Mainos

Autoiluketju

  • 3 333 919
  • 19 049

redcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, SAFC, Denver Broncos, LA Kings, TB Rays
Esim. navigaattorin pidike tuulilasissa aiheuttaa korjauskehotuksen...

Täh? Tarkoitatko siis, että se ei saisi olla siinä katsastuksen aikana? Jos noin on, niin täytyypä muistaa ottaa omasta autostani pidike pois ennen katsastukseen menoa.

Herää myös samalla kysymys, että mitähän muita tuollaisia "yllättäviä" korjauskehotuksen omaavia asioita löytyy, joiden ei odota olevan todellisen korjauksen tarpeessa?
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Täh? Tarkoitatko siis, että se ei saisi olla siinä katsastuksen aikana? Jos noin on, niin täytyypä muistaa ottaa omasta autostani pidike pois ennen katsastukseen menoa.

Herää myös samalla kysymys, että mitähän muita tuollaisia "yllättäviä" korjauskehotuksen omaavia asioita löytyy, joiden ei odota olevan todellisen korjauksen tarpeessa?

Se kuulemma on näkökentässä tuo pidike. Esim. autossa lisävarusteena olevien sumuvalojen risa lasi toi myös korjauskehotuksen. Teippasin sumuvalot erkalla umpeen, niin eipä enää häirinnyt. Lisäksi korjauskehotus tuli takasumuvaloista, joka oli kunnossa, mutta katsastusmies ei sitä osannut laittaa päälle.

Ehkä tuossa tyhmää naista hieman vedätettiin, kun joutui yksin käymään katsastuksessa. Tiedä häntä. Korjaan vielä sen verran, että kolme korjauskehotusta aiheuttaa hylsyn.
 

Seppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät
Ihmettelen kyllä ihmisiä jotka menevät katsastukseen reikä pohjassa tai jarrut epäkunnossa.

Sitten on erikseen ne opel, pösö, renu ja sitikka-miehet jotka joutuvat hakemaan sen vikalistan ennen kuin on mahkujakaan saada leima.

Itsekin joudun vähän kikkailemaan kun pitäisi leima uusia kesään mennessä ja itellä on kesärenkaat 17" ja otteessa on 14"-15" ja madallussarjakaan ei ole rekkarissa niin täytyy pistää isukin kesäkumit alle ja koittaa olla hiljaa ettei huomattaisi tota jousi-juttua. Aika hiljasta, mut katotaan. Mitään vikoja on turha pelätä.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Madallussatsi huomataan 98% todennäköisyydellä. Kannattanee hommailla ne tyyppihyväksymispaperit valmiiksi. Niitä saa joiltain valmistajilta tulosteltua netistä suoraan.

Tiedän tosin yhden porissa katsastetun auton, joka hyväksyttiin Teinin säädettävällä alustalla. Tosin epäilen että oli tuttu katsastusmies asialla.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Esim. navigaattorin pidike tuulilasissa aiheuttaa korjauskehotuksen,

En tiedä onko asemakohtaista hajontaa, mutta tiedoksi vaan kaikille katsastukseen meneville.
Ei aiheuta välttämättä. Itse olin kuukausi sitten leimaamassa autoni, ja tuo navi löytyy tuulilasista imukuppikiinnityksellä, mutta eivät sanoneet siitä sanaakaan. Ja varmasti on näkökentässä, kun katson kartturin puolen etukulmaan. Tosin autossani ei ollut mitään valittamista, joten voi silläkin joku merkitys asiaan olla. Jos jotain valittamista löytyy, niin sitten voidaan mainita tuostakin samalla.

Eli kuten mainitsit, hajontaa todellakin löytyy.
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Käytin limusiinimme tuossa alkuviikosta määräaikaishuollossa, ja ilmoitin autoa viedessä, että sitten mitään lisätöitä ei siihen saa tehdä.
Noh, kaverit sitten kuitenkin näkivät asiaksi soitella perään, ja kysellä josko kuitenkin saisi vaihdella jos jonkunlaista kilkettä, kielsin vaihtamasta mm. koiranluita, joiden hinnaksi totesivat puhelun yhteydessä (ilman asennusta) 165€/kpl, kun tarvikeosat maksavat 19€ per luu. Että sillä lailla.
Eikä siinä muuten mitään, mutta itse kun en ole huomannut auton alustassa mitään vikaa, eikö koiranluiden ollessa vaihtokunnossa niiden pitäisi alkaa pitämään kolinaa töyssyissä tai jotain? Pitäisikö ne nyt sitten joko vaihtaa itse tai teettää homma jossain pikkupajassa ihan vaan sen takia, että arvovaltainen merkkihuollon jannu oli tätä mieltä?
 

12961

Jäsen
Madallussatsi huomataan 98% todennäköisyydellä. Kannattanee hommailla ne tyyppihyväksymispaperit valmiiksi. Niitä saa joiltain valmistajilta tulosteltua netistä suoraan.

Oman ex 9-5 saappin katsastin ihan hyvällä menestyksellä maalaamalla madallusjouset mustiksi, jotteivät herätä turhaa huomiota.

Toisaalta omassa tapauksessani jouset olivat JÄYKEMMÄT mutta vain 20mm madaltavat. Paljon enempää ei kannata yleensä madaltaakaan, alkaa olla tukivarret jo semmoisessa asennossa missä niiden ei ole suunniteltu toimivan.
 

Jindebyne

Jäsen
Ihmettelen kyllä ihmisiä jotka menevät katsastukseen reikä pohjassa tai jarrut epäkunnossa.

Sitten on erikseen ne opel, pösö, renu ja sitikka-miehet jotka joutuvat hakemaan sen vikalistan ennen kuin on mahkujakaan saada leima.

Itsekin joudun vähän kikkailemaan kun pitäisi leima uusia kesään mennessä ja itellä on kesärenkaat 17" ja otteessa on 14"-15" ja madallussarjakaan ei ole rekkarissa niin täytyy pistää isukin kesäkumit alle ja koittaa olla hiljaa ettei huomattaisi tota jousi-juttua. Aika hiljasta, mut katotaan. Mitään vikoja on turha pelätä.

Sitten on vielä erikseen ne madallussarjamiehet, jotka menee katsastukseen peukalo hanurissa toivoen, ettei katsastusmies huomaa kaikkia leluja kun ei ole paperit kunnossa.
 

12961

Jäsen
Hintaa pyytävät 6000e. Ja antoi ymmärtää että siitäkin voidaan keskustella. Huomenna menen kauppaa oikein tosissaan hieromaan ja ihmettelemään.

Tosiaan, huohotinpäivitys kannattaa katsoa että on tehty tai vaihtoehtoisesti öljyjä vaihdeltu alle 10 tkm välein. Päivityspaketin hinta on ~60e ja sen laittaa paikalleen tunnissa.

Jakopää kannattaa kuunnella, kuulet kyllä tyhjäkäynnillä jos se helisee. Ketjuhan siellä on. Turbo voi myös olla noilla kilometreillä tiensä päässä, katsot vaan paikallaan kaasutellessa ja koeajolla muutenkin ettei se polta öljyä siniseksi savuksi. Mikäli turbo on loppu, tulee perästä ihan kunnon sinisiä pöllähdyksiä.

Voit suhteutta tuota hintaa siihen, että myin tammikuussa 2002-mallisen (uudempaa korimallia) 183t ajetun auton 9t eurolla, sis mm. uudempi 5-lovinen tomaatti ja käytännössä kaikki herkut mitä tuohon saa ilmastoituine penkkeineen kaikkineen. Autossa oli täydellinen huoltokirja. Mielestäni tuo 6000 on liikaa tuosta vanhemmasta.
 

Laakamato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers (Jokerit)
Voit suhteutta tuota hintaa siihen, että myin tammikuussa 2002-mallisen (uudempaa korimallia) 183t ajetun auton 9t eurolla, sis mm. uudempi 5-lovinen tomaatti ja käytännössä kaikki herkut mitä tuohon saa ilmastoituine penkkeineen kaikkineen. Autossa oli täydellinen huoltokirja. Mielestäni tuo 6000 on liikaa tuosta vanhemmasta.
Päädyin samaan tulokseen, pitäköön autonsa. Myyjä teki työnsä hienosti ja sai minut pitämään autoa halpana. Mutta pieni markkinoiden tarkastelu tosiaan teki selväksi että ei kannata tuota yksilöä hakea. Kiitokset palstalaisille neuvoista.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tulipa sitten toteutettua pitkäaikainen haave ja hankittua kesäautoksi Volvo Amazon jonka ikä alkaa ihan eri numerolla kuin oma - ja vanhempaan suuntaan. En tiedä onko tässä taloustilanteessa ja näillä bensan hinnoilla (ja näillä tuloilla) mitään järkeä hankkia harrasteautoa, mutta tarvitseeko kaikessa aina järkeä ollakaan? Eipähän jää ainakaan harmittamaan että ei tullut tuotakaan haavetta koskaan toteutettua. Ja kun hyvä yksilö kerran käveli vastaan niin...

Vaan on kyllä hieno fiilis ajella tuollaisella oikealla autolla kun melkein jokainen vastaantulija hymyilee ja jotkut jopa näyttää peukkua, ja on siinä itse ajamisessakin niin eri fiilis kuin näillä muovipulkilla ajellessa. Tänäänkin kun kävin pienen lenkin heittämässä niin hymy oli kuskilla varmasti niin leveä että ei tuulilasista mahtunut kokonaisena näkymään...
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ajoin n. 30 km matkan ja pihaan tullessani tunsin metallin hajun. Käsijarru oli ilmeisesti jäänyt jumiin lievästi, vaikka kahva oli alhaalla eikä varoitusvalo palanut. Levy oli kuitenkin tulikuuma ja haju todella selvä. Nyt pitäisi selvitä 300 km kotiin. Mitähän olisi kotikonstein tehtävissä, mikäli tuolla jokin jumittaa vielä?
 

Jeihki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Ajoin n. 30 km matkan ja pihaan tullessani tunsin metallin hajun. Käsijarru oli ilmeisesti jäänyt jumiin lievästi, vaikka kahva oli alhaalla eikä varoitusvalo palanut. Levy oli kuitenkin tulikuuma ja haju todella selvä. Nyt pitäisi selvitä 300 km kotiin. Mitähän olisi kotikonstein tehtävissä, mikäli tuolla jokin jumittaa vielä?

Ei kai siinä oikein muuta keinoa ole, kuin rengas pois ja ruuvarilla koetat saada hieman levitettyä satulaa. Riippuu tietenkin myös siitä, että minkälaiset jarrut sulla siellä on. Mikäli sulla on erillinen käsijarru"linkku", niin todennäköisesti se on silloin jumissa. Muutoin vaihtoehdoiksi jää oikeastaan joko satuloiden liukutapit tai sitten mäntä. Mikäli siellä on mäntä jumppasessa, niin melkoinen kotivirittäjä saat sitten jo ollakin, että sitä pääset herkistelemään. Ja vaikka pääsisitkin, on lopputulos todennäköisesti se, että saat kumin rikki ja nesteet pihalle.

En tiedä onko tästä tekstin pätkästä mitään apua, mutta yritys on kova. Nämä vaihtoehdot tuli nyt näin niinku maallikkona mieleen..
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
...pääset herkistelemään. Ja vaikka pääsisitkin, on lopputulos todennäköisesti se, että saat kumin rikki ja nesteet pihalle...
OT: mitäs miehellä liikkuu mielessä?

Ja sitten asiaan: joskus olen saanut jumittuneen käsijarrun auki vetämällä kahvan niin ylös kuin sen saa, ja päästämällä taas auki. Saattoi kyllä olla ihan tuuriakin, joten ei tuo välttämättä auta mitään. Varsinkaan näin 2 päivää myöhässä...
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
No niin apinat, nyt saatte kertoa mielipiteenne yhteen todella askarruttavaan kysymykseen:

Kumpi on parempi kesäauto, Corolla 1.3 -88 vai Micra 1.0 -88? Molemmat hintaluokaltaan huipeat 500 egulia, Corolla lähentelee 200tkm, Micra puskee eteenpäin vasta viidennellä satatuhatkvarttaalilla. Kaasaripelejä molemmat, Rolloissa kai ollut onkelmaa noissa? Micrassa taas epäilyttää antiikkinen kärjellinen sytytys ja yleinen pygmisyys (strategiset mitat: moottorin paino 69kg ja koko auton 650kg, tällä rekan alle!). Molemmat yksilöt luonnollisesti olleet papan silmäteriä ennen nykyistä omistajaansa, ruoste ei ole ongelma, katsastuksesta kerralla läpi, ynnä muuta valhettelua.

Muita loistavia ajatelmia kesäautoksi, kriteereinä alhaiset (<600€) hankinta- ja käyttökustannukset (vakuutus, vero, kulutus, käyttövarmuus seuraavaan (2010) katsastukseen asti)? Todella satunnaiseen, mutta välttämättömään ajoon kakkosautoksi kesän ajaksi ja miksei myös "vielä vuosiksi".
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Melkein lähtisin tuolle Corolla-linjalle, nuo tuon ikäiset Corollathan ovat lähes ikiliikkujia jos vaan kori on edes jonkinlaisessa kunnossa. Ja onhan tuo Corolla sen verran isompi että on parempi ajaa kuin Micra jonka ajettavuus muistuttaa paperipussia tuulessa, vaikka ei tuo Corollakaan mikään maailman paras ajettava ole. Jos kerran kori on kunnossa ja ruostetta ei pahasti ole niin kyllä minä tuota Corollaa suosittelisin.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Melkein lähtisin tuolle Corolla-linjalle
- - -
Corolla sen verran isompi että on parempi ajaa kuin Micra jonka ajettavuus muistuttaa paperipussia tuulessa
- - -
Jaa... itse olin taas täysin päinvastaisella linjalla.

Muutaman kerran on tullut lainattua yhden sukulaismiehen pikku-Micraa. Se on tosin "ärhäkkäällä" 1,2 litran koneella, mutta mä rakastan ajaa sillä. Sehän kääntyykin melkein paikoillaan. Kesäautoilla harvemmin ajetaan mitään satojen kilometrien maantiepätkiä, vaan lyhyitä 10-30km kaupunkiajoja. Kesäautoissa varsinaista pitkän matkan ajettavuutta tärkeämpää on käsiteltävyys ja sitä tuollaisessa Micrassa riittää. Micran taskuparkki: Micra parkkiin ja avaimet taskuun!

Itselläni oli muutama kesä sitten kesäautona Lada 2107 vuosimallia 1996. Maksoin keväällä autoliikkeelle EUR700 ja sain syksyllä myydessäni virolaisille EUR800... Kyllähän sillä kelpasi cruisailla pitkin Aurajokirantaa Puna-armeijan koppalakki takaikkunalla luukutellen venäläistä trancea ja armenialaista rappia. Tajuttoman raskas se vain oli tuohon (-kin) tarkoitukseen. Pari kertaa tuli tyhmyyksissäni myös huitaistua yhteen menoon ~100km:n pätkä (mm. Rauman Pitsiturnaus). Alaselkä ja jalat kyllä huomauttelivat voimakkaastikin tuollaisen extreme-matkailun jälkeen.

Kesäautona teki tehtävänsä; iloisia ilmeitä ja kädenheilautuksia tuli vastaan. Lada vei aina perille asti sinne, minne ikinä olin menossakin. Toista samanlaista en kyllä ikinä ostaisi. Seuraava Ladani tulee olemaan ehdottomasti wanha kunnon pyöreälamppuinen Lada 1200L.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jaa... itse olin taas täysin päinvastaisella linjalla.
Niinpä olin sitten itsekin, ja mukaan tarttui koeajolta kakkoskoppanen Golf -89 1.3 ~200tkm. Enpä ole kyllä mikään volkkarimies, mutta oli niin hämmästyttävän ruosteeton (ainakin päältä) että piruuttani ostin. Jos ostos osoittautuu hatulliseksi saksanpaskinoita voin todeta että volkkari oli kuin olikin skebeliä enkä ole elänyt elämääni väärin tiedoin tähän asti, jos taas Golf ajaa asiansa, niin hyvä sekin. Pellit&pohja noista kai yleensä ensin loppuu? Just katsastettu, ja kuitenkin vähän eri luokan auto kuin tuo Micra, joka sekin oli ihan siisti peli. Ja hinta: fanfaareja: tittidittidittiditiditii: 520 eurolaista.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Hyvä ostos on kyllä tuo Golffikin, minulla oli juuri samanikäinen ja samalla moottorilla varustettu Golf ja oli kyllä varsin ongelmaton auto. Ja hyvähän tuo on ajaa ainakin samanikäisiin japanialaisiin verrattuna.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Noista Tojotista tuli mieleen, että olen muutaman kerran nähnyt täysiä autonkuljetusrekkoja täynnä noita vanhoja Corollia ja Hiaceja. Lehdissäkin joku noita haluaa ostaa. Ilmeisesti menevät Afrikan poikien iloksi?
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Autokaupasta

Tuli tässä hiljattain vaihdettua autoa. Eli ostin käytetyn auton Liikkeestä X ja nyt huomasin, itseasiassa 4 päivää oston jälkeen että autossa on kansivuoto. Tottakai maallikkona ajattelin että ei siinä mitään. Liike hoitaa kustannukset, koska en ole ostanut kansivikaista autoa. Yllätyksekseni liike lupasi hoitaa kustannuksista puolet. Ei enempää. Nooh, tästä suivaantuneena soitin kuluttajanasianeuvojalle että eihän se nyt näin voi mennä!

Sieltä tulikin kommenttia että ole tyytyväinen puolikkaaseen. TÄH?? Katselin sitten kuluttajariita.fi sivuilta noita riitatapauksia samanlaisista asioista (mm. jakohihnan katkeamisesta). Kaikissa oli sama päätös. Liike kustantaa suunnilleen puolet, ei muuta. Miltei kaikissa päätöksissä oli todettu että : "Lautakunta arvioi maksettavan vahingonkorvauksen määräksi yhteensä xx euroa. Korvauksen määrää arvioidessaan lautakunta on ottanut huomioon, että auto on korjauksessa tullut parempaan kuntoon kuin ostajalla oli aihetta olettaa". Siis miettikää?? Jos auto on paskana eikä sillä voi ajaa, niin millä tavalla se tulee parempaan kuntoon kuin saattaa olettaa? Eikö ihminen oleta että se juuri kaupasta ostettu auto on ajokuntoinen? Siis uskomatonta. Eli tässäkin minun tapauksessa, millä tavalla auto tulee parempaan kuntoon, kun voin olettaa, jos siihen vaihdetaan kannentiiviste. Siitähän tulee täysin samanlainen kuin se olikin.

Tässä siis pieni varoituksen sana, että ei se mene niin että kun ostaa liikkeestä, niin silloin ei ole pelkoa huolista. Joudut kyllä maksumieheksi ongelmatapauksisssa niinkuin yksityiseltäkin ostettaessa (toki silloin kustannus voi olla hieman isompi), mutta maksat liikkeessä myös ylihintaa tästä "turvasta".
 

Tsorro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wings
Tuli tässä hiljattain vaihdettua autoa. Eli ostin käytetyn auton Liikkeestä X ja nyt huomasin, itseasiassa 4 päivää oston jälkeen että autossa on kansivuoto. Tottakai maallikkona ajattelin että ei siinä mitään. Liike hoitaa kustannukset, koska en ole ostanut kansivikaista autoa. Yllätyksekseni liike lupasi hoitaa kustannuksista puolet. Ei enempää. Nooh, tästä suivaantuneena soitin kuluttajanasianeuvojalle että eihän se nyt näin voi mennä!

Sieltä tulikin kommenttia että ole tyytyväinen puolikkaaseen. TÄH?? Katselin sitten kuluttajariita.fi sivuilta noita riitatapauksia samanlaisista asioista (mm. jakohihnan katkeamisesta). Kaikissa oli sama päätös. Liike kustantaa suunnilleen puolet, ei muuta. Miltei kaikissa päätöksissä oli todettu että : "Lautakunta arvioi maksettavan vahingonkorvauksen määräksi yhteensä xx euroa. Korvauksen määrää arvioidessaan lautakunta on ottanut huomioon, että auto on korjauksessa tullut parempaan kuntoon kuin ostajalla oli aihetta olettaa". Siis miettikää?? Jos auto on paskana eikä sillä voi ajaa, niin millä tavalla se tulee parempaan kuntoon kuin saattaa olettaa? Eikö ihminen oleta että se juuri kaupasta ostettu auto on ajokuntoinen? Siis uskomatonta. Eli tässäkin minun tapauksessa, millä tavalla auto tulee parempaan kuntoon, kun voin olettaa, jos siihen vaihdetaan kannentiiviste. Siitähän tulee täysin samanlainen kuin se olikin.

Tässä siis pieni varoituksen sana, että ei se mene niin että kun ostaa liikkeestä, niin silloin ei ole pelkoa huolista. Joudut kyllä maksumieheksi ongelmatapauksisssa niinkuin yksityiseltäkin ostettaessa (toki silloin kustannus voi olla hieman isompi), mutta maksat liikkeessä myös ylihintaa tästä "turvasta".

TISMALLEEN sama homma meikäläisellä, tosin minulla kyseessä kaasuläppäkotelon yksikkö.
Vaihdoin autoa noin kolmisen viikkoa sitten ja kahden päivän päästä huomasin vian. Kustannusarvio 866e töineen.

Myyjä lupasi kustantaa puolet laskusta.
Otin yhteyttä kuluttaja-asiamieheen joka sanoi että tartu ihmeessä siihen tarjoukseen, se on hyvä. Olin että mitä vittua??? Myi minulle rikkinäisen auton ja minun pitäisi tyytyä siihen. Näin se kuulemma on "koska auto on sen verran vanha ja paljon ajettu" (vm -02 /130tkm).

Huhhuh mitä touhua sanon minä.
 

Miksu00

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Paskat mäihät teillä käynyt. Ite kun ostin käytetyn auton, niin myyjä lupasi puolen vuoden takuun. No toisena päivänä kun olin auton ostanut, niin tuulilasinpyyhkijöiden moottori hajosi. Ei muuta kun soitin kauppiaalle ja kerroin tapahtuneen. Myyjän harmiksi jouduin viemään auton merkkiliikkeeseen korjattavaksi ja myyjä maksoi kaikki. Tosin taisi myyjällä leuka loksahtaa auki kun kuuli hinnan, pyyhkijöiden moottori töineen 560€.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Kahdessa edellisessä viestissä mainitut tapauksett tuntuvat aivan käsittämättömiltä. Kuluttaja-asiamiehen kanta tuntuu täysin uskomattomalta. Aika kusetuksen maku kummassakin tapauksesta jää. Jos ostat, vaikka television ja se hajoaa parin päivän kuluttua, on tuotteessa tällöin ollut virhe ja myyjän on vaihdettava tuote toimivaan tai suostuttava kaupan purkuun. Oli myyjä luvannut takuuta tai ei. Olisi kiva tietää kuluttaja asiamiehen kanta, kuinka vanha auto saa olla, että myyjällä on oikeus kusettaa asiakasta.
 

Tsorro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wings
Kahdessa edellisessä viestissä mainitut tapauksett tuntuvat aivan käsittämättömiltä. Kuluttaja-asiamiehen kanta tuntuu täysin uskomattomalta. Aika kusetuksen maku kummassakin tapauksesta jää. Jos ostat, vaikka television ja se hajoaa parin päivän kuluttua, on tuotteessa tällöin ollut virhe ja myyjän on vaihdettava tuote toimivaan tai suostuttava kaupan purkuun. Oli myyjä luvannut takuuta tai ei. Olisi kiva tietää kuluttaja asiamiehen kanta, kuinka vanha auto saa olla, että myyjällä on oikeus kusettaa asiakasta.

Minulle tämä kuluttaja-asiamies painotti sitä että nämä ovat aina tapauskohtaisia, ja antoi ymmärtää että jos ostat auton millä on ajettu 200tkm niin myyjän ei tarvitsisi oikeastaan maksaa mitään jos autosta joku hajoaa sen jälkeen kun ajat autoliikkeen porteista ulos. Auto on ostettu siinä kunnossa kuin se myyntihetkellä on. "Vanhoihin ja paljon ajettuihin autoihin tulee vikoja".

Eli tällä ei siis ole YHTÄÄN mitään virkaa?

"Jos luovutetussa ajoneuvossa ilmenee virhe, ostajalla on oikeus vaatia, että myyjä korjaa virheen. Myyjällä on oikeus ensisijaisesti korjata virhe, jos tämä voi tapahtua kohtuullisessa ajassa ja siten, että ostajalle ei aiheudu korjaamisesta kustannuksia tai olennaista haittaa. Jollei tämä ole mahdollista, ostaja voi vaatia virhettä vastaavaa hinnanalennusta tai virheetöntä ajoneuvoa. Jos virhe ei kuluttajakaupassa ole vähäinen, ostaja saa purkaa kaupan ja vaatia vahingonkorvausta.

Jos virhe ilmenee kuluttajakaupassa kuuden (6) kuukauden kuluessa ajoneuvon luovutuksesta, virheen oletetaan olleen ajoneuvossa jo luovutushetkellä. Olettamaa ei sovelleta, jos myyjä osoittaa, että virhe on syntynyt vasta luovutuksen jälkeen tai jos olettama on virheen tai tavaran luonteen vastainen."
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös