Mainos

Autoiluketju

  • 3 336 705
  • 19 050

Mas@

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Lassi Etelätalo
Olis tiedossa hyvässä kunnossa oleva ja vähän ajettu A4 audi. Ongelmana on että siinä ei ole lohkolämmitintä. Kaverin kautta sain hinnan audilta ja se oli aika suolanen, vaikka sain siihen yli 100rabattia. Paljonkohan tommonen kustantaa asennettuna ja niin että sisähaarakin ois mukana?

kiitos jo etukäteen.

Olen asennuttanut 250D Mersuun ja 850 Volvoon lohkiksen ilman sisähaaraa ja molempiin itse osa maksoi hiukan päälle satkun ja asennus vei 0,5-1 tuntia. Eli alle kahdensadan jäi kokonaisuudessaan.

Käsittääkseni ainakin Volvo ja Audi ovat olleet sikäli yhteistyössä että tuo laskelma on vertailukelpoinen.
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Olis tiedossa hyvässä kunnossa oleva ja vähän ajettu A4 audi. Ongelmana on että siinä ei ole lohkolämmitintä. Kaverin kautta sain hinnan audilta ja se oli aika suolanen, vaikka sain siihen yli 100rabattia. Paljonkohan tommonen kustantaa asennettuna ja niin että sisähaarakin ois mukana?

kiitos jo etukäteen.
Itse asennutin 320d Bemariin Defan säteilylämppärin ja sisälämppärin, hinta asennuksineen 400eur takuulla edullisessa paikassa. Laitteet olivatkin sitten suht hintavia. Näitten asennus taitaa olla yksi juttu, mitä ei merkkiliikkeessä kannata teetättää. Repivät varmasti hintaa.
 

Taage

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pohjoisesta, NHL
Eli tässä tapauksessa on siis edelleen kyse Toyotan kaasupoljinongelmasta, vaikka merkki onkin Citroen.
Tämä kaasupoljin ei muuten ole Toyotan valmistama, vaan se on alihankkijan valmistama. Tätä kyseistä kaasupoljinta löytyy mm. suurimmassa osasta jenkkivalmisteisista perusautoista ja monista muista automerkeistä. Kukaan muu valmistaja Toyotan lisäksi ei vain ole omatoimisesti ilmoittanut ongelmistaan asiakkailleen ja medialle.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Tämä kaasupoljin ei muuten ole Toyotan valmistama, vaan se on alihankkijan valmistama. Tätä kyseistä kaasupoljinta löytyy mm. suurimmassa osasta jenkkivalmisteisista perusautoista ja monista muista automerkeistä. Kukaan muu valmistaja Toyotan lisäksi ei vain ole omatoimisesti ilmoittanut ongelmistaan asiakkailleen ja medialle.

Aivan. Ja ihan yleisesti ottaen, autovalmistajat eivät enää valmista itse juuri muuta kuin korin ja moottorin, usein eivät moottoreitakaan. Loput tulevat alihankkijoilta, jotka myyvät tietenkin ihan samoja tuotteita myös muille autonvalmistajille.
Aivan pienet, erikoisautojen valmistajat sitten tietenkin erikseen, jotka tekevät enemmän itse, kuten esim. instrumenttipaneelit, penkit ja verhoilun yms.

Mitä tulee kaasupolkimeen, niin tämä sama poljin löytyy monesta muustakin autosta. Ja vielä useammasta autosta löytyy sama (perus)softa, sillä kaasupoljinhan ei ole ollut enää vuosiin vaijerivetoinen, vaan sähköinen, tietokoneella ohjattu.

Toyota ei ole ainoa, jolla on ongelmia kaasupolkimensa kanssa, ei tietenkään, mutta Toyota kantaa nyt sen päällimäisen vastuun siitä, muut autonvalmistajat tarkistavat tietenkin asian ja korjaavat sen enemmän, tai vähemmän hiljaisuudessa.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Toyotan kaasupolkimesta vielä sen verran, että sehän on jumittunut ihan varoittamatta. Ymmärtääkseni puhutaan myös kolmesta eri syystä, matto on jumittanut kaasupolkimen, softalla asiaa on hoidettu myös, plus sitten mekaaninen jumiutuminen ja sekin ihan yllättäen.
Toyotan tapauksessa jumiutuminen on siitä ikävä, kun se on tapahtunut yllättäen, eikä pikku hiljaa, kuten joku tuolla ylempänä antoi ymmärtää. Esim. softasta johtuva vika ei tule yleensä pikku hiljaa, siten että sen voi haistaa, vaan heti, vähän niinkuin ajovalo, joka saattaa sammua välittömästi, ilman että se värisee ensin.
 

Taage

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pohjoisesta, NHL
Suurimmassa osassa, näissä Toyotalla olleista ongelmista kaasupolkimen suhteen, on ollut nimenomaan mekaanisia. Poljin ei ole sopinut/asettunut täydellisesti auton pohjaan/runkoon, vaan se on jäänyt hieman "elämään" ja siitä johtuen kaasupolkimen muovinen runko on päässyt rikkoontumaan ja täten jumittanut tämän anturin.
Näissä Toyotan ennakkoon tekemissä takaisinkutsu/takuukorjauksissa autoon asennetaan pari prikkaa kaasupolkimen ja auton väliin. Tällä pienellä korjauksella ongelmasta päästään eroon.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Ja vielä kerran kaasupolkimesta.

Tämä ei nyt sitten ole mikään puolustuspuhe Toyotan puolesta, en ole yhtiön palveluksessa, en ole koskaan omistanut sen tuotteita ja minulle on yksi lysti, millaisia ongelmia heillä on, tai ei ole. Mutta...

Ylempänä oleva linkki "Toyta ei välittänyt varoituksista" on lehdistön tulkinta ja päätös julkaista se siten. USA on erittäin tärkeä - ellei tärkein - Toyotan markkina-alue, yhtiöllähän on tehtaitakin siellä. Silloin kun USA valittaa, tai varoittaa, autonvalmistajan seinien sisällä käynnistyy välittömästi koneisto, joka alkaa tutkimaan asiaa. Mutta sen jälkeen asiat saattavat sujua hitaasti, riippuen tietenkin ongelman luonteesta ja laajuudesta ja sen saamasta julkisuudesta.

Ensin täytyy kartoittaa ongelma, millä markkinoilla, mitkä mallit ja miten monta tapausta, joissa asia on selvä - autossa on todellakin jotain vikaa. Tässä puhutaan jo kuukausista. Sitten aletaan hakemaan ratkaisua ongelmaan. Se tapahtuu yleensä nopeasti. Tässä autonvalmistaja on ripeä. Mutta myös korjaamot täytyy varustaa uusilla vara-osilla, uudella softalla, ohjeilla yms. ja korjaamot/jälleenmyyjät puolestaan kartoittavat sitten kyseiset autot ja lähettävät niiden omistajille kutsun syyniin/korjaukseen.

Monta vikaa korjataan hiljaisuudessa. Varsinkin jos sen softassa, eikä ole vaaraksi, se hoidetaan pois seuraavan huollon yhteydessä.

Kaikkein ikävin tapaus on tietenkin vika, joka paikallistetaan väärin. Jos esim. tutkitaan auto, jossa epäillään, että se on matto, mutta vika onkin softassa, niin silloin voidaan puhua automaattisesti vähintään vuoden jutusta.

Ja lehdet kirjoittavat silloin, ettei välitetty....

Tarjoan tästä hyvän esimerkin.

Joku varmasti muistaa Volvon ongelmat kaasuläpän kanssa? Silloinhan puhuttiin myös autosta, joka painaa itse yhtäkkiä ""kaasun pohjaan, tai kierrosluvuista, jotka vaelsivat tyhjäkäynnillä 900 ja 1500 kierroksen välillä. Volvo pystyi toteamaan nopeasti, että monessa tapauksessa vika johtui karstasta kaasuläpän kammion seinämässä, juuri itse kaasuläpän ympärillä. Näin moottorin ohjausjärjestelmä sitten tulkitsi joskus, että kaasu oli liian pienellä ja aukaisi automaattisesti läppää vähän lisää ja kierrokset nousivat liikaa ja järjestelmä yritti sitten laskea hieman kaasua...

Tämä oli yksi ongelma asiassa. Mutta pian selvisikin, ettei kaasuläpän kotelon kammion puhdistus auttanutkaan kaikissa tapauksissa. Tässä vaiheessa Volvo alkoi vaihtamaan kaasuläppiä ja niitä vaihdettiin välillä n. 900-1200 päivässä, ainoastaan USA:ssa, jossa valmistajat joutuvat antamaan paremmat ja pidemmät takuut saasteisiin vaikuttaville toiminnoille ja komponenteille.

Tutkimukset jatkuivat. Vähän ajan kuluttua Volvo päästi sitten korjaamoille softan, jolla homma järjestettiin. Sen jälkeen koteloita tarvitsi vaihtaa enää sellaiset 200 päivässä.

Vikoja oli oikeastaan kaksi. Itse kotelon mekaniikka, suhteessa softaan ei toiminut aina moitteettomasti, kun auton mittarissa alkoi olla yli 100 tkm. Joissakin tapauksissa mekaniikka kului niin paljon, ettei auttanut muu kuin vaihtaa koko kotelo. Joissakin tapauksissa ongelma pystyttiin pitämään aisoissa muokkaamalla kaasuläpän softaa vähän. Perussoftasta vastasi japanilainen Denso ja itse kotelosta Italialainen Magneti Marelli, mutta päävastuun joutui ottamaan tietenkin Volvo, jonka logo auton etusäleikössä komeili. Tietenkin.

Tapauksen tutkimukset ja korjaus otti kaikenkaikkiaan sellaiset kolme vuotta.

Muistan kerran, kun televisiossa esiteltiin ylpeänä erästä Ferrarin hienoa mallia. Konepellin alla komeili kaksi, samanlaista Magneti Marellin kaasuläppäkoteloa. Todennäköisesti sen auton omistaja saa vaihtaa ennemmin tai myöhemmin molemmat... ja omalla kustannuksella, sillä niillä autoillahan ei ajeta yhtä paljon ja yhtä nopeasti samoja matkoja, kuin jollain taksivolvolla...
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Suurimmassa osassa, näissä Toyotalla olleista ongelmista kaasupolkimen suhteen, on ollut nimenomaan mekaanisia. Poljin ei ole sopinut/asettunut täydellisesti auton pohjaan/runkoon, vaan se on jäänyt hieman "elämään" ja siitä johtuen kaasupolkimen muovinen runko on päässyt rikkoontumaan ja täten jumittanut tämän anturin.
Näissä Toyotan ennakkoon tekemissä takaisinkutsu/takuukorjauksissa autoon asennetaan pari prikkaa kaasupolkimen ja auton väliin. Tällä pienellä korjauksella ongelmasta päästään eroon.

Aivan. Ja tämä anturi on yleensä sellainen, ettei sen toimintaa tunne jalan pohjassa. Ei siis voida puhua jumiutumisesta sanan varsinaisessa merkityksessä sillä tavoin, kun esim. sen vanhan perinteisen vaijerin jäädessä jumiin. Silloinhan polkimesta katosi joko täysin tunne, tai se jäi kiinni lattiaan.
 

Turma

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hpk
Eli arvoiset lapsiperheiden kuskit,
suositelkaahan tuollaista noin 2005- tuoreempaa autoa, jossa tilaa on mukavasti. Moottorissa sen verran saisi olla tehoa, että huoletta pääsen ohitse hitaammista. Millaiset tilat näissä suhtkoht tuoreissa Golfeissa on?

Edit: Ja sitä hintaa nyt saisi olla maksimissaan 13-15k.

Pienehkökin farkku riittää, jos turvakaukalo on apukuskin takana, eikä apukuskin paikalla tarvitse istua. Näin meillä mentiin 2000 Fabialla (ei farmari, eli vaimo istui kuskin takana ja lapsi apukuskin takana).

Lapsen kasvaessa turvaistuin voi viedä kaukaloakin enemmän tilaa, etenkin jos on suositusten mukaisesti selkä menosuuntaan. Naama menosuuntaan vie vähemmän tilaa.

Itse päädyin koeajon (ja voimassa olevan tehdastakuun) ihastuttamana -08 Hyundai i30 diesel farkkuun. Hintaa oli 15900 miinus vaihtoauto. 1700km lomareissulla tehot riittivät hyvin maantieohituksiin ja tyytyväinen olen ollut. Turvaistuin (selkä menosuuntaan) on apukuskin takana, ja eteenkin mahtuu ihan ok, mutta pitemmälle matkalle saattaisi toivoa lisää jalkatilaa. Vaunut mahtuvat hyvin tavaratilaan.
Kaveri taas hankki -05 Focus farkun, ja ainakin turvakaukalo mahtui apukuskin taakse ja vielä (pienehkö) vaimo eteen.

Tuorehko Golffi lienee samaa kokoluokkaan kuin tuo Hyundai ja Focus. Farkkua siitä kuitenkin suosittelisin. Huomioitavaa on, että Golf plus on sisätiloiltaan hyvin riittävä, mutta tavaratila ei riitä vaunuille.

Toisin kuin ennen lasta luulin, tavaratilan koko ei ole se tärkein, vaan takapenkin koko.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Toyotan kaasupolkimesta vielä sen verran, että sehän on jumittunut ihan varoittamatta. Ymmärtääkseni puhutaan myös kolmesta eri syystä, matto on jumittanut kaasupolkimen, softalla asiaa on hoidettu myös, plus sitten mekaaninen jumiutuminen ja sekin ihan yllättäen.
Toyotan tapauksessa jumiutuminen on siitä ikävä, kun se on tapahtunut yllättäen, eikä pikku hiljaa, kuten joku tuolla ylempänä antoi ymmärtää. Esim. softasta johtuva vika ei tule yleensä pikku hiljaa, siten että sen voi haistaa, vaan heti, vähän niinkuin ajovalo, joka saattaa sammua välittömästi, ilman että se värisee ensin.

Softaongelmista en ole aiemmin kuullutkaan, mutta tuo matto toki voi "jumittaa" polkimen "täysin varoittamatta". Tämäkin edelleen ihan tuollaisella ihmisen älyvarauksella.

Sen sijaan lehtijuttujen mukaan, joihin täällä on niin kovasti vedottu, tuo ihan fyysinen polkimen jumiutuminen on käsittääkseni tapahtunut nimenomaan pitkän aikavälin aikana antaen ihan selkeitä jumiutumisen merkkejä jo hyvissä ajoin ennen sitä lopullista kiinni nalkkaamista.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Softaongelmista en ole aiemmin kuullutkaan, mutta tuo matto toki voi "jumittaa" polkimen "täysin varoittamatta". Tämäkin edelleen ihan tuollaisella ihmisen älyvarauksella.

Sen sijaan lehtijuttujen mukaan, joihin täällä on niin kovasti vedottu, tuo ihan fyysinen polkimen jumiutuminen on käsittääkseni tapahtunut nimenomaan pitkän aikavälin aikana antaen ihan selkeitä jumiutumisen merkkejä jo hyvissä ajoin ennen sitä lopullista kiinni nalkkaamista.

Tällaisissa tapauksissa on myös hyvä muistaa, että silloin tulevat usein esiin myös tapaukset, joilla ei ole mitään tekemistä itse sarjavian kanssa.
 

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Onko joku testannut noita tuulilasinpesutabletteja mitä löytyy ainakin Biltemasta ja Motonetistä? Vaikuttaisi aika halvalta ja helpolta vaihtoehdolta lasolikannuun verrattuna. Tosin nuo em. liikkeet viittaavat siihen, että kyse saattaa olla vain jostain Kukkolan poikien vehkeistä.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Onko joku testannut noita tuulilasinpesutabletteja mitä löytyy ainakin Biltemasta ja Motonetistä? Vaikuttaisi aika halvalta ja helpolta vaihtoehdolta lasolikannuun verrattuna. Tosin nuo em. liikkeet viittaavat siihen, että kyse saattaa olla vain jostain Kukkolan poikien vehkeistä.
Halvalta ja halvalta. Minusta itikkalitkut ovat muutenkin huijausta. Laiskoilta rahat pois.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ja jos joku osaa sanoa oikein tarkan hinnan ja firman PK-seudulta niin saa laittaa.

Ei eletä Neuvostoliitossa joten hinnat vaihtelee. Viimeksi paikallisella nyrkkipajalla maksoi 40e omat kumit alle laitettuna ja tasapainotettuna. Pelkkä vanteellelaitto voi olla karvan edullisempi. Osa firmoista ei katso hyvällä näitä asiakkaita vaan haluaa myydä omat kuminsa. Tuolta voi katsoa mahdollisia:
http://ssl.delti.com/cgi-bin/stationssuche.pl?dsco=136
 

Tuamas

Jäsen
Osaako joku sanoa mitä maksaa renkaiden laitto vanteille?
Eli siis mulla on auto jossa on vanteet ja loppuunkuluneet renkaat. Mulla on myös uudet renkaat valmiina, mutta ne pitäis laittaa noille samoille vanteille. Ja sitten tietenkin uudet renkaat ja vanteet takasin alle. Tarviiko tasapainotus tehdä aina kun hommaa uudet kumit?
Ja jos joku osaa sanoa oikein tarkan hinnan ja firman PK-seudulta niin saa laittaa.

Täytyy tasapainottaa.
Hintaa on näemmä pk-seudulla vähän paikasta ja vanteista riippuen 60-100€
 

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Star-Renkaassa maksoi 70€ ihan perusrenkaat perus 15'' aluvanteille.
 

mailman-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Star-Renkaassa maksoi 70€ ihan perusrenkaat perus 15'' aluvanteille.

Saman maksoi myös 18" koossa, ainakin tossa Vantaan Ikean vieressä olevassa Star-Renkaassa.
Siellä vain välillä (olen siis useamminkin käynyt) tuntuu olevan vähän "hurlumhei"-tyylisiä duunareita tarjolla. Monta kertaa pitänyt heti vanteen irroituksen jälkeen ohjeistaa, että kuinka niitä vanteita _pitää_ kohdella.
 
Suosikkijoukkue
KalPa
Suurimmassa osassa, näissä Toyotalla olleista ongelmista kaasupolkimen suhteen, on ollut nimenomaan mekaanisia. Poljin ei ole sopinut/asettunut täydellisesti auton pohjaan/runkoon, vaan se on jäänyt hieman "elämään" ja siitä johtuen kaasupolkimen muovinen runko on päässyt rikkoontumaan ja täten jumittanut tämän anturin.
Näissä Toyotan ennakkoon tekemissä takaisinkutsu/takuukorjauksissa autoon asennetaan pari prikkaa kaasupolkimen ja auton väliin. Tällä pienellä korjauksella ongelmasta päästään eroon.

Niin suurin osa näistä ongelmista on paljastunut vissiin kuitenkin amerikkalaisten omaksi sähläykseksi:

http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/kuka-maksaa-toyotalle-koituneet-vahingot

http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/kuljettajassa-ei-voi-olla-vikaa-jos-auto-toyota

Tuossa jälkimmäisessä linkissä hyvä loppu-kaneetti:
"Asiantuntijat ovatkin todenneet, että Toyotan ongelmat ovat lähinnä psykologisia. On vain äärimmäisen arka asia kertoa amerikkalaisille ihmisille, että vika ei olekaan ulkomaalaisten valmistamassa autossa vaan siinä, että he eivät osaa käyttää sitä oikein."

Näitähän ei käsittääkseni euroopassa eikä muuallakaan tullut ilmi? No, kai niissä autoissakin vikaa on ollut, ihmisen suunnittelemia laitteita, koneiden kokoonpantuja.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Olisko jollain tietoa/kokemuksia tästä autosta: Ford Focus 1.8 tdci vm.2009? Ihan vain vertailupohjalta haluaisin tietää tästä autosta enemmän. Ajettavuus, viat ja minkälainen hintalaatu-suhde tässä autossa on?
 
Ajettavuus, etenkin ohjauksen osalta mainio. Tuskin samasta hintaluokasta parempaa löytyy. Melutaso taasen on melkoinen. Voidaanko jopa sanoa että tuskin samasta hintaluokasta kovaäänisempää löytyy? Noh, en tiiä mutta ei ole ainakaan hiljainen auto...

Mikäli meteli ei hirvitä niin väittäisin että hinta-/laatusuhteeltaan hyvä auto.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Ajettavuus, etenkin ohjauksen osalta mainio. Tuskin samasta hintaluokasta parempaa löytyy. Melutaso taasen on melkoinen. Voidaanko jopa sanoa että tuskin samasta hintaluokasta kovaäänisempää löytyy? Noh, en tiiä mutta ei ole ainakaan hiljainen auto...

Mikäli meteli ei hirvitä niin väittäisin että hinta-/laatusuhteeltaan hyvä auto.

Ok, kiitos tiedoista. Luin kanssa tuosta meluisuudusta toiselta k-palstalta, jotkut laittoivat farmarimallin piikkiin, mutta ei se nyt varmaan ihan niinkään mene. Myöd siitä valiteltiin hyvinkin paljon, että talvella -20 asteessa, ei lämmmitys enää riitä ohjaamoon, loistava vika/ominaisuus.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Myös siitä valiteltiin hyvinkin paljon, että talvella -20 asteessa, ei lämmmitys enää riitä ohjaamoon, loistava vika/ominaisuus.

Kai tämä alkaa olla nykyisten diesel-autojen ominaisuus ihan yleisestikin. Varsinkin lyhyemmässä ajossa ongelma korostuu. Kaikki tuttavani, jotka ovat lähiaikoina diesel-autoja hommanneet, ovat ottaneet lisälämmittimen Webasto/Eberi lisävarusteeksi. Varsinkin viime talvena oli hyvinkin tarpeellinen kapistus.
 
Viimeksi muokattu:

Frostburn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leafs, HPK
Myöd siitä valiteltiin hyvinkin paljon, että talvella -20 asteessa, ei lämmmitys enää riitä ohjaamoon, loistava vika/ominaisuus.

Tuo on nykydieseleissä parantuneen hyötysuhteen myötä enemmänkin sääntö kuin poikkeus merkistä ja mallista riippumatta, eli ominaisuudesta voitaneen puhua. Jonkinmoisen lisälämmittimen hankinta on siis täkäläisiin oloihin melkeinpä välttämätöntä, ellei halua kovilla pakkasilla kärvistellä kylmästä.
 

Fordél

Jäsen
Ok, kiitos tiedoista. Luin kanssa tuosta meluisuudusta toiselta k-palstalta, jotkut laittoivat farmarimallin piikkiin, mutta ei se nyt varmaan ihan niinkään mene. Myöd siitä valiteltiin hyvinkin paljon, että talvella -20 asteessa, ei lämmmitys enää riitä ohjaamoon, loistava vika/ominaisuus.

Ei mene farmarimallin piikkiin. Muutama vuotta vanhemmassa viistoperässä rengasmelu on todella kova. Jotenkin tuntuu, että Ford olisi mennyt tässä jopa huonompaan suuntaan, sillä edellisen sukupolven Focus oli meluisa, mutta ei ehkä ihan näin paha. Ohjaus on mielestäni tässä myös hieman heikompi, mutta toisaalta taas alusta parempi eli jämäkämpi. Laatuvaikutelma on myös mennyt hieman heikompaan suuntaan verrattuna edelliseen sukupolveen. Silti hintaluokassaan hyvä hankinta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös