Autoiluketju

  • 3 206 478
  • 18 538

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Oletko saanut selville mistä tuo kolahtelu on peräisin? Itselläni A3:ssa todennäköisesti aivan sama homma. Auton perästä kuuluu kolinaa varsinkin näin talvella kun lunta on paljon ja ajaa möykkyistä tietä. Ääni muistuttaa hieman kun jokin esine kolahtelisi ympäri tyhjää laatikkoa. Olen koettanut tutkia mikä se voisi olla, mutta pakko kai viedä merkkipajalle näyttämään.

Kertakaikkiaan todella vittumainen ongelma ja vuodenvaihteessa se alkoi.

Minkäs vuotinen A3 kyseessä? Jos on mk1 eli 1997-2003 niin noissahan on tyyppivikana takapään puslat, jotka alkaa kolisemaan. Osat on halvat (n.60€) mutta vaihtohinta riippuu vähän paikasta. Kannattaa tiedustella eri korjaamoilta, koska jollain niistä on varmasti se "puslatyökalu" jolla vaihto tapahtuu nopeasti ja laskukin on pienempi. Muuten tiedossa on varmaankin kolmen-neljän tunnin työ. Taaskaan en suosittele merkkikorjaamoa, jolla on toki tuo työkalu, mutta repii silti neljän tunnin taksan niiden kiskurihinnoilla.
 

Jindebyne

Jäsen
Minkäs vuotinen A3 kyseessä? Jos on mk1 eli 1997-2003 niin noissahan on tyyppivikana takapään puslat, jotka alkaa kolisemaan. Osat on halvat (n.60€) mutta vaihtohinta riippuu vähän paikasta. Kannattaa tiedustella eri korjaamoilta, koska jollain niistä on varmasti se "puslatyökalu" jolla vaihto tapahtuu nopeasti ja laskukin on pienempi. Muuten tiedossa on varmaankin kolmen-neljän tunnin työ. Taaskaan en suosittele merkkikorjaamoa, jolla on toki tuo työkalu, mutta repii silti neljän tunnin taksan niiden kiskurihinnoilla.

Kyseessä on vm. 2008 sportback. Joo Audi Centerin kierrän kyllä tämäntyyppisissä pikku fiksailuissa, koska vain taivas on rajana hinnoissa verrattuna työhön näissä pienemmissä osien uusimisissa. Nopeasti on puslat alkaneet kenkkuilemaan 2v vanhassa autossa, jos tosiaan se osoittautuu syyksi. Pitää vielä tsekata tuo SamSpaden vinkkaama jäätilanne tuolla pakoputken läheisyydessä.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Kyseessä on vm. 2008 sportback. Joo Audi Centerin kierrän kyllä tämäntyyppisissä pikku fiksailuissa, koska vain taivas on rajana hinnoissa verrattuna työhön näissä pienemmissä osien uusimisissa. Nopeasti on puslat alkaneet kenkkuilemaan 2v vanhassa autossa, jos tosiaan se osoittautuu syyksi. Pitää vielä tsekata tuo SamSpaden vinkkaama jäätilanne tuolla pakoputken läheisyydessä.

Joo, sitten en kyllä usko että kyseessä on puslat. Pakoputken kunto/kumit kannattaa tosiaan tarkastuttaa jossain pikkupajalla ja lähteä siitä liikkeelle...
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Kyllähän se nyt on ihan selvä asia, että mikään valmistaja ei vakiovarusteena tarjoa moottorinlämmitintä tai lohkolämmitintä. Sen sijaan varsinkin takavuosina ko. yhdistelmä oli usein talviaikaan ns. kampanjassa, eli ne sai kaupan päälle. Yleisesti ottaen sanoisin, että moottorinlämmittimien määrä kokonaisuutena on pudonnut huomattavasti viime vuosien aikana. Ehkä tähän on hinta syynä sillä ns. säteilylämmittimet ovat kalliita ja lisäksi huomattavan tehottomia verrattuna perinteiseen lohkolämmittimeen, jota ei kovinkaan moneen autoon enää edes saa sillä lohkossa ei ole paikkaa vastukselle.

Uusissa vähänkulutuksisissa bensakoneissa lämpeäminen on kovilla pakkasilla ikävän hidasta, mutta kaikkea ei voi saada. Dieseleissähän (ainakin VAG:lla) on sähkövastukset lämmittimessä vakiona, eli vaikka kone ei olekkaan lämmin, niin koppiin saadaan lähes heti startin jälkeen lämmintä ilmaa - nuo sähkövastukset pitäisi saada myös bensakoneisiin.
 

12961

Jäsen
Kyllähän se nyt on ihan selvä asia, että mikään valmistaja ei vakiovarusteena tarjoa moottorinlämmitintä tai lohkolämmitintä. Sen sijaan varsinkin takavuosina ko. yhdistelmä oli usein talviaikaan ns. kampanjassa, eli ne sai kaupan päälle. Yleisesti ottaen sanoisin, että moottorinlämmittimien määrä kokonaisuutena on pudonnut huomattavasti viime vuosien aikana

Ei se ihan selvä ole. Monien merkkien dieseleissä on vakiona polttoainekäyttöinen lämmitin, ohjauksella tai ilman. Esimerkiksi nykyisessä 9-3 TTiD-Saabissani tuo oli automaattisesti mukana, kone ei pysy lämpöisenä ilman Eberiä edes 10 pakkasessa maantieajossa. 3 Ajastinta ajotietokoneessa vakiona, kaukosäädöstä joutuu maksamaan ekstraa. Ainakin osassa Volvoja ja Fordeja on myös polttoainekäyttöinen lisälämmitin vakiona. Ärsyttävin ajamani kone toistaiseksi, jossa tuota ei ole ollut, on VAG:n 1.9 TDI -05-mallisessa octaviassa. Lämpeneminen kestää muuten kauan... Tiedä sitten pitäisikö tuollaisessa olla vastukset vai olivatko ne epäkunnossa.


GSM-rele on myös helppo värkätä noihin lisälämppäreihin.

E61 530d BMW:ssa oli webasto, mutta ilman käyttäjän ohjausta. Tuo siis tarjosi lämpöä vain ja ainoastaan automatiikan ohjaamana kun kone oli kylmä. Pelkän ohjelmoinnin vaativa käyttäjäohjaus olisi maksanut niin paljon, ettei kannattanut.
 
Viimeksi muokattu:

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ärsyttävin ajamani kone toistaiseksi, jossa tuota ei ole ollut, on VAG:n 1.9 TDI -05-mallisessa octaviassa. Lämpeneminen kestää muuten kauan... Tiedä sitten pitäisikö tuollaisessa olla vastukset vai olivatko ne epäkunnossa.
On muuten paras kone, joka minun autoissani on ollut. Jos jotain huonoja puolia haluaa etsiä, se tyypillisenä dieselinä ei jaksa kovin nopesti lämmittää sisäilmaa. Ja ei, vastukset eivät olleet epäkunnossa. Siinä kun ei vakiona ole moottorinlämmitintä, saati sitten sisäpistoketta. Siksihän juuri noihin asennetaan jälkeenpäin niitä säteily- tai polttoainelämmittimiä Suomen oloissa. Kyllä tuon (sama konserni, eri merkki) sisälämppärillä sai ihan kohtuullisen mukavaksi talvellakin. Ei ne muiden dieselit juuri sen nopeammin lämpene. Ominaisuus, ei vika. En sitten tiedä, mitä vikaa tai edes ärsyttävää on moottorissa, joka vääntää hyvin ja on taloudellinen.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Ärsyttävin ajamani kone toistaiseksi, jossa tuota ei ole ollut, on VAG:n 1.9 TDI -05-mallisessa octaviassa. Lämpeneminen kestää muuten kauan... Tiedä sitten pitäisikö tuollaisessa olla vastukset vai olivatko ne epäkunnossa.
Itselläni on 1.9 TDI Seat Toledo -04, tosin taitaa olla vanhemman mallinen kone tuossa. Kuitenkin, tuo hidas lämpeneminen vaivasi itseäkin. Mutta sitten alkoi kovimmilla pakkasilla olla ongelmia käynnistymisen kanssa, ja hankin tuohon autoon uuden akun. Tämän jälkeen ei minulla ole ollut lämpenemisenkään suhteen pahemmin valittamista. Kovemmilla pakkasilla olen välillä ajanut pykälää pienemmällä vaihteella kuin normaalisti, jotta moottori on lämmennyt nopeammin.

Jos tuossa -05 Octaviassa on alkuperäinen akku, niin vaihtaminen uuteen saattaa siis parantaa jopa lämpenemistäkin, ainakin minulla kävi näin.
 
Viimeksi muokattu:

12961

Jäsen
Ominaisuus, ei vika. En sitten tiedä, mitä vikaa tai edes ärsyttävää on moottorissa, joka vääntää hyvin ja on taloudellinen.

Erittäin heikosti väänsi ja lämpeni verrattuna Fiatin 1.9JTD:n/JTD TwinTurboon, jossa 400Nm ja VAGiin verrattuna sama kulutus. Paha sanoa mihin vertaat, mutta erittäin heikosti kulkeekin verrattuna edelliseen ≈100Nm vähemmän vääntävään ja ≈100 hp enemmän tehoa antavaan bensakoneeseen.

VAG:n ylivoima dieselessä on lähinnä markkinoinnin ja VAG-forumismin tarjoamaa lumetta. Dieseleissä BMW on se todellinen edelläkävijä, bensamyllyissä sen lisäksi ainakin 2-3 muuta. Kokeile käytännössä paperivertailun lisäksi niin totuus selviää. BMW on toki paperillakin melko kovilla jopa molemmilla polttoaineilla.
 
Viimeksi muokattu:

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Erittäin heikosti väänsi ja lämpeni verrattuna Fiatin 1.9JTD:n/JTD TwinTurboon, jossa 400Nm ja VAGiin verrattuna sama kulutus. Paha sanoa mihin vertaat, mutta erittäin heikosti kulkeekin verrattuna edelliseen ≈100Nm vähemmän vääntävään ja ≈100 hp enemmän tehoa antavaan bensakoneeseen.
Ai että 400 Nm vääntää paremmin kuin 235 Nm? No shit, Sherlock! Ja kehtaa vielä kulkeakin heikommin kuin 100 hp bensakone. Paska värkki, ei voi muuta sanoa.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Oletko saanut selville mistä tuo kolahtelu on peräisin? Itselläni A3:ssa todennäköisesti aivan sama homma. Auton perästä kuuluu kolinaa varsinkin näin talvella kun lunta on paljon ja ajaa möykkyistä tietä. Ääni muistuttaa hieman kun jokin esine kolahtelisi ympäri tyhjää laatikkoa. Olen koettanut tutkia mikä se voisi olla, mutta pakko kai viedä merkkipajalle näyttämään.

Eräs Audimyyjä sanoi, että hänen kokemuksensa mukaan kolina johtuu sitä, että lunta on pakkautunut takaluukunlasin ja karmien väliin.

Tämä siis tuoreimmassa korimallissa.
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Tuulilasin keskutelussa erittäin mielenkiintoinen aihe autoverosta.

Asiakas maksaa verot autosta, joka tulee kaikilla herkuilla. Myyjä/maahantuoja tilittää verot valtiolle ko. autosta karvalakkimallin mukaan? Ko? Kö? Mielenkiintoista mitä tuosta selviää...

Ihmettelen miksi omatoiminen maahantuonti ei ole yleistynyt vielä autoissa.

EU:n alueelta tilataan telkkarit, pleikkarit, kissanhiekat, pelit, kellot ja vermeet... ihan mukavasti ja "pelottomasti", mutta autoa ei osteta... ei millään.

Liian suuri investointi? Itseäni kyllä kiinnostaisi ostaa auto jostain muusta EU-maasta ja tilittää itse vero valtiolle. Onko joku jo tehnyt tätä (uudelle autolle?)
 

HemmoP

Jäsen
Akun vaihtamisella ei varmasti ole mitään tekemistä moottorin lämpenemisen kanssa.

Jos uusi akku on vielä paskempi kuin entinen, niin moottori joutuu käyttämään enemmän tehoa sen lataamiseen ja koska polttomoottorin hyötysuhde on huono, lämmön tuottamiseen jää näin enemmän energiaa eli se saatta lämmeta marginaalisesti nopeammin.

öhym

:)
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Liian suuri investointi? Itseäni kyllä kiinnostaisi ostaa auto jostain muusta EU-maasta ja tilittää itse vero valtiolle. Onko joku jo tehnyt tätä (uudelle autolle?)


Tutkin tätä tosissani viime syksynä. Kävi ilmi, että autojen hinnoittelu oli lähes koko EU alueella yhtenäinen niin, että autovero ja tuontikustannukset tekivät hintaerosta marginaalisen. Hauska oli, että Maltalta ja Englannista auton olisi saanut about 5000€ halvemmalla, mutta, heh, ratti on väärällä puolella (eikä toisen puolen autoa saanut toimitukseen).

Kanadasta olisi rahteineen ja tulleineen saanut myös 3000€ halvemmalla saman auton (alv, tulli, autovero), mutta EU ja US versiot oli hieman erilaisia, enkä koskaan saanut vastausta siihen, oliko tuonti 1:1 mahdollista ilman tyyppikatsastusta tms. odottamatonta lisäkulua. Lisäksi suomesta ostettuna huolinta olis olut suht kallis, tai olisi itse pitänyt mennä paikalle. Englannista auto olisi ollut helppo hakea, lentää ja ajaa kotiin, mutta toisiaan, ei saatavana mannerEU mallia. Miksiköhän?

Uuden auton hinta (veroton) oli lähes sama EU maissa (Suomi, Ruotsi, Viro, Saksa tsekattu, hinnat
löytyvät ao. maiden sivuilla) Veroton hinta oli kaikissa noin 25 000 euroa.


USA 22400 USD = 15 060 ekeä sen päivän kurssilla
Kanada 27500 CAD = 17 360 ekeä
UK (vasemmanpuoleinen ratti) 15 462 £ = 17 033 ekeä
Suomi about 26 000 ekeä autoveroton hinta alvilla. Eli alvittakin 21 350 ekeä

Eikö suomeen autotehtaiden pitänyt subventoida korkeaa verotasoa? Ei siltä näytä…
 

Veijari

Jäsen
Skodan kulutuksesta

Köröttelin viikonloppuna eukon Skoda Fabia II:lla muutaman kilometrin ja olin aika ihmeissäni siinä autoa ajaessani ja ajotietokoneen näyttöä selatessani, että keskikulutukseksi se ilmoitti 7 litraa sadalla. Ei helvetti voi pitää paikkaansa, tuollainen HB kirppu 1,4 litran bensakoneella.
http://photos.autoexpress.co.uk/images/front_picture_library_UK/dir_432/car_photo_216366_7.jpg
Joko ajotietokone ei tiedä mistään mitään tai sitten on jotkin säädöt pielessä. Sanoinkin emännälle että seuraavaksi kun tankkaat niin nollaa trippi ja mittaa todellinen kulutus.

edit. oletan muuten että keskikulutuksen ajotietokone laskee kaikista ajoista (edellisestä nollauksesta lähtien) eikä vain sen kyseisen ajomatkan lähdöstä? Viisaammat vahvistakoot.
 
Viimeksi muokattu:

MunkADunk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Penguins
Niinhän se skodassa menee, että keskikulutus mitataan edellisestä nollauksesta. Jos autolla on ajettu paljon pakkasella ja on useita kylmällä koneella lähtöjä, niin en ihmettele kyllä tuota kulutusta. Anopin 1.8 litran bensavaparivolvossakin pakkasten aikaan keskikulutus näytti päälle 11l/100km, mutta lauhemmilla keleillä tippui heti alle 8:n.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
edit. oletan muuten että keskikulutuksen ajotietokone laskee kaikista ajoista (edellisestä nollauksesta lähtien) eikä vain sen kyseisen ajomatkan lähdöstä? Viisaammat vahvistakoot.
07 Octaviassa ajotietokoneessa on kaksi laskuria toinen laskee kulutukseen starttia edeltävän kahden tunnin ajot eli edellinen ajo edellisenä iltana niin ajotietokone on nollautunut mutta esim. kauppareissun aikana se ei nollaudu.
Toinen laskuri laskee oliko 10000 viimeisen kilometrin kulutusta ilman nollausta.
Muutaman kilometrin matkalla kylmänä käynnistettäessä tuo voi hyvinkin pitää paikkansa.
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
07 Octaviassa ajotietokoneessa on kaksi laskuria toinen laskee kulutukseen starttia edeltävän kahden tunnin ajot eli edellinen ajo edellisenä iltana niin ajotietokone on nollautunut mutta esim. kauppareissun aikana se ei nollaudu.
Toinen laskuri laskee oliko 10000 viimeisen kilometrin kulutusta ilman nollausta.
Muutaman kilometrin matkalla kylmänä käynnistettäessä tuo voi hyvinkin pitää paikkansa.

05 Fabiassani on myös tuo sama systeemi. Pakkaselle ekat pari kilsaa menee hyvinkin jossain 8-9 litran keskikulutuksella, mutta sitten alkaa pudota.
 
07 Octaviassa ajotietokoneessa on kaksi laskuria toinen laskee kulutukseen starttia edeltävän kahden tunnin ajot eli edellinen ajo edellisenä iltana niin ajotietokone on nollautunut mutta esim. kauppareissun aikana se ei nollaudu.

Niin siis se toinen laskuri laskee keskikulutusta miten pitkältä ajalta tahansa kunhan välissä ei ole 2 tunnin taukoa. Mikäli auto on 2 tuntia sammuksissa laskuri nollaantuu.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Jos uusi akku on vielä paskempi kuin entinen, niin moottori joutuu käyttämään enemmän tehoa sen lataamiseen ja koska polttomoottorin hyötysuhde on huono, lämmön tuottamiseen jää näin enemmän energiaa eli se saatta lämmeta marginaalisesti nopeammin.

öhym

:)
Minulla oli kyse oikeasti ihan yksinkertaisesta asiasta: vanha paska akku ei antanut tarpeeksi virtaa lämmitysvastuksille, joten lämpeneminen oli hitaampaa.
 

Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Arsenal FC
VW Bora -00 oli eilen käynnistyksen yhteydessä päästänyt harmaata, pahalta haisevaa, savua konepelllin alta jonkin verran. Auto sammutettiin ja konepelti avattiin, mitään ihmeellistä ei näkynyt ja autoa koitettiin hetken päästä käynnistää uudelleen. Auto käynnistyi ihan normaalisti ja mitään ihmeellistä ei oltu huomattu. Autolla ajettiin vielä kohtuullisen pitkä matka muutamalla pysähdyksellä ja käyttäytyi aivan normaalisti. Onko kenelläkään tietoa/aavistusta mitä tapahtui? (Tämä kaikki on naisen kertomaa, joten en voi tietää mitä sieltä konepellin alta on katsottu ja itse en vielä ehtinyt autoa näkemään.)
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
VW Bora -00 oli eilen käynnistyksen yhteydessä päästänyt harmaata, pahalta haisevaa, savua konepelllin alta jonkin verran. (Tämä kaikki on naisen kertomaa, joten en voi tietää mitä sieltä konepellin alta on katsottu ja itse en vielä ehtinyt autoa näkemään.)
Moottoritilassa vettä/kosteutta, joka kiehunut/höyrynnyt pois? Ei tietysti ihan heti käynnistyksen jälkeen tule, mutta aika pian kuitenkin. Tämä tuli ihan viattomimpana vaihtoehtona mieleen sulkujen sisällön luettuani.
 

Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Arsenal FC
Moottoritilassa vettä/kosteutta, joka kiehunut/höyrynnyt pois? Ei tietysti ihan heti käynnistyksen jälkeen tule, mutta aika pian kuitenkin. Tämä tuli ihan viattomimpana vaihtoehtona mieleen sulkujen sisällön luettuani.

No tätä itsekin epäilin, mutta ainakin kertoman mukaan se tuli heti käynnistyksen jälkeen ja eikai vesihöyryn pitäisi haista kovin pahalle?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös