Autoiluketju

  • 3 217 311
  • 18 564

julle-jr

Jäsen
Hieman on tiedotusvälineissä nyt näkynyt kritiikkiäkin sähköautokuumeeseen liittyen. Se paljon mainostettu ympäristöystävällisyyshän on täysin riippuvainen siitä tavasta millä sähkö on tuotettu. Nykyisillä menetelmillä sähköautoihin siirtyminen edes osittain kasvattaisi hiilijalanjälkeä. Tilanne muuttuu vasta jos sähkö tuotetaan uusiutuvasti. Suomalaiselle ydin-ja koskivoimalle lienee siis jatkossa kovasti kysyntää.
Tietysti ympäristöystävällisyys on riippuvaista sähköntuotantotavasta. Ei kai tämä kenellekään ole ollutkaan epäselvää. Onhan selvää, että jos poltat vaikkapa öljyä tai hiiltä voimalaitoksen kattilassa ja teet syntyneen lämmön avulla sähköä, syötät sähkön verkkoon ja lataat sillä auton akun, ovat päästöt suurempia verrattuna tilanteeseen, jossa poltat saman öljyn suoraan autosi moottorissa ja käytät energian heti siinä paikan päällä auton liikuttamiseen :)

Sähköntuotannossa polttoaineen lämpöarvosta osa menee hukkaan jo vesihöyryä höyrystettäessa, sitten turbiinissa ja generaattorikin tuottaa sähköä vain tietyllä hyötysuhteella. Lämpövoimalaitoksen nettohyötysuhde on mitä lie 45 % (heitto). Lisäksi asiaan vaikuttavat sitten sähkön siirtohäviöt ja akkuihin liittyvät häviöt. Ihmettelen, jos nämä tosiseikat on jotenkin jätetty pois laskelmista.
 
Viimeksi muokattu:

Mas@

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Lassi Etelätalo
Paljonko maksaa jakohihnan+tarvittavien tilpehöörien vaihto V70 diesel -97:aan? En jestas kysy merkkiliikkeen hintoja (hiukan alle tonnin) vaan ihan normi korjaamoja.
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
"Delta"-oksennusreaktion aiheutti myös "uusi" Focus RS500. Kamoon hei, RS-Fordi missä joku Volvon kone ja etuveto. Auto itsessään ihan kiva mattamustine väreineen mutta se nimi...
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Ruostesuojaa?

Sanokaapas viisaammat automiehet, kannattaako tuollainen alustan ruostesuojaus ns. öljyämismenetelmällä? Mitään hintavaa käsittelyä (joista niistäkin kuulee erinäisiä näkemyksiä) en ala max. 5000 euron arvoiselle ja kymmenen vuotiaalle autolle tekemään.

Turha on kuitenkaan maksaa mistään lumehoidostakaan, eli onko öljyämisen hyödyistä ruostumista vastaan mitään konkreettista näyttöä kenelläkään?

Tuntuu hiukan menneen vainoharhaisuuden puolelle tämä suomalaisten ruostesuojausinto. Autot ruostuu niin kauan kuin Suomessa on kostea ilmasto ja kun autoken pohjat ja helmat on pellistä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
No eipä siitä öljyämisestä kyllä ainakaan haittaakaan ole. Kyllä minä olen ihan säännöllisesti öljynnyt autoni pohjat eikä ole ollut mitään isompia ruosteongelmia yhdenkään auton kanssa vaikka aika vanhoilla autoilla yleensä ajelen. Eli minä kyllä ainakin suosittelen tuota. Eihän tuokaan öljyäminen toki ruostumista kokonaan estä mutta sanoisin että jatkaa ainakin käyttöikää.
 

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
Mahtaakohan kenelläkään arvon palstalaisista olla käytännön kokemuksia Skoda Octavia Combi RS 2.0 tdi DSG:stä? Ja erityisesti olen kiinnostunut kokemuksista faceliftin jälkeisistä autoista, eli kohtuu uusista. Onko ollut maanantaikappeleita vai ovatko soivia pelejä?
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Tässä nyt on tullut mieleen auton päivitys uudempaan, eli kauhea pähkäily nyt päällä että minkä ottaisi ja mistä.

Tässä on tullut katseltua paljon ei vaihtoehtoja ja tähän ikään mennessä ei kuitenkaan ole tullut hirveän paljon kokemusta autojen ostosta. Hirveitä eroja autoliikkeiden välillä jo ihan käsirahojen suhteen. Normihan on se 10 prossaa ja joku tollanen alle 25 000 euron auto olisi tarkoitus ostella ja eikä oikeastaan merkillä ole väliä, kunhan vain auto on suht vähän kuluttava mutta Toyotaa en enään ota, koska merkin vaihto on kyseessä.

Asustelen Vantaalla ja olisi mukava löytää joku suht asiallinen liike noin 60 km säteeltä.

Tietenkin liikkeitä on paljon ja on nettiä tullut käytettyä paljon jo etsiskelyyn mutta onko kellään heittää mitään vinkkejä liikkeen suhteen jossa laatu, tarjonta ja rahoitus kohtaisi järkevästi? Onko sellaisia?!?!
 
Nyt vituttaa pikkuasiat mutta vituttaa kuitenkin. Yksi automaailman legendoista on Lancia Delta (Integrale). Nyt tuolla nimellä myydään ihan vitun rumaa muovista avaruusalusta. Ei näin kiitos.

Kylläpäs kiitos. Ei kaikkien autojen tarvitse näyttää Golfilta.

Harmi muuten, ettei Lancian nykymalliston lippulaivaa Thesistä ole koskaan tuotu Suomeen. Olisi aika näyttävä pakkaus.

Merkille on miltei aina ollut ominaista massasta poikkeava muotoilu. Kaikki eivät varmaan diggaa tästä Flaviasta tai tästä Gammasta. Mutta aina löytyy joku, joka noistakin tykkää.

Yläpesän mainitsema DS3 on muuten todella hieno.
 

TurtleDef

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carolina Hurricanes, Panthers, Tampere
Näin lyhyesti, olisiko kenelläkään mitään kokemusta Audi A3 :sta?
Semmoinen olisi harkinnassa ja siis vuoden 96-00 mallia tarkemmin.
Plussia- miinuksia? Ja minkälaiset kilometrilukemat tälle pikku Audille ovat kohtuulliset? Kiitän jos jollakulla on kommenttia.
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Näin lyhyesti, olisiko kenelläkään mitään kokemusta Audi A3 :sta?
Semmoinen olisi harkinnassa ja siis vuoden 96-00 mallia tarkemmin.
Plussia- miinuksia? Ja minkälaiset kilometrilukemat tälle pikku Audille ovat kohtuulliset? Kiitän jos jollakulla on kommenttia.

Itselläni ei ole sen kummemmin tietoa mutta tuli yhtenä kesänä ajeltua A3:lla ja oli helvetin näppärä. Tykkäsin paljon. Näin ajotuntuman perusteella voin suositella.

Muut jatkakoon jos löytyy tarkempaa infoa.
 

1900

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal ja Lahden Reipas
Tässä nyt on tullut mieleen auton päivitys uudempaan, eli kauhea pähkäily nyt päällä että minkä ottaisi ja mistä.

En nyt tiedä minkälaista autoa olet hakemassa, mutta itse ainakin päätyisin seuraavaan Bemariin (ja Bemariin yleensäkin, jos autolla ajamisesta mitään ymmärtää):

http://www.nettiauto.com/bmw/325/3139188

Ei todellakaan ole mikään Tojota ja kulutus on varmasti kohdallaan, eikä suinkaan tehojen kustannuksella. On kyllä sen kuudenkymmenen kilsan ringin ulkopuolella, mutta hinnan puolesta kannattaa kyllä ajaa vähän matkaa ylimääräistäkin.

Noista käsirahoista/rahoituksista en mitään sitten tiedäkään, koska autoni ostan aina käteisellä.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tollanen 325 D olis aika messevä, mutta jotenkin -Niks-:in viestistä päättelen, että kilometrejä ei tulisi vuodessa tarpeeksi dieselkäyttöiselle autolle?

Itseäni houkuttaisi BMW 320 bensakoneella ja sillä uudemmalla 170:n hevosen sekä pienemmän kulutuksen moottorilla. Mitään muuta ei puutu kuin rahaa.
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Jep ei tässä paljoa kilometrejä enään nykysin tule, lähinnä kaupungissa pörräilyä kun työkin on niin hyvällä sijaninnilla.

Jotenkin on alkanut himoittamaan Seat Leon. On tullut joskus sitäkin kokeiltua ja kaverin autossa ei ainakaan mitään vikaa ollut. Ulkoa nätti mutta sisältä ehkä liian muovinen? Jotenkin sellainen käry jäi.

Bensalla on tähän mennessä liikuttu niin aion pysyä myös bensiinin puolella..
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Näin lyhyesti, olisiko kenelläkään mitään kokemusta Audi A3 :sta?
Semmoinen olisi harkinnassa ja siis vuoden 96-00 mallia tarkemmin.
Plussia- miinuksia? Ja minkälaiset kilometrilukemat tälle pikku Audille ovat kohtuulliset? Kiitän jos jollakulla on kommenttia.

Riippuu toki vähän koneesta. Aika varmoja laitteita kaikenkaikkiaan ja varaosia saa halvalla, koska auto on sama kuin Golf, Bora, Leon, Toledo, Octavia jne. Kaikissa samat tyyppiviat, eli takapään puslien vaihto ennen 200tkm, käppärinvaijerit, keskuslukon sähköviat, pyöränlaakerit, ilmamäärämittari. Niin ja huono radioantenni joka ei toimi eikä yhteensovi minkään soittimen kanssa.

Oikeastaan yksi tyyppivika tuossa A3:ssa on verrattuna noihin ylläoleviin, joka on ruostuvat ovet jos autossa on sivulevikkeet, paska nimittäin jää muhii sinne alle, koska ne yleensä repsottaa aina jostain. Muutenhan noi ei ruostu, korkeintaan takaluukun alareuna, mikä johtuu käyttäjistä, jotka paiskoo luukkua kiinni kun puskurin päällä on jäätä=naarmuttaa/hajottaa maalipinnan.
 

MunkADunk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Penguins
Täällä porukka puhuu yli 20k autoista, mutta herätelläänpäs keskustelua "alemmasta" hintaluokasta. Eli siis BMW E39 vs. E46. Tässä olisi auton vaihto tarpeen pikkuhiljaa, ja nämä kaksi kiinnostavat kovasti. E39-korisia olen testannut 528, 530d ja 540 ja kaikki ovat aivan helkkarin nautinnollisia ajaa. Tuota kolmossarjalaista en ole päässyt kertaakaan kokeilemaan. E39-korisessa tuo 528 olisi kyllä aika passeli, mutta pari tonnia lisää niin saisi vaihtoehtoisesti hieman uudemman 328i:n. Kolmossarjalaisesta kiinnostaa etenkin facelift-malli. Onko palstalaisilla kokemuksia edellämainituista menopeleistä? Loogisesti tuntuisi, että 5-sarja pitäisi arvonsa paremmin, mutta onko todellisuudessa näin? Kertokee!
 

TurtleDef

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carolina Hurricanes, Panthers, Tampere
Riippuu toki vähän koneesta. Aika varmoja laitteita kaikenkaikkiaan ja varaosia saa halvalla, koska auto on sama kuin Golf, Bora, Leon, Toledo, Octavia jne. Kaikissa samat tyyppiviat, eli takapään puslien vaihto ennen 200tkm, käppärinvaijerit, keskuslukon sähköviat, pyöränlaakerit, ilmamäärämittari. Niin ja huono radioantenni joka ei toimi eikä yhteensovi minkään soittimen kanssa.

Oikeastaan yksi tyyppivika tuossa A3:ssa on verrattuna noihin ylläoleviin, joka on ruostuvat ovet jos autossa on sivulevikkeet, paska nimittäin jää muhii sinne alle, koska ne yleensä repsottaa aina jostain. Muutenhan noi ei ruostu, korkeintaan takaluukun alareuna, mikä johtuu käyttäjistä, jotka paiskoo luukkua kiinni kun puskurin päällä on jäätä=naarmuttaa/hajottaa maalipinnan.

Jepa, kiitoksia tiedoista, tuolla 1.8 tai 1.8 turbolla ottaisin. Mietityttää vain tuon turbon riski, sillä jos vikaa tulee niin kallista lystiä? kokemuksia? :)
 

Veijari

Jäsen
Jepa, kiitoksia tiedoista, tuolla 1.8 tai 1.8 turbolla ottaisin. Mietityttää vain tuon turbon riski, sillä jos vikaa tulee niin kallista lystiä? kokemuksia? :)

Mitä enemmän tekniikkaa niin sitä enemmän on mahdollisia korjauskohtia. Tuo 1.8T kone on kyllä aika luotettava eikä turboon ole odotettavissa korjauksia alle 200tkm aikana normaalikäytöllä. Tietysti mitä vain voi sattua ja jos on lastutettu niin se syö turbon käyttöikää luonnollisesti. Kun käytettyä autoa ostaa niin kyllä aina pitää olla tilillä katetta odottamattomien korjauksien varalta, oli turbollinen tai ei.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Menee nyt kenties vähän ohi aiheen, mutta täällähän on orastavaa muroilua jo havaittavissa. Huolestuttavissa määrin alkaa esiintymään kirjaimet E.. ja BMW täällä. ;)

-Niks-: Minkä kokoluokan autoa olet etsimässä? Uskoisin joka tapauksessa että lähes liikkeestä kuin liikkeestä saa ihan mukavalla rahoituksella auton ostettua. Toisaalta taas pankin kautta rahoitettuna auto olisi heti ostohetkestä alkaen "ihan oma".
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Menee nyt kenties vähän ohi aiheen, mutta täällähän on orastavaa muroilua jo havaittavissa. Huolestuttavissa määrin alkaa esiintymään kirjaimet E.. ja BMW täällä. ;)

Vielä ei olla kuitenkaan onneksi ihan siinä tilanteessa että kun joku kysyy jotain pientä uutta kauppakassia tai vaikkapa hyvää maasturia niin ensimmäiset kymmenen vastausta on "Osta mieluummin käytetty 500-sarjan Bemari!"
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Jepa, kiitoksia tiedoista, tuolla 1.8 tai 1.8 turbolla ottaisin. Mietityttää vain tuon turbon riski, sillä jos vikaa tulee niin kallista lystiä? kokemuksia? :)

On kokemuksia kummastakin koneesta. En ehkä harkitsis tuota 1.8 konetta. Periaatteessa kun ovat samoja, niin huollotkin on samaa luokkaa. Mutta tuo 1.8 on aika janoinen ja alitehoinen kokoisekseen. 1.8T onkin sitten käyttömukavuudeltaan ihan eri luokkaa. Ja kun tuota moottoria on nyt tehty vuodesta -95 ja tehdään edelleen (Seat Exeo 1.8T), niin kyllä ne kaikki "viat" on tullu jo esille. Eli öljynlämpötila-anturi (25e), ilmamäärämittari (80e) ja Bybass venttiili (30e). Muut viat ovatkin sitten käyttäjistä aiheutuvia (mielestäni) ;).

Eipä uusi Turbokaan nyt maltaita maksa. 600€ niitä saa uutena, käytettynä vielä halvemmalla. Itellä oli lastutettu Golf GTI 1.8T ja sillä oli veivattu 320tkm kun myin sen ja ei sen turboon oltu tehty mitään koko sen aikana. Kyllä ne kestää... :)
 

Calcichew

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pistetään nyt tännekin, kun tälläsen ketjun löysin. Mulla ois autossa pieni/suuri vika, eli öljyä tiputtaa moottorista jostain. Aika reilusti siis, ihan tippumalla monta desiä päivässä. Ei mennyt katsastuksesta läpi, ja kuukausi aikaa olisi hoitaa kuntoon ja rahatilanne on mikä on. Eli kysyisin, että mikä on yleisin öljyvuodon syy tai mistä saattaisi johtua? Ja millaisissa hinnoissa liikutaan, kun huollosta puhutaan. Autona on Dodge Stratus -98 vuoden automaatti. Ja ei, älkää kuittailko jenkkiautosta tai bensasyöpöstä :D niitä on kuultu jo tarpeeksi. Kiitos jo etukäteen vastanneille.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Enpähän tiedä onko oikea ketju tälle, mutta...

Ajelin tuossa äsken Etelä-Suomesta päin ja juuri ennen kotikulmiani huomasin edellä ajaneen auton vilkuttelevan jarruvaloja ja etuvaloja. Tarkistin, että itsellä autossa ei hämminkiä valoissa, ei bensaluukku auki ja muutenkin kaikki kaikinpuolin ok. Mietinpä sitten, että mitähän tämä nyt meinaa. Toiminta oli jatkuvaa, auto ei käyttäytynyt oudosti (ei seilausta tai nopeudenvaihteluja). Ehdin miettimään, että onko kyseessä taksi, jossa on kenties ryöstö käynnissä tahi jotain. Toisaalta taas läheinen tuttavani on joskus joutunut vastaavassa tilanteessa puukkomiehen kuljettajaksi. En siis viitsinyt pysäyttää. Olin juuri kotiin saapumassa ja huomasin lähistölle pysäköidyn poliisiauton. Kävin ilmoittamassa tilanteesta ja kysymässä, kuinka olisi pitänyt toimia. Hätänumeroonhan sitä kuulemma olisi kannattanut soittaa tietenkin, mutta aika oli niin lyhyt, että eihän sitä ehtinyt ajattelemaan omien vehkeiden kunnon testaamisen takia.

Toivon mukaan en aiheuttanut kenellekään omalla ajattelemattomuudellani mitään ikävää. Nyt vituttaa!
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Enpähän tiedä onko oikea ketju tälle, mutta...

Ajelin tuossa äsken Etelä-Suomesta päin ja juuri ennen kotikulmiani huomasin edellä ajaneen auton vilkuttelevan jarruvaloja ja etuvaloja. Tarkistin, että itsellä autossa ei hämminkiä valoissa, ei bensaluukku auki ja muutenkin kaikki kaikinpuolin ok. Mietinpä sitten, että mitähän tämä nyt meinaa. Toiminta oli jatkuvaa, auto ei käyttäytynyt oudosti (ei seilausta tai nopeudenvaihteluja). Ehdin miettimään, että onko kyseessä taksi, jossa on kenties ryöstö käynnissä tahi jotain. Toisaalta taas läheinen tuttavani on joskus joutunut vastaavassa tilanteessa puukkomiehen kuljettajaksi. En siis viitsinyt pysäyttää. Olin juuri kotiin saapumassa ja huomasin lähistölle pysäköidyn poliisiauton. Kävin ilmoittamassa tilanteesta ja kysymässä, kuinka olisi pitänyt toimia. Hätänumeroonhan sitä kuulemma olisi kannattanut soittaa tietenkin, mutta aika oli niin lyhyt, että eihän sitä ehtinyt ajattelemaan omien vehkeiden kunnon testaamisen takia.

Toivon mukaan en aiheuttanut kenellekään omalla ajattelemattomuudellani mitään ikävää. Nyt vituttaa!

Toi nyt on aika kakspiippunen juttu, tuolla liikenteessä näkee kaikenlaisia valojen vilkutteluja ja ihme signaaleja ja tottahan toki siinä ajattelee ekana että omassa autossa on jotain häikkää. Mielestäni teit ihan oikein, ikävää jos tosissaan jollain on ollut hätä mutta oma ajattelu maailmani kyllä ei niin pitkälle kanna että ihan ilman mitään kunnon näyttöä hädästä menisin selvittelemään tilannetta sen suuremmin.

Yleisin reaktiohan on, "mitäs vittua siellä vilautellaan"
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös