Autoiluketju

  • 3 313 265
  • 19 002

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raimon Rakuunat
Pakko sanoa sen verran, vaikka asia ei minulle mitenkään kuulu, mutta kyseisen remontin teettäminen(vaikka et sitä varsinaisesti teettänytkään) olisi noilla hinnoilla ollut äärimmäisen typerää ollut olla teettämättä. Jos kyseessä on luotettava vanha sotaratsu, ei vajaa 400€ loppuelämän korjauksiin ole summa eikä mikään. Olettaen tietenkin, että elämä ei lopu heti huomenna.

No minustakin tuolla hinnalla kuitenkin tuon romun tuleviksi pariksi vuodeksi luotettavaksi saattaminen tuolla hinnalla oli ihan kannattavaa. Tietystihän tuosta voi aina pettää sitten joku muu kohta, kuten vaikka vaihdelaatikko tai kytkin tai mikä ikinä. Eihän noista voi tietää. Mutta hyvällä todennäköisyydellä seuraavat pari vuotta selviän kohtalaisen pienillä korjauksilla. Sanoin vain tuosta, että joku voisi pitää hommaa idioottimaisena, kun kuitenkin moisia kärryjä katsastuskuntoisena myydään about 800 eurollakin. Mutta kun kuitenkin oma näppituntuma auton kunnosta on ja nyt tiedän, että motti kestää taatusti, niin näen tekemäni operaation fiksuimpana tähän tilanteeseen. Mielestäni auton käyttöarvo oli tuon korjauksen arvoinen.
 

Jeihki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Sanoin vain tuosta, että joku voisi pitää hommaa idioottimaisena, kun kuitenkin moisia kärryjä katsastuskuntoisena myydään about 800 eurollakin. Mutta kun kuitenkin oma näppituntuma auton kunnosta on ja nyt tiedän, että motti kestää taatusti, niin näen tekemäni operaation fiksuimpana tähän tilanteeseen. Mielestäni auton käyttöarvo oli tuon korjauksen arvoinen.


Tässä se suuri viisaus piileekin. Kuka vittu voi sanoa, ettei se 800€:n kikotin hajoa heti kättelyssä ja tuosta omasta autostasi sulla on vastaavasti se perstuntuma.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Paljon on mystisiä asioita autoillessa tapahtunut, mutta eilinen kyllä vetää verrat ihan mille vain. Nimittäin lähtiessä autoilemaan neljä vuotta vanhalla ranskattarella alkoi vasemman eturenkaan puolelta kuulua hankaavaa ääntä. No, ajattelin, että luntahan siellä vain, kun oli pyryttänyt niin pirusti autohallin katolle. Kuitenkin muutaman kymmenen metriä ajettua kävi selväksi, että nyt on jotain muuta kyseessä, joten ulos tarkastamaan tilanne. Ulkoisesti ei näkynyt mitään vikaa, mutta ilmassa oli palaneen käryä ihan noin kirjaimellisesti ja sitten kiinnitin huomioni etulokasuojaan, joka oli melkein renkaassa kiinni. Puljasin auton takaisin parkkiin helvetinmoisen lumikinoksen keskelle, ja jäin ihmettelemään mitä on voinut yön aikana sattua.

Sillä tosiaan, edellisenä päivänä ajoin autolla normaalisti, joten oudosti yön aikana joko iskari tai jousi oli mennyt paskaksi. No, pakkanen saattaa tehdä ainakin iskareille hallaa, mutta on silti outoa, että tuollainen vika ilmenee yön yli "itsekseen". Onneksi vakuutusyhtiö korvaa sentään hinauksen, jos kohta en tiedä yhtään miten se onnistuu liukkaalta ja lumiselta parkkihallin katolta.

Onko kellään mitään kokemuksia vastaavasta, ja osaako kukaan edes arvioida mitä on voinut tapahtua? Korjaamolla selviää paljonko tulee turpaan taloudellisesti.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
Seuraavanlainen dilemma liikennesäännöistä: Pitäjänmäentiellä Talin suoralla on risteyksen jälkeen ensin pysähtymiskieltomerkki ja heti perään dösäri. Dösäreillä ei ole syvennystä vaan dösät pysähtyvät kaistalle, joka on pelkästään joukkoliikennekaista. Ei siis vain tiettyinä kellonaikoina. Sama pysähtymiskieltomerkki on mielestäni joka risteyksen jälkeen koko suoralla molempiin suuntiin ja aina juuri ennen dösäriä.

Saanko pysähtyä mainituille dösäreille? Mielestäni saan, mutta silloin noissa pysähtymiskieltomerkeissä ei olisi noissa kohdassa mitään järkeä. Miksi ne eivät voi olla heti dösärin jälkeen, jolloin mun ei olisi tarvinnut tätä ihmettelyä kirjoittaa.
 

Krupieeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Saanko pysähtyä mainituille dösäreille? Mielestäni saan, mutta silloin noissa pysähtymiskieltomerkeissä ei olisi noissa kohdassa mitään järkeä.

Tieliikenneasetuksessa sanotaan pysäyttäminen kielletty -merkistä mm. seuraavaa:

"Merkki ei koske tieliikennelain mukaan sallittua pysäyttämistä jalkakäytävälle tai pyörätielle eikä tämän asetuksen mukaan sallittua pysäyttämistä linja-auton tai raitiovaunun pysäkille."

Ja bussipysäkillehän saa pysäyttää, jos ottaa jonkun kyytiin tai päästää pois, joten mielestäni pysäkille on sallittyä pysäyttää näiden pykälien tulkinnan jälkeen. :)
 

Weber80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Vastuullinen valmistaja tekee takaisinkutsun. Valitettavan monilla valmistajilla vastaavat ovat arkipäiväisiä ominaisuuksia. Aika kiusallinen vika toki.

Niin. Kyllähän se valmistaja on silloin vastuullinen ja huolehtii kuluttajista, kun Toyota tekee takaisinkutsun. Mikäli merkki on joku muu, katsotaan se heti viaksi.

Nythän tietenkin pösön ja sitikan takaisinkutsut johtuvat huonosta laadusta ja siitä, että ovat ranskalaisia. Sillä ei tietenkään ole mitään väliä, että C1 ja 107 = Toyota Aigo vai Aygo mikälie.

Kyllähän näitä Toyota fanaatikkoja löytyy lähipiiristä ja ottavat herneen aika syvään kun tästä asiasta mainitsee. Ja yleensä vastaus on juuri se, että "Vastuullinen valmistaja jne..."
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Onko jollakin henk.koht. kokemuksia Focus- tai Astra-dieseleistä vm. 2005-09? Kuulisin mieluusti mielipiteitä, sillä joku tuollainen olis mahdollisesti hankintalistalla farmariversiona. Tosin Fordin vanha 1.8 valurautapannu ei tule kyseeseen.
 

gebardi

Jäsen
Hei Octavia kuskit

Mulla on 2001 octavia jossa on vetoluistonesto. Sen saa kytkettyä pois päältä mutta tämä rouskuttaa silti. Eikös sen luistoneston pitäis olla sitten ihan hiljakseen kun sen kytkee pois? Niin ja kuuluuko sen pitää niin kovaa ääntä kun pitää. Siitä kuuluu ihan kunnon rouske kun se alkaa ottamaan.

Epäselvemmin en enää pysty kirjottamaan. Anteeksi.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Mulla on 2001 octavia jossa on vetoluistonesto. Sen saa kytkettyä pois päältä mutta tämä rouskuttaa silti. Eikös sen luistoneston pitäis olla sitten ihan hiljakseen kun sen kytkee pois? Niin ja kuuluuko sen pitää niin kovaa ääntä kun pitää. Siitä kuuluu ihan kunnon rouske kun se alkaa ottamaan.

Epäselvemmin en enää pysty kirjottamaan. Anteeksi.
Siis tuota. Meneekö sulla vetoluistonesto ja ajonvakautusjärjestelmä sekaisin? Mulla on -08 Golf ja siitä ei ainakaan saa pois muuta kuin tuon vetoluistoneston, ajonvakautus siis ei poistu vaikka ESP-nappulasta painaisikin.

Siksi kysyn, koska nimenomaan tuo ajonvakautusjärjestelmä on se joka "rouskuttaa", ei luistonesto.
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Sähkötoiminen "lukkoperä" siellä rutisee muistaakseni. ASR-nappulan painaminen estää sen ettei konetehot rajoitu jos pyörä lyö tyhjää.
 

gebardi

Jäsen
Siis tuota. Meneekö sulla vetoluistonesto ja ajonvakautusjärjestelmä sekaisin? Mulla on -08 Golf ja siitä ei ainakaan saa pois muuta kuin tuon vetoluistoneston, ajonvakautus siis ei poistu vaikka ESP-nappulasta painaisikin.

Siksi kysyn, koska nimenomaan tuo ajonvakautusjärjestelmä on se joka "rouskuttaa", ei luistonesto.

Mulla on autossa vaan se ASR-nappi eli ei ole ajonvakautusta. Käyttöohjekirjaa lukiessani :D annoin itseni ymmärtää että jos on sekä luistonesto että ajonvakautus niin silloin kytkinnapissa lukee ESP. Ilmeisesti kyseessä on siis tämä sähköinen "lukkoperä". Tämä lukkoperä sopii vielä siinä mielessä tähän rouskutusääneen, sillä erityisesti sitä kuuluu 20cm hangessa ajettaessa luistonesto pois kytkettynä. Se ääni kuulostaa vaan niin pahalta, mutta onhan tolla koslalla jo ikääkin. Ei varmaan uusissa autoissa enää pidä niin kovaa ääntä.

ABS-jarrujen rouskutuksen sentään tiedän kuuluvan asiaan. :D

Kiitos vastauksista.
 
Viimeksi muokattu:

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Mulla on autossa vaan se ASR-nappi eli ei ole ajonvakautusta. Käyttöohjekirjaa lukiessani :D annoin itseni ymmärtää että jos on sekä luistonesto että ajonvakautus niin silloin kytkinnapissa lukee ESP. Ilmeisesti kyseessä on siis tämä sähköinen "lukkoperä". Tämä lukkoperä sopii vielä siinä mielessä tähän rouskutusääneen, sillä erityisesti sitä kuuluu 20cm hangessa ajettaessa luistonesto pois kytkettynä. Se ääni kuulostaa vaan niin pahalta, mutta onhan tolla koslalla jo ikääkin. Ei varmaan uusissa autoissa enää pidä niin kovaa ääntä.

ABS-jarrujen rouskutuksen sentään tiedän kuuluvan asiaan. :D

Kiitos vastauksista.

Mulla on taas IV GTI Golfissa (Siis sama auto kun sun Octavia) mekaaninen luistonesto, ei ASR:ää, että voihan se olla sekin. Niin, siis en tiedä onko sitä autoissa jossa on myös toi sähköinen "lukkoperä"? Kuulostaa sellaiselta, kun rattaat löis tyhjää?!
 

anzie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Se ääni kuulostaa vaan niin pahalta, mutta onhan tolla koslalla jo ikääkin. Ei varmaan uusissa autoissa enää pidä niin kovaa ääntä.
Appiukon Nissan Primerassa on Boschin ESP 8.0, eli kohtuu uusi ellei uusin, ja siinä tuo rouskutus on kyllä aika kovaa kanssa.
On tullut testailtua juurikin hyvin lumisilla teillä miten järjestelmä yleisesti toimii.
 

gebardi

Jäsen
Mulla on taas IV GTI Golfissa (Siis sama auto kun sun Octavia) mekaaninen luistonesto, ei ASR:ää, että voihan se olla sekin. Niin, siis en tiedä onko sitä autoissa jossa on myös toi sähköinen "lukkoperä"? Kuulostaa sellaiselta, kun rattaat löis tyhjää?!

Sitä ääntä voi kuvailla juuri noin. Kuin rattaat löisi tyhjää. Tyydyn tuohon sähköseen lukkoperään ennenkuin löydän netistä lissää tietoa.
 
Suosikkijoukkue
Kuhmon Kiva, KalPa, LA Kings
No nythän se pakkanen oli purassu, eli meikäläisellä nesteet jäässä autossa. Mites niitä voi ja kannattaa sulatella? Voiko esim autoa pitää tyhjäkäynnillä vai särkyykö sieltä jotain? Nyt apua tarvitaan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
No nythän se pakkanen oli purassu, eli meikäläisellä nesteet jäässä autossa. Mites niitä voi ja kannattaa sulatella? Voiko esim autoa pitää tyhjäkäynnillä vai särkyykö sieltä jotain? Nyt apua tarvitaan.

En suosittele kyllä käyttämään tuota autoa, vaan mieluummin se auto pitäisi nyt saada jonnekin lämpimään sulamaan ja sitten nesteet vaihtoon.
 

12961

Jäsen
Sitä ääntä voi kuvailla juuri noin. Kuin rattaat löisi tyhjää. Tyydyn tuohon sähköseen lukkoperään ennenkuin löydän netistä lissää tietoa.

Sähköinen "lukkoperä" sisältyy mm. kaikkiin Boschin ESP-järjestelmiin, ja toimii jarrujen avulla. Ts. sutivaa pyörää jarrutetaan, jotta vetoa siirtyisi toiselle pyörälle. Tavallaan kuten kiihtyvyysanturiton ESP kahdelle pyörälle.

Lukkoperä tuo siis ei ole millään tavalla eikä myöskään toimi läheskään samalla tavalla kuin mekaaninen versio (torsen, kitka, mikä tahansa). Lopputuloskaan ei ole läheskään yhtä hyvä kuin mekaanisella perällä, paljon halvempi valmistaa kylläkin. Mikäli haluaa oikeasti hyvän perän, kannattaa tutustua Quaifen torsen-palikoihin, jotka eivät esim. häiritse ESP:n toimintaa. ESP-autoissa kitka- tai kiinteäksi lukittuva lukko on erittäin vaarallinen ilman ESP:n uudelleenohjelmointia, mutta Quaifen torsen-perä rulettaa.

Kysymyksessä on siis samantyyppinen tasauspyörästö kuin Quattro-nelivetoaudeissa keskellä, ei varsinainen perinteinen lukkoperä. Pyörä, jolla on enemmän pitoa, saa enemmän momenttia.

Jarrut rutisevat kyllä kun tuo "sähköinen lukkoperä" toimii, ihan samaan tapaan kuin ESP:llakin.


Mulla tuntuu ESP:n ohjausyksikkö (loytyy yleensä helposti konetilasta, jotta ääntä voi paikallistaa sinnepäin) pitävän ääntä kovemmilla pakkasilla, perstuntumalta alle -10 asteessa. Hydrauliikkaahan tuo sisältää, joten olisikohan hydrauliöljy asteen verran jämäkkää pakkasilla ja siitä rutina.
 
Viimeksi muokattu:

halogeeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport
Onko kirjoittajilla kokemuksia 1.8-2.0 l Saab 9-3:sta bensakoneella vm. 2003-2008. Työmatka piteni 30 km:iin, josta moottoritietä n.
15 km ja toiset 15 km tavallista maantieajoa, joten lähinnä kaupunkiajossa ollut kauppakassi menossa vaihtoon. Eikö Saabit ole perinteisesti olleet hyviä ja vakaita ajettavia suuremmilla nopeuksilla? Entä vikapuoli, vanhat 99:t sun muut kai olleet kestäviä mut noista uudemmista on monenlaistakin juttua eikä oikein tiedä mitä uskoa kun kellään tutulla ei Saabia ole.
 

12961

Jäsen
Onko kirjoittajilla kokemuksia 1.8-2.0 l Saab 9-3:sta bensakoneella vm. 2003-2008. Työmatka piteni 30 km:iin, josta moottoritietä n.
15 km ja toiset 15 km tavallista maantieajoa, joten lähinnä kaupunkiajossa ollut kauppakassi menossa vaihtoon. Eikö Saabit ole perinteisesti olleet hyviä ja vakaita ajettavia suuremmilla nopeuksilla? Entä vikapuoli, vanhat 99:t sun muut kai olleet kestäviä mut noista uudemmista on monenlaistakin juttua eikä oikein tiedä mitä uskoa kun kellään tutulla ei Saabia ole.


Tuohon on pelkästään 2-litraista neloskonetta, vain mallimerkintä on 1.8. Samoja koneita (150 ja 175hp), mutta eri moottorinohjauksen softalla, joten lastulla saa molemmista yhtä paljon. 210-hp-koneessa on mm. eri nokat, sekin perusrakenteeltaan samaa kauraa.

Tai niin, onhan siihen olemassa joku turbotonkin 1.8, mutta en koskisi. Patalaiska sellainen on tuollaisessa kärryssä. Eipä taida olla montaa uutena tuolla koneella myytykään.

Jakopää on perinteisesti ketjulla, joten remminvaihtoja ei ole.

Alkuperäiset iskarit ovat aika heikkolaatuiset, muuten noissa ei yleisesti ole ihmeempiä ollut.


Kannattaa katsella enemmän käyttökokemuksia saabclub finlandin foorumeilta, yksi asiallisimpia merkkikerhofoorumeita internetin eetterissä. Mallifoorumi tuolla löytyy tuon "9-3 SS ja SC" alta.
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Onko mahdollista, että vm. 2001 Mondeossa ei ole sisätilan pistorasiaa?? Enpä oo ennen törmänny tämmöseen jos sitä ei ole..
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Enpä oo ennen törmänny tämmöseen jos sitä ei ole..

Ai autoon, jossa moista ei ole? Vuoden 2001 Corollassa ei ole, mutta siinä nyt tosin ei ole mitään muutakaan rattia ja perkeleen huonoja penkkejä lukuunottamartta. Jumankauta, ikkunat veivataan auki 2000-luvun autossa!

Mutta ei noita pistorasioita kaikissa ole.
 

jiimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, HJK
Ai autoon, jossa moista ei ole? Vuoden 2001 Corollassa ei ole, mutta siinä nyt tosin ei ole mitään muutakaan rattia ja perkeleen huonoja penkkejä lukuunottamartta. Jumankauta, ikkunat veivataan auki 2000-luvun autossa!

Kylläpä on vahvat japanilaisautoantipatiat sulla. Nuo varusteethan riippuvat pitkälti siitä, onko auton uutena ostanut halunnut maksaa niistä tai onko joku myöhemmin jälkiasentanut niitä. Eipä olisi sisälämppärin pistorasiaa uudenkarheassa turbo-Saabissanikaan, jos en olisi sitä siihen ilmoittanut haluavani, eikä muuten esim. vakionopeudensäädintäkään..
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ei kai missään (ainakaan perushenkilö)autossa ole sisätilan pistorasiaa. Niin moottorinlämmitin kuin sisähaarakin ovat aina lisävarusteita, jotka asennetaan tai ei, jos omistaja haluaa. Eihän ne mitään tehdasvarusteita ole, usein vain ne saa tingittyä uuden auton hintaan mukaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös