Autoiluketju

  • 3 210 373
  • 18 538

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Minkälaista ajoa teillä on pääsääntöisesti, ei varmaankaan pelkkää kaupunkirullausta, kun kulutus on noinkin alhainen. Tehdas ilmoittaa sekalaiseenajoon reilu 7l/100km. Tuossa uudessa 1.4 tsi (90kw) koneessa on tehtaan ilmoittama sekalainenajo 6,3l/100km.

Mulla on viimevuotinen perus-Golf tolla 1,4 TSI -koneella, ajan työmatkaa Tuusulantietä ja kaupunkialuetta jonkun verran, ja yleensä se työmatkan kulutus (pysähtelyineen) on alle seiskan satasella. Maantiellähän tuo kulkee viidellä, hitaammilla nopeuksilla jopa alle.

Paras puoli tuossa koneessa on mainittu vääntöalue. Melkein sama, millä vaihteella ajat, liikkuu todella nätisti ja kiihtyvyys on mukava ohituksissa jne. Kokemusta noin 30tkm ajalta nyt.

EDIT: mulla siis nimenomaan tuo 90 kW kone.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Minkälaista ajoa teillä on pääsääntöisesti, ei varmaankaan pelkkää kaupunkirullausta, kun kulutus on noinkin alhainen. Tehdas ilmoittaa sekalaiseenajoon reilu 7l/100km. Tuossa uudessa 1.4 tsi (90kw) koneessa on tehtaan ilmoittama sekalainenajo 6,3l/100km.

Vaimoke ajaa pääsääntöisesti pk-seudulla joka alentaa kulutusta huomattavasti, se ajaa niin hellästi kaasuttamalla. :)
Jos rehellisiä ollaan niin jos auto pelkästään meikäläisellä käytössä niin aika tasan 7 litraa menee. Keski-euroopan reissulla kun mentiin niin alpeilla kuin baanaakin niin kulutus oli myös tuo tasan 7 litraa. Suurin syy alhaiseen kulutukseen omasta mielestä on hyvä alavääntö mikä on juuri mekaanisen ahtimen ansiota, kiihtyy riittävästi jo siellä 1000-2500 kierroksilla. Kuriositeettinä baanalla huiput 208km/h navin mukaan ja ihan ok kiihtyi vielä 160kmh-180kmh.



_
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
On se mekaaninen ahdin meidän 140hp TSi:ssäkin ja upeasti vääntää jo tuhannesta kierroksesta ylöspäin. Hienosti on pelannut jo yli 50tkm ja mun mielestä hintaluokassaan ehdottomasti paras moottori mitä olen ikinä ajanut.

Oikeassa olet joo, se oli se 122hp moottori jossa oli yksi ahdin, menin sekaisin. En yhtään epäile etteikö olisi hyvä kone käytännössä, itse olen ajanut vaan koeajon, mutta kone kyllä vakuutti minutkin. Karu tosiasia on kuitenkin että mekaaninen ahdin vaatii huoltoa paljon enemmän normaaliin ahtimeen nähden. Se on satavarmaa. (kokemuksia mm. G60 koneesta jossa ahdinta sai korjata joka vuosi) Ei ehkä 50tkm tarvii korjata kuten vanhempia mekaanisia ahtimia, mutta 150tkm jo. Voihan se olla että sulla ei sitä autoa enää ole, ja näin ollen vältät korjaukset. :)
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Karu tosiasia on kuitenkin että mekaaninen ahdin vaatii huoltoa paljon enemmän normaaliin ahtimeen nähden. Se on satavarmaa. (kokemuksia mm. G60 koneesta jossa ahdinta sai korjata joka vuosi) Ei ehkä 50tkm tarvii korjata kuten vanhempia mekaanisia ahtimia, mutta 150tkm jo.

Itse en ole perehtynyt ahtimien hengenmaailmaan kovinkaan syvällisesti mutta en ole kuullut että (nyky)mekaaniset hirveästi huoltoa tarvitsisi ja tiedä sitten miten ahtimen kestävyyteen vaikuttaa kun TSI:ssä mekaanista ahdinta käytetään vain alakierroksilla ja turbo hoitaa yläkierrokset.

Asiaan perehtynyt voisi tarinoida mitä huoltoja mekaaniselle ahtimelle tulee useammin kuin turboille?



_
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Itseasiassa kahdessa Bemarin diiselissä, mitä mulla on ollut, ei ole kyllä lämpenemisen kanssa ollut mitään ongelmia edes -30 asteen pakkasessa.

Taitaa Bemarissasi olla vakiona eberi lisälämmitystä varten. Yhdessä vaiheessahan mm. isompien bemareiden, VW Passattien ja VW Touraneiden konehuoneessa pauhasi aina dieselin yhteydessä eberi tai webasto. Tänä päivänä taitaa noissa kaikissa olla taas lisävauruste, mutta esim VW Caddy Maxi Lifessa se on vakiona.

Konehan toimii automaattisesti, eli jos lisävarusteena ei kelloa ole tilattu ei sillä voi ajastaa.
 

Hrustsovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Phoenix Coyotes
Tietääkö kukaan 360 Modenan käyttökustannuksista? Siis tunnettuahan on se, ettei Ferrari mitään kestä ja on pajalla koko ajan, mutta mikä se todellinen tilanne on

Jos hintaa tarvitsee kysyä, niin suosittelen 10 vuotta vanhaa 911 Possua, niitä rupeaa saamaan alle 40k€ hintaan ja huollot on inhimillisissä hinnoissa.

Vastauksena kysymykseen, niin pieni huolto maksaa jonkun verran yli 2000€, iso vajaat 3000€ ja jakohihnan vaihto 4000€+.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Porsche on muuten nykyään yllättävän halpa huoltojensa puolesta. Uusissa on huoltoväli 30tkm eikä itse huollot ole kovin kalliita. Varmaan suurin kustannuserä on Porsche-huoltojen melko suuri tuntiveloitus. Lisäksi iso öljytilavuus saa pienenkin huollon näyttämään kalliimmalta kuin joku korollan öljynvaihto. Mutta silti hinnat ovat mielestäni kohtuulliset. Bongailin 9xxfin-foorumilta, että siellä puhuivat mm. 997 Turbon huoltokulut tähän mennessä 70tkm ajettuna karvan alle tonnin. Käytännössä siis ilmainen kun miettii mitä auto maksaa ja millaisesta kyydistä pääsee nauttimaan. Lisäksi merkki on jatkuvasti luotettavuustestien kärjessä.

Itselle on jäänyt mielikuva kalliista Porschen huollattamisesta kun tuttavalla oli 90-luvun alussa uusi 964, jonka ylläpito oli kallista, varmaan yksi kalleimmista Porscheista ylläpitää.
 

MunkADunk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Penguins
Ohjaustehostimessa mättää joku. Ei pidä ääntä paikoillaan, mutta rattia kääntäessä pitää ääntä kierrosten mukaan. Autoa näytetty laturiexpertille laturivian pelossa, mutta siinä ei vikaa ollut. Niin, ääni on sellainen metallinen kirskunta ja vaikerrus. Netistä luin, että yleinen syy ohjaustehostimen ääntelyyn on hihna löysällä tai kulunut. Näissä tapauksissa ääni ollut kuitenkin jatkuvaa. Lisättiin myös ohjaustehostimeen öljyä (oli viivojen välissä ennen täyttöä) ja täräytettiin mukaan metalliosia pinnoittavaa lisäainetta. Nyt ääni on vaimeampi, mutta kuuluu edelleen selvästi. Missähän mahtaa olla vika?

Niin, auto on Nissan Primera, 90-luvun alusta.
 

Nick Neim

Jäsen
Olisin nyt ensimmäistä autoa itselleni ostamassa lähiaikoina ja faijan puheista tuli mieleenkin kysymys.

Faija jaksaa aina toitottaa kuinka ranskalaiset autot eivät kestä mitään. Oon tykästynyt erääseen Citroenin malliin, Xsaraan, mutta samat jutut sieltä tulee aina. Kuulemma huono pelleistä, ei niin hyvä koneenkaan kestävyys kuin japseissa jne. Ajettavuus kuulemma mukava, mutta siihen se sitten jää. Joten varsinainen kysymys kuuluukin, voisiko joku ranskalaisen auton omistava/omistanut tai muuten tietävä heitellä omia kokemuksia, pitääkö ollenkaan paikkansa? Onko vaan vanhemman ikäpolven legendaa, vai onko merkittäviä eroja? Jätänkö ranskalaiset autot väliin, kun tarkoitus olisi ajaa tuolla autolla pitkään, mahdollisimman pienillä kustannuksilla?

Citroenin vuosimalli jota olen ostamassa on joko 1999 tai 2000, eikä näissä yksilöissä mitä olen jo käynyt koeajamassa ole helmat kukkineet tai huomannut oikein muutakaan merkittävää vikaa.

Kiitoksia kuitenkin jo etukäteen!
 

J.Petke

Jäsen
Olisin nyt ensimmäistä autoa itselleni ostamassa lähiaikoina ja faijan puheista tuli mieleenkin kysymys.

Fordi on paska auto, en ikinä ostaisi. Ranskalaiset vasta huonoja onkin. Älä nyt ainakaan mitään japanilaista riisikuppia osta, ihan leluja. Volkkaritkin on aika huonoja ja bemarit sekä mersut helvetin kalliita. Itse en kuuntelisi ketään kun valitsisin omaa autoa. Jokaisella on omat antipatiat ja ei löydy merkkiä mistä kaikki olisi samaa mieltä.

Apropoo..Mazdan ostajat ovat tyytyväisimpiä omaan autoonsa mutta eivät silti ostaisi Mazdaa seuraavaksi autokseen. Tämä kertoo aika paljon suomalaisista autonostajista.

Omilla porukoilla on ollut kolme ranskalaista autoa ja vikoja niissä on ollut älyttömän vähän.
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Joten varsinainen kysymys kuuluukin, voisiko joku ranskalaisen auton omistava/omistanut tai muuten tietävä heitellä omia kokemuksia, pitääkö ollenkaan paikkansa? Onko vaan vanhemman ikäpolven legendaa, vai onko merkittäviä eroja? Jätänkö ranskalaiset autot väliin, kun tarkoitus olisi ajaa tuolla autolla pitkään, mahdollisimman pienillä kustannuksilla?

Kaksi viimeisintä autoani ovat olleet Peugeoteja. Olen ollut niihin varsin tyytyväinen, mutta ne nyt ovat olleet ihan uusia ja allani kumpikin vain kolme vuotta. Jousitus on miellyttävä, samoin istuma- ja ajomukavuus.

Yleinen käsitys lienee, että ranskalaisiin autoihin alkaa tulla kaikenlaisia sähkövikoja. Molemmissa autoissa penkinlämmitys hajosi parin vuoden sisällä ja nyt tässä toisessa sähköikkunat elävät omaa elämäänsä. Tiedä sitten liittyykö valmistusmaahan mitenkään.

Oma käsitykseni on, että mikä tahansa uusi auto on hyvä ainakin ne ensimmäiset kolme vuotta ja mikä tahansa sitä vanhempi, merkistä riippumatta, voi sisältää tikittävän aikapommin jonkun vian muodossa.

Kaikista autoistani (7) viattomin oli Toyota Avensis. Toyota-liikkeen pikahuoltokin toimi kuin valssi kesällä. Seuraava autoni onkin suurella todennäköisyydellä taas yhdeksän vuoden tauon jälkeen Toyota.
 

lapa78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lexaa
Faija jaksaa aina toitottaa kuinka ranskalaiset autot eivät kestä mitään. Oon tykästynyt erääseen Citroenin malliin, Xsaraan, mutta samat jutut sieltä tulee aina.

Itselläni ei ole ollut kuin yksi ranskalainen ja se oli pösö. Ostin uutena (05) ja vaihdoin pois heti kun tuli mahdollisuus. Toiste en kyllä samaan merkkiin haksahda, vaikka tarjoaisivat mitä. Voi tietysti olla, että on käynyt vaan paska tuuri, mutta n 1000km jälkeen hajosi kytkin, joka korjattiin kaksi kertaa kun ei kerralla saatu kuntoon. Sen jälkeen ilmastointi sanoi sopimuksen irti, eikä ollut vielä edes vuotta takana. Viimeinen pisara oli se, kun ajoin talvella treeneihin, niin yht'äkkiä tuulilasi halkesi KOKO leveydeltään ilman minkäänlaista osumaa.

Ajettavuus autossa oli ok ja muuten ihan kiva auto.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Joten varsinainen kysymys kuuluukin, voisiko joku ranskalaisen auton omistava/omistanut tai muuten tietävä heitellä omia kokemuksia, pitääkö ollenkaan paikkansa? Onko vaan vanhemman ikäpolven legendaa, vai onko merkittäviä eroja? Jätänkö ranskalaiset autot väliin, kun tarkoitus olisi ajaa tuolla autolla pitkään, mahdollisimman pienillä kustannuksilla?


Kiitoksia kuitenkin jo etukäteen!
Itselläni on ollut 6 vuotta -00 Renault Laguna ja voin sanoa, että en yhtään ole kauppaa katunut. Esim. edeltävä autoni oli VW Passat ja sen kanssa oli paljon enemmän ongelmia.
 

Nick Neim

Jäsen
Ensinnäkin suurkiitos sille moderaattorille joka siirsi viestini hieman parempaan ketjuun, kysymys oli ehkä liian laajahko Sekalaisiin Kysymyksiin ja mikäli näin sopiva aihekin löytyy, kuuluu viesti ilman muuta tänne.

Toisekseen haluan kiittää palstaveljiä vastauksista, tuli mielipidettä puolesta ja vastaan. Ilmeisesti suht paljon autokohtaisia nuo viat ovat, kuten Bast siitä jo kirjoittelikin. Pl. ranskalaisten "yleiset" sähköviat, joista on kyllä kuultu muiltakin kuin faijalta. Mutta saas nyt nähdä..

Ja Dynamolle vielä kiitos linkistä, siellä Xsara oli aikalailla keskiarvon tuntumassa joka ikäluokassa, kun tarkasteltiin isojen vikojen osuutta prosenteissa tarkastettujen autojen lukumäärää kohti.. Eli myytti osittain ainakin murrettu?

Loppuviikosta nyt ainakin katsomaan komeata yksilöä tästä läheltä, mahdollisesti myös pois hakemaan. Saas nähdä. =)
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Olisin nyt ensimmäistä autoa itselleni ostamassa lähiaikoina ja faijan puheista tuli mieleenkin kysymys.

Riippuu ihan täysin autosta. Olen omistanut Peugeot 406, Citroen Xantia ja Renault Laguna. Laguna (-03) oli ehdottamasti mukavin, paras ajaa, mutta vietti kuukausia pajalla... onneksi myyneen autoliikkeen piikkiin. Xantiassa oli jonkin verran vikoja, Pösö taas lähes huoleton. Kaikilla ajettiin noin 30tkm. Lagunalla olisi ajettu enemmänkin jos olisivat saaneet kuntoon, kaupan purku autoliikkeen kanssa lopulta.
Peugeotit taitavat olla lähimpänä "eurooppalaista" laatua noin yleisesti. Citroen... no hyviä ajaa jos sattuu ns hyvä yksilö niin aika huolettomia, sitten jos tulee se maanataikappale...
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ilmeisesti suht paljon autokohtaisia nuo viat ovat, kuten Bast siitä jo kirjoittelikin. Pl. ranskalaisten "yleiset" sähköviat, joista on kyllä kuultu muiltakin kuin faijalta. Mutta saas nyt nähdä..

Hieman tätä ketjua taaksepäin selaamalla löydät useammankin kierroksen vastaavaa ranskanpullakeskustelua. Näin nopealla toistolla en ainakaan itse jaksa alkaa uudestaan kertaamaan.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Faija jaksaa aina toitottaa kuinka ranskalaiset autot eivät kestä mitään. Oon tykästynyt erääseen Citroenin malliin, Xsaraan, mutta samat jutut sieltä tulee aina.
Suosittelen ehdottomasti Citroënin foorumia. Meno on vilkasta ja vastaukset kysymyksiinä saa luultavasti kokemuksen syvällä rintaäänellä.

Minullahan on jo toinen ranskalainen menossa, C5 Break 2.0 -05. Mukava ja erittäin hyvin varusteltu. Järkiauto, kun perheessä on kaksi kookasta koiraa. Budjetin rajoissa piti valita tuon, Pösö 307 ja Opel Astran välillä, korealaiset sivuutettiin sekuntiakaan miettimättä. Kriteereinä korimalli, hinta, iskutilavuus ja ikä. Kehun silti, vaikka jätti tielle nyt kesällä. Auton etuosassa ollut suutin (meinasin kirjoittaa siitin) piti vaihtaa, kunhan nykimisellä alkanut vika ensin paikallistettiin. Sähkövikoja ei ole ollut, ne rajoittuvat suurimmalta osin vanhempaan korimalliin -> 03. Pari autoa aikaisemmin Pösö 206 1.4 -98. Viisi huoletonta vuotta ja 70 tkm. Ihana auto, jos sitä i-sanaa saa myös näin heterona käyttää. Ei siis mitään ranskalaisia vastaan. Paitsi tässäkin ketjussa esillä ollutta Lagunaa en ostaisi ikipäivänä omilla rahoillani. Enkä tuota vanhan korimallin C5:sta.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Toisekseen haluan kiittää palstaveljiä vastauksista, tuli mielipidettä puolesta ja vastaan. Ilmeisesti suht paljon autokohtaisia nuo viat ovat, kuten Bast siitä jo kirjoittelikin. Pl. ranskalaisten "yleiset" sähköviat, joista on kyllä kuultu muiltakin kuin faijalta. Mutta saas nyt nähdä..

Sähköviat johtuu usein siitä että Ranskalaiset eivät suojaa liittimiä millään lailla. Eivät myöskään Italiaanot. No senhän arvaa miten noille liittimille käy suomen ilmastossa. Tästä johtuu useimmiten sähköviat ranskalaisissa. Ainakin iso syy on tuossa.

Xsarasta voin sanoa, että kaverilla oli kaks Xsaraa. Toisessa (-99) Airbag valo paloi koko ajan. Katsastukseen piti ampua heti kun se valo ehkä jonain päivänä ei hetkeen palanutkaan. Vikaa haettiin uusimalla miltei koko Airbag-systeemi, mutta tuloksetta. Laskua tuli satasia tuostakin. Meni vaihtoon aika nopeasti. Sähkövikaa siis. Tykkäsi kuitenkin autosta, joten osti uudemman korisen Xsaran. Tässä taas ilmastointi reistaili niin että joko se oli pidettävä pois päältä tai sitten se huusi täysillä. Myöskin etunivelet ja takalaakerit oli jo 70tkm jälkeen vaihtokunnossa. Vaihtoon meni tuokin vähän yli vuoden jälkeen.

Summa sumarum. Jos kestää noita vikoja niin ok, saahan tuossa kuitenkin paljon autoa halpaan hintaan. Ja voi asian nähdä sitenkin että tuolla halvemmalla hintaerolla korjaakin tuota autoa jo jonkin verran...

Itse näen asian niin että kun haluaisi paljon ajella autolla, varsinkin kun on saanu just kortin, niin ei paljon lämmitä ajatus että auto seisoo pajalla viikko tolkulla sähkövian etsinnässä ja kerää yllättäviä satasen, tai kahden tai kolmen satasen euron laskuja. Siksi ostaisin kerralla vähän kalliimman auton, sellaisen josta "suunnilleen" tietää että vikoja ei ole odotettavissa.
 

vstk

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
Fordi on paska auto, en ikinä ostaisi. Ranskalaiset vasta huonoja onkin. Älä nyt ainakaan mitään japanilaista riisikuppia osta, ihan leluja. Volkkaritkin on aika huonoja ja bemarit sekä mersut helvetin kalliita. Itse en kuuntelisi ketään kun valitsisin omaa autoa. Jokaisella on omat antipatiat ja ei löydy merkkiä mistä kaikki olisi samaa mieltä.

Nainhan se on. Itsellani ei ole ole ollut mitaan muita kuin saksalaisia autoja ja kayttokokemukset ovat olleet sen verta mukavia etten muihin autoihin taida koskea tulevaisuudessa. (odottamattomia vikoja tasan 0) Ja muutenkin kun asun Yhdysvalloissa, jossa autot ovat halvempia kuin Suomessa leipa, on ostokynnys huomattavasti matalampi. Suosittelisin kuuntelemaan omaa sisaista aantansa ja valitsemaan sellainen auto josta itse tykkaa.

Sinahan sita autoa ajat.

Omilla porukoilla on ollut kolme ranskalaista autoa ja vikoja niissä on ollut älyttömän vähän.

Sama. Ei tietaakseni ollut paljoakaan ongelmia vaan ovat toimineet varsin luotettavasti. Tama on kieltamatta itse sarkenyt hieman perusennakkoluuloja Peugeotin malleista, nayttavat kestavan ihan hyvin.
OT:
Tosin, ranskalaisia autoja et Yhdysvalloista loyda joka yllatti minut ihan totaalisesti. Ei paljon Renaultit, Citroenit tai Peugeotit myy tassa maassa tai itarannikolla. Mikahan mahtaa olla syyna?
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Itselle on jäänyt mielikuva kalliista Porschen huollattamisesta kun tuttavalla oli 90-luvun alussa uusi 964, jonka ylläpito oli kallista, varmaan yksi kalleimmista Porscheista ylläpitää.

Kaikki on suhteellista. Kaippa tuo jokapäiväisenä ajokkina olisi kallis laite (tosin arvo ei ole ainakaan viimeseen kolmeen vuoteen enää pudonnut).

Oma 964 on vuosimallia 1991 ja sillä on ajettu 175000km. 3 vuoden aikana siihen on normaalien öljynvaihtojen lisäksi vaihdettu:

- ilmastoinnin kompressori
- right temperature mixing flap
- startti
- kuljettajan puolen sähköikkunan moottori.

Noi menee mun silmissä ihan kulutusosina tuon ikäisessä autossa. Toki 911 SC malli tulee siinä mielessä halvemmaksi, että siitä puuttuu nuo kaikki mukavuusvaristeiksi luettavat osat. Itsellä pitää harrasteauton olla kuitenkin sellainen, että sillä viitsii ajaa pidempiäkin matkoja.

Lisäksi heti ostettuani sen teetin venttiilien säädön joka tuohon malliin pitää tehdä 20000km välein ja kustantaa paikasta riippuen 750-1300€.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Xsarasta:

+ ehkäpä viattomin Citroen, eli jos ranskalaisen välttämättä haluaa, niin ei huono valinta
+ kohtuullinen ajettavuus
+ sinkkikori, eli nimenomaan ei yleensä ole kamalan paha ruostumaan, ellei ole ollut joskus huonossa kolarikorjauksessa
+ hinta

- ilmastoinnin kompressoreissa paljon vikoja
- tuo airbagvalon palaminen johtuu 90% tapauksista kuljettajan istuimen alla olevasta liittimestä joka löystyy ajan kanssa ja se pääsee irtoamaan, kun kuljettajan penkkiä siirtelee, hyvin yleinen vika
- polttoainelinjastossa on myös paljon vikoja - bensapumppu ehkä heikoimpana lenkkinä
 
Tosin, ranskalaisia autoja et Yhdysvalloista loyda joka yllatti minut ihan totaalisesti. Ei paljon Renaultit, Citroenit tai Peugeotit myy tassa maassa tai itarannikolla. Mikahan mahtaa olla syyna?

Muistaakseni joskus 80/90-l. taitteessa vetäytyivät markkinoilta. Ainakin 405:sta Pösöä ja CX Citikkaa muistan Jenkkilässä myydyn. Suunnilleen samoihin aikoihin Amerikan markkinoilta vetäytyi Alfa Romeokin. Eivät vissiin myyneet tarpeeksi.
 

12961

Jäsen
Yleinen käsitys lienee, että ranskalaisiin autoihin alkaa tulla kaikenlaisia sähkövikoja. Molemmissa autoissa penkinlämmitys hajosi parin vuoden sisällä ja nyt tässä toisessa sähköikkunat elävät omaa elämäänsä. Tiedä sitten liittyykö valmistusmaahan mitenkään.

Oma käsitykseni on, että mikä tahansa uusi auto on hyvä ainakin ne ensimmäiset kolme vuotta ja mikä tahansa sitä vanhempi, merkistä riippumatta, voi sisältää tikittävän aikapommin jonkun vian muodossa.

Jälkimmäinen pitää paikkansa, suureksi osaksi "vikaherkkien" autojen vikaisuus ei sinänsä ole ongelma, vaan vikojen korjattavuus/paikannettavuuden helppous. Pikkuvikakin voi kestää paikantaa viikkoja jos toteutus ei ole järkevä.

Ranskalaisissa ja Italialaisissa autoissa sähköviat ovat erityisen vittumaisia, koska johdoissa ei läheskään joka mallissa ole värikoodeja. Hae siinä sitten nipusta tiettyä johtoa, siinä kun saattaa pahimmassa paikassa olla parisenkymmentä (liian) ohutkuorista johtoa.
 
Viimeksi muokattu:

12961

Jäsen
Suunnilleen samoihin aikoihin Amerikan markkinoilta vetäytyi Alfa Romeokin. Eivät vissiin myyneet tarpeeksi.

Alfa on yrittämässä USA:n uudestaan, jahka saavat uuden ison kärrynsä markkinoille. Lisäksi olisi ilmeisesti tarkoitus myydä myös 159:a.

Näin muuten viime vuonna Losin reissullani freewaylla Citroën DS:n, oli melkoinen näky.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös