Mainos

Autoiluketju

  • 3 336 798
  • 19 050

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kyllähän kannattaa harkintaan ottaa ehdottomasti Opel Astrat. Siinä on hyvä ja kohtuu halpakin auto. Ketteriä kuin mitkä nuo ovat myöskin.

Itsekin pudottaisin heti etenkin Renaultit pois listalta. En kyllä ostaisi myös muitakaan ranskalaisia, mutta makunsa kullakin.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Ja kaupan päälle saa ehkä paskimman automaattilaatikon jolla minä olen ajanut. Minä melkein harkitsisin mieluummin manuaalia tuon C5:n kohdalla koska manuaalikin on parempi kuin huonosti toimiva automaatti. En sitten tiedä että oliko tässä ajamassani yksilössä jotain vikaa tuossa laatikossa mutta komeasti raikui arvontalaulu koko ajan siellä laatikossa ja koskaan ei tuntunut olevan ihan oikea pykälä silmässä.

Kahdella duunikaverilla Pösön 407:ssa ollut sama vika, eli loota on rikki. Ymmärtääkseni noissa PSA:n kärryissä (Peugeot, Citroen) käytetään samoja automaattilaatikoita.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Sitä elinikäisesti viatonta pirssiä minäkin edelleen etsiskelen. Ei löydy, ei.

Eipä tarvitsekaan ikuisesti viaton olla, mutta jos n. 100-150 tkm ajetussa alkaa olla laatikko rikki (tämän ajamani Citroenin mittarissa oli muutaman tonnin yli 100 tkm) niin minun mielestäni ei enää tarjoa kovin hyvää vastinetta rahalle. Nuo laatikkoremontit kun ei automaatteihin yleensä ihan ilmaisia ole. Kyllä tuollaisen automaattilootan pitäisi minusta vähintään se 300 tkm (ja oikeastaan vielä paljon pidempäänkin) toimia ilman mitään huoltotoimenpiteitä. En kyllä tosin tiedä oliko tuossa yksilössä sitten rikki tuo laatikko, vai onko se vaan yksinkertaisesti epäonnistunut suunnittelultaan, mutta minä en kyllä tuollaisella laatikolla haluaisi ajaa.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Kahdella duunikaverilla Pösön 407:ssa ollut sama vika, eli loota on rikki. Ymmärtääkseni noissa PSA:n kärryissä (Peugeot, Citroen) käytetään samoja automaattilaatikoita.

Samoja laatikoita käyttävät, mutta esimerkiksi laatikko jota käytetään C5:ssä vain bensakoneen kanssa, on Pösössä käytössä dieselin yhteydessä. Olivatko nuo hajonneet laatikot bensiini- vai dieselmoottorisissa autoissa?

Lähteenä Ajovalo.net

Tuolla listalla on toki Pösöstä vain 406.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Varmasti vikainen on ollut kun näin kerrot. Se mikä minua näissä uskontaistoissa vaan joka kerta nyppii että niitä kirveitä heitellään yleensä aina yhden tai kahden yksilön perusteella. Yksilöiden tausta puolestaan voi johtua paitsi todennäköisestä valmistuskämmistä tai jopa tyyppiviasta niin myös (edellisestä) käyttäjästään. PSAn tomaattilaatikoista valmistaja on ymmärtääkseni maininnut huoltamattomuusvapauden, mutta järki-ihmiset ymmärtävät että kondensaatiota ei vielä ole onnistuttu voittamaan joten Suomen oloissa ne öljyt kannattaa silti vaihtaa vaikka 50-60tkm välein.

Isompi ongelma on sitten se, kun tuhansissa yksilöissä alkaa näkyä järjestelmällistä vikaa, kuten oli ekassa C5:ssä, on ollut Lagunoissa ja tällä hetkellä mm. Volvoissa ja E-mersuissa (hys hys). Tojota-miehet taitavat nyt kulkea niska luimussa luotettavuusjuttuja kuullessaan vaikka edelleenkin merkki kokonaisuudessaan on kärkikahinoissa. Ja siitä huolimatta voisin pyytää puolisoani ristiinnaulitsemaan itseni jos joskus omissa nimissä oleva Tojota pihassa seisoo. Nykyautojen luotettavuus/vikaherkkyys on aivan toista luokkaa kuin vielä 80-luvulla ja silloinkin hei nautittiin autoilusta ja elämästä yleensäkin. Oli jopa Mosseja ja Trabanttejakin ja Opel Rekord kovamaineinen kulkupeli.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
PSAn tomaattilaatikoista valmistaja on ymmärtääkseni maininnut huoltamattomuusvapauden, mutta järki-ihmiset ymmärtävät että kondensaatiota ei vielä ole onnistuttu voittamaan joten Suomen oloissa ne öljyt kannattaa silti vaihtaa vaikka 50-60tkm välein.

Ihan fiksuahan noita öljyjä olisi aina välillä vaihtaa, muttei tuollaiset ongelmat muissa merkeissä käsittääkseni millään lailla yleisiä ole.

Tojota-miehet taitavat nyt kulkea niska luimussa luotettavuusjuttuja kuullessaan vaikka edelleenkin merkki kokonaisuudessaan on kärkikahinoissa.

Minkä ihmeen takia pitäisi? Eipä tuo luotettavuuteen vaikuta millään tavalla, jos tehdas ihan oma-aloitteisesti korjaa pääsääntöisesti jenkeissä ilmenneitä vikoja. Siitä miksi nämä ongelmat yleensäkin nostettiin niin näkyvästi jalustoille voi jokainen vetää omat johtopäätöksensä. Avainsanoja lienevät noin äkkiseltään ajateltuna yleinen amerikkalainen kädettömyys ja kuoleva autoteollisuus samassa osoitteessa.

Ja noin yleisesti noista ranskalaisista autoista. Kyllä noita kirveitä heitetään kaiketi pitkään jatkuneen perinteisen vikaherkkyyden vuoksi, ei niinkään autoyksilöiden. Itsellä on kaksi ranskalaista autoa ollut ja tämän lisäksi lähipiirissä useitakin. Otanta kattaa kaikki kolme merkkiä ja useita malleja, sekä uusia että vanhempia. Yhtä lukuun ottamatta noista ei ole mitään positiivista sanottavaa, jos luotettavuudesta puhutaan. Tästä poikkeusyksilöstä en itse asiassa tiedä miten on toiminut, koska asiasta ei ole koskaan keskusteltu.
 

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kiitoksia vinkeistä! Ihan hyvää palautetta tuli monelta eri kantilta. Se mikä tuossa ehkä jäi mainitsematta, oli että silloin kun ajelen maantiellä (noin 1-3krt kuussa) niin painelen yleensä sellaista 500km per viikonloppu, tämä siis lähinnä teiden ollessa vielä hyvässä kondiksessa. Talvisin matkusteleekin sitten pidemmät setit mielummin junalla tahi muulla.

Rellut otin itsekin mukaan lähinnä hinnan ja kilsojen takia, enkä usko moista yksilöä pihastani löytyvän, Ford ja Pösö ovat melko tasoissa, Citikka on ehkä noista se mieluisin vaihtoehto, eri asia sitten antaako järki myöden :). Skoda voisi niinikään olla sellainen perusluotettava peli mitä harkitsen vakavasti. Mutta tosiaan, hirveästi pienemmät autot eivät kauheasti iske, vaikka se varmasti järkevää olisikin, ottaen huomioon ajoympäristön ja kilometrit.

Intissä tuli paahdettua jonkin verran vuokra Astroilla (07-08 vm) ja on kyllä rehellisesti sanoen yksi huonoimmista autoista millä on tullut pyörittyä. En tiedä sitten mikä niissä mätti, mutta en tykännyt yhtään. Nämä olivat tosin kaikki kolme farkkuja ja veikkaisin että pienimmällä mahdollisella koneella, europcarin vuokrattavia taisivat olla.

Makuasioitahan nämä toki ovat!
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
En tiedä sitten mikä niissä mätti, mutta en tykännyt yhtään.

Ottamatta edelleenkään sen kummemmin kantaa sinulle sopivimpaan niin tuossa lauseessa kiteytyy hyvin paljon autoasioista, vaikka kuinka maskuliiniseksi ja järkiperusteiseksi alue miellettäisiinkin. Sen lopullisen valinta on varsin usein tunnejuttu ja väittäisin että oikeasti sutta ja sekundaa et saa vaikka mitä ottaisit (Kia, Daewoo eiku Dodge, Dacia). Kaikki ovat parempia kuin legendaariset 70-80-luvun pelit joita vanhempi polvi kaiholla muistelee. Yksi kaverini teki päätöksensä viime hetkellä sen mukaan että toisen valittavan viiksiä piti vääntää "väärään suuntaan" pitkiä valoja varten. Se kun oli luonnotonta.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Eipä tuo luotettavuuteen vaikuta millään tavalla, jos tehdas ihan oma-aloitteisesti korjaa pääsääntöisesti jenkeissä ilmenneitä vikoja

Oma-aloitteisestiko ne kutsuttiin? Minulla oli toisenlainen kuva että vasta kun julkisuuteen karannut "vuoto" pakotti toimiin oikeustoimien edessä otettiin hanskat käteen. Ja kyse oli sentään hengenvaarallisista eikä pelkästään kiusallisista vioista.

edit: muistikuva sai vahvistuksen - yhtiöllä oli reilusti aikaa reagoida ja vasta parin vuoden viiveellä ruvettiin hommiin kun ruumiitakin jo ehti tulla.

Kauppalehti: Tojota ei välittänyt varoituksista

Kauppalehti: Noloa Tojotalle - Lexuksessakin vikoja (Autojen moottoreissa on ilmennyt vikoja. Auto saattaa sammuta kesken ajon)

Otanta kattaa kaikki kolme merkkiä

Otannasta on tuossa turha edes puhua, yksittäisiä kappaleita. Oikeissa tilastoissa ranskikset Lagunaa, Meganea ja joitain vanhempia isoja tila-autoja lukuunottamatta ovat yleensä siellä keskiluokassa, yleensä niin että pikkudieselit hieman parempina, mutta mikään malli ei juuri koskaan toisaalta Top-tenissäkään.
 
Viimeksi muokattu:

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ottamatta edelleenkään sen kummemmin kantaa sinulle sopivimpaan niin tuossa lauseessa kiteytyy hyvin paljon autoasioista, vaikka kuinka maskuliiniseksi ja järkiperusteiseksi alue miellettäisiinkin. Sen lopullisen valinta on varsin usein tunnejuttu

Juuri näinhän se on. Kyllä siinä autossa pitää olla jotain sellaista mikä itseä miellyttää, että sen kaupasta hakee. Oli se sitten muoto, ajettavuus tai joku muu seikka.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Oma-aloitteisestiko ne kutsuttiin? Minulla oli toisenlainen kuva että vasta kun julkisuuteen karannut "vuoto" pakotti toimiin oikeustoimien edessä otettiin hanskat käteen. Ja kyse oli sentään hengenvaarallisista eikä pelkästään kiusallisista vioista.

Noissa vioissa ainoa hengenvaarallinen asia istuu siinä penkin ja ratin välissä, jos nyt ihan totta puhutaan. En nyt tarkoita sanoa, etteikö vika autossa olisi vakava ja sitä pitäisi korjata. Kuitenkaan nuo jumittumiset eivät tapahdu ns. hetkessä, vaan poljin alkaa pikkuhiljaa palauttamaan aina vaan heikommin. Tällaisessa tapauksessa toki perusjenkki jatkaa ajamistaan vaan maailman tappiin ja unohtaa mainita asiasta huoltojen yhteydessä. Lopuksi kaasu sitten hirttää ajossa ja sama perusjenkki ajaa kolarin, koska ei tajua jarruttaa, vaihtaa vapaalle, painaa kytkintä pohjaan tai jopa sammuttaa autoa.

Ja jottei nyt jäisi epäselväksi, niin tuota vikaa on ilmennyt useilla muillakin merkeillä (kas kummaa ettei olla kovasti siitä metelöity).

edit: muistikuva sai vahvistuksen - yhtiöllä oli reilusti aikaa reagoida ja vasta parin vuoden viiveellä ruvettiin hommiin kun ruumiitakin jo ehti tulla.

Jos nyt ihan oikeasti haluat jotain lähteitä linkitellä, niin laita nyt herranen aika sentään jotakin muuta kuin iltapaskaa.

Otannasta on tuossa turha edes puhua, yksittäisiä kappaleita. Oikeissa tilastoissa ranskikset Lagunaa, Meganea ja joitain vanhempia isoja tila-autoja lukuunottamatta ovat yleensä siellä keskiluokassa, yleensä niin että pikkudieselit hieman parempina, mutta mikään malli ei juuri koskaan toisaalta Top-tenissäkään.

No sanotaan nyt asia vaikkapa näin, että juurikin Laguna on noista ollut se kaikkein kammottavin viritys, mutta ihan selkeästi säännönmukaista vikaa on ollut kyllä monissa muissakin. Jotakin esimerkkejä jos nyt heittäisin, niin sähköpuolen ongelmat ovat olleet noissa kaikissa enemmänkin sääntö kuin poikkeus. Parin oman auton Pösö ja Rellu sähköasennuksia tutkittuani en nyt kovin suurta kunniamainintaa antaisi noista. Jo pelkästään asennusten siisteys (tai tässä tapauksessa siisteys) kertoo karua kieltään siitä, millä asenteella noita autoja kasataan. Johtoniput ovat aivan järkyttävän näköisiä, jos nyt vaikka japanilaisiin autoihin vertaa. Liittimien kontaktihäiriöt ja niistä aiheutuvat ongelmat eivät ole kovinkaan harvinaisia.

Pyöränlaakerit olivat ihan kulutustavaraa jo 90-luvulla, kun muissa autoissa nuo tapasivat kestää koko auton elinkaaren ajan. Tässä on toki tullut muilla merkeillä takapakkia viime vuosina, mikä johtunee autojen kasvaneista massoista.

Huollot ovat noin yleisesti ottaen joko kalliita tai aivan sikakalliita. Varaosien hinnatkin hipovat usein pilviä.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Noissa vioissa ainoa hengenvaarallinen asia istuu siinä penkin ja ratin välissä, jos nyt ihan totta puhutaan.

No, jos ajossa kiinni hirttävä kaasupoljin on vain kuljettajan vika niin miksi vaahdota enää jostain kosmeettisesta automaattilaatikkohäiriöstä yli 100tkm ajon jälkeen? Kuluvia osia.

Jos nyt ihan oikeasti haluat jotain lähteitä linkitellä, niin laita nyt herranen aika sentään jotakin muuta kuin iltapaskaa.

Tuo Kauppalehden ja iltapaskan lähdehän oli: Financial Times Deutschland. En osaa arvioida sen asemaa maailman uutislähteinä, kenties jotain saksapaskaa, varmaan oman maan teollisuuden kätyri?

Johtoniput ovat aivan järkyttävän näköisiä, jos nyt vaikka japanilaisiin autoihin vertaa. Liittimien kontaktihäiriöt ja niistä aiheutuvat ongelmat eivät ole kovinkaan harvinaisia.

Täysin totta.

Huollot ovat noin yleisesti ottaen joko kalliita tai aivan sikakalliita. Varaosien hinnatkin hipovat usein pilviä.

Automaan ja Vehon osalta allekirjoitan mutta niihinhän ei tarvitsekaan enää nykyisin turvautua takuun säilymisen pelossa. Pienemmillä pajoilla ranskiksetkin hoidetaan asiallisesti ja asiantuntevasti. Ymmärtääkseni useat näistä ovat entisiä "maahantuojavaltuutettuja" asentajia jotka ovat lähteneet tekemään laadukkaampaa jälkeä omaan piikkiin.

Negapuolelle voinee nostaa vielä luultavimmin juuri varaosahintoihin korreloivat vakuutusmaksut.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
No, jos ajossa kiinni hirttävä kaasupoljin on vain kuljettajan vika niin miksi vaahdota enää jostain kosmeettisesta automaattilaatikkohäiriöstä yli 100tkm ajon jälkeen? Kuluvia osia.

No joo. Mutta tiedät varmaan itsekin, että parin euron remontti verrattuna vähintään parin tonnin remonttiin on pikkuisen eri juttu. Ja tuo halvempi noista tulee vielä täysin ilmaiseksi, mutta samaa ei välttämättä voi sanoa noista laatikkoremonteista. Minulla ei tosin ole minkäänlaista tietoa eikä kokemusta ranskalaisten automaattien kestävyydestä tai heikkoudesta.

Tuo Kauppalehden ja iltapaskan lähdehän oli: Financial Times Deutschland. En osaa arvioida sen asemaa maailman uutislähteinä, kenties jotain saksapaskaa, varmaan oman maan teollisuuden kätyri?

Hyvinkin saattaa olla juuri oman maan teollisuuden kätyri, mutta nimi kuulostaa kyllä ihan vakuuttavalta. Ainakin paremmalta kuin Iltalehti.

Automaan ja Vehon osalta allekirjoitan mutta niihinhän ei tarvitsekaan enää nykyisin turvautua takuun säilymisen pelossa. Pienemmillä pajoilla ranskiksetkin hoidetaan asiallisesti ja asiantuntevasti. Ymmärtääkseni useat näistä ovat entisiä "maahantuojavaltuutettuja" asentajia jotka ovat lähteneet tekemään laadukkaampaa jälkeä omaan piikkiin.

Totta kyllä. Varaosien hintaa tuo ei silti laske. Mutta noin yleisesti ottaen nuo pikkupajat saattavat tosiaan olla huomattavasti parempia kuin ne suuret merkkiliikkeet.

Negapuolelle voinee nostaa vielä luultavimmin juuri varaosahintoihin korreloivat vakuutusmaksut.

Vakuutusten hinnoista ei minulla ole oikein minkäänlaista käsitystä. Sen verran tiedän, että Toyotaan ja Nissaniin saa ainakin edulliset vakuutukse, jos ne nyt milloinkaan voivat oikeasti edullisia olla.

Tuli tuosta edellisestä viestistä vähän turhankin negatiivinen kirjoitettua. Tottahan se on, että niitä hyviäkin yksilöitä voi löytää, jos jaksaa nähdä vaivaa.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
No joo. Mutta tiedät varmaan itsekin, että parin euron remontti verrattuna vähintään parin tonnin remonttiin on pikkuisen eri juttu. Ja tuo halvempi noista tulee vielä täysin ilmaiseksi, mutta samaa ei välttämättä voi sanoa noista laatikkoremonteista.

Halvaksi se ei tullut niille jenkeille jotka menettivät läheisensä Tojotan kaasupolkimen takia. Laatikon lonksumisesta selviää sentään rahalla.

Mutta noin yleisesti ottaen nuo pikkupajat saattavat tosiaan olla huomattavasti parempia kuin ne suuret merkkiliikkeet.

Pari kertaa olen itseäni kiusatakseni käyttänyt autoa Veholla vika-arviota varten. Kummallakin kerralla olisi pitänyt tilata kokonaisia uusia osia, lepuuttaa autoa päivä korjattavana ja lapioida seteleitä kassalle. Toinen näistä vioista hoitui naapuripajan pihalla 3 minuutissa eikä mekaanikko olisi ottanut siitä mitään korvausta ellen olisi pakottanut. Toisen korjaaminen paikallisella hyvin tunnetulla Sitikka-pajalla maksoi kolmanneksen Vehon "arviosta".

Vakuutusten hinnoista ei minulla ole oikein minkäänlaista käsitystä.

Niitä voi testata vakuutusyhtiöiden verkkosivuilla. Ranskiksilla on korkeammat vuosikustannukset.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Halvaksi se ei tullut niille jenkeille jotka menettivät läheisensä Tojotan kaasupolkimen takia. Laatikon lonksumisesta selviää sentään rahalla.

Kuten jo aiemmin sanoin, sen kaasupolkimen takia tuskin on yhtäkään ihmishenkeä menetetty. Tuollaisessa tilanteessa on kuitenkin vielä mahdollisuus tehdä monia asioita. Toisille tuleekin sitten mieleen soittaa hätäkeskukseen... Jonkinlaista järjenkäyttöä voisi sentään ihmisiltä vaatia ihan oikeasti. Ja toinen juttu jonka mainitsin, oli se ettei tuo "jumiutuminen" suinkaan tule kuin salama kirkkaalta taivaalta vaan vika pahenee vähitellen. Nuo mattojen "jumittamat" polkimet ovatkin sitten jo naurettavuudessaan aivan huippuluokkaa.

Niin ja itse asiassa taitaa Citroen olla yksi noista "jumittavista" polkimista kärsivä valmistaja.

Mahdolliseksi korjaukseksi kaasupolkimen hirttäessä tuli mieleen myös polkimen nostaminen jalalla.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Sitikat ja juuri C5 kun oli kysyjällä mielessä, niin pari omaa kommenttia.

Vehon C5-huollossa lasinpyyhkijöille tulee hintaa yli 90 euroa. Viime talvena olin ovela: kun sulat menivät pilalle, ajattelin, että säästän rahaa ja ostan sulat halpiskaupasta. Niin teinkin. Vaan oli ne sulat sielläkin kalliit. Kun muihin autoihin hinnat olivat 20-25 euroa, sitikan sulat maksoivat sielläkin 54 euroa!

Muutenkin osat ja huollot ovat tuohon tolkuttoman kalliita (esim. edelliseen autooni 316 BMW:hen verrattuna), mutta toisaalta on ollut melko luotettava peli ja etenkin hyvin varusteltu, hyvä ajaa (kaasunestejouset) ja erittäin tilava. Talvellakaan ei jättänyt pulaan, vaikka ei ole minulla tallia eikä edes katosta.

Sinne saa komeasti menemään vaikka 32-tuumaisen kuvaputkitv:n sedanin takakoppaan tai lastenvaunut tai polkupyörän. Kymppitonnilla luulisi saavan kelvollisen 5 v. vanhan.

Ei ole kaasupoljin muuten jumittanut, eikä ole muutenkaan mitään kummia vikoja ollut. Kulumisesta johtuvia vain, kun auto on 6 vuotta vanha jo.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mahdolliseksi korjaukseksi kaasupolkimen hirttäessä tuli mieleen myös polkimen nostaminen jalalla.

Autoja valmistetaan kuitenkin kohderyhmälle "kuka tahansa aikuisikäinen idiootti" joten sen vastuun vierittäminen muille niin kriittisen hallintalaitteen kuin nyt jarru on, on ihan suoraan sanottuna vastuunpakoilua ja oikeutetusti rangaistavaa. Ei pidä jäädä jossiteltavaa missään valmistajan virallisissa tuotteissa. Ei voi olettaa että kansalainen Ville Juristi ymmärtää polkimen hieman kesän aikana tuntuneen takeltetun johtavan sen yllättävään täydelliseen jumittumiseen syksyn aamuruuhkassa. Ei millään. Jos joku hankkii sinne hölmöyttään polkimen jumittavia mattoja Motonetista tai muusta vastaavasta paikasta niin sitten vastuu siirtyy Tojotalta (tai Sitikalta - tuosta en kyllä ole kuullut mitään) maton valmistajalle ja jälleenmyyjälle.

Minua ainakin pelottaisi ajaa sellaisella Tojotalla jonka polkimia ei ole nyt epidemian synnyttyä tarkastettu ja korjattu. Itse asiassa, sellainen pitäisi ilmaista jokaisen Tojotan tuulilasissa jollain tarralla että myös muut liikkujat osaisivat suhtautua autoon asiaan kuuluvalla tavalla ("I'm OK").
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Autoja valmistetaan kuitenkin kohderyhmälle "kuka tahansa aikuisikäinen idiootti" joten sen vastuun vierittäminen muille niin kriittisen hallintalaitteen kuin nyt jarru on, on ihan suoraan sanottuna vastuunpakoilua ja oikeutetusti rangaistavaa.

Se jumiutuva poljin on kuitenkin nyt kaasu, ei jarru. Vastuun vierittäminen valmistajalle, kun itse on idiootti, on ihan samanlaista vastuunpakoilua ja pitäisi olla ihan yhtä lailla rangaistavaa.

Ei pidä jäädä jossiteltavaa missään valmistajan virallisissa tuotteissa. Ei voi olettaa että kansalainen Ville Juristi ymmärtää polkimen hieman kesän aikana tuntuneen takeltetun johtavan sen yllättävään täydelliseen jumittumiseen syksyn aamuruuhkassa. Ei millään.

Normaalilla järjellä varustettu ihminen kyllä ymmärtää, että jotain on vialla ja ilmoittaa siitä huollossa. Jos se kaasupoljin ihan oikeasti alkaa pikkuhiljaa takkuilemaan, pitää niiden hälytyskellojen kyllä soida.

Jos joku hankkii sinne hölmöyttään polkimen jumittavia mattoja Motonetista tai muusta vastaavasta paikasta niin sitten vastuu siirtyy Tojotalta (tai Sitikalta - tuosta en kyllä ole kuullut mitään) maton valmistajalle ja jälleenmyyjälle.

Noita polkimia jumittavia mattoja on ollut aina ja todennäköisesti tulee aina olemaan. Toki valmistaja voi niitä kiinnittää vaikkapa lattiaan, mutta aina se maton liukumisen riski silti on olemassa.

Vastaavaa kaasupolkimen jumitusta on tosiaan ollut useilla muillakin valmistajilla ja muistelisin tosiaan Sitikan olleen yksi niistä. Jostain kumman syystä media ei näihin ole niin kovalla kädellä tarttunut. Johtunee siitä, että vain yksi voi kerrallaan olla maailman suurin autonvalmistaja.

Minua ainakin pelottaisi ajaa sellaisella Tojotalla jonka polkimia ei ole nyt epidemian synnyttyä tarkastettu ja korjattu. Itse asiassa, sellainen pitäisi ilmaista jokaisen Tojotan tuulilasissa jollain tarralla että myös muut liikkujat osaisivat suhtautua autoon asiaan kuuluvalla tavalla ("I'm OK").

Minua taas ei pelota ollenkaan. Joka päivä ajan Toyotalla, jonka polkimia ei ole tarkastettu eikä korjattu. Eikä pelota muutkaan tienkäyttäjät kyllä. Eipä tuossa omassa autossa silti pitäisikään olla mitään ongelmia polkimien kanssa.

Kyykäärmeelle sen verran, että tuskin sentään aikuisten polkupyörä sinne takakoppaan mitään osia irroittamatta mahtuu?
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Normaalilla järjellä varustettu ihminen kyllä ymmärtää, että jotain on vialla ja ilmoittaa siitä huollossa. Jos se kaasupoljin ihan oikeasti alkaa pikkuhiljaa takkuilemaan, pitää niiden hälytyskellojen kyllä soida.

Oli kaasu tai jarru niin herrajjumala kun sitä Yaris Versoa kouluttaa joku kireä merkonomimuija korkkarit jalassa matkalla töistä päiväkotiin muksuja poimimaan, niin mitä se niistä polkimista oikeasti tuntee? Kyllä tämän heikon moraalin ylistyksen jälkeen taas kestää niitä syheröisiä virtakaapelikeriä Sitikan sisuksissa. Sacre bleu!
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Oli kaasu tai jarru niin herrajjumala kun sitä Yaris Versoa kouluttaa joku kireä merkonomimuija korkkarit jalassa matkalla töistä päiväkotiin muksuja poimimaan, niin mitä se niistä polkimista oikeasti tuntee? Kyllä tämän heikon moraalin ylistyksen jälkeen taas kestää niitä syheröisiä virtakaapelikeriä Sitikan sisuksissa. Sacre bleu!

Valoja päälle nyt. Ensimmäinen virhe tuossa skenaariossasi ovat nuo korkokengät. Siis kuka täysipäinen ihan oikeasti ajaa autoa korkokengissä? Ei tässä mitään heikkoa moraalia ole ylistetty, vaan ihan tervettä järkeä. Ei sitä idioottimaista Amerikan mallia sentään ihan joka paikassa kannata jäljitellä.

Mahtuu ainakin tavallisen kokoinen maastopyörä! Vein sen auton takakopassa huoltoon, ei tarvinnut edes penkkiä kääntää.

Renkaat tuskin on kovin suuret, sillä saman kokoluokan farmariin mahtuu hädin tuskin penkit kaadettuinakaan tuollainen 28" pyörillä varustettu fillari osia irroittamatta. No joka tapauksessa todella suuri takakoppa kyseisessä autossa kyllä on.
 
Suosikkijoukkue
Newcastle United, Duane Allman, LP-levyt
Olis tiedossa hyvässä kunnossa oleva ja vähän ajettu A4 audi. Ongelmana on että siinä ei ole lohkolämmitintä. Kaverin kautta sain hinnan audilta ja se oli aika suolanen, vaikka sain siihen yli 100rabattia. Paljonkohan tommonen kustantaa asennettuna ja niin että sisähaarakin ois mukana?

kiitos jo etukäteen.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Vastaavaa kaasupolkimen jumitusta on tosiaan ollut useilla muillakin valmistajilla ja muistelisin tosiaan Sitikan olleen yksi niistä. Jostain kumman syystä media ei näihin ole niin kovalla kädellä tarttunut. Johtunee siitä, että vain yksi voi kerrallaan olla maailman suurin autonvalmistaja.
Johtunee itseasiassa siitä, että ainakin tuossa Sitikan tapauksessa kyseessä on C1, joka sattuu olemaan Toyota Aygon sisarmalli (kuten myös Peugeot 107). Eli tässä tapauksessa on siis edelleen kyse Toyotan kaasupoljinongelmasta, vaikka merkki onkin Citroen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös