Mainos

Autoiluketju

  • 3 319 568
  • 19 022

J.Petke

Jäsen
Olisin nyt ensimmäistä autoa itselleni ostamassa lähiaikoina ja faijan puheista tuli mieleenkin kysymys.

Fordi on paska auto, en ikinä ostaisi. Ranskalaiset vasta huonoja onkin. Älä nyt ainakaan mitään japanilaista riisikuppia osta, ihan leluja. Volkkaritkin on aika huonoja ja bemarit sekä mersut helvetin kalliita. Itse en kuuntelisi ketään kun valitsisin omaa autoa. Jokaisella on omat antipatiat ja ei löydy merkkiä mistä kaikki olisi samaa mieltä.

Apropoo..Mazdan ostajat ovat tyytyväisimpiä omaan autoonsa mutta eivät silti ostaisi Mazdaa seuraavaksi autokseen. Tämä kertoo aika paljon suomalaisista autonostajista.

Omilla porukoilla on ollut kolme ranskalaista autoa ja vikoja niissä on ollut älyttömän vähän.
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Joten varsinainen kysymys kuuluukin, voisiko joku ranskalaisen auton omistava/omistanut tai muuten tietävä heitellä omia kokemuksia, pitääkö ollenkaan paikkansa? Onko vaan vanhemman ikäpolven legendaa, vai onko merkittäviä eroja? Jätänkö ranskalaiset autot väliin, kun tarkoitus olisi ajaa tuolla autolla pitkään, mahdollisimman pienillä kustannuksilla?

Kaksi viimeisintä autoani ovat olleet Peugeoteja. Olen ollut niihin varsin tyytyväinen, mutta ne nyt ovat olleet ihan uusia ja allani kumpikin vain kolme vuotta. Jousitus on miellyttävä, samoin istuma- ja ajomukavuus.

Yleinen käsitys lienee, että ranskalaisiin autoihin alkaa tulla kaikenlaisia sähkövikoja. Molemmissa autoissa penkinlämmitys hajosi parin vuoden sisällä ja nyt tässä toisessa sähköikkunat elävät omaa elämäänsä. Tiedä sitten liittyykö valmistusmaahan mitenkään.

Oma käsitykseni on, että mikä tahansa uusi auto on hyvä ainakin ne ensimmäiset kolme vuotta ja mikä tahansa sitä vanhempi, merkistä riippumatta, voi sisältää tikittävän aikapommin jonkun vian muodossa.

Kaikista autoistani (7) viattomin oli Toyota Avensis. Toyota-liikkeen pikahuoltokin toimi kuin valssi kesällä. Seuraava autoni onkin suurella todennäköisyydellä taas yhdeksän vuoden tauon jälkeen Toyota.
 

lapa78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lexaa
Faija jaksaa aina toitottaa kuinka ranskalaiset autot eivät kestä mitään. Oon tykästynyt erääseen Citroenin malliin, Xsaraan, mutta samat jutut sieltä tulee aina.

Itselläni ei ole ollut kuin yksi ranskalainen ja se oli pösö. Ostin uutena (05) ja vaihdoin pois heti kun tuli mahdollisuus. Toiste en kyllä samaan merkkiin haksahda, vaikka tarjoaisivat mitä. Voi tietysti olla, että on käynyt vaan paska tuuri, mutta n 1000km jälkeen hajosi kytkin, joka korjattiin kaksi kertaa kun ei kerralla saatu kuntoon. Sen jälkeen ilmastointi sanoi sopimuksen irti, eikä ollut vielä edes vuotta takana. Viimeinen pisara oli se, kun ajoin talvella treeneihin, niin yht'äkkiä tuulilasi halkesi KOKO leveydeltään ilman minkäänlaista osumaa.

Ajettavuus autossa oli ok ja muuten ihan kiva auto.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Joten varsinainen kysymys kuuluukin, voisiko joku ranskalaisen auton omistava/omistanut tai muuten tietävä heitellä omia kokemuksia, pitääkö ollenkaan paikkansa? Onko vaan vanhemman ikäpolven legendaa, vai onko merkittäviä eroja? Jätänkö ranskalaiset autot väliin, kun tarkoitus olisi ajaa tuolla autolla pitkään, mahdollisimman pienillä kustannuksilla?


Kiitoksia kuitenkin jo etukäteen!
Itselläni on ollut 6 vuotta -00 Renault Laguna ja voin sanoa, että en yhtään ole kauppaa katunut. Esim. edeltävä autoni oli VW Passat ja sen kanssa oli paljon enemmän ongelmia.
 

Nick Neim

Jäsen
Ensinnäkin suurkiitos sille moderaattorille joka siirsi viestini hieman parempaan ketjuun, kysymys oli ehkä liian laajahko Sekalaisiin Kysymyksiin ja mikäli näin sopiva aihekin löytyy, kuuluu viesti ilman muuta tänne.

Toisekseen haluan kiittää palstaveljiä vastauksista, tuli mielipidettä puolesta ja vastaan. Ilmeisesti suht paljon autokohtaisia nuo viat ovat, kuten Bast siitä jo kirjoittelikin. Pl. ranskalaisten "yleiset" sähköviat, joista on kyllä kuultu muiltakin kuin faijalta. Mutta saas nyt nähdä..

Ja Dynamolle vielä kiitos linkistä, siellä Xsara oli aikalailla keskiarvon tuntumassa joka ikäluokassa, kun tarkasteltiin isojen vikojen osuutta prosenteissa tarkastettujen autojen lukumäärää kohti.. Eli myytti osittain ainakin murrettu?

Loppuviikosta nyt ainakin katsomaan komeata yksilöä tästä läheltä, mahdollisesti myös pois hakemaan. Saas nähdä. =)
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Olisin nyt ensimmäistä autoa itselleni ostamassa lähiaikoina ja faijan puheista tuli mieleenkin kysymys.

Riippuu ihan täysin autosta. Olen omistanut Peugeot 406, Citroen Xantia ja Renault Laguna. Laguna (-03) oli ehdottamasti mukavin, paras ajaa, mutta vietti kuukausia pajalla... onneksi myyneen autoliikkeen piikkiin. Xantiassa oli jonkin verran vikoja, Pösö taas lähes huoleton. Kaikilla ajettiin noin 30tkm. Lagunalla olisi ajettu enemmänkin jos olisivat saaneet kuntoon, kaupan purku autoliikkeen kanssa lopulta.
Peugeotit taitavat olla lähimpänä "eurooppalaista" laatua noin yleisesti. Citroen... no hyviä ajaa jos sattuu ns hyvä yksilö niin aika huolettomia, sitten jos tulee se maanataikappale...
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ilmeisesti suht paljon autokohtaisia nuo viat ovat, kuten Bast siitä jo kirjoittelikin. Pl. ranskalaisten "yleiset" sähköviat, joista on kyllä kuultu muiltakin kuin faijalta. Mutta saas nyt nähdä..

Hieman tätä ketjua taaksepäin selaamalla löydät useammankin kierroksen vastaavaa ranskanpullakeskustelua. Näin nopealla toistolla en ainakaan itse jaksa alkaa uudestaan kertaamaan.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Faija jaksaa aina toitottaa kuinka ranskalaiset autot eivät kestä mitään. Oon tykästynyt erääseen Citroenin malliin, Xsaraan, mutta samat jutut sieltä tulee aina.
Suosittelen ehdottomasti Citroënin foorumia. Meno on vilkasta ja vastaukset kysymyksiinä saa luultavasti kokemuksen syvällä rintaäänellä.

Minullahan on jo toinen ranskalainen menossa, C5 Break 2.0 -05. Mukava ja erittäin hyvin varusteltu. Järkiauto, kun perheessä on kaksi kookasta koiraa. Budjetin rajoissa piti valita tuon, Pösö 307 ja Opel Astran välillä, korealaiset sivuutettiin sekuntiakaan miettimättä. Kriteereinä korimalli, hinta, iskutilavuus ja ikä. Kehun silti, vaikka jätti tielle nyt kesällä. Auton etuosassa ollut suutin (meinasin kirjoittaa siitin) piti vaihtaa, kunhan nykimisellä alkanut vika ensin paikallistettiin. Sähkövikoja ei ole ollut, ne rajoittuvat suurimmalta osin vanhempaan korimalliin -> 03. Pari autoa aikaisemmin Pösö 206 1.4 -98. Viisi huoletonta vuotta ja 70 tkm. Ihana auto, jos sitä i-sanaa saa myös näin heterona käyttää. Ei siis mitään ranskalaisia vastaan. Paitsi tässäkin ketjussa esillä ollutta Lagunaa en ostaisi ikipäivänä omilla rahoillani. Enkä tuota vanhan korimallin C5:sta.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Toisekseen haluan kiittää palstaveljiä vastauksista, tuli mielipidettä puolesta ja vastaan. Ilmeisesti suht paljon autokohtaisia nuo viat ovat, kuten Bast siitä jo kirjoittelikin. Pl. ranskalaisten "yleiset" sähköviat, joista on kyllä kuultu muiltakin kuin faijalta. Mutta saas nyt nähdä..

Sähköviat johtuu usein siitä että Ranskalaiset eivät suojaa liittimiä millään lailla. Eivät myöskään Italiaanot. No senhän arvaa miten noille liittimille käy suomen ilmastossa. Tästä johtuu useimmiten sähköviat ranskalaisissa. Ainakin iso syy on tuossa.

Xsarasta voin sanoa, että kaverilla oli kaks Xsaraa. Toisessa (-99) Airbag valo paloi koko ajan. Katsastukseen piti ampua heti kun se valo ehkä jonain päivänä ei hetkeen palanutkaan. Vikaa haettiin uusimalla miltei koko Airbag-systeemi, mutta tuloksetta. Laskua tuli satasia tuostakin. Meni vaihtoon aika nopeasti. Sähkövikaa siis. Tykkäsi kuitenkin autosta, joten osti uudemman korisen Xsaran. Tässä taas ilmastointi reistaili niin että joko se oli pidettävä pois päältä tai sitten se huusi täysillä. Myöskin etunivelet ja takalaakerit oli jo 70tkm jälkeen vaihtokunnossa. Vaihtoon meni tuokin vähän yli vuoden jälkeen.

Summa sumarum. Jos kestää noita vikoja niin ok, saahan tuossa kuitenkin paljon autoa halpaan hintaan. Ja voi asian nähdä sitenkin että tuolla halvemmalla hintaerolla korjaakin tuota autoa jo jonkin verran...

Itse näen asian niin että kun haluaisi paljon ajella autolla, varsinkin kun on saanu just kortin, niin ei paljon lämmitä ajatus että auto seisoo pajalla viikko tolkulla sähkövian etsinnässä ja kerää yllättäviä satasen, tai kahden tai kolmen satasen euron laskuja. Siksi ostaisin kerralla vähän kalliimman auton, sellaisen josta "suunnilleen" tietää että vikoja ei ole odotettavissa.
 

vstk

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
Fordi on paska auto, en ikinä ostaisi. Ranskalaiset vasta huonoja onkin. Älä nyt ainakaan mitään japanilaista riisikuppia osta, ihan leluja. Volkkaritkin on aika huonoja ja bemarit sekä mersut helvetin kalliita. Itse en kuuntelisi ketään kun valitsisin omaa autoa. Jokaisella on omat antipatiat ja ei löydy merkkiä mistä kaikki olisi samaa mieltä.

Nainhan se on. Itsellani ei ole ole ollut mitaan muita kuin saksalaisia autoja ja kayttokokemukset ovat olleet sen verta mukavia etten muihin autoihin taida koskea tulevaisuudessa. (odottamattomia vikoja tasan 0) Ja muutenkin kun asun Yhdysvalloissa, jossa autot ovat halvempia kuin Suomessa leipa, on ostokynnys huomattavasti matalampi. Suosittelisin kuuntelemaan omaa sisaista aantansa ja valitsemaan sellainen auto josta itse tykkaa.

Sinahan sita autoa ajat.

Omilla porukoilla on ollut kolme ranskalaista autoa ja vikoja niissä on ollut älyttömän vähän.

Sama. Ei tietaakseni ollut paljoakaan ongelmia vaan ovat toimineet varsin luotettavasti. Tama on kieltamatta itse sarkenyt hieman perusennakkoluuloja Peugeotin malleista, nayttavat kestavan ihan hyvin.
OT:
Tosin, ranskalaisia autoja et Yhdysvalloista loyda joka yllatti minut ihan totaalisesti. Ei paljon Renaultit, Citroenit tai Peugeotit myy tassa maassa tai itarannikolla. Mikahan mahtaa olla syyna?
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Itselle on jäänyt mielikuva kalliista Porschen huollattamisesta kun tuttavalla oli 90-luvun alussa uusi 964, jonka ylläpito oli kallista, varmaan yksi kalleimmista Porscheista ylläpitää.

Kaikki on suhteellista. Kaippa tuo jokapäiväisenä ajokkina olisi kallis laite (tosin arvo ei ole ainakaan viimeseen kolmeen vuoteen enää pudonnut).

Oma 964 on vuosimallia 1991 ja sillä on ajettu 175000km. 3 vuoden aikana siihen on normaalien öljynvaihtojen lisäksi vaihdettu:

- ilmastoinnin kompressori
- right temperature mixing flap
- startti
- kuljettajan puolen sähköikkunan moottori.

Noi menee mun silmissä ihan kulutusosina tuon ikäisessä autossa. Toki 911 SC malli tulee siinä mielessä halvemmaksi, että siitä puuttuu nuo kaikki mukavuusvaristeiksi luettavat osat. Itsellä pitää harrasteauton olla kuitenkin sellainen, että sillä viitsii ajaa pidempiäkin matkoja.

Lisäksi heti ostettuani sen teetin venttiilien säädön joka tuohon malliin pitää tehdä 20000km välein ja kustantaa paikasta riippuen 750-1300€.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Xsarasta:

+ ehkäpä viattomin Citroen, eli jos ranskalaisen välttämättä haluaa, niin ei huono valinta
+ kohtuullinen ajettavuus
+ sinkkikori, eli nimenomaan ei yleensä ole kamalan paha ruostumaan, ellei ole ollut joskus huonossa kolarikorjauksessa
+ hinta

- ilmastoinnin kompressoreissa paljon vikoja
- tuo airbagvalon palaminen johtuu 90% tapauksista kuljettajan istuimen alla olevasta liittimestä joka löystyy ajan kanssa ja se pääsee irtoamaan, kun kuljettajan penkkiä siirtelee, hyvin yleinen vika
- polttoainelinjastossa on myös paljon vikoja - bensapumppu ehkä heikoimpana lenkkinä
 
Tosin, ranskalaisia autoja et Yhdysvalloista loyda joka yllatti minut ihan totaalisesti. Ei paljon Renaultit, Citroenit tai Peugeotit myy tassa maassa tai itarannikolla. Mikahan mahtaa olla syyna?

Muistaakseni joskus 80/90-l. taitteessa vetäytyivät markkinoilta. Ainakin 405:sta Pösöä ja CX Citikkaa muistan Jenkkilässä myydyn. Suunnilleen samoihin aikoihin Amerikan markkinoilta vetäytyi Alfa Romeokin. Eivät vissiin myyneet tarpeeksi.
 

12961

Jäsen
Yleinen käsitys lienee, että ranskalaisiin autoihin alkaa tulla kaikenlaisia sähkövikoja. Molemmissa autoissa penkinlämmitys hajosi parin vuoden sisällä ja nyt tässä toisessa sähköikkunat elävät omaa elämäänsä. Tiedä sitten liittyykö valmistusmaahan mitenkään.

Oma käsitykseni on, että mikä tahansa uusi auto on hyvä ainakin ne ensimmäiset kolme vuotta ja mikä tahansa sitä vanhempi, merkistä riippumatta, voi sisältää tikittävän aikapommin jonkun vian muodossa.

Jälkimmäinen pitää paikkansa, suureksi osaksi "vikaherkkien" autojen vikaisuus ei sinänsä ole ongelma, vaan vikojen korjattavuus/paikannettavuuden helppous. Pikkuvikakin voi kestää paikantaa viikkoja jos toteutus ei ole järkevä.

Ranskalaisissa ja Italialaisissa autoissa sähköviat ovat erityisen vittumaisia, koska johdoissa ei läheskään joka mallissa ole värikoodeja. Hae siinä sitten nipusta tiettyä johtoa, siinä kun saattaa pahimmassa paikassa olla parisenkymmentä (liian) ohutkuorista johtoa.
 
Viimeksi muokattu:

12961

Jäsen
Suunnilleen samoihin aikoihin Amerikan markkinoilta vetäytyi Alfa Romeokin. Eivät vissiin myyneet tarpeeksi.

Alfa on yrittämässä USA:n uudestaan, jahka saavat uuden ison kärrynsä markkinoille. Lisäksi olisi ilmeisesti tarkoitus myydä myös 159:a.

Näin muuten viime vuonna Losin reissullani freewaylla Citroën DS:n, oli melkoinen näky.
 

12961

Jäsen
Viimeinen pisara oli se, kun ajoin talvella treeneihin, niin yht'äkkiä tuulilasi halkesi KOKO leveydeltään ilman minkäänlaista osumaa.

Näitä muuten voi sattua automerkistä riippumatta, riittävän suuri lämpötilaero niin pieni särö voi laajentua laakista kyseiseen tapaan. Melko harvinaista, mutta kyllä noita sattuu. Ei ole millään tavalla auton piikkiin laitettava vika. Särökin voi olla tuuliiasissa alueella, joka ei näy kabiiniin.

Lisäksi tuulilasi on osa korirakennetta, sopivassa tilanteessa esim. hiukankin toispuoleinen ajaminen hidastetöyssyyn halkaisee tuulilasin, tällainen tapaus on nähty sisältä Audi A6:ssa.
 
Viimeksi muokattu:

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Lisäksi tuulilasi on osa korirakennetta, sopivassa tilanteessa esim. hiukankin toispuoleinen ajaminen hidastetöyssyyn halkaisee tuulilasin, tällainen tapaus on nähty sisältä Audi A6:ssa.

Samoin taisi olla Gen1 Octaviassa ihan vakiovika, siis tuossa HB-versiossa. Ainakin ex. appiukon Ocuun vaihdettiin ihan korvauksetta, kun takalasi hyppäsi murusina takapenkille normaaliajossa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Samoin taisi olla Gen1 Octaviassa ihan vakiovika, siis tuossa HB-versiossa. Ainakin ex. appiukon Ocuun vaihdettiin ihan korvauksetta, kun takalasi hyppäsi murusina takapenkille normaaliajossa.

Joo, tuo ongelma oli siinä ihan ensimmäisessä 1997 vuosimallissa ja korjattiin sitten seuraaviin.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
- tuo airbagvalon palaminen johtuu 90% tapauksista kuljettajan istuimen alla olevasta liittimestä joka löystyy ajan kanssa ja se pääsee irtoamaan, kun kuljettajan penkkiä siirtelee, hyvin yleinen vika

Joo, tuttu vika, omassa Peugeot 106 oli juurikin tuo vika ja sitä ehdotin kaverillekin, mutta oli jo vaihtanut Xsaraansa liittimiä myöten ne sieltä penkin alta joten tuossa autossa kyse ei ollut siitä.
 

scholl

Jäsen
Muistaakseni joskus 80/90-l. taitteessa vetäytyivät markkinoilta. Ainakin 405:sta Pösöä ja CX Citikkaa muistan Jenkkilässä myydyn. Suunnilleen samoihin aikoihin Amerikan markkinoilta vetäytyi Alfa Romeokin. Eivät vissiin myyneet tarpeeksi.

Sitikkaa ei ole myyty jenkeissä 35 vuoteen. Sen sijaan 405:sta myytiin ja sitä ennen 504:sta ja 505:sta. Luulen, että suurin ongelma ranskiksille oli japsiautojen nousu. Jos halusi pienen kotteron pienellä koneella niin osti japsin. Ja joka halusi ei-japsia, vaan vaikkapa ranskiksen tyylistä niin saattoi ostaa sitten Dodgen "ranskalaisen" pikkuauton, joita esim. Simca-connectionin aikoihin oli tai folkkarin. Se on vaikea saada sitten kunnollista diileriverkostoa, jos ei ole kunnollista, kiinnostavaa mallistoa ja on helpompi vetäytyä.

Aina se ei vain siellä onnistu. Audillakin meni pitkään heikosti ja yhdessä vaiheessa oli niin isot autot muotia, että VW:kin oli vaikeuksissa siellä.

Alfa on yrittämässä USA:n uudestaan.

Alfa on palannut Jenkkeihin 8C mallillaan. 159:hän loppuu, jonka tilalle tulee Giulia ja se varmasti esitellään Jenkeissä. Samoin Chrysler-yhteistyön kautta tuleva uusi 166 korvaaja, mutta nyt kun Jenkeissä on trendi pikkuautoihin päin niin MiTo ja Giuliettakin saattavat tulla ajankohtaisiksi. Ennenhän tilanne oli juuri se, että yhtäältä italialaisten ja ranskalaisten autojen koko ei houkutellut amerikkalaisia kuluttajia niitä ostamaan, koska ne oli suunniteltu Pariisiin ja Roomaan, eikä valtaville amerikkalaisille parkkialueille ja toisaalta sitten muotoilu oli pitkään huonoa verrattuna siihen mitä se nyt on.

Fiat-konsernille uskon aika hyvää tulevaisuutta rapakon takana. Marchionne varmasti katsoo kaikki synergiat läpi ja silloin diileriverkostokin tulee olemaan kunnossa. Design ja tekniikkahan alkaa jo olla. Nyt pitää löytää jokaiselle merkille/mallistolle sopiva roolinsa. Kyllä kuluttajat sielläkin tajuavat, että kaupunkisuhaamisessa ei tarvitse olla isoa hybridiä, vaan voi olla vähän kuluttava bensiinimoottorinen MiTo tai smart vaikkapa ja on silti ns. ympäristötietoinen kuluttaja.

edit. Fiat 500 pitäisi myöskin tulla siellä myyntiin. Tehtäisiin samassa mestassa Mexicossa, missä PT:n valmistus loppuu
 
Viimeksi muokattu:

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Oon tykästynyt erääseen Citroenin malliin, Xsaraan, mutta samat jutut sieltä tulee aina.

Xsara on ihan kohtuu kestävä koneeltaan, mutta kun satatuhatta tulee mittarissa täyteen, kannattaa alkaa seurata öljynkulutusta. Parillakin tutulla ollut 99-mallinen Xsara ja reilun sadantonnin jälkeen öljynkulutus on alkanut olla litra per 1500km. Eikä tämä ole vika, vaan Xsaran ominaisuus. Tavaratila noissa on myös melkoisen ahdas.
Ajettavuudeltaan ihan makea peli, kuten ranskalaiset yleensäkin. Pellit melko kestäviä, sinkittyjä kun ovat. Mainittavimpia sähkövikoja noissa tuttavieni autoissa ei kummassakaan ollut. Arvo kyllä laskee kuin lehmän häntä. Mutta ajolleen ihan ok peli, huonompiakin on.
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olisin nyt ensimmäistä autoa itselleni ostamassa lähiaikoina ja faijan puheista tuli mieleenkin kysymys.

Faija jaksaa aina toitottaa kuinka ranskalaiset autot eivät kestä mitään. Oon tykästynyt erääseen Citroenin malliin, Xsaraan, mutta samat jutut sieltä tulee aina. Kuulemma huono pelleistä, ei niin hyvä koneenkaan kestävyys kuin japseissa jne. Ajettavuus kuulemma mukava, mutta siihen se sitten jää. Joten varsinainen kysymys kuuluukin, voisiko joku ranskalaisen auton omistava/omistanut tai muuten tietävä heitellä omia kokemuksia, pitääkö ollenkaan paikkansa?

----

Kiitoksia kuitenkin jo etukäteen!

Laitetaanpas muutama oma kokemus myös. Minulla oli 2001 mallin Xsara VTR n. 05-07 välisen ajan. Kilometrejä taisi olla joku n. satku kun ostin. Ajettavuus oli kyllä hyvä, sen puolesta loistopeli. Myös ulkonäkö miellytti silmää. Vikojakin yllättäen löytyi. Hajonneen moottorin puolan takia tuli matka pikahuoltoon. Molemmat lasinnostimet meni vaihtoon kun jumittivat puoliväliin. Kuskin penkki vielä hieman lonksui. Vioista huolimatta ihan ok muistot jäi, en kyllä itse enää jaksaisi taistella moisten vikojen kanssa. Eli nautittava peli mutta kannattaa varautua siihen että tosiaan pientä laittoa voi olla.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Parillakin tutulla ollut 99-mallinen Xsara ja reilun sadantonnin jälkeen öljynkulutus on alkanut olla litra per 1500km. Eikä tämä ole vika, vaan Xsaran ominaisuus.

Kyllä tuo nyt kuulostaa vialta. Kai siellä koneen sisällä jotkin kumiosat kovettuvat ja päästävät öljyä ohitseen.

Pleksi(t):n mainitsemat ongelmat 2 vuoden aikana yli 100 tkm ajetulla autolla eivät mielestäni ole kovinkaan "pahoja". Ei auto noilla kilometreillä voi täysin viaton olla.

Tässä itse päädyin akuutin rahapulan vuoksi korjaamaan vanhan auton kuntoon sen sijaan, että sen olisin vaihtanut. Kytkintä, vauhtipyörää ja kaikenmaailman alustanosaa sekä puslaa menee vaihtoon. Toivottavasti rempan jälkeen ajettavuus on sellainen kuin e39:ssä kuuluu olla.
 

12961

Jäsen
Kyllä tuo nyt kuulostaa vialta. Kai siellä koneen sisällä jotkin kumiosat kovettuvat ja päästävät öljyä ohitseen.

Eihän noita kumiosia ole kuin sellaisissa paikoissa, joiden falskaaminen pitäisi näkyä auton alla läikkinä.

Mikäli Xsara polttaa öljynsä, herää kysymys jumiutuvatko/väsyvätkö männänrenkaat aikaisin? Tällöin ohivuotokin lienee melkoista, enkä ihmettelisi, vaikka (mm. Audin 1.8T:sta, 2.7T:sta ja tietyistä Saabeista tuttua, longlifen osin mukanaantuomaa) ns. oil sludge-ongelmaa esiintyisi myös sitikassa. Google kertoo paljon.

Jenkeissähän ko. ongelmista on nostettu ryhmäkanteita ja takuulaajennuksia on moottoreiden osalta annettu enempiä asiasta hiiskumatta.

Huohottaako öljyä syövä sitikka? Onko öljyn täyttökorkissa keltaista/valkoista smetanan oloista öljyvaahtoa?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös