Autoiluketju

  • 3 203 305
  • 18 532

blikzt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Miksi näitä perusjapseja pitäisi edes verrata noihin premium-merkkeihin kun kyseessä on koknaan eri hintaluokan autot? Toyotoita ja Mazdoja pitäisi enemmin verrata Volkkariin tai Opeliin, kun taas MB:n, Bemarin ja Audin verrokkien pitäsi olla Lexus ja Infiniti.

Jos itsellä olisi paljon massia niin valitsisin kyllä mielluummin jonkun näistä saksalaisista, mutta jos ei niin enemmin otan riisikipon kun jonkun Opelin paskan.
 

12961

Jäsen
On yhtä tyhjän kanssa väittää, että japanilaiset autot olisivat tehottomampia, huonommilla materiaaleilla sisustettuja tai edes rumempia, jos ei pysty perustelemaan väitettään. Tottakai 500-sarjan Bemari on kaikkea tuota Toyota Aygoon verrattuna, mutta eipä niitä tulisikaan asettaa rinnan, vaan pitää verrata toistensa kilpailijoita. Minkälaisen saksalaisen auton saa 20 000 eurolla ja millaisen japanilaisen? Entäpä jos raja on 50 000€? Uskallan väittää, että saman hintaisia autoja vertailtaessa huomataan, että japanilaisten moottoritehot, varusteluettelot, ja sisustusmateriaalit ovat hyvinkin kilpailukykyiset. Ja kaikki tämä luotettavuuden kaupan päälle.

Mihin japsiin vertaisit tuota 500-sarjan bemaria, kenties lexus GS/Honda legend ovat ainoat suomen markkinoilta löytyvät vastaavat, jälkimmäinen kyllä ihan asiallisen oloinen vehjes. Camry ei ole samalta vuosikymmeneltä. Molemmat em. japanilaisista ovat niin harvinaisia vehkeitä luokassaan, että ovat todella hankala myydä eteenpäin ja menevät siksi halvalla, ja molemmista puuttuu se tuon luokan tärkein myyntivaltti, tehokas diesel. GS:a tietysti saa hybridinä, mutta suolaiseen hintaan. Mahtaakohan noista olla edes olemassa minkäänlaisia luotettavuustilastoja kun ovat niin harvinaisia koko Euroopassa? Veikkaisin, että nämä teknisesti huomattavasti perustoyotia monimutkaisemmat vekotukset eivät ole ainakaan yhtään luotettavampia kuin Eurooppalaiset vastaavat BMW, Audi tai MB.

Sellainen vaikeasti määriteltävä asia kuin ajo-ominaisuudet saattaa jäädä ainoaksi asiaksi, jossa suurin osa japanilaisista häviää vertailukelpoisissa malleissa muutamalle eurooppalaiselle laatumerkille, mutta se on sitten jokaisen autoilijan oma asia kuinka suuren painoarvon antaa sille, että tiukan paikan tullen pystyisi kiertämään moottoriradan 0,5 sekuntia nopeammin...

Sellainen asia kuin alustatunto on yksi tärkeimmistä esim. riittävän nopeassa reagoinnissa perän irtoamiseen liukkaalla tms. yllätykselliseen tapahtumaan vaikuttavista ominaisuuksista. Näistä euromerkeistä nyt ainakin BMW ja Alfa ovat aina osanneet säätää alustan niin, että perstuntuma välittyy suoraan ja tapahtumista on terävästi perillä. Tosin MB:n perusmallit ovat melko kamalia tästä näkökulmasta, mutta en ole toistaiseksi törmännyt yhteenkään japanilaiseen (pl. em. muropakettilelut), jossa kuskin perse olisi "yhtä puuta" auton kanssa. Nämä ovat kyllä pitkälti automerkki-, ei maanosakohtaisia asioita, mutta pääosin hyvät löytyvät saksasta ja italiasta.

Ulkonön mittaaminen onkin sitten vaikeampaa, koska makuasioita on hankala puristaa vertailukelpoisiksi numeroiksi. Ei ne perus-Toyotat hirveästi säväytä, mutta eipä kyllä Volkkaritkaan... Ja muistaakseni ainoa auto, joka hyväksyttiin heti valmistuttuaan New Yorkin modernin taiteen museoon (oman sektorinsa arvostetuin maailmassa), on Mazda Miata (MX-5).


Itse näen tämän keskustelun euro vs. japsiauto-mittelönä ja vedän tähän keskusteluun mukaan italialaiset. Onko esim Alfa 159 tai uusi fiat bravo nätti auto? Nämä ovat tosiaan täysin makuasioita.

Keskustelun kannalta olisi hyvä täsmentää myös sitä, mistä oikein puhutaan? Tarkoitetaanko japanilaisten laadukkuudella (tai laaduttomuudella) jotain autoteollisuuden keskiarvoa? Siinä uskallan väittää japanilaisten olevan aivan omalla planeetallaan kaikilla mitattavilla arvoilla. Jos taas otetaan vertailuun jokaisen autonvalmistajan paras malli, ja verrataan sitä kilpailijan huippumalliin, saksalaiset varmasti ohittavat japanilaiset, mutta tällainen tavallisen autoilijan kannalta täysin epäolennainen vertailu on puhtaasti teoreettista. En usko, että tälle palastalle kirjoittaa yhtään henkilöä, jolla olisi itsellään sen enempää Mersun kuin Bemarinkaan malliston lippulaiva... Sitäpaitsi tällaisen lippulaivavertailun voitto menisi luultavasti italiaan...

Jokaisella on tietenkin oikeus maksaa 5000€ enemmän muodikkaasta saksalaisesta, jos haluaa esim. 170 hevosvoimaisen, 4,7 metriä pitkän auton "kaikilla herkuilla". Toivottavasti tähän henkilökohtaiseen ratkaisuun on muitakin perusteita kuin se, että "faija kertoi, että Datsun 100A oli paska..."


Preferenssejähän nämä kaikki. Esimerkiksi mitä 170 heppaista 4,7m pitkää bemaria vertaat tuohon perheautoluokkaan? Entä VW:a? Kaikki herkut on suhteellinen käsite, ja todennäköisesti esim baijerista ei lähde kuin kahden käden sormilla laskettava määrä 3-sarjan autoja, joihin on rastitettu kaikki varusteet tuuletetuista istuimista aina nahkaiseen kattoverhoiluun saakka.

Vertailussahan on tietenkin järkeä vain mikäli vertaillaan autonvalmistajien vastaavia malleja, ja tuohon isompaan keskiluokkaan (BMW 5, MB E, A6 jne) kuuluvat japsit ovat todella iso kysymysmerkki myös laadun suhteen.

Pienemmissä autoissa totta on myös, että saksalaisesta joutuu samankokoisena maksamaan enemmän kuin japanilaisesta (esim passat vs avensis), mutta esim. tuossa vertailuparissa on ajettavuus ja pikkuasioiden laatuvaikutelma passatin hyväksi 100-0. Samoin on esim BMW 3-sarja vs. Lexus IS.

Esimerkki tuosta laatuvaikutelmasta voisi olla vaikka kaksi erilaista penkinlämmittimen kytkintä. Toinen voi olla hajoamisherkempi, mutta käyttö tuntuu jämäkältä ja asialliselta, toinen taas rimputtimen oloinen ja toimii ikuisesti. Makuasia se on kumman valitsee.

Voisihan tuota viestisi alussa mainittua aygoa verrata vaikka uuteen fiat 500:n. En empisi hetkeäkään ostaa noista italiaanoa. Toki polollakin voisi kehdata ajaa toisin kuin aygolla. Toisaalta itse varmaan ostaisin noiden sijaan jonkun käytetyn, vanhemman isomman eurooppalaisen.
 
Viimeksi muokattu:

12961

Jäsen
Jos itsellä olisi paljon massia niin valitsisin kyllä mielluummin jonkun näistä saksalaisista, mutta jos ei niin enemmin otan riisikipon kun jonkun Opelin paskan.

No, mulla noista osuisi todennäköisesti valinta käytettyyn uutena kalliimpaan autoon. Tosin jos uusista olisi silloin pakko valita, kääntyisin varmaan juuri Opelin puoleen. Aikanaan oli Omegoita useampia ja asiallisia vehkeitä olivat.
 

12961

Jäsen
Tästäkin näkisin mielelläni jotain dataa. Toisaalta voisit ihan hyvin myöntää, että et ymmärrä autoista tuon taivaallista.


Kuten sanottua, luotettavuustilastot eivät vertaile keskenään samankaltaisia malleja vaan juurikin esim. corollaa ja 3-sarjan bemaria, merkkiensä myydyimpiä autoja.

Miten mahtaa luotettavuudessa pärjätä esim. IS-lexus 3-sarjalaista/C-meseä/A4 vastaan tai GS/Honda legend 5-sarjaa/MB E:ta/A6 vastaan? Data on näistä japanilaisista premiumeista puutteellista, koska niitä on liikenteessä erittäin vähän. Tästä syystä myös niiden jälleenmyyntiarvo on heikompi kuin näiden vastaavien euroautojen.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Saanko kysyä sinulta samaan kuin Beemanilta, eli oletko siis 12961 samaa mieltä kuin Vaughan siitä, että japanilaiset autot ovat ylivertaisia laadultaan, jos laadulla tarkoitetaan kestävyyttä ja vähävikaisuutta (eikä esimerkiksi istuimen nahkaisuutta tai jalopuun määrää)? Puhut laatuvaikutelmasta, sehän ei ole sama asia kuin itse laatu, vai onko sinusta? Ja itse odotan, että mitä enemmän autostani maksan, sitä paremmin ja varmemmin se toimii, mutta ilmeisesti eurooppalaisen premium-auton omistaja ei ajattele näin?

Ja mitä mieltä itse olet, onko järkevää tehdä minkäänlaista tilastoa erittäin harvinaisten automallien luotettavuudesta, ja vertailla sitä yleisimpien mallien luotettavuuteen? Sensijaan yleisissä automalleissa tätä vertailua voidaan tehdä, ja sen vertailun tulos on melko yksiselitteinen.
Se, että tätä keskustelua koitetaan viedä suuntaan eurooppalaiset premium autot vs japanilaiset premium autot, kertoo varmasti jotain toisen osapuolen argumenteista. Tähän voisi kahdessa sekunnissa keksiä jonkun ontuvan verrokin, vaikkapa Suomi ja Ruotsi urheilumaina, vertailupohjana lentopallo.

Ja jos haluat ottaa tähän keskusteluun myös italialaismerkit, kuten Fiatin ja Alfan, niin otetaanko keskusteluun myös niiden luotettavuus ja jälleenmyyntiarvo?
 
Viimeksi muokattu:

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Laatua on monenlaista.

Siinä missä kestävyys on laatua, sitä on myös ajettavuus ja auton viimeistely. Ei laatua voi ihan noin yksioikoisesti määritellä, kuin benicio tekee. Jotkut tykkäävät ajaa kirveellä veistetyllä Corollalla, jotkut jollain muulla.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Laatua on monenlaista.

Siinä missä kestävyys on laatua, sitä on myös ajettavuus ja auton viimeistely. Ei laatua voi ihan noin yksioikoisesti määritellä, kuin benicio tekee. Jotkut tykkäävät ajaa kirveellä veistetyllä Corollalla, jotkut jollain muulla.
Mitä? Juurihan minä sen määrittelin. Kirjoitin, että "jos laadulla tarkoitetaan kestävyyttä ja vähävikaisuutta (eikä esimerkiksi istuimen nahkaisuutta tai jalopuun määrää)?". Siis ihan samaa asiaa se tarkoittaa kuin jos kysyisin: "oletko siis xxx samaa mieltä kuin Vaughan siitä, että japanilaiset autot ovat ylivertaisia kestävyydeltään ja vähävikaisuudeltaan? Kyllä tai ei riittää.
 

12961

Jäsen
Saanko kysyä sinulta samaan kuin Beemanilta, eli oletko siis 12961 samaa mieltä kuin Vaughan siitä, että japanilaiset autot ovat ylivertaisia laadultaan, jos laadulla tarkoitetaan kestävyyttä ja vähävikaisuutta (eikä esimerkiksi istuimen nahkaisuutta tai jalopuun määrää)? Puhut laatuvaikutelmasta, sehän ei ole sama asia kuin itse laatu, vai onko sinusta? Ja itse odotan, että mitä enemmän autostani maksan, sitä paremmin ja varmemmin se toimii, mutta ilmeisesti eurooppalaisen premium-auton omistaja ei ajattele näin?

Ja mitä mieltä itse olet, onko järkevää tehdä minkäänlaista tilastoa erittäin harvinaisten automallien luotettavuudesta, ja vertailla sitä yleisimpien mallien luotettavuuteen? Sensijaan yleisissä automalleissa tätä vertailua voidaan tehdä, ja sen vertailun tulos on melko yksiselitteinen.
Se, että tätä keskustelua koitetaan viedä suuntaan eurooppalaiset premium autot vs japanilaiset premium autot, kertoo varmasti jotain toisen osapuolen argumenteista. Tähän voisi kahdessa sekunnissa keksiä jonkun ontuvan verrokin, vaikkapa Suomi ja Ruotsi urheilumaina, vertailupohjana lentopallo.

Ja jos haluat ottaa tähän keskusteluun myös italialaismerkit, kuten Fiatin ja Alfan, niin otetaanko keskusteluun myös niiden luotettavuus ja jälleenmyynitarvo?


Kyllä, varsinkin toyotat ovat omassa luokassaan tekniseltä laadultaan ylivertaisia.

Tarkoitus oli vetää keskustelua laadukkuudesta myös muihin, vähemmän valmistettuihin autoluokkiin, jossa saksalaisia merkkejä myydään selvästi enemmän. Näistä sakemanneista on tilastoja olemassa, japanilaisista ei. Tilanne saattaa hyvinkin olla näissä päälaellaan mutta se ei näy puutteellisen tilastoinnin takia.

Autossa saa olla pikkuvikoja, kunhan ne korjataan nätisti takuun piikkiin. Itsellä on monessa autossa ollut joku imusarja tms. valmistusvirhe, joka on korjattu aina huollon yhteydessä veloituksetta. Autossa pitää viihtyä ja ajaminen pitää olla mahdollisimman hauskaa silloin kun autolla ajetaan. On siinäkin onnistuminen yhdenlaista laadukkuutta. Tämän ja hyväntasoisen teknisen laadukkuuden yhdistelmä on mielestäni sitten sitä premiumia. Ok, perusitaliaanot eivät ole sitä, mutta ei suurin osa japseistakaan, eri syystä kylläkin.
 
Viimeksi muokattu:

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Iltalehden juttu paskimmista autoista. Jostain syystä lista loppuu vuoteen 2004. Miksiköhän? Siksi että juttu on oikeasti Time Magazineen vuonna 2004.

Kyllä iltapaskat ovat ajan tasalla.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Siinä missä kestävyys on laatua, sitä on myös ajettavuus ja auton viimeistely.

Auton viimeistelyllä tarkoitetaan varmasti lainaamassani kohdassa niitä pieniä sisustan yksityiskohtia jne. Mutta minä ymmärrän auton viimeistelyn myös siten, että autoon ei tule pieniä tai isompiakaan vikoja, jotka eivät johdu normaalista kulumisesta. Eli, että jokin alustan osa ei kulu parissakymmenessätuhannessa kilometrissä loppuun.

Itse arvostan autossa ajomukavuutta, kestävyyttä (vähävikaisuutta), sopivan tehokasta ja taloudellista sekä omaan silmääni sopivaa ulkonäköä. Selvää on, että jostain joutuu väkisinkin tinkimään. Etenkin, koska lottovoitto on kiertänyt minut vielä kaukaa. Uudemmista autoista etenkin BMW:t ovat kiinnostavia ajomukavuuden, 5 sarja ulkomuodon ja teho/taloudellisuuden kannalta, mutta kestävyydestä en osaa sen kummemmin sanoa. Nykyinen 5 sarjalainen kestää kyllä koneen puolelta pitkään, mutta rikkoutuvia sähkövimpaimia tuntuu välillä olevan vähän liikaa.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Itse arvostan autossa ajomukavuutta, kestävyyttä (vähävikaisuutta), sopivan tehokasta ja taloudellista sekä omaan silmääni sopivaa ulkonäköä.

5 sarja ulkomuodon...

Ei jumalauta. Voiko joku oikeasti pitää tuota 5-sarjalaista jotenkin hyvän näköisenä? Vain 7-sarja on vielä hirvittävämmän näköinen. Jos nuo autot olisivat naisia, en kyllä noihin perseisiin koskisi koskaan. Ja se idrive... Jos pidät windows vistasta, osta tämä visva.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ei jumalauta. Voiko joku oikeasti pitää tuota 5-sarjalaista jotenkin hyvän näköisenä? Vain 7-sarja on vielä hirvittävämmän näköinen. Jos nuo autot olisivat naisia, en kyllä noihin perseisiin koskisi koskaan. Ja se idrive... Jos pidät windows vistasta, osta tämä visva.

Sopivaa. Ei taida montaakaan autoa olla, joka kaikki nuo mainitsemani kriteerit täyttäisivät. Kyseisellä autolla en ole ajanut, joten idriveen en sen kummemmin ole tutustunut. Ajotuntumaa on kehuttu, siitäkään ei siis omakohtaista kokemusta ole. Ei kannata pillastua, jos heitän yhden vaihtoehdon ilmaan.

Eipä silti, en minäkään monenkaan vaimoon/tyttöystävään koskisi.
 

Beeman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaughan Rangers
Nimenomaan tätä sisustuksen viimeistelyn laatua, tehoa ja ajo-ominaisuuksia taannoin tarkoitin kun saksalaisia merkkejä kehuin. Ja nimenomaan premium-merkkejä. Japanialaisiakin autoja ajaneena en voisi ikinä kuvitella ostavani MITÄÄN sikäläistä merkkiä. Ehkä Lexus poikkeuksena, mutta jotain muovista ja feikin oloista siinäkin on. Toki ymmärrän jos käytössä on 10t€ ja haluaa ostaa pari vuotta käytetyn 1,3l Corollan siirtymiseen paikasta toiseen, mutta se olikin alkuperäisen ihmetykseni aihe, eli miksi ei tehdä pakollisesta pahasta, paikasta toiseen siirtymisestä, mahdollisimman mukavaa ja nautinnollista? Yleensähän tuntuu siltä että japanilaisten autojen ostajat ovat juuri niitä joille autoilu on vastenmielistä ja epämiellyttävää. En minäkään nauttisi alitehoisten muovikaukaloiden liikuttamisesta. Jos sen sijaan haluan sijoittaa autooni 30-60 tuhatta niin tuskinpa nipponmobiileista löytyy saksalaisille tai amerikkalaisille varteenotettavaa kilpailijaa. Letkautukset imprezoista ja mitsun evoista jätän omaan arvoonsa.
 

julle-jr

Jäsen
eli miksi ei tehdä pakollisesta pahasta, paikasta toiseen siirtymisestä, mahdollisimman mukavaa ja nautinnollista?
Voisiko johtua siitä, että valistunut ihminen siirtyy paikasta toiseen mieluiten ekologisella tavalla? Näin ollen ei ole rationaalista tehdä muutaman kymmenen kilometrin pyrähdystä jollain Bemarin vitossarjalaisella laivalla. Tällöin nimittäin ei hyödynnetä polttoaineen kemiallista energiaa tehokkaalla tavalla, sikäli kun tavoitteena on siis siirtää ihminen paikasta toiseen. Ja vaikka läheskään kaikki autonomistajat eivät ajattelisikaan rationaalisesti, he silti kenties haluavat näyttää valveutuneilta ja järkeviltä, eivätkä näin ollen käytä esim. kaupunkiajossa isoja autoja.

En ota kantaa siihen mistä maasta tulee kuhunkin käyttötarkoitukseen järkevimmät autot.
 
Ja jos haluat ottaa tähän keskusteluun myös italialaismerkit, kuten Fiatin ja Alfan, niin otetaanko keskusteluun myös niiden luotettavuus ja jälleenmyyntiarvo?

Alfa Romeo 159:n jälleenmyyntiarvo on toki kiusallisesti vain hieman parempi kuin esim. C-sarjan Meisselillä, Passatilla tai Volvo S60:llä.

Ja tämä linkki taas kertoo ainakin jotain siitä, etti ihan jokainen italopaska ole jäänyt tielle.

Mutta eihän kukaan terve heteromies noihin kosliin koske.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Nimimerkiltä 12961 erinomaisia huomioita, jotka varmaan omalta osaltaa selittävät selvästi olemassa olevia mielikuvaeroja. Jos eurooppalaista autoista otetaan lukuun vain premium -autot, niin asetelma muuttuu verrattuna omien kirjoitusteni lähtökohtiin, jotka ovat: A) verrataan kaikkien autonvalmistajien keskimääräistä tasoa ja B) verrataan keskenään vertailukelpoisia (lähinnä hintansa puolesta) automalleja. Pilkattua 1,3 Corollaa pitää verrata saman hintaiseen euroautoon, ja Audi A4:n taistelupariksi pitää asettaa vastaavan hintainen Lexus...

On totta että japanista ei oikein löydy kilpailua huippuautojen luokassa. Parhaiden eurooppalaisten premium -autojen laatu on paljon korkeampi kuin kansanmallien, ja vastavaasti tekninen suorituskyky huippuluokkaa.

Jos sen sijaan haluan sijoittaa autooni 30-60 tuhatta niin tuskinpa nipponmobiileista löytyy saksalaisille tai amerikkalaisille varteenotettavaa kilpailijaa.
Tuo viittaus amerikkalaisiin autoihin kyllä yllätti. Sillä mantereellahan ei kertakaikkiaan osata tehdä autoja: huono laatu, surkeat ajo-ominaisuudet ja vain muodollisesti korkeat teholukemat, jotka yleensä hukkuvat auton järkyttävään painoon (Tuli juuri sattuneesta syystä koeajettua uusi Mustang V8. Järkyttävä pettymys! En suosittele muuhun kuin korkeintaan kiihdytyskilpailuihin). Yksittäisiä poikkeuksia löytyy muutamista emoyhtiön kasvoja kohottavista malleista. Mutta kun niin innokkasti haluat keskustella eurooppalaisten ja japanilaisten eroista korostamalla muutamaa premiumautonvalmistajaa, niin jenkeistähän sellaista ei löydy ollenkaan.

Nimenomaan yleinen amerikkalaisten autojen taso on täyttää kuraa. Poikkeukset ovat yksittäismalleja (kuten Corvette, Viper jne.), mutta niinhän toki Japanistakin löytyy juuri samaan tapaan suorituskykyisiä yksittäismalleja. Siellä vain valttina on malliston laadukkuus kaikissa malleissa, joita sikäläinen autoteollisuus kaizen -oppien mukaan johdetuista huippumoderneista tehtaistaan suoltaa...

En myöskään ymmärrä, miksi väität japanilaisia autoja tehottomiksi? Kokemukseni perusteella japanilaiset ottavat samanlaisista moottoreista yleensä vähän enemmän hevosvoimia kuin eurooppalaiset valmistajat - poikkeuksena ehkä tässä sarjassa aina kilpailukykyiset BMW ja Alfa.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Kokemukseni perusteella japanilaiset ottavat samanlaisista moottoreista yleensä vähän enemmän hevosvoimia kuin eurooppalaiset valmistajat - poikkeuksena ehkä tässä sarjassa aina kilpailukykyiset BMW ja Alfa.

Täh? Perustelehan nyt vähän.

Enpä keksi yhtään tehokasta japanilaista ns. perusautoa, kun taas eurooppalaismerkeillä on jokaisella sellaisia jokapojan tehoversioitakin. Jotain ralliautoja tai Lexusta on turha tulla esittelemään perusautona.

Alfan tilalle ennemminkin Mersu ja Audi, jotka nykyisin repivät pienemmistä moottoreista isompia tehoja, ihan samassa kastissa BMW:n kanssa ja hyvin, hyvin paljon nipponien edellä. Kuten myös molemmat ruotsalaiset. Tehojen ottamisessa parhaat japanilaiset jossain Volkkarin ja Opelin tasolla.
 

Mas@

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Lassi Etelätalo
Kyllä kai tämä autoiluun liittyy. Mulla on tuollaiset Replican erikoisvanteet, sellaiset kirkkaat, ja (kuulemma) tiesuola on syövyttänyt niihin ilkeitä länttejä. Voiko niitä saada jotenkin poikkeen?
 

12961

Jäsen
Kyllä kai tämä autoiluun liittyy. Mulla on tuollaiset Replican erikoisvanteet, sellaiset kirkkaat, ja (kuulemma) tiesuola on syövyttänyt niihin ilkeitä länttejä. Voiko niitä saada jotenkin poikkeen?

Mikäli läntit ovat syöpyneet niin, ettei pinta ole lähellekään tasainen, on suo mahdoton.

Syöpumien ollessa pieniä ainoa vaihtoehto on lasikuulapuhallus ja maalaus.
 
Viimeksi muokattu:

12961

Jäsen
Mutta eihän kukaan terve heteromies noihin kosliin koske.

Eikö?

Meikäläisen mielestä noissa todella paljon asennetta, mennään kaikessa ajettavuuden ja designin ehdoilla, tiloista (auton kokoon nähden), kulutuksesta ja muusta autoilun kokemukseen liittymättömästä "turhasta" tingitään hillitysti. Tietty Fiat aikanaan hiukan pilasi kun laittoi Alfoihin myllyn poikittain ja etuvedon.

Niin, ja tulihan se kaikkien aikojen ensimmäinen henkilöauton common rail-diesel alfan keulalla ulos.
 

12961

Jäsen
Alfan tilalle ennemminkin Mersu ja Audi, jotka nykyisin repivät pienemmistä moottoreista isompia tehoja, ihan samassa kastissa BMW:n kanssa ja hyvin, hyvin paljon nipponien edellä. Kuten myös molemmat ruotsalaiset. Tehojen ottamisessa parhaat japanilaiset jossain Volkkarin ja Opelin tasolla.

Kyllähän noissa monissa japsivapareissa on litratehoa kohtuullisesti, mutta esim VAG, Fiat, MB ym. ovat valinneet ahtamisen samoihin teholuokkiin. Nyttemmin samaan turbokastiin tunkevat ranskalaiset ja BMW.

Toki turbokoneen luonne on yleensä vaparia huomattavasti miellyttävämpi väännökkyytensä ansiosta, on polttoaine sitten bensa tai diesel.
 

Wilzu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Tulinpa sotkeutuneeksi Opeliin. Tutkittavana on luultavasti lähes perusautojen perusauto, eli Opel Astra 1,6-litraisena farmarimallina. Ultimate-varustelu on melkoinen runsaudensarvi ja autokin on varsin kohtuuhintainen. Uusi mallihan tulee ensi vuonna, mutta siitä viis. Samalla tavallahan tuokin on uusi auto takuineen.

Minkälaisia kokemuksia jatkoaikalaisilla on Astrasta ja uusista Opeleista yleensäkin? Itsellä takaraivossa takovat vain muistikuvat vanhempien vanhoista Kadetteista, joista myöhempi (vm. 1986) oli todellinen riesa autoksi puhkiruostumisineen. Toistakin vaivasivat mitä erilaisemmat viat ja sattumukset, joista hilpein oli kytkinvaijerin katkeaminen mummolan pihaan. Venähtipä sitten sekin reissu hieman.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Täh? Perustelehan nyt vähän.
Niin, siis kuten sanoin, "japanilaiset ottavat samanlaisista moottoreista yleensä vähän enemmän hevosvoimia kuin eurooppalaiset valmistajat." Eli japanilaisessa 1,6 litraisessa on yleensä enemmän tehoa kuin eurooppalaisissa 1,6 litraisissa, ja sama 2 litraisissa. Myönnän, että yksittäisiä poikkeuksia löytyy, mutta taas jos katsotaan eurooppalaisten mallien keskiarvotehoa ja verrataan saman hintaluokan japinlaisiin, voitto lipunee nousevan auringon maahan. Eurooppalaisissa täytyy yleensä mennä näihin paljon puhuttuihin premium -merkkeihin, jotta tehoa löytyy enemmän.

Jos keskusteluun halutaan jostain syystä vetää mallistojen lippulaivoina toimivat erikoismallit (en kyllä ymmärrä miksi), niitä löytyy myös japanilaisilta autonvalmistajilta. Se että jostain syystä 225 hv Corollaa ei tuoda Suomeen, ei ole autonvalmistaja syy, eikä sen puuttuminen meidän katukuvasta toimi todisteena Japanilaisten yleisestä heikkotehoisuudesta.

Ja vielä, jos lippulaivavertailun vastakohtana tutkitaan malliston "alapäätä", niin siellä kaikkein tehottomimmat löytyvät todennäköisimmin eurooppalaisilta - mikä on tehottomin Passat/Mondeo verrattuna tehottomimpaan Avensikseen/Accordiin? Eli jos perusteena syytöksille japanilaisten tehottomuudesta on yksittäiset "hinnat alkaen" -mallit, niin eniten tehottomia autoja markkinoille syytävät juuri eurooppalaiset...
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Enpä keksi yhtään tehokasta japanilaista ns. perusautoa, kun taas eurooppalaismerkeillä on jokaisella sellaisia jokapojan tehoversioitakin.
Miten olisi esim Civic Type R? Ja kyllä niitä riittävän tehokkaita perusautoja löytyy japanilaisistakin.
Mistä syistä saksalaisten autojen hinnat laskevat huomattavasti vähemmän kuin japanilaisten?
Kyseinen linkki (yhteenveto malleittain vm 2004-2007) kertoo varsin selvästi, että:
- pikkuautojen luokassa Toyota Yaris ja Honda Jazz ovat säilyttäneet arvonsa samaa luokkaa VW Polon kanssa, Fordit ja Opelit tulevat kaukana perässä
- alemmassa keskiluokassa samalla tasolla Toyota Corolla, Audi A3, VW Golf ja Honda Civic. Näiden jälkeen tulevat sitten A-Mersu, Mazda 3 ja BMW 1, Opelit ja Fordit sitten alempaa tasoa tässäkin luokassa.
- ylemmässä keskiluokassa samaa tasoa Toyota Avensis, Mazda 6, BMW 3, C-Mersu ja Audi A4, VW Passat ja Honda Accord hyvin lähellä. Opel Vectra ja vanha Mondeo taas kaukana.

Ei tämä tilasto kyllä mielestäni pätkääkään tue sitä väitettä, että saksalaisissa säilyisi arvo paremmin. Näissä ostetumpien autojen luokissa näyttäisi selkeästi siltä, että Toyota, Mazda ja Honda säilyttävät arvonsa samaa luokkaa saksalaisten premium-merkkien kanssa. Opel ja Ford ovat sitten samaa tasoa muiden japsien kanssa.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Niin, siis kuten sanoin, "japanilaiset ottavat samanlaisista moottoreista yleensä vähän enemmän hevosvoimia kuin eurooppalaiset valmistajat."

Vertailinpa huvikseni. Ihan hatusta vedettynä muutama automalli, jotka kuitenkin ovat suht samoilla markkinoilla. Sitten otetaan kaikilta mukaan suurimmat tehot ulos lykkäävät kaksilitraiset bensamoottorit.

Toyota Avensis, 2.0 Valvematic: 152 hv
Honda Accord, 2.0 SOHC: 156 hv
Mazda 6, 2.0 MZR: 147 hv

MB C 250 CGI, (taitaa olla 1.8): 204 hv
Audi A4, 2.0 FSI: 211 hv
Volvo S40, 2.0: 145 hv
Saab 9-3, 2.0T: 210 hv
Opel Astra, 2.0 Turbo: 240 hv
Skoda Octavia RS, 2.0 TSI: 200 hv
Volkswagen Passat, 2.0 TSI: 200 hv

Eurooppalaisista yksi jäi alle 200 hevosvoiman, mitä voi pitää mopoauton ja auton välisenä rajapyykkinä, kun taas japseista yksikään ei päässyt yli 160 hevosvoiman, minkä verran tavallisilla ihmisillä löytyy ruohonleikkuristakin pattia.

Eli, kun mietitään niitä samankokoisella koneella varusteltuja autoja, niin ainakin nuo huiput on eurooppalaisilla ihan eri tasolla. Toki asiaa voi käännellä aina niin, että oma lemppari pärjää, mutta vaikea nipponeista on saada eurooppalaisia tehokkaampia. Volvo oli ainoa eurooppalainen näistä, joille japsit pärjäävät, mutta Vollehan nyt muutenkin on lähinnä säälittävä vitsi automarkkinoilla.

Tiedot jokaisen valmistajan suomalaisilta nettisivuilta ja nopeasti katsottu, joten saa korjata, jos on virheitä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös