Autoiluketju

  • 3 203 487
  • 18 532

Laakamato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers (Jokerit)
Saabismi sairautta?

Terveenä toytan kuskina meinasin vaihtaa 2,3 litraiseen Saab 9-5 vm 99:n. Kilsoja 220 tkm. Mitä vikoja näissä on ja mitä kannattaa tarkistaa ennen ostoa? MItä tollasesta kannattaa maksaa? Ajan vähän ja siitäkin vähästä paljon lyhyttä ajoa, mites tollasen turbo yms tykkää siitä?
Kyllä ihminen on hullu kun meinaa vaihtaa melkein armeijaikäisen tojjotan tollaseen laitokseeen mutta kun se on niin pirun ihana ajettava...
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Kehtaavat ne noista vielä 7000 - 10 000 pyytää. Riippuu kaikesta mahdollisesta. Ruotsissa Saabien hinnat romahtaneet, kalliimmat kannattanee hakea sieltä. Itse ainakin ajan lyhyttä matkaa jatkuvasti, eikä turbo ole tuosta koskaan kyttyrää tykännyt. Miksipä tykkäisi, ei turbon vuoksi tarvitse ajaa satoja kilometrejä.

Mikäpä ei olisi paratiisi ajettavuudeltaan Toyotan rinnalla? Oma ajokokemukseni kerääntyy nykyisin vanhempieni kaksilitraisista Saabeista (9-5 ja NG 900S) sekä omasta 2,3-litraisesta (9000CS) sekä anoppini 1,6-litraisesta Corollasta, niin eipä noista sitä heikointa ajettavuudeltaan taikka muuten tarvitse kauaa miettiä.

Itsehän saan sairauteeni Kelalta kunnon korvaukset. Turbosaabismi tosin onkin jo mielisairaus.

Saab-klubin foorumilta löytynee lisätietoa: http://foorumi.saabclub.fi/
 

Laakamato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers (Jokerit)
Varsinkin kun vehje on vielä automaatilla...

Hintaa pyytävät 6000e. Ja antoi ymmärtää että siitäkin voidaan keskustella. Huomenna menen kauppaa oikein tosissaan hieromaan ja ihmettelemään.

Katsoin ruotsista 9-3 coupea mutta taitaa jäädä hakematta. 9-5 on selvästi halvempi ratkaisu, ei tosin yhtä tyylikäs. Onhan tuo liian iso minulle ja bensaakin vie 3-4 litraa enemmän kuin nykyinen mutta teho maksaa.
Olisko jollain tietoa niistä tyyppiviosta tai muista mitä kannattaa katsoa ennen ostoa? Joku erityisesti ruostuva paikka tms?
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
9-5:sta ei vielä ole tyyppivikaa tullut esiin, ei ole tainnut parin vuoden aikana olla oikein mitään. Tämähän ei tietysti tarkoita, etteikö niitä olisi, koska jokaisessa autossa on omat tyyppivikansa. Jospa joku osaisi avittaa enemmän?

Eiköhän tuo 6000 euroa ole ihan kohtuullinen hinta kyseisen kaltaisesta autosta, mutta kuten kirjoitin jo aiemmin, jokainen autohan on yksilö ja siitä se hinta sitten on loppupeleissä kiinni.

Joku erityisesti ruostuva paikka tms?

Jaa-a, ysisatasessa ja -tonnisessa ainakin takaoven alapieli. 9-5 on meidän perheessä sen verran uusi, ettei ole ruostunut, mutta tosiaan nuo vanhemmat menevät erityisesti sieltä takaovien kohdalta ruostuilemaan. No, niistäkin on toistaiseksi selvitty.
 

Vekurinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki altavastaajat
Olisko jollain tietoa niistä tyyppiviosta tai muista mitä kannattaa katsoa ennen ostoa? Joku erityisesti ruostuva paikka tms?

On kahesta kokemusta ja seuraavat tulee mieleen:

- käsijarrun huono toiminta erityisesti kylmällä kielellä (joku GM:n vaijeri siellä, siittä pettää tiiviste, jos oikein muistan).

- huohotinpäivitys, en osaa sanoin selittää, tsekkaa saab-klubin foorumi. Ton pitäis olla tehtynä, ei ole ihan yksi kerta kun ko. letkut ovat aika rapeeta tavaraa. Oddsit on sen puolella, että noi olisi jo tehtykin.

- automaatti on hyvä, manuaaliaskeissa on kai ollut jotain ongelmia, en muista mitä mutta johonkin synkronisointiin liittyivät.

- SID ei toimi (näyttö), jos se toimii tossa sun vehkeessä, niin se on korjattu. Maksaa maltaita.

Mää nyt tiedä, onko jotain ihmeellisempiä tyyppivikoja. Voi ollakii, ei ole itselle tullut vastaan.

Niinkö varmaan tiedät, niin tuon ikäisessä autossa aivan ensisijaisen tärkeää on se, kuinka autosta on pidetty huolta. Huoltokirja on vanhassa autossa sellainen varuste, josta olen valmis maksamaan hiukka ekstraakin. Onhan kuiteskii niin, että 220 tkm:ssa auton saa ajettua jo koko lailla paskaks.

Koko kaupasta sanoisin, että -99 220 tkm ajettu 9-5 ei ole 6000 euron arvoinen hyödyke. Ruotsista saa 03-04 vm:a Suomeen uitettuna rontti 10keuroon, puolet vähemmän ajettuja ja todennäköisesti paremmin varustein. Siinä saa lisäinvestoinnilla todella paljon enemmän autoa. Tämä vain minun mielipiteeni. Sitten vanhemmissakin löytyy hienoja halvalla, tinkaamalla varmaan menee sinne (http://www.blocket.se/vi/20778275.htm?ca=7_s) 6000 nurkille tuotuna.
 

Laakamato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers (Jokerit)
Ei ole vielä tullut 9-5 vastaan missä ei olisi melkein kaikki tarpeellisest varusteet, ilmastoinnista lähtien. Tuossa "minun" yksilön tiedot. Tuo hinta tippui 900e heti koeajon jälkeen eli oikein kun tappelee voi saada vieläkin vähemmän kalliilla.
Saab 9-5 2.3T SE 4D Aut. 1999
ml 219 tkm, 2xrenkaat, CD-soitin+ 6 cd:n vaihtaja, huoltokirja, automaattivaihteisto, automaatti-ilmastointi, sähkölasit, lohkolämmitin, kauko-ohjattava keskuslukko, vakionopeussäädin, vetokoukku
6900 €.
Iso möhkäle, kallis pitää ja ajaa. Keväinen autokuume on vaan NIIN v-mäinen tauti...Varsinkaan kun en oikeasti tarvitse hyvää autoa, kilsoja kun tulee ihan pirun vähän. Toisaalta sillloin ei kulutuksen ole "mitään" väliä.
Kiitokset Vekuriselle tiedoista ja mielipiteestä. Ruotsin tuontiakin harkitsin aikaisemmin mutta silloin sain pidettyä itseni kurissa mutta nyt kun tuo auto odottaisi 2km kotoa niin polte on ihan erilainen...
 

Laakamato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers (Jokerit)
Mites tua noinniin jos tua pilli ei toimi niin tuleeko katsastuksessa hylsy vai pelkkä korjauskehotus?

E: Kuulemma korjauskehoitus.
 
Viimeksi muokattu:

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
E: Kuulemma korjauskehoitus.

Yli kolme korjauskehotusta aiheuttaa sitten hylsyn. Esim. navigaattorin pidike tuulilasissa aiheuttaa korjauskehotuksen, joten kannattaa vähän särmätä, jos noita on jo etukäteen tiedossa.

En tiedä onko asemakohtaista hajontaa, mutta tiedoksi vaan kaikille katsastukseen meneville.
 

redcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, SAFC, Denver Broncos, LA Kings, TB Rays
Esim. navigaattorin pidike tuulilasissa aiheuttaa korjauskehotuksen...

Täh? Tarkoitatko siis, että se ei saisi olla siinä katsastuksen aikana? Jos noin on, niin täytyypä muistaa ottaa omasta autostani pidike pois ennen katsastukseen menoa.

Herää myös samalla kysymys, että mitähän muita tuollaisia "yllättäviä" korjauskehotuksen omaavia asioita löytyy, joiden ei odota olevan todellisen korjauksen tarpeessa?
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Täh? Tarkoitatko siis, että se ei saisi olla siinä katsastuksen aikana? Jos noin on, niin täytyypä muistaa ottaa omasta autostani pidike pois ennen katsastukseen menoa.

Herää myös samalla kysymys, että mitähän muita tuollaisia "yllättäviä" korjauskehotuksen omaavia asioita löytyy, joiden ei odota olevan todellisen korjauksen tarpeessa?

Se kuulemma on näkökentässä tuo pidike. Esim. autossa lisävarusteena olevien sumuvalojen risa lasi toi myös korjauskehotuksen. Teippasin sumuvalot erkalla umpeen, niin eipä enää häirinnyt. Lisäksi korjauskehotus tuli takasumuvaloista, joka oli kunnossa, mutta katsastusmies ei sitä osannut laittaa päälle.

Ehkä tuossa tyhmää naista hieman vedätettiin, kun joutui yksin käymään katsastuksessa. Tiedä häntä. Korjaan vielä sen verran, että kolme korjauskehotusta aiheuttaa hylsyn.
 

Seppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät
Ihmettelen kyllä ihmisiä jotka menevät katsastukseen reikä pohjassa tai jarrut epäkunnossa.

Sitten on erikseen ne opel, pösö, renu ja sitikka-miehet jotka joutuvat hakemaan sen vikalistan ennen kuin on mahkujakaan saada leima.

Itsekin joudun vähän kikkailemaan kun pitäisi leima uusia kesään mennessä ja itellä on kesärenkaat 17" ja otteessa on 14"-15" ja madallussarjakaan ei ole rekkarissa niin täytyy pistää isukin kesäkumit alle ja koittaa olla hiljaa ettei huomattaisi tota jousi-juttua. Aika hiljasta, mut katotaan. Mitään vikoja on turha pelätä.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Madallussatsi huomataan 98% todennäköisyydellä. Kannattanee hommailla ne tyyppihyväksymispaperit valmiiksi. Niitä saa joiltain valmistajilta tulosteltua netistä suoraan.

Tiedän tosin yhden porissa katsastetun auton, joka hyväksyttiin Teinin säädettävällä alustalla. Tosin epäilen että oli tuttu katsastusmies asialla.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Esim. navigaattorin pidike tuulilasissa aiheuttaa korjauskehotuksen,

En tiedä onko asemakohtaista hajontaa, mutta tiedoksi vaan kaikille katsastukseen meneville.
Ei aiheuta välttämättä. Itse olin kuukausi sitten leimaamassa autoni, ja tuo navi löytyy tuulilasista imukuppikiinnityksellä, mutta eivät sanoneet siitä sanaakaan. Ja varmasti on näkökentässä, kun katson kartturin puolen etukulmaan. Tosin autossani ei ollut mitään valittamista, joten voi silläkin joku merkitys asiaan olla. Jos jotain valittamista löytyy, niin sitten voidaan mainita tuostakin samalla.

Eli kuten mainitsit, hajontaa todellakin löytyy.
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Käytin limusiinimme tuossa alkuviikosta määräaikaishuollossa, ja ilmoitin autoa viedessä, että sitten mitään lisätöitä ei siihen saa tehdä.
Noh, kaverit sitten kuitenkin näkivät asiaksi soitella perään, ja kysellä josko kuitenkin saisi vaihdella jos jonkunlaista kilkettä, kielsin vaihtamasta mm. koiranluita, joiden hinnaksi totesivat puhelun yhteydessä (ilman asennusta) 165€/kpl, kun tarvikeosat maksavat 19€ per luu. Että sillä lailla.
Eikä siinä muuten mitään, mutta itse kun en ole huomannut auton alustassa mitään vikaa, eikö koiranluiden ollessa vaihtokunnossa niiden pitäisi alkaa pitämään kolinaa töyssyissä tai jotain? Pitäisikö ne nyt sitten joko vaihtaa itse tai teettää homma jossain pikkupajassa ihan vaan sen takia, että arvovaltainen merkkihuollon jannu oli tätä mieltä?
 

12961

Jäsen
Madallussatsi huomataan 98% todennäköisyydellä. Kannattanee hommailla ne tyyppihyväksymispaperit valmiiksi. Niitä saa joiltain valmistajilta tulosteltua netistä suoraan.

Oman ex 9-5 saappin katsastin ihan hyvällä menestyksellä maalaamalla madallusjouset mustiksi, jotteivät herätä turhaa huomiota.

Toisaalta omassa tapauksessani jouset olivat JÄYKEMMÄT mutta vain 20mm madaltavat. Paljon enempää ei kannata yleensä madaltaakaan, alkaa olla tukivarret jo semmoisessa asennossa missä niiden ei ole suunniteltu toimivan.
 

Jindebyne

Jäsen
Ihmettelen kyllä ihmisiä jotka menevät katsastukseen reikä pohjassa tai jarrut epäkunnossa.

Sitten on erikseen ne opel, pösö, renu ja sitikka-miehet jotka joutuvat hakemaan sen vikalistan ennen kuin on mahkujakaan saada leima.

Itsekin joudun vähän kikkailemaan kun pitäisi leima uusia kesään mennessä ja itellä on kesärenkaat 17" ja otteessa on 14"-15" ja madallussarjakaan ei ole rekkarissa niin täytyy pistää isukin kesäkumit alle ja koittaa olla hiljaa ettei huomattaisi tota jousi-juttua. Aika hiljasta, mut katotaan. Mitään vikoja on turha pelätä.

Sitten on vielä erikseen ne madallussarjamiehet, jotka menee katsastukseen peukalo hanurissa toivoen, ettei katsastusmies huomaa kaikkia leluja kun ei ole paperit kunnossa.
 

12961

Jäsen
Hintaa pyytävät 6000e. Ja antoi ymmärtää että siitäkin voidaan keskustella. Huomenna menen kauppaa oikein tosissaan hieromaan ja ihmettelemään.

Tosiaan, huohotinpäivitys kannattaa katsoa että on tehty tai vaihtoehtoisesti öljyjä vaihdeltu alle 10 tkm välein. Päivityspaketin hinta on ~60e ja sen laittaa paikalleen tunnissa.

Jakopää kannattaa kuunnella, kuulet kyllä tyhjäkäynnillä jos se helisee. Ketjuhan siellä on. Turbo voi myös olla noilla kilometreillä tiensä päässä, katsot vaan paikallaan kaasutellessa ja koeajolla muutenkin ettei se polta öljyä siniseksi savuksi. Mikäli turbo on loppu, tulee perästä ihan kunnon sinisiä pöllähdyksiä.

Voit suhteutta tuota hintaa siihen, että myin tammikuussa 2002-mallisen (uudempaa korimallia) 183t ajetun auton 9t eurolla, sis mm. uudempi 5-lovinen tomaatti ja käytännössä kaikki herkut mitä tuohon saa ilmastoituine penkkeineen kaikkineen. Autossa oli täydellinen huoltokirja. Mielestäni tuo 6000 on liikaa tuosta vanhemmasta.
 

Laakamato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers (Jokerit)
Voit suhteutta tuota hintaa siihen, että myin tammikuussa 2002-mallisen (uudempaa korimallia) 183t ajetun auton 9t eurolla, sis mm. uudempi 5-lovinen tomaatti ja käytännössä kaikki herkut mitä tuohon saa ilmastoituine penkkeineen kaikkineen. Autossa oli täydellinen huoltokirja. Mielestäni tuo 6000 on liikaa tuosta vanhemmasta.
Päädyin samaan tulokseen, pitäköön autonsa. Myyjä teki työnsä hienosti ja sai minut pitämään autoa halpana. Mutta pieni markkinoiden tarkastelu tosiaan teki selväksi että ei kannata tuota yksilöä hakea. Kiitokset palstalaisille neuvoista.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tulipa sitten toteutettua pitkäaikainen haave ja hankittua kesäautoksi Volvo Amazon jonka ikä alkaa ihan eri numerolla kuin oma - ja vanhempaan suuntaan. En tiedä onko tässä taloustilanteessa ja näillä bensan hinnoilla (ja näillä tuloilla) mitään järkeä hankkia harrasteautoa, mutta tarvitseeko kaikessa aina järkeä ollakaan? Eipähän jää ainakaan harmittamaan että ei tullut tuotakaan haavetta koskaan toteutettua. Ja kun hyvä yksilö kerran käveli vastaan niin...

Vaan on kyllä hieno fiilis ajella tuollaisella oikealla autolla kun melkein jokainen vastaantulija hymyilee ja jotkut jopa näyttää peukkua, ja on siinä itse ajamisessakin niin eri fiilis kuin näillä muovipulkilla ajellessa. Tänäänkin kun kävin pienen lenkin heittämässä niin hymy oli kuskilla varmasti niin leveä että ei tuulilasista mahtunut kokonaisena näkymään...
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ajoin n. 30 km matkan ja pihaan tullessani tunsin metallin hajun. Käsijarru oli ilmeisesti jäänyt jumiin lievästi, vaikka kahva oli alhaalla eikä varoitusvalo palanut. Levy oli kuitenkin tulikuuma ja haju todella selvä. Nyt pitäisi selvitä 300 km kotiin. Mitähän olisi kotikonstein tehtävissä, mikäli tuolla jokin jumittaa vielä?
 

Jeihki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Ajoin n. 30 km matkan ja pihaan tullessani tunsin metallin hajun. Käsijarru oli ilmeisesti jäänyt jumiin lievästi, vaikka kahva oli alhaalla eikä varoitusvalo palanut. Levy oli kuitenkin tulikuuma ja haju todella selvä. Nyt pitäisi selvitä 300 km kotiin. Mitähän olisi kotikonstein tehtävissä, mikäli tuolla jokin jumittaa vielä?

Ei kai siinä oikein muuta keinoa ole, kuin rengas pois ja ruuvarilla koetat saada hieman levitettyä satulaa. Riippuu tietenkin myös siitä, että minkälaiset jarrut sulla siellä on. Mikäli sulla on erillinen käsijarru"linkku", niin todennäköisesti se on silloin jumissa. Muutoin vaihtoehdoiksi jää oikeastaan joko satuloiden liukutapit tai sitten mäntä. Mikäli siellä on mäntä jumppasessa, niin melkoinen kotivirittäjä saat sitten jo ollakin, että sitä pääset herkistelemään. Ja vaikka pääsisitkin, on lopputulos todennäköisesti se, että saat kumin rikki ja nesteet pihalle.

En tiedä onko tästä tekstin pätkästä mitään apua, mutta yritys on kova. Nämä vaihtoehdot tuli nyt näin niinku maallikkona mieleen..
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
...pääset herkistelemään. Ja vaikka pääsisitkin, on lopputulos todennäköisesti se, että saat kumin rikki ja nesteet pihalle...
OT: mitäs miehellä liikkuu mielessä?

Ja sitten asiaan: joskus olen saanut jumittuneen käsijarrun auki vetämällä kahvan niin ylös kuin sen saa, ja päästämällä taas auki. Saattoi kyllä olla ihan tuuriakin, joten ei tuo välttämättä auta mitään. Varsinkaan näin 2 päivää myöhässä...
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
No niin apinat, nyt saatte kertoa mielipiteenne yhteen todella askarruttavaan kysymykseen:

Kumpi on parempi kesäauto, Corolla 1.3 -88 vai Micra 1.0 -88? Molemmat hintaluokaltaan huipeat 500 egulia, Corolla lähentelee 200tkm, Micra puskee eteenpäin vasta viidennellä satatuhatkvarttaalilla. Kaasaripelejä molemmat, Rolloissa kai ollut onkelmaa noissa? Micrassa taas epäilyttää antiikkinen kärjellinen sytytys ja yleinen pygmisyys (strategiset mitat: moottorin paino 69kg ja koko auton 650kg, tällä rekan alle!). Molemmat yksilöt luonnollisesti olleet papan silmäteriä ennen nykyistä omistajaansa, ruoste ei ole ongelma, katsastuksesta kerralla läpi, ynnä muuta valhettelua.

Muita loistavia ajatelmia kesäautoksi, kriteereinä alhaiset (<600€) hankinta- ja käyttökustannukset (vakuutus, vero, kulutus, käyttövarmuus seuraavaan (2010) katsastukseen asti)? Todella satunnaiseen, mutta välttämättömään ajoon kakkosautoksi kesän ajaksi ja miksei myös "vielä vuosiksi".
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Melkein lähtisin tuolle Corolla-linjalle, nuo tuon ikäiset Corollathan ovat lähes ikiliikkujia jos vaan kori on edes jonkinlaisessa kunnossa. Ja onhan tuo Corolla sen verran isompi että on parempi ajaa kuin Micra jonka ajettavuus muistuttaa paperipussia tuulessa, vaikka ei tuo Corollakaan mikään maailman paras ajettava ole. Jos kerran kori on kunnossa ja ruostetta ei pahasti ole niin kyllä minä tuota Corollaa suosittelisin.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Melkein lähtisin tuolle Corolla-linjalle
- - -
Corolla sen verran isompi että on parempi ajaa kuin Micra jonka ajettavuus muistuttaa paperipussia tuulessa
- - -
Jaa... itse olin taas täysin päinvastaisella linjalla.

Muutaman kerran on tullut lainattua yhden sukulaismiehen pikku-Micraa. Se on tosin "ärhäkkäällä" 1,2 litran koneella, mutta mä rakastan ajaa sillä. Sehän kääntyykin melkein paikoillaan. Kesäautoilla harvemmin ajetaan mitään satojen kilometrien maantiepätkiä, vaan lyhyitä 10-30km kaupunkiajoja. Kesäautoissa varsinaista pitkän matkan ajettavuutta tärkeämpää on käsiteltävyys ja sitä tuollaisessa Micrassa riittää. Micran taskuparkki: Micra parkkiin ja avaimet taskuun!

Itselläni oli muutama kesä sitten kesäautona Lada 2107 vuosimallia 1996. Maksoin keväällä autoliikkeelle EUR700 ja sain syksyllä myydessäni virolaisille EUR800... Kyllähän sillä kelpasi cruisailla pitkin Aurajokirantaa Puna-armeijan koppalakki takaikkunalla luukutellen venäläistä trancea ja armenialaista rappia. Tajuttoman raskas se vain oli tuohon (-kin) tarkoitukseen. Pari kertaa tuli tyhmyyksissäni myös huitaistua yhteen menoon ~100km:n pätkä (mm. Rauman Pitsiturnaus). Alaselkä ja jalat kyllä huomauttelivat voimakkaastikin tuollaisen extreme-matkailun jälkeen.

Kesäautona teki tehtävänsä; iloisia ilmeitä ja kädenheilautuksia tuli vastaan. Lada vei aina perille asti sinne, minne ikinä olin menossakin. Toista samanlaista en kyllä ikinä ostaisi. Seuraava Ladani tulee olemaan ehdottomasti wanha kunnon pyöreälamppuinen Lada 1200L.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös