Autoiluketju

  • 3 227 697
  • 18 607

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Sitikat ja juuri C5 kun oli kysyjällä mielessä, niin pari omaa kommenttia.

Vehon C5-huollossa lasinpyyhkijöille tulee hintaa yli 90 euroa. Viime talvena olin ovela: kun sulat menivät pilalle, ajattelin, että säästän rahaa ja ostan sulat halpiskaupasta. Niin teinkin. Vaan oli ne sulat sielläkin kalliit. Kun muihin autoihin hinnat olivat 20-25 euroa, sitikan sulat maksoivat sielläkin 54 euroa!

Muutenkin osat ja huollot ovat tuohon tolkuttoman kalliita (esim. edelliseen autooni 316 BMW:hen verrattuna), mutta toisaalta on ollut melko luotettava peli ja etenkin hyvin varusteltu, hyvä ajaa (kaasunestejouset) ja erittäin tilava. Talvellakaan ei jättänyt pulaan, vaikka ei ole minulla tallia eikä edes katosta.

Sinne saa komeasti menemään vaikka 32-tuumaisen kuvaputkitv:n sedanin takakoppaan tai lastenvaunut tai polkupyörän. Kymppitonnilla luulisi saavan kelvollisen 5 v. vanhan.

Ei ole kaasupoljin muuten jumittanut, eikä ole muutenkaan mitään kummia vikoja ollut. Kulumisesta johtuvia vain, kun auto on 6 vuotta vanha jo.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mahdolliseksi korjaukseksi kaasupolkimen hirttäessä tuli mieleen myös polkimen nostaminen jalalla.

Autoja valmistetaan kuitenkin kohderyhmälle "kuka tahansa aikuisikäinen idiootti" joten sen vastuun vierittäminen muille niin kriittisen hallintalaitteen kuin nyt jarru on, on ihan suoraan sanottuna vastuunpakoilua ja oikeutetusti rangaistavaa. Ei pidä jäädä jossiteltavaa missään valmistajan virallisissa tuotteissa. Ei voi olettaa että kansalainen Ville Juristi ymmärtää polkimen hieman kesän aikana tuntuneen takeltetun johtavan sen yllättävään täydelliseen jumittumiseen syksyn aamuruuhkassa. Ei millään. Jos joku hankkii sinne hölmöyttään polkimen jumittavia mattoja Motonetista tai muusta vastaavasta paikasta niin sitten vastuu siirtyy Tojotalta (tai Sitikalta - tuosta en kyllä ole kuullut mitään) maton valmistajalle ja jälleenmyyjälle.

Minua ainakin pelottaisi ajaa sellaisella Tojotalla jonka polkimia ei ole nyt epidemian synnyttyä tarkastettu ja korjattu. Itse asiassa, sellainen pitäisi ilmaista jokaisen Tojotan tuulilasissa jollain tarralla että myös muut liikkujat osaisivat suhtautua autoon asiaan kuuluvalla tavalla ("I'm OK").
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Autoja valmistetaan kuitenkin kohderyhmälle "kuka tahansa aikuisikäinen idiootti" joten sen vastuun vierittäminen muille niin kriittisen hallintalaitteen kuin nyt jarru on, on ihan suoraan sanottuna vastuunpakoilua ja oikeutetusti rangaistavaa.

Se jumiutuva poljin on kuitenkin nyt kaasu, ei jarru. Vastuun vierittäminen valmistajalle, kun itse on idiootti, on ihan samanlaista vastuunpakoilua ja pitäisi olla ihan yhtä lailla rangaistavaa.

Ei pidä jäädä jossiteltavaa missään valmistajan virallisissa tuotteissa. Ei voi olettaa että kansalainen Ville Juristi ymmärtää polkimen hieman kesän aikana tuntuneen takeltetun johtavan sen yllättävään täydelliseen jumittumiseen syksyn aamuruuhkassa. Ei millään.

Normaalilla järjellä varustettu ihminen kyllä ymmärtää, että jotain on vialla ja ilmoittaa siitä huollossa. Jos se kaasupoljin ihan oikeasti alkaa pikkuhiljaa takkuilemaan, pitää niiden hälytyskellojen kyllä soida.

Jos joku hankkii sinne hölmöyttään polkimen jumittavia mattoja Motonetista tai muusta vastaavasta paikasta niin sitten vastuu siirtyy Tojotalta (tai Sitikalta - tuosta en kyllä ole kuullut mitään) maton valmistajalle ja jälleenmyyjälle.

Noita polkimia jumittavia mattoja on ollut aina ja todennäköisesti tulee aina olemaan. Toki valmistaja voi niitä kiinnittää vaikkapa lattiaan, mutta aina se maton liukumisen riski silti on olemassa.

Vastaavaa kaasupolkimen jumitusta on tosiaan ollut useilla muillakin valmistajilla ja muistelisin tosiaan Sitikan olleen yksi niistä. Jostain kumman syystä media ei näihin ole niin kovalla kädellä tarttunut. Johtunee siitä, että vain yksi voi kerrallaan olla maailman suurin autonvalmistaja.

Minua ainakin pelottaisi ajaa sellaisella Tojotalla jonka polkimia ei ole nyt epidemian synnyttyä tarkastettu ja korjattu. Itse asiassa, sellainen pitäisi ilmaista jokaisen Tojotan tuulilasissa jollain tarralla että myös muut liikkujat osaisivat suhtautua autoon asiaan kuuluvalla tavalla ("I'm OK").

Minua taas ei pelota ollenkaan. Joka päivä ajan Toyotalla, jonka polkimia ei ole tarkastettu eikä korjattu. Eikä pelota muutkaan tienkäyttäjät kyllä. Eipä tuossa omassa autossa silti pitäisikään olla mitään ongelmia polkimien kanssa.

Kyykäärmeelle sen verran, että tuskin sentään aikuisten polkupyörä sinne takakoppaan mitään osia irroittamatta mahtuu?
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Normaalilla järjellä varustettu ihminen kyllä ymmärtää, että jotain on vialla ja ilmoittaa siitä huollossa. Jos se kaasupoljin ihan oikeasti alkaa pikkuhiljaa takkuilemaan, pitää niiden hälytyskellojen kyllä soida.

Oli kaasu tai jarru niin herrajjumala kun sitä Yaris Versoa kouluttaa joku kireä merkonomimuija korkkarit jalassa matkalla töistä päiväkotiin muksuja poimimaan, niin mitä se niistä polkimista oikeasti tuntee? Kyllä tämän heikon moraalin ylistyksen jälkeen taas kestää niitä syheröisiä virtakaapelikeriä Sitikan sisuksissa. Sacre bleu!
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Oli kaasu tai jarru niin herrajjumala kun sitä Yaris Versoa kouluttaa joku kireä merkonomimuija korkkarit jalassa matkalla töistä päiväkotiin muksuja poimimaan, niin mitä se niistä polkimista oikeasti tuntee? Kyllä tämän heikon moraalin ylistyksen jälkeen taas kestää niitä syheröisiä virtakaapelikeriä Sitikan sisuksissa. Sacre bleu!

Valoja päälle nyt. Ensimmäinen virhe tuossa skenaariossasi ovat nuo korkokengät. Siis kuka täysipäinen ihan oikeasti ajaa autoa korkokengissä? Ei tässä mitään heikkoa moraalia ole ylistetty, vaan ihan tervettä järkeä. Ei sitä idioottimaista Amerikan mallia sentään ihan joka paikassa kannata jäljitellä.

Mahtuu ainakin tavallisen kokoinen maastopyörä! Vein sen auton takakopassa huoltoon, ei tarvinnut edes penkkiä kääntää.

Renkaat tuskin on kovin suuret, sillä saman kokoluokan farmariin mahtuu hädin tuskin penkit kaadettuinakaan tuollainen 28" pyörillä varustettu fillari osia irroittamatta. No joka tapauksessa todella suuri takakoppa kyseisessä autossa kyllä on.
 
Suosikkijoukkue
Newcastle United, Duane Allman, LP-levyt
Olis tiedossa hyvässä kunnossa oleva ja vähän ajettu A4 audi. Ongelmana on että siinä ei ole lohkolämmitintä. Kaverin kautta sain hinnan audilta ja se oli aika suolanen, vaikka sain siihen yli 100rabattia. Paljonkohan tommonen kustantaa asennettuna ja niin että sisähaarakin ois mukana?

kiitos jo etukäteen.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Vastaavaa kaasupolkimen jumitusta on tosiaan ollut useilla muillakin valmistajilla ja muistelisin tosiaan Sitikan olleen yksi niistä. Jostain kumman syystä media ei näihin ole niin kovalla kädellä tarttunut. Johtunee siitä, että vain yksi voi kerrallaan olla maailman suurin autonvalmistaja.
Johtunee itseasiassa siitä, että ainakin tuossa Sitikan tapauksessa kyseessä on C1, joka sattuu olemaan Toyota Aygon sisarmalli (kuten myös Peugeot 107). Eli tässä tapauksessa on siis edelleen kyse Toyotan kaasupoljinongelmasta, vaikka merkki onkin Citroen.
 

Mas@

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Lassi Etelätalo
Olis tiedossa hyvässä kunnossa oleva ja vähän ajettu A4 audi. Ongelmana on että siinä ei ole lohkolämmitintä. Kaverin kautta sain hinnan audilta ja se oli aika suolanen, vaikka sain siihen yli 100rabattia. Paljonkohan tommonen kustantaa asennettuna ja niin että sisähaarakin ois mukana?

kiitos jo etukäteen.

Olen asennuttanut 250D Mersuun ja 850 Volvoon lohkiksen ilman sisähaaraa ja molempiin itse osa maksoi hiukan päälle satkun ja asennus vei 0,5-1 tuntia. Eli alle kahdensadan jäi kokonaisuudessaan.

Käsittääkseni ainakin Volvo ja Audi ovat olleet sikäli yhteistyössä että tuo laskelma on vertailukelpoinen.
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Olis tiedossa hyvässä kunnossa oleva ja vähän ajettu A4 audi. Ongelmana on että siinä ei ole lohkolämmitintä. Kaverin kautta sain hinnan audilta ja se oli aika suolanen, vaikka sain siihen yli 100rabattia. Paljonkohan tommonen kustantaa asennettuna ja niin että sisähaarakin ois mukana?

kiitos jo etukäteen.
Itse asennutin 320d Bemariin Defan säteilylämppärin ja sisälämppärin, hinta asennuksineen 400eur takuulla edullisessa paikassa. Laitteet olivatkin sitten suht hintavia. Näitten asennus taitaa olla yksi juttu, mitä ei merkkiliikkeessä kannata teetättää. Repivät varmasti hintaa.
 

Taage

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pohjoisesta, NHL
Eli tässä tapauksessa on siis edelleen kyse Toyotan kaasupoljinongelmasta, vaikka merkki onkin Citroen.
Tämä kaasupoljin ei muuten ole Toyotan valmistama, vaan se on alihankkijan valmistama. Tätä kyseistä kaasupoljinta löytyy mm. suurimmassa osasta jenkkivalmisteisista perusautoista ja monista muista automerkeistä. Kukaan muu valmistaja Toyotan lisäksi ei vain ole omatoimisesti ilmoittanut ongelmistaan asiakkailleen ja medialle.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Tämä kaasupoljin ei muuten ole Toyotan valmistama, vaan se on alihankkijan valmistama. Tätä kyseistä kaasupoljinta löytyy mm. suurimmassa osasta jenkkivalmisteisista perusautoista ja monista muista automerkeistä. Kukaan muu valmistaja Toyotan lisäksi ei vain ole omatoimisesti ilmoittanut ongelmistaan asiakkailleen ja medialle.

Aivan. Ja ihan yleisesti ottaen, autovalmistajat eivät enää valmista itse juuri muuta kuin korin ja moottorin, usein eivät moottoreitakaan. Loput tulevat alihankkijoilta, jotka myyvät tietenkin ihan samoja tuotteita myös muille autonvalmistajille.
Aivan pienet, erikoisautojen valmistajat sitten tietenkin erikseen, jotka tekevät enemmän itse, kuten esim. instrumenttipaneelit, penkit ja verhoilun yms.

Mitä tulee kaasupolkimeen, niin tämä sama poljin löytyy monesta muustakin autosta. Ja vielä useammasta autosta löytyy sama (perus)softa, sillä kaasupoljinhan ei ole ollut enää vuosiin vaijerivetoinen, vaan sähköinen, tietokoneella ohjattu.

Toyota ei ole ainoa, jolla on ongelmia kaasupolkimensa kanssa, ei tietenkään, mutta Toyota kantaa nyt sen päällimäisen vastuun siitä, muut autonvalmistajat tarkistavat tietenkin asian ja korjaavat sen enemmän, tai vähemmän hiljaisuudessa.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Toyotan kaasupolkimesta vielä sen verran, että sehän on jumittunut ihan varoittamatta. Ymmärtääkseni puhutaan myös kolmesta eri syystä, matto on jumittanut kaasupolkimen, softalla asiaa on hoidettu myös, plus sitten mekaaninen jumiutuminen ja sekin ihan yllättäen.
Toyotan tapauksessa jumiutuminen on siitä ikävä, kun se on tapahtunut yllättäen, eikä pikku hiljaa, kuten joku tuolla ylempänä antoi ymmärtää. Esim. softasta johtuva vika ei tule yleensä pikku hiljaa, siten että sen voi haistaa, vaan heti, vähän niinkuin ajovalo, joka saattaa sammua välittömästi, ilman että se värisee ensin.
 

Taage

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pohjoisesta, NHL
Suurimmassa osassa, näissä Toyotalla olleista ongelmista kaasupolkimen suhteen, on ollut nimenomaan mekaanisia. Poljin ei ole sopinut/asettunut täydellisesti auton pohjaan/runkoon, vaan se on jäänyt hieman "elämään" ja siitä johtuen kaasupolkimen muovinen runko on päässyt rikkoontumaan ja täten jumittanut tämän anturin.
Näissä Toyotan ennakkoon tekemissä takaisinkutsu/takuukorjauksissa autoon asennetaan pari prikkaa kaasupolkimen ja auton väliin. Tällä pienellä korjauksella ongelmasta päästään eroon.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Ja vielä kerran kaasupolkimesta.

Tämä ei nyt sitten ole mikään puolustuspuhe Toyotan puolesta, en ole yhtiön palveluksessa, en ole koskaan omistanut sen tuotteita ja minulle on yksi lysti, millaisia ongelmia heillä on, tai ei ole. Mutta...

Ylempänä oleva linkki "Toyta ei välittänyt varoituksista" on lehdistön tulkinta ja päätös julkaista se siten. USA on erittäin tärkeä - ellei tärkein - Toyotan markkina-alue, yhtiöllähän on tehtaitakin siellä. Silloin kun USA valittaa, tai varoittaa, autonvalmistajan seinien sisällä käynnistyy välittömästi koneisto, joka alkaa tutkimaan asiaa. Mutta sen jälkeen asiat saattavat sujua hitaasti, riippuen tietenkin ongelman luonteesta ja laajuudesta ja sen saamasta julkisuudesta.

Ensin täytyy kartoittaa ongelma, millä markkinoilla, mitkä mallit ja miten monta tapausta, joissa asia on selvä - autossa on todellakin jotain vikaa. Tässä puhutaan jo kuukausista. Sitten aletaan hakemaan ratkaisua ongelmaan. Se tapahtuu yleensä nopeasti. Tässä autonvalmistaja on ripeä. Mutta myös korjaamot täytyy varustaa uusilla vara-osilla, uudella softalla, ohjeilla yms. ja korjaamot/jälleenmyyjät puolestaan kartoittavat sitten kyseiset autot ja lähettävät niiden omistajille kutsun syyniin/korjaukseen.

Monta vikaa korjataan hiljaisuudessa. Varsinkin jos sen softassa, eikä ole vaaraksi, se hoidetaan pois seuraavan huollon yhteydessä.

Kaikkein ikävin tapaus on tietenkin vika, joka paikallistetaan väärin. Jos esim. tutkitaan auto, jossa epäillään, että se on matto, mutta vika onkin softassa, niin silloin voidaan puhua automaattisesti vähintään vuoden jutusta.

Ja lehdet kirjoittavat silloin, ettei välitetty....

Tarjoan tästä hyvän esimerkin.

Joku varmasti muistaa Volvon ongelmat kaasuläpän kanssa? Silloinhan puhuttiin myös autosta, joka painaa itse yhtäkkiä ""kaasun pohjaan, tai kierrosluvuista, jotka vaelsivat tyhjäkäynnillä 900 ja 1500 kierroksen välillä. Volvo pystyi toteamaan nopeasti, että monessa tapauksessa vika johtui karstasta kaasuläpän kammion seinämässä, juuri itse kaasuläpän ympärillä. Näin moottorin ohjausjärjestelmä sitten tulkitsi joskus, että kaasu oli liian pienellä ja aukaisi automaattisesti läppää vähän lisää ja kierrokset nousivat liikaa ja järjestelmä yritti sitten laskea hieman kaasua...

Tämä oli yksi ongelma asiassa. Mutta pian selvisikin, ettei kaasuläpän kotelon kammion puhdistus auttanutkaan kaikissa tapauksissa. Tässä vaiheessa Volvo alkoi vaihtamaan kaasuläppiä ja niitä vaihdettiin välillä n. 900-1200 päivässä, ainoastaan USA:ssa, jossa valmistajat joutuvat antamaan paremmat ja pidemmät takuut saasteisiin vaikuttaville toiminnoille ja komponenteille.

Tutkimukset jatkuivat. Vähän ajan kuluttua Volvo päästi sitten korjaamoille softan, jolla homma järjestettiin. Sen jälkeen koteloita tarvitsi vaihtaa enää sellaiset 200 päivässä.

Vikoja oli oikeastaan kaksi. Itse kotelon mekaniikka, suhteessa softaan ei toiminut aina moitteettomasti, kun auton mittarissa alkoi olla yli 100 tkm. Joissakin tapauksissa mekaniikka kului niin paljon, ettei auttanut muu kuin vaihtaa koko kotelo. Joissakin tapauksissa ongelma pystyttiin pitämään aisoissa muokkaamalla kaasuläpän softaa vähän. Perussoftasta vastasi japanilainen Denso ja itse kotelosta Italialainen Magneti Marelli, mutta päävastuun joutui ottamaan tietenkin Volvo, jonka logo auton etusäleikössä komeili. Tietenkin.

Tapauksen tutkimukset ja korjaus otti kaikenkaikkiaan sellaiset kolme vuotta.

Muistan kerran, kun televisiossa esiteltiin ylpeänä erästä Ferrarin hienoa mallia. Konepellin alla komeili kaksi, samanlaista Magneti Marellin kaasuläppäkoteloa. Todennäköisesti sen auton omistaja saa vaihtaa ennemmin tai myöhemmin molemmat... ja omalla kustannuksella, sillä niillä autoillahan ei ajeta yhtä paljon ja yhtä nopeasti samoja matkoja, kuin jollain taksivolvolla...
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Suurimmassa osassa, näissä Toyotalla olleista ongelmista kaasupolkimen suhteen, on ollut nimenomaan mekaanisia. Poljin ei ole sopinut/asettunut täydellisesti auton pohjaan/runkoon, vaan se on jäänyt hieman "elämään" ja siitä johtuen kaasupolkimen muovinen runko on päässyt rikkoontumaan ja täten jumittanut tämän anturin.
Näissä Toyotan ennakkoon tekemissä takaisinkutsu/takuukorjauksissa autoon asennetaan pari prikkaa kaasupolkimen ja auton väliin. Tällä pienellä korjauksella ongelmasta päästään eroon.

Aivan. Ja tämä anturi on yleensä sellainen, ettei sen toimintaa tunne jalan pohjassa. Ei siis voida puhua jumiutumisesta sanan varsinaisessa merkityksessä sillä tavoin, kun esim. sen vanhan perinteisen vaijerin jäädessä jumiin. Silloinhan polkimesta katosi joko täysin tunne, tai se jäi kiinni lattiaan.
 

Turma

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hpk
Eli arvoiset lapsiperheiden kuskit,
suositelkaahan tuollaista noin 2005- tuoreempaa autoa, jossa tilaa on mukavasti. Moottorissa sen verran saisi olla tehoa, että huoletta pääsen ohitse hitaammista. Millaiset tilat näissä suhtkoht tuoreissa Golfeissa on?

Edit: Ja sitä hintaa nyt saisi olla maksimissaan 13-15k.

Pienehkökin farkku riittää, jos turvakaukalo on apukuskin takana, eikä apukuskin paikalla tarvitse istua. Näin meillä mentiin 2000 Fabialla (ei farmari, eli vaimo istui kuskin takana ja lapsi apukuskin takana).

Lapsen kasvaessa turvaistuin voi viedä kaukaloakin enemmän tilaa, etenkin jos on suositusten mukaisesti selkä menosuuntaan. Naama menosuuntaan vie vähemmän tilaa.

Itse päädyin koeajon (ja voimassa olevan tehdastakuun) ihastuttamana -08 Hyundai i30 diesel farkkuun. Hintaa oli 15900 miinus vaihtoauto. 1700km lomareissulla tehot riittivät hyvin maantieohituksiin ja tyytyväinen olen ollut. Turvaistuin (selkä menosuuntaan) on apukuskin takana, ja eteenkin mahtuu ihan ok, mutta pitemmälle matkalle saattaisi toivoa lisää jalkatilaa. Vaunut mahtuvat hyvin tavaratilaan.
Kaveri taas hankki -05 Focus farkun, ja ainakin turvakaukalo mahtui apukuskin taakse ja vielä (pienehkö) vaimo eteen.

Tuorehko Golffi lienee samaa kokoluokkaan kuin tuo Hyundai ja Focus. Farkkua siitä kuitenkin suosittelisin. Huomioitavaa on, että Golf plus on sisätiloiltaan hyvin riittävä, mutta tavaratila ei riitä vaunuille.

Toisin kuin ennen lasta luulin, tavaratilan koko ei ole se tärkein, vaan takapenkin koko.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Toyotan kaasupolkimesta vielä sen verran, että sehän on jumittunut ihan varoittamatta. Ymmärtääkseni puhutaan myös kolmesta eri syystä, matto on jumittanut kaasupolkimen, softalla asiaa on hoidettu myös, plus sitten mekaaninen jumiutuminen ja sekin ihan yllättäen.
Toyotan tapauksessa jumiutuminen on siitä ikävä, kun se on tapahtunut yllättäen, eikä pikku hiljaa, kuten joku tuolla ylempänä antoi ymmärtää. Esim. softasta johtuva vika ei tule yleensä pikku hiljaa, siten että sen voi haistaa, vaan heti, vähän niinkuin ajovalo, joka saattaa sammua välittömästi, ilman että se värisee ensin.

Softaongelmista en ole aiemmin kuullutkaan, mutta tuo matto toki voi "jumittaa" polkimen "täysin varoittamatta". Tämäkin edelleen ihan tuollaisella ihmisen älyvarauksella.

Sen sijaan lehtijuttujen mukaan, joihin täällä on niin kovasti vedottu, tuo ihan fyysinen polkimen jumiutuminen on käsittääkseni tapahtunut nimenomaan pitkän aikavälin aikana antaen ihan selkeitä jumiutumisen merkkejä jo hyvissä ajoin ennen sitä lopullista kiinni nalkkaamista.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Softaongelmista en ole aiemmin kuullutkaan, mutta tuo matto toki voi "jumittaa" polkimen "täysin varoittamatta". Tämäkin edelleen ihan tuollaisella ihmisen älyvarauksella.

Sen sijaan lehtijuttujen mukaan, joihin täällä on niin kovasti vedottu, tuo ihan fyysinen polkimen jumiutuminen on käsittääkseni tapahtunut nimenomaan pitkän aikavälin aikana antaen ihan selkeitä jumiutumisen merkkejä jo hyvissä ajoin ennen sitä lopullista kiinni nalkkaamista.

Tällaisissa tapauksissa on myös hyvä muistaa, että silloin tulevat usein esiin myös tapaukset, joilla ei ole mitään tekemistä itse sarjavian kanssa.
 

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Onko joku testannut noita tuulilasinpesutabletteja mitä löytyy ainakin Biltemasta ja Motonetistä? Vaikuttaisi aika halvalta ja helpolta vaihtoehdolta lasolikannuun verrattuna. Tosin nuo em. liikkeet viittaavat siihen, että kyse saattaa olla vain jostain Kukkolan poikien vehkeistä.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Onko joku testannut noita tuulilasinpesutabletteja mitä löytyy ainakin Biltemasta ja Motonetistä? Vaikuttaisi aika halvalta ja helpolta vaihtoehdolta lasolikannuun verrattuna. Tosin nuo em. liikkeet viittaavat siihen, että kyse saattaa olla vain jostain Kukkolan poikien vehkeistä.
Halvalta ja halvalta. Minusta itikkalitkut ovat muutenkin huijausta. Laiskoilta rahat pois.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ja jos joku osaa sanoa oikein tarkan hinnan ja firman PK-seudulta niin saa laittaa.

Ei eletä Neuvostoliitossa joten hinnat vaihtelee. Viimeksi paikallisella nyrkkipajalla maksoi 40e omat kumit alle laitettuna ja tasapainotettuna. Pelkkä vanteellelaitto voi olla karvan edullisempi. Osa firmoista ei katso hyvällä näitä asiakkaita vaan haluaa myydä omat kuminsa. Tuolta voi katsoa mahdollisia:
http://ssl.delti.com/cgi-bin/stationssuche.pl?dsco=136
 

Tuamas

Jäsen
Osaako joku sanoa mitä maksaa renkaiden laitto vanteille?
Eli siis mulla on auto jossa on vanteet ja loppuunkuluneet renkaat. Mulla on myös uudet renkaat valmiina, mutta ne pitäis laittaa noille samoille vanteille. Ja sitten tietenkin uudet renkaat ja vanteet takasin alle. Tarviiko tasapainotus tehdä aina kun hommaa uudet kumit?
Ja jos joku osaa sanoa oikein tarkan hinnan ja firman PK-seudulta niin saa laittaa.

Täytyy tasapainottaa.
Hintaa on näemmä pk-seudulla vähän paikasta ja vanteista riippuen 60-100€
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös