Autoiluketju

  • 3 192 015
  • 18 516

30/30150

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue
Renkaiden tasapaino varmaan helpoin testata, mutta alatukivarren puslat alkaa joskus väsyessään tehdä samaa. Lagunoissa ainakin takapään puslat ovat noilla kilometreillä usein vaihtokunnossa.

Niin, varmaan ihan syytä testata. Jotenkin ihmetyttää se, että koneessa ei tahdo vääntö riittää siihen 140 km/h asti vaan tallaa saa pitää pohjassa, että sinne asti ikinä päästään. Kiihtyminen on siis ihan olematonta...

Muuten auto ei siis tärise normaalia enempää, jotenkin käsitykseni mukaan rengasongelmien kanssa auto tärisisi koko ajan. No enhän minä niistä juuri mitään tiedä, siksi kyselenkin.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
170hv bensa???????

Eikä se nyt niin ruma ole kun silmä tottuu ja omassa pihassa seisovaanhan silmä tottuu nopeammin kuin naapurin pihassa seisovaan.

Ei se nyt muuten olisikaan ollenkaan ruma, jos se ei olisi niin pirun pitkä. Nyt se sivuprofiili näyttää suurin piirtein linja-autolta kun se katto on niin pitkä. Mutta hyvän tuntuinen auto kyllä muuten, kävin silloin koeajamassa kun se tuli myyntiin.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ei se nyt muuten olisikaan ollenkaan ruma, jos se ei olisi niin pirun pitkä. Nyt se sivuprofiili näyttää suurin piirtein linja-autolta kun se katto on niin pitkä. Mutta hyvän tuntuinen auto kyllä muuten, kävin silloin koeajamassa kun se tuli myyntiin.

Onhan se muuten ihan perustyylikäs auto, mutta peräpää on kyllä aivan kaamea, kopioitu Fiat Bravasta tai Mazda 121 sedanista.
Kuin kaksi marjaa:
http://www.oz8.org/gallery/albums/Seedyrom/mazda_121.jpg
http://mycarblog.org/wp-content/uploads/2008/03/skoda-superb-5.jpg

Niin, varmaan ihan syytä testata. Jotenkin ihmetyttää se, että koneessa ei tahdo vääntö riittää siihen 140 km/h asti vaan tallaa saa pitää pohjassa, että sinne asti ikinä päästään. Kiihtyminen on siis ihan olematonta...

Muuten auto ei siis tärise normaalia enempää, jotenkin käsitykseni mukaan rengasongelmien kanssa auto tärisisi koko ajan. No enhän minä niistä juuri mitään tiedä, siksi kyselenkin.

Onko vika siis koneessa vai jossain muualla? Selviää suht varmasti ja helposti kun kiihdytät sinne vähän yli tärinänopeuteen ja sitten painat kytkimen pohjaan, jatkuuko tärinä?
Kyllä ne rengasongelmat voi olla ihan millaisia vaan. Itsellä tärinävaiva alkoi juuri suurissa nopeuksissa, paheten pikkuhiljaa, kunnes tärisi ihan hitaassakin nopeudessa. Rengaspaineet yms ok. Vika löytyi lopulta oikeasta eturenkaasta jonka runko oli rikki, eli sellaisia metallisäikeitä puski sivusta ulos. Perkele että oli vaikea havaittava (säikeet renkaan sisäsyrjässä), renkaan vaihdon yhteydessä sitten havaitsin vian haavoista kädessä. Eräässä toisessa tapauksessa renkaaseen painautunut naula aiheutti tärinää, vaikka paineet pysyikin sisällä suht ok.
Muutenkin veikkaan jotain renkaisiin liittyvää, paitsi tietysti jos moottorissa on ilmennyt jotain voimattomuushäikkää?
 

Beeman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaughan Rangers
Ajettaessa motarilla reilua 140 km/h yhtäkkiä alkoi auto tärisemään ja vaihdekeppi heilumaan kun kaasu oli melko pohjassa. Loppujen lopuksi sai ajettua max 120 km/h ja alamäessä vähän kovempaa, mutta aina sama homma kun kierrokset meni vähän yli 31-32k. Lämmöt oli koko ajan kuosissa ja koneessa öljyä.

Muijan kiesissä oli samanlaista vikaa pariinkin otteeseen ja ensimmäisellä kerralla syynä oli renkaan kudosvaurio ja toisella etutukivarren löystyminen. Muistaakseni jälkimmäisessä tapauksessa rupesi täristämään 120km/h kohdalla ja tärinä lakkasi 135-140km/h kohdalla.
 

30/30150

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue
Muijan kiesissä oli samanlaista vikaa pariinkin otteeseen ja ensimmäisellä kerralla syynä oli renkaan kudosvaurio ja toisella etutukivarren löystyminen. Muistaakseni jälkimmäisessä tapauksessa rupesi täristämään 120km/h kohdalla ja tärinä lakkasi 135-140km/h kohdalla.

Niin, tuonne 135-140 km vauhteihin ei pääse oikein kokeilemaan ilman alamäkeä. Kun hurraa alamäkeen talla pohjassa, niin auto kyllä kiihtyy, mutta heti tasaiselle tultaessa vauhti hyytyy ja siinä +120 km/h se tärinä tulee.

Vastaavasti taas ylämäkeen mentäessä saa tallan työntää pohjaan ja toivoa, ettei mäki ole liian jyrkkä ja vääntö lopu kesken. Satasta kun vetelee, niin kaasua tarvii hipoa ihan samalla tavalla kuin ennenkin, mutta heti kun lyö sen tallan pohjaan, niin homma muuttuu huumoriksi.
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Onhan se muuten ihan perustyylikäs auto, mutta peräpää on kyllä aivan kaamea, kopioitu Fiat Bravasta tai Mazda 121 sedanista.
Kuin kaksi marjaa:
http://www.oz8.org/gallery/albums/Seedyrom/mazda_121.jpg
http://mycarblog.org/wp-content/uploads/2008/03/skoda-superb-5.jpg

Farmaria odollessa:

http://www.cochesmas.com/wp-content...rb_wagon_preview_002-0312-950x650-550x268.jpg

Näyttäisi tuon (feikki?) kuvan mukaan farmari sointuvan paremmin pitkän auton muodoksi.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Paljonkos renkaiden tasapainoitus maksaa? Jos vaikka nyt vianorilla tai euromasterille veisi.
Jos nyt nopeasti laskee, että ½ tunnin työ on kyseessä. Ja tuo veloitushinta voisi olla suuruusluokkaa 50-60 €/h, niin tuosta voi sitten laskea hinnan.

Jokatapauksessa puhutaan niin pienestä summasta, että se kannattaa teettää. Ajomukavuus paranee, ja renkaat kestävät pidempään olleessaan tasapainossa. Itseasiassa tuo tasapainoitus kannattaa tehdä aina keväisin ja syksyisin, kun niitä renkaita alle vaihtelee.
 

Wrighter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Buffalo Sabres
Lasketaanpa, 9 ranskalaista autoa, joista ainoastaan yhdessä(?) 206:sta "ominaisuus" ja selityksiä perään. Lisäksi omista 309 ja 306 Pösöt olivat ei niin hyviä ja 307 sw ja selityksiä perään. Eli eikö 4/9 Pösöistä, joissa ohjekirjaan kuulumattomia ominaisuuksia, ole muka paljon?

Isäukolla 14 Pösöä, joista muistuu mieleen yksi (niinhän se on että aika kultaa muistot) ja taas selityksiä...

Tämä on niin tätä :) (hymiö perään ettei kukaan pahoita mieltään)

Hyvä haku ja en pahoita mieltäni. Sen verran pakko vielä noita omia autoja on puolustella, että tuo 206 pösö oli mulla 5 vuotta ja yhtenä talvena, kun pakkasta oli jotain -30 astetta, niin silloin tuo hälytin temppuili. En pidä sitä minään ihmeellisenä vikana.

306.ssa ei taas ollut mitään teknisiä tai sähköisiä vikoja. Oli vaan 1.6 koneella tajuttoman laiska. Ei sopinut mun ajotyyliin.

309 taas oli noin 250000 ajettu, 17 vuotta vanha ja maksoin siitä 300 euroa. Ei siitä ihan ihmeitä voinut edes odottaa. Työmatka-autona meni ihan kivasti sen 7 kuukautta, kun leimaa oli jäljellä.

Jos taas aletaan vikoja hakemaan, niin olihan noissa kaikissa Pösöissä jotain. Renkaat kuluivat, öljyt piti vaihtaa aina silloin tällöin. Jarrutkin piti laittaa, kun olivat kuluneet, parit pallonivelet ja "koiranluut" tuli vaihdettua ja pyyhkijän sulatkin aika ajoin. Huolloissakin nuo käytettiin suhteellisen säännöllisesti. Polttimoitakin meni ja menee edelleen silloin tällöin.

Onko missään muissa merkeissä ollut vastaavaa? Tuskin ainakaan saksalaisissa. Nehän kestää ikuisesti.
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Tuskin ainakaan saksalaisissa. Nehän kestää ikuisesti.

Varsinkin, jos ikuinen saksalainen on varustettu 1.9 TDI-moottorilla. Ennen ko. moottorikonstruktiota maailmassa ei ollut valmistettu yhtään hyvää henkilö- ja pakettiautoon tarkoitettua moottoria. Ja epäilen ettei valmisteta sen jälkeen kun tuosta paketista luovutaan...
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jouduin vaihtamaan ranskalaiseeni kesäkiekot muutama kuukausi sitten. Näyttää vahvasti siltä, että renkaidenvaihto on edessä jälleen joskus loppusyksystä. Alkaa mennä hermo näihin ranskalaisiin.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Aina niitä ranskalaisia haukutaan. Tänä kesänä Traficissa syttyi kesken ajon hehkuvalo ja tehot katosivat, jolloin ei ylämäkiä meinannut ylös päästä. Seuraavalla viikolla vika oli löydetty jostain löysällä olleesta liittimestä ja eikun kovaa ajoa. 100 kilometrin päästä syttyi sitten hehkuvalo ja tehot katosivat. Tämän jälkeen vaihdettiin sitten pakokaasuventtiili (taijokusellainen) ja hyvin kulki taas sen 100 km kunnes hehkuvalo syttyi.

En ole muuten jäänyt tien päälle koskaan muun maalaisilla autoilla kuin...
 

scholl

Jäsen
Pitäis mennä viikonloppuna Hankoon. Onko tietoa onko 51 tiellä vielä sitä huuhaa nollatoleranssia?

Ei ole. Aika miedoista ylityksistä (n. 5km/h) välähtää kamera, mutta mulle ei oo tullut lappua niistä kertaakaan. Muistan kyllä kameroiden paikat, joten useimmiten se pääsee välähtämään vain silloin, kun ajan jonossa, jolloin todennäköisesti edelläajava peittää rekkarin.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Ei ole. Aika miedoista ylityksistä (n. 5km/h) välähtää kamera, mutta mulle ei oo tullut lappua niistä kertaakaan. Muistan kyllä kameroiden paikat, joten useimmiten se pääsee välähtämään vain silloin, kun ajan jonossa, jolloin todennäköisesti edelläajava peittää rekkarin.

Eli "nollatoleranssi" on edelleen käytössä. Siskon miehelle tuli kirjallinen huomautus 4km/h ylityksestä mutta siitä taitaa olla jo vuosi.
 

Särki

Jäsen
Renkaat kuluivat, öljyt piti vaihtaa aina silloin tällöin.
Onko missään muissa merkeissä ollut vastaavaa? Tuskin ainakaan saksalaisissa. Nehän kestää ikuisesti.

Heh, no tuota noin. Kyllä noita samoja vikoja löytyy myös omasta saksalaisesta. On nimittäin renkaat loppu ja uudet pitäisi saada alle. Koko on maltillinen 195/65/15 joten mitähän kannattaisi alle laittaa?
Pikakierros paikallisissa liikkeissä tuotti seuraavanlaisia tuloksia Nokian Hakka H hinnat olivat 390€, 400€ ja 420€. Samassa hintaluokassa GoodYear Duragripit 390€ ja Michelin EnergySaver 390€ ja 400€.
Halvimmat merkit Kleber, Aurora ja Sava pyörivät hintaluokassa 250-290€. Kaikki hinnat sisältävät asennukset ja tasapainoituksen.

Ovatko hinnat kilpailukykyisiä ja onko Nokian, Michelinin ja GY renkaista kokemuksia?
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Nokian Hakka H hinnat olivat 390€, 400€ ja 420€. Samassa hintaluokassa GoodYear Duragripit 390€ ja Michelin EnergySaver 390€ ja 400€.
Halvimmat merkit Kleber, Aurora ja Sava pyörivät hintaluokassa 250-290€. Kaikki hinnat sisältävät asennukset ja tasapainoituksen.

Ovatko hinnat kilpailukykyisiä

Vastaavat varmasti hyvin kotimaisia hintoja. Saksasta tilaamalla voinet säästää noin 50e noista kustakin (hinnat yleensä 70e/kumi Suomeen toimitettuna), olettaen että viet kumit lähihuoltsikalle vanteille laitettavaksi ja siellä velotetaan 40-60e. Paremmilla suhteilla tietty lisäsäästöä. Halparenkaista ei kokemusta, henkivakuutuksena laadukas rengassatsi on halpa.
 

Halmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
maajoukkue
Muista käyttää kytkintä seuraavalla kerralla kun ajat manuaalilla.

Turengista kajahtaa aina ja takuuvarmasti. Voi voi.

Ajettaessa motarilla reilua 140 km/h yhtäkkiä alkoi auto tärisemään ja vaihdekeppi heilumaan kun kaasu oli melko pohjassa. Loppujen lopuksi sai ajettua max 120 km/h ja alamäessä vähän kovempaa, mutta aina sama homma kun kierrokset meni vähän yli 31-32k. Lämmöt oli koko ajan kuosissa ja koneessa öljyä.

Kiihdyttäessä pienemmillä vaihteilla yli 30k kierroksiin ei tärise.

Minulla Renault teki aikaslailla samaa.
Korjaamossa todettiin että vitosvaihde on paskana, tai oikeastaan koko laatikko, ja laatikko koittaa vääntää samaan aikaan toista vaihdetta päälle. Tilasin ajan laatikon vaihtoon, ja ajelin kuitenkin sen aikaa Rellulla huoletta. Tien päällehän se sitten levisi, kun vaihdoin neloselta vitoselle.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Torsti kirjoitti:
En ole muuten jäänyt tien päälle koskaan muun maalaisilla autoilla kuin...

Luin juuri hiljakkoin artikkelin autoista, joissa on eniten vikoja. Korealaiset ja nuo kolme ranskalaista olivat piikkipaikalla. Toyota Corolla oli vähiten vikoja haalinut ja minulle niin rakas Volvo, heti siinä Corollan perässä.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Luin juuri hiljakkoin artikkelin autoista, joissa on eniten vikoja. Korealaiset ja nuo kolme ranskalaista olivat piikkipaikalla.

Monenlaisia vikatilastoja on luettu. Korealaisten ja Renujen lisäksi häntäpäätä ovat viime vuosina (TÜV, Ruotsin katsastuslaitos) uudempien autojen osalta täyttäneet myös Chrysler (ilmeisesti erityisesti Voyagerin voimalla mutta myös PT Cruiser), Ford (lähinnä Ka), Alfa 145/146, Seat (Toledo ja Alhambra). Yksikin ongelmallinen malli näyttää riittävän vetämään muuten keskiluokkaan luotettavuudessa sijoittuvan merkin alimpaan neljännekseen. Kymmenvuotiaiden autojen kisassa Ford pläjäytti peräti viisi eri mallia (Esko, Scorpio, Mondeo) Ruotsin surkeimpien listalle, jolle ylsi myös Audi A4 AvantD ja kas kas Volvo V70. Vuoden 2000-malleissa Volvo edustaa kolmella autolla heikoimpia (V70 ja V40 kombiD).

Ilmeisesti et Olkku ajele uudenkarhealla XC70:llä kun sekin luurailee tuolla pahnan pohjimmaisten matolaatikoiden seassa?

Valmistajat ottavat toki avolompakkoisten kuluttajien beetatestauksesta opikseen ja moni malli paranee vanhetessaan. Itsekin olen noudattanut tätä sääntöä suosimalla jo useamman vuoden tuotannossa olevia malleja ja välttämällä juuri ilmestyneitä. Tuossa listalla silmään iskee mm. VW:n Sharanin 0% -tulos joka on melkoinen parannus alkuvaiheesta jolloin kai lähemmäs puolet oli katsastuksessa vikaisia, kuten muillakin isoilla tila-autoilla.

Mutta Hondan olisi syytä päivittää se kauhumainoksensa ja vaihtaa täydellisyyslähiön asukkaiden autoiksi normi-Corollat.
 

scholl

Jäsen
Eli "nollatoleranssi" on edelleen käytössä. Siskon miehelle tuli kirjallinen huomautus 4km/h ylityksestä mutta siitä taitaa olla jo vuosi.

Nollatoleranssi oli käsittääkseni kehissä vain syyskuun 2007. Itselleni ei ole tullut kertaakaan huomautustakaan pienistä ylinopeuksista ja ainakin pari krt on tilanne ollut sellainen, että rekkarin olisi pitänyt näkyä kuvassa, kun edelläajavaa autoa ei ollut. Esim. epähuomiossa painanut kaasua juuri ylämäessä, jolloin mittarin neula menee hetkittäin yli ja salama välähtää, vaikka tiesin, että siinä on kamera. Siinä mielessä kai se on nollatoleranssia kun kamera välähtää, mutta mielestäni toisaalta ei, jos mussutuslappua ei lähetetä.
 

Masentaja

Jäsen
Jooh.

Tää japski-ranskis-saku-jenkki-taistelu tulee jatkumaan ikuisesti. Itse olen ollut melko merkkiuskollinen, johtuen autoon kohdistamistani kriteereistä suhteutettuna hintaan ja kokemuksiin merkistä.

Taloudessani on tällä hetkellä 2kpl Opel-merkkisiä kulkineita. Vanhempi on -04 Zafira, ja uudempi on juuri vuoden täyttänyt Vectra. Ei tässä valittaa voi, aiemmin on ollu omega A sekäö astra F. Myös yksi audi on ollut, sekä vanha mazda. Ne kaksi voi kyllä aika huoletta unohtaa, mazda ja audi, vanhoja romuja. Mutta eipä noista opeleista pahaa voi sanoa. Tottahan toki vanhoissa louskuissa on vikoja ollut, omegassa ja astrassa. Ja kaveripiirissä on kokemusta useammista merkeistä ja malleista, ja ei niistä nyt voi sanoa että yksi olisi ylitse/alitse muiden. Mutta yksi asia on opelissa mainittava, nimittäin se, että huollot/varaosat on mun mielestä kohtuullisen edullisia ja helposti saatavilla. Lisäksi autojen hinta suhteutettuna varusteisiin ja kokoluokkaan jne, pidän autoja edullisena vrt esim vw ja ford.

Volkkarissa saat vakiona samalla rahalla ehkä neljä rengasta ja ratin, kun opeliin tulee hilppeitä reilusti. Reilu vuosi sitten, kun oli auton hankinta edessä työsuhdeautoksi, tuli kauppoja tiiviisti kierrettyä. Ja hintaluokassaan vectra oli aivan omaa luokkaansa. Iso tilava auto, hyvillä varusteilla ja vieläpä nätti. Miksipä ei? Usein on solvattu "opelismin" takia, mutta mä pystyn sen kanssa elämään. Kannatanhan mä Jokereitankin, joten solvaaminen on erittäin tuttua.

Ehkäpä pääasia on se että ihminen on tyytyväinen siihen millä ajaa. Nyt on vectralla ikää vuosi ja mittarissa 40tkm ja ainoa mitä on erikseen tarvinnut normi huollon lisäksi tehdä, oli se että kun öljyn pinta laski 2dl ylärajasta, syttyi alhaisen pinnan merkkivalo. Soitin Opelin huoltoon, sanoivat että on softassa virhe, tuu tänne ladataan päivitys ja taas mennään. Zafirassa taasen oli maatajärisyttävän kallis ja suuri sähkövika, kun jarruvalokytkin sanoi sopparin irti. Meni tosin vielä käytetyn "takuuseen", ja jos ei olisi mennyt olisi lasku ollut luokkaa 80€. Ja kyllä, pystyn itsekin tekemään monenmoisia juttuja autoille, nykyään ainoastaan tekopaikka puuttuu.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
E: ja tuohon japanilaisten autojen kehumiseen en viitsi edes sanoa mitään. Olen sanaton.
Hmm, tämä kuulostaa aivan kuin implikoisit japanilaisten kehumisen olevan aiheetonta? Tätä ei voi päästää läpi ihan pelkkänä mielipideasiana. Niin moni tutkimus on vahvistanut japanilaisten autojen ylivertaisuuden, jos puhutaan kestävyydestä ja vähävikaisuudesta.

Tuossa hieman faktaa, vaikka vastaavaa dataa löytyy toki muualtakin:

http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Toyota+nousi+laatuvertailun+kärkeen/1135240407850

Sama selvitys kommentoi myös ranskalaisia...

Jokainen saa toki arvostaa autoissa haluamiaan asioita. Joku nostaa kärkeen saksalaisten ajo-ominaisuudet, ranskalaisten mukavuuden, italialaisten muotoilun tai venäläisten pakkaskestävyyden. Kuitenkin jos laadulla tarkoitetaan vähäistä vikojen määrää, mikään mahdollinen mielipide ei kumoa japanilaisten autonvalmistajien totaalista ylivoimaa.

Niin, ja itselläni ei ole tällä hetkellä japanilaista autoa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös