Seikkailtuani villissä internetissä törmäsin seuraavanlaiseen otsikkoon:
Taloustaidon lukijaraati kritisoi ylimielisiä automyyjiä ja kalliita merkkihuoltoja - Taloustaito.fi
Mitä mieltä ovat arvon palstatoverit? Olen varmaan tähän ketjuun joskus asiaa puinut, mutta täytyy kompata tuota artikkelia. Itse en myöskään pidä automyyjiä kovin ammattitaitoisina. Viimeisimmät kokemukset ovat menneeltä talvelta kun vaihdoin autoani. En muista monessako liikkeessä kävin silloista autoani tarjoamassa johonkin ennalta katsottuun vaihtoautoon, ja aika nihkeää tuntui olevan kaupan hierominen. Olisinko noin viidessä liikkeessä käynyt, kaikki näitä suuria autoliikkeitä eli pikkujobbareista ei tässä ole kokemusta. Kaupat tuli lopulta erään veljeskaksikon liikkeestä, ja tämä hoiti pisteet kotiin niinkin yksinkertaisella jutulla kuin että kyseisen liikkeen myyjä oli ainoa joka kävi oikeasti katsomassa vaihdossa antamaani autoa ennen tarjouksen jättämistä. Tai en tiedä kävikö edes, mutta sentäs esitti lähtevänsä ulos avaimieni kanssa sillä aikaa kun join kanttiinissa kahvit talon piikkiin. Kaikki muut likkeet/myyjät tekivät tarjouksen autostani näkemättä sitä, tai jopa edes kyselemättä sen tarkemmin sen huolloista yms historiasta. Vaikka aina korostin että auto on mukanani ja voit käydä vaikka koeajon ottamassa, niin silti tarjous tehdään vain auton merkin, vuosimallin ja kilometrien perusteella Nettiautosta katsomalla. Vähän harmittaa, sillä olen suht tarkka autoistani, ja ainakin kuvittelen että se olisi vähän keskimääräistä paremmin pidetty. Ainakin itselleni tulee vähän sellainen olo siitä, ettei vaihtoautoa jakseta käydä ulkona katsomassa, että myyjää ei kiinnosta hieroa siitä kauppaa.
Sekin ihmetyttää miten vähän myyjät tuntuvat tietävän myytävistään autoista. Tyyliin luet Tuulilasin artikkelin kyseisestä autosta ja saatat auton speksien tiedoissa viedä jo myyjää. Eihän sillä, eivät automyyjät voi luonnollisesti kaikkia autoja tuntea perinpohjin, mutta ihmetyttää että kyseinen liike voi olla kyseisen merkin virallinen jälleenmyyjä, ja silti ei osata sanoa onko jossain autossa manuaalinen vai automaattinen ilmastointi, vai onko kyseisessä mallissa vakionopeuden säädin. Esimerkkinä olen kerran käynyt katsomassa Volkkari-liikkeen myymää Passatia, jossa netin mukaan oli vakionopeuden säädin. Varmistin asian vielä myyjältä ennen koeajoa, ja se vakkari piti löytyä. Koeajolla huomasin kuitenkin että eihän sitä säädintä tässä autossa ole. Huomautin myyjälle asiasta, joka tuli kanssani tarkistamaan asian ja myönsi virheen kyllä. Nettiin tai hintalappuun eivät tosin malttaneet virhettä korjata, noin kuukauden päästä vieraillessani liikkeessä uudestaan Pasuunaa myytiin edelleen vakkarilla varustettuna. Joskus on tullut mietittyä kannattaisiko autoa ostaessa pitää turpa kiinni noista myyjän virheistä ja ns esittää tyhmää. Sitten kauppojen jälkeen lähteä kuluttaja-asiamiehen avustuksella tinkiä auton hinnasta osa takaisin kun myyjä ei ole tiennyt mitä on myymässä.
Palvelun saaminen on myös aika nihkeää kaltaiselleni parikymppiselle opiskelijalle. Nykyään marssin suoraan repimään myyjää paikalle, sillä vain odottamalla myyjää jään luultavasti ilman palvelua. Ymmärrän kyllä että nuori ikäni voi karsastaa myyjiä, mutta en tiedä mikä siinä on niin ylivoimaista tulla jutulle kun olet liikkeen ainoa asiakas. Vaatetukseni on autokauppoja kierrellessä suht asiallinen, eli missään pilkkihaalarissa ja saappaissa en autokauppaan lähde. Myös katselemani autot ovat olleet minulle realistisia vaihtoehtoja (=halvimmasta päästä), eli en ole kiertänyt näpräämässä niitä hallin kalleimpia Mersuja ja Bemareita.
Tuli ehkä vähän autistinen viesti, mutta menkööt.