Autoiluketju

  • 3 192 156
  • 18 516

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minkä verran liikkeiden hinnoissa on tinkivaraa ilman vaihtoautoa?
Jos Volvon hintapyyntö on 9900e, lähteekö tonni tuosta noin käteiskaupalla?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minkä verran liikkeiden hinnoissa on tinkivaraa ilman vaihtoautoa?
Jos Volvon hintapyyntö on 9900e, lähteekö tonni tuosta noin käteiskaupalla?

Tuo riippuu jonkin verran siitäkin minkälaisessa vaihtokaupassa tuo auto on liikkeeseen tullut, ja luonnollisesti myös tinkijästä ja myyjästä. Jos liike on tehnyt tuosta ko. autosta hyvät kaupat silloin kun se on heille tullut sisään, niin silloin saattaa saada tingittyäkin vähän enemmän hinnasta pois. Ja toki myös sillä on merkitystä kuinka kauan auto on ollut myynnissä ko. liikkeessä. Aina kannattaa siis kokeilla tarjota sellaista hintaa mikä itsestä tuntuu hyvältä ja sopivalta, kun ei nyt ihan mahdottomia vaan lähde tarjoamaan. Tuo tonni Volvon hinnasta pois ei tunnu minusta yhtään mahdottomalta.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Sen mitä omaani aikanaan kävin ostamassa, niin perjantaina vähän ennen sulkemisaikaa kotimatkalla liikkeeseen. Siinä sit kerkesin kysyä, että teillä on täällä tuommoinen V40 myynnissä, niin myyjä siihen, et "joo, saat viikonlopun alun kunniaksi 11500 € sen mukaan". Pyynti oli 12900€. Vähän siinä koeajon jälkeen jäin miettimään, niin tankki bensaa tarjottiin vielä houkuttimeksi. Vanhan autoni olin luvannut jo kaverille eteenpäin, joten sitä ei riesana ollut.

Olihan tuo pyynniltään ylihintainen markkinoihin verrattuna, ja en siitä yli 12 olisi silloin maksanutkaan. Ja kuten -OO- sanoi, riippuu siitä mikä on ollut auton sisäänostohinta liikkeelle. Kalliimpaan autoon vaihdettaessa vanhan hyvityshintaakin korjataan ylöspäin, ja se sitten heijastuu taas sen käytetyn ostajalle. Pyyntihintaa ei kannata pelästyä, vaikka se olisikin auton markkina-arvoon nähden korkea. Yleensä se asettuu kysymisen jälkeen sopivaan summaan. Olet aina vahvoilla, kun myyjälle on tarjota vain rahaa, eikä mitään muuta.

Jos aikaa riittää, niin käy vaan koittamassa niitä pikkuautojakin. Tiedätpähän sitten, että olisiko niillä pärjännyt, vaikka niitä täällä nyt joukolla parjataankin. Määkin oon nuoruudessani ajanut kolme vuotta litraisella Micralla, joten kokemusta on.
 

Calcichew

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Autoista en mitään tiedä joten kysellään täältä, jos löytyisi joku expertti.

Äsken heittäessäni naisystävän töihin niin jarruttaessa sai painaa polkimen niin pohjaan, kun vain voimalla sai runtattua, että vauhti hiljeni. Jarrua painaessa tuntuu, että olisi löysä, eikä jarruta vasta kuin ihan pohjaan painaessa. Vähän riski lähteä ajelemaan, joten mitä tuossa voisi olla vikana?

Kojelaudalla palaa "Brake" valo, eli sama mikä palaa käsijarrun ollessa ylhäällä.

Jos sammutan auton niin jarrupoljin palautuu normaaliksi semmoiseksi jäykäksi. Käynnissä ollessa se on sitten taas löysä ja paska. En tiedä liittyykö tähän ongelmaan millään tavalla, mutta myös joka kerta kun lähden parkkipaikalta liikkeelle niin kääntäessä rattia kuuluu aivan jumalaton vinkuminen jostain renkaiden uumenista. Loppuu, kun ajaa hetken.

Autona tosiaan Dodge Stratus. -98 vm. Automaatti. Viimeisessä katsastuksessa todettiin ainakin, että jarrupalat ovat varsin mainiossa kunnossa.

Anteeksi sekava ja epäselvä viesti. Jos joku haluaa auttaa niin mielellään otetaan neuvoja vastaan.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Minkä verran liikkeiden hinnoissa on tinkivaraa ilman vaihtoautoa?
Jos Volvon hintapyyntö on 9900e, lähteekö tonni tuosta noin käteiskaupalla?
Faijalla on pari kokemusta juurikin 9900€ pyydetystä autosta:

Toisessa liikkeessä (auto: vanha Audi A6) ei suostuttu pudottamaan edes hintaan 9500€ -> ei kauppoja. Toisessa teki kaupat (Chevrolet Evanda vm. 2005) hintaan 8500€.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Toisessa liikkeessä (auto: vanha Audi A6) ei suostuttu pudottamaan edes hintaan 9500€ -> ei kauppoja. Toisessa teki kaupat (Chevrolet Evanda vm. 2005) hintaan 8500€.

Tuossa tullaankin sitten vielä yhteen asiaan mikä vaikuttaa noihin tinkivaroihin. Eli jos auto on merkiltään malliltaan haluttu niin silloin sitä hintaa ei välttämättä lähdetä pudottamaan kuin ihan ykkössatasia. Sitten esim. nuo korealaiset on kuulemma vähän hankalampia myytäviä niin hinnassa tullaan paljon herkemmin vastaan ja jos auto on jo pitkäänkin seisonut liikkeessä niin pudotus saattaa olla aika isokin.
 

Carlos

Jäsen
Autoista en mitään tiedä joten kysellään täältä, jos löytyisi joku expertti.

Äsken heittäessäni naisystävän töihin niin jarruttaessa sai painaa polkimen niin pohjaan, kun vain voimalla sai runtattua, että vauhti hiljeni. Jarrua painaessa tuntuu, että olisi löysä, eikä jarruta vasta kuin ihan pohjaan painaessa. Vähän riski lähteä ajelemaan, joten mitä tuossa voisi olla vikana?

Kojelaudalla palaa "Brake" valo, eli sama mikä palaa käsijarrun ollessa ylhäällä.

Jos sammutan auton niin jarrupoljin palautuu normaaliksi semmoiseksi jäykäksi. Käynnissä ollessa se on sitten taas löysä ja paska. En tiedä liittyykö tähän ongelmaan millään tavalla, mutta myös joka kerta kun lähden parkkipaikalta liikkeelle niin kääntäessä rattia kuuluu aivan jumalaton vinkuminen jostain renkaiden uumenista. Loppuu, kun ajaa hetken.

Autona tosiaan Dodge Stratus. -98 vm. Automaatti. Viimeisessä katsastuksessa todettiin ainakin, että jarrupalat ovat varsin mainiossa kunnossa.

Anteeksi sekava ja epäselvä viesti. Jos joku haluaa auttaa niin mielellään otetaan neuvoja vastaan.

Tuo kojelaudan jarruvalo voi johtua esim. siitä että toinen/molemmat takajarruvalot ovat palaneet. Tai sitten itse jarruissa on vikaa, veikkaisin että varmaankin jarruneste on vähissä, jarruputkissa on ilmaa, tms, ja aiheuttaa siksi tämän polkimen painumisen ennenkuin ottaa kiinni. Eli jos et tietä autoista mitään, kannattaa viedä huoltoon ja pyytää tarkistamaan jarrunesteet (ja vaikka tietäsikin autoista jotain, se on tosi v-mäistä).

Se polkimen jäykkyys vs. pehmeys moottorin ollessa käynnissä johtunee jarrutehostimesta. Eli kun moottori on käynnissä, jarrutehostin auttaa polkimen painamista, kun auto on sammuksissa se on jäykempi (ilman tehostinta).

Rattia käännettäessä kylmänä kuuluva vinkuna on todennäköisesti ohjaustehostimen löysällä oleva hihna. Kovin pahasti ei vissiin ole, jos se hihnan lämmetessä loppuu. Eli selviää varmaan hihnan kiristämisellä, ei ole kuin parin minuutin juttu huollossa.
 

Wrighter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Buffalo Sabres
jarruttaessa sai painaa polkimen niin pohjaan, kun vain voimalla sai runtattua, että vauhti hiljeni. Jarrua painaessa tuntuu, että olisi löysä, eikä jarruta vasta kuin ihan pohjaan painaessa. Vähän riski lähteä ajelemaan, joten mitä tuossa voisi olla vikana?

Kojelaudalla palaa "Brake" valo, eli sama mikä palaa käsijarrun ollessa ylhäällä.

Jarrut vuotaa jarrunestettä. Tuo on oikeastaan ainoa mikä tuon tekee.

Nyt menet ja katsot jokaisen renkaan ja jarrut ja niistä tarkkailet mikä on "märkä". Sitten toteat, että vuotaako jarruletku vai tuleeko se neste sieltä jarrurummun sisältä. Jos on levyjarrut, niin silloin ei tule ainakaan rummun sisältä. Korjaus tuollaiseen kannattaa tehdä itse. Tuskin liikkeessäkään silti yli satasta maksaa. Pieni homma mutta kannattaa tehdä. Ilman jarruja on vittumainen ajella.

Lisää ainakin jarrunestettä ennen kuin ajat korjaamolle.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Ohjaustehostin vinkuu ja rohisee jos tehostimen nesteet on vähissä, itsellä oli sama Bemarissa. En alkanut itse täyttelemään vaan vein huoltoon.

Samaten jarrunesteiden vähyys voi aiheuttaa tuon löysän polkimen, jarrunestettä on helppo lisätä itse ja löytyy huoltoasemilta aika usein. Manuaali käteen ja katsot missä on täyttökorkki, lyöt pari desiä jarrunestettä sisään ja katso muuttuuko käytös.
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kävin tänään koeajamassa kahta Volvoa. S40 -01 ei vakuuttanut, mutta V40 -03 oli täysin eri maailmasta.

Ajattelin käydä koeajamassa vielä Audi A3sen kun bongasin vähän ajetun yksilön.
Miten kannattaa suhtautua suomiautoon, jolla on ajettu 80 tkm vaikka käyttöönotto 11/98? Huoltokirja löytyy ja auto on juuri katsastettu, joten toivottavasti lukemat pitävät suunnilleen paikkansa.
Lähinnä mietin jälleenmyyntiarvoa, kun ikää tuolla kuitenkin on. Hinnaltaan auto olisi samaa luokkaa kun pari vuotta uudemmat (sama korimalli) joilla ajettu noin tuplat kilsoista.
 

Calcichew

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
...veikkaisin että varmaankin jarruneste on vähissä, jarruputkissa on ilmaa, tms, ja aiheuttaa siksi tämän polkimen painumisen ennenkuin ottaa kiinni. Eli jos et tietä autoista mitään, kannattaa viedä huoltoon ja pyytää tarkistamaan jarrunesteet (ja vaikka tietäsikin autoista jotain, se on tosi v-mäistä)...

Jarrut vuotaa jarrunestettä. Tuo on oikeastaan ainoa mikä tuon tekee.

Nyt menet ja katsot jokaisen renkaan ja jarrut ja niistä tarkkailet mikä on "märkä". Sitten toteat, että vuotaako jarruletku vai tuleeko se neste sieltä jarrurummun sisältä. Jos on levyjarrut, niin silloin ei tule ainakaan rummun sisältä. Korjaus tuollaiseen kannattaa tehdä itse. Tuskin liikkeessäkään silti yli satasta maksaa. Pieni homma mutta kannattaa tehdä. Ilman jarruja on vittumainen ajella.

Lisää ainakin jarrunestettä ennen kuin ajat korjaamolle.

Samaten jarrunesteiden vähyys voi aiheuttaa tuon löysän polkimen, jarrunestettä on helppo lisätä itse ja löytyy huoltoasemilta aika usein. Manuaali käteen ja katsot missä on täyttökorkki, lyöt pari desiä jarrunestettä sisään ja katso muuttuuko käytös.

Kiitos näistä neuvoista. Tarkistin manuaalista missä jarrunesteiden täyttökorkki sijaitsi, ja yllätysyllätys tyhjää täynnä. Lisäsin sitten huoltoasemalta ostettua jarrunestettä max merkkiin asti ja lähdin ajelemaan töihin. Käytös muuttui lähes välittömästi! Hetken ehdin jo juhlia, mutta turhaan. Puolessä välissä matkaa, kun noin 15 minuuttia oli ajettu niin kojelautaan syttyi jälleen BRAKE valo ja jarrut aloittivat sen löysyytensä.

Töihin päästessäni katsoin jarrunesteet, niin tyhjä oli tankki. Uskomatonta saatana. Jostain siis vuotaa ja pahasti. Huoltoon vai tarkistelenko itse mistä vuotaa ja paikkaan perinteisesti jeesusteipillä? :D
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miten kannattaa suhtautua suomiautoon, jolla on ajettu 80 tkm vaikka käyttöönotto 11/98? Huoltokirja löytyy ja auto on juuri katsastettu, joten toivottavasti lukemat pitävät suunnilleen paikkansa.
Lähinnä mietin jälleenmyyntiarvoa, kun ikää tuolla kuitenkin on. Hinnaltaan auto olisi samaa luokkaa kun pari vuotta uudemmat (sama korimalli) joilla ajettu noin tuplat kilsoista.

Paitsi että eipä ollut suomiauto vaan Saksasta tuotu peli. Ulkoa ja sisältä kuin uusi, mutta eikös tämä ole ihan yleinen kikka: uudempaa penkkiä jne kehiin että mittaria voi rukata huoletta 200tkm alaspäin?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Paitsi että eipä ollut suomiauto vaan Saksasta tuotu peli. Ulkoa ja sisältä kuin uusi, mutta eikös tämä ole ihan yleinen kikka: uudempaa penkkiä jne kehiin että mittaria voi rukata huoletta 200tkm alaspäin?

Saattaahan se niinkin olla, mutta ei kaikki tuontiautot välttämättä rukattuja ole. Kyllä sieltä Saksan maaltakin välillä löytyy ihan oikeastikin jotain autoja jotka eivät ole olleet "sokialla papilla saaressa" mutta ovat silti erittäin vähän ajettuja ja hyvin pidettyjä.
 

12961

Jäsen
Kiitos näistä neuvoista. Tarkistin manuaalista missä jarrunesteiden täyttökorkki sijaitsi, ja yllätysyllätys tyhjää täynnä. Lisäsin sitten huoltoasemalta ostettua jarrunestettä max merkkiin asti ja lähdin ajelemaan töihin. Käytös muuttui lähes välittömästi! Hetken ehdin jo juhlia, mutta turhaan. Puolessä välissä matkaa, kun noin 15 minuuttia oli ajettu niin kojelautaan syttyi jälleen BRAKE valo ja jarrut aloittivat sen löysyytensä.

Töihin päästessäni katsoin jarrunesteet, niin tyhjä oli tankki. Uskomatonta saatana. Jostain siis vuotaa ja pahasti. Huoltoon vai tarkistelenko itse mistä vuotaa ja paikkaan perinteisesti jeesusteipillä? :D

Jarruputki on jostain kohtaa rikki, noita ei paljoa paikkailla. Tilalle tulee vaihtaa uusi putki. Homma voi olla vittumainen tai helpohko, riippuen ihan auton rakenteesta.

Oliko jarrunestesäiliössä ruostetta? Yleistä on, että jarrunesteitä ei vaihdeta huolto-ohjelman mukaisesti, jolloin niihin pääsee kondensoitumaan vettä, joka ruostuttaa putket puhki. Tämä on sellainen homma, jonka merkkihuollotkin tuntuvat "unohtavan" jatkuvasti. Ei jarrunesteiden vaihtoa turhaan mainita huoltokirjassa...
 
Suosikkijoukkue
NHL
Älä ny, jumal auta, jarruja millään jeesusteipillä korjaa. Selvität minkä kulman jarruletku on murtunut, vaihdat sen ja sen jälkeen ilmaat jarrut.
 

Rapukäsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ford Focus -06 ja vakionopeudensäädin

Otsikon mukainen auto olisi tarjolla sopivaan hintaan, mutta koslasta ei löydy vakionopeudensäädintä. Onko kenelläkään mitään hajua, että mitä tulee maksamaan jälkikäteen asennettuna? Muistelisin joskus kuulleeni, että saattaa olla yllättävänkin kallis/hankala operaatio. Johonkin VW Golfiin tuon saattaa saada asennettua 150 eurolla, mutta riittääkö lähellekään Focuksen kanssa? En ole vielä käynyt paikan päällä autoa katsastamassa ja ennen tarjouksen tekemistä olisi kiva tietää tuon työn hinta.
 

Larbatchov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Otsikon mukainen auto olisi tarjolla sopivaan hintaan, mutta koslasta ei löydy vakionopeudensäädintä. Onko kenelläkään mitään hajua, että mitä tulee maksamaan jälkikäteen asennettuna? Muistelisin joskus kuulleeni, että saattaa olla yllättävänkin kallis/hankala operaatio. Johonkin VW Golfiin tuon saattaa saada asennettua 150 eurolla, mutta riittääkö lähellekään Focuksen kanssa? En ole vielä käynyt paikan päällä autoa katsastamassa ja ennen tarjouksen tekemistä olisi kiva tietää tuon työn hinta.

Foordifoorumilla tiedetään hinnaksi 250-450€ eli ei mielestäni mikään aivan mahdoton.

http://www.ford-club.net/foorumi/viewtopic.php?f=2&t=4092&start=25 linkki vie foordifoorumille
 

Rapukäsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kysymys Citroen C4 2.0 VTR moottoriäänistä. Kävin koeajamasta yhtä yksilöä tänään aamupäivällä ja tyhjäkäynnillä kaasua painaessa kuuluu ikäänkuin aivastus(tsu). Ajossa ei mitään ihmeellisyyksiä, eikä tuota ääntä kuule kuin pelti ylhäällä ja ikkuna auki. Samanlainen ääni kuului vastaavasta enemmän ajetusta yksilöstä kuukausi takaperin. Silloin jätin äänen takia ottamatta, mutta nyt aloin miettimään, että onko tuo sittenkin ihan normaali ääni kyseisessä moottorissa. Vuosimalli oli -05. Käsittääkseni Peugeotin 307 käyttää samaa moottoria, onko Pösö kuskeilla tullut moista ääntä eteen?
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Noniin, allekirjoittaneestakin tuli sitten autoilija ja vm. 2007 Focus tarttui hyppysiin, varustelutaso on mikälie Collection ts. 16'' teräsrenkaat jne., vakionopeudensäädin oli itselle must kun auto käytännössä tulee työmatkustukseen 15km suuntaansa motarintapaisia pitkin. Talvirenkaat ovat ok, mutta kesärenkaat ovat pakkovaihdettavat, joten kysymys kuuluukin mistä kannattaisi hankkia renkaat Espoon alueella ja mitä renkaista kannattaa maksaa. Samoin kausisäilytys on harkinnassa, Vianor ja Euromaster tarjoavat palveluita, mutta hinnat ovat hieman pimennossa.

Renkaissa itsellä siis preferenssinä toki turvallisuus ja hiljaisuus, ei niinkään hinta, joten ehdotuksia saa antaa. Mitään hajua ei ole tarkemmista spekseistä, mutta lähinnä kiinnostaisi tietää suuruusluokka jotta osaa suhtautua oikealla tavalla rengasliikkeitten tarjouksiin.
 

Fordél

Jäsen
Renkaissa itsellä siis preferenssinä toki turvallisuus ja hiljaisuus, ei niinkään hinta, joten ehdotuksia saa antaa. Mitään hajua ei ole tarkemmista spekseistä, mutta lähinnä kiinnostaisi tietää suuruusluokka jotta osaa suhtautua oikealla tavalla rengasliikkeitten tarjouksiin.

Kiinnittäisin Focuksen kohdalla erityistä huomiota hiljaisiin renkaisiin, varsinkin jos ajelet paljon suurilla nopeuksilla. Focuksessa on heikko äänieristys ja rengasmelu kuuluu sisälle kyllä aivan liian kovaa.
 

Mas@

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Lassi Etelätalo
Talvi yllätti savolaiset, katso kuvat!

Sää voi näyttää kuvissa keväisen loskaiselta mutta juuri ajoin tuon pätkän ja pakkasta oli seitsemän astetta ja suolaa tiellä samainen seitsemän senttiä. Ja noin kymmenen minuuttia ennen kolaria ajelin myös Kallan silloilla ja ihan aito talvi oli silloinkin.

Viranomaiset varmaan ennaltaehkäisee seuraavan ketjukolarin tuolla hirveällä suolan ripottelulla.
 

hemppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viranomaiset varmaan ennaltaehkäisee seuraavan ketjukolarin tuolla hirveällä suolan ripottelulla.

Ja autoilijat aiheuttavat sen taas liian suurella tilannenopeudella ja liian pienillä turvaväleillä.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ja autoilijat aiheuttavat sen taas liian suurella tilannenopeudella ja liian pienillä turvaväleillä.

Jep. Ei ole tullut katseltua uuutisia, mutta kaipa siellä taas joku vesipää selittää, miten hän ajoi ihan nopeusrajoitusten mukaan eli 100 km/h niin kuin silloin, kun Helsinki-Hämeenlinna -moottoritiellä tuli ruuumiita.

Ehkä sitä voisi vähän hiljentää, jos tie on jäässä ja eteensä ei näe muutamaa metriä enempää...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös