Oma-aloitteisestiko ne kutsuttiin? Minulla oli toisenlainen kuva että vasta kun julkisuuteen karannut "vuoto" pakotti toimiin oikeustoimien edessä otettiin hanskat käteen. Ja kyse oli sentään hengenvaarallisista eikä pelkästään kiusallisista vioista.
Noissa vioissa ainoa hengenvaarallinen asia istuu siinä penkin ja ratin välissä, jos nyt ihan totta puhutaan. En nyt tarkoita sanoa, etteikö vika autossa olisi vakava ja sitä pitäisi korjata. Kuitenkaan nuo jumittumiset eivät tapahdu ns. hetkessä, vaan poljin alkaa pikkuhiljaa palauttamaan aina vaan heikommin. Tällaisessa tapauksessa toki perusjenkki jatkaa ajamistaan vaan maailman tappiin ja unohtaa mainita asiasta huoltojen yhteydessä. Lopuksi kaasu sitten hirttää ajossa ja sama perusjenkki ajaa kolarin, koska ei tajua jarruttaa, vaihtaa vapaalle, painaa kytkintä pohjaan tai jopa sammuttaa autoa.
Ja jottei nyt jäisi epäselväksi, niin tuota vikaa on ilmennyt useilla muillakin merkeillä (kas kummaa ettei olla kovasti siitä metelöity).
edit: muistikuva sai
vahvistuksen - yhtiöllä oli reilusti aikaa reagoida ja vasta parin vuoden viiveellä ruvettiin hommiin kun ruumiitakin jo ehti tulla.
Jos nyt ihan oikeasti haluat jotain lähteitä linkitellä, niin laita nyt herranen aika sentään jotakin muuta kuin iltapaskaa.
Otannasta on tuossa turha edes puhua, yksittäisiä kappaleita. Oikeissa tilastoissa ranskikset Lagunaa, Meganea ja joitain vanhempia isoja tila-autoja lukuunottamatta ovat yleensä siellä keskiluokassa, yleensä niin että pikkudieselit hieman parempina, mutta mikään malli ei juuri koskaan toisaalta Top-tenissäkään.
No sanotaan nyt asia vaikkapa näin, että juurikin Laguna on noista ollut se kaikkein kammottavin viritys, mutta ihan selkeästi säännönmukaista vikaa on ollut kyllä monissa muissakin. Jotakin esimerkkejä jos nyt heittäisin, niin sähköpuolen ongelmat ovat olleet noissa kaikissa enemmänkin sääntö kuin poikkeus. Parin oman auton Pösö ja Rellu sähköasennuksia tutkittuani en nyt kovin suurta kunniamainintaa antaisi noista. Jo pelkästään asennusten siisteys (tai tässä tapauksessa siisteys) kertoo karua kieltään siitä, millä asenteella noita autoja kasataan. Johtoniput ovat aivan järkyttävän näköisiä, jos nyt vaikka japanilaisiin autoihin vertaa. Liittimien kontaktihäiriöt ja niistä aiheutuvat ongelmat eivät ole kovinkaan harvinaisia.
Pyöränlaakerit olivat ihan kulutustavaraa jo 90-luvulla, kun muissa autoissa nuo tapasivat kestää koko auton elinkaaren ajan. Tässä on toki tullut muilla merkeillä takapakkia viime vuosina, mikä johtunee autojen kasvaneista massoista.
Huollot ovat noin yleisesti ottaen joko kalliita tai aivan sikakalliita. Varaosien hinnatkin hipovat usein pilviä.