Tietysti ympäristöystävällisyys on riippuvaista sähköntuotantotavasta. Ei kai tämä kenellekään ole ollutkaan epäselvää. Onhan selvää, että jos poltat vaikkapa öljyä tai hiiltä voimalaitoksen kattilassa ja teet syntyneen lämmön avulla sähköä, syötät sähkön verkkoon ja lataat sillä auton akun, ovat päästöt suurempia verrattuna tilanteeseen, jossa poltat saman öljyn suoraan autosi moottorissa ja käytät energian heti siinä paikan päällä auton liikuttamiseen :)Hieman on tiedotusvälineissä nyt näkynyt kritiikkiäkin sähköautokuumeeseen liittyen. Se paljon mainostettu ympäristöystävällisyyshän on täysin riippuvainen siitä tavasta millä sähkö on tuotettu. Nykyisillä menetelmillä sähköautoihin siirtyminen edes osittain kasvattaisi hiilijalanjälkeä. Tilanne muuttuu vasta jos sähkö tuotetaan uusiutuvasti. Suomalaiselle ydin-ja koskivoimalle lienee siis jatkossa kovasti kysyntää.
Sähköntuotannossa polttoaineen lämpöarvosta osa menee hukkaan jo vesihöyryä höyrystettäessa, sitten turbiinissa ja generaattorikin tuottaa sähköä vain tietyllä hyötysuhteella. Lämpövoimalaitoksen nettohyötysuhde on mitä lie 45 % (heitto). Lisäksi asiaan vaikuttavat sitten sähkön siirtohäviöt ja akkuihin liittyvät häviöt. Ihmettelen, jos nämä tosiseikat on jotenkin jätetty pois laskelmista.
Viimeksi muokattu: