Autoiluketju

  • 3 282 322
  • 18 832

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Mitäs veikkaatte, vahaileeko autoliikkeet autoja kun laittavat ne myyntikuntoon vai pesevätkö vain? Todennäköisesti jälkimmäinen. Mietin tässä vaan, että pitäisikö uutta autoa vahta missä vaiheessa. Tosta pinnasta ja esim. vesipisaroiden kulusta siinä kun en ossoo ite päätellä.

Ainakin meikäläisen molemmat liikkeeseen menneet (toisen myin, toinen leasing) on nimenomaan siellä vahattu. Kävin kumpaakin katsomassa huvikseni. Voi tosin riippua liikkeestäkin. Jos ostaisin liikkeestä auton, hoitaisin toki pinnan silti samantien oston jälkeen.
 

Masentaja

Jäsen
Tuohon autoetuun, yksi tapa on sellainen että jos palkka on esim 3000€/kk ja autoetu 500, lasketaan ne yhteen eli veronalainen tulo 3500e, tästä lasketaan verot vaikka 30% ja tuo summa vähennetään kolmesta tonnista. Eli 3000-3500*0.3. Tuolla hinnalla tappio palkassa on inhimillinen 150€/kk.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Tuohon autoetuun, yksi tapa on sellainen että jos palkka on esim 3000€/kk ja autoetu 500, lasketaan ne yhteen eli veronalainen tulo 3500e, tästä lasketaan verot vaikka 30% ja tuo summa vähennetään kolmesta tonnista. Eli 3000-3500*0.3. Tuolla hinnalla tappio palkassa on inhimillinen 150€/kk.

3000€/kk tienaavalla veroprosentti on pienempi kuin 3500€/kk tienaavalla. Esim 25% vs 30% tekee kuukausittaiselle verontarpeelle eroa 300€. Prosentinkin erolla se on vielä 180€.

Ennen autoa: 3000€/kk*25% = verontarvetta 750€/kk (29% tekisi 870€/kk).
Autolla: 3500€/kk*30% = verontarvetta 1050€/kk.

Eikös nää verontarpeet pidä kuitenkin "rahaosasta" pulittaa?
 
Viimeksi muokattu:

Thombson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Seikkailtuani villissä internetissä törmäsin seuraavanlaiseen otsikkoon:

Taloustaidon lukijaraati kritisoi ylimielisiä automyyjiä ja kalliita merkkihuoltoja - Taloustaito.fi

Mitä mieltä ovat arvon palstatoverit? Olen varmaan tähän ketjuun joskus asiaa puinut, mutta täytyy kompata tuota artikkelia. Itse en myöskään pidä automyyjiä kovin ammattitaitoisina. Viimeisimmät kokemukset ovat menneeltä talvelta kun vaihdoin autoani. En muista monessako liikkeessä kävin silloista autoani tarjoamassa johonkin ennalta katsottuun vaihtoautoon, ja aika nihkeää tuntui olevan kaupan hierominen. Olisinko noin viidessä liikkeessä käynyt, kaikki näitä suuria autoliikkeitä eli pikkujobbareista ei tässä ole kokemusta. Kaupat tuli lopulta erään veljeskaksikon liikkeestä, ja tämä hoiti pisteet kotiin niinkin yksinkertaisella jutulla kuin että kyseisen liikkeen myyjä oli ainoa joka kävi oikeasti katsomassa vaihdossa antamaani autoa ennen tarjouksen jättämistä. Tai en tiedä kävikö edes, mutta sentäs esitti lähtevänsä ulos avaimieni kanssa sillä aikaa kun join kanttiinissa kahvit talon piikkiin. Kaikki muut likkeet/myyjät tekivät tarjouksen autostani näkemättä sitä, tai jopa edes kyselemättä sen tarkemmin sen huolloista yms historiasta. Vaikka aina korostin että auto on mukanani ja voit käydä vaikka koeajon ottamassa, niin silti tarjous tehdään vain auton merkin, vuosimallin ja kilometrien perusteella Nettiautosta katsomalla. Vähän harmittaa, sillä olen suht tarkka autoistani, ja ainakin kuvittelen että se olisi vähän keskimääräistä paremmin pidetty. Ainakin itselleni tulee vähän sellainen olo siitä, ettei vaihtoautoa jakseta käydä ulkona katsomassa, että myyjää ei kiinnosta hieroa siitä kauppaa.

Sekin ihmetyttää miten vähän myyjät tuntuvat tietävän myytävistään autoista. Tyyliin luet Tuulilasin artikkelin kyseisestä autosta ja saatat auton speksien tiedoissa viedä jo myyjää. Eihän sillä, eivät automyyjät voi luonnollisesti kaikkia autoja tuntea perinpohjin, mutta ihmetyttää että kyseinen liike voi olla kyseisen merkin virallinen jälleenmyyjä, ja silti ei osata sanoa onko jossain autossa manuaalinen vai automaattinen ilmastointi, vai onko kyseisessä mallissa vakionopeuden säädin. Esimerkkinä olen kerran käynyt katsomassa Volkkari-liikkeen myymää Passatia, jossa netin mukaan oli vakionopeuden säädin. Varmistin asian vielä myyjältä ennen koeajoa, ja se vakkari piti löytyä. Koeajolla huomasin kuitenkin että eihän sitä säädintä tässä autossa ole. Huomautin myyjälle asiasta, joka tuli kanssani tarkistamaan asian ja myönsi virheen kyllä. Nettiin tai hintalappuun eivät tosin malttaneet virhettä korjata, noin kuukauden päästä vieraillessani liikkeessä uudestaan Pasuunaa myytiin edelleen vakkarilla varustettuna. Joskus on tullut mietittyä kannattaisiko autoa ostaessa pitää turpa kiinni noista myyjän virheistä ja ns esittää tyhmää. Sitten kauppojen jälkeen lähteä kuluttaja-asiamiehen avustuksella tinkiä auton hinnasta osa takaisin kun myyjä ei ole tiennyt mitä on myymässä.

Palvelun saaminen on myös aika nihkeää kaltaiselleni parikymppiselle opiskelijalle. Nykyään marssin suoraan repimään myyjää paikalle, sillä vain odottamalla myyjää jään luultavasti ilman palvelua. Ymmärrän kyllä että nuori ikäni voi karsastaa myyjiä, mutta en tiedä mikä siinä on niin ylivoimaista tulla jutulle kun olet liikkeen ainoa asiakas. Vaatetukseni on autokauppoja kierrellessä suht asiallinen, eli missään pilkkihaalarissa ja saappaissa en autokauppaan lähde. Myös katselemani autot ovat olleet minulle realistisia vaihtoehtoja (=halvimmasta päästä), eli en ole kiertänyt näpräämässä niitä hallin kalleimpia Mersuja ja Bemareita.

Tuli ehkä vähän autistinen viesti, mutta menkööt.

Oliko Jyväskylässä tämä veljesten autoliike? Itse olen sieltä yhden auton ostanut juuri siksi että siellä oli hyvää asiakaspalvelua.
Vastakohta sitten oli Toyotan liike Jyväskylässä josta ei saanut mitään palvelua. Hetken potkin renkaita ja päätin että en tule koskaan ostamaan Toyotaa tai mitään autoa kyseisestä liikkeestä.
 

Rushlow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Mitäs veikkaatte, vahaileeko autoliikkeet autoja kun laittavat ne myyntikuntoon vai pesevätkö vain? Todennäköisesti jälkimmäinen.

Riippuu auton hinnasta ja iästä miten paljon sen ehostamiseen satsataan. Jos kyseessä on joku pari-kolme vuotta vanha perusauto niin todennäköisesti on vahattu. Johonkin viiden tonnin autoon ei hirveämmin panosteta.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
3000€/kk tienaavalla veroprosentti on pienempi kuin 3500€/kk tienaavalla. Esim 25% vs 30% tekee kuukausittaiselle verontarpeelle eroa 300€. Prosentinkin erolla se on vielä 180€.

Ennen autoa: 3000€/kk*25% = verontarvetta 750€/kk (29% tekisi 870€/kk).
Autolla: 3500€/kk*30% = verontarvetta 1050€/kk.

Eikös nää verontarpeet pidä kuitenkin "rahaosasta" pulittaa?

Pitää. Masentajan laskelmassa on lisäksi se ongelma, että se pätee vain, jos autoetu on lisäetu eikä kokonaispalkan osa, mikä on harvinaisempi malli (varsinkin tuollaisella tulotasolla). Noilla kuvatuilla summilla verontarpeen ero kuukaudessa olisi tosin alle 200 euroa. Jos taas rahapalkka pienenee verotusarvon verran (eli on kokonaispalkka), 3500 euron tulotasolla nettotulo pienenee noin 33000 eurosta ennen sovamaksuja noin 27400 euroon, eli kuukausitasolla (laskettuna 12,5 kuukaudella kuten yleensä lasketaan pl. tietenkin luontoisedun osuus, joka on 12 kk) netto pienenee noin 450 euroa kuussa.
 

Fordél

Jäsen
Ainakin meikäläisen molemmat liikkeeseen menneet (toisen myin, toinen leasing) on nimenomaan siellä vahattu. Kävin kumpaakin katsomassa huvikseni. Voi tosin riippua liikkeestäkin. Jos ostaisin liikkeestä auton, hoitaisin toki pinnan silti samantien oston jälkeen.

Jep, varmastikin vien tässä kevään aikana vahaukseen.

Riippuu auton hinnasta ja iästä miten paljon sen ehostamiseen satsataan. Jos kyseessä on joku pari-kolme vuotta vanha perusauto niin todennäköisesti on vahattu. Johonkin viiden tonnin autoon ei hirveämmin panosteta.

No nyt on kyse suht uudesta autosta ja hinta ei ole tonneissa vaan joitain kymmeniä tonttuja. Kunnon puolesta ei tarvitse sinänsä ehostaa, mutta ties vaikka olisivat niin kivoja autokauppiaita, että olisivat jopa vahanneet. No epäilen, joten hoidetaan asia itse.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Pyyhkäise vähän vetisellä sienellä konepeltiä. Jos vesi helmeilee pisaroiksi ja valuu sujuvasti norona maahan, niin pintaan on ainakin hiljattain laitettu jotain.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Oliko Jyväskylässä tämä veljesten autoliike? Itse olen sieltä yhden auton ostanut juuri siksi että siellä oli hyvää asiakaspalvelua.
Vastakohta sitten oli Toyotan liike Jyväskylässä josta ei saanut mitään palvelua. Hetken potkin renkaita ja päätin että en tule koskaan ostamaan Toyotaa tai mitään autoa kyseisestä liikkeestä.
Kyllä, Jyväskylän liike kyseessä. Jo toinen auto kyseisestä puljusta ja olen tyytyväinen sekä asiakaspalveluun että vaihtoauton takuuasioihin. Kahdesti on jotain pientä ollut vaihtoauton kanssa ja aina ovat veljekset kantaneet vastuun ja korjanneet mukisematta talon piikkiin. Muissa firmoissa tuntuu olevan käytäntö että eikö sillä autolla voi ajaa vaikka kuskin penkilämmitin ei toimi tai vakinopeuden säädin temppuilee.

Ok autosta Jyväskylässä samanlaisey kokemukset kuin sinulla. Jos kaltaiseni nuori sälli kaipaa palvelua, täytyy mennä sitä lakki kourassa erikseen kerjäämään. Ei siinä, "ymmärrän" heikon kiinnostuksen meidän nuorten palvelemiseen, mutta sitä ihmettelen että kuuskymppinen isänikään ei saa palvelua. Luulisi että siinä olisi autokauppiaiden ihanneasiakas, tuon ikäisillä niitä säästöjä on jo varmasti ehtinyt kertyä ja iän puolesta eivät ole välttämättä aivan viimeisen päälle perillä nykyautoista. Helppo siis puhua mitä lystää, joku voisi sanoa jo että helppo huijata asiakasta.
 

Tuamas

Jäsen
Sinänsä siinä on kaksi alaa joita en myyjien käytöksen perusteella ymmärrä, kiinteistönvälittäjät ja autokauppiaat, molemmat perustuvat vahvasti provisiopalkkaukseen ja silti asiointikokemuksista yli puolet on myyjän toimesta lähinnä perseilyä.

Siinä olisi ihan hyvää tutkimusmateriaalia tulospalkkauksen vaikutuksista toiminnan laatuun, kun vaikka palkka perustuu vahvasti tai kokonaan myynnin määrään, voidaan silti vetää toistuvasti ns. aivan vihkoon.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kyllä, Jyväskylän liike kyseessä.
Missasinko jotain, vai miksi positiivista palautetta saavan liikkeen nimeä ei voi kertoa? Pelko, että jatkoaikalaiset vie sieltä kaikki parhaat vaihtoautot sitten?

@Tuamas on asian ytimessä yllä.
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Sinänsä siinä on kaksi alaa joita en myyjien käytöksen perusteella ymmärrä, kiinteistönvälittäjät ja autokauppiaat, molemmat perustuvat vahvasti provisiopalkkaukseen ja silti asiointikokemuksista yli puolet on myyjän toimesta lähinnä perseilyä.

Siinä olisi ihan hyvää tutkimusmateriaalia tulospalkkauksen vaikutuksista toiminnan laatuun, kun vaikka palkka perustuu vahvasti tai kokonaan myynnin määrään, voidaan silti vetää toistuvasti ns. aivan vihkoon.

Porissa näiden ammattikuntien edustajien kirjo on kyllä laaja. Vaikka välittäjällä olisi suoritettuna LKV-tutkinto, ei se oman kokemuksen mukaan takaa sitä ammattitaitoa tai asiakaspalvelua, jota tarvittaisiin onnistuneen kaupan tunteeseen. Asia saattaa tuntua välittäjästä pieneltä, mutta ostajan kohdalla kyse on kuitenkin isosta investoinnista, joten sekin näkökulma olisi huomioitava, vaikka välittäjä edustaakin pääsääntöisesti myyjää. Autokaupasta löytyy enemmän kokemusta ja täällä on pari liikettä, mitkä sisältyvät omaan boikottilistaan. Onneksi vuosien varrella on päässyt tutustumaan muutamiin henkilöihin, jotka ovat onnistuneesti hoitaneet sen kaupanteon kokemuksen positiivisesti. Heidän kanssaan yhteistyö onkin sitten jatkunut jo vuosia.
 

Thombson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Missasinko jotain, vai miksi positiivista palautetta saavan liikkeen nimeä ei voi kertoa? Pelko, että jatkoaikalaiset vie sieltä kaikki parhaat vaihtoautot sitten?

@Tuamas on asian ytimessä yllä.

Itse puhuin veljekset Laakkonen liikkeestä. Ainut veljekset autokauppa jonka tunnen.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Missasinko jotain, vai miksi positiivista palautetta saavan liikkeen nimeä ei voi kertoa? Pelko, että jatkoaikalaiset vie sieltä kaikki parhaat vaihtoautot sitten?

@Tuamas on asian ytimessä yllä.
Tuo nyt oli omaa mukahauskuttelemistani. Kuvittelin että kaikki tietävät mistä liikkeestä on kyse jos puhutaan "muuan veljeskaksikon autoliikkeestä". Oma moka. Täytynee jatkossa puhua asioiden oikeilla nimillä.

Tuomaan viestiä komppaan minä myös. Menneen talven aikana vanhempani tekivät vähän kiinteistökauppoja, ja vaikka välittäjänä oli suht iso firma kuten OPKK, niin kyllä siinä jäi kaiken tiedon hankkiminen asiakkaalle. Kyseessä oli uudiskohde ja niinkin perusasiat kuin oikean asunnon esitteet eivät tulleet perille. Sähköpostiviesteihin ei vastata ja soittopyyntöjäkin joutui jättämään useamman aina yhtä puhelua kohden. Kauppojen jälkeen tuli joku palautekysely johon kyllä puhuttiin suu lopulta puhtaaksi. Sanottiin suoraan että oltaisiin kyllä mieluummin ostettu asunto about keneltä tahansa välittäjältä, mutta kun kyseinen tönö sattui olemaan teidän välitettävä niin oli pakko asioida OPKK:n kanssa. En tiedä vaikuttaako kyseisen puljun toimintaan jatkossa, liekö edes lukevat palautteita.

Kai se on automyynnissä ja kiinteistönvälityksessä kuitenkin niin, että ihmisten on pakko asua jossain tai ajaa jollakin autolla, niin mitäpä sitä suotta palveluun panostamaan. Asiakkaita tulee ja ne ostaa kuitenkin, oli palvelu kuinka huonoa tai olematonta tahansa
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Olen ollut autoalalla käytännössä koko ikäni ja joudun ikävä kyllä komppaamaan yllä olevaa => ollakseen autoalan asiakaspalvelussa paras ei tarvitse olla edes kovin hyvä...
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tuo nyt oli omaa mukahauskuttelemistani. Kuvittelin että kaikki tietävät mistä liikkeestä on kyse jos puhutaan "muuan veljeskaksikon autoliikkeestä". Oma moka. Täytynee jatkossa puhua asioiden oikeilla nimillä.
No joo, en vaan tajunnu yhdistää Laakkosia "veljeskaksikkoon". Kuvittelin mielessäni jonkun pienemmän autoliikkeen ja itseasiassa Laakkonen ei ole tainnut olla veljeskaksikon autoliike enää kahteenkymmeneen vuoteen.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
No joo, en vaan tajunnu yhdistää Laakkosia "veljeskaksikkoon". Kuvittelin mielessäni jonkun pienemmän autoliikkeen ja itseasiassa Laakkonen ei ole tainnut olla veljeskaksikon autoliike enää kahteenkymmeneen vuoteen.
Niin itse asiassa, kuten mainos sanoo, "on vain yksi LAAKKONEN" (siis Yrjö)...

Autotalo Laakkosen merkit ovat VW & Audi, Veljekset Laakkonen myy muita merkkejä. Nämä kaksi sitten Kauppahuone Laakkosen yhtiöitä...
 
Viimeksi muokattu:

Fordél

Jäsen
Kai se on automyynnissä ja kiinteistönvälityksessä kuitenkin niin, että ihmisten on pakko asua jossain tai ajaa jollakin autolla, niin mitäpä sitä suotta palveluun panostamaan. Asiakkaita tulee ja ne ostaa kuitenkin, oli palvelu kuinka huonoa tai olematonta tahansa

Kyllä, mutta toisaalta nämä ovat myös hyvin kilpailtuja aloja. Luulisi siis, että keskityttäisiin enemmän niihin seikkoihin, joilla voi tehdä kilpailuetua muihin toimijoihin. Hyvä asiakaspalvelu olisi aika helppo ja halpa tapa saavuttaa kilpailuetua muihin nähden, koska tunnetusti näillä aloilla palvelu kusee aivan liian usein. Itse kiertelin paljon autokauppoja kevään aikana. Palvelun laatu vaihteli todella paljon siitä, että palvelua ei saanut lainkaan 30 minsan odottelun jälkeen siihen, että kaikki tarpeet täyttiin 100 %:sti.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kyllä, mutta toisaalta nämä ovat myös hyvin kilpailtuja aloja. Luulisi siis, että keskityttäisiin enemmän niihin seikkoihin, joilla voi tehdä kilpailuetua muihin toimijoihin. Hyvä asiakaspalvelu olisi aika helppo ja halpa tapa saavuttaa kilpailuetua muihin nähden, koska tunnetusti näillä aloilla palvelu kusee aivan liian usein. Itse kiertelin paljon autokauppoja kevään aikana. Palvelun laatu vaihteli todella paljon siitä, että palvelua ei saanut lainkaan 30 minsan odottelun jälkeen siihen, että kaikki tarpeet täyttiin 100 %:sti.
99 % suomalaisista valitsee sen paskan jos se sopimuksentekohetkellä on halvin. Pätee niin autokauppaan kuin välityssopimukseen. Itsekin tuli sorruttua moiseen asuntoa myydessä, halpa yritti reilun puolivuotta, kalliimpi myi periaatteessa ensimmäisellä näytöllä. Köyhän ei kannattaisi ostaa halpaa
 

Fordél

Jäsen
99 % suomalaisista valitsee sen paskan jos se sopimuksentekohetkellä on halvin. Pätee niin autokauppaan kuin välityssopimukseen. Itsekin tuli sorruttua moiseen asuntoa myydessä, halpa yritti reilun puolivuotta, kalliimpi myi periaatteessa ensimmäisellä näytöllä. Köyhän ei kannattaisi ostaa halpaa

Uskallan väittää, että prosenttiluku ei ole läheskään noin suuri. Toki valtaosa varmasti nielee paskan palvelun jos hinta on kohdillaan. Paljon kuulee myös niitä tarinoita, joissa on ainakin kuvainnollisesti haistateltu vitut huonolle palvelulle ja ostettu auto muualta. Asuntojen kohdalla ehkä ei niin helppoa. Tosin omat heikot kokemukset kiinteistövälittäjistä ei liity huonoon palveluun vaan ehkä enemmänkin siihen, että eivät tiedä myytävästä kohteesta riittävästi. Palvelu on sinänsä ihan ystävällistä, toisin kuin monesti autokaupoissa.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Kyllä, mutta toisaalta nämä ovat myös hyvin kilpailtuja aloja. Luulisi siis, että keskityttäisiin enemmän niihin seikkoihin, joilla voi tehdä kilpailuetua muihin toimijoihin. Hyvä asiakaspalvelu olisi aika helppo ja halpa tapa saavuttaa kilpailuetua muihin nähden, koska tunnetusti näillä aloilla palvelu kusee aivan liian usein. Itse kiertelin paljon autokauppoja kevään aikana. Palvelun laatu vaihteli todella paljon siitä, että palvelua ei saanut lainkaan 30 minsan odottelun jälkeen siihen, että kaikki tarpeet täyttiin 100 %:sti.
Tarkoitin lähinnä sitä, että (vaihto)autojen ja kiinteistöjen kauppa perustuu pitkälti yksilöllisten kohteiden myyntiin. Luultavasti kaikki meistä kuitenkin lopulta kiinnostuvat enemmän itse myytävästä tuotteesta (auto tai kiinteistö) kuin sen ohessa tulevasta palvelusta. Tarkoitan siis sitä että uutta autoa katselevana sua ei lohduta yhtään vaikka palvelu olisi kuinka hyvää, jos kyseisellä autoliikkeellä ei ole tontilla yhtään sinua kiinnostavaa autoa. Vaihtoehtoisesti taas näet netissä sinua todella kiinnostavan auton ja menet katsomaan kyseistä autoa liikkeeseen. Myyjää ei kiinnosta paskan vertaa palvella, joudut erikseen vinkumaan myyjää paikalle, tekemään paperit koeajosta ja yms. Kuitenkin lopulta luokaton palvelu ei silti vesitä ostohalujasi, koska haluat juuri sen auton etkä pääse valitsemaan sen myyjää. Sama juttu oli vähän vanhempieni kiinteistökaupoissa. Kuukausien etsimisen jälkeen sopiva löytyi, mutta kohdalle osui paska myyjä. Vaikka palvelu oli tönkköä ja mikään ei oikein kaupanteossa luistanut, niin se ei poistanut sitä tosiasiaa että tämä on juuri se kämppä mitä ollaan etsitty. Ja niin sitten vain lopulta päädyttiin puristamaan kättä, koska muuten olisi asunto jäänyt saamatta.

Täysin päinvastainen tilanne on uudella elektroniikalla ja niiden myyjiltä. Näiden myyjillä ei ole varmasti yhtä helpot kissanpäivät kuin virkaveljillään auto- ja kiinteistökaupoissa. Jos joku lähtee ostamaan Gigantista älypuhelinta, läppäriä tai telkkaria, niin näitä tismalleen samoja tuotteita myyvät niin Gigantti kuin kilpailijansa. Jos Gigantin myyjä on vittumainen, ei kiinnosta palvella, sählää omiaan tai jopa haistattelee asiakkaalle, niin aika moni meistä varmaan sanoo tässä vaiheessa kiitos ja näkemiin, ja lähtee hieromaan kauppaa samasta tuotteesta Markantaloon tai Expertille, vaikka hinta saattaisi siellä olla kalliimpi kuin paskan palvelun liikkeessä.

Näiden esimerkkien välillä on myös se Torstin mainitsema ero, eli hinta. Kodin elektroniikka on yleensä kuitenkin melko halpaa, joten joidenkin kymppien/satasien extrapulittaminen ei ole vielä kovin kivuliasta, mutta entä jos autokaupassa ero on pari tonnia? Suurin osa suomalaisista kuitenkin ostaa ennemmin vittuilevalta myyjältä kuin siltä mukavalta ja asiantuntevalta myyjältä, jos jälkimmäisessä palvelu näkyy parin tonnin lisämaksuna. Kiinteistökaupoissa ero voi olla jo viisinumeroinen summa. Kai se on kuitenkin loppupeleissä se väliraha, joka suurimmalle osalle suomalaisista vaikuttaa kaupoissa eniten. Palvelu on sitten hyvänä kakkosena. Tämä ei kuitenkaan poista sitä asiaa että aika pienillä rahallisilla panostuksilla, osittain jopa ilmaisilla, saataisiin esimerkiksi autokauppiaiden palvelua nostettua aivan toiselle tasolle.
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Asiakaspalveluun ja tätä ketjua liipaten autokauppojen asiakaspalveluun minulla on nykyään yksi käyttäytymismuoto: kun haluan jotain, menen suoraan myyjän luo. Ennen kiertelin autokappoja ja ihmettelin toisinaan, kun en saa palvelua, vaikka istuksin autoissa ja kiertelin niitä mukamas ostajaehdokkaan näköisenä. Sama elektroniikkakaupoissa jne. Se on vähän kuin itse hankittua mielensäpahoitusta laahustaa myymälässä katselleen vuoroin myyjiä ja vuoroin kelloa, jolloin palvelua saattaa tulla tai sitten ei.

Hakeutumalla suoraan asiakaspalvelijan luo pienentää huonon asiakaspalvelun prosenttia lähdössä huomattavasti ja aikaa säästyy. Toki tuon ottamani kontaktin jälkeenkin myyjällä on mahdolisuus epäonnistua moneen kertaan, mutta onpahan yksi kivikko ylitetty.
 

Fordél

Jäsen
Tarkoitin lähinnä sitä, että (vaihto)autojen ja kiinteistöjen kauppa perustuu pitkälti yksilöllisten kohteiden myyntiin. Luultavasti kaikki meistä kuitenkin lopulta kiinnostuvat enemmän itse myytävästä tuotteesta (auto tai kiinteistö) kuin sen ohessa tulevasta palvelusta. Tarkoitan siis sitä että uutta autoa katselevana sua ei lohduta yhtään vaikka palvelu olisi kuinka hyvää, jos kyseisellä autoliikkeellä ei ole tontilla yhtään sinua kiinnostavaa autoa. Vaihtoehtoisesti taas näet netissä sinua todella kiinnostavan auton ja menet katsomaan kyseistä autoa liikkeeseen. Myyjää ei kiinnosta paskan vertaa palvella, joudut erikseen vinkumaan myyjää paikalle, tekemään paperit koeajosta ja yms. Kuitenkin lopulta luokaton palvelu ei silti vesitä ostohalujasi, koska haluat juuri sen auton etkä pääse valitsemaan sen myyjää. Sama juttu oli vähän vanhempieni kiinteistökaupoissa. Kuukausien etsimisen jälkeen sopiva löytyi, mutta kohdalle osui paska myyjä. Vaikka palvelu oli tönkköä ja mikään ei oikein kaupanteossa luistanut, niin se ei poistanut sitä tosiasiaa että tämä on juuri se kämppä mitä ollaan etsitty. Ja niin sitten vain lopulta päädyttiin puristamaan kättä, koska muuten olisi asunto jäänyt saamatta.

Kyllä, kuten totesin jo edellä niin valtaosan kohdalla on varmasti näin ja etenkin kiinteistökaupassa. Autoa ostaessa ei kuitenkaan läheskään aina olla etsimässä juuri ihan tiettyä tapausta vaan liikkumatilaa löytyy. Hakusessa voi olla vaikka vuosien 2011-2012 Golf dieselillä ja automaatilla. Tai kenties jopa merkilläkään ei ole niin väliä vaan käy myös Audi, BMW jne. Haarukkaan sopivia autoja löytyy todennäköisesti yleensä useita, etenkin jos katsot pikkasenkin laajemmalta maantieteelliseltä alueelta kuin vain juuri lähimmistä autokaupoista. Näin ollen hyvä ja huono palvelu voi hyvinkin olla yksi vaikuttava tekijä siihen, mihin yksilöön juuri päätyy. Tottakai hinta on varmasti ihan ylivoimainen ykkönen, mutta niissäkään ei välttämättä ole suuria eroja nykypäivänä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Autokaupoilla ollessa hyvin usein luodaan kontakti myös merkkihuoltoon ja kyllähän sellaisessa kokonaisuudessa luulisi olevan hyvällä palvelulla sijansa. Itse olen aspa-hommissa pyrkinyt hyvään palveluun ihan oman kunnianhimoni vuoksi, vaikkei aina ole firma erityisemmin sytyttänytkään, enkä siksi millään tavalla siedä myyjiltä luumuilua saati huonoa käytöstä, jos vaihtoehtoja on. Paikallisista autokaupoista pari on boikotissa ihan vain siksi, että jos suunnittelen kantavani rahani johonkin lafkaan, odotan perusfiksua käytöstä henkilökunnalta. Perseennuoleminen sikseen tai yli-innokkuus, ihan vain asiallinen ja asiantunteva käytös riittää, niillä saa mut tyytyväiseksi, jos vielä hinta on edes suurinpiirtein kilpailukykyinen. Sen verran periaatteellinen olen, että olen autokauppojen lisäksi ottanut mustalle listalleni pari muutakin paikallista yritystä ja ostan kilpailijalta. Vituttaa jo ajatuskin siitä, että kusipäillekin riittää asiakkaita, kun osa jengistä alistuu nielemään paskan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös