Autoiluketju

  • 3 226 972
  • 18 604
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers
Kävin viikonloppuna koeajamassa 2011 farmari Focus 1,6 turbodieselin. Todennäköisesti tässä on seuraava autoni, mutta ei välttämättä juuri kyseinen yksilö, vaan oitää vielä kartoittaa tarjontaa. Auto oli sopivan kokoinen, eli tilaa enemmän kuin nykyisessäni, mutta ei kuitenkaan liian suuri. Ajattelin etukäteen, että moottori voi olla hieman nuhainen, mutta paljastui yllättävänkin pirteäksi (kävin muun muassa motorilla kokeilemassa). Mukavan hiljainenkin auto oli, vaikka alla oli nastat. Penkki ja ajoasento polkimineen tuntuivat heti hyviltä, eikä tarvinnut joidenkin autojen tapaan miettiä, että kai tähän tottuisi.

Mahdollisesti muutamia (max 4) tuhansia pitää järkätä joko autolainan tai liikkeen rahoituksen kautta, mutta pitää vielä vähän ynnäillä kun todellinen kaupankäynti tulee ajankohtaiseksi. En ole vielä juurikaan vertaillut vaihtoehtoja (pankkilaina vs. liikkeen rahoitus), joten onko jollakin heittää lähiaikojen kokemuksia?
 

Boulerice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boogaard(R.I.P) ja Twist
Vähän käytettynä (yli 6kk vanha, väh. 6000km ajettu) ja yksityiseltä ostettuna EU:n alueelta ei tule muita veroja kuin se 5% autovero, lienee se kustannustehokkain vaihtoehto. Joskus miettinyt kakkosautoksi Nissan Leafia EU:sta tuotuna, pyynnit pari-kolme vuotta vanhoista on luokkaa 14K ja siihen päälle 5% vero.

Tätä miettinyt myös itse.
Ostaisi pari vuotta vanhan Model 3:n kun niitä alkaa olemaan markkinoilla.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Onkos palstalaiset törmänneet tänä(kin) talvena auton puhtaanapito-ongelmiin ? Tänäkin talvena tuonne tieverkostoon kylvetään kymmeniätuhansiatonneja suolapaskaa joka tekee "kesäkelin" keskellä tammikuuta. ja 95 % täysin turhaan. Nykyiset litkut ovat sen verran ympärisöystävällisiä, että irroittavat tien pinnasta pikeä joka sitten tarttuu auton kylkiin, mutta eivät vahingoita ympäristöä yhtään. Auton perusväri muuttuu "mustaksi" kun suolaliuos kuivuu tallissa auton kylkeen. Pinta on lisäksi kuin santapaperilla karheaksi hangattu. Paska ei lähde irti kaupassa myytävillä "normaaleilla" liuotin aineilla ja ei lähde edes huoltoaseman pesukoneessakin. Ja nykyisin monissa kaupungeissa on kielletty auton pesu omassa pihassa, jos et rakenna öljyneroituskaivoja !!!
Siiis wtf ? Maantielle saa kylvää paskaa joka ei vahingoita maaperää, mutta kun peset autosi puhtaaksi pesuaineella (joka ei saa vahingoittaa ympäristöä) tuhoat samalla luontoa. Kätevää eikö totta....
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Onkos palstalaiset törmänneet tänä(kin) talvena auton puhtaanapito-ongelmiin ?.

Jep, vmp. Kannattaa lueskella vaikka pesukinnas-foorumia jos meinaa DIY-meiningillä pitää puhtaana. Piki lähtee kyllä oikeilla aineilla kotonakin irti, mutta yhdyn kyllä vitutukseen miten tuskaista on saada auto puhtaaksi ihan perus kotikonstein (pesuri, liuotin, autoshampoo, pesukinnas). Pikeä, rautaa ja ties mitä on maalipinnassa peruspesun jälkeen aika paljon.
 

Fordél

Jäsen
Tänään tuli kolmannen kerran koeajettua Mersun B-sarjalaista. Kokemus oli oikein hyvä kun suhteuttaa omaan genreen. Oikeastaan ainoaksi harmituksen kohteeksi jäi ko. yksilössä Artico-tekonahkaverhoilu. Tuntuu jakavan mielipiteitä. Osan mielestä ei mitään ongelmia ja onhan noita vissiin saksassa takseissa. Helppoa myös puhdistaa. Osalla on ilmeisesti halkeillut ja kun ko. materiaali ei hengitä niin aiheuttanut hikoilua.

Onko kellään palstalaisella kokemuksia ko. verhoilusta?
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tyhmä kysymys. Mitäs katsastus on mieltä nastarenkaista josta puuttuu nastoja?
Ei ole tullut tälläisttä miettyttyä vuosiin, mutta nyt on toisessa autossa vähän kehnommat renkaat ja katsastus painaa päälle. Oliko se niin että nastarengas on laillinen talvirengas ilman nastojakin? Päteekö tämä katsastukseenkin.

_
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Tyhmä kysymys. Mitäs katsastus on mieltä nastarenkaista josta puuttuu nastoja?
_
Nastamäärä saa poiketa enintään 25 % sen renkaan nastamäärästä, jossa nastoja on eniten. Esim. jos parhaassa renkaassa on 100 nastaa, huonoimmassakin nastoja pitää olla jäljellä 75 kpl.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Nastamäärä saa poiketa enintään 25 % sen renkaan nastamäärästä, jossa nastoja on eniten. Esim. jos parhaassa renkaassa on 100 nastaa, huonoimmassakin nastoja pitää olla jäljellä 75 kpl.

Kiitos tämä olikin hyvä tieto. Eli periaatteessa vähempi määrä nastoja käy mutta sitten pitäisi olla kaikissa vähemmän. Täytyypä tiirailla renkaita ja funtsia mitä teen, auto ei välttämättä ole mulla enää ensi talvena joten ei huvittaisi montaa sataa sijoittaa renkaisiin. Olisi myös kiva tietää miten se katsastusmies niitä nastoja laskeskelee, aikaa vievää hommaa.

_
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kiitos tämä olikin hyvä tieto. Eli periaatteessa vähempi määrä nastoja käy mutta sitten pitäisi olla kaikissa vähemmän. Täytyypä tiirailla renkaita ja funtsia mitä teen, auto ei välttämättä ole mulla enää ensi talvena joten ei huvittaisi montaa sataa sijoittaa renkaisiin. Olisi myös kiva tietää miten se katsastusmies niitä nastoja laskeskelee, aikaa vievää hommaa.
_
Nythän saa tietysti kesärenkailla ajella jo muutenkin, mutta talvirengaspakkoaikanakin jos luonteesta löytyy ripaus sairaalloista nuukuutta, niin katsastukseen voi pistää kesärenkaat alle. Myönnettäköön että olen kerran näin toiminut, tai siis olen jättänyt laittamatta huonoja nastarenkaita alle ja sitten käynyt joulukuussa kesärenkailla katsastuksessa heti kun leima salli, jonka jälkeen nastarenkaat alle ja auto myyntiin.
Tämä oli nyt vähän tämmönen Tunnustuksien luola -tyyppinen avautuminen.
Kerran on myös jäänyt leima saamatta juuri nastojen takia, ja oli siinä vähän typerä fiilis. Yhdestä renkaasta oli lähestulkoon kaikki nastat poikki. En usko että alkavat rajatapauksia laskea. Tai itse asiassa kerran on katsastusmies myös suullisesti kehoittanut ostamaan uudet talvirenkaat, mutta ne oli varmaan kaikki neljä sitten huonoja.
Joo ja minähän olen se keskimääräistä parempi kuski ja huonoilla renkaillakin pärjää kun ennakoi ja onneksi oli pehmeä penkka.
 

Waqu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Dallas Stars
Itsellä myös kerran tullut hylsy huonojen nastarenkaiden takia. Tuolloin kävin parin vaihtamassa, kun toinen pari oli vielä hyvää.
Myös nykyisen auton nastarenkaista toinen pari rupeaa olemaan aika hilkulla, tosin tänä talvena en nastoja laittanut alle ollenkaan, kun oli niin lauhaa. Toki siis Continentalin All Season m+s renkaat on alla, mutta eihän nuo käytännössä talviajossa ole juuri kesärenkaita kummoisemmat. Täällä vaan ollut talvet niin leutoja, että kaupunkiajossa ei nastarenkaita oikeasti tarvitse. Viime vuonna vaihdoin ennen joulua nastat kun kotiseudulla oli kylmää, mutta tänä vuonna sielläkin oli vielä lumetonta joulun.

Nyt pitäisi auto käyttää katsastuksessa. Ei pitäisi ihmeitä olla, hieman mietityttää onko pallonivelissä tai tukivarsissa napinaa, syksyllä hirviaikaan tuli satasesta tehtyä satasesta pikastoppi, hätäjarrutehostin pelissä jne. rynkytys aika kovaa, lisäksi kun ottaa huomioon, että auto painaa yli 2000kg niin on vähän fiilis, ettei alusta tuosta ihan liikaa tykkää.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kerran on myös jäänyt leima saamatta juuri nastojen takia, ja oli siinä vähän typerä fiilis.
No just tälläinen ajatus on nyt itsellänikin ja kun lukee katsastustilastoja niin yksi yleisin syy näihin noin 3-5v vanhoihin autoihin reputuksiin on juuri tämä. Jos tietäisin että mulla auto vielä ensi talvena niin ostaisin nyt tietenkin uudet, nyt lähtee esim Nokian Nordmania(14") tarjouksista rengastöineen noin 250€ mutta turhaa tuokin jos se uusi omistaja ajattelee ettei hän millään halpis nokialaisilla ajele.

_
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Nypi nastat irti, kaikki. Sitten on tasamäärä ja katsastus sujuu.
Mutta kyllähän pienemmällä vaivalla sitten jo vaihtaa ne kesärenkaat alle (jos sellaiset on) ja nuo nyt siinä rajoilla olevat talvirenkaat on kuitenkin myydessä mallia "talvirenkailla ajaa vielä yhden kauden", jota kokonaan nypityistä ei voi sanoa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tiirailin renkaita on tosiaan niin että 1-2 rengasta on paljonkin vähemmillä nastoilla. Todennäköisesti olleet vuosi sitten edessä, kevyt pieni auto ja vihainen kuski painavalla kaasujalalla on huono yhdistelmä. Vakavastiottaen taitaa olla Semperiittien ansiota että nastat irtoilee helpommin, ei ole muissa autoissani nastat irtoilleet. Kesärenkailla katsastukseen kun on vielä kuukausi aikaa katsastaa.

_
 

Fordél

Jäsen
Autosaaga tuli päätökseen ja täällä on siirrytty kaasuautoilun pariin. Ensikokemukset ovat oikein positiiviset. Auto tuntuu kulkevan jotenkin kevyemmin ja hiljasemmin kuin normiautot. Mitään puhdittomuutta en ole havainnut kaasulla ajaessa. Eka tankkauskin onnistui oikein hyvin ja tankkiin tuli 100 % biokaasua. Ainoa miinus on kaasuautoilussa se, että tankkaamassa joutuu käymään useammin kuin ennen, mutta se on hyvin pieni hinta ympäristöystävällisemmästä autoilusta.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Minkä auton valitsit?

Pistä vähän dataa kulutuksesta eli paljonko tulee kilsoja per kilo.
 

Fordél

Jäsen
Minkä auton valitsit?

Pistä vähän dataa kulutuksesta eli paljonko tulee kilsoja per kilo.

Valitsin Mersun B-sarjan. Nyt ensimmäiset 135 kilsaa, jotka ovat pitäneet sisällään n. 100 km maantieajoa n. 80-90 kilsan vauhdilla ja n. 35 kilsaa kaupunkiajoa, veivät kaasua 7,7 kiloa. Keskikulutus oli siis 5,7 kg/100 km. Tämä on vähän vähemmän kuin mitä saksalainen autolehti sai yhdessä testissään keskikulutukseksi. Taloustaito oli saanut omissa ajoissaan kulutukseksi 4,8 kg/ 100 km. Mäntsäläläisellä biokaasulla tankatessa 100 km:n polttoainekustannuksiksi tuli 7,8 euroa. Pyöritään suurin piirtein samoissa kustannuksissa kuin mitä olisi tullut edelliselle isolle dieselfarkulle.

Em. mittaukset eivät perustu ajotietokoneeseen vaan laskettu todellisen kulutuksen mukaan. Tosin tuo 135 km on laskettu Googlemapsilla. Täytyy seurailla mihin kulutus tulee asettumaan pidemmällä mittauksella.
 

Waqu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Dallas Stars
Tuli käytettyä auto katsastuksessa (07 Sebring 2.4 Touring) ja huomautuksitta läpi. Viime vuonna teetätin jarrurempan, AT-öljyn vaihdon, yms nestevaihdon. Tänäkin vuonna yritin, että oisin käyttänyt huollossa ensin, mutta jumalauta 4:ään mestaan laitoin mitä tarvitsen, kukaan ei vaivaudu edes vastaamaan tai laittamaan tarjouspyyntöä. Hyvää bisnestä siis, ajattelin etten itse enää öljyjä vaihtele, mutta tänä vuonna teen huollot itse vaikka sitten protestiksi paskalle palvelulle.

Mielenkiinoista dataa tuli tuossa otettua, kun Helsingissä tuli käytyä koulutuksessa. Joskus veljelle itäsuomeen mennessä, kun cruise on asetettu n. 80km/h:hon kulutus oli matkalta 6.2l/100, mennessä kun rajoitus oli 100km/h kulutus oli 6.8l/100 ja pois tullessa 120km/h paahdolla 7.3l/100. Aika iso hyppy kyllä tuossa 80-120km/h.

Helsingissä kun ajetaan "kovaa" risteyksestä toiseen ja ollaan paljon paikoillaan, niin kulutus pyöri mieltä kääntävissä 13-14l lukemissa. Kaupungissa kyllä tosi kiva ajettava, kun kiihtyy ja automaatti, mutta oli tuo kulutus aika järkyttävää. Raumalla pyörii toki paljon inhimillisemmissä lukemissa, kun kaupunkia on huomattavasti vähemmän.
 

Fordél

Jäsen
Tuli käytettyä auto katsastuksessa (07 Sebring 2.4 Touring) ja huomautuksitta läpi. Viime vuonna teetätin jarrurempan, AT-öljyn vaihdon, yms nestevaihdon. Tänäkin vuonna yritin, että oisin käyttänyt huollossa ensin, mutta jumalauta 4:ään mestaan laitoin mitä tarvitsen, kukaan ei vaivaudu edes vastaamaan tai laittamaan tarjouspyyntöä. Hyvää bisnestä siis, ajattelin etten itse enää öljyjä vaihtele, mutta tänä vuonna teen huollot itse vaikka sitten protestiksi paskalle palvelulle.

Pakko laittaa vastapainoksi omat tuoreet kokemukset. Laitoin juuri neljään paikkaan tarjouspyynnön lohkolämmittimen ja sisäpistokkeen asentamisesta. Saman päivän aikana tuli kaikista tarjous.
 

Waqu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Dallas Stars
Pakko laittaa vastapainoksi omat tuoreet kokemukset. Laitoin juuri neljään paikkaan tarjouspyynnön lohkolämmittimen ja sisäpistokkeen asentamisesta. Saman päivän aikana tuli kaikista tarjous.

Tuli tuossa itselle mieleen, että tarvii kyllä vielä koittaa uusintaa ilmastointihuollon osalta. Hyvin toimii, mutta ei ole tullut tuota huollatettua, jos nyt saisi vastauksenkin jostain..
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tänäkin vuonna yritin, että oisin käyttänyt huollossa ensin, mutta jumalauta 4:ään mestaan laitoin mitä tarvitsen, kukaan ei vaivaudu edes vastaamaan tai laittamaan tarjouspyyntöä. Hyvää bisnestä siis, ajattelin etten itse enää öljyjä vaihtele, mutta tänä vuonna teen huollot itse vaikka sitten protestiksi paskalle palvelulle.
Itse olen nyt vajaan vuoden verran käyttänyt tätä AutoJerry.fi – Kilpailuta autohuolto tai autokorjaamo
Yleensä vuorokauden sisällä on täällä pk-seudulla tullut sellaiset 3-4 tarjousta josta on sitten helppo valita ja itselleni tämä ei niinkään ole kilpailuttamista vaan yksinkertaisesti helpoin tapa saada lähihuoltojen hinnat soittamatta joka paikkaan.

_
 

Waqu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Dallas Stars
Itse olen nyt vajaan vuoden verran käyttänyt tätä AutoJerry.fi – Kilpailuta autohuolto tai autokorjaamo
Yleensä vuorokauden sisällä on täällä pk-seudulla tullut sellaiset 3-4 tarjousta josta on sitten helppo valita ja itselleni tämä ei niinkään ole kilpailuttamista vaan yksinkertaisesti helpoin tapa saada lähihuoltojen hinnat soittamatta joka paikkaan.

_

Kokeilin tätä ilmastointihuollon osalta ja järjestelmä ilmoitti laittaneensa tarjouspyynnön 12 liikkeeseen. Tähän mennessä yksikään ei ole vastannut nyt päivän jälkeen, jännityksellä odotan. Jos ei kukaan vastaa, niin taiden johkin lähikylän paikkaan soittaa, että tekisivät homman.

Kiitoksia vinkistä noin muutoin, tuosta voi olla iso apu ja palvelu ei itselle ollut tuttu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös