Autoiluketju

  • 3 192 088
  • 18 516

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Kovasti tekisi mieli avoautoa, mutta mikä? Mahdollisimman halpa, käyttöautoksi kelpaava, viaton, talvikelpoinen...

Tai vaihtoehtona vain: mahdollisimman halpa mutta toimii.

Onko kellään kokemuksia vanhoista avoautoista? Rätti- tai peltikatto, ei merkitystä, kunhan saa katon piiloon.

Työmatka on 4km joten kulutuksen suhteen melko sama. Jaguarin XK8 voisi olla kiva, mutta liian harvinainen Suomessa avomallina. Volvo C70 tai Saab 93? Entä sitten jotkut erikoiset vanhat...?
Miten olisi BMW?

Tuolta voi katsella hintahaarukassa 2500€ -.

http://www.nettiauto.com/bmw/3-sarja/?id_vehicle_type=1&id_car_type=9

Vanhemmat on kyllä jo hieman kulahtaneita tai sitten tuunattuja, joista en itse juuri välitä. Jos nyt olisi itsellä "tarvetta" niin katselisin tuolta 93-98 vuosimalleista,

http://www.nettiauto.com/bmw/3-sarj...,3102,2962,3002,3065,3083,3100,2990,3019,3689

ja mieluummin 320i tai 325i. Niin ei tule vahingossakaan remmikonetta.

Noihin voi laittaa myös kovakaton.


Itselläni on kesäkäytössä tuontapainen:

Ihan kiva peli kruisailla.
 

Liitteet

  • BMW325i_Cab_vm87.jpg
    BMW325i_Cab_vm87.jpg
    49,9 KB · kertaa luettu: 630

Mossberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Canucks, Haka
Golf piippaa....

Tässäpä laina-autolla(VW golf plus -08) oli tarkoitus lähteä ajelemaan, mutta tuopa läväytti mittaristoon jarrujen varoitusvalon päälle kera hälytysäänen. Jarrunesteet tarkistin ja ne olivat maksimissa. Eli mikä golfia vaivaa? Ohjekirja kertoi, että jarruissa on vikaa ja ajo lopetettava välittömästi. No ei me ajamaan oikeastaan edes ehditty kun tuo valo siinä naaman edessä vilkkui.

Onko kellään kokemuksia näistä uudemmista golffeista ja onko tuollainen vika kuinkakin tyypillistä? Ajamaan ei vissiin autolla oikein uskalla lähteä? Meni sitten reissusuunnitelmat ilmeisesti vituralleen tuon pikku vilkkuvalon takia.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Tässäpä laina-autolla(VW golf plus -08) oli tarkoitus lähteä ajelemaan, mutta tuopa läväytti mittaristoon jarrujen varoitusvalon päälle kera hälytysäänen. Jarrunesteet tarkistin ja ne olivat maksimissa. Eli mikä golfia vaivaa? Ohjekirja kertoi, että jarruissa on vikaa ja ajo lopetettava välittömästi.
Voiskohan olla ettei ole kyse sen vakavammasta kuin jarrupalojen kulumisesta? Mulla oli joskus Citroen C5 joka ilmoitti myös kaikilla mahdollisilla tavoilla siitä että nyt ei poika jarrut toimi ja ei kannata ajaa. Soittelin johonkin korjaamolle tien päältä josta todettiin että jarrupaloista on kyse, voi ajaa. Eikä vaihdon kanssa ollutkaan mikään ihan käsittämätön kiire.

Mutta kysy nyt joltain viisaammalta ennen kuin ajat, en viittis millään ottaa kohtaloanne omatunnolleni!
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Audissa jarrujen varoitusvalo ilmoittaa jarrupalojen kulumisesta ja autolla voi kyllä ajaa, vaikka valo palaakin. Tietenkin palat on syytä vaihtaa mahdollisimman pikaisesti, mutta kyllä jonkun reissun voi heittää varoitusvalosta huolimatta. Valo syttyy äänimerkin kera, kun käynnistyksen jälkeen painaa ensimmäisen kerran jarrua.

Epäilisin, että VW:ssä on sama homma. Voin kyllä olla väärässäkin ja Mossbergin reissukaan ei ole varmaan enään ajankohtainen.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Niin, nykypäivänä tosiaan sääli, ettei tehdasvarusteisia kunnon maastureita oikein ole kuin MB G-sarja, Jeepit Commander, GC, Cherokee ja Wrangler sekä kaikki Land Roverit lukuunottamatta Freelanderia. Sitten paaaaljon työkonemaisemmat/maastossa huonommat pajerot ynnämuut japsit voi isolla varauksella laskea myös maastoautokategoriaan.

Kovasti ihmetyttää, että minne unohdit tuosta 'oikeiden maastoautojen'' listaltasi Toyota Land-Cruiserin? Jos joku on kestävä ja luotettava menopeli, niin nimenomaan se. Jotain kertoo se, että ainakin kehitysmaissa (surkeat tiet, ilmastollisesti rankat olosuhteet jne...) yli 80% oikeaan maastokäyttöön ostetuista maastureista on Land-Cruisereita. Tähän kategoriaan kuuluvat muun muassa YK:n autot kehitysmaissa. Ainoastaan samanmerkin Hilux kilpailee kestävyydellään Land-Cruiserin kanssa, mutta on lienee makuasia, pitääkö Hiluxia 'maastoautona' vaiko vain lava-autona. Minusta se on molempia...
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Palstaveljet suosittelee...?

Kovasti tekisi mieli avoautoa, mutta mikä? Mahdollisimman halpa, käyttöautoksi kelpaava, viaton, talvikelpoinen...

Tai vaihtoehtona vain: mahdollisimman halpa mutta toimii.

Hiukan samanlaiset tarpeet kuin Rodionilla, mutta vain hiukan... Eli olen katsomassa Suomeen kesäautoksi jotain messevää menopeliä, mutta en tiedä, mitä...

Autoa käytetään vuodessa maksimissaan 2 kuukautta Suomi-lomien aikana, pääasiassa kesäaikaan, satunnaisesti keväällä tai jouluna. Tähän asti olen aina vuokrannut auton Suomessa käydessäni, mutta kun auton säilytys ei ole varsinainen ongelma, niin nyt on alkanut kiehtoa oman osto.

Reunaehtoina voisi pitää luotettavuutta, hauskaa ajettavuutta, näyttävyyttä/erikoisuutta/sporttisuutta ja hintaa, joka ei mielellään saisi paljoa päälle kahden kympin mennä, kun auto kuitenkin seisoo suurimman osan vuodesta tyhjän panttina. Tietenkin jos auto sattuu olemaan arvonsa pitävä sijoitus (joku vanhempi erikoismalli), niin sitten voisin harkita hiukan enemmänkin laittavani autoon kiinni.

Bensankulutus ei ole suuri kynnyskysymys, mutta sitten taas vuosittaiset ylläpitokustannukset (noin 10 kuukauden seisonta-aika huomioiden) painaa jonkin verran vaakakupissa. Auton ei tarvitse Rodionin etsimän tavoin olla avoauto, mutta ei se toisaalta haittaa vaikka olisikin, jos sitä pystyy kohtuullisesti käyttämään (satunnaisesti) esimerkiksi muinakin vuodenaikoina. Auton ikä ei sinänsä ole iso kysymys, kunhan auton toimintakuntoon voi luottaa. Mikään ei v----a yhtä paljon, kun lyhyellä Suomen lomalla kesäauton toimintakuntoon remppaaminen puolet lomasta.

Eli ehdotuksia otetaan vastaan merkeistä ja malleista...
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Jos haussa on "hieman" erikoisuutta ja pysytään Paremmassa Ruotsalaisessa niin avo-Viggen hakuun. En tiedä tarkkaan nykytilannetta, käsittääkseni 1 kpl on Suomen kilvissä tällä hetkellä. Toki tietysti huvitteluun sopisi myös M3-bemarit, niissä hintakin pysynee asiallisena kun ei hae kuuta taivaalta? Ylläpitokuluthan toki kulkee käsi kädessä "erikoisuuden" kanssa mutta eiköhän kysyjä ole siihen varautunut.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Tästä:

http://www.nettiauto.com/porsche/boxster/2487415

Mutta, jos tosiaan asut ulkomailla, niin eihän sun kannata lomien takia Suomesta autoa ostaa vaan haet joko Saksasta tai Ruotsista ja pidät ulkomaan kilvissä kunnes joskus muutat tänne. Saksasta saa esim -99 mallin reippaasti alle 100000 ajetun Boxterin 15-17000 juurolla.

Kiitoksia ehdotuksista! Joo bensankulutus ei ole kynnyskysymys. Mun kesäloman ajokilometreillä se on aivan sama, meneekö bensaan jokunen satanen enemmän tai vähemmän.

Mutta toi ipa rulesin ehdotus alkoi kiinnostamaan sen verran, että siitä pitää kysyä tarkemmin? Kuinka ja miten voin pitää auton Saksan rekisterissä jos sen kuitenkin Suomeen tuon? Vai pitääkö autoa säilyttää silloin Suomen rajojen ulkopuolella.. Sellainen menee turhan hankalaksi kikkailuksi. En ole kovinkaan hyvin selvillä noista tuontiauto rajoitteista. Muutama vuosi sitten lukaisin "muuttoauto" kategorian alla tuotavien autojen säädökset, mutta kun Suomeen muutto ei ole lähivuosina ajankohtaista, niin senkään mahdollisuuden hyödyntäminen ei onnistu. Muistaakseni muuttoauton maahantuonnin yhteydessä pitää todistetusti itsekin muuttaa takaisin Suomeen, ei pelkästään asua tiettyä aikaa ulkomailla.

Porsche on - yllättäen - ollut lapsuuvuosien haave, joten sitä voisi lähteä selvittämään tarkemminkin... Tosin linkittämäsi Boxter on muutoin kaikin puolin täydellinen, mutta auttavat takapenkki pitäisi autosta löytyä...
 

scholl

Jäsen
Mutta toi ipa rulesin ehdotus alkoi kiinnostamaan sen verran, että siitä pitää kysyä tarkemmin? Kuinka ja miten voin pitää auton Saksan rekisterissä jos sen kuitenkin Suomeen tuon? Vai pitääkö autoa säilyttää silloin Suomen rajojen ulkopuolella..

Et voi pitää Saksan rekisterissä, jos et asu Saksassa. Sinulla pitää olla se auto asuinmaasi rekisterissä. Itse esim. olen pitänyt välillä vuosia autoa Suomenkilvissä parkissa Tukholmassa ja käyttänyt sitä silloin, kun olen ollut siellä. Tuonut vain keskimäärin 2 krt vuodessa Suomeen renkaidenvaihtoon. Kun ollaan schengenalueella niin kukaan ei kysele mitään ja ei tarvitse säilyttää Suomen rajojen ulkopuolella.

Ainoa ongelma voi olla se, että ulkomaankilvissä olevaa autoa voidaan Suomessa tarkkailla. Ensinnäkin sillä ei saa ajaa kukaan Suomessa asuva, vaan sinun on sitä ajettava ja toiseksi voit joutua esittämään esim. asuinmaasi visalaskuja ja muuta todistusaineistoa siitä, ettet ole pelkästään kirjoilla ulkomailla, vaan todellakin asut siellä. Siis siinä tapauksessa, jos tulee ratsia, jollaisia poliisi ja tulli joskus tekevät.

Porsche Boxster on muuten aivan paska 2,5 koneella. Ei kannata ottaa. Näin minulle on aikoinaan maahantuojalta kerrottu. Ne eivät varmastikaan enää ole paljon kalliimpia 2,7:lla, joten unohda kaikki puheet 2,5:sta.

Meitä amerikkalaisen auton uutena hankkineita ei tämä lohduta, mutta Amerikan talousromahdus, heikentynyt dollari ja kohonnut polttoaineenhinta sekä ympäristötietoisuus. Sehän tarkoittaa sitä, että amerikkalaisia autoja saa nyt halvemmalla kuin koskaan ja kesällä millään ei ole kivempaa kruisailla.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Ensinnäkin sillä ei saa ajaa kukaan Suomessa asuva, vaan sinun on sitä ajettava

Vuonna 2005 kysyin poliisilta saanko ajaa Suomessa ulkomaan kilvissä olevaa autoa. Konsta vastasi, että onnistuu, kunhan vain ajoneuvon omistaja/haltija tai joku, joka siitä Suomessa vastaa, on kyydissä. Auto oli siis hollantilaisen vaihtarin mutsin omistama Hollannin kilvissä ollut vanha Astranromu.

Eipä sitä tämän säännön mukaan tietysti kavereille lainailla, mutta kyllä jonkun kännikuskiksi voi ottaa.
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara

Mukavan oloinen hinta ns. kesäautolle, mutta kuten scholl tuossa totesi, ei tuolla koneella kannata Boxteria ottaa. Sitä paitsi tuo kyseinen yksilö jäisi ainakin minulta ostamatta, kun ei sille löydy omistajan mukaan mitään historiaa. Tuo ipa rulesin viesti on ihan varteenotettava, että kannattaa käydä hakemassa Boxter itse suoraan Saksasta.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Itse en Boxsterin koneisiin ole kauhesti perehtynyt, mutta Porschella oli omat ongelmansa siirryttäessä ilmajäähykoneista vesijäähykoneisiin. Sylinterin kansien kanssa oli alussa isojakin ongelmia.

Jos takapenkit pitää olla ja "vääränaamainen" 911 ei haittaa, niin sitten ehdottomasti esim. tästä:

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/s...ORT&customerIdsAsString=&lang=de&pageNumber=1

Missä maassa siis tällä hetkellä Prof Puck asuu?
 
Viimeksi muokattu:

12961

Jäsen
Kovasti ihmetyttää, että minne unohdit tuosta 'oikeiden maastoautojen'' listaltasi Toyota Land-Cruiserin? Jotain kertoo se, että ainakin kehitysmaissa (surkeat tiet, ilmastollisesti rankat olosuhteet jne...) yli 80% oikeaan maastokäyttöön ostetuista maastureista on Land-Cruisereita. Tähän kategoriaan kuuluvat muun muassa YK:n autot kehitysmaissa. Ainoastaan samanmerkin Hilux kilpailee kestävyydellään Land-Cruiserin kanssa, mutta on lienee makuasia, pitääkö Hiluxia 'maastoautona' vaiko vain lava-autona. Minusta se on molempia...

Land Cruiserissa ei ole (tai ollut ainakaan 2005) ainakaan Suomessa vakiona "ristilukitusta" eli kaikki pyörät eivät ole vedossa yhtä puuta. Pidonmenetystilanteessa vakio LC on siis kaksivetoinen auto, jossa toinen etu- ja toinen takapyörä vetävät. Esim YK-käytössä noissakin on varmasti lukitukset asennettu joka tasauspyörästöön, muttei vakiona.

Defendereitä on myös paljon olosuhteissa, joissa oikeasti kuljetaan paljon maastossa.

Toki millään noista ei ole asiaa tosi pahoihin paikkoihin ilman esim. korotuksia ja kunnon renkaita.
 

redcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, SAFC, Denver Broncos, LA Kings, TB Rays
Vuodenvaihteen jälkeen esittelyyn tullut uusi Skoda Octavia herätti ihmisissä kiinnostusta, myös allekirjoittaneessa. Harmikseni siitä ei ole sen koommiin juurikaan missään mediassa sitten kirjoiteltu tai esitelty. Ilmeisesti nyt vasta on tarjolle tulevat mallit ja kombinaatiot saatavilla. Huomisessa Nelosen Start-ohjelmassa on sitten koeajo nähtävissä. Todennäköisesti lähitulevan IltaSanomissakin tullee olemaan enempi mainintaa. Mielenkiinnolla odotellen. No juu, tietysti kävikin jo niin, että täällähän siitä jo onkin mainintaa.
 
Viimeksi muokattu:

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Wartburg tekee comebackin? (Ilta-Sanomat)

Elikkäs Opel on suunnittelemassa Wartburgin henkiinherättämistä. Samoille apajille yritetään kuin Renault Dacian kanssa. Toivottavasti nyt kuitenkin kunnioittavat perinteitä sen verran että uudetkin Warret on kaksitahtisia...
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Wartburg tekee comebackin? (Ilta-Sanomat)

Elikkäs Opel on suunnittelemassa Wartburgin henkiinherättämistä. Samoille apajille yritetään kuin Renault Dacian kanssa. Toivottavasti nyt kuitenkin kunnioittavat perinteitä sen verran että uudetkin Warret on kaksitahtisia...
Voi olla pikkusen niheetä noiden päästöarvojen kanssa. Kyllähän Warren sympaattista pörinää kuuntelisi ihan mielellään. Ja sanokaa mitä sanotte, vanha mopomies lämpenee aina kaksitahtipakokaasun hajusta.

Ja onhan tuo nyt oikeasti ihan vitun hieno: Wanha Warre-mainos
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Toivottavasti nyt kuitenkin kunnioittavat perinteitä sen verran että uudetkin Warret on kaksitahtisia...

Miksi niin? Viimeset Wanhan polven Warret oli kuitenkin jo nelitahtisia!

Ja ei tosiaan nykypäivänä saa kaksitahtikonetta päästöistä läpi. VW muuten tekee edelleen noin 20000 kpl vanhoja Transporter T2 mallin hippibusseja joka vuosi Brasiliassa. Wolfsburgin VW museossa on esillä -98 mallin tuollainen auto - olis komeeta saada Suomeenkin myyntiin, mutta ei oo katista tietoakaan, :-)
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Miksi niin? Viimeset Wanhan polven Warret oli kuitenkin jo nelitahtisia!

Joo, mutta onhan se aito kunnon Warre tietenkin kaksitahtinen! Kyllähän se kakstahtisen pärinä kuuluu niin olennaisena osana Wartburgiin.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Hiukan samanlaiset tarpeet kuin Rodionilla, mutta vain hiukan... Eli olen katsomassa Suomeen kesäautoksi jotain messevää menopeliä, mutta en tiedä, mitä...

- Porsche 911 (996 malleja saa Saksasta hyviä yksilöitä alle 30 tonnin ja arvohan ei siitä juurikaan hyvällä pidolla vuosien saatossa tipu).

- Nissan 350Z (takapenkki puuttuu) 15K

- Mazda RX-8 (Maksimihupi minimirahalla) 13K

- Audi TT (200+ hp) 11K

- Jaquar XK8 13K

Nuita olen itse miettinyt. 911 kiinnostaa kyllä eniten (kunhan pysyy erossa niistä -97 -98 vuosien mahdollisista pommeista).
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ladan pojat on arvelleet että tätä autoa ette perkeleen toimittajanretkut hauku:
Uutta Ladaa ei saa koeajoon!

Eipähän ne Tuulilasin ja TM:n arvostelut kyllä mitään markkinointimiehen unelmia olleet, vaan aika murskaavasti tylytettiin sitä Ladan hatchback-versiota. Vaan onkohan tämäkään strategia ihan loppuun saakka mietitty...
 
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue
Mitäs se autoilu maksaa?

Täällä ensiauton ostoa harkitseva haikailee tietoa. On toki saatettu aihetta käsitellä jo täällä, mutta laiskuuttani en jaksanut selailla kovin kauaa.

Siis, mitä autoilu noin vuositasolla jatkoaikalaisilla maksaa? Jos jätetään laskuista auton hinta, laina ja sen korot sekä bensat...ja ylinopeus- yms sakot. Otetaan siis huomioon vakuutukset, huollot, katsastukset jne.

Nyt olisi minulla semmoinen tilanne, että omaan autoon alkaisi olla varaa ja tarvettakin. Kiinnostaa vain tietää, mitä se autoilu todellisuudessa kustantaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös