Autoiluketju

  • 3 191 426
  • 18 516

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Escortin öljyvika oli kaverin viestin mukaan: "kyl ne huoh.letkut oli ihan tukkeessa ja nokka-akselin tiiviste oli pullahtanu ulos pesästään..."

Jätkä sitten ilmoitti eilen tehneensä kärrylle seuraavat toimenpiteet, kun sanoin, että jos jotain ehtii, ni vähä voit fiksailla sitä enemmänkin, että ei tarvis ihan heti roudaa uudestaan korjaukseen, niin listaa tuli seuraavanlaista. :D

"puhdistettu venttiilikoppaa, letkuja
vent.kopan tiiviste vaihettu
nokka-akselin tiiviste vaihettu
jakohihna plus kiristin vaihettu
pakoputki korjattu (oli poikki, hitsasin)
öljynsuodatin vaihdettu
ilmansuodatin vaihdettu
sytytystulpat vaihdettu
takapuskuri ei enää repsota niin pahasti (sanoin, että takapuskuri on vähän irti)
moottori pesty
lisätty jäähdytysnestettä ja jarrunestettä, molemmat oli alarajassa"

Katsotaan, paljon se multa hommista yhteensä pyytää. Ei ollut puhetta summasta etukäteen, mutta maksaa mitä maksaa ja tuttuna ei käsitykseni mukaan kuitenkaan mitään "huippuhuoltamojen" yyberkiskurilaskutuksia ainakaan meikäläiselle tee.
 

Bobcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Jätkä sitten ilmoitti eilen tehneensä kärrylle seuraavat toimenpiteet, kun sanoin, että jos jotain ehtii, ni vähä voit fiksailla sitä enemmänkin, että ei tarvis ihan heti roudaa uudestaan korjaukseen, niin listaa tuli seuraavanlaista. :D

"puhdistettu venttiilikoppaa, letkuja
vent.kopan tiiviste vaihettu
nokka-akselin tiiviste vaihettu
jakohihna plus kiristin vaihettu
pakoputki korjattu (oli poikki, hitsasin)
öljynsuodatin vaihdettu
ilmansuodatin vaihdettu
sytytystulpat vaihdettu
takapuskuri ei enää repsota niin pahasti (sanoin, että takapuskuri on vähän irti)
moottori pesty
lisätty jäähdytysnestettä ja jarrunestettä, molemmat oli alarajassa"


Melkoisen järeää remonttia lähes parikymppiseen autoon. Tuollaisen rempan jälkeen kannattaa auto jo itse ajella loppuun.

Merkkiliikkeessä huoltolasku olisi helposti enemmän kuin auton arvo.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Melkoisen järeää remonttia lähes parikymppiseen autoon. Tuollaisen rempan jälkeen kannattaa auto jo itse ajella loppuun.

Merkkiliikkeessä huoltolasku olisi helposti enemmän kuin auton arvo.

Ja ajelenkin. En minä tuota mihinkään edes yritä myydä. Kyllä toi meikäläisellä pysyy työmatkojen kyydittäjänä niin kauan, kun tuo nyt muuten kohtuullisissa rajoissa kuosissa pysyy. Jos nyt vaikka pari vuotta vielä, niin olen ihan tyytyväinen. Ja taatusti merkkiliikkeessä lasku olisi enemmän kuin auton arvo. Eikä se nytkään ole ilmaista, vaikka miten olisi tuttu korjaaja. Eikä pidäkään olla. Pitäähän hyvästä työstä palkka maksaa. Näillä näkymin ennen kuin auto katsastuksesta läpi menee, niin pari ruostereikää pitänee taas hitsata umpeen. Muuten uskoisin sen nyt olevan leimakunnossa.

Tiedän taatusti, että joku sanoisi tämänkin projektin olleen ihan idioottimainen, kun ei auton myyntiarvo enää ole paljon mitään, mutta kun lopulta sen käyttöarvo on meikäläiselle ihan käypä. Toki jotain radikaalia siitä voi aina pettää milloin vain, mutta suurella todennäköisyydellä se pelittää kohtuullisin korjauksin sen aikaa, kuin tarvitseekin. Parin vuoden päästä taloudellinen tilanteeni on niin eri luokkaa, että voin helpostikin harkita vähän uudemman kärryn hankkimista. Juuri nyt rahareikiä on toisaalla niin paljon, että on yritettävä tuon kanssa sinnitellä.
 

Krupieeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Jos yhtenä vuonna tekee tappiota ja herra X sanoo yhtiön tappion olevan ostajien vika, niin mielestäni herra X on aina Toyotan tehdessä tappiota todennut tämän olevan ostajien syy.

Joo lähinnä vain puutuin tuohon monikkoon "tappiotkin". :) No saivartelua sairvartelua (etenkin kun vuosi 2009 taitaa olla toinen tappiolline vuosi Toyotalle).

Taloussanomien mukaan kaasupoljin vikaa-vikaa on nyt myös Sitikassa, Pösössä ja Hondassa.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Osineen töineen otti duunista 380 euroa. Meikäläinen olla nyt hyvin tyytyväinen, vaikka joku sanoisikin, että moisen romun korjaaminen on typerää. Nyt katsastusta varten pitää vain pistää pari pientä ruostereikää umpeen ja se on siinä. Motille tuskin tarvitsee tehdä mitään niin kauan, kun tuolla autolla ajelen.
 

Jeihki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Osineen töineen otti duunista 380 euroa. Meikäläinen olla nyt hyvin tyytyväinen, vaikka joku sanoisikin, että moisen romun korjaaminen on typerää. Nyt katsastusta varten pitää vain pistää pari pientä ruostereikää umpeen ja se on siinä. Motille tuskin tarvitsee tehdä mitään niin kauan, kun tuolla autolla ajelen.


Pakko sanoa sen verran, vaikka asia ei minulle mitenkään kuulu, mutta kyseisen remontin teettäminen(vaikka et sitä varsinaisesti teettänytkään) olisi noilla hinnoilla ollut äärimmäisen typerää ollut olla teettämättä. Jos kyseessä on luotettava vanha sotaratsu, ei vajaa 400€ loppuelämän korjauksiin ole summa eikä mikään. Olettaen tietenkin, että elämä ei lopu heti huomenna.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Meikäläisellä oli joskus vanhassa golfissa viallinen...

No niin, nyt kävi näin, että kesä-Golf on odottanut kinoksen alla koko talven kärsivällisesti käyttöä, ja eilen löin kansanauton tulille. Kaikki meni hämmästyttävän ok, hienosti starttasi ja käy ok, mutta. Jarrut on kadonnut, tai siis kyllähän jarrut jotenkuten toimii, mutta poljin on kuin kuolleen jäniksen käpälä. Poljinta pumppaamalla ei tule painetta, auto tosin meinaa tyhjäkäynnillä pumpatessa sammua. Moottori sammuksissa pumppaamalla vastetta jonkin verran tulee. Nestemäärä on riittävä, jarrumerkkivalo ei pala, ja vuotoa en onnistunut paikallistamaan. Missä vika? Joku jäässä? Ilmaa? Häh?
 

Viktor Ulk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Inter Milan, St.Kilda Saints, VF
Onkos kenellekään kertynyt kokemusta VW Sciroccosta? Jos niin millaisia?

Itsellä ollut nyt vajaan puoli vuotta 1.4 TSI alla. Erittäin tyytyväinen hankintaani olen ollut. Ei mitään lastentauteja ilmaantunut (tosin ajelen suht vähän, nyt mittarissa 6000km).

Moottori on upea ja vääntää kutosella kaupungissakin kivasti pitäen kulutuksen alhaalla. Motarilla ohitukset onnistuvat samoten hyvin ja matkanopeuden pitäminen on helppoa. Ainoat miinukset annan vakionopeudensäätimestä, joka on volkkarin tyylin aika susi (vrt. C4 rattiohjattava). Radio on myöskin välillä vähän sekava käyttää, tosin auttais varmaan jos lukis käyttöohjeen.

Yleisesti voisi toistaa Top Gearin kommentin autosta: Hieman kalliimpi (ja tyylikkäämpi) GTI-golf, mutta vakiona enemmän varusteita.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Pakko sanoa sen verran, vaikka asia ei minulle mitenkään kuulu, mutta kyseisen remontin teettäminen(vaikka et sitä varsinaisesti teettänytkään) olisi noilla hinnoilla ollut äärimmäisen typerää ollut olla teettämättä. Jos kyseessä on luotettava vanha sotaratsu, ei vajaa 400€ loppuelämän korjauksiin ole summa eikä mikään. Olettaen tietenkin, että elämä ei lopu heti huomenna.

No minustakin tuolla hinnalla kuitenkin tuon romun tuleviksi pariksi vuodeksi luotettavaksi saattaminen tuolla hinnalla oli ihan kannattavaa. Tietystihän tuosta voi aina pettää sitten joku muu kohta, kuten vaikka vaihdelaatikko tai kytkin tai mikä ikinä. Eihän noista voi tietää. Mutta hyvällä todennäköisyydellä seuraavat pari vuotta selviän kohtalaisen pienillä korjauksilla. Sanoin vain tuosta, että joku voisi pitää hommaa idioottimaisena, kun kuitenkin moisia kärryjä katsastuskuntoisena myydään about 800 eurollakin. Mutta kun kuitenkin oma näppituntuma auton kunnosta on ja nyt tiedän, että motti kestää taatusti, niin näen tekemäni operaation fiksuimpana tähän tilanteeseen. Mielestäni auton käyttöarvo oli tuon korjauksen arvoinen.
 

Jeihki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Sanoin vain tuosta, että joku voisi pitää hommaa idioottimaisena, kun kuitenkin moisia kärryjä katsastuskuntoisena myydään about 800 eurollakin. Mutta kun kuitenkin oma näppituntuma auton kunnosta on ja nyt tiedän, että motti kestää taatusti, niin näen tekemäni operaation fiksuimpana tähän tilanteeseen. Mielestäni auton käyttöarvo oli tuon korjauksen arvoinen.


Tässä se suuri viisaus piileekin. Kuka vittu voi sanoa, ettei se 800€:n kikotin hajoa heti kättelyssä ja tuosta omasta autostasi sulla on vastaavasti se perstuntuma.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Paljon on mystisiä asioita autoillessa tapahtunut, mutta eilinen kyllä vetää verrat ihan mille vain. Nimittäin lähtiessä autoilemaan neljä vuotta vanhalla ranskattarella alkoi vasemman eturenkaan puolelta kuulua hankaavaa ääntä. No, ajattelin, että luntahan siellä vain, kun oli pyryttänyt niin pirusti autohallin katolle. Kuitenkin muutaman kymmenen metriä ajettua kävi selväksi, että nyt on jotain muuta kyseessä, joten ulos tarkastamaan tilanne. Ulkoisesti ei näkynyt mitään vikaa, mutta ilmassa oli palaneen käryä ihan noin kirjaimellisesti ja sitten kiinnitin huomioni etulokasuojaan, joka oli melkein renkaassa kiinni. Puljasin auton takaisin parkkiin helvetinmoisen lumikinoksen keskelle, ja jäin ihmettelemään mitä on voinut yön aikana sattua.

Sillä tosiaan, edellisenä päivänä ajoin autolla normaalisti, joten oudosti yön aikana joko iskari tai jousi oli mennyt paskaksi. No, pakkanen saattaa tehdä ainakin iskareille hallaa, mutta on silti outoa, että tuollainen vika ilmenee yön yli "itsekseen". Onneksi vakuutusyhtiö korvaa sentään hinauksen, jos kohta en tiedä yhtään miten se onnistuu liukkaalta ja lumiselta parkkihallin katolta.

Onko kellään mitään kokemuksia vastaavasta, ja osaako kukaan edes arvioida mitä on voinut tapahtua? Korjaamolla selviää paljonko tulee turpaan taloudellisesti.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Seuraavanlainen dilemma liikennesäännöistä: Pitäjänmäentiellä Talin suoralla on risteyksen jälkeen ensin pysähtymiskieltomerkki ja heti perään dösäri. Dösäreillä ei ole syvennystä vaan dösät pysähtyvät kaistalle, joka on pelkästään joukkoliikennekaista. Ei siis vain tiettyinä kellonaikoina. Sama pysähtymiskieltomerkki on mielestäni joka risteyksen jälkeen koko suoralla molempiin suuntiin ja aina juuri ennen dösäriä.

Saanko pysähtyä mainituille dösäreille? Mielestäni saan, mutta silloin noissa pysähtymiskieltomerkeissä ei olisi noissa kohdassa mitään järkeä. Miksi ne eivät voi olla heti dösärin jälkeen, jolloin mun ei olisi tarvinnut tätä ihmettelyä kirjoittaa.
 

Krupieeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Saanko pysähtyä mainituille dösäreille? Mielestäni saan, mutta silloin noissa pysähtymiskieltomerkeissä ei olisi noissa kohdassa mitään järkeä.

Tieliikenneasetuksessa sanotaan pysäyttäminen kielletty -merkistä mm. seuraavaa:

"Merkki ei koske tieliikennelain mukaan sallittua pysäyttämistä jalkakäytävälle tai pyörätielle eikä tämän asetuksen mukaan sallittua pysäyttämistä linja-auton tai raitiovaunun pysäkille."

Ja bussipysäkillehän saa pysäyttää, jos ottaa jonkun kyytiin tai päästää pois, joten mielestäni pysäkille on sallittyä pysäyttää näiden pykälien tulkinnan jälkeen. :)
 

Weber80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Vastuullinen valmistaja tekee takaisinkutsun. Valitettavan monilla valmistajilla vastaavat ovat arkipäiväisiä ominaisuuksia. Aika kiusallinen vika toki.

Niin. Kyllähän se valmistaja on silloin vastuullinen ja huolehtii kuluttajista, kun Toyota tekee takaisinkutsun. Mikäli merkki on joku muu, katsotaan se heti viaksi.

Nythän tietenkin pösön ja sitikan takaisinkutsut johtuvat huonosta laadusta ja siitä, että ovat ranskalaisia. Sillä ei tietenkään ole mitään väliä, että C1 ja 107 = Toyota Aigo vai Aygo mikälie.

Kyllähän näitä Toyota fanaatikkoja löytyy lähipiiristä ja ottavat herneen aika syvään kun tästä asiasta mainitsee. Ja yleensä vastaus on juuri se, että "Vastuullinen valmistaja jne..."
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Onko jollakin henk.koht. kokemuksia Focus- tai Astra-dieseleistä vm. 2005-09? Kuulisin mieluusti mielipiteitä, sillä joku tuollainen olis mahdollisesti hankintalistalla farmariversiona. Tosin Fordin vanha 1.8 valurautapannu ei tule kyseeseen.
 

gebardi

Jäsen
Hei Octavia kuskit

Mulla on 2001 octavia jossa on vetoluistonesto. Sen saa kytkettyä pois päältä mutta tämä rouskuttaa silti. Eikös sen luistoneston pitäis olla sitten ihan hiljakseen kun sen kytkee pois? Niin ja kuuluuko sen pitää niin kovaa ääntä kun pitää. Siitä kuuluu ihan kunnon rouske kun se alkaa ottamaan.

Epäselvemmin en enää pysty kirjottamaan. Anteeksi.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Mulla on 2001 octavia jossa on vetoluistonesto. Sen saa kytkettyä pois päältä mutta tämä rouskuttaa silti. Eikös sen luistoneston pitäis olla sitten ihan hiljakseen kun sen kytkee pois? Niin ja kuuluuko sen pitää niin kovaa ääntä kun pitää. Siitä kuuluu ihan kunnon rouske kun se alkaa ottamaan.

Epäselvemmin en enää pysty kirjottamaan. Anteeksi.
Siis tuota. Meneekö sulla vetoluistonesto ja ajonvakautusjärjestelmä sekaisin? Mulla on -08 Golf ja siitä ei ainakaan saa pois muuta kuin tuon vetoluistoneston, ajonvakautus siis ei poistu vaikka ESP-nappulasta painaisikin.

Siksi kysyn, koska nimenomaan tuo ajonvakautusjärjestelmä on se joka "rouskuttaa", ei luistonesto.
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Sähkötoiminen "lukkoperä" siellä rutisee muistaakseni. ASR-nappulan painaminen estää sen ettei konetehot rajoitu jos pyörä lyö tyhjää.
 

gebardi

Jäsen
Siis tuota. Meneekö sulla vetoluistonesto ja ajonvakautusjärjestelmä sekaisin? Mulla on -08 Golf ja siitä ei ainakaan saa pois muuta kuin tuon vetoluistoneston, ajonvakautus siis ei poistu vaikka ESP-nappulasta painaisikin.

Siksi kysyn, koska nimenomaan tuo ajonvakautusjärjestelmä on se joka "rouskuttaa", ei luistonesto.

Mulla on autossa vaan se ASR-nappi eli ei ole ajonvakautusta. Käyttöohjekirjaa lukiessani :D annoin itseni ymmärtää että jos on sekä luistonesto että ajonvakautus niin silloin kytkinnapissa lukee ESP. Ilmeisesti kyseessä on siis tämä sähköinen "lukkoperä". Tämä lukkoperä sopii vielä siinä mielessä tähän rouskutusääneen, sillä erityisesti sitä kuuluu 20cm hangessa ajettaessa luistonesto pois kytkettynä. Se ääni kuulostaa vaan niin pahalta, mutta onhan tolla koslalla jo ikääkin. Ei varmaan uusissa autoissa enää pidä niin kovaa ääntä.

ABS-jarrujen rouskutuksen sentään tiedän kuuluvan asiaan. :D

Kiitos vastauksista.
 
Viimeksi muokattu:

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Mulla on autossa vaan se ASR-nappi eli ei ole ajonvakautusta. Käyttöohjekirjaa lukiessani :D annoin itseni ymmärtää että jos on sekä luistonesto että ajonvakautus niin silloin kytkinnapissa lukee ESP. Ilmeisesti kyseessä on siis tämä sähköinen "lukkoperä". Tämä lukkoperä sopii vielä siinä mielessä tähän rouskutusääneen, sillä erityisesti sitä kuuluu 20cm hangessa ajettaessa luistonesto pois kytkettynä. Se ääni kuulostaa vaan niin pahalta, mutta onhan tolla koslalla jo ikääkin. Ei varmaan uusissa autoissa enää pidä niin kovaa ääntä.

ABS-jarrujen rouskutuksen sentään tiedän kuuluvan asiaan. :D

Kiitos vastauksista.

Mulla on taas IV GTI Golfissa (Siis sama auto kun sun Octavia) mekaaninen luistonesto, ei ASR:ää, että voihan se olla sekin. Niin, siis en tiedä onko sitä autoissa jossa on myös toi sähköinen "lukkoperä"? Kuulostaa sellaiselta, kun rattaat löis tyhjää?!
 

anzie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Se ääni kuulostaa vaan niin pahalta, mutta onhan tolla koslalla jo ikääkin. Ei varmaan uusissa autoissa enää pidä niin kovaa ääntä.
Appiukon Nissan Primerassa on Boschin ESP 8.0, eli kohtuu uusi ellei uusin, ja siinä tuo rouskutus on kyllä aika kovaa kanssa.
On tullut testailtua juurikin hyvin lumisilla teillä miten järjestelmä yleisesti toimii.
 

gebardi

Jäsen
Mulla on taas IV GTI Golfissa (Siis sama auto kun sun Octavia) mekaaninen luistonesto, ei ASR:ää, että voihan se olla sekin. Niin, siis en tiedä onko sitä autoissa jossa on myös toi sähköinen "lukkoperä"? Kuulostaa sellaiselta, kun rattaat löis tyhjää?!

Sitä ääntä voi kuvailla juuri noin. Kuin rattaat löisi tyhjää. Tyydyn tuohon sähköseen lukkoperään ennenkuin löydän netistä lissää tietoa.
 
Suosikkijoukkue
Kuhmon Kiva, KalPa, LA Kings
No nythän se pakkanen oli purassu, eli meikäläisellä nesteet jäässä autossa. Mites niitä voi ja kannattaa sulatella? Voiko esim autoa pitää tyhjäkäynnillä vai särkyykö sieltä jotain? Nyt apua tarvitaan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
No nythän se pakkanen oli purassu, eli meikäläisellä nesteet jäässä autossa. Mites niitä voi ja kannattaa sulatella? Voiko esim autoa pitää tyhjäkäynnillä vai särkyykö sieltä jotain? Nyt apua tarvitaan.

En suosittele kyllä käyttämään tuota autoa, vaan mieluummin se auto pitäisi nyt saada jonnekin lämpimään sulamaan ja sitten nesteet vaihtoon.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös