Autoiluketju

  • 3 315 767
  • 19 009

d2uce

Jäsen
Mulle tuli toissakesänä Lahdesta huomautus. 71km/h oli nopeutta 60km/h alueella.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
About 88-89 km/h (alle 90 km/h oli säädetty Volvon cruise-toiminto) ajettu ruuhkaisella 80 km/h Kehä III:lla. Kamera välähti, tulee vissiin postia. Minkähän suuruinen summa nollatuloiselle opiskelijalle? Eikö 10% ylitys sallita, mutta kuinka tarkkaa se sitten on, koska 89:hän olisi hieman yli sen kymmenen prossan...?

Ei perskele, missäpäin Kehä Kolmosta on kamera(t)? Pakko olla Tusarilta itään tai sitten oli pakumallin kamera. Huomaa, ettei ole tullut ajeltua pitkiin aikoihin niillä nurkin.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Ei perskele, missäpäin Kehä Kolmosta on kamera(t)? Pakko olla Tusarilta itään tai sitten oli pakumallin kamera. Huomaa, ettei ole tullut ajeltua pitkiin aikoihin niillä nurkin.

Kehä ykkösellähän se paku on verraten taajaan napsimassa kuvia. Mutta sen kun tietää, niin laittaa vakionopeuden säätimeen 83 km/h, niin ei tule fotoja postissa.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Muutenkin auton olemus oli laadukkaampi kuin olin odottanut. Oikeastaan ainoa ongelma oli se että polkimet ovat hieman liian lähellä toisiaan. Talvikloboilla ajaessa joutuu vähän sovittamaan jalkoja. Vakiovarustus on riittävä (mm. ESP). Ajoasennon saa myös tälläinen 192cm kuljettaja ihanteelliseksi.

Itse olen päästellyt tässä reilun kuukauden ja reilut parituhatta kilsaa viisiovisella T-Jet Turbo Sportilla. Juurikaan valitettavaa ei ole, tuon poljinjutun olen havainnut itsekin, monesti liikkeelle lähtiessä jalka koskettaa jarrua ennen kuin kaasu löytyy.

Pari muuta pikkuongelmaa on surkean pieni pissapojan säiliö, olisikohan 2,5 tai 3 litraa. Kurakeleillä sitä saa täyttää jatkuvasti. Pikkuisen myös nyppii se, että keulaa ei näe tuulilasin läpi ollenkaan. Alussa arasteli turhankin paljon, mutta kyllä sitä nyt on ruvennut jo oppimaan missä keula seilaa. Tuo tosin taitaa olla aika monissa uudemmissa malleissa "ongelmana".

Mutta muuten kyllä pirun kiva ajaa ja ainakin minun silmääni etenkin keula on todella tyylikkään näköinen.
 

Beeman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaughan Rangers
Muijalle tuli viime syyskuussa kehä 1:llä 70€ rikesakko ajettuaan 89km/h kasikympin alueella. Sinänsä aivan vitun koomista kun kyseessä on sillä kohtaa peräti nelikaistainen tie, sunnuntai iltapäivä eli ei muita autoilijoita näköpiirissäkään ja paras mahdollinen ajokeli. Mutta rupea nyt kameran kanssa väittelemään kohtuullistamisista. Muutenkin tekis mieli käydä kenkimässä jokainen näkemäni tolppa tuhannen pillun päreiksi.

Itse autoistakin jotain, eli onko kenelläkään minkäänlaista tuntumaa 90-luvun M5 bimmereihin? Tekisi mieli harrastus-/kesäautoksi hankkia saksalaista käsintehtyä laatua. Tuntuisi aika halvalla niitä nykyään löytyvän (~10k€), mutta liekö sitten loppuun piiskattuja rakkineita vai voiko noilla vielä huoletta päästellä. Toisaalta sitä korjaillessahan se harraste-kohta täyttyisi.
 
Suosikkijoukkue
Newcastle United, Duane Allman, LP-levyt
Joo, hommasin kummatkin vaijerit ja vaihdan ne samaan rahaan niin ei sit katkea yhtäkkiä toinen.

No niin, vaihdoin vaijerit ja se oli helppoa kun vähän aikaa mietti että mitä että. uusintakatsastuksestakin meni läpi että heilahti. Ja arvot oli paremmat kun vuosi sitten vaikka jarrupalat jne ovat tietty kuluneemmat kun on ajettu 15000km lisää.
 

Tibexe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Itse autoistakin jotain, eli onko kenelläkään minkäänlaista tuntumaa 90-luvun M5 bimmereihin? Tekisi mieli harrastus-/kesäautoksi hankkia saksalaista käsintehtyä laatua. Tuntuisi aika halvalla niitä nykyään löytyvän (~10k€), mutta liekö sitten loppuun piiskattuja rakkineita vai voiko noilla vielä huoletta päästellä. Toisaalta sitä korjaillessahan se harraste-kohta täyttyisi.
Niin kuin Motorsporteissa aina niin ne koodinimellä "nettiautonhalvin" liikkuvat yksilöt kannattaa kiertää kaukaa (poikkeuksia on toki aina), jollei sitten todella halua HARRASTAA ja upottaa tuhansia euroja moottorin sekä alustan kunnostamiseen. Ehjänähän tuollaisella on sitten todellista nannaa tuupata kauniina kesäpäivänä menemään... BTCF:n foorumilta ainakin löytyy tietoa ensitarpeisiin.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Muijalle tuli viime syyskuussa kehä 1:llä 70€ rikesakko ajettuaan 89km/h kasikympin alueella.
Meikäläiselle tuli 85€ pikavoitto muutama viikko sitten ajettuani 48km/h neljänkympin alueella (Helsingin Sturenkadulla). Olenko voittaja - alhaisimmalla ylinopeudella sakko?

Tässä tapauksessa sakottaja oli Helsingin poliisilaitoksen sivari, kameran ystävällisellä avustuksella. Oikeat poliisisedät ovat reilumpia - muutama vuosi sitten selvisin puhuttelulla maijan takapenkillä 20km/h ylinopeudesta, koska ei ollut aikaisempaa historiaa... Lisää poliiseja ja vähemmän sivareita!
 

Beeman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaughan Rangers
Tässä tapauksessa sakottaja oli Helsingin poliisilaitoksen sivari, kameran ystävällisellä avustuksella. Oikeat poliisisedät ovat reilumpia - muutama vuosi sitten selvisin puhuttelulla maijan takapenkillä 20km/h ylinopeudesta, koska ei ollut aikaisempaa historiaa... Lisää poliiseja ja vähemmän sivareita!

Samoin kävi minulle viime kesänä. Hillitön rankkasade ja ajoin taajamassa 25% ylinopeutta ystävällisen moottoripyöräpoliisisedän mukaan. Kehoitti varovaisuuteen huonosta kelistä johtuen ja toivotti hyvää matkaa. Tosin muutaman kilometrin roikkui takapuskurissa kiinni ihan varmuuden vuoksi.
 

FreezingHell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kehä ykkösellähän se paku on verraten taajaan napsimassa kuvia. Mutta sen kun tietää, niin laittaa vakionopeuden säätimeen 83 km/h, niin ei tule fotoja postissa.
Niin tai sitten ajaa haluamaansa nopeutta liikennetilanteita seuraten. Useimmiten muutkin jarruttelevat kamera-auton kohdalla ja kehällä parit samanaikaiset jarruvalot pitäisi saada aikaan jonkinnäköisen tilannekartoituksen kuskilla. Elävää valvontaa, jota ei voi välttää on Pääkaupunkiseudun teillä naurettavan vähän. Syynä on kai ainakin pääosin ruuhkaisemmat tiet, joissa on hankala järjestää rysiä.
Kehän Mäkin ja Ala-Tikkurilan Shellin sillan kohdalla.
Taitaa olla Kehien yleisin paikka kamera-autoille.
Muijalle tuli viime syyskuussa kehä 1:llä 70€ rikesakko ajettuaan 89km/h kasikympin alueella. Sinänsä aivan vitun koomista kun kyseessä on sillä kohtaa peräti nelikaistainen tie, sunnuntai iltapäivä eli ei muita autoilijoita näköpiirissäkään ja paras mahdollinen ajokeli. Mutta rupea nyt kameran kanssa väittelemään kohtuullistamisista. Muutenkin tekis mieli käydä kenkimässä jokainen näkemäni tolppa tuhannen pillun päreiksi.
Vähän kummallinen asenne. Jos ajaa yli, niin silloin ottaa sen riskin, että välillä napsuu. Huomautuksella selviäminen on hyvää tsägää, joka joskus osuu kohdalle, ei mikään kansalaisoikeus. Ja edelleen, kamerat on ihan vältettävissä, jos tekee autossa muutakin kuin puhuu kännykkään. Jos jossain Hangontiellä ottaa sakot peltipoliisilta, niin samaan kuoreen pitäisi laittaa määräys uudesta inssistä.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ja edelleen, kamerat on ihan vältettävissä
Ei aina. Omassa tapauksessani oli pilkkopimeä ilta, ja siviilipoliisipaku pysäköitynä kadun varteen muiden autojen joukkoon. Ei olisi mitenkään voinut erottaa tavallisesta pakettiautosta. Edes väriä (tiedän Helsingin poliisilta ainakin punaisen ja vihreän Volkkarin) ei voinut erottaa. Salamavalon kyllä huomasi...
 

Hyytiäinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KeuPa & Ottawa
Kehä ykkösellähän se paku on verraten taajaan napsimassa kuvia. Mutta sen kun tietää, niin laittaa vakionopeuden säätimeen 83 km/h, niin ei tule fotoja postissa.

-eipä tule fotoja postissa muutenkaan. Pelkkiä kuivia A4:sia! Olisin laittanut profiilikuvaksi Lärvikirjaan. Nimim. Yheksääkymppiä Utissa.

Itseä on alkanut sapettamaan ajaminen Tampereen ja Kangasalan välillä Lahdentiellä. Siellä on kelin mukaan muuttuvia nopeusrajoituksia ja viime aikoina ne ovat usein näyttäneet satasta kun tienpintakin on sula. Mutta ei, siellä nämä samat kuskit "jurnuttavat" kahdeksaakymppiä nopeusrajoituksesta riippumatta. Lisäksi tien tuntevat tietävät ettei siellä ole juurikaan mahdollisuutta ohittaa.

Eikö niiden muuttuvien nopeusrajoitusmerkkien pätevyyttä ymmärretä vai mistä on kyse?
 

Bobcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Itseä on alkanut sapettamaan ajaminen Tampereen ja Kangasalan välillä Lahdentiellä. Siellä on kelin mukaan muuttuvia nopeusrajoituksia ja viime aikoina ne ovat usein näyttäneet satasta kun tienpintakin on sula. Mutta ei, siellä nämä samat kuskit "jurnuttavat" kahdeksaakymppiä nopeusrajoituksesta riippumatta. Lisäksi tien tuntevat tietävät ettei siellä ole juurikaan mahdollisuutta ohittaa.

Eikö niiden muuttuvien nopeusrajoitusmerkkien pätevyyttä ymmärretä vai mistä on kyse?

Tämä on jatkunut ja vituttanut siitä asti kun kyseisen tieosuuden nopeusrajoitus laskettiin ensin 80:een ja sitten muuttuvaksi. Sama ilmiö on havaittavissa myös 9-tiellä Alasjärveltä pohjoiseen päin, jossa ei myöskään juuri pääse turvallisesti ohittamaan.

Ja kun nämä monesti menevät vielä sitä "mittarikasikymppiä". Ihmettelen, eikö autoa voi jättää kotiin, jos ei ymmärrä muuttuvia nopeusrajoitusmerkkejä. Molemmilla teillä on vieläpä nopeusnäyttökin.

Ja turha mainita, että se on nopeusRAJOITUS. Ei sinne silti tarvitse tulla matelemaan, sillä hitaammille on vaihtoehtoiset väylät tai vaihtoehtoiset ajat olemassa.
 

Splendide

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flygande fisktuppar
Itse tuli tänään tsekkailtua tubesta vanhoja rallivideoita. Itse muistan, kuinka vanha suht isolla mittasuhteella valmistettu Lancia Delta Integrale -ralliauto oli lempilelujani silloin 80-luvulla. Se oli niin pirun hieno auto! Tuli fiilisteltyä youtubesta vanhoja rallivideoita juurikin Lanciasta.

Samalla tuli myös katseltua Audi Quattro Sport S1 -auton edesottamuksia, ja mielestäni tuo Audi on kaikkien aikojen pelottavin auto 507 hevosvoimallaan. Varsinkin, kun turvallisuudesta ei ollut minkäänlaisia takeita. Todellinen tappovehje ja vihulainen! Respect!
 

FreezingHell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei aina. Omassa tapauksessani oli pilkkopimeä ilta, ja siviilipoliisipaku pysäköitynä kadun varteen muiden autojen joukkoon.
Joo, meinasin kehäteitä yms, jossa ei ole pysäköintiä. Kaupungissa ei todellakaan pysty välttämään. Sturenkatu lienee aika potentiaalinen kohde.
 

Beeman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaughan Rangers
Vähän kummallinen asenne. Jos ajaa yli, niin silloin ottaa sen riskin, että välillä napsuu. Huomautuksella selviäminen on hyvää tsägää, joka joskus osuu kohdalle, ei mikään kansalaisoikeus. Ja edelleen, kamerat on ihan vältettävissä, jos tekee autossa muutakin kuin puhuu kännykkään. Jos jossain Hangontiellä ottaa sakot peltipoliisilta, niin samaan kuoreen pitäisi laittaa määräys uudesta inssistä.

Suksi vaan keskenäs vittuun sen kummallisen asenteesi kanssa. Kukaan ei ensinnäkään ole sääliä kerjännyt eikä toisaalta myöskään missään vitun hangon teillä ajellut eikä kännyköissä puhunut. Tiedän, ymmärrän ja sisäistän liikennesäännöt, mutta kaltaistesi jeesustelijoiden ja besserwissereiden kaikkitietävä paskanjauhanta pistää vituttamaan enemmän kuin kaikki maailman sakot yhteensä. Terveisiä kesälomalle äpä*ä.
 

Hyytiäinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KeuPa & Ottawa
Ja kun nämä monesti menevät vielä sitä "mittarikasikymppiä". Ihmettelen, eikö autoa voi jättää kotiin, jos ei ymmärrä muuttuvia nopeusrajoitusmerkkejä. Molemmilla teillä on vieläpä nopeusnäyttökin.

Ja turha mainita, että se on nopeusRAJOITUS. Ei sinne silti tarvitse tulla matelemaan, sillä hitaammille on vaihtoehtoiset väylät tai vaihtoehtoiset ajat olemassa.

-juuri näin olen sen itsekin pienessä päässäni kääntänyt. Sen verran voisi mielestäni ottaa muut liikkujat huomioon että estää omalta osaltaan ruuhkien syntymisen ja ajaa vaihtoehtoista reittiä. Ei Suomen sulalla tiellä tarvitse olla mikään juhakankkunen että pystyy ajamaan muuttuvan nopeusrajoituksen mukaan.
 

Laakamato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers (Jokerit)
Saabismi sairautta?

Terveenä toytan kuskina meinasin vaihtaa 2,3 litraiseen Saab 9-5 vm 99:n. Kilsoja 220 tkm. Mitä vikoja näissä on ja mitä kannattaa tarkistaa ennen ostoa? MItä tollasesta kannattaa maksaa? Ajan vähän ja siitäkin vähästä paljon lyhyttä ajoa, mites tollasen turbo yms tykkää siitä?
Kyllä ihminen on hullu kun meinaa vaihtaa melkein armeijaikäisen tojjotan tollaseen laitokseeen mutta kun se on niin pirun ihana ajettava...
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Kehtaavat ne noista vielä 7000 - 10 000 pyytää. Riippuu kaikesta mahdollisesta. Ruotsissa Saabien hinnat romahtaneet, kalliimmat kannattanee hakea sieltä. Itse ainakin ajan lyhyttä matkaa jatkuvasti, eikä turbo ole tuosta koskaan kyttyrää tykännyt. Miksipä tykkäisi, ei turbon vuoksi tarvitse ajaa satoja kilometrejä.

Mikäpä ei olisi paratiisi ajettavuudeltaan Toyotan rinnalla? Oma ajokokemukseni kerääntyy nykyisin vanhempieni kaksilitraisista Saabeista (9-5 ja NG 900S) sekä omasta 2,3-litraisesta (9000CS) sekä anoppini 1,6-litraisesta Corollasta, niin eipä noista sitä heikointa ajettavuudeltaan taikka muuten tarvitse kauaa miettiä.

Itsehän saan sairauteeni Kelalta kunnon korvaukset. Turbosaabismi tosin onkin jo mielisairaus.

Saab-klubin foorumilta löytynee lisätietoa: http://foorumi.saabclub.fi/
 

Laakamato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers (Jokerit)
Varsinkin kun vehje on vielä automaatilla...

Hintaa pyytävät 6000e. Ja antoi ymmärtää että siitäkin voidaan keskustella. Huomenna menen kauppaa oikein tosissaan hieromaan ja ihmettelemään.

Katsoin ruotsista 9-3 coupea mutta taitaa jäädä hakematta. 9-5 on selvästi halvempi ratkaisu, ei tosin yhtä tyylikäs. Onhan tuo liian iso minulle ja bensaakin vie 3-4 litraa enemmän kuin nykyinen mutta teho maksaa.
Olisko jollain tietoa niistä tyyppiviosta tai muista mitä kannattaa katsoa ennen ostoa? Joku erityisesti ruostuva paikka tms?
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
9-5:sta ei vielä ole tyyppivikaa tullut esiin, ei ole tainnut parin vuoden aikana olla oikein mitään. Tämähän ei tietysti tarkoita, etteikö niitä olisi, koska jokaisessa autossa on omat tyyppivikansa. Jospa joku osaisi avittaa enemmän?

Eiköhän tuo 6000 euroa ole ihan kohtuullinen hinta kyseisen kaltaisesta autosta, mutta kuten kirjoitin jo aiemmin, jokainen autohan on yksilö ja siitä se hinta sitten on loppupeleissä kiinni.

Joku erityisesti ruostuva paikka tms?

Jaa-a, ysisatasessa ja -tonnisessa ainakin takaoven alapieli. 9-5 on meidän perheessä sen verran uusi, ettei ole ruostunut, mutta tosiaan nuo vanhemmat menevät erityisesti sieltä takaovien kohdalta ruostuilemaan. No, niistäkin on toistaiseksi selvitty.
 

Vekurinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki altavastaajat
Olisko jollain tietoa niistä tyyppiviosta tai muista mitä kannattaa katsoa ennen ostoa? Joku erityisesti ruostuva paikka tms?

On kahesta kokemusta ja seuraavat tulee mieleen:

- käsijarrun huono toiminta erityisesti kylmällä kielellä (joku GM:n vaijeri siellä, siittä pettää tiiviste, jos oikein muistan).

- huohotinpäivitys, en osaa sanoin selittää, tsekkaa saab-klubin foorumi. Ton pitäis olla tehtynä, ei ole ihan yksi kerta kun ko. letkut ovat aika rapeeta tavaraa. Oddsit on sen puolella, että noi olisi jo tehtykin.

- automaatti on hyvä, manuaaliaskeissa on kai ollut jotain ongelmia, en muista mitä mutta johonkin synkronisointiin liittyivät.

- SID ei toimi (näyttö), jos se toimii tossa sun vehkeessä, niin se on korjattu. Maksaa maltaita.

Mää nyt tiedä, onko jotain ihmeellisempiä tyyppivikoja. Voi ollakii, ei ole itselle tullut vastaan.

Niinkö varmaan tiedät, niin tuon ikäisessä autossa aivan ensisijaisen tärkeää on se, kuinka autosta on pidetty huolta. Huoltokirja on vanhassa autossa sellainen varuste, josta olen valmis maksamaan hiukka ekstraakin. Onhan kuiteskii niin, että 220 tkm:ssa auton saa ajettua jo koko lailla paskaks.

Koko kaupasta sanoisin, että -99 220 tkm ajettu 9-5 ei ole 6000 euron arvoinen hyödyke. Ruotsista saa 03-04 vm:a Suomeen uitettuna rontti 10keuroon, puolet vähemmän ajettuja ja todennäköisesti paremmin varustein. Siinä saa lisäinvestoinnilla todella paljon enemmän autoa. Tämä vain minun mielipiteeni. Sitten vanhemmissakin löytyy hienoja halvalla, tinkaamalla varmaan menee sinne (http://www.blocket.se/vi/20778275.htm?ca=7_s) 6000 nurkille tuotuna.
 

Laakamato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers (Jokerit)
Ei ole vielä tullut 9-5 vastaan missä ei olisi melkein kaikki tarpeellisest varusteet, ilmastoinnista lähtien. Tuossa "minun" yksilön tiedot. Tuo hinta tippui 900e heti koeajon jälkeen eli oikein kun tappelee voi saada vieläkin vähemmän kalliilla.
Saab 9-5 2.3T SE 4D Aut. 1999
ml 219 tkm, 2xrenkaat, CD-soitin+ 6 cd:n vaihtaja, huoltokirja, automaattivaihteisto, automaatti-ilmastointi, sähkölasit, lohkolämmitin, kauko-ohjattava keskuslukko, vakionopeussäädin, vetokoukku
6900 €.
Iso möhkäle, kallis pitää ja ajaa. Keväinen autokuume on vaan NIIN v-mäinen tauti...Varsinkaan kun en oikeasti tarvitse hyvää autoa, kilsoja kun tulee ihan pirun vähän. Toisaalta sillloin ei kulutuksen ole "mitään" väliä.
Kiitokset Vekuriselle tiedoista ja mielipiteestä. Ruotsin tuontiakin harkitsin aikaisemmin mutta silloin sain pidettyä itseni kurissa mutta nyt kun tuo auto odottaisi 2km kotoa niin polte on ihan erilainen...
 

Laakamato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers (Jokerit)
Mites tua noinniin jos tua pilli ei toimi niin tuleeko katsastuksessa hylsy vai pelkkä korjauskehotus?

E: Kuulemma korjauskehoitus.
 
Viimeksi muokattu:

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
E: Kuulemma korjauskehoitus.

Yli kolme korjauskehotusta aiheuttaa sitten hylsyn. Esim. navigaattorin pidike tuulilasissa aiheuttaa korjauskehotuksen, joten kannattaa vähän särmätä, jos noita on jo etukäteen tiedossa.

En tiedä onko asemakohtaista hajontaa, mutta tiedoksi vaan kaikille katsastukseen meneville.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös