Autoliikkeistä ja käytetyistä autoista. Ostin 2 vuotta sitten paikallisesta autoliikkeestä (ei heidän myymäänsä merkkiä) Renault Laguna -03 ajettu 90tkm. Auto oli ns markkinahintainen mutta pirun siisti kaikin puolin ja huollettu.
Otin koeajoon viikonlopuksi että ehdin tarkistaa auton kunnolla.
No pari pikkuvikaa oli, täristi kovempaa ajaessa, ajattelin että tasapainotus. Kuskin sähköikkuna ei toiminut, ja myyjä olikin jo tämän kertonut kun autoa katselin.
Sovittiin että tehdään kaupat ja nuo viat korjataan autoliikkeen lähellä olevassa kaikkien merkkien korjaamossa.
Ei ollut tasapaino-ongelma vaan 2 kevytmetallivannetta hiukan lommolla, eli uudet vanteet autoon kun olin autoliikkelle ilmoittanut tästä. Kustannus autoliikkeelle 300€. No sähköikkunan moottori ja vaijerit ym. kustannus liikkeelle 750€.
Okei, meni pari viikkoa, auto alkoi ajaessa nykimään, ei reagoinut kaasupolkimeen ja vapaalle vaihdettaessa kierrokset heiluivat hulluna 1000-3500rpm ja moottorin vikavalo syttyi. No soitto autoliikkeeseen -> huoltoon.
Moottoroitu kaasulappä näytti vikakoodi. Keskustelua liikkeen kanssa, lupasivat maksaa uuden, kustannus 500€.
Meni kuukausi pari. Sama vika, huoltoon, näyttää samaa vikakoodia. Auto seisoo viikon, vika tulee päälle ja katoaa välillä, eivät löydä vikaa. Putsaavat kaikki liittimet, kustannus 300€ etsinnästä ja työstä ja auto pelaa noin kk ok.
Vikaa päälle, huoltoon, epäilevät moottorinohjausyksikkö, autoliike pitkin hampain suostuu maksamaan. (neuvottelut olivat melko kovia ja liikkeen johtajaa käskin pyytämään paikalle pariin neuvotteluun). Kustannus 1000€.
Tässä vaiheessa autoliikkeen katteet olivat varmasti jo syöty..
Menee 6kk.. yllätys.. sama vika...
Hermot menee, aamulla autoliikkeeseen myyjän juttusille. Johtaja paikalle.
Keskusteluja. lisää keskusteluja.. lopulta päädymme ratkaisuun jossa "palautan" auton autoliikkeeseen ja vaihdan toisen vaihtoauton asiallisella välirahalla heiltä.
No viikon katselen, löydän 2 vuotta tuoreemman ja vähemmän ajetun ison Eurooppalaisen auton joka miellyttää (ei enää Ranskalaista..), kysyn välirahan, kuulen summan joka on mitättömän pieni ja lyömme kättä päälle.
No uusi vaihdokki on pelannut kuin kello jo reilut 1/2 vuotta ja olen ollut tyytyväinen.
Automyyjä soitti 3kk sitten, kertoi että Rellu oli maannut kk pajalla ja olivat huollossa käyneet sähköjä läpi urakalla.. tunteja oli kulunut vajaa parikymmentä. Vika oli löytynyt lopulta, kaasupolkimen asentoanturi oli viallinen ja kuulemma on toiminut sen jälkeen.
Täytyy nostaa hattua automyyjälle ja liikkeen johtajalle. Kallis vaihto heille, mutta halusivat säilyttää vanhan asiakassuhteensa ja pitää yllä mainettaan reiluna autoliikkeenä.
Näinkin päin voi joskus käydä. Mutta asia ei olisi saanut onnellista loppua ellen olisi ollut kova, ja väsyttämällä vääntänyt asiota joskus kotiinpäin.