Autoiluketju

  • 3 310 862
  • 18 989

Veijari

Jäsen
No en tuota vakkaria ole kyllä asentamassa jälkeen päin. Liian kallista ja ei se mun ajamista haittaa kyllä yhtään.

Ja miksi läpät kannattaa poistaa, jos niitä on? Menis jopa ihmettelyketjuun.

itse olen tottunut käyttämään vakkaria jos vähänkin on suoraa tietä

googleen hakuun: bmw imusarjan läpät. Ei tarvitse enää ihmetellä
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
itse olen tottunut käyttämään vakkaria jos vähänkin on suoraa tietä

Tarkoitat varmaankin normaalia maantietä, missä ei jatkuvasti nopeudet muutu tai ole risteyksiä? Motarilla en käytä vakkaria (ihan vain kulutuksen takia, oma kaasujalka on parempi), normaaleilla maanteillä kyllä, jos on kyseessä pitempi ajomatka
 

Orman Mollis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Itselläni on tässä noin vuoden päivät ollut käytössä Ford Mondeo (vm 2002) ja tuossa pari kuukautta sitten kun käytin autoa pesussa huoltamolla, niin pesun jälkeen kaara laski vettä sisään vänkärin jalkatilasta, hanskalokeron alta.

Tällaista ei ollut aiemmin käynyt vaikka olin autoa käyttänyt kuitenkin useamman kerran automaattipesussa. Ajattelin että kyseinen automaatti puski vain vettä jotenkin hassusti (ensimmäinen kerta kun kyseisellä huoltamolla kävin auton pesettämässä) että pääsi kerääntymään jonnekkin niin paljon että laski sen sitten lopulta sisään.

Vaikka tässä kesällä on vettä satanut kuin saavista kaatamalla välillä, niin silti vettä ei ole päässyt sisään, vaan tämä ongelma on tullut ainoastaan vastaan kun auton käyttää automaattipesussa.

Autoon oli vaihdettu keväällä raitisilmansuodatin yms. pientä kevät huoltoa, raitisilmasuodatin on tuossa vänkärin puolella, joten katselin että on varmasti paikallaan. Samalla imuroin kaikki risut ja muut paskat mitä oli kerääntynyt kun autopaikka on kuitenkin puun alla. Tämäkään ei auttanut, vaan seuraavalla kerralla sama juttu...

Käytin auton huollossa pari päivää sitten ja pyysin vilkaisemaan jos keksivät mikä olisi syynä. Ei löytynyt mitään järkevää syytä, olivat katsoneet että kaikki pitäisi olla kunnossa ja putsanneet samalla moottoritilasta näitä "veden ulostuloaukkoja" kun siellä jotain paskaa oli vielä jäänyt.

Viime yönä tuo oli kuitenkin laskettanut vettä jo hieman sisälle pelkän vesisateen takia! Ei paljoa, mutta matto oli kuitenkin hieman märkä...

Alkaa itselläni ideat loppumaan, joten ajattelin kysäistä olisiko täällä jollain hajua mistä tämä voisi johtua, itse en autojen kanssa ole paljoa puuhannut. Autoon asennettiin viime syksynä jälkiasennuksena sisätilanlämmitin, ajattelin että siinä olisi tullut joku moka ja laskee nyt sisään jostain vettä. En tosin tiedä onko tuo mitenkä mahdollista.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Aloitetaan tämä viesti nyt ensiksi näin: PERKELE ja sitten rauhoitutaan. Eli asiaan. Tässä on nyt viimeisen kuukauden aikana ilmennyt ikävä "ominaisuus" meitin perheen Skoda Octaviassa (1.4 tsi). Kun auton käynnistää kylmällä koneella, niin kierrokset nousevat n. 1300 kier./min. ja tyhjäkäynti epätasaista. Jos yrittää lähteä ajamaan samantien, niin auto saattaa rykiä aika pahastikin. Tätä kestää n. 1-2 minuuttia, ehkä vähemmänkin aikaa. Ajattelin ensiksi, että kyseessä olisi bensasta johtuva asia, mutta kun sama probleema ilmenee myös 98:n kanssa (Skodiin suositellaan nykyään tankattavan vain tätä laatua, vaikka mitään suoranaisia toimintaongelmia ei ole ilmennytkään).

Soitin Metro-Auton huoltoon ja kerroin ongelmat, niin sieltä sanottiin, että saattaisi johtua bensansuuttimen vuodosta (ollut joitakin tuollaisia vikoja)? Softaa ei ole päivitetty tiettävästi kertaakaan tähän autoon, joten sekin saattaisi auttaa, jos kyse ei ole teknisestä viasta? Mitään merkkivaloja ei syty palamaan tämän käyntihäiriön aikana. Softapäivitys tulisi maksamaan 120€, muun huollon suhteen en kysynyt edes vielä hintaa. Onko jollakin haisua siitä, paljonko tuo voisi tulla maksamaan, jos joutuu tekemään remppaa? Takuuaika meni umpeen huhtikuussa, mutta takuuseen tuo varmaankin menee, jos kyseessä tekninenvika, eikö vaan?
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Takuuaika meni umpeen huhtikuussa, mutta takuuseen tuo varmaankin menee, jos kyseessä tekninenvika, eikö vaan?

No tuskin menee takuuseen. Kollegalta pamahti Superbista hiukkassuodatin kaksi kuukautta takuun loppumisen jälkeen ja maksoi remontista 30% kokonaiskustannuksista, eli noin tonnin.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
No tuskin menee takuuseen. Kollegalta pamahti Superbista hiukkassuodatin kaksi kuukautta takuun loppumisen jälkeen ja maksoi remontista 30% kokonaiskustannuksista, eli noin tonnin.

Metro-Autolta työnjohtaja kyllä sanoi, että tuo bensasuuttimen korjaaminen voisi olla takuunalainen työ (jos kyseinen vika autosta löytyisi?), softapäivitys ei tietenkään sitä olisi... Ja sen hän tietysti mainitsi, että asiakas maksaa ensisijassa viulut ja sitten vasta katsotaan maahantuojan mielipide asiasta.
 

Knower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit+Petteri Nummelin
Itselläni on tässä noin vuoden päivät ollut käytössä Ford Mondeo (vm 2002) ja tuossa pari kuukautta sitten kun käytin autoa pesussa huoltamolla, niin pesun jälkeen kaara laski vettä sisään vänkärin jalkatilasta, hanskalokeron alta.

En ole Fordin asiantuntija, mutta vuosituhannen vaihteen Audeissa on ollut samaa ongelmaa. Itselläni oli myös tällainen tapaus. Audissa ratkaisuun pääsi kun nappasi akun pois ja poisti sieltä veden ulosmenoaukosta jonkin täysin käsittämättömän kumitiivisteen. Tuo tiiviste veti puoleensa kuonaa, en keksinyt sille mitään käyttöä.

Worth a try...
 

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Aloitetaan tämä viesti nyt ensiksi näin: PERKELE ja sitten rauhoitutaan. Eli asiaan. Tässä on nyt viimeisen kuukauden aikana ilmennyt ikävä "ominaisuus" meitin perheen Skoda Octaviassa (1.4 tsi). Kun auton käynnistää kylmällä koneella, niin kierrokset nousevat n. 1300 kier./min. ja tyhjäkäynti epätasaista. Jos yrittää lähteä ajamaan samantien, niin auto saattaa rykiä aika pahastikin. Tätä kestää n. 1-2 minuuttia, ehkä vähemmänkin aikaa. Ajattelin ensiksi, että kyseessä olisi bensasta johtuva asia, mutta kun sama probleema ilmenee myös 98:n kanssa (Skodiin suositellaan nykyään tankattavan vain tätä laatua, vaikka mitään suoranaisia toimintaongelmia ei ole ilmennytkään).

Soitin Metro-Auton huoltoon ja kerroin ongelmat, niin sieltä sanottiin, että saattaisi johtua bensansuuttimen vuodosta (ollut joitakin tuollaisia vikoja)? Softaa ei ole päivitetty tiettävästi kertaakaan tähän autoon, joten sekin saattaisi auttaa, jos kyse ei ole teknisestä viasta? Mitään merkkivaloja ei syty palamaan tämän käyntihäiriön aikana. Softapäivitys tulisi maksamaan 120€, muun huollon suhteen en kysynyt edes vielä hintaa. Onko jollakin haisua siitä, paljonko tuo voisi tulla maksamaan, jos joutuu tekemään remppaa? Takuuaika meni umpeen huhtikuussa, mutta takuuseen tuo varmaankin menee, jos kyseessä tekninenvika, eikö vaan?

En tiedä onko näistä linkeistä apua, mutta ehkä niihin ainakin kannattaa tutustua.

Kuluttajaviraston sivut koskien autoja:

http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/autot/

Keskustelupalsta, jossa keskustellaan VW-konsernin autoista:

http://www.ultimatevw.com

Jälkimmäisen linkin minulle neuvoi joku ystävällinen Jatkoajan kirjoittelija juuri tässä ketjussa, ja siitä hänelle suuri kiitos. Tuolta sivustolta löytyy ainakin keskustelua näistä 1,4 Tsi koneista ja ilmeisesti myös tarkemmin Skoda-merkkisistä autoista. Suosittelen tutustumaan.
 

Sirius

Jäsen
Tämän talouden toinen auto on menossa vaihtoon lähitulevaisuudessa. Seuraavan laiseen ongelmaan kyselen kokemuksia/suosituksia:

Taloudessa kaksi keskikokoista koiraa, joiden kanssa harrastetaan aktiivisesti. Muutenkin koirat ovat erittäin usein mukana. Koirat ovat matkustaneet tähän asti farmarin perässä omassa kuljetushäkissä. Syksyllä kuitenkin syntyy ihmislapsi talouteen, joka johtaa väistämättä siihen että jossakin kohtaa edessä on tilanne jolloin mukaan pitää saada sekä koirat, että vauva + vaunut + muuta mahdollista tavaraa kahden aikuisen lisäksi. Koirat voisi ehkä siirtyä matkustamaan takapenkillä turvavaljaissa, mutta mieluummin pitäisin ne omissa häkeissään kaikkien osapuolien mukavuuden ja auton siisteyden vuoksi. Myöskaan vaunut takapenkillä ei kuulosta kovin hyvältä ajatukselta tällä hetkellä...

Pakettiauto on yksi harkinnassa oleva vaihtoehto ns. tila-autojen ohella. Onko kokemuksia miten turvakaukalo (myöhemmin istuin) sopii esim. Transitin etupenkille, ja miten toiselle aikuiselle jää silloin tilaa, onko kellään kokemuksia? Tällöin koirien häkin voisi tarvittaessa siirtää farmarista toiseen autoon. Pakettiauto kiinnostaisi tila-autoa enemmän, koska toisinaan kuljetettavana on myös likaisempaa tavaraa, kuten koneiden osia ja polttopuita.

Miten muut palstalaiset ovat ratkaisseet vastaavan kaltaisia kuljetusongelmia? Saa myös suoraan antaa automalli vinkkejä, hakusessa 2004- käytetty, ilman tarkkaa hintarajausta.
 

Johan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Tuo tiiviste veti puoleensa kuonaa, en keksinyt sille mitään käyttöä.
Vanhemmissa Opeleissa on myös ollut samaa vikaa eli vettä vänkärin jalkatilaam, Johtuu auton moottoritilassa olevasta Knowerin kertomasta "kumipussista" johon kertyy paskaa ja tuulilasilta valuva vesi ei pääse suunniteltua kumipussiaukko pitkin tyhjentymään.

Kannattaa siis etsiä moottoritilan rintapeltipuolelta kyseistä pussinnköistä hommaa myös Mondeosta ja tyhjentää se neulas- yms. paskasta.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Pakettiauto on yksi harkinnassa oleva vaihtoehto ns. tila-autojen ohella. Onko kokemuksia miten turvakaukalo (myöhemmin istuin) sopii esim. Transitin etupenkille, ja miten toiselle aikuiselle jää silloin tilaa, onko kellään kokemuksia?

Onkohan noita pakuja suunniteltu lasten kuljettamiseen? Kaukaloahan ei saa laittaa sellaiselle penkille, jossa on turvatyyny, ellei sitä saa deaktivoitua...
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
No niin ja sitten päivitys omaan ongelmaani auton suhteen. Tuo moottorin käynti "kylmällä" koneella näyttäisi sitten olevan ominaisuus, ainakin mitä tuolta ultimatevw-keskustelupalstalta lueskeli samantapaisista asioista ja vaikuttaisi siltä, että tämä kylmäkäynnistys näyttäisi olevan ominaisuus. Elikkäs, tuo kierrosten kohoaminen johtuu katalysaattorin lämmittystoiminto, niin hullulta kuin se kuulostaakin (kun asteita n. +15 - +35), kylmemmällä säällä ei tätä tapahdu. Samalla, bensansuuttimet syöttävät ylimääräisen osan bensaa, suorasuihkutuksen ominaisuuksia. Noh, menen joka tapauksessa päivityttämään auton softan tällä viikolla ja kohta olisi sitten edessä 60t km:n määräaikaishuoltokin edessä.

edit. ja kyseessä siis 1.4 moottorit (90/92kw tsi/tfsi)
 
Viimeksi muokattu:

Joonatan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Miten muut palstalaiset ovat ratkaisseet vastaavan kaltaisia kuljetusongelmia? Saa myös suoraan antaa automalli vinkkejä, hakusessa 2004- käytetty, ilman tarkkaa hintarajausta.

Itselläni samanlainen tilanne, eli kaksi about 10kg koiraa + alle 2-vuoden ikäinen vintiö. Meillä ainakin on tehty mökkireissut ym ihan normaalisti BMW:n viitossarjalaisella farmarilla. Itse asiassa olen ajatellut että vaihtaisin pienempään, koska normaalisti tuota tilaa ei tarvitse noin paljoa ja kulutus pitäisi saada pienemmäksi myös. Eli mun mielestä tuohon riittää isompi farmari (Mondeo, A6, Avensis, BMW 5 jne) mainiosti.

Meillä on joskus jouduttu kaatamaan 2/3 takapenkistä että on saatu esim sukset kyytiin ja poika on istunut siinä 1/3 penkillä omassa turvaistuimessa. Koirat takakontissa ilman häkkiä ja tavaraa kaadettujen penkkien päällä + kontissa hieman. Asiaa auttaa jos ottaa lapselle matkarattaat, jotka vie huomattavasti vähemmän tilaa kokoon taitettuna vrt. normi hyökkäysvaunuun.

Suksiboksi on myös sangen kätevä ja hyvällä boksilla ei välttämättä tartte edes noin isoa autoa. Ei ole tähän mennessä itsellä ollut, mutta seuraavaan (astetta pienempään farmariin / SUV malliseen autoon) takuulla laitan boksin. Esim nuo lastenrattaat takuulla mahtuu joihinkin boksimalleihin.
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Miten muut palstalaiset ovat ratkaisseet vastaavan kaltaisia kuljetusongelmia? Saa myös suoraan antaa automalli vinkkejä, hakusessa 2004- käytetty, ilman tarkkaa hintarajausta.

Tiedän erään tapauksen, joka ratkaisi vastaavan Renaultilla. Peräovista laitettiin koirat sisään, eli olivat rakentaneet / asentaneet kahdelle koiralle häkit. Keskiovesta päästiin takapenkeille ja tavarankuljetustilaan (joka sijaitsi siis koirahäkkien ja takapenkin välissä). Oheisen linkin autosta poiketen tuota takimmaista penkkiriviä ei siis ollut.

Tavaratilassa oli kuulemma kuljetettu esim. pientä mönkijää. Ilmeisesti takapenkkejä oli vain kaksi tai sitten niissä oli pikakiinnitys(/-irrotus)mekanismi.

Pakettiautosta saa tuollaisen myös. Silloin lapsi kulkee luonnollisesti etupenkillä. Ymmärtääkseni Opelin Vivaro ja Nissanin Primastar ovat samoja autoja hiukan eri himmeleillä kuin tuo Renault.
 

Kaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Jets, Green Bay, ENCE, Tazen ARTA-viha
Olihan yllätys kun vein tänään Volkkaria sen ensimmäiseen katsastukseen. Hylkyhän sieltä tuli päästöjen perusteella. Hiukan olin ihmeissäni että miten voi kolme vuotta vanhan auton päästöt olla jo nyt sitä luokkaa, ettei tulee leimaa. Raja on 1,5 ja paras tulos oli 1,88. Katsastusmies kertoi homman olevan vielä aika yleistä noissa 1.9TDI koneissa.

No nyt sitten viikolla auto Laakkoselle. Puhelimessa lupasivat taikoa lukemat siihen malliin että leima tulee. Rahaa en aio kyllä antaa sinne euroakaan. Silti kyllä hieman ihmetyttää ja kuume auton vaihtamisesta saa lisää tuulta alleen.
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Kannattaa joskus ajaa muullakin kuin 1.9tdi:n legendaarisella alaväännöllä niin ei ole ongelmia päästöjen kanssa. Sama vika oli porukoiden 220cdi-mesessä, tosin oli innokas katsastusmies ja viitsi huudatella autoa pihassa sen verran että sai just ja just rajoihin menevät lukemat.

Ko. pirssi on vielä automaatti joka vain pahentaa tilannetta.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tiedän erään tapauksen, joka ratkaisi vastaavan Renaultilla.

Tiedän useita tapauksia, joissa ko. Renault Traffic seisoi enemmän korjaamon pihassa kuin oli ajossa. Eli en voi suositella. Kokemusta sekä 2,5 litraisesta että 1.9 litraisesta turbodieselistä. Hintahan Renussa on/oli houkuttava, mutta kuinka moni on ostanut yhden Traficin jälkeen toisen?
 

AnaKonda

Jäsen
Suosikkijoukkue
NFL, Kärpät, NJ Devils, Kraken
Tiedän useita tapauksia, joissa ko. Renault Traffic seisoi enemmän korjaamon pihassa kuin oli ajossa. Eli en voi suositella. Kokemusta sekä 2,5 litraisesta että 1.9 litraisesta turbodieselistä. Hintahan Renussa on/oli houkuttava, mutta kuinka moni on ostanut yhden Traficin jälkeen toisen?

Kokemusta sekä Opel Vivarosta että Nissan Primastarista, enkä voi suositella kumpaakaan kenellekään. Molemmat tosin oli 1.9-koneella, Nissan tehokkaammalla versiolla. Muistaakseni ainakin Opelin tarina pitäisi löytyä tästä ketjusta mutta voin toki kertoa lisää yksityisviestillä, jos kiinnostaa.
 

Fordél

Jäsen
Suksiboksi on myös sangen kätevä ja hyvällä boksilla ei välttämättä tartte edes noin isoa autoa.

Onko muuten porukalla kokemuksia siitä kuinka paljon suksiboksi lisää kulutusta? Toki vaihtelee autoittain ja ajotavan mukaan, mutta onko heittää jotain kokemuksia? Puhuttaneen jostain deseistä satasella?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Onko muuten porukalla kokemuksia siitä kuinka paljon suksiboksi lisää kulutusta? Toki vaihtelee autoittain ja ajotavan mukaan, mutta onko heittää jotain kokemuksia? Puhuttaneen jostain deseistä satasella?

Minä muistan joskus lukeneeni jotain arvioita 0,5-1 litran välillä sataselle.
 

Waldemar

Jäsen
Onko muuten porukalla kokemuksia siitä kuinka paljon suksiboksi lisää kulutusta? Toki vaihtelee autoittain ja ajotavan mukaan, mutta onko heittää jotain kokemuksia? Puhuttaneen jostain deseistä satasella?

0,5L lisäsi Thulen leveä mutta matala suksiboksi kulutusta. Autona farmari Citroen C5 2,2L Diesel
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ulkomaalainen kaverini korjautti autonsa pakarin mielestäni ihan ok pajalla, tai ainakin mun autoni ne ovat värkänneet joka kerta kuntoon. Nyt kuitenkin on niin, että joku paikka falskaa. Kaveri kyseli multa, että minkähänlaiset velvoitteet Suomessa näissä hommissa on, ja sanoin, etten nyt aivan tasan tarkkaan tiedä, mutta varmasti joku pykälä sitoo tehdyn tuon laatua. Varmistin nyt kotona kuluttajaviraston sivuilta, että näin on. Nyt utelen vielä, että onko olemassa jotain sudenkuoppaa, johon korjaamo saattaa vedota, ja joka mun kannattaisi varmistaa kaveriltani ennenkuin menemme vinkumaan korjaamolle asiasta?

Tässä vielä sivu, jota lueskelin, jos joku muu asiaa pähkii: http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/autot/korjaaminen-ja-huolto/virhe-korjaustyossa/
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Nyt utelen vielä, että onko olemassa jotain sudenkuoppaa, johon korjaamo saattaa vedota, ja joka mun kannattaisi varmistaa kaveriltani ennenkuin menemme vinkumaan korjaamolle asiasta?

Jos on asiallinen korjaamo, niin kyllä pitäisi ilman mutinoita takuuseen mennä tuo korjaus, kun näytätte selkeästi, ettei työ ole tehty niinkuin pitäisi. Jos taas ovat jotain hanttapuleja, niin keksivät varmasti niitä sudenkuoppia ja silloin vain yhteys kuluttaja-asiamieheen.

Aina tietysti kannattaa olla asiallinen ja vähän vittuuntuneen oloinen, niin eivät edes ajattele rupeavansa vedättämään :P
 
Tiedän useita tapauksia, joissa ko. Renault Traffic seisoi enemmän korjaamon pihassa kuin oli ajossa. Eli en voi suositella. Kokemusta sekä 2,5 litraisesta että 1.9 litraisesta turbodieselistä. Hintahan Renussa on/oli houkuttava, mutta kuinka moni on ostanut yhden Traficin jälkeen toisen?

Kävin noin kuukausi sitten katsastamassa autoni ja kun tilaisuus tarjoutui niin tenttasin tietenkin katsastusmiestä innokkaasti; eniten vikoja löytyy juurikin ranskalaisista pakuista (erityisesti Renault), joten täältä vahva varoituksen sana kirjoittajalle joka sellaista mahdollisesti harkitsee. Eräs kaveri on muuten ajellut muutaman vuoden uudehkolla Fiatin pakulla ja sitäkin suosittelen välttämään. Kyseinen koppi on tuonut enemmän murheita elämään kuin naiset yhteensä.

Mitä tulee uusien autojen vikoihin, niin samainen katsastusmies kertoi lukuisista uusien Fiatien ongelmista. Asiakkaat lähestulkoon suuttuvat kun ensimmäisessä katsastuksessa ilmenee jo hylkäyksen aiheuttavia vikoja.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös