Combat T98
Iltasanomien internetsivusto esittelee todellisen auton! Jenkkien hummeri on mini tähän verrattuna. Jos takataskussasi on ylimääräistä, niin tässä sulle auto!
Venäläinen Combat T98 on panssaroitu loistoauto, jonka rinnalla kalpenee jenkkien Hummerkin.
Pietarin keskusta on iltapäivällä liikenteen ruuhkauttama. Suma seisoo, ja turhautuneet autoilijat tööttäilevät torvea. Sitten nurkan takaa ilmestyy enemmänkin panssarivaunua kuin autoa muistuttava kulkuneuvo. Combat T98 on saapunut kaupunkiin. Uskomaton voi olla auton mahti: jalankulkijat jähmettyvät paikalleen, ja muut autot antavat suosiolla tietä. Panssarimonsteri on epäilemättä automaailman uusi kuningas.
Pieni Autocad-yhtiö rakentaa Pietarissa sotateollisuudesta tutuilta (mm. T-34-panssarivaunu) Kirovin tehtailta vuokratuissa tiloissa Combat-panssarilimusiineja. Ne valmistetaan käsityönä ja viimeistellään tilaajan toivomusten pohjalta.
Autocadin toimitusjohtaja Dmitri Parfjonov on lievästi ärtynyt siitä, että Combatia on julkisuudessa verrattu General Motorsin Hummer-maasturiin. - Hummer on pelkkä jeeppi, kun taas Combat on kaikilla herkuilla varustettu panssaroitu loistoauto, Parfjonov kuittaa.
Combatissa käytetään jonkin verran GM:n komponentteja, mutta suunnittelutyö on kokonaisuudessaan Autocadin käsialaa. Toisin kuin muissa maastoautoissa, Combatissa ei ole runkoa. Korkeasta maavarasta huolimatta auton painopiste on alhaalla, ja ajo-ominaisuudet ovat huippuluokkaa.
Muista panssaroiduista henkilöautoista poiketen Combat on jo alusta pitäen rakennettu panssariautoksi. Kori on runsasseosteista terästä, ja autossa on kaksinkertainen lattia. Ovissa on kolme teräskerrosta. Panssarilasi-ikkunat ovat yli viisi senttiä paksut, ja tarvittaessa ikkunamekanismissa oleva räjähdyspanos sulkee ikkunat silmänräpäyksessä.
Polttoaineen täyttöaukkoja on kaksi, yksi auton kummallakin puolella. Täyttöaukot on suojattu moottoroiduilla panssarilevyillä, jotka aukeavat vain sisältä.
Combatin sisätila on mahdollista muuttaa ilmatiiviiksi taistelukaasuhyökkäyksen varalta ja autossa on kaasunpoistojärjestelmä. Autossa on myös ampuma-aukot, ja sisälle tuleva ruutikaasu voidaan pumpata ulos.
Mallivaihtoehtoja on kolme: Pro, Hi Pro ja Hi Pro S. Pro-mallin panssarointi kestää kevyiden käsiaseiden tulituksen. Hi Pro -malli suojaa kaikilta rynnäkkökivääreiltä, ja Hi Pro S:ää voi tulittaa raskaalla konekiväärillä ilman, että matkustajat vahingoittuvat. Jokaisessa mallissa on tehokas suojaus pommiattentaatin varalta. Tilaaja voi asennuttaa raskaimpiin malleihin myös dieselmoottorin.
Combatin perusmalli Pro maksaa Venäjällä noin 100 000 euroa. Raskaimmasta mallista kaikilla varusteilla joutuu pulittamaan kolme kertaa enemmän. Jonotusaika on puoli vuotta ja etumaksu 50-70 prosenttia auton hinnasta. Limusiinin varustelu on huippuluokkaa. Se sisältää tv-monitoreja, ilmastoinnin, navigointijärjestelmän, turvatyynyt, nahkasisustuksen, minibaarin - mitä ikinä ostaja keksiikään tilata.
Tarvitseeko joku sitten ihan oikeasti Combat T98 -autoa, vai onko kyseessä vain isojen poikien lelu?
- Tarve on ilmeinen, vastaa Parfjonov ja kertoo esimerkkejä.Maaliskuussa 2005 rynnäkkökiväärein ja pommein aseistautuneet miehet yrittivät murhata Venäjän sähkömonopolin UES:n pääjohtajan Anatoli Tsubaisin.
Panssaroidussa BMW:ssä istunut Tsubais selvisi attentaatista hengissä ihmeen kaupalla.
- Tsubais oli hyvin onnekas, sillä BMW:n kevyt panssari ei pysäyttänyt edes luoteja, sanoo Parfjonov.
Presidentti Vladimir Putinin autosaattue ajoi taannoin Moskovassa reipasta vauhtia. Saattueen nopeus oli 120 kilometriä tunnissa, kun yksi panssaroiduista Mercedes-autoista joutui tekemään väistöliikkeen. Väistön jälkeen kuljettaja yritti korjausliikkeellä palauttaa auton kulkusuunnan, mutta ohjaus ei toiminut ja auto pyöri ympäri. Ohjauskyvyttömyyden syy oli panssaroidun auton liian suuri paino nopeuteen nähden.
- Liikaa nopeutta, liian korkea maavara, huonot ajo-ominaisuudet, huonot jarrut painoon nähden, listaa Parfjonov onnettomuuden syitä.
- Mikäli Mersun tilalla olisi ollut Combat T98, korjausliike olisi onnistunut. Combatin jarrut on mitoitettu kuuden tonnin massaa varten.
Parfjonov ei panisi pahakseen, vaikka Kremlistäkin tulisi puhelu.
FAKTA
Combat T98
Mikä: panssaroitu loistoluokan maastoauto.
Mitat: pituus 5,05,6 metriä, paino 3 200 - 4 200 kiloa.
Moottori: General Motorsin 8-litrainen Vortec V8.
Huippunopeus: 180 km/t.
Hinta: 100 000 - 300 000 euroa, varustelusta riippuen.