Autoiluketju

  • 3 310 277
  • 18 978

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tässä on vielä linkki Google Mapsiin Helsingin Mechelininkadulle jossa on tiettynä aikana pysäyttäminen kielletty ja sen lisäksi toisena tiettynä aikana pysäköintikielletty. Mutta aikojen ulkopuolella saa pysähtyä ja pysäköidä, toki muistaakseni parkkimittari tai asukaspysäköintilupa on käytössä.
 

roottori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Tuo lähettämäni liikennemerkkiyhdistelmä ilman tuota pysäköintikiekon käyttövelvollisuuslisäkilpeä olisi ihan selvä, eli pysäköinti on kielletty arkisin klo 6-18 välisenä aikana. Mutta mitä tuo pysäköintikiekon käyttövelvollisuuslisäkilpi oikein tuossa yhteydessä tarkoittaa?
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuo lähettämäni liikennemerkkiyhdistelmä ilman tuota pysäköintikiekon käyttövelvollisuuslisäkilpeä olisi ihan selvä, eli pysäköinti on kielletty arkisin klo 6-18 välisenä aikana. Mutta mitä tuo pysäköintikiekon käyttövelvollisuuslisäkilpi oikein tuossa yhteydessä tarkoittaa?

Se tarkoittaa sitä että arkisin 6-18 käytettävä kiekkoa, muina aikoina saa pysäköidä vapaasti. Piste.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Olen huomannut aika monessa maasturissa (esim. 90-luvun alun Pajeroissa sekä Lantikan Freelandereissa) neljät polttimot takavaloille. Mitä järkeä on sijoittaa puskuriin sellaiset olemattomat pikkuvalot, kun kerran huomattavasti näyttävämmät ja tehokkaammat polttimot löytyvät ylempää?
 

SKA1946

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hyvä jääkiekko
Olen huomannut aika monessa maasturissa (esim. 90-luvun alun Pajeroissa sekä Lantikan Freelandereissa) neljät polttimot takavaloille. Mitä järkeä on sijoittaa puskuriin sellaiset olemattomat pikkuvalot, kun kerran huomattavasti näyttävämmät ja tehokkaammat polttimot löytyvät ylempää?

Ihmettelin tätä samaa omassa freekussa ja kysäisin asiaa katsastusmieheltä. Takaovessa oleva varapyörä kuulemma peittää niin pahasti valot sivusuunnassa, että on pakko piilottaa ne sinne maanrajaan.

Vastaus on siis: suomalaiset typerät määräykset.
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mutta aikojen ulkopuolella saa pysähtyä ja pysäköidä, toki muistaakseni parkkimittari tai asukaspysäköintilupa on käytössä.

Muuten oikein, mutta noissa lisäkilvissä mainittujen aikojen ulkopuolella tuossa kohtaa on vapaa, ilmainen pysäköinti. Siihen ei mitään asukastunnuksia tai maksuja tarvita.
 

heskey #11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, NyR 95-99
Nyt on sellainen elämäntilanne että tarttis hankkia auto. Auto on siis ensimmäiseni, tähän asti olen pärjännyt bussilla, junalla ja viikonloput taksilla. Autot eivät ole meikäläistä koskaan sen suuremmin kiinnostaneet, joten pientä vinkkiä kaivattaisiin kokeneemmilta autoilijoilta. Auto olisi päivittäisessä käytössä (n. 100km/päivä). Mihin seikkoihin minun tulisi kiinnittää huomiota hankkiessani käytettyä autoa?

- Mittarilukema, mikä on mielestänne ns. "yliajetun auton" mittarilukema? >300k?,

- Huoltokirjat ym. katsastukset,

- Onko vikoja/ruostejälkiä yms.

- Tuleeko talvi-ja kesärenkaat mukaan,

- ?

Kiitokset vastauksista.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Nyt on sellainen elämäntilanne että tarttis hankkia auto. Auto on siis ensimmäiseni, tähän asti olen pärjännyt bussilla, junalla ja viikonloput taksilla. Autot eivät ole meikäläistä koskaan sen suuremmin kiinnostaneet, joten pientä vinkkiä kaivattaisiin kokeneemmilta autoilijoilta. Auto olisi päivittäisessä käytössä (n. 100km/päivä). Mihin seikkoihin minun tulisi kiinnittää huomiota hankkiessani käytettyä autoa?

- Mittarilukema, mikä on mielestänne ns. "yliajetun auton" mittarilukema? >300k?,

- Huoltokirjat ym. katsastukset,

- Onko vikoja/ruostejälkiä yms.

- Tuleeko talvi-ja kesärenkaat mukaan,

- ?

Kiitokset vastauksista.
Km-määrä riippu aika pitkälti moottorin koosta, bensa vai diesel, ja merkistä.
Joku Volvo tai Saab kestää helposti tuon 300tkm, kannen tiivisteet ehkä vaihtokunnossa mutta kone kestää. Enemmänkin vanhassa autossa kiinnittäisin huomiota:
Vetonivelet, kun käääntää ratin ääriasentoon ja ajaa ympyrää, ei kolise tai naksu, niiden tiivisteet ehjät. Iskarien kunto, renkaiden kunto.
Vuotaako öljyä?
Minkä väristä öljy on? Onko tummaa, harmaata vai näkyykö öljyn joukossa vaaleaa möhnää=vettä vuotaa öljyn sekaan ja pian kaput.
Kuluttaako paljon öljyä.
Onko ohjauksessa klappia?

Tuossa nyt vähän tarkistuslistaa.
Suosittelen että pyydät autoa koeajoon vuorokaudeksi. Ajat reilusti ja kuulostelet autoa. Sitten varaat ajan katsastuskonttorille kuntotarkastukseen. Siinä käydään aika tarkkaan auto läpi ja saat vikalistan. Maksaa noin 50€. Hyvänä puolena on että voit näyttää myyjälle, ehkä pyytää korjaamaan viat ja tärkeimpänä. Jos autossa 6 kk virhevastuuajan kuluessa ilmenee jokin muu vika, olet täyttänyt ostajan velvoitteen tarkastaa auto ennen ostoa.

Kun kyseessä 100k,/päivä, pitäisin auton yleistä luotettavuutta tärkeimpänä.
Toyota, Volvo, Audi, Volkkari. Mutta autot on yksilöitä, joten...
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Näppäilin ajotietokonettani ja huomasin, että sieltähän saa grafiikkaa ulos kulutuksesta. Tankkasin pari kertaa E10 bensaa kunnes tulin katumapäälle ja olen sen jälkeen tankannut 98:a ja nyt pääsin havannoimaan seuraavia asioita. E10 bensa nostaa kulutusta reilut puoli litraa satasella ja 98:lla menee hitusen vähemmän kuin vanhaa 95:sta. Tämä voi tietenkin johtua vaikka ulkolämpötiloista, mutta tuo E10 ero on selvä.

Pikainen laskutoimitus tuottaa tuloksen, että kun bensan kulutus kasvaa E10:llä jotain 6-8% ja 98 maksaa vain jotain 3% enemmän, niin mitä järkeä olisi tankata E10 bensaa?
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Näppäilin ajotietokonettani ja huomasin, että sieltähän saa grafiikkaa ulos kulutuksesta. Tankkasin pari kertaa E10 bensaa kunnes tulin katumapäälle ja olen sen jälkeen tankannut 98:a ja nyt pääsin havannoimaan seuraavia asioita. E10 bensa nostaa kulutusta reilut puoli litraa satasella ja 98:lla menee hitusen vähemmän kuin vanhaa 95:sta. Tämä voi tietenkin johtua vaikka ulkolämpötiloista, mutta tuo E10 ero on selvä.

Pikainen laskutoimitus tuottaa tuloksen, että kun bensan kulutus kasvaa E10:llä jotain 6-8% ja 98 maksaa vain jotain 3% enemmän, niin mitä järkeä olisi tankata E10 bensaa?

Havaintoja E10:n aiheuttamasta bensan kulutuksen lisääntymisestä tuntuu olevan niin paljon, että kaikki ei todellakaan selity alkuvuoden pakkassäällä.

Olisiko kannattanut tutkia ko. bensiiniä vähän enemmän ja monipuolisemmin ennen sen käyttöönottoa. Tosin, omassa autossani (2-litrainen MB vm. -06) ei minkäänlaista muutosta polttoaineenkulutuksessa ole ollut. Vertailukilometrejä on kertynyt n. 5000.

Perämoottorikauppias kyllä kehotti jo vuosia sitten käyttämään nelitahtisessa prutkussa vain 98E:tä eikä missään tapauksessa edes tätä edellistä 95E-bensaa.
 
Viimeksi muokattu:

hemppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Pikainen laskutoimitus tuottaa tuloksen, että kun bensan kulutus kasvaa E10:llä jotain 6-8% ja 98 maksaa vain jotain 3% enemmän, niin mitä järkeä olisi tankata E10 bensaa?

Näillä bensojen hinnoilla ei taida olla paljon järkeä tankata 95E10:tä edes ilmastollisessa tarkoituksessa, mutta pian bensalaatujen hinnaneroa kasvatetaan sen verran, että se alkaa olemaan järkevämpi myös hinnallisesti.
 
Viimeksi muokattu:

Fordél

Jäsen
5k olen pitänyt ylärajana. Kooltaan saisi olla melko pieni (mieluusti kutenkin viidelle henkilölle tilaa) ja vähäkulutuksinen/diesel.

Olisin muuten ehdottanut 2000-luvun alun Skoda Octaviaa, mutta jos kerran pitää olla pieni niin miten olisi 2000-luvun alun Ford Focus? Tuohon hintaan saisi n. 150tkm ajetun vaikka 1.6 litraisen Focuksen, joka on mun mielestä varsin hyvä auto omassa hintaluokassaan. Ajotuntumalta todella hyvä ja jos ei pikkasen äänekäse meno ja muovisuus sisällä haittaa niin siitä vois saada hyvän käyttöauton, jolla se päivittäinen 100km matka taittuisi varmasti mukavasti. Jos ton verran ajaa niin ehkä ihan sellaista kirppua ei kannata hankkia ja kun kerran tilaakin piti olla niin tuosta sitä löytyy ihan riittävästi (nimimerkillä kokemusta on). Myös kulutus on noissa ihan siedettävällä tasolla.

Tässä linkki Nettiautoon ja yhteen myytävään esimerkkitapaukseen
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Vetonivelet, kun käääntää ratin ääriasentoon ja ajaa ympyrää, ei kolise tai naksu, niiden tiivisteet ehjät. Iskarien kunto, renkaiden kunto.

Tää on varmasti monelle itsestäänselvää, mutta ymmärtääkseni lainatussa kohdassa puhutaan sitten etuvetoisen auton vetareiden kunnon tarkastuksesta. Fiat Stilo on ihan ok kulkupeli, ajo-ominaisuuksiltaan en pitänyt kun 1.6 bensalla useita vuosia sitten ajelin. Tunnoton tapaus, mutta ei hinnalla pilattu.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tarkempia yksityiskohtia kirjoittamatta. Onko yhtään realistista odottaa saavansa autoliikkeestä edes tuhatta euroa autosta, jonka hinnat pyörivät autotalli.com -sivulla (autoliikkeitä) n. 2000 euron ja siitä vähän ylöspäin haitarissa. Muutama satanen todellisuus? En ole vaihtamassa.

Ei vaan jaksaisi itse myydä ja kuunnella älyttömiä tinkimisiä ja katsella sitä jumalatonta renkaitten potkimista. Järkevä myy yksityiselle, kyllä.

Suoralla kaupalla en usko että muutamaa satasta enemmän saat. Vaihtokaupassahan se riippuu hyvin paljon välirahasta, eli siitä mihin olet vaihtamassa.

Ymmärrän kyllä hyvin miksi et haluaisi yksityiselle myydä, tuossa hintaluokassa on varmaan juuri ne pahimmat tinkijät ja vänkääjät. Ja vaihdossa yritetään tarjota kaikkea mahdollista hevosesta traktorin renkaisiin. Ja tietenkin se pakollinen vanha 300-sarjan Bemari. Mutta rahallisestihan tämä on ilman muuta järkevin vaihtoehto, koska liikkeeseen jos myyt halpaa ja vanhaa autoa niin mitään eivät maksa.

Kannattaisiko kysyä joltain jobbarilta josko joku suostuisi myymään auton asiakkaan lukuun? Eli tämä liike/jobbari hoitaa auton myynnin ja vetää siitä jonkinlaisen siivun välistä. Voisi jopa saada vähän enemmän tuolla tavalla kuin että myy suoraan liikkeelle sen auton.
 

JonKorn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit,NUFC, Alan Shearer, John Rambo
Tarkempia yksityiskohtia kirjoittamatta. Onko yhtään realistista odottaa saavansa autoliikkeestä edes tuhatta euroa autosta, jonka hinnat pyörivät autotalli.com -sivulla (autoliikkeitä) n. 2000 euron ja siitä vähän ylöspäin haitarissa. Muutama satanen todellisuus? En ole vaihtamassa.

Ei vaan jaksaisi itse myydä ja kuunnella älyttömiä tinkimisiä ja katsella sitä jumalatonta renkaitten potkimista. Järkevä myy yksityiselle, kyllä.

Aika hyvän esimerkin sain tuossa joku aika sitten kun möin autoani pois, kyse nyt oli vähän kalliimman hintaluokan autosta kuin 2000e mutta jokatapauksessa liike tarjosi autostani vaihdossa toiseen 6300 euroa jota en kyllä kelpuuttanut. Kaksi ja puoli viikkoa maltoin pitää autoa myynnissä nettiautossa ja sain siitä 9k joten aika iso ero on autoliikkeen tarjoamilla summilla ja suoralla myynnillä yksityiselle....

Joku aika sitten kyselin V70 Volvoista ja muista tila-autoista. Viikko sitten tuli hankittua V70 -01 automaattilootalla. Uudempikin olisi kelvannut mutta budjetti ei riittänyt...
 
Viimeksi muokattu:

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Muuttunut duunirooli vaatii liikkumista pitkin suomea Oulun eteläpuolella. On siis auton hankinnan aika.

Budjetiksi olen ajatellut 10 000e + muutama tonni tulevia huoltoja jne varten.
Tällä summalla ei vielä uutta hankita, joten nyt pitäisi sitten tehdä päätös muutaman seikan suhteen

1) kokoluokka
2) kilometri"raja"

Katseet olen suunnannut Polo/Ibiza/Cordoba/Fabia-kokoluokkaan (05->, alle 100 000km), jossa ylläpitokustannukset lienevät kohtuullisemmat?

Yhtenä vaihtoehtona toki voisi olla jokin isompi auto (99-02, alle 200 000km) jossa ajomukavuus voisi olla parempi.

Kuinka paljon vakuutusmaksut, osat ja huollot eroavat esim. VW Polossa ja esim tämmöisessä?

Ja näillä bensan hinnoilla toki kulutuskin ratkaisee.
 
Viimeksi muokattu:

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Muuttunut duunirooli vaatii liikkumista pitkin suomea Oulun eteläpuolella. On siis auton hankinnan aika.

Budjetiksi olen ajatellut 10 000e + muutama tonni tulevia huoltoja jne varten.

Yhtenä vaihtoehtona toki voisi olla jokin isompi auto (99-02, alle 200 000km) jossa ajomukavuus voisi olla parempi.

Paljonko sitä työajoa oikein tulee? Jos vähänkään enemmän, niin unohda poolot ja ibizat, jotka rankempi sivutuuli työntää tieltä pois. Tuolla kymppitonnilla saa jo oikeasti mukavan käytetyn auton varustettuna ajo-ominaisuuksilla. Maatieajoa kun varmaan tulee paljon, niin kuukauden päästä pikkukopin ostettuasi sua harmittaa, "miksen sittenkään ottanut isompaa".
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Paljonko sitä työajoa oikein tulee? Jos vähänkään enemmän, niin unohda poolot ja ibizat, jotka rankempi sivutuuli työntää tieltä pois. Tuolla kymppitonnilla saa jo oikeasti mukavan käytetyn auton varustettuna ajo-ominaisuuksilla. Maatieajoa kun varmaan tulee paljon, niin kuukauden päästä pikkukopin ostettuasi sua harmittaa, "miksen sittenkään ottanut isompaa".

Arviolta työajoa tulee 15-20 000km, koska ajan pitemmäksi aikaa aina yhteen paikkaan. Maantietä siis pääasiassa. Yksityisajoja varmaan muutama tuhat, siitä on vaikea sanoa kun olen ilman autoa tähän asti pärjännyt ja pk-seudun liikunta tapahtuu matkakortilla kuten aiemminkin.

Kilsakorvauksilla tietysti saa vähän nälkäisemmänkin vehkeen ravittua, mutta mieluiten maksan mahdollisimman vähän tästä huvista.

Missähän autossa yhdistyisi kohtuullinen kulutus, luotettavuus ja ajomukavuus?
 
Viimeksi muokattu:

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Missähän autossa yhdistyisi kohtuullinen kulutus, luotettavuus ja ajomukavuus?
Kannattaa ottaa huomioon sitten myös se kuinka hiljainen auto on. Olen vaan ajanut monta sataa tuhatta kilometriä vittuuntuneena siihen että rengas- ym. alustaäänet jurnuvat autoon sisään aivan järkyttävän kovaa. Siihen ei auta sitten mikään, vaikka kuinka kovaa laittaisit musat soimaan niin ei sitäkään jaksa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Missähän autossa yhdistyisi kohtuullinen kulutus, luotettavuus ja ajomukavuus?

Niinpä. Jos sulla on ajo siis lähinnä pitkää maantieajoa, niin uskoisinpa, että käytännössä jokainen normaali henkilöauto kuluttaa sen verran kohtuullisesti, ettei se ole ratkaisevaa valinnan kannalta. Lähinnä kannattaa sitten päättää, ottaako dieselin vai ei.

Omaansa pitää kai kehua, ja voin kyllä varauksetta suositella Saabia, joko 9-5 tai ng9-3 ovat mainioita pelejä, ja varsinkin oma 9-5 on kyllä niin perkeleen mukava peli, että oikeen itkettää.

Sinuna en harkitsisi muita kuin automaatilla ja vakionopeudensäätimellä varustettuja autoja, päädyt sitten mihin merkkiin tahansa, mutta toki ilmankin toimeen tulee.
 

Veijari

Jäsen
Kyllä minä valitsisin vaihteistoa juuri toisin päin eli jos ajot pääasiassa matka-ajoa niin silloin manuaali, ja kaupunkipyöritykseen automaatti.

mutta mutta, juuri niin monta on mielipidettä kuin vastaajaakin joten kyllä se omalle perseelle sopiva kärry on itse etsittävä. Budjetti ratkaisee myös mutta itse lähtisin etsimään matka-autoa isokorisesta mallista, tyyliin; Audi A6, Skoda Superb, BMW 5xx.

Omassa Audi A4:n sport istuimissa istuu kuin kotisohvalla ja auto menee maantiellä kuin juna kiskoilla mutta korin ääneneristävyys voisi olla parempi. A6:ssa tämäkin puoli toteutuu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös