raha kynitään tulevaisuudessa jotenkin sähköautoilijoilta. Turha on toivoa, että sähköautoilu tulisi ikuisesti olemaan bensa-autoilua halvempaa.

Sähköautoihin liittyvä keskustelu on surkuhupaisaa ja kertoo lähinnä ihmisen uskonnollisesta luonteesta. Tässä höperehtimisessä unohtuvat reaaliteetit ja hämärtyvät mittasuhteet. Tunne menee järjen edelle.
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Aiempaa sähkölogiikkaa peesaten, miksi näin vastustava kanta kun "80-90%" ei kuitenkaan tarvitse jatkuvasti autoaan? Äkilliseen satunnaiseen tarpeeseenhan voi aina vuokrata toisen auton 150e hintaan.
Omassa epäsäännöllisessä työrytmissä on käytännössä mahdoton toimia ilman omaa autoa. Eli kuulun sitten tuohon 10-20% ryhmään.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Syksyn Tekniikan maailmassa kaksi akkuasiantuntijaa kertoo näkemyksenään, että akkutekniikassa ei ole odotettavissa läpimurtoa, vaan sähköautot rakennetaan nykytekniikan varaan. He mainitsivat, että nykytilanne saattaa kestää vuosikymmeniä.

Laboratorioissa on yritetty monenlaista, mutta siitä ei ole käytäntöön saakka.
Tässä ollaan mielestäni ongelman ytimessä. Tuntuu siltä, että vuosien ajan ollaan odotettu akkuongelman ratkeamista ja varmasti osa tulevaisuudensuunnitelmista perustuu siihen että se ratkeaa. Tyhmä kun olen, niin en tiedä teknisesti akuista yhtään mitään, mutta samaa ongelmaa vastaan ovat myös puhelinvalmistajat taistelleet - todennäköisesti jäätävillä budjeteilla.

Onko sinulla @vilpertti parempaa tietoa akkuteknologian kehityksestä? Kysyn siis ilman sarvia ja hampaita, nimittäin jos alalla kerran olet. Käsittääkseni kuitenkaan nykyakuilla ei saada vielä sähkövallankumousta aikaan.
 

Byvajet

Jäsen
Tuntuu siltä, että vuosien ajan ollaan odotettu akkuongelman ratkeamista ja varmasti osa tulevaisuudensuunnitelmista perustuu siihen että se ratkeaa.

Tämähän tässä hullua on. Tähän myös perustuu oma sähköautovastaisuuteni. Mutta en vastusta sähköautoja sinänsä, vaan vastustan politiikkaa, joka perustuu rohkeisiin oletuksiin.

Sähköautojengi on ihan sekaisin. Kun keskustelua seuraa, niin siellä pidetään tosiasiana, että akkuläpimurto tulee ihan kohta, vaikka akkuja on kehitetty jo kauan ennen sähköautobuumia. Tiede ei vain toimi niin, että kun johonkin asiaan kaataa loputtomasti rahaa, niin tulokset seuraavat perässä. Raha auttaa tutkimuksessa, mutta se ei takaa kehitystä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
No onhan ne akut kehittyneetkin. Ja teorian tasolla akkujen energiatiheys on edelleen aika vaatimattomalla tasolla, eli teoriassa kehittymisen varaa on ~rajattomasti*. Käytäntö ja kustannustehokkuus on tietysti eri asia, saa nähdä mitä esim solid-state akuista vielä tulee, ei sitä tietä varmaan vielä loppuun ole kuljettu.
Varmaan tässä jossain vaiheessa alkaa sekin aiheuttaa jarruttelua, että jos edes jonkunlainen akkuläpimurto tulisi, niin nykyistä teknologiaa käyttävien sähköautojen arvo romahtaisi, eihän niitä ostaisi enää kukaan ja yön yli latailu alkaisi vaikuttaa naurettavalta jos uusi teknologia mahdollistaisi välittömän latauksen. Mitä pitemmälle mennään nykyisellä teknologialla, sitä isompi tämä romahdus varmaan olisi.
*Sadassa levyssä Fazerin sinistä on enemmän energiaa kuin isoimmassakaan Teslan akussa, höhö.
 
Viimeksi muokattu:

Tuamas

Jäsen
Akkujen kehityksen hitaudesta mouhoavat jotenkin täydellisesti sivuuttavat sen, että tämän vuosikymmenen aikana akkujen hinta on pudonnut 2010 hinnasta ~1000$/kWh nykyiselle ~200$/kWh tasolle, josta näillä näkymin vielä tullaan selvästi alas.

Tekee argumentoinnista melko naurettavaa, jos todetaan että kehitystä ei ole tapahtunut, kun kahdeksassa vuodessa hinta on viidesosa siitä mitä 2010.

Jo nykyhinnalla ja -tekniikalla tänä vuonna tulemme saamaan ensimmäiset polttomoottorien kanssa hinnankin puolesta kilpailukykyiset mallit markkinalle.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Akkujen kehityksen hitaudesta mouhoavat jotenkin täydellisesti sivuuttavat sen, että tämän vuosikymmenen aikana akkujen hinta on pudonnut 2010 hinnasta ~1000$/kWh nykyiselle ~200$/kWh tasolle, josta näillä näkymin vielä tullaan selvästi alas.
Ovatko akut kehittyneet samassa suhteessa?
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Ovatko akut kehittyneet samassa suhteessa?
No siis nyt puhutaan 400-500km toimintasäteestä ihan keskitason sähköautoissa kun ensimmäinen Leaffi taisi olla hitusen päälle 100, jos muutettaisiin WLTP standardille.

200km sädekin riittää jo monille, ja isompi akku ei ole aina absoluuttisesti plussaa joka suhteessa.
 

teppana

Jäsen
Ovatko akut kehittyneet samassa suhteessa?

En osaa sanoa, mutta onko sillä väliä? Jos jo nyt autojen toimintasäde on tuo 300-500km ja valtaosalla työajot ja kaupassa käynti onnistuisi siten, että yöksi pistää latinkiin.

On totta, että mitään läpimurtoa ei ole tapahtunut eikä sitä ole näköpiirissä. Mutta tällä hetkellä akkujen kapasiteetti riittää henkilöauton käyttöön. Näin siis olen ymmärtänyt.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tietotekniikan huima kehitysvauhti antaa ihmisille väärän kuvan tekniikan mahdollisuuksista. Mitä lähemmäs perusfysiikkaa ja -kemiaa mennään, sitä vaikeampaa on ottaa mitään mullistavia edistysaskeleita. Nykyiset litium-akut alkavat lähestyä kehityskaarensa päätä ja mitään ihmeitä ei tältä saralta ole enää odotettavissa. Se mullistava akkuteknologia voi hyvinkin olla yhtä kaukana kuin fuusioenergia. Suurin kehitys voikin olla valmistuksessa. Jos litium akkujen hinta pystyttäisiin pudottamaan vielä vaikka kymmenesosaan nykyisestä, niin se on kehitystä vaikka teknologia itsessään olisi ihan tasan samaa.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Mitä ihmeen merkitystä on argumentilla ”akkujen kehitys”?

Autoilun näkökulmasta (henkilöautot) olennaista on, että saadaanko akuista riittävästi tehoa irti riittävän alhaiseen hintaan.
Ei tuosta nyt voi niin vihainen olla jos joku ei ymmärrä. Vallalla on tosi paljon harhaluuloja aiheeseen liittyen, ja mediaan syötetään etujärjestöjen tai jopa suoraan kilpailevaa tekniikkaa edustavien huolestuneiden yritysten viestintäosastojen tuotoksia. Tätä toitotetaan, ja kun harvalla on syytä miettiä omia ajamisiaan toiselta kantilta, siitä muodostuu helposti 'kriittinen kysymys", vaikka todellisuudessa nämä on aika harvoille niitä kriittisiä kysymyksiä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös