Autoiluketju

  • 3 313 239
  • 19 002

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Erittäin heikosti väänsi ja lämpeni verrattuna Fiatin 1.9JTD:n/JTD TwinTurboon, jossa 400Nm ja VAGiin verrattuna sama kulutus. Paha sanoa mihin vertaat, mutta erittäin heikosti kulkeekin verrattuna edelliseen ≈100Nm vähemmän vääntävään ja ≈100 hp enemmän tehoa antavaan bensakoneeseen.
Ai että 400 Nm vääntää paremmin kuin 235 Nm? No shit, Sherlock! Ja kehtaa vielä kulkeakin heikommin kuin 100 hp bensakone. Paska värkki, ei voi muuta sanoa.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Oletko saanut selville mistä tuo kolahtelu on peräisin? Itselläni A3:ssa todennäköisesti aivan sama homma. Auton perästä kuuluu kolinaa varsinkin näin talvella kun lunta on paljon ja ajaa möykkyistä tietä. Ääni muistuttaa hieman kun jokin esine kolahtelisi ympäri tyhjää laatikkoa. Olen koettanut tutkia mikä se voisi olla, mutta pakko kai viedä merkkipajalle näyttämään.

Eräs Audimyyjä sanoi, että hänen kokemuksensa mukaan kolina johtuu sitä, että lunta on pakkautunut takaluukunlasin ja karmien väliin.

Tämä siis tuoreimmassa korimallissa.
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Tuulilasin keskutelussa erittäin mielenkiintoinen aihe autoverosta.

Asiakas maksaa verot autosta, joka tulee kaikilla herkuilla. Myyjä/maahantuoja tilittää verot valtiolle ko. autosta karvalakkimallin mukaan? Ko? Kö? Mielenkiintoista mitä tuosta selviää...

Ihmettelen miksi omatoiminen maahantuonti ei ole yleistynyt vielä autoissa.

EU:n alueelta tilataan telkkarit, pleikkarit, kissanhiekat, pelit, kellot ja vermeet... ihan mukavasti ja "pelottomasti", mutta autoa ei osteta... ei millään.

Liian suuri investointi? Itseäni kyllä kiinnostaisi ostaa auto jostain muusta EU-maasta ja tilittää itse vero valtiolle. Onko joku jo tehnyt tätä (uudelle autolle?)
 

HemmoP

Jäsen
Akun vaihtamisella ei varmasti ole mitään tekemistä moottorin lämpenemisen kanssa.

Jos uusi akku on vielä paskempi kuin entinen, niin moottori joutuu käyttämään enemmän tehoa sen lataamiseen ja koska polttomoottorin hyötysuhde on huono, lämmön tuottamiseen jää näin enemmän energiaa eli se saatta lämmeta marginaalisesti nopeammin.

öhym

:)
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Liian suuri investointi? Itseäni kyllä kiinnostaisi ostaa auto jostain muusta EU-maasta ja tilittää itse vero valtiolle. Onko joku jo tehnyt tätä (uudelle autolle?)


Tutkin tätä tosissani viime syksynä. Kävi ilmi, että autojen hinnoittelu oli lähes koko EU alueella yhtenäinen niin, että autovero ja tuontikustannukset tekivät hintaerosta marginaalisen. Hauska oli, että Maltalta ja Englannista auton olisi saanut about 5000€ halvemmalla, mutta, heh, ratti on väärällä puolella (eikä toisen puolen autoa saanut toimitukseen).

Kanadasta olisi rahteineen ja tulleineen saanut myös 3000€ halvemmalla saman auton (alv, tulli, autovero), mutta EU ja US versiot oli hieman erilaisia, enkä koskaan saanut vastausta siihen, oliko tuonti 1:1 mahdollista ilman tyyppikatsastusta tms. odottamatonta lisäkulua. Lisäksi suomesta ostettuna huolinta olis olut suht kallis, tai olisi itse pitänyt mennä paikalle. Englannista auto olisi ollut helppo hakea, lentää ja ajaa kotiin, mutta toisiaan, ei saatavana mannerEU mallia. Miksiköhän?

Uuden auton hinta (veroton) oli lähes sama EU maissa (Suomi, Ruotsi, Viro, Saksa tsekattu, hinnat
löytyvät ao. maiden sivuilla) Veroton hinta oli kaikissa noin 25 000 euroa.


USA 22400 USD = 15 060 ekeä sen päivän kurssilla
Kanada 27500 CAD = 17 360 ekeä
UK (vasemmanpuoleinen ratti) 15 462 £ = 17 033 ekeä
Suomi about 26 000 ekeä autoveroton hinta alvilla. Eli alvittakin 21 350 ekeä

Eikö suomeen autotehtaiden pitänyt subventoida korkeaa verotasoa? Ei siltä näytä…
 

Veijari

Jäsen
Skodan kulutuksesta

Köröttelin viikonloppuna eukon Skoda Fabia II:lla muutaman kilometrin ja olin aika ihmeissäni siinä autoa ajaessani ja ajotietokoneen näyttöä selatessani, että keskikulutukseksi se ilmoitti 7 litraa sadalla. Ei helvetti voi pitää paikkaansa, tuollainen HB kirppu 1,4 litran bensakoneella.
http://photos.autoexpress.co.uk/images/front_picture_library_UK/dir_432/car_photo_216366_7.jpg
Joko ajotietokone ei tiedä mistään mitään tai sitten on jotkin säädöt pielessä. Sanoinkin emännälle että seuraavaksi kun tankkaat niin nollaa trippi ja mittaa todellinen kulutus.

edit. oletan muuten että keskikulutuksen ajotietokone laskee kaikista ajoista (edellisestä nollauksesta lähtien) eikä vain sen kyseisen ajomatkan lähdöstä? Viisaammat vahvistakoot.
 
Viimeksi muokattu:

MunkADunk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Penguins
Niinhän se skodassa menee, että keskikulutus mitataan edellisestä nollauksesta. Jos autolla on ajettu paljon pakkasella ja on useita kylmällä koneella lähtöjä, niin en ihmettele kyllä tuota kulutusta. Anopin 1.8 litran bensavaparivolvossakin pakkasten aikaan keskikulutus näytti päälle 11l/100km, mutta lauhemmilla keleillä tippui heti alle 8:n.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
edit. oletan muuten että keskikulutuksen ajotietokone laskee kaikista ajoista (edellisestä nollauksesta lähtien) eikä vain sen kyseisen ajomatkan lähdöstä? Viisaammat vahvistakoot.
07 Octaviassa ajotietokoneessa on kaksi laskuria toinen laskee kulutukseen starttia edeltävän kahden tunnin ajot eli edellinen ajo edellisenä iltana niin ajotietokone on nollautunut mutta esim. kauppareissun aikana se ei nollaudu.
Toinen laskuri laskee oliko 10000 viimeisen kilometrin kulutusta ilman nollausta.
Muutaman kilometrin matkalla kylmänä käynnistettäessä tuo voi hyvinkin pitää paikkansa.
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
07 Octaviassa ajotietokoneessa on kaksi laskuria toinen laskee kulutukseen starttia edeltävän kahden tunnin ajot eli edellinen ajo edellisenä iltana niin ajotietokone on nollautunut mutta esim. kauppareissun aikana se ei nollaudu.
Toinen laskuri laskee oliko 10000 viimeisen kilometrin kulutusta ilman nollausta.
Muutaman kilometrin matkalla kylmänä käynnistettäessä tuo voi hyvinkin pitää paikkansa.

05 Fabiassani on myös tuo sama systeemi. Pakkaselle ekat pari kilsaa menee hyvinkin jossain 8-9 litran keskikulutuksella, mutta sitten alkaa pudota.
 
07 Octaviassa ajotietokoneessa on kaksi laskuria toinen laskee kulutukseen starttia edeltävän kahden tunnin ajot eli edellinen ajo edellisenä iltana niin ajotietokone on nollautunut mutta esim. kauppareissun aikana se ei nollaudu.

Niin siis se toinen laskuri laskee keskikulutusta miten pitkältä ajalta tahansa kunhan välissä ei ole 2 tunnin taukoa. Mikäli auto on 2 tuntia sammuksissa laskuri nollaantuu.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Jos uusi akku on vielä paskempi kuin entinen, niin moottori joutuu käyttämään enemmän tehoa sen lataamiseen ja koska polttomoottorin hyötysuhde on huono, lämmön tuottamiseen jää näin enemmän energiaa eli se saatta lämmeta marginaalisesti nopeammin.

öhym

:)
Minulla oli kyse oikeasti ihan yksinkertaisesta asiasta: vanha paska akku ei antanut tarpeeksi virtaa lämmitysvastuksille, joten lämpeneminen oli hitaampaa.
 

Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Arsenal FC
VW Bora -00 oli eilen käynnistyksen yhteydessä päästänyt harmaata, pahalta haisevaa, savua konepelllin alta jonkin verran. Auto sammutettiin ja konepelti avattiin, mitään ihmeellistä ei näkynyt ja autoa koitettiin hetken päästä käynnistää uudelleen. Auto käynnistyi ihan normaalisti ja mitään ihmeellistä ei oltu huomattu. Autolla ajettiin vielä kohtuullisen pitkä matka muutamalla pysähdyksellä ja käyttäytyi aivan normaalisti. Onko kenelläkään tietoa/aavistusta mitä tapahtui? (Tämä kaikki on naisen kertomaa, joten en voi tietää mitä sieltä konepellin alta on katsottu ja itse en vielä ehtinyt autoa näkemään.)
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
VW Bora -00 oli eilen käynnistyksen yhteydessä päästänyt harmaata, pahalta haisevaa, savua konepelllin alta jonkin verran. (Tämä kaikki on naisen kertomaa, joten en voi tietää mitä sieltä konepellin alta on katsottu ja itse en vielä ehtinyt autoa näkemään.)
Moottoritilassa vettä/kosteutta, joka kiehunut/höyrynnyt pois? Ei tietysti ihan heti käynnistyksen jälkeen tule, mutta aika pian kuitenkin. Tämä tuli ihan viattomimpana vaihtoehtona mieleen sulkujen sisällön luettuani.
 

Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Arsenal FC
Moottoritilassa vettä/kosteutta, joka kiehunut/höyrynnyt pois? Ei tietysti ihan heti käynnistyksen jälkeen tule, mutta aika pian kuitenkin. Tämä tuli ihan viattomimpana vaihtoehtona mieleen sulkujen sisällön luettuani.

No tätä itsekin epäilin, mutta ainakin kertoman mukaan se tuli heti käynnistyksen jälkeen ja eikai vesihöyryn pitäisi haista kovin pahalle?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
No tätä itsekin epäilin, mutta ainakin kertoman mukaan se tuli heti käynnistyksen jälkeen ja eikai vesihöyryn pitäisi haista kovin pahalle?
No ei se varmaan ihan kukkasellekaan tuoksu kun seassa on öljyä & muuta paskaa.
Noin yleisesti tahdon todeta, että naisihmisten kertoman perusteella vikojen diagnosointi on yhtä perkelettä. Milloin mitäkin kuvitteellista vikaa on joka ajokerran jälkeen, ja kun itse menee koeajamaan, ei mitään. Mutta annas olla kun kerrankin valitus osuu oikeaan, sen jälkeen ollaan niin autotietäjää että.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Noin yleisesti tahdon todeta, että naisihmisten kertoman perusteella vikojen diagnosointi on yhtä perkelettä.

Jep. Kerran vaimo soitti töihin, kun oli ollut autollani liikenteessä. Oli kuulemma joku varoitusvalo syttynyt palamaan, eikä uskaltanut enää ajaa. Yritin kysellä, minkälainen se valo on, mitä se ehkä esittää, minkä värinen, missä kohdin kojetaulua. Vastaukset olivat aika vaikeaselkoisia, mutta pahasti alkoi vaikuttaa check engineltä. Sanoin sitten, että ajaa varovasti kotiin ja tarkkailee koko ajan moottorin lämpömittaria ja kuuntelee ääntä, ja jos yhtään mitään outoa noissa näkyy niin pysäyttää heti jonnekin bussipysäkille ja soittaa uudelleen.

Oli sitten ajanut varovasti kotiin asti. Kävin itse katsomassa kotiin tultuani, mikä valo siellä paloi. Se oli se valo, joka varoittaa tuulilasinpesunesteen olevan kohta lopussa.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
En oikein tiedä, kuuluisiko tämä onnellisuus- vai ihmettelyketjuun, mutta auto on juuri katsastettu. Tuon yksilön kohdalla se oli minulle eka kerta, koska viime vuosi oli vielä vapaavuosi. Kuten kaikki muutkin omistamani autot, tässäkin oli rekkarivalo pimeänä. Melkoinen yhteensattuma, tai sitten tuo on vain niin yleinen vika. Onneksi siitä syystä ei sentään tule hylsyä. Onkohan Sitikkaan vaikea askarrella itse uusi? Toinen parkkikin tars laittaa.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Kuten kaikki muutkin omistamani autot, tässäkin oli rekkarivalo pimeänä. Melkoinen yhteensattuma, tai sitten tuo on vain niin yleinen vika. Onneksi siitä syystä ei sentään tule hylsyä. Onkohan Sitikkaan vaikea askarrella itse uusi? Toinen parkkikin tars laittaa.

Eiköhän se sieltä manuskasta löydy, miten nuo rekkarivalot vaihdetaan. Vaihda sitten molemmat samalla vaivalla, niin ei tarvitse jatkuvasti olla remontoimassa.

Ja onhan tuo rekkarivalon palaminen yleinen vika, kuten muutkin valoviat.
 

MunkADunk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Penguins
Rekkarivalon palaminen on vielä muita yleisempi, koska yleensä se sijaitsee peräkontin luukussa. Sitä kun tarpeeksi paiskoo niin ei ihme, että välillä pimenee. Kannattaa siis kulkea konttiin takapenkkien kautta!
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Eiköhän se sieltä manuskasta löydy, miten nuo rekkarivalot vaihdetaan. Vaihda sitten molemmat samalla vaivalla, niin ei tarvitse jatkuvasti olla remontoimassa.
Sitä en epäile hetkeäkään, etteikö löytyisi. Löytyihän Seatillekin etuvilkun polttimon vaihto-ohjeet. Ei vain sujunut ihan hirveän iisisti ilman gynekologin tutkintoa ja työharjoittelua. Pösössä (206) repsikanpuoleisen polttimon vaihto sisälsi vielä salaisen työvaiheen "pissapojan nestesäiliön täyttöputken irroitus", mitä ei oltu mainittu kai missään manuskassa. Arvaamalla meni sekin. Siksi tämä skeptisyys. Ajattelin vain, jos joku olisi jo hermonsa menettänyt tuossa hommassa.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Pösössä (206) repsikanpuoleisen polttimon vaihto sisälsi vielä salaisen työvaiheen "pissapojan nestesäiliön täyttöputken irroitus", mitä ei oltu mainittu kai missään manuskassa. Arvaamalla meni sekin. Siksi tämä skeptisyys. Ajattelin vain, jos joku olisi jo hermonsa menettänyt tuossa hommassa.

Tuo sama työvaihe oli muuten entisessä Primerassakin. Tosin japanilaisella tarkkuudella tuokin oli sisällytetty manuaaliin.

Siitä vaan tutkimaan Pösön takaluukkua. Yleensä nuo rekkarivalot ovat kiinni kontissa jonkinlaisella muoviklipsillä, ellei ruuveja näy.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös