Mainos

Autoiluketju

  • 3 333 681
  • 19 049

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Ei kai se minun vikani ole, että yhdeksän vuotta vanhassa Corollassa ei ole sisätiloissa pistorasiaa. Ei siinä paljon antipatioita tarvita, kun asia on omin silmin havaittu. Kysyjä ihmetteli, että voiko vuosimallin 2001 auto olla ilman pistorasiaa ja vastasin empiirisen tutkimuksen perusteella, että Corollassa ainakin voi olla pistorasiat olematta.

Eipä olisi sisälämppärin pistorasiaa uudenkarheassa turbo-Saabissanikaan, jos en olisi sitä siihen ilmoittanut haluavani, eikä muuten esim. vakionopeudensäädintäkään..

Erikoista, koska molemmat löytyy vakiona autosta, joka on ollut uusi 11 vuotta sitten. Näyttäisi olevan, että 9-3 Linearissa pitää erikseen ruksita, muissa malleissa vakiona.

Ei kai missään (ainakaan perushenkilö)autossa ole sisätilan pistorasiaa.

Kuten kirjoitin, kyllä omassa perushenkilöautossani oli jo viime vuosikymmenellä, kun se perhepiiriin hankittiin. Myös tuttavan S40:ssä kuuleman mukaan oli ihan vakiona. Ainakin hän vakiovarusteena sen esitteli, kun puhetta tuli sisätilanlämmittimistä ja -pistorasioista.
 
Viimeksi muokattu:

jiimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, HJK
Onko kirjoittajilla kokemuksia 1.8-2.0 l Saab 9-3:sta bensakoneella vm. 2003-2008. Työmatka piteni 30 km:iin, josta moottoritietä n.
15 km ja toiset 15 km tavallista maantieajoa, joten lähinnä kaupunkiajossa ollut kauppakassi menossa vaihtoon. Eikö Saabit ole perinteisesti olleet hyviä ja vakaita ajettavia suuremmilla nopeuksilla? Entä vikapuoli, vanhat 99:t sun muut kai olleet kestäviä mut noista uudemmista on monenlaistakin juttua eikä oikein tiedä mitä uskoa kun kellään tutulla ei Saabia ole.

Mulla on 2.0t-malli manuaalina. Mittarissa on kilometrejä n. 60tkm ja ihan tyytyväinen olen ollut. Parasta autossa on hyvä suorituskyky ja ajettavuus. Vikoja ei ole juurikaan ollut, mutta esim. peräluukun lukko on kerran jäätynyt niin, ettei meinannut suostua menemään kiinni. Lisäksi kuulostaa siltä kuin joku auton takana kolahtelisi tietynlaisissa kuopissa. Lukuunottamatta tuota peräluukun jäätymistä, auto on erityisesti talvella erinomainen - lämpenee nopeasti ja menee hyvin lumisillakin teillä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kuten kirjoitin, kyllä omassa perushenkilöautossani oli jo viime vuosikymmenellä, kun se perhepiiriin hankittiin. Myös tuttavan S40:ssä kuuleman mukaan oli ihan vakiona. Ainakin hän vakiovarusteena sen esitteli, kun puhetta tuli sisätilanlämmittimistä ja -pistorasioista.

Lienee Volvo sittemmin karsinut varustustasoaan (suo anteeksi, mutta vähän vaikea uskoa), sillä ainakin nykyään "sähköinen lämmitin" eli ihan tavallinen moottorinlämmitin on Volvon oman nettisivuston mukaan lisävaruste: http://www.volvocars.com/fi/all-car...category=d9112087-12f7-4826-9cbc-28334bacda1e Lisäksi sisälämppäristä todetaan, että "Kylmiä säitä varten voit täydentää autosi sähköistä moottorin lämmitintä erillisellä matkustamon lämmittimellä, jolloin matkustamo lämpiää ja ikkunat sulavat nopeammin."

(Onhan tuo tietenkin voinut joskus ollakin Volvossa vakiovaruste)
 

jiimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, HJK
Erikoista, koska molemmat löytyy vakiona autosta, joka on ollut uusi 11 vuotta sitten.

Vaihdetaan tuo lainaus nyt tähän editoituun versioon aiemmista valehtelusyytöksistä. Voisin toki kaivella kuitit arkistoista ja laittaa ne vaikka esille, mutta enpä taida jaksaa. Jollain lailla ihailtavallakin innokkuudella suhtaudut kyllä tiettyihin asioihin, vaikka järjen kanssa niillä on valitettavan harvoin mitään tekemistä.. Mutta siinä olet oikeassa, että turbo-Saabilla on kiva ajella.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Vaihdetaan tuo lainaus nyt tähän editoituun versioon aiemmista valehtelusyytöksistä.

Joo, pahoittelut siitä, selailin malleja läpi, enkä tajunnut katsoa ensimmäisenä 9-3:sta, mikä Sinulla ilmeisesti on. 9-5:ssa tosiaan vakiona kaikilla varustetasoilla. En tajua, miten kiihkeä suhtautuminen yhtään mihinkään vaikuttaa siihen, että anoppini Toyota Corollassa ei ole kyseistä varustetta, mikä Elazin Mondeostakin ilmeisesti puuttuu.

Suhtautuu asioihin miten tahansa, niin kyllä Toyotan perusmallit aika aneemisia varustetasoltaan ovat, jos vaikkapa eurooppalaisiin vertaa. Ei se vaadi antipatiaa tai kiihkeää suhtautumista asioihin. Toyota on ihan jees, kunhan minä saan pysyä kaukana niistä. Riittää, kun muutaman kerran vuoteen istuu Corollan takapenkillä, missä 180-senttinen ihminen ei voi suorassa istua.

(Onhan tuo tietenkin voinut joskus ollakin Volvossa vakiovaruste)

On myös mahdollista, että minä ymmärsin väärin, kaverini on ymmärtänyt väärin tai jopa halusi minun ymmärtävän väärin Volvon vakiovarustelistan sisällön ja mahdolliset puutteet.

Mutta siinä olet oikeassa, että turbo-Saabilla on kiva ajella.

Enpä muista, että olisin näin koskaan väittänyt. Auton merkki muutenkin epäolennainen seikka, kunhan se ei ole Toyota (vitsi), siinä on turboahdin, siihen tanktanaan bensiiniä ja omistajan kohdassa lukee oma nimi. Tällöin sitä voi puolustaa jopa henkensä uhalla.
 

12961

Jäsen
Lisäksi kuulostaa siltä kuin joku auton takana kolahtelisi tietynlaisissa kuopissa. Lukuunottamatta tuota peräluukun jäätymistä, auto on erityisesti talvella erinomainen - lämpenee nopeasti ja menee hyvin lumisillakin teillä.

Todennäköisesti sulla on huonot orkkisiskarit tulleet tiensä päähän. Mikäli eivät ole alle 2 vuotta vanhat/mene takuuseen, suosittelen ihan muita iskareita kuin alkuperäisiä. Koni Sportit ovat erittäin kestävät ja saa säädettyä myös löysemmäksi. 9-5:sta on kokemusta noista.

Saabclub finlandin foorumit olet varmaankin jo löytänyt?


PS: Spykerin Saab-kauppa on nyt lopullinen, allekirjoitukset on saatu eilen. Venäläinen Antonov, joka aiemmin oli este kaupan toteutumiselle, on mukana uudessa yhtiössä. Ilmeisesti FBI ei enää laittanut hanttiin kuten aiemmin.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Joo, pahoittelut siitä, selailin malleja läpi, enkä tajunnut katsoa ensimmäisenä 9-3:sta, mikä Sinulla ilmeisesti on. 9-5:ssa tosiaan vakiona kaikilla varustetasoilla. En tajua, miten kiihkeä suhtautuminen yhtään mihinkään vaikuttaa siihen, että anoppini Toyota Corollassa ei ole kyseistä varustetta, mikä Elazin Mondeostakin ilmeisesti puuttuu.

Saabin sivuja selaten näyttää olevan kohdassa "lisävaruste" sähköinen moottorinlämmitin niin 9-3:n kuin 9-5:nkin malleissa. 9-5:sta on tosin vain tuo Sport Combi, mistä listoja pääsee selaamaan, mutta ei ainakaan tuolla perusteella ole lämmitin vakiona kummassakaan Saabissa.
 

12961

Jäsen
Miksi täällä väännetään siitä, onko lohkolämppäriä vakiona eri automalleissa? En ihan ymmärrä tätä, mutta asennussarja maksaa joka tapauksessa murto-osan uuden auton hinnasta ja käytön kannalta koko lohkolämppäri on täysin turha.

Satsatkaa Webastoon tahi Eberiin niin saatte koneen ihan oikeasti käyntilämpöiseksi ja ratin taakse vaikka aamusaunan.
 

12961

Jäsen
Kuten kirjoitin, kyllä omassa perushenkilöautossani oli jo viime vuosikymmenellä, kun se perhepiiriin hankittiin. Myös tuttavan S40:ssä kuuleman mukaan oli ihan vakiona. Ainakin hän vakiovarusteena sen esitteli, kun puhetta tuli sisätilanlämmittimistä ja -pistorasioista.

Tämä on erittäin usein myyjän tarjoama porkkana kun ostetaan uutta autoa. Laitetaan se lohkolämppäri ja sisätilapistoke kaupan päälle.

Hintaahan noilla asennukseen tarvittavilla kamoilla (defa) on noin 150€ ja asennus ei normaalisti kestä tuntia kauempaa. Saa myös motonetista eikä ole mitään rakettitiedettä.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Joo, pahoittelut siitä, selailin malleja läpi, enkä tajunnut katsoa ensimmäisenä 9-3:sta, mikä Sinulla ilmeisesti on. 9-5:ssa tosiaan vakiona kaikilla varustetasoilla. En tajua, miten kiihkeä suhtautuminen yhtään mihinkään vaikuttaa siihen, että anoppini Toyota Corollassa ei ole kyseistä varustetta, mikä Elazin Mondeostakin ilmeisesti puuttuu.

Enpä kyllä ole koskaan kuullut, että lohkolämmitin tai varsinkaan sisätilan pistorasia olisi vakiovarusteena missään autossa. Itse pidän vakiovarusteina yleensäkin tehdasasenteisia varusteita, muut ovat sitten jälkiasenteisia lisävarusteita. Uskallan melkeinpä väittää, että vakiona noita ei ole Saabissa eikä missään muissakaan henkilöautoissa.

Suhtautuu asioihin miten tahansa, niin kyllä Toyotan perusmallit aika aneemisia varustetasoltaan ovat, jos vaikkapa eurooppalaisiin vertaa. Ei se vaadi antipatiaa tai kiihkeää suhtautumista asioihin. Toyota on ihan jees, kunhan minä saan pysyä kaukana niistä. Riittää, kun muutaman kerran vuoteen istuu Corollan takapenkillä, missä 180-senttinen ihminen ei voi suorassa istua.

Epäilen vahvasti, että olet nyt vertaillut niitä Toyotan karvalakkimalleja Eurooppalaisiin hieman paremmin varusteltuihin malleihin. Vahvasti epäilen, että esimerkiksi Ford on "hinnat alkaen" -malliston osalta huomattavasti Toyotaa heikommin varusteltu. Muutenkin tuo vertailu kannattaa tehdä vastaavista (saman kokoluokan) autoista, eikä vertailla esimerkiksi Corollaa vaikkapa Mondeoon.

Takapenkkitilat ovat suurimmassa osassa noista alemman keskiluokan autoista ahtaat. Jos alkaa ahdistaa, kannattaa mennä istuskelemaan vaikkapa Avensiksen takapenkille, jossa on tilaa kyllä isommallekin matkustajalle reippaasti. =)
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Miksi täällä väännetään siitä, onko lohkolämppäriä vakiona eri automalleissa? En ihan ymmärrä tätä, mutta asennussarja maksaa joka tapauksessa murto-osan uuden auton hinnasta ja käytön kannalta koko lohkolämppäri on täysin turha.

Satsatkaa Webastoon tahi Eberiin niin saatte koneen ihan oikeasti käyntilämpöiseksi ja ratin taakse vaikka aamusaunan.
Bensalämmittimen paremmuus ei tee lohkolämmitintä turhaksi. Aika vahva mielipide sulla siis. Jos tuohon ylivoimaan kuitenkin päättää satsata, pitää muistaa käyttää sitä kesälläkin. Muuten satsaus on parin vuoden päästä kallista huoltoa vailla, tai muuten vaan käyttökelvoton.
 

12961

Jäsen
Bensalämmittimen paremmuus ei tee lohkolämmitintä turhaksi. Aika vahva mielipide sulla siis. Jos tuohon ylivoimaan kuitenkin päättää satsata, pitää muistaa käyttää sitä kesälläkin. Muuten satsaus on parin vuoden päästä kallista huoltoa vailla, tai muuten vaan käyttökelvoton.

Turhautumiseni lohko/sisätilalämppäri-yhdistelmään johtuu ihan vaan huonoista kokemuksista. Mukavuusarvo on yllättävän pieni, kun lohkolämppäri ei jaksa lämmittää myllyä niin paljoa, että auton oma lämppäri alkaisi puskea lämpöä paljoakaan nopeammin täysin kylmään koneeseen verrattuna. TS. Auto ehtii jäähtyä liikkeellelähdön jälkeen aika paljon ennen kuin auton oma lämppäri antaa lämmintä ja se muuten vituttaa. Nämä kokemukset ovat melko tuoreista nokivasaroista, joihin lämmön tulo sisälle kestää aika paljon bensavehkeitä kauemmin.

Tiedossa on, toki poltin vaatii huoltoa joka tapauksessa ennemmin tai myöhemmin ja erityisesti Webastojen rakenne myös ympärivuotista käyttöä. Uudemmat Eberit eivät ole kesäkäyttelystä niin tarkkoja polttimen erilaisesta rakenteesta johtuen. Varaosia saa lämppäreihin aika edullisesti eikä niiden korjaaminenkaan ole paha rasti.

Taitaa olla polttoainekäyttöinen lämmitin niitä varusteita, joihin totuttuaan ei osaa olla enää ilman. Erityisesti tänä talvena, kun Turussakin on ollut pakkasia, olisi nahkajakkara ollut erittäin vittumainen ilman Eberiä.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Turhautumiseni lohko/sisätilalämppäri-yhdistelmään johtuu ihan vaan huonoista kokemuksista. Mukavuusarvo on yllättävän pieni, kun lohkolämppäri ei jaksa lämmittää myllyä niin paljoa, että auton oma lämppäri alkaisi puskea lämpöä paljoakaan nopeammin täysin kylmään koneeseen verrattuna.
No mutise sitten sisälämppäristä, jos se auton sisätilan lämpö on se pointti. Lohkolämmitin lämmittää moottorin pakkasilla sellaiseen kondikseen, että se yleensä jaksaa käynnistyä + on melko tavalla ympäristöystävällisempi käynnistyessään.
 

12961

Jäsen
No mutise sitten sisälämppäristä, jos se auton sisätilan lämpö on se pointti. Lohkolämmitin lämmittää moottorin pakkasilla sellaiseen kondikseen, että se yleensä jaksaa käynnistyä + on melko tavalla ympäristöystävällisempi käynnistyessään.

Polttoainelämmitin lämmittää moottorin niin lämpimäksi, että auton oma lämppäri pöhisee lämmintä heti startista, lohkolämppäri ei. Tämä johtuu siitä, että toinen kierrättää jäähdytysnesteitä, toinen ei. Mutisen lohkolämppärin huonoudesta, koska tosiasiassa se jättää koneen melko kylmäksi (lämmittää pistemäisesti), lämpimämmäksi toki kuin ulkoilma.

Varmaan lämmittää kyllä lohkolämppärikin myllyn käyntilämpöiseksi, mutta saa olla päällä varmaan koko yön.

Ympäristöystävällisyydestä kylmäkäynnistyksessä en voisi olla juuri vähempää kiinnostunut. Tai no, kiva bonus, mutta sillä en pysty lämppärin hintaa itselleni perustelemaan.

Pakkasesta johtuen ei ole jäänyt auto ikinä käynnistymättä.
 
Viimeksi muokattu:

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuosta sisälämppäreiden yleistymisestä on muuten tullut sellainen riesa että monella työpaikalla, missä on työntekijöille lämmitystolpat, tuntuu olevan ongelmaa että kun kaikki vinguttaa niitä sisälämppäreitä kovalla pakkasella päivät pitkät niin alkaa paukkumaan tolpista/taulusta sulakkeet ja sitten onkin sellainen tilanne että kenelläkään ei ole edes lohkolämmittimet toimineet koko päivänä. Meillä piti vetää pari talvea sitten tolpille paksummat kaapelit ja vaihtaa järeämmät sulakkeet kun alkoi olla koko ajan ongelmaa noiden sulakkeiden kanssa. Ja esim. emoyhtiöllämme jossa on moninkertaisesti työntekijöitä ja näin ollen aika paljon enemmän lämmitystolppia, piti antaa työntekijöille määräys että sisälämmittimiä ei saa käyttää ollenkaan koska sulakkeet eivät kestä.
 

Jindebyne

Jäsen
Vikoja ei ole juurikaan ollut, mutta esim. peräluukun lukko on kerran jäätynyt niin, ettei meinannut suostua menemään kiinni. Lisäksi kuulostaa siltä kuin joku auton takana kolahtelisi tietynlaisissa kuopissa.

Oletko saanut selville mistä tuo kolahtelu on peräisin? Itselläni A3:ssa todennäköisesti aivan sama homma. Auton perästä kuuluu kolinaa varsinkin näin talvella kun lunta on paljon ja ajaa möykkyistä tietä. Ääni muistuttaa hieman kun jokin esine kolahtelisi ympäri tyhjää laatikkoa. Olen koettanut tutkia mikä se voisi olla, mutta pakko kai viedä merkkipajalle näyttämään.

Kertakaikkiaan todella vittumainen ongelma ja vuodenvaihteessa se alkoi.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Oletko saanut selville mistä tuo kolahtelu on peräisin? Itselläni A3:ssa todennäköisesti aivan sama homma. Auton perästä kuuluu kolinaa varsinkin näin talvella kun lunta on paljon ja ajaa möykkyistä tietä. Ääni muistuttaa hieman kun jokin esine kolahtelisi ympäri tyhjää laatikkoa. Olen koettanut tutkia mikä se voisi olla, mutta pakko kai viedä merkkipajalle näyttämään.

Kertakaikkiaan todella vittumainen ongelma ja vuodenvaihteessa se alkoi.

Uudessa Passatissa oli sama homma. Jäätä oli kertynyt sellaisiin paikkoihin että kun pakoputki pikkusen liikkuu kannattimissaan niin se osui jäähän ja kolisi.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Oletko saanut selville mistä tuo kolahtelu on peräisin? Itselläni A3:ssa todennäköisesti aivan sama homma. Auton perästä kuuluu kolinaa varsinkin näin talvella kun lunta on paljon ja ajaa möykkyistä tietä. Ääni muistuttaa hieman kun jokin esine kolahtelisi ympäri tyhjää laatikkoa. Olen koettanut tutkia mikä se voisi olla, mutta pakko kai viedä merkkipajalle näyttämään.

Kertakaikkiaan todella vittumainen ongelma ja vuodenvaihteessa se alkoi.

Minkäs vuotinen A3 kyseessä? Jos on mk1 eli 1997-2003 niin noissahan on tyyppivikana takapään puslat, jotka alkaa kolisemaan. Osat on halvat (n.60€) mutta vaihtohinta riippuu vähän paikasta. Kannattaa tiedustella eri korjaamoilta, koska jollain niistä on varmasti se "puslatyökalu" jolla vaihto tapahtuu nopeasti ja laskukin on pienempi. Muuten tiedossa on varmaankin kolmen-neljän tunnin työ. Taaskaan en suosittele merkkikorjaamoa, jolla on toki tuo työkalu, mutta repii silti neljän tunnin taksan niiden kiskurihinnoilla.
 

Jindebyne

Jäsen
Minkäs vuotinen A3 kyseessä? Jos on mk1 eli 1997-2003 niin noissahan on tyyppivikana takapään puslat, jotka alkaa kolisemaan. Osat on halvat (n.60€) mutta vaihtohinta riippuu vähän paikasta. Kannattaa tiedustella eri korjaamoilta, koska jollain niistä on varmasti se "puslatyökalu" jolla vaihto tapahtuu nopeasti ja laskukin on pienempi. Muuten tiedossa on varmaankin kolmen-neljän tunnin työ. Taaskaan en suosittele merkkikorjaamoa, jolla on toki tuo työkalu, mutta repii silti neljän tunnin taksan niiden kiskurihinnoilla.

Kyseessä on vm. 2008 sportback. Joo Audi Centerin kierrän kyllä tämäntyyppisissä pikku fiksailuissa, koska vain taivas on rajana hinnoissa verrattuna työhön näissä pienemmissä osien uusimisissa. Nopeasti on puslat alkaneet kenkkuilemaan 2v vanhassa autossa, jos tosiaan se osoittautuu syyksi. Pitää vielä tsekata tuo SamSpaden vinkkaama jäätilanne tuolla pakoputken läheisyydessä.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Kyseessä on vm. 2008 sportback. Joo Audi Centerin kierrän kyllä tämäntyyppisissä pikku fiksailuissa, koska vain taivas on rajana hinnoissa verrattuna työhön näissä pienemmissä osien uusimisissa. Nopeasti on puslat alkaneet kenkkuilemaan 2v vanhassa autossa, jos tosiaan se osoittautuu syyksi. Pitää vielä tsekata tuo SamSpaden vinkkaama jäätilanne tuolla pakoputken läheisyydessä.

Joo, sitten en kyllä usko että kyseessä on puslat. Pakoputken kunto/kumit kannattaa tosiaan tarkastuttaa jossain pikkupajalla ja lähteä siitä liikkeelle...
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Kyllähän se nyt on ihan selvä asia, että mikään valmistaja ei vakiovarusteena tarjoa moottorinlämmitintä tai lohkolämmitintä. Sen sijaan varsinkin takavuosina ko. yhdistelmä oli usein talviaikaan ns. kampanjassa, eli ne sai kaupan päälle. Yleisesti ottaen sanoisin, että moottorinlämmittimien määrä kokonaisuutena on pudonnut huomattavasti viime vuosien aikana. Ehkä tähän on hinta syynä sillä ns. säteilylämmittimet ovat kalliita ja lisäksi huomattavan tehottomia verrattuna perinteiseen lohkolämmittimeen, jota ei kovinkaan moneen autoon enää edes saa sillä lohkossa ei ole paikkaa vastukselle.

Uusissa vähänkulutuksisissa bensakoneissa lämpeäminen on kovilla pakkasilla ikävän hidasta, mutta kaikkea ei voi saada. Dieseleissähän (ainakin VAG:lla) on sähkövastukset lämmittimessä vakiona, eli vaikka kone ei olekkaan lämmin, niin koppiin saadaan lähes heti startin jälkeen lämmintä ilmaa - nuo sähkövastukset pitäisi saada myös bensakoneisiin.
 

12961

Jäsen
Kyllähän se nyt on ihan selvä asia, että mikään valmistaja ei vakiovarusteena tarjoa moottorinlämmitintä tai lohkolämmitintä. Sen sijaan varsinkin takavuosina ko. yhdistelmä oli usein talviaikaan ns. kampanjassa, eli ne sai kaupan päälle. Yleisesti ottaen sanoisin, että moottorinlämmittimien määrä kokonaisuutena on pudonnut huomattavasti viime vuosien aikana

Ei se ihan selvä ole. Monien merkkien dieseleissä on vakiona polttoainekäyttöinen lämmitin, ohjauksella tai ilman. Esimerkiksi nykyisessä 9-3 TTiD-Saabissani tuo oli automaattisesti mukana, kone ei pysy lämpöisenä ilman Eberiä edes 10 pakkasessa maantieajossa. 3 Ajastinta ajotietokoneessa vakiona, kaukosäädöstä joutuu maksamaan ekstraa. Ainakin osassa Volvoja ja Fordeja on myös polttoainekäyttöinen lisälämmitin vakiona. Ärsyttävin ajamani kone toistaiseksi, jossa tuota ei ole ollut, on VAG:n 1.9 TDI -05-mallisessa octaviassa. Lämpeneminen kestää muuten kauan... Tiedä sitten pitäisikö tuollaisessa olla vastukset vai olivatko ne epäkunnossa.


GSM-rele on myös helppo värkätä noihin lisälämppäreihin.

E61 530d BMW:ssa oli webasto, mutta ilman käyttäjän ohjausta. Tuo siis tarjosi lämpöä vain ja ainoastaan automatiikan ohjaamana kun kone oli kylmä. Pelkän ohjelmoinnin vaativa käyttäjäohjaus olisi maksanut niin paljon, ettei kannattanut.
 
Viimeksi muokattu:

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ärsyttävin ajamani kone toistaiseksi, jossa tuota ei ole ollut, on VAG:n 1.9 TDI -05-mallisessa octaviassa. Lämpeneminen kestää muuten kauan... Tiedä sitten pitäisikö tuollaisessa olla vastukset vai olivatko ne epäkunnossa.
On muuten paras kone, joka minun autoissani on ollut. Jos jotain huonoja puolia haluaa etsiä, se tyypillisenä dieselinä ei jaksa kovin nopesti lämmittää sisäilmaa. Ja ei, vastukset eivät olleet epäkunnossa. Siinä kun ei vakiona ole moottorinlämmitintä, saati sitten sisäpistoketta. Siksihän juuri noihin asennetaan jälkeenpäin niitä säteily- tai polttoainelämmittimiä Suomen oloissa. Kyllä tuon (sama konserni, eri merkki) sisälämppärillä sai ihan kohtuullisen mukavaksi talvellakin. Ei ne muiden dieselit juuri sen nopeammin lämpene. Ominaisuus, ei vika. En sitten tiedä, mitä vikaa tai edes ärsyttävää on moottorissa, joka vääntää hyvin ja on taloudellinen.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Ärsyttävin ajamani kone toistaiseksi, jossa tuota ei ole ollut, on VAG:n 1.9 TDI -05-mallisessa octaviassa. Lämpeneminen kestää muuten kauan... Tiedä sitten pitäisikö tuollaisessa olla vastukset vai olivatko ne epäkunnossa.
Itselläni on 1.9 TDI Seat Toledo -04, tosin taitaa olla vanhemman mallinen kone tuossa. Kuitenkin, tuo hidas lämpeneminen vaivasi itseäkin. Mutta sitten alkoi kovimmilla pakkasilla olla ongelmia käynnistymisen kanssa, ja hankin tuohon autoon uuden akun. Tämän jälkeen ei minulla ole ollut lämpenemisenkään suhteen pahemmin valittamista. Kovemmilla pakkasilla olen välillä ajanut pykälää pienemmällä vaihteella kuin normaalisti, jotta moottori on lämmennyt nopeammin.

Jos tuossa -05 Octaviassa on alkuperäinen akku, niin vaihtaminen uuteen saattaa siis parantaa jopa lämpenemistäkin, ainakin minulla kävi näin.
 
Viimeksi muokattu:

12961

Jäsen
Ominaisuus, ei vika. En sitten tiedä, mitä vikaa tai edes ärsyttävää on moottorissa, joka vääntää hyvin ja on taloudellinen.

Erittäin heikosti väänsi ja lämpeni verrattuna Fiatin 1.9JTD:n/JTD TwinTurboon, jossa 400Nm ja VAGiin verrattuna sama kulutus. Paha sanoa mihin vertaat, mutta erittäin heikosti kulkeekin verrattuna edelliseen ≈100Nm vähemmän vääntävään ja ≈100 hp enemmän tehoa antavaan bensakoneeseen.

VAG:n ylivoima dieselessä on lähinnä markkinoinnin ja VAG-forumismin tarjoamaa lumetta. Dieseleissä BMW on se todellinen edelläkävijä, bensamyllyissä sen lisäksi ainakin 2-3 muuta. Kokeile käytännössä paperivertailun lisäksi niin totuus selviää. BMW on toki paperillakin melko kovilla jopa molemmilla polttoaineilla.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös