Autoiluketju

  • 3 307 812
  • 18 973

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
Työsuhdeautoja tarjotaan monella tapaa. Ehkä yleisin tapa on se, että on kokonaispalkka x euroa kuussa, josta verotusarvon verran jätetään rahapalkkaa maksamatta, jos auton haluaa. Tällöin henkilö maksaa verot kuten vastaavasta rahapalkasta, mutta jos vaikkapa auton verotusarvo on 700 euroa, rahapalkkaa maksetaan bruttona 700 euroa vähemmän.

Toinen yleinen, enemmän johtajille suunnattu tapa on aito "lisäetu", eli auto joko on tai sitä ei ole, mutta rahapalkan osuus on sama. Tämä on tuo mainitsemasi malli. Tällöin muutos on se, että rahapalkkaa maksetaan bruttona kuten ennenkin, mutta nettona käteen saa auton verotusarvon marginaaliveron verran vähemmän. Tämä on kuitenkin harvinaisempi kuin tuo kokonaispalkkaan perustuva malli.

Kolmansia tapojakin on käytössä, mm. sellaisia, joissa joku osa leasingauton vuokrasta vähennetään palkasta, kuluja jaetaan tavalla tai toisella jne. Käytännössä näistä tavoista kaikki voivat kannattaa tai olla kannattamatta, riippuu omasta käytöstä. Juuri siksi - jos on kiinnostunut rahallisesta kannattavuudesta - ne kannattaa laskea, mutta kokonaan toinen juttu on se, että työsuhdeautona saa yleensä uuden, varsin hyvän auton käyttöönsä ilman pääomariskiä.

Jes, kiitoksia. Tosta viimeisestä just juttelinkin viime viikolla kaverin kanssa, kun muijallaan on juuri moinen "ei juuri tarvitse autoa töissä mutta työnantaja osallistuu leasing-kustannuksiin about puolet" -malli käytössä. Siinä sitten laskeskeli, kuinka kannattavaa tuo oli verotuksineen.

Waqulle siis ensimmäinen keissi vähentää liksaa vähintään jonkin verran, toka keissi vähän vähemmän ja kolmas sitten suoraan sovitun osuuden auton hinnasta. Exceliä vaan kehiin ja ekana tuo käytettävä malli selvitykseen.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Jep. Nyrkkisääntö on toki, että palkan päälle tuleva kannattaa per aina, kokonaispalkasta otettava useimmiten ja viimeisin vaihtelee. Mutta mikä tahansa malli voi olla kannattava tai ei.
 

hege

Jäsen
Työsuhdeauton osalta kannattaa varmistaa mitä leasing sopimukselle tapahtuu jos päätät itse vaihtaa työnantajaa eli jääkö sopimus sinun riesaksi vai hoitaako nykyinen työantaja sopimuksen (yleensä menee näin, mutta voi vaihdella). Uusi ja huoleton työsuhdeauto on sitten koukuttava juttu mistä luopuminen on melkoisen vaikeaa kun/jos tilalle pitäisi ostaa jotain omaa ;-)
 

Waqu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Dallas Stars
Riskittömyys on se olennainen paras puoli, sekä pääomien että kokonaisuuden mukaan. Oma ajo sisältää siis myös matkat työpaikalle ja kotiin ja niistä vapaa autoetu sisältää 18000 km/vuosi. Sen ylittävästä osasta pitäisi maksaa lisää, mutta harvapa noita ilmoittaa ja harva jäänee kiinnikään.

Siihen, kannattaako työsuhdeauto rahallisesti ottaa vaikuttaa tietysti moni asia. Onko se osa kokonaispalkkaa josta etu konvertoidaan vai tuleeko palkan päälle, miten kompensoidaan loppuessa, lunastushinta asiakkaalle (jos on liisari) saatetaan neuvotella myös etukäteen.
Jos auto on konvertoituna osasta kokonaispalkkaa ja/tai on paljon korvattavia työajoja on tilanne yleensä heikompi kannattavuudeltaan, mutta riskittömyys siinäkin säilyy.

On siis osa kokonaispalkkaa, tässä käsityksessä olen. Täytyy tuo vielä varmistaa, mutta tämän käsityksen sain. Liisattuna ei tule, että siitä ei koidu ongelmia.

Todennäköisesti työajoja tulee myös paljon, mutta myös todennäköisesti näistä suuri(n) osa tulisi olemaan sellaisia, joita ei omalla autolla korvattaisi. Selvitetäämpä nuo seikat vielä ja vähän laskeskellaan, onhan tuossa paljon hyvääkin.

Auton saa valita Audi A3:n ja VW Golfin väliltä. Ei nyt mitään suursuosikkeja, kun tuosta Chrysleristä tykännyt ja epäilyttää hieman noiden mukavuus vrt. ameriikan autoon. Toki uusi auto on uusi auto ja kun tuo toimipaikka siirtyy kauemmaksi, niin Chrysleristä joutunee joka tapauksessa luopumaan. Toki tuo matka-ajossa on hyvä ja mukava, mutta isohko bensakone ei välttämättä tuohon hommaan ihan optimi ole.

Kiitoksia vinkeistä!
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
Todennäköisesti työajoja tulee myös paljon, mutta myös todennäköisesti näistä suuri(n) osa tulisi olemaan sellaisia, joita ei omalla autolla korvattaisi. Selvitetäämpä nuo seikat vielä ja vähän laskeskellaan, onhan tuossa paljon hyvääkin.

Jos et ota työsuhderassia, miten nää hommat sitten hoidettaisiin? Miksei työajoja omalla autolla ajettuna korvattaisi?
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Jos tulee duuniajoja paljon suhteessa omiin ajoihin niin oma auto on yleensä paras vaihtoehto, kilsakorvaukset kattavat helposti vähän vanhemman auton pääomat ja huollot. Jos taas omia ajoja tulee paljon suhteessa työajoon niin firman auto muuttuu houkuttelevammaksi, varsinkin vapaa auto-etu.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Onko kokemuksia, kuinka nopeasti keskeytysvakuutuksen rahat tulevat tilille, kun auto on saatu korjaamolta takaisin? Pohjola kyseessä.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
Onko kokemuksia, kuinka nopeasti keskeytysvakuutuksen rahat tulevat tilille, kun auto on saatu korjaamolta takaisin? Pohjola kyseessä.

Jaakko Parantaisen tavoin juuri keskeytysvakuutuksesta en tiedä mitään.

Yleensä Pohjolalta on tullut paalut nopeasti, mutta nyt siellä päivitetään järjestelmiä, joten esim hoitokuluvakuutuksesta kesti pari kuukautta saada rahat. Maksoivat kyllä korkoa!
 

Fordél

Jäsen
Tuli laitatettua autoon takalaseihin tummennukset. Paransivat kyllä ulkonäköä melkoisesti. Hintakaan ei ollut paha. Vähän ihmetyttää, että tummennusta ei saa laittaa etusivuikkunoihin. Tummennuksissahan on se hyvä puoli, että kolaritilanteesssa kalvo estää lasin sirpaloitumista auton sisään ihmisten päälle.

Kaasun kulutuksesta on sen verran nyt kokemusta, että kulutus on ollut nyt sekalaisessa ajossa 4,8-4,9 kg/100 km. Tämä sisältää paljon ajoa myös kaupungissa. Maakaasulla pääsee 5,7 € ja biokaasulla 6,7 € kustannuksiin 100 km:lla. Verrattuna edelliseen isoon dieselkoneeseen, säästöä tulee biokaasullakin pari euroa satasella. Toki nykyisillä dieselin hinnoilla pääsisi esimerkiksi dieselpihillä BMW:n 316d:lla vähintään samoihin kustannuksiin satasella.

Polttoainekustannusten lisäksi säästöä tulee ajoneuvoverossa ja vakuutusmaksuissa. Ne tippuivat yhteensä n. 500 euroa vuodessa. Jos ajokilsat pysyvät samana kuin edellisellä dieselautolla (n. 20 000 km vuodessa), säästöä tulee vuosittaisissa kustannuksissa siis noin 900 euroa vuodessa. Ainoa missä tullee vähän takkiin on huoltojen hinta, jossa uuden auton merkkihuolto lienee pikkasen kalliimpaa.
 

Fordél

Jäsen
Mitäs veikkaatte, vahaileeko autoliikkeet autoja kun laittavat ne myyntikuntoon vai pesevätkö vain? Todennäköisesti jälkimmäinen. Mietin tässä vaan, että pitäisikö uutta autoa vahata missä vaiheessa. Tosta pinnasta ja esim. vesipisaroiden kulusta siinä kun en ossoo ite päätellä.
 
Viimeksi muokattu:

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Seikkailtuani villissä internetissä törmäsin seuraavanlaiseen otsikkoon:

Taloustaidon lukijaraati kritisoi ylimielisiä automyyjiä ja kalliita merkkihuoltoja - Taloustaito.fi

Mitä mieltä ovat arvon palstatoverit? Olen varmaan tähän ketjuun joskus asiaa puinut, mutta täytyy kompata tuota artikkelia. Itse en myöskään pidä automyyjiä kovin ammattitaitoisina. Viimeisimmät kokemukset ovat menneeltä talvelta kun vaihdoin autoani. En muista monessako liikkeessä kävin silloista autoani tarjoamassa johonkin ennalta katsottuun vaihtoautoon, ja aika nihkeää tuntui olevan kaupan hierominen. Olisinko noin viidessä liikkeessä käynyt, kaikki näitä suuria autoliikkeitä eli pikkujobbareista ei tässä ole kokemusta. Kaupat tuli lopulta erään veljeskaksikon liikkeestä, ja tämä hoiti pisteet kotiin niinkin yksinkertaisella jutulla kuin että kyseisen liikkeen myyjä oli ainoa joka kävi oikeasti katsomassa vaihdossa antamaani autoa ennen tarjouksen jättämistä. Tai en tiedä kävikö edes, mutta sentäs esitti lähtevänsä ulos avaimieni kanssa sillä aikaa kun join kanttiinissa kahvit talon piikkiin. Kaikki muut likkeet/myyjät tekivät tarjouksen autostani näkemättä sitä, tai jopa edes kyselemättä sen tarkemmin sen huolloista yms historiasta. Vaikka aina korostin että auto on mukanani ja voit käydä vaikka koeajon ottamassa, niin silti tarjous tehdään vain auton merkin, vuosimallin ja kilometrien perusteella Nettiautosta katsomalla. Vähän harmittaa, sillä olen suht tarkka autoistani, ja ainakin kuvittelen että se olisi vähän keskimääräistä paremmin pidetty. Ainakin itselleni tulee vähän sellainen olo siitä, ettei vaihtoautoa jakseta käydä ulkona katsomassa, että myyjää ei kiinnosta hieroa siitä kauppaa.

Sekin ihmetyttää miten vähän myyjät tuntuvat tietävän myytävistään autoista. Tyyliin luet Tuulilasin artikkelin kyseisestä autosta ja saatat auton speksien tiedoissa viedä jo myyjää. Eihän sillä, eivät automyyjät voi luonnollisesti kaikkia autoja tuntea perinpohjin, mutta ihmetyttää että kyseinen liike voi olla kyseisen merkin virallinen jälleenmyyjä, ja silti ei osata sanoa onko jossain autossa manuaalinen vai automaattinen ilmastointi, vai onko kyseisessä mallissa vakionopeuden säädin. Esimerkkinä olen kerran käynyt katsomassa Volkkari-liikkeen myymää Passatia, jossa netin mukaan oli vakionopeuden säädin. Varmistin asian vielä myyjältä ennen koeajoa, ja se vakkari piti löytyä. Koeajolla huomasin kuitenkin että eihän sitä säädintä tässä autossa ole. Huomautin myyjälle asiasta, joka tuli kanssani tarkistamaan asian ja myönsi virheen kyllä. Nettiin tai hintalappuun eivät tosin malttaneet virhettä korjata, noin kuukauden päästä vieraillessani liikkeessä uudestaan Pasuunaa myytiin edelleen vakkarilla varustettuna. Joskus on tullut mietittyä kannattaisiko autoa ostaessa pitää turpa kiinni noista myyjän virheistä ja ns esittää tyhmää. Sitten kauppojen jälkeen lähteä kuluttaja-asiamiehen avustuksella tinkiä auton hinnasta osa takaisin kun myyjä ei ole tiennyt mitä on myymässä.

Palvelun saaminen on myös aika nihkeää kaltaiselleni parikymppiselle opiskelijalle. Nykyään marssin suoraan repimään myyjää paikalle, sillä vain odottamalla myyjää jään luultavasti ilman palvelua. Ymmärrän kyllä että nuori ikäni voi karsastaa myyjiä, mutta en tiedä mikä siinä on niin ylivoimaista tulla jutulle kun olet liikkeen ainoa asiakas. Vaatetukseni on autokauppoja kierrellessä suht asiallinen, eli missään pilkkihaalarissa ja saappaissa en autokauppaan lähde. Myös katselemani autot ovat olleet minulle realistisia vaihtoehtoja (=halvimmasta päästä), eli en ole kiertänyt näpräämässä niitä hallin kalleimpia Mersuja ja Bemareita.

Tuli ehkä vähän autistinen viesti, mutta menkööt.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Mitäs veikkaatte, vahaileeko autoliikkeet autoja kun laittavat ne myyntikuntoon vai pesevätkö vain? Todennäköisesti jälkimmäinen. Mietin tässä vaan, että pitäisikö uutta autoa vahta missä vaiheessa. Tosta pinnasta ja esim. vesipisaroiden kulusta siinä kun en ossoo ite päätellä.

Ainakin meikäläisen molemmat liikkeeseen menneet (toisen myin, toinen leasing) on nimenomaan siellä vahattu. Kävin kumpaakin katsomassa huvikseni. Voi tosin riippua liikkeestäkin. Jos ostaisin liikkeestä auton, hoitaisin toki pinnan silti samantien oston jälkeen.
 

Masentaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tuohon autoetuun, yksi tapa on sellainen että jos palkka on esim 3000€/kk ja autoetu 500, lasketaan ne yhteen eli veronalainen tulo 3500e, tästä lasketaan verot vaikka 30% ja tuo summa vähennetään kolmesta tonnista. Eli 3000-3500*0.3. Tuolla hinnalla tappio palkassa on inhimillinen 150€/kk.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
Tuohon autoetuun, yksi tapa on sellainen että jos palkka on esim 3000€/kk ja autoetu 500, lasketaan ne yhteen eli veronalainen tulo 3500e, tästä lasketaan verot vaikka 30% ja tuo summa vähennetään kolmesta tonnista. Eli 3000-3500*0.3. Tuolla hinnalla tappio palkassa on inhimillinen 150€/kk.

3000€/kk tienaavalla veroprosentti on pienempi kuin 3500€/kk tienaavalla. Esim 25% vs 30% tekee kuukausittaiselle verontarpeelle eroa 300€. Prosentinkin erolla se on vielä 180€.

Ennen autoa: 3000€/kk*25% = verontarvetta 750€/kk (29% tekisi 870€/kk).
Autolla: 3500€/kk*30% = verontarvetta 1050€/kk.

Eikös nää verontarpeet pidä kuitenkin "rahaosasta" pulittaa?
 
Viimeksi muokattu:

Thombson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Seikkailtuani villissä internetissä törmäsin seuraavanlaiseen otsikkoon:

Taloustaidon lukijaraati kritisoi ylimielisiä automyyjiä ja kalliita merkkihuoltoja - Taloustaito.fi

Mitä mieltä ovat arvon palstatoverit? Olen varmaan tähän ketjuun joskus asiaa puinut, mutta täytyy kompata tuota artikkelia. Itse en myöskään pidä automyyjiä kovin ammattitaitoisina. Viimeisimmät kokemukset ovat menneeltä talvelta kun vaihdoin autoani. En muista monessako liikkeessä kävin silloista autoani tarjoamassa johonkin ennalta katsottuun vaihtoautoon, ja aika nihkeää tuntui olevan kaupan hierominen. Olisinko noin viidessä liikkeessä käynyt, kaikki näitä suuria autoliikkeitä eli pikkujobbareista ei tässä ole kokemusta. Kaupat tuli lopulta erään veljeskaksikon liikkeestä, ja tämä hoiti pisteet kotiin niinkin yksinkertaisella jutulla kuin että kyseisen liikkeen myyjä oli ainoa joka kävi oikeasti katsomassa vaihdossa antamaani autoa ennen tarjouksen jättämistä. Tai en tiedä kävikö edes, mutta sentäs esitti lähtevänsä ulos avaimieni kanssa sillä aikaa kun join kanttiinissa kahvit talon piikkiin. Kaikki muut likkeet/myyjät tekivät tarjouksen autostani näkemättä sitä, tai jopa edes kyselemättä sen tarkemmin sen huolloista yms historiasta. Vaikka aina korostin että auto on mukanani ja voit käydä vaikka koeajon ottamassa, niin silti tarjous tehdään vain auton merkin, vuosimallin ja kilometrien perusteella Nettiautosta katsomalla. Vähän harmittaa, sillä olen suht tarkka autoistani, ja ainakin kuvittelen että se olisi vähän keskimääräistä paremmin pidetty. Ainakin itselleni tulee vähän sellainen olo siitä, ettei vaihtoautoa jakseta käydä ulkona katsomassa, että myyjää ei kiinnosta hieroa siitä kauppaa.

Sekin ihmetyttää miten vähän myyjät tuntuvat tietävän myytävistään autoista. Tyyliin luet Tuulilasin artikkelin kyseisestä autosta ja saatat auton speksien tiedoissa viedä jo myyjää. Eihän sillä, eivät automyyjät voi luonnollisesti kaikkia autoja tuntea perinpohjin, mutta ihmetyttää että kyseinen liike voi olla kyseisen merkin virallinen jälleenmyyjä, ja silti ei osata sanoa onko jossain autossa manuaalinen vai automaattinen ilmastointi, vai onko kyseisessä mallissa vakionopeuden säädin. Esimerkkinä olen kerran käynyt katsomassa Volkkari-liikkeen myymää Passatia, jossa netin mukaan oli vakionopeuden säädin. Varmistin asian vielä myyjältä ennen koeajoa, ja se vakkari piti löytyä. Koeajolla huomasin kuitenkin että eihän sitä säädintä tässä autossa ole. Huomautin myyjälle asiasta, joka tuli kanssani tarkistamaan asian ja myönsi virheen kyllä. Nettiin tai hintalappuun eivät tosin malttaneet virhettä korjata, noin kuukauden päästä vieraillessani liikkeessä uudestaan Pasuunaa myytiin edelleen vakkarilla varustettuna. Joskus on tullut mietittyä kannattaisiko autoa ostaessa pitää turpa kiinni noista myyjän virheistä ja ns esittää tyhmää. Sitten kauppojen jälkeen lähteä kuluttaja-asiamiehen avustuksella tinkiä auton hinnasta osa takaisin kun myyjä ei ole tiennyt mitä on myymässä.

Palvelun saaminen on myös aika nihkeää kaltaiselleni parikymppiselle opiskelijalle. Nykyään marssin suoraan repimään myyjää paikalle, sillä vain odottamalla myyjää jään luultavasti ilman palvelua. Ymmärrän kyllä että nuori ikäni voi karsastaa myyjiä, mutta en tiedä mikä siinä on niin ylivoimaista tulla jutulle kun olet liikkeen ainoa asiakas. Vaatetukseni on autokauppoja kierrellessä suht asiallinen, eli missään pilkkihaalarissa ja saappaissa en autokauppaan lähde. Myös katselemani autot ovat olleet minulle realistisia vaihtoehtoja (=halvimmasta päästä), eli en ole kiertänyt näpräämässä niitä hallin kalleimpia Mersuja ja Bemareita.

Tuli ehkä vähän autistinen viesti, mutta menkööt.

Oliko Jyväskylässä tämä veljesten autoliike? Itse olen sieltä yhden auton ostanut juuri siksi että siellä oli hyvää asiakaspalvelua.
Vastakohta sitten oli Toyotan liike Jyväskylässä josta ei saanut mitään palvelua. Hetken potkin renkaita ja päätin että en tule koskaan ostamaan Toyotaa tai mitään autoa kyseisestä liikkeestä.
 

Rushlow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Mitäs veikkaatte, vahaileeko autoliikkeet autoja kun laittavat ne myyntikuntoon vai pesevätkö vain? Todennäköisesti jälkimmäinen.

Riippuu auton hinnasta ja iästä miten paljon sen ehostamiseen satsataan. Jos kyseessä on joku pari-kolme vuotta vanha perusauto niin todennäköisesti on vahattu. Johonkin viiden tonnin autoon ei hirveämmin panosteta.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
3000€/kk tienaavalla veroprosentti on pienempi kuin 3500€/kk tienaavalla. Esim 25% vs 30% tekee kuukausittaiselle verontarpeelle eroa 300€. Prosentinkin erolla se on vielä 180€.

Ennen autoa: 3000€/kk*25% = verontarvetta 750€/kk (29% tekisi 870€/kk).
Autolla: 3500€/kk*30% = verontarvetta 1050€/kk.

Eikös nää verontarpeet pidä kuitenkin "rahaosasta" pulittaa?

Pitää. Masentajan laskelmassa on lisäksi se ongelma, että se pätee vain, jos autoetu on lisäetu eikä kokonaispalkan osa, mikä on harvinaisempi malli (varsinkin tuollaisella tulotasolla). Noilla kuvatuilla summilla verontarpeen ero kuukaudessa olisi tosin alle 200 euroa. Jos taas rahapalkka pienenee verotusarvon verran (eli on kokonaispalkka), 3500 euron tulotasolla nettotulo pienenee noin 33000 eurosta ennen sovamaksuja noin 27400 euroon, eli kuukausitasolla (laskettuna 12,5 kuukaudella kuten yleensä lasketaan pl. tietenkin luontoisedun osuus, joka on 12 kk) netto pienenee noin 450 euroa kuussa.
 

Fordél

Jäsen
Ainakin meikäläisen molemmat liikkeeseen menneet (toisen myin, toinen leasing) on nimenomaan siellä vahattu. Kävin kumpaakin katsomassa huvikseni. Voi tosin riippua liikkeestäkin. Jos ostaisin liikkeestä auton, hoitaisin toki pinnan silti samantien oston jälkeen.

Jep, varmastikin vien tässä kevään aikana vahaukseen.

Riippuu auton hinnasta ja iästä miten paljon sen ehostamiseen satsataan. Jos kyseessä on joku pari-kolme vuotta vanha perusauto niin todennäköisesti on vahattu. Johonkin viiden tonnin autoon ei hirveämmin panosteta.

No nyt on kyse suht uudesta autosta ja hinta ei ole tonneissa vaan joitain kymmeniä tonttuja. Kunnon puolesta ei tarvitse sinänsä ehostaa, mutta ties vaikka olisivat niin kivoja autokauppiaita, että olisivat jopa vahanneet. No epäilen, joten hoidetaan asia itse.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Pyyhkäise vähän vetisellä sienellä konepeltiä. Jos vesi helmeilee pisaroiksi ja valuu sujuvasti norona maahan, niin pintaan on ainakin hiljattain laitettu jotain.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Oliko Jyväskylässä tämä veljesten autoliike? Itse olen sieltä yhden auton ostanut juuri siksi että siellä oli hyvää asiakaspalvelua.
Vastakohta sitten oli Toyotan liike Jyväskylässä josta ei saanut mitään palvelua. Hetken potkin renkaita ja päätin että en tule koskaan ostamaan Toyotaa tai mitään autoa kyseisestä liikkeestä.
Kyllä, Jyväskylän liike kyseessä. Jo toinen auto kyseisestä puljusta ja olen tyytyväinen sekä asiakaspalveluun että vaihtoauton takuuasioihin. Kahdesti on jotain pientä ollut vaihtoauton kanssa ja aina ovat veljekset kantaneet vastuun ja korjanneet mukisematta talon piikkiin. Muissa firmoissa tuntuu olevan käytäntö että eikö sillä autolla voi ajaa vaikka kuskin penkilämmitin ei toimi tai vakinopeuden säädin temppuilee.

Ok autosta Jyväskylässä samanlaisey kokemukset kuin sinulla. Jos kaltaiseni nuori sälli kaipaa palvelua, täytyy mennä sitä lakki kourassa erikseen kerjäämään. Ei siinä, "ymmärrän" heikon kiinnostuksen meidän nuorten palvelemiseen, mutta sitä ihmettelen että kuuskymppinen isänikään ei saa palvelua. Luulisi että siinä olisi autokauppiaiden ihanneasiakas, tuon ikäisillä niitä säästöjä on jo varmasti ehtinyt kertyä ja iän puolesta eivät ole välttämättä aivan viimeisen päälle perillä nykyautoista. Helppo siis puhua mitä lystää, joku voisi sanoa jo että helppo huijata asiakasta.
 

Tuamas

Jäsen
Sinänsä siinä on kaksi alaa joita en myyjien käytöksen perusteella ymmärrä, kiinteistönvälittäjät ja autokauppiaat, molemmat perustuvat vahvasti provisiopalkkaukseen ja silti asiointikokemuksista yli puolet on myyjän toimesta lähinnä perseilyä.

Siinä olisi ihan hyvää tutkimusmateriaalia tulospalkkauksen vaikutuksista toiminnan laatuun, kun vaikka palkka perustuu vahvasti tai kokonaan myynnin määrään, voidaan silti vetää toistuvasti ns. aivan vihkoon.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kyllä, Jyväskylän liike kyseessä.
Missasinko jotain, vai miksi positiivista palautetta saavan liikkeen nimeä ei voi kertoa? Pelko, että jatkoaikalaiset vie sieltä kaikki parhaat vaihtoautot sitten?

@Tuamas on asian ytimessä yllä.
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Sinänsä siinä on kaksi alaa joita en myyjien käytöksen perusteella ymmärrä, kiinteistönvälittäjät ja autokauppiaat, molemmat perustuvat vahvasti provisiopalkkaukseen ja silti asiointikokemuksista yli puolet on myyjän toimesta lähinnä perseilyä.

Siinä olisi ihan hyvää tutkimusmateriaalia tulospalkkauksen vaikutuksista toiminnan laatuun, kun vaikka palkka perustuu vahvasti tai kokonaan myynnin määrään, voidaan silti vetää toistuvasti ns. aivan vihkoon.

Porissa näiden ammattikuntien edustajien kirjo on kyllä laaja. Vaikka välittäjällä olisi suoritettuna LKV-tutkinto, ei se oman kokemuksen mukaan takaa sitä ammattitaitoa tai asiakaspalvelua, jota tarvittaisiin onnistuneen kaupan tunteeseen. Asia saattaa tuntua välittäjästä pieneltä, mutta ostajan kohdalla kyse on kuitenkin isosta investoinnista, joten sekin näkökulma olisi huomioitava, vaikka välittäjä edustaakin pääsääntöisesti myyjää. Autokaupasta löytyy enemmän kokemusta ja täällä on pari liikettä, mitkä sisältyvät omaan boikottilistaan. Onneksi vuosien varrella on päässyt tutustumaan muutamiin henkilöihin, jotka ovat onnistuneesti hoitaneet sen kaupanteon kokemuksen positiivisesti. Heidän kanssaan yhteistyö onkin sitten jatkunut jo vuosia.
 

Thombson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Missasinko jotain, vai miksi positiivista palautetta saavan liikkeen nimeä ei voi kertoa? Pelko, että jatkoaikalaiset vie sieltä kaikki parhaat vaihtoautot sitten?

@Tuamas on asian ytimessä yllä.

Itse puhuin veljekset Laakkonen liikkeestä. Ainut veljekset autokauppa jonka tunnen.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Missasinko jotain, vai miksi positiivista palautetta saavan liikkeen nimeä ei voi kertoa? Pelko, että jatkoaikalaiset vie sieltä kaikki parhaat vaihtoautot sitten?

@Tuamas on asian ytimessä yllä.
Tuo nyt oli omaa mukahauskuttelemistani. Kuvittelin että kaikki tietävät mistä liikkeestä on kyse jos puhutaan "muuan veljeskaksikon autoliikkeestä". Oma moka. Täytynee jatkossa puhua asioiden oikeilla nimillä.

Tuomaan viestiä komppaan minä myös. Menneen talven aikana vanhempani tekivät vähän kiinteistökauppoja, ja vaikka välittäjänä oli suht iso firma kuten OPKK, niin kyllä siinä jäi kaiken tiedon hankkiminen asiakkaalle. Kyseessä oli uudiskohde ja niinkin perusasiat kuin oikean asunnon esitteet eivät tulleet perille. Sähköpostiviesteihin ei vastata ja soittopyyntöjäkin joutui jättämään useamman aina yhtä puhelua kohden. Kauppojen jälkeen tuli joku palautekysely johon kyllä puhuttiin suu lopulta puhtaaksi. Sanottiin suoraan että oltaisiin kyllä mieluummin ostettu asunto about keneltä tahansa välittäjältä, mutta kun kyseinen tönö sattui olemaan teidän välitettävä niin oli pakko asioida OPKK:n kanssa. En tiedä vaikuttaako kyseisen puljun toimintaan jatkossa, liekö edes lukevat palautteita.

Kai se on automyynnissä ja kiinteistönvälityksessä kuitenkin niin, että ihmisten on pakko asua jossain tai ajaa jollakin autolla, niin mitäpä sitä suotta palveluun panostamaan. Asiakkaita tulee ja ne ostaa kuitenkin, oli palvelu kuinka huonoa tai olematonta tahansa
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös