Autoiluketju

  • 3 227 581
  • 18 607

-RVL-

Jäsen
Onko olemassa mitään nyrkkisääntöä tjsp. paljonko autoliike maksaa autosta, verrattuna siihen paljollako he itse sitä myisivät?

Esim. tarjoaisin heille autoa, jota olettaisin heidän alkavan myyvän 3000 eurolla. Paljollako he olisivat ostaneet auton minulta, 1500 eurolla?

Onko saman auton arvo suurempi vaihtaessani sitä vaikka 5000 euron autoon?
--
En ole myymässä yhtään autoa tällä hetkellä, varsinkaan liikeeseen. Jos jotain kokemuksia tai tietoa olisi jollain heittää.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minun käsittääkseni väliraha on se mikä noissa autokaupoissa merkitsee, eli mitään kovin kiinteää taulukkoa noissa hinnoissa ei ole. Vaihdokista maksettava summa riippuu hyvin paljon siitä minkä hintaiseen ja minkälaiseen ajokkiin se on tullut vaihdossa, ja paljonko kaupassa on maksettu välirahaa. Esim. kun ostaa ihan uuden auton niin monesti hyvitys vaihdokista on todella hyvä verrattuna siihen jos olet ostamassa käytettyä vaihtoautoa.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Renaultit ja Citroenin pudottaisin itse tuolta listalta ihan vaan järkyttävien vikatilastojen takia.

407 on hyvännäköinen auto ja mukava ajaa. Vikoja varsinkin sähköpuolella näissäkin aika paljon, mutta jos löytää yksilön jolla tuota historiaa ei ole, niin miksikäs ei.

Liioittelua on jälleen sakeana ilmassa. Renu jää objektiivisissa vertailussa toki pahnan pohjalle mutta Sitikan ja Pösön järjestys on päinvastainen eli 407 häviää tilastoissa C5:lle. Eivätkä ne erot koko massassa ole Mondeonkaan eduksi niin hirmuiset että kannattaisi puhua järkytyksestä (tässä aineistossa kolmivuotiaat autot Ruotsin katsastustilastoissa ja ainakin Bemarin 5-sarja on tuossa kuvassa järkyttävä). Kuten jo ainakin pariin kertaan tässä ketjussa mainittua, C5 on ollut ongelmallinen lähinnä ensimmäisen mallin osalta. Viimeisin, vuodesta -08 valmistettu malli kolmonen on jo erinomainen laite. Tosin, se ei tuohon hintahaarukkaan vielä asetu mitä kysyjä toivoi.

Kuitenkin jos pääkäyttö on kaupunkialueella ja lyhyessä ajossa, niin jättäisin C5:n ulos laskuista. Se on iso ja kaupungissa kömpelö. Oikeuksiinsa pääsee vasta maantieajossa.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Kuten jo ainakin pariin kertaan tässä ketjussa mainittua, C5 on ollut ongelmallinen lähinnä ensimmäisen mallin osalta. Viimeisin, vuodesta -08 valmistettu malli kolmonen on jo erinomainen laite. Tosin, se ei tuohon hintahaarukkaan vielä asetu mitä kysyjä toivoi.

Eipä tuo kakkonenkaan kummonen ole ollut ja sitten lopussa otat puheeksi auton joka on niin tuore, että isossa osassa on vielä tehdastakuukin voimassa. :-)

Sitten käytät vielä tilastoa jossa raprtoidaan kolmivuotiaiden autojen katsastustilastoista jolla ei ole käytännössä mitään tekemistä sellasten autojen kanssa joita kysyjä hakee (ellei yli 200000 kelattu kelpaa). Lisäksi jotta katsastustulastoja voi lukea kunnolla pitäisi sieltä mielestäni siivota pois useita yleisimpiä "vikoja" kuten huonoja renkaita tai obd testejä jotka johtuvat vain käyttäjän hölmöydestä.

edit: ja Renaultin huonoutta ei mitenkään voi liioitella. Ylivoimaisesti huonoin käytetty auto joka markkinoilla on ja pätee etenkin Lagunaan.
 

Krupieeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Onko olemassa mitään nyrkkisääntöä tjsp. paljonko autoliike maksaa autosta, verrattuna siihen paljollako he itse sitä myisivät

Varmaan riippuu monesta asiasta tai siltä ainakin tuntuu. Faija vaihtoi muutama vuosi sitten merkkiliikkeessä ikivanhan autonsa vähän käytettyyn ja sais 2000 euroa. Nettiautosta sitten tutkittiin, että joku pienempi vaihtoautoliike myi sitä parin viikon päästä 3700 eurolla. Eli tämä "merkkiliike" oli myynyt vanhan ruoskan eteenpäin.

Mä vaihdoin vuosi takaperin auton. Liike maksoi muistaakseni 5600 ja sitten taas parin viikon päästä se oli jossain myynnissä pyyntönä 8400. Eli ainakin aika paljon noita tuntuvat liikkeetkin keskenään liikuttelevan, kun puhutaan vähänkin vanhemmista autoista.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Varmaan riippuu monesta asiasta tai siltä ainakin tuntuu. Faija vaihtoi muutama vuosi sitten merkkiliikkeessä ikivanhan autonsa vähän käytettyyn ja sais 2000 euroa. Nettiautosta sitten tutkittiin, että joku pienempi vaihtoautoliike myi sitä parin viikon päästä 3700 eurolla. Eli tämä "merkkiliike" oli myynyt vanhan ruoskan eteenpäin.

Mä vaihdoin vuosi takaperin auton. Liike maksoi muistaakseni 5600 ja sitten taas parin viikon päästä se oli jossain myynnissä pyyntönä 8400. Eli ainakin aika paljon noita tuntuvat liikkeetkin keskenään liikuttelevan, kun puhutaan vähänkin vanhemmista autoista.

Isot merkkiliikkeet myyvät järjestään kaikki alle 5000€ autot jobbareille ja saman kohtalon kokevat jopa kohtuu tuoreet kalliimmat autot, jos niillä on ajettu yli 200000km. Jobbarin on helpompi olla korjaamatta mahdollisia vikoja, kun taas ison merkkiliikkeen pitää pyrkiä pitämään kiikki maineestaan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Varmaan riippuu monesta asiasta tai siltä ainakin tuntuu. Faija vaihtoi muutama vuosi sitten merkkiliikkeessä...

Joo, jobbareillehan nuo liikkeet mielellään heivaavat vähänkin vanhemmat vaihdokit koska heidän pitää antaa vaihdokeilleenkin takuu ja noiden vanhempien autojen kohdalla riski on siksi aika suuri. Eräs kaveri oli töissä autoliikkeessä ja kertoi että nuo vanhemmat vaihdokit menee isoista autoliikkeistä tosi pienellä katteella eteenpäin jobbareille, pääasia on että ei jää liikkeen riesaksi eikä tule persnettoa.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Eipä tuo kakkonenkaan kummonen ole ollut

Ihan keskinkertainen tilastoissa, ei siis Esson baari juttutasoa olleen kommenttisi mukainen.

Sitten käytät vielä tilastoa jossa raprtoidaan kolmivuotiaiden autojen katsastustilastoista jolla ei ole käytännössä mitään tekemistä sellasten autojen kanssa joita kysyjä hakee (ellei yli 200000 kelattu kelpaa).

Objektiivisempiin tilastoihin viittaaminen on ihan paikallaan silloin kun kommenteissa lähinnä kierrätetään isiltä pojille Esson baarin kantapöydästä periytyneitä tarinoita. Asettuvat ne ehdottomat totuudet vähän oikeampaan mittakaavaan. Se, että katsastustilastoissakin on puutteensa niin Saksassa kuin Ruotsissakin, on eri asia. Täydellisiä tilastoja kun et löydä mistään. Noita ruotsalaisia tilastoja kun löytyy yleensä kolmen vuoden jaksoissa ja ajattelin että 6-vuotiaat ovat sitten jo liian vanhoja kysyjän tarpeisiin (joka ei muuten km-kattoa kertonut). Tästäkin muuten 144 ajettu ja tinkaamalla varmaan kaupat jonnekin 10k pintaan.

Renaultin huonoutta ei mitenkään voi liioitella. Ylivoimaisesti huonoin käytetty auto joka markkinoilla on ja pätee etenkin Lagunaan.

Tätä en protestoi. Ilmeisesti tuossa BMW:n 5.ssa on aineksia samanlaiseen katastrofiin, harmi sillä olin ajatellut juuri 520:sta seuraavaa kiesiä. Ja se Voyager luonnollisesti kuuluu edelleen tähän kaatoluokkaan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tästäkin muuten 144 ajettu ja tinkaamalla varmaan kaupat jonnekin 10k pintaan.

Ja kaupan päälle saa ehkä paskimman automaattilaatikon jolla minä olen ajanut. Minä melkein harkitsisin mieluummin manuaalia tuon C5:n kohdalla koska manuaalikin on parempi kuin huonosti toimiva automaatti. En sitten tiedä että oliko tässä ajamassani yksilössä jotain vikaa tuossa laatikossa mutta komeasti raikui arvontalaulu koko ajan siellä laatikossa ja koskaan ei tuntunut olevan ihan oikea pykälä silmässä.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kyllähän kannattaa harkintaan ottaa ehdottomasti Opel Astrat. Siinä on hyvä ja kohtuu halpakin auto. Ketteriä kuin mitkä nuo ovat myöskin.

Itsekin pudottaisin heti etenkin Renaultit pois listalta. En kyllä ostaisi myös muitakaan ranskalaisia, mutta makunsa kullakin.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Ja kaupan päälle saa ehkä paskimman automaattilaatikon jolla minä olen ajanut. Minä melkein harkitsisin mieluummin manuaalia tuon C5:n kohdalla koska manuaalikin on parempi kuin huonosti toimiva automaatti. En sitten tiedä että oliko tässä ajamassani yksilössä jotain vikaa tuossa laatikossa mutta komeasti raikui arvontalaulu koko ajan siellä laatikossa ja koskaan ei tuntunut olevan ihan oikea pykälä silmässä.

Kahdella duunikaverilla Pösön 407:ssa ollut sama vika, eli loota on rikki. Ymmärtääkseni noissa PSA:n kärryissä (Peugeot, Citroen) käytetään samoja automaattilaatikoita.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Sitä elinikäisesti viatonta pirssiä minäkin edelleen etsiskelen. Ei löydy, ei.

Eipä tarvitsekaan ikuisesti viaton olla, mutta jos n. 100-150 tkm ajetussa alkaa olla laatikko rikki (tämän ajamani Citroenin mittarissa oli muutaman tonnin yli 100 tkm) niin minun mielestäni ei enää tarjoa kovin hyvää vastinetta rahalle. Nuo laatikkoremontit kun ei automaatteihin yleensä ihan ilmaisia ole. Kyllä tuollaisen automaattilootan pitäisi minusta vähintään se 300 tkm (ja oikeastaan vielä paljon pidempäänkin) toimia ilman mitään huoltotoimenpiteitä. En kyllä tosin tiedä oliko tuossa yksilössä sitten rikki tuo laatikko, vai onko se vaan yksinkertaisesti epäonnistunut suunnittelultaan, mutta minä en kyllä tuollaisella laatikolla haluaisi ajaa.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Kahdella duunikaverilla Pösön 407:ssa ollut sama vika, eli loota on rikki. Ymmärtääkseni noissa PSA:n kärryissä (Peugeot, Citroen) käytetään samoja automaattilaatikoita.

Samoja laatikoita käyttävät, mutta esimerkiksi laatikko jota käytetään C5:ssä vain bensakoneen kanssa, on Pösössä käytössä dieselin yhteydessä. Olivatko nuo hajonneet laatikot bensiini- vai dieselmoottorisissa autoissa?

Lähteenä Ajovalo.net

Tuolla listalla on toki Pösöstä vain 406.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Varmasti vikainen on ollut kun näin kerrot. Se mikä minua näissä uskontaistoissa vaan joka kerta nyppii että niitä kirveitä heitellään yleensä aina yhden tai kahden yksilön perusteella. Yksilöiden tausta puolestaan voi johtua paitsi todennäköisestä valmistuskämmistä tai jopa tyyppiviasta niin myös (edellisestä) käyttäjästään. PSAn tomaattilaatikoista valmistaja on ymmärtääkseni maininnut huoltamattomuusvapauden, mutta järki-ihmiset ymmärtävät että kondensaatiota ei vielä ole onnistuttu voittamaan joten Suomen oloissa ne öljyt kannattaa silti vaihtaa vaikka 50-60tkm välein.

Isompi ongelma on sitten se, kun tuhansissa yksilöissä alkaa näkyä järjestelmällistä vikaa, kuten oli ekassa C5:ssä, on ollut Lagunoissa ja tällä hetkellä mm. Volvoissa ja E-mersuissa (hys hys). Tojota-miehet taitavat nyt kulkea niska luimussa luotettavuusjuttuja kuullessaan vaikka edelleenkin merkki kokonaisuudessaan on kärkikahinoissa. Ja siitä huolimatta voisin pyytää puolisoani ristiinnaulitsemaan itseni jos joskus omissa nimissä oleva Tojota pihassa seisoo. Nykyautojen luotettavuus/vikaherkkyys on aivan toista luokkaa kuin vielä 80-luvulla ja silloinkin hei nautittiin autoilusta ja elämästä yleensäkin. Oli jopa Mosseja ja Trabanttejakin ja Opel Rekord kovamaineinen kulkupeli.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
PSAn tomaattilaatikoista valmistaja on ymmärtääkseni maininnut huoltamattomuusvapauden, mutta järki-ihmiset ymmärtävät että kondensaatiota ei vielä ole onnistuttu voittamaan joten Suomen oloissa ne öljyt kannattaa silti vaihtaa vaikka 50-60tkm välein.

Ihan fiksuahan noita öljyjä olisi aina välillä vaihtaa, muttei tuollaiset ongelmat muissa merkeissä käsittääkseni millään lailla yleisiä ole.

Tojota-miehet taitavat nyt kulkea niska luimussa luotettavuusjuttuja kuullessaan vaikka edelleenkin merkki kokonaisuudessaan on kärkikahinoissa.

Minkä ihmeen takia pitäisi? Eipä tuo luotettavuuteen vaikuta millään tavalla, jos tehdas ihan oma-aloitteisesti korjaa pääsääntöisesti jenkeissä ilmenneitä vikoja. Siitä miksi nämä ongelmat yleensäkin nostettiin niin näkyvästi jalustoille voi jokainen vetää omat johtopäätöksensä. Avainsanoja lienevät noin äkkiseltään ajateltuna yleinen amerikkalainen kädettömyys ja kuoleva autoteollisuus samassa osoitteessa.

Ja noin yleisesti noista ranskalaisista autoista. Kyllä noita kirveitä heitetään kaiketi pitkään jatkuneen perinteisen vikaherkkyyden vuoksi, ei niinkään autoyksilöiden. Itsellä on kaksi ranskalaista autoa ollut ja tämän lisäksi lähipiirissä useitakin. Otanta kattaa kaikki kolme merkkiä ja useita malleja, sekä uusia että vanhempia. Yhtä lukuun ottamatta noista ei ole mitään positiivista sanottavaa, jos luotettavuudesta puhutaan. Tästä poikkeusyksilöstä en itse asiassa tiedä miten on toiminut, koska asiasta ei ole koskaan keskusteltu.
 

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kiitoksia vinkeistä! Ihan hyvää palautetta tuli monelta eri kantilta. Se mikä tuossa ehkä jäi mainitsematta, oli että silloin kun ajelen maantiellä (noin 1-3krt kuussa) niin painelen yleensä sellaista 500km per viikonloppu, tämä siis lähinnä teiden ollessa vielä hyvässä kondiksessa. Talvisin matkusteleekin sitten pidemmät setit mielummin junalla tahi muulla.

Rellut otin itsekin mukaan lähinnä hinnan ja kilsojen takia, enkä usko moista yksilöä pihastani löytyvän, Ford ja Pösö ovat melko tasoissa, Citikka on ehkä noista se mieluisin vaihtoehto, eri asia sitten antaako järki myöden :). Skoda voisi niinikään olla sellainen perusluotettava peli mitä harkitsen vakavasti. Mutta tosiaan, hirveästi pienemmät autot eivät kauheasti iske, vaikka se varmasti järkevää olisikin, ottaen huomioon ajoympäristön ja kilometrit.

Intissä tuli paahdettua jonkin verran vuokra Astroilla (07-08 vm) ja on kyllä rehellisesti sanoen yksi huonoimmista autoista millä on tullut pyörittyä. En tiedä sitten mikä niissä mätti, mutta en tykännyt yhtään. Nämä olivat tosin kaikki kolme farkkuja ja veikkaisin että pienimmällä mahdollisella koneella, europcarin vuokrattavia taisivat olla.

Makuasioitahan nämä toki ovat!
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
En tiedä sitten mikä niissä mätti, mutta en tykännyt yhtään.

Ottamatta edelleenkään sen kummemmin kantaa sinulle sopivimpaan niin tuossa lauseessa kiteytyy hyvin paljon autoasioista, vaikka kuinka maskuliiniseksi ja järkiperusteiseksi alue miellettäisiinkin. Sen lopullisen valinta on varsin usein tunnejuttu ja väittäisin että oikeasti sutta ja sekundaa et saa vaikka mitä ottaisit (Kia, Daewoo eiku Dodge, Dacia). Kaikki ovat parempia kuin legendaariset 70-80-luvun pelit joita vanhempi polvi kaiholla muistelee. Yksi kaverini teki päätöksensä viime hetkellä sen mukaan että toisen valittavan viiksiä piti vääntää "väärään suuntaan" pitkiä valoja varten. Se kun oli luonnotonta.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Eipä tuo luotettavuuteen vaikuta millään tavalla, jos tehdas ihan oma-aloitteisesti korjaa pääsääntöisesti jenkeissä ilmenneitä vikoja

Oma-aloitteisestiko ne kutsuttiin? Minulla oli toisenlainen kuva että vasta kun julkisuuteen karannut "vuoto" pakotti toimiin oikeustoimien edessä otettiin hanskat käteen. Ja kyse oli sentään hengenvaarallisista eikä pelkästään kiusallisista vioista.

edit: muistikuva sai vahvistuksen - yhtiöllä oli reilusti aikaa reagoida ja vasta parin vuoden viiveellä ruvettiin hommiin kun ruumiitakin jo ehti tulla.

Kauppalehti: Tojota ei välittänyt varoituksista

Kauppalehti: Noloa Tojotalle - Lexuksessakin vikoja (Autojen moottoreissa on ilmennyt vikoja. Auto saattaa sammuta kesken ajon)

Otanta kattaa kaikki kolme merkkiä

Otannasta on tuossa turha edes puhua, yksittäisiä kappaleita. Oikeissa tilastoissa ranskikset Lagunaa, Meganea ja joitain vanhempia isoja tila-autoja lukuunottamatta ovat yleensä siellä keskiluokassa, yleensä niin että pikkudieselit hieman parempina, mutta mikään malli ei juuri koskaan toisaalta Top-tenissäkään.
 
Viimeksi muokattu:

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ottamatta edelleenkään sen kummemmin kantaa sinulle sopivimpaan niin tuossa lauseessa kiteytyy hyvin paljon autoasioista, vaikka kuinka maskuliiniseksi ja järkiperusteiseksi alue miellettäisiinkin. Sen lopullisen valinta on varsin usein tunnejuttu

Juuri näinhän se on. Kyllä siinä autossa pitää olla jotain sellaista mikä itseä miellyttää, että sen kaupasta hakee. Oli se sitten muoto, ajettavuus tai joku muu seikka.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Oma-aloitteisestiko ne kutsuttiin? Minulla oli toisenlainen kuva että vasta kun julkisuuteen karannut "vuoto" pakotti toimiin oikeustoimien edessä otettiin hanskat käteen. Ja kyse oli sentään hengenvaarallisista eikä pelkästään kiusallisista vioista.

Noissa vioissa ainoa hengenvaarallinen asia istuu siinä penkin ja ratin välissä, jos nyt ihan totta puhutaan. En nyt tarkoita sanoa, etteikö vika autossa olisi vakava ja sitä pitäisi korjata. Kuitenkaan nuo jumittumiset eivät tapahdu ns. hetkessä, vaan poljin alkaa pikkuhiljaa palauttamaan aina vaan heikommin. Tällaisessa tapauksessa toki perusjenkki jatkaa ajamistaan vaan maailman tappiin ja unohtaa mainita asiasta huoltojen yhteydessä. Lopuksi kaasu sitten hirttää ajossa ja sama perusjenkki ajaa kolarin, koska ei tajua jarruttaa, vaihtaa vapaalle, painaa kytkintä pohjaan tai jopa sammuttaa autoa.

Ja jottei nyt jäisi epäselväksi, niin tuota vikaa on ilmennyt useilla muillakin merkeillä (kas kummaa ettei olla kovasti siitä metelöity).

edit: muistikuva sai vahvistuksen - yhtiöllä oli reilusti aikaa reagoida ja vasta parin vuoden viiveellä ruvettiin hommiin kun ruumiitakin jo ehti tulla.

Jos nyt ihan oikeasti haluat jotain lähteitä linkitellä, niin laita nyt herranen aika sentään jotakin muuta kuin iltapaskaa.

Otannasta on tuossa turha edes puhua, yksittäisiä kappaleita. Oikeissa tilastoissa ranskikset Lagunaa, Meganea ja joitain vanhempia isoja tila-autoja lukuunottamatta ovat yleensä siellä keskiluokassa, yleensä niin että pikkudieselit hieman parempina, mutta mikään malli ei juuri koskaan toisaalta Top-tenissäkään.

No sanotaan nyt asia vaikkapa näin, että juurikin Laguna on noista ollut se kaikkein kammottavin viritys, mutta ihan selkeästi säännönmukaista vikaa on ollut kyllä monissa muissakin. Jotakin esimerkkejä jos nyt heittäisin, niin sähköpuolen ongelmat ovat olleet noissa kaikissa enemmänkin sääntö kuin poikkeus. Parin oman auton Pösö ja Rellu sähköasennuksia tutkittuani en nyt kovin suurta kunniamainintaa antaisi noista. Jo pelkästään asennusten siisteys (tai tässä tapauksessa siisteys) kertoo karua kieltään siitä, millä asenteella noita autoja kasataan. Johtoniput ovat aivan järkyttävän näköisiä, jos nyt vaikka japanilaisiin autoihin vertaa. Liittimien kontaktihäiriöt ja niistä aiheutuvat ongelmat eivät ole kovinkaan harvinaisia.

Pyöränlaakerit olivat ihan kulutustavaraa jo 90-luvulla, kun muissa autoissa nuo tapasivat kestää koko auton elinkaaren ajan. Tässä on toki tullut muilla merkeillä takapakkia viime vuosina, mikä johtunee autojen kasvaneista massoista.

Huollot ovat noin yleisesti ottaen joko kalliita tai aivan sikakalliita. Varaosien hinnatkin hipovat usein pilviä.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Noissa vioissa ainoa hengenvaarallinen asia istuu siinä penkin ja ratin välissä, jos nyt ihan totta puhutaan.

No, jos ajossa kiinni hirttävä kaasupoljin on vain kuljettajan vika niin miksi vaahdota enää jostain kosmeettisesta automaattilaatikkohäiriöstä yli 100tkm ajon jälkeen? Kuluvia osia.

Jos nyt ihan oikeasti haluat jotain lähteitä linkitellä, niin laita nyt herranen aika sentään jotakin muuta kuin iltapaskaa.

Tuo Kauppalehden ja iltapaskan lähdehän oli: Financial Times Deutschland. En osaa arvioida sen asemaa maailman uutislähteinä, kenties jotain saksapaskaa, varmaan oman maan teollisuuden kätyri?

Johtoniput ovat aivan järkyttävän näköisiä, jos nyt vaikka japanilaisiin autoihin vertaa. Liittimien kontaktihäiriöt ja niistä aiheutuvat ongelmat eivät ole kovinkaan harvinaisia.

Täysin totta.

Huollot ovat noin yleisesti ottaen joko kalliita tai aivan sikakalliita. Varaosien hinnatkin hipovat usein pilviä.

Automaan ja Vehon osalta allekirjoitan mutta niihinhän ei tarvitsekaan enää nykyisin turvautua takuun säilymisen pelossa. Pienemmillä pajoilla ranskiksetkin hoidetaan asiallisesti ja asiantuntevasti. Ymmärtääkseni useat näistä ovat entisiä "maahantuojavaltuutettuja" asentajia jotka ovat lähteneet tekemään laadukkaampaa jälkeä omaan piikkiin.

Negapuolelle voinee nostaa vielä luultavimmin juuri varaosahintoihin korreloivat vakuutusmaksut.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
No, jos ajossa kiinni hirttävä kaasupoljin on vain kuljettajan vika niin miksi vaahdota enää jostain kosmeettisesta automaattilaatikkohäiriöstä yli 100tkm ajon jälkeen? Kuluvia osia.

No joo. Mutta tiedät varmaan itsekin, että parin euron remontti verrattuna vähintään parin tonnin remonttiin on pikkuisen eri juttu. Ja tuo halvempi noista tulee vielä täysin ilmaiseksi, mutta samaa ei välttämättä voi sanoa noista laatikkoremonteista. Minulla ei tosin ole minkäänlaista tietoa eikä kokemusta ranskalaisten automaattien kestävyydestä tai heikkoudesta.

Tuo Kauppalehden ja iltapaskan lähdehän oli: Financial Times Deutschland. En osaa arvioida sen asemaa maailman uutislähteinä, kenties jotain saksapaskaa, varmaan oman maan teollisuuden kätyri?

Hyvinkin saattaa olla juuri oman maan teollisuuden kätyri, mutta nimi kuulostaa kyllä ihan vakuuttavalta. Ainakin paremmalta kuin Iltalehti.

Automaan ja Vehon osalta allekirjoitan mutta niihinhän ei tarvitsekaan enää nykyisin turvautua takuun säilymisen pelossa. Pienemmillä pajoilla ranskiksetkin hoidetaan asiallisesti ja asiantuntevasti. Ymmärtääkseni useat näistä ovat entisiä "maahantuojavaltuutettuja" asentajia jotka ovat lähteneet tekemään laadukkaampaa jälkeä omaan piikkiin.

Totta kyllä. Varaosien hintaa tuo ei silti laske. Mutta noin yleisesti ottaen nuo pikkupajat saattavat tosiaan olla huomattavasti parempia kuin ne suuret merkkiliikkeet.

Negapuolelle voinee nostaa vielä luultavimmin juuri varaosahintoihin korreloivat vakuutusmaksut.

Vakuutusten hinnoista ei minulla ole oikein minkäänlaista käsitystä. Sen verran tiedän, että Toyotaan ja Nissaniin saa ainakin edulliset vakuutukse, jos ne nyt milloinkaan voivat oikeasti edullisia olla.

Tuli tuosta edellisestä viestistä vähän turhankin negatiivinen kirjoitettua. Tottahan se on, että niitä hyviäkin yksilöitä voi löytää, jos jaksaa nähdä vaivaa.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
No joo. Mutta tiedät varmaan itsekin, että parin euron remontti verrattuna vähintään parin tonnin remonttiin on pikkuisen eri juttu. Ja tuo halvempi noista tulee vielä täysin ilmaiseksi, mutta samaa ei välttämättä voi sanoa noista laatikkoremonteista.

Halvaksi se ei tullut niille jenkeille jotka menettivät läheisensä Tojotan kaasupolkimen takia. Laatikon lonksumisesta selviää sentään rahalla.

Mutta noin yleisesti ottaen nuo pikkupajat saattavat tosiaan olla huomattavasti parempia kuin ne suuret merkkiliikkeet.

Pari kertaa olen itseäni kiusatakseni käyttänyt autoa Veholla vika-arviota varten. Kummallakin kerralla olisi pitänyt tilata kokonaisia uusia osia, lepuuttaa autoa päivä korjattavana ja lapioida seteleitä kassalle. Toinen näistä vioista hoitui naapuripajan pihalla 3 minuutissa eikä mekaanikko olisi ottanut siitä mitään korvausta ellen olisi pakottanut. Toisen korjaaminen paikallisella hyvin tunnetulla Sitikka-pajalla maksoi kolmanneksen Vehon "arviosta".

Vakuutusten hinnoista ei minulla ole oikein minkäänlaista käsitystä.

Niitä voi testata vakuutusyhtiöiden verkkosivuilla. Ranskiksilla on korkeammat vuosikustannukset.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Halvaksi se ei tullut niille jenkeille jotka menettivät läheisensä Tojotan kaasupolkimen takia. Laatikon lonksumisesta selviää sentään rahalla.

Kuten jo aiemmin sanoin, sen kaasupolkimen takia tuskin on yhtäkään ihmishenkeä menetetty. Tuollaisessa tilanteessa on kuitenkin vielä mahdollisuus tehdä monia asioita. Toisille tuleekin sitten mieleen soittaa hätäkeskukseen... Jonkinlaista järjenkäyttöä voisi sentään ihmisiltä vaatia ihan oikeasti. Ja toinen juttu jonka mainitsin, oli se ettei tuo "jumiutuminen" suinkaan tule kuin salama kirkkaalta taivaalta vaan vika pahenee vähitellen. Nuo mattojen "jumittamat" polkimet ovatkin sitten jo naurettavuudessaan aivan huippuluokkaa.

Niin ja itse asiassa taitaa Citroen olla yksi noista "jumittavista" polkimista kärsivä valmistaja.

Mahdolliseksi korjaukseksi kaasupolkimen hirttäessä tuli mieleen myös polkimen nostaminen jalalla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös