Olen tässä miettinyt ensiauton ostoa, sikäli mikäli löydetään tässä 6kk sisään eukon kanssa sen hintainen kämppä, että samaan lainakönttään voisi ottaa pienen siivun myös pirssiä varten.
Tähän asti faija on väkipakolla pitänyt meikäläisellä omaa Nissan Terranoaan, mutta rupeaa tuo muiden ihmisten autojen huollattaminen kyrsimään siinä määrin, että olisi hauska ostella ihan itseä miellyttävä, hieman uudempi kaara. Lisäksi tuntuu turhalta seisottaa maasturia kerrostalon pihassa suurin osa ajasta, kun se vähäinenkin ajo on 90% kapungissa tapahtuvaa, kauppareissua jne.
Eli asiaan: Budjetin soisi olevan max. 12ke (ehdoton), mielellään kymppi. Mitä olen nettiautoa tutkaillut, saa tuohon hintaan ihan kohtalaisen ikäisiä ja ajettuja merkkejä, joista olen punninnut muutamia vaihtoehtoja:
Ford Mondeo/Focus
Renault Laguna/Megane
Peugeot 407
Citroën C5
Opel Vectra
Kokenutta automiestä moiset varmasti hirvittävät, koska maine ei hirveän mairitteleva käsittääkseni ole. Helpointa olisi varmaan ostaa joku riisikuppi, joka kestää maailmanloppuun saakka, mutta koko ikäni olen moisilla ajellut, enkä oikeastaan ikinä tykännyt (yksi matukka poislukien).
Citikoita ja ranskalaisia yleensä on ollut kiva nimenomaan ajaa, mutta varsinkin Rellujen kohdalla huolestuttaa vikatilastojen karu kieli. Citikkojen omistajia tunnen muutamia, eivätkä ole kyllä koskaan valittaneet, Pösöistä ei ole kuin jokunen ajokokemus, ihan ok sekin.
Fordit ovat ainakin oman ajokokemuksen perusteella sellaista melko tasapaksua massaa, mutta ihan miellyttäviä nekin ovat olleet ajaa (hieman uudemmat siis). Opel on mukana sen takia, että se on ainoa saksalainen mihin tuolla budjetilla on varaa, ikä ja ajokilsat huomioon ottaen.
Mainittakoon nyt vielä, että ajan vuoden aikana suht vähän, pääasiassa kaupunkiajoa kauppaan tahi muille asioille, sekä silloin tällöin hieman pidempää maantiejoa. Kilsoja kertynee ehkä 5-10 tuhatta per vuosi. Nyt asun keskustasta sen 1,5 km, mutta se voi hieman pidentyä, jolloin kouluun ja töihin tulisi ehkä useammin mentyä autolla.
Mitäs mieltä?