Autoiluketju

  • 3 315 710
  • 19 009

Seppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät

Sori vaa pelle jos sanoin pahaa autostasi. Oli tarkoituskin.


Eilen muuten kävin katsastuksessa, mutta ei ne mitään alustasarjasta vikisseet. Ihan hyvä näin. Niin ja leima tuli ilman huomioita.

Noista Tojotista tuli mieleen, että olen muutaman kerran nähnyt täysiä autonkuljetusrekkoja täynnä noita vanhoja Corollia ja Hiaceja. Lehdissäkin joku noita haluaa ostaa. Ilmeisesti menevät Afrikan poikien iloksi?


Se on kuulemma helvetin hyvä pisnes. Kaikki toyotat ja muutkin japsi lava- ja pakettiautot saa myytyä hyvään hintaan afrikan pojille. Ja ei meinaa mitään vaikkei moitteetta toimisikaan (nämä tapaukset harvinaisia tosin).
 

12961

Jäsen
Kahdessa edellisessä viestissä mainitut tapauksett tuntuvat aivan käsittämättömiltä. Kuluttaja-asiamiehen kanta tuntuu täysin uskomattomalta. Aika kusetuksen maku kummassakin tapauksesta jää. Jos ostat, vaikka television ja se hajoaa parin päivän kuluttua, on tuotteessa tällöin ollut virhe ja myyjän on vaihdettava tuote toimivaan tai suostuttava kaupan purkuun. Oli myyjä luvannut takuuta tai ei. Olisi kiva tietää kuluttaja asiamiehen kanta, kuinka vanha auto saa olla, että myyjällä on oikeus kusettaa asiakasta.


Onko oletusarvo, että 02-mallisessa (7 vuotta vanhassa) autossa kaikki toimii kuin uudessa jos mitättömän ohutta huolto-ohjelmaa on noudatettu? Auton normaali käyttöikä (muualla kuin täällä sarvikuonojen autovero/kateusparatiisissa) on reilu 10 vuotta, miten paljon pitempään niiden silloin suunnitellaan kestävän?

Kumpikaan, edes myyjä ei voi olla tietoinen esim. tuulilasin pyyhkijöiden moottorin tulevasta hajoamisesta ja mielestäni on täysin käsittämätöntä, että KSL edes periaatteessa kattaa nämä normaalista kulumisesta johtuvat viat. Varmaan tästä syystä olen itse valinnut B2B-kaupan alan.

Jos ostat 7 vuotta vanhan television, miten odotat sen silloin kestävän?
 

12961

Jäsen
Eilen muuten kävin katsastuksessa, mutta ei ne mitään alustasarjasta vikisseet. Ihan hyvä näin. Niin ja leima tuli ilman huomioita.


Eli samalla tavalla meni kuin mullakin. Kun tietää autostaan jotain tyyppivikoja ja kertoo tarkastelleensa ja korjanneensa niitä, on katsurin suhtautuminen poikkeuksetta melko väljää. Muutenkin kun höpöttelee tekniikasta niin läpi menee vaikka väljät puslat suullisella huomautuksella niin että heilahtaa.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Tuli tässä hiljattain vaihdettua autoa. Eli ostin käytetyn auton Liikkeestä X ja nyt huomasin, itseasiassa 4 päivää oston jälkeen että autossa on kansivuoto. Tottakai maallikkona ajattelin että ei siinä mitään. Liike hoitaa kustannukset, koska en ole ostanut kansivikaista autoa. Yllätyksekseni liike lupasi hoitaa kustannuksista puolet. Ei enempää. Nooh, tästä suivaantuneena soitin kuluttajanasianeuvojalle että eihän se nyt näin voi mennä!

Oho. Itsekin olen ollut siinä luulossa että selvä hommahan se olisi että liike hoitaisi kustannukset. Ei sitten näköjään.

Nykyinen, vaihdossa menevä ajokki kunhan uusi Suomeen asti saapuu, ostettiin kolme vuotta sitten Tiksin Rinta-Joupista käytettynä. Ikää menopelillä oli tuolloin vajaat kome vuotta ja kilometrejä mittarissa tasan 70 000. Parin viikon sisään vakionopeudensäädin lakkasi toimimasta ja tiedustelimme liikkeestä miten asian laita on. Myyjä totesi välittömästi että kyllä hän auton elektroniikkoineen ehjänä teille myi joten tuokaa tänne ja se hoidetaan kuntoon. Näin myös kävi, ensin veikkasi pelkkää kosketushäiriötä mutta loppupeleissä jokin elektroniikan ohjausyksikkö meni kuulemma uusiksi. Meiltä tästä ei laskutettu mitään ja vakionopeudensäädin on tuon jälkeen toiminut koko ajan moitteettomasti. Ilmeisesti onneaan siis saa tästä kiitellä.
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
En tiedä onko tästä tekstin pätkästä mitään apua, mutta yritys on kova. Nämä vaihtoehdot tuli nyt näin niinku maallikkona mieleen.
Kiitokset näin viikon verran myöhässä. Revin paloja sen minkä uskalsin ja pääsin lopulta kotiin. Muutaman kerran pysähdyin haistelemaan ja tunnustelemaan, mutta ei niistä pahemmin käryä lähtenyt. Jokusen kovan jarrutuksen tein myös matkan aikana, kun yksi sivullinen vinkkasi.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Onko oletusarvo, että 02-mallisessa (7 vuotta vanhassa) autossa kaikki toimii kuin uudessa jos mitättömän ohutta huolto-ohjelmaa on noudatettu? Auton normaali käyttöikä (muualla kuin täällä sarvikuonojen autovero/kateusparatiisissa) on reilu 10 vuotta, miten paljon pitempään niiden silloin suunnitellaan kestävän?

Kumpikaan, edes myyjä ei voi olla tietoinen esim. tuulilasin pyyhkijöiden moottorin tulevasta hajoamisesta ja mielestäni on täysin käsittämätöntä, että KSL edes periaatteessa kattaa nämä normaalista kulumisesta johtuvat viat. Varmaan tästä syystä olen itse valinnut B2B-kaupan alan.

Jos ostat 7 vuotta vanhan television, miten odotat sen silloin kestävän?

Jos ostan 7 vuotta vanhan television, oletan sen toimivan. Myyjän ollessa kertonut television toimivan, sen pitää myös toimia. Mikäli televisiossa esimerkiksi toimisi vain kolme kanavaa, myyjän ollessa kertonut television toimivan täysin, tilanne tuntuisi härskiltä kusetukselta. Todennäköisesti 7 vuotta vanha televisio ei kestä yhtä pitkään, kuin pakasta revitty. Se ei poista sitä seikkaa, että 7 vuotta vanhan television pitää olla toimiva jos myyjä sen sanoo olevan toimiva.

Autojen kohdalla pyyhkijän moottorin hajoaminen menee normaalin kulumisen piikkiin. Jos ostohetkestä 4 päivän kuluessa huomaa koneessa olevan kansivuoto, vika tuskin on aiheutunut kuluneen 4 päivän aikana normaalista kulumisesta. Mikäli autoliike myy toiselta autoliikkeelta ostamaansa autoa tavalliselle kuluttajalle, ja kuluttaja kuluttaja havaitsee ostotapahtuman jälkeen vaikka parin viikon jälkeen em. kansivuodon kaltaisen vian on mielestäni autoliikkeen tällöin korjattava auto kuntoon tai suostuttava kaupan purkuun. Kuluttajalle auton myynyt autoliike ei välttämättä itsekkään ole tiennyt ko. viasta, vaan tullut ketjussa ensimmäisen autoliikkeen kusettamaksi.

Tälläisessä tilanteessa oikeudenmukaista on, että kuluttajalle auton myynyt autoliike joutuu maksumieheksi kahdesta syystä johtuen. Ensimmäisen syy on se, että kuluttajan ei voi olettaa olevan autoasiantuntija ja huomaavan kaikki viat ennen kaupantekoa varsinkin, jos myyjä kertoo auton olevan täysin kunnossa. Toinen syy on se, että autoliike voi olettaa autoa ostaessaan auton kuntoon liittyvat riskit omaan liiketoimeensa sisältyvinä riskeinä. Tällöin autoliike omassa hinnoittelussaan voi ottaa huomioon liiketoimintaansa liittyvät riskit. Jostain syystähän liikkeistä autoja ostettaessa maksetaan enemmän, kuin toiseta kuluttajalta osetettaessa. Eli kuluttajan suojastahan se muutama tonni enemmän maksetaan. Ja silloin on ihan kohtuullista olettaa kuluttajan suojan myös toimivan, kuten se kahdessa aikaisemmassa esimerkissä ei toiminut.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Kahdessa edellisessä viestissä mainitut tapauksett tuntuvat aivan käsittämättömiltä. Kuluttaja-asiamiehen kanta tuntuu täysin uskomattomalta. Aika kusetuksen maku kummassakin tapauksesta jää. Jos ostat, vaikka television ja se hajoaa parin päivän kuluttua, on tuotteessa tällöin ollut virhe ja myyjän on vaihdettava tuote toimivaan tai suostuttava kaupan purkuun. Oli myyjä luvannut takuuta tai ei. Olisi kiva tietää kuluttaja asiamiehen kanta, kuinka vanha auto saa olla, että myyjällä on oikeus kusettaa asiakasta.
Ihmeellisiä tapauksia tosiaan. Itselläni petti autosta ilmastoinnin kompressori 4-5 kk kaupanteon jälkeen. Myyjäliike maksoi mukisematta koko remontin ja järjesti sijaisauton käyttöön.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Kaikki tapaukset ovat omalla tavallaan tapauskohtaisia.

Ennakkotapaukset(ihan oikeudessa asti käsitellyt) menevät aika vahvasti sen suuntaisesti, että esim moottorin ja vaihdelaatikon normaaliksi käyttömääräksi voidaan laskea 200000km - tuon jälkeen liike ei ole vastuussa, sillä käyttäjän pitää ymmärtää, että yli 200000 ajettu auto voi hajota.

-02 ostetun auton tuulilasinpyyhkimien moottorin hajoamistapauksessa puolestaan voidaan katsoa, että uudella osalla korjaaminen tekee auton ko. kohdalta paremmaksi, kuin mitä voi olettaa sen olevan ostohetkellä. Näin olleen, jos korjataan uudella osalla, niin on aivan normaalia, että kulut laitetaan puoliksi. Jos taas asiakas suostuu siihen, että tilalle laitetaan esim toimiva purkuosa, niin liike voi maksaa kokonaankin.

Nyrkkisääntönö voi pitää niin, että kun ostat "halvalla" esim. jostain kanahäkkiliikkeestä moottoritien varrelta ja autosta jotain hajoaa, niin takuuvarmasti saat hakea oikeuttasi ihan oikeustalolta asti. Jos taas ostat autosi isosta merkkiliikkestä, niin liike on usein mukana korjauskustannuksissa etenkin, jos kyseessä on ns. liikkeen oma merkki.

Seitsemän vuotta vanha telkkari on romumetallia. Jos se toimii tänään - se voi hyvin hajota huomenna ja sille ei mahda mitään. Sama pätee yli 200000 ajettuun vanhaan autoon.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jos ostan 7 vuotta vanhan television, oletan sen toimivan.

Minä en. Itse asiassa olisin melkein enemmän hämmästynyt siitä jos joku 7 vuotta vanha kodinelektroniikkalaite vielä toimii.
 

Blue F

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Itse asiassa olisin melkein enemmän hämmästynyt siitä jos joku 7 vuotta vanha kodinelektroniikkalaite vielä toimii.

Hankippas sitten ensitöiksesi toimiva imuri. Nimenomaan kodinelektroniikkalaitteille saa kummasti lisää elinaikaa, kun viitsii käyttää imuria. Puhtaanapito myös auton konepellin alla ei ole pahitteeksi. Harva vaan jaksaa sitä pestä, sen jälkeen kun sen liikkeestä ulos ajaa...
 

Berrie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Ilves
Hummereiden erittäin kohtuulliset pyyntihinnat yllättivät (nettiauto.com). Eihän tuommoisessa pirssissä sinällään juuri mitään järkeä olisi. Ylläpitokulut lienee kohtuu suuret noissa.

Onko jatkislaisilla kokemusta H2:sta?
 

12961

Jäsen
Hummereiden erittäin kohtuulliset pyyntihinnat yllättivät (nettiauto.com). Eihän tuommoisessa pirssissä sinällään juuri mitään järkeä olisi. Ylläpitokulut lienee kohtuu suuret noissa.

Onko jatkislaisilla kokemusta H2:sta?

Kokemuksia ei ole, mutta kyllä tuollainen hinnan tippuminen kertoo suoraan miten helppo H2 on myydä.

Miten muistelisin, että H2 olisi Suomessa kuorma-autona rekisteröitävä ja näin ollen niissä lähes kaikissa olisi huiput rajoitettu siihen ~90km/h. Ja näinhän se olikin, muutos kun tuli takautuvasti voimaan, eli laillisesti rajoittamattomia Hummereita ovat pre 2001-yksilöt. Onko H2:ta edes tehty silloin?

EDIT: Ja muuten, hinnat ovat kohtuullisia juuri siksi, koska kuorma-autoista ei kanneta autoveroa lainkaan. Henkilöautona vastaava masiina maksaisi reilusti enemmän.

Huonon jälleenmyyntiarvon takia suosittelisin, että katsoisit jonkin dieselkäyttöisen maasturin. Esim WK Grand Cherokee mesen 3.0 CDI-tekniikalla on varmasti paremmin arvonsa säilyttävä/helpompi myytävä. Tosin ihan samaa äijäarvoa sillä ei ole kuin hummerilla, mutta "jenkki" ja sentään aito maastoauto joka akselin lukoillaan eikä mikään honda CRV. No, ovat sentään 2006-malliset dieselit ihan jenkeissä koottujakin.

Mikäli pelkkä huomioarvo on tärkeää, niin siitä vaan H2:n ostoon. Vaatii myös tietty oikeaa asennetta ajaa sillä, mutta mikäs hauska sitä halpaa olisi?
 
Viimeksi muokattu:

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Autoliikkeistä ja käytetyistä autoista. Ostin 2 vuotta sitten paikallisesta autoliikkeestä (ei heidän myymäänsä merkkiä) Renault Laguna -03 ajettu 90tkm. Auto oli ns markkinahintainen mutta pirun siisti kaikin puolin ja huollettu.
Otin koeajoon viikonlopuksi että ehdin tarkistaa auton kunnolla.
No pari pikkuvikaa oli, täristi kovempaa ajaessa, ajattelin että tasapainotus. Kuskin sähköikkuna ei toiminut, ja myyjä olikin jo tämän kertonut kun autoa katselin.
Sovittiin että tehdään kaupat ja nuo viat korjataan autoliikkeen lähellä olevassa kaikkien merkkien korjaamossa.
Ei ollut tasapaino-ongelma vaan 2 kevytmetallivannetta hiukan lommolla, eli uudet vanteet autoon kun olin autoliikkelle ilmoittanut tästä. Kustannus autoliikkeelle 300€. No sähköikkunan moottori ja vaijerit ym. kustannus liikkeelle 750€.

Okei, meni pari viikkoa, auto alkoi ajaessa nykimään, ei reagoinut kaasupolkimeen ja vapaalle vaihdettaessa kierrokset heiluivat hulluna 1000-3500rpm ja moottorin vikavalo syttyi. No soitto autoliikkeeseen -> huoltoon.
Moottoroitu kaasulappä näytti vikakoodi. Keskustelua liikkeen kanssa, lupasivat maksaa uuden, kustannus 500€.
Meni kuukausi pari. Sama vika, huoltoon, näyttää samaa vikakoodia. Auto seisoo viikon, vika tulee päälle ja katoaa välillä, eivät löydä vikaa. Putsaavat kaikki liittimet, kustannus 300€ etsinnästä ja työstä ja auto pelaa noin kk ok.

Vikaa päälle, huoltoon, epäilevät moottorinohjausyksikkö, autoliike pitkin hampain suostuu maksamaan. (neuvottelut olivat melko kovia ja liikkeen johtajaa käskin pyytämään paikalle pariin neuvotteluun). Kustannus 1000€.
Tässä vaiheessa autoliikkeen katteet olivat varmasti jo syöty..

Menee 6kk.. yllätys.. sama vika...
Hermot menee, aamulla autoliikkeeseen myyjän juttusille. Johtaja paikalle.
Keskusteluja. lisää keskusteluja.. lopulta päädymme ratkaisuun jossa "palautan" auton autoliikkeeseen ja vaihdan toisen vaihtoauton asiallisella välirahalla heiltä.
No viikon katselen, löydän 2 vuotta tuoreemman ja vähemmän ajetun ison Eurooppalaisen auton joka miellyttää (ei enää Ranskalaista..), kysyn välirahan, kuulen summan joka on mitättömän pieni ja lyömme kättä päälle.

No uusi vaihdokki on pelannut kuin kello jo reilut 1/2 vuotta ja olen ollut tyytyväinen.
Automyyjä soitti 3kk sitten, kertoi että Rellu oli maannut kk pajalla ja olivat huollossa käyneet sähköjä läpi urakalla.. tunteja oli kulunut vajaa parikymmentä. Vika oli löytynyt lopulta, kaasupolkimen asentoanturi oli viallinen ja kuulemma on toiminut sen jälkeen.

Täytyy nostaa hattua automyyjälle ja liikkeen johtajalle. Kallis vaihto heille, mutta halusivat säilyttää vanhan asiakassuhteensa ja pitää yllä mainettaan reiluna autoliikkeenä.

Näinkin päin voi joskus käydä. Mutta asia ei olisi saanut onnellista loppua ellen olisi ollut kova, ja väsyttämällä vääntänyt asiota joskus kotiinpäin.
 

12961

Jäsen
Kuulostaa niiiiiiiin ranskalaiselta/italialaiselta.

Nuo sähköviat ovat erittäin ärsyttäviä, jokin merkkifoorumi olisi voinut kertoa kaasupolkimen asentoanturin vian vaikka yleisimpänä mahdollisena, tai sitten ei.

Tosi kalliiksi tuli sen oikeasti alle 30e maksavan anturin vaihto.

Täytyy nostaa hattua automyyjälle ja liikkeen johtajalle. Kallis vaihto heille, mutta halusivat säilyttää vanhan asiakassuhteensa ja pitää yllä mainettaan reiluna autoliikkeenä.

Näinkin päin voi joskus käydä. Mutta asia ei olisi saanut onnellista loppua ellen olisi ollut kova, ja väsyttämällä vääntänyt asiota joskus kotiinpäin.

Kieltämättä oikein toimittu autoliikkeeltä. Reilu meininki. Toisaalta ei tuo välttämättä edes syönyt kaikkea katetta, sitä on noissa ranskiksissa/italialaisissa todella paljon kun hyvityshinnat ovat todella mitättömiä.
 

Berrie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Ilves
Miten muistelisin, että H2 olisi Suomessa kuorma-autona rekisteröitävä ja näin ollen niissä lähes kaikissa olisi huiput rajoitettu siihen ~90km/h. Ja näinhän se olikin, muutos kun tuli takautuvasti voimaan, eli laillisesti rajoittamattomia Hummereita ovat pre 2001-yksilöt. Onko H2:ta edes tehty silloin?
Ei taida rajoittamattomia H2:ia tosiaan olla olemassakaan. Tuo kuorma-autostatus on kyllä ikävä seikka, pitäisi varmaan joku toinen auto olla varalla jolla ehtisikin jonnekin.

Pari kertaa olen city-maastureita koeajanut enkä nähnyt kyllä semmoisessa mitään järkeä. Eikä ole henkilökohtaista tarvetta olla muiden silmätikkunakaan, mutta joku hauskuustekijä kai tuossa vaikuttaa että auto kiinnostaa pätkääkään.

Järki voittanee kuitenkin lopulta ja tyydyn ajamaan omalla kinnerilläni.
 

12961

Jäsen
Pari kertaa olen city-maastureita koeajanut enkä nähnyt kyllä semmoisessa mitään järkeä. Eikä ole henkilökohtaista tarvetta olla muiden silmätikkunakaan, mutta joku hauskuustekijä kai tuossa vaikuttaa että auto kiinnostaa pätkääkään.

Järki voittanee kuitenkin lopulta ja tyydyn ajamaan omalla kinnerilläni.


Niin, nykypäivänä tosiaan sääli, ettei tehdasvarusteisia kunnon maastureita oikein ole kuin MB G-sarja, Jeepit Commander, GC, Cherokee ja Wrangler sekä kaikki Land Roverit lukuunottamatta Freelanderia. Sitten paaaaljon työkonemaisemmat/maastossa huonommat pajerot ynnämuut japsit voi isolla varauksella laskea myös maastoautokategoriaan. Se ero muuten näkyy kun vedetään vaikkapa venettä ylös vedestä.

Eurooppalaisista vaihtoehdoista G-sarjan lisäksi ainoastaan ML-mese kulkee maastossa hyvin, kun siihen ottaa Jeep GC:n nelivetopaketin h****tin kalliina lisävarusteena.

Jeep Commander 3.0 mesen myllyllä olisi melko äijä/hauska/näyttävä vaihtoehto? Itse pidin GC:sta samalla tekniikalla. Kaikin puolin mukava peli.

EDIT: Kunnon maasturin kriteerit itsellä ovat alennusvaihteisto sekä tasauspyörästöjen lukkojen löytyminen sellaisista paikoista, joilla auton saa halutessaan vetämään tasan yhtä kovaa joka pyörällä. Tämähän vaatii vähintään kaksi mekaanista lukkoa.
 
Viimeksi muokattu:

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Kovasti tekisi mieli avoautoa, mutta mikä? Mahdollisimman halpa, käyttöautoksi kelpaava, viaton, talvikelpoinen...

Tai vaihtoehtona vain: mahdollisimman halpa mutta toimii.

Onko kellään kokemuksia vanhoista avoautoista? Rätti- tai peltikatto, ei merkitystä, kunhan saa katon piiloon.

Työmatka on 4km joten kulutuksen suhteen melko sama. Jaguarin XK8 voisi olla kiva, mutta liian harvinainen Suomessa avomallina. Volvo C70 tai Saab 93? Entä sitten jotkut erikoiset vanhat...?
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Kovasti tekisi mieli avoautoa, mutta mikä? Mahdollisimman halpa, käyttöautoksi kelpaava, viaton, talvikelpoinen...

Tai vaihtoehtona vain: mahdollisimman halpa mutta toimii.

Onko kellään kokemuksia vanhoista avoautoista? Rätti- tai peltikatto, ei merkitystä, kunhan saa katon piiloon.

Työmatka on 4km joten kulutuksen suhteen melko sama. Jaguarin XK8 voisi olla kiva, mutta liian harvinainen Suomessa avomallina. Volvo C70 tai Saab 93? Entä sitten jotkut erikoiset vanhat...?
Miten olisi BMW?

Tuolta voi katsella hintahaarukassa 2500€ -.

http://www.nettiauto.com/bmw/3-sarja/?id_vehicle_type=1&id_car_type=9

Vanhemmat on kyllä jo hieman kulahtaneita tai sitten tuunattuja, joista en itse juuri välitä. Jos nyt olisi itsellä "tarvetta" niin katselisin tuolta 93-98 vuosimalleista,

http://www.nettiauto.com/bmw/3-sarj...,3102,2962,3002,3065,3083,3100,2990,3019,3689

ja mieluummin 320i tai 325i. Niin ei tule vahingossakaan remmikonetta.

Noihin voi laittaa myös kovakaton.


Itselläni on kesäkäytössä tuontapainen:

Ihan kiva peli kruisailla.
 

Liitteet

  • BMW325i_Cab_vm87.jpg
    BMW325i_Cab_vm87.jpg
    49,9 KB · kertaa luettu: 644

Mossberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Canucks, Haka
Golf piippaa....

Tässäpä laina-autolla(VW golf plus -08) oli tarkoitus lähteä ajelemaan, mutta tuopa läväytti mittaristoon jarrujen varoitusvalon päälle kera hälytysäänen. Jarrunesteet tarkistin ja ne olivat maksimissa. Eli mikä golfia vaivaa? Ohjekirja kertoi, että jarruissa on vikaa ja ajo lopetettava välittömästi. No ei me ajamaan oikeastaan edes ehditty kun tuo valo siinä naaman edessä vilkkui.

Onko kellään kokemuksia näistä uudemmista golffeista ja onko tuollainen vika kuinkakin tyypillistä? Ajamaan ei vissiin autolla oikein uskalla lähteä? Meni sitten reissusuunnitelmat ilmeisesti vituralleen tuon pikku vilkkuvalon takia.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Tässäpä laina-autolla(VW golf plus -08) oli tarkoitus lähteä ajelemaan, mutta tuopa läväytti mittaristoon jarrujen varoitusvalon päälle kera hälytysäänen. Jarrunesteet tarkistin ja ne olivat maksimissa. Eli mikä golfia vaivaa? Ohjekirja kertoi, että jarruissa on vikaa ja ajo lopetettava välittömästi.
Voiskohan olla ettei ole kyse sen vakavammasta kuin jarrupalojen kulumisesta? Mulla oli joskus Citroen C5 joka ilmoitti myös kaikilla mahdollisilla tavoilla siitä että nyt ei poika jarrut toimi ja ei kannata ajaa. Soittelin johonkin korjaamolle tien päältä josta todettiin että jarrupaloista on kyse, voi ajaa. Eikä vaihdon kanssa ollutkaan mikään ihan käsittämätön kiire.

Mutta kysy nyt joltain viisaammalta ennen kuin ajat, en viittis millään ottaa kohtaloanne omatunnolleni!
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Audissa jarrujen varoitusvalo ilmoittaa jarrupalojen kulumisesta ja autolla voi kyllä ajaa, vaikka valo palaakin. Tietenkin palat on syytä vaihtaa mahdollisimman pikaisesti, mutta kyllä jonkun reissun voi heittää varoitusvalosta huolimatta. Valo syttyy äänimerkin kera, kun käynnistyksen jälkeen painaa ensimmäisen kerran jarrua.

Epäilisin, että VW:ssä on sama homma. Voin kyllä olla väärässäkin ja Mossbergin reissukaan ei ole varmaan enään ajankohtainen.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Niin, nykypäivänä tosiaan sääli, ettei tehdasvarusteisia kunnon maastureita oikein ole kuin MB G-sarja, Jeepit Commander, GC, Cherokee ja Wrangler sekä kaikki Land Roverit lukuunottamatta Freelanderia. Sitten paaaaljon työkonemaisemmat/maastossa huonommat pajerot ynnämuut japsit voi isolla varauksella laskea myös maastoautokategoriaan.

Kovasti ihmetyttää, että minne unohdit tuosta 'oikeiden maastoautojen'' listaltasi Toyota Land-Cruiserin? Jos joku on kestävä ja luotettava menopeli, niin nimenomaan se. Jotain kertoo se, että ainakin kehitysmaissa (surkeat tiet, ilmastollisesti rankat olosuhteet jne...) yli 80% oikeaan maastokäyttöön ostetuista maastureista on Land-Cruisereita. Tähän kategoriaan kuuluvat muun muassa YK:n autot kehitysmaissa. Ainoastaan samanmerkin Hilux kilpailee kestävyydellään Land-Cruiserin kanssa, mutta on lienee makuasia, pitääkö Hiluxia 'maastoautona' vaiko vain lava-autona. Minusta se on molempia...
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Palstaveljet suosittelee...?

Kovasti tekisi mieli avoautoa, mutta mikä? Mahdollisimman halpa, käyttöautoksi kelpaava, viaton, talvikelpoinen...

Tai vaihtoehtona vain: mahdollisimman halpa mutta toimii.

Hiukan samanlaiset tarpeet kuin Rodionilla, mutta vain hiukan... Eli olen katsomassa Suomeen kesäautoksi jotain messevää menopeliä, mutta en tiedä, mitä...

Autoa käytetään vuodessa maksimissaan 2 kuukautta Suomi-lomien aikana, pääasiassa kesäaikaan, satunnaisesti keväällä tai jouluna. Tähän asti olen aina vuokrannut auton Suomessa käydessäni, mutta kun auton säilytys ei ole varsinainen ongelma, niin nyt on alkanut kiehtoa oman osto.

Reunaehtoina voisi pitää luotettavuutta, hauskaa ajettavuutta, näyttävyyttä/erikoisuutta/sporttisuutta ja hintaa, joka ei mielellään saisi paljoa päälle kahden kympin mennä, kun auto kuitenkin seisoo suurimman osan vuodesta tyhjän panttina. Tietenkin jos auto sattuu olemaan arvonsa pitävä sijoitus (joku vanhempi erikoismalli), niin sitten voisin harkita hiukan enemmänkin laittavani autoon kiinni.

Bensankulutus ei ole suuri kynnyskysymys, mutta sitten taas vuosittaiset ylläpitokustannukset (noin 10 kuukauden seisonta-aika huomioiden) painaa jonkin verran vaakakupissa. Auton ei tarvitse Rodionin etsimän tavoin olla avoauto, mutta ei se toisaalta haittaa vaikka olisikin, jos sitä pystyy kohtuullisesti käyttämään (satunnaisesti) esimerkiksi muinakin vuodenaikoina. Auton ikä ei sinänsä ole iso kysymys, kunhan auton toimintakuntoon voi luottaa. Mikään ei v----a yhtä paljon, kun lyhyellä Suomen lomalla kesäauton toimintakuntoon remppaaminen puolet lomasta.

Eli ehdotuksia otetaan vastaan merkeistä ja malleista...
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Jos haussa on "hieman" erikoisuutta ja pysytään Paremmassa Ruotsalaisessa niin avo-Viggen hakuun. En tiedä tarkkaan nykytilannetta, käsittääkseni 1 kpl on Suomen kilvissä tällä hetkellä. Toki tietysti huvitteluun sopisi myös M3-bemarit, niissä hintakin pysynee asiallisena kun ei hae kuuta taivaalta? Ylläpitokuluthan toki kulkee käsi kädessä "erikoisuuden" kanssa mutta eiköhän kysyjä ole siihen varautunut.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös